Die oude auto's zijn ook ooit eens gebouwd geweest hé, misschien zelfs in fabrieken die vandaag de dag minder uitstoten als toen.petrol242 schreef:Elke nieuw geproduceerde wagen heeft al meer vervuild dan hij ooit zal uitstoten tijdens zijn levensduur. Die factor wordt precies altijd vergeten.
Bedrijfswagens, daar raak ik niet aan
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 63 keer
- petrol242
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
@powaq : Die auto's zijn inderdaad ooit eens gebouwd, maar de totale productie is er nu net niet op geminderd... Twee auto's die 10 000 km per jaar rond rijden, hebben een veel grotere impact op het milieu dan 1 wagen die er 20 000 doet.
@AndRo555
Geloof je nu echt dat een roetfilter veel verschil maakt? Het uitgestoten roet komt sowieso in het milieu terecht tijdens de regeneratie. Over "zuinig" en "minder uitstoot" bestaan nog altijd vastgeroeste mythes die blijkbaar heel moeilijk te ontkrachten zijn. Verbruik wordt nog altijd vergeleken in liter
bijvoorbeeld en minder CO2 betekent bij diesels minder uitstoot ondanks meer roetvorming, NOx en PM10 partikels.
Is een leasewagen beter onderhouden? Ja. Maar er rijden ook veel bedrijfswagens in eigen beheer rond. Zoals mijn gebuur. Volkwagen Golf van 7 jaar en met minimaal onderhoud.
@AndRo555
Geloof je nu echt dat een roetfilter veel verschil maakt? Het uitgestoten roet komt sowieso in het milieu terecht tijdens de regeneratie. Over "zuinig" en "minder uitstoot" bestaan nog altijd vastgeroeste mythes die blijkbaar heel moeilijk te ontkrachten zijn. Verbruik wordt nog altijd vergeleken in liter

Is een leasewagen beter onderhouden? Ja. Maar er rijden ook veel bedrijfswagens in eigen beheer rond. Zoals mijn gebuur. Volkwagen Golf van 7 jaar en met minimaal onderhoud.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
- Bedankt: 273 keer
Misschien eerst je wat verder verdiepen in de materie vooraleer je dit totaal ongefundeerde en incorrecte uitspraken maakt?petrol242 schreef: @AndRo555
Geloof je nu echt dat een roetfilter veel verschil maakt? Het uitgestoten roet komt sowieso in het milieu terecht tijdens de regeneratie.

En roetfilter is een van de weinige methode's in de uitlaat die een bepaalde emissie tussen de 70 en 95% laat dalen...
CO2 en l/100km staan 1:1 met elkaar in verband. Dat is 5e middelbaar chemie. Of ik spreek over l/100km of g CO2/km maakt helemaal niets uit. Tussen diesels en benzines is daar onderlink wel nog het verschil dat een benzine net wat minder CO2 doet per l/100km dan een diesel.Over "zuinig" en "minder uitstoot" bestaan nog altijd vastgeroeste mythes die blijkbaar heel moeilijk te ontkrachten zijn. Verbruik wordt nog altijd vergeleken in literbijvoorbeeld en minder CO2 betekent bij diesels minder uitstoot ondanks meer roetvorming, NOx en PM10 partikels.
De NOx en de rest is grotendeels afhankelijk van het design van de motor en welke behandeling de uitlaatgassen er na nog krijgen.
En neem ik een 10 jaar oude diesel of benzine en vergelijk ik dat met wat er uit de showroom nu komt, dan is die laatste wel degelijk serieus minder op NOx, HC's etc.
Jouw gebuur is op schaal niet te vergelijken met multinationals die honderd duizenden werknemers in leasewagens laat rondrijden die meestal na 4 jaar weg zijn. Jouw gebuur en anderen die het zo aanpakken zijn waarschijnlijk niet zo talrijk.Is een leasewagen beter onderhouden? Ja. Maar er rijden ook veel bedrijfswagens in eigen beheer rond. Zoals mijn gebuur. Volkwagen Golf van 7 jaar en met minimaal onderhoud.
- petrol242
- Elite Poster
Mijn gebruikersnaam al eens gezien?AndRo555 schreef:Misschien eerst je wat verder verdiepen in de materie vooraleer je dit totaal ongefundeerde en incorrecte uitspraken maakt?

Als je in het 5de middelbaar wat beter had opgelet, zou je weten dat je met massa's moet werken en niet met volumes. 1 liter diesel bevat meer koolwaterstoffen dan een liter benzine en heeft dus ook een hoger calorisch vermogen. De rede waarom een diesel ongeveer 11% minder CO2 uitstoot, (en niet de benzine zoals jij aangeeft) is omdat de verbranding minder efficiënt is en op een lagere temperatuur verloopt. Rede daarvoor zijn lange ketens en meervoudige bindingen en dus roetvorming.AndRo555 schreef:CO2 en l/100km staan 1:1 met elkaar in verband
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 222 keer
Dat is ook cijferwerk zoals Tuur de Gebuur het kan...AndRo555 schreef:denk aan en gezin met 1 bedrijfswagen en 1 eigen wagen vs twee eigen wagens
Wie zegt dat een gezin 2 wagens zou hebben als ze geen bedrijfswagen hebben? Hier gaat men er nogal makkelijk van uit...
Misschien dat de bedrijfswagen er wel extra komt en dat de andere wagen dient als luxe wagen voor de vrouw en kinderen? Dit terwijl mevrouw en kinderen daarvoor gewoon met de fiets boodschappen deden of gingen werken?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
- Bedankt: 178 keer
En mevrouw gaat dan met de tweede wagen tijdens de spitsuren in de file gaan staan om boodschappen te doen want die extra wagens zijn de oorzaak van de files volgens die studies.
Misschien gaat de partner wel ook naar het werk terwijl die vijftig jaar terug aan de haard bleef om de kinderen op te passen.
Misschien gaat de partner wel ook naar het werk terwijl die vijftig jaar terug aan de haard bleef om de kinderen op te passen.
-
- Elite Poster
Niet alleen boodschappen, ook de kinderen nog voor de schoolpoort afzetten, liefst met de wagen nog door de gang rijdende om ze voor het klaslokaal te kunnen afzetten.
Te vermijden uren in mijn buurt zijn de uren dat de school begint of stopt. Dan ben je als fietser of voetganger enkel nog een obstakel. Waar is de tijd dat ik als klein ventje de fiets pakte en naar school reed zonder mama en papa en ja, ik moest ook toen al een drukke weg over en toen mocht men nog 60 rijden bij ons. Nu zijn ze al "moe" als ze 500 meter op de fiets gereden hebben. 

-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Tja, wie zegt dat het niet zo is... en dat iedereen die je een bedrijfswagen zou afnemen plots met de fiets gaat rijden ? We hebben thuis destijds ook drie privé wagens gehad omdat iedereen ze nodig had... het aantal wagens heeft dus niets te maken met firmawagens of niet.Slafes schreef:Wie zegt dat een gezin 2 wagens zou hebben als ze geen bedrijfswagen hebben? Hier gaat men er nogal makkelijk van uit...
De anti-firmawagen lobby stelt het maar al te graag voor alsof het allemaal EXTRA wagens zijn, en MINDER gebruikers van openbaar vervoer.
Moest het zo eenvoudig zijn dan zouden er 's morgens enkel mensen met een firmawagen in de file staan (de anderen zouden toch met de fiets rijden).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
Als ze de subsidies op de firmawagens afschaffen en het mobiliteitsbudget invoeren gaan er inderdaad enkel mensen met de auto rijden die echt niet anders kunnen.
Deze automobilisten zullen dan NIET in de file staan omdat het aantal auto's dat OP DAT MOMENT op de baan is minstens gehalveerd wordt.
Deze automobilisten zullen dan NIET in de file staan omdat het aantal auto's dat OP DAT MOMENT op de baan is minstens gehalveerd wordt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
- Bedankt: 156 keer
Ik ben ook voor het verplicht maken van een mobiliteitsbudget ipv enkel een firmawagen.
Maar zeggen dat daardoor de files zullen halveren? Nee, voor wat een treinabonnement nu kost gaat men niet perse met de auto naar het werk gaan omdat dat wel gratis zou zijn, maar daarvoor wel iedere dag een uur in de file te staan.
Iedereen maakt die keuze voor zichzelf maar met het openbaar vervoer reizen is ook niet alles.
Je moet eerst al tot het station geraken, hopen dat er nog parking is (dikwijls betalend), of de bus nemen (dikwijls telaat), hopen dat je geen aansluiting mist... hopen dat de treinen niet staken. Hopen dat de trein op tijd toekomt. Hopen dat er nog een zitplaats is, vooral dinsdag en donderdag is dat tijdens de spits eerder een zeldzaamheid. Sommige lijnen zijn zelf nog veel erger en heb je amper een staanplaats!
In Brussel zit de noordzuid-as aan zijn max capaciteit. (een uitbreiding zou vele miljarden en vele jaren kosten)
Mensen van de auto naar de trein lokken zou bovenstaande problemen alleen nog erger maken.
Maar zeggen dat daardoor de files zullen halveren? Nee, voor wat een treinabonnement nu kost gaat men niet perse met de auto naar het werk gaan omdat dat wel gratis zou zijn, maar daarvoor wel iedere dag een uur in de file te staan.

Iedereen maakt die keuze voor zichzelf maar met het openbaar vervoer reizen is ook niet alles.
Je moet eerst al tot het station geraken, hopen dat er nog parking is (dikwijls betalend), of de bus nemen (dikwijls telaat), hopen dat je geen aansluiting mist... hopen dat de treinen niet staken. Hopen dat de trein op tijd toekomt. Hopen dat er nog een zitplaats is, vooral dinsdag en donderdag is dat tijdens de spits eerder een zeldzaamheid. Sommige lijnen zijn zelf nog veel erger en heb je amper een staanplaats!
In Brussel zit de noordzuid-as aan zijn max capaciteit. (een uitbreiding zou vele miljarden en vele jaren kosten)
Mensen van de auto naar de trein lokken zou bovenstaande problemen alleen nog erger maken.

- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
Dat is ook cijferwerk zoals Tuur de Gebuur het kan...Slafes schreef:AndRo555 schreef:denk aan en gezin met 1 bedrijfswagen en 1 eigen wagen vs twee eigen wagens
Wie zegt dat een gezin 2 wagens zou hebben als ze geen bedrijfswagen hebben? Hier gaat men er nogal makkelijk van uit.../quote]
euh, het lijkt me redelijk logisch eigenlijk... althans, in de tijd van tegenwoordig toch.
1) vaak heb je beide partners die werken, dus is het praktischer 2 wagens te hebben (denk aan onregelmatige uren etc)
2) moest 1 vd 2 thuis zijn kan die de kids ophalen en "naar de bomma" gaan enzo (of boodschappen doen)
...
er zijn echt véél redenen dat een gezin tegenwoordig 2 wagens heeft, en ik persoonlijk ben blij dat we vroeger 2 wagens hadden
de 2de was maar een oud ding, maar daardoor ben ik wel op tijd int ziekenhuis geraakt ipv moeten wachten op een ambulance of een of andere buur die toevallig thuis was en een wagen had destijds.
het klagen over bedrijfswagens of mensen met 2 wagens vind ik nog steeds mierenneukerij, er zijn nu eenmaal veel belangrijkere zaken om op te letten of in orde te brengen, die zowel milieu als mobiliteit ten goede kunnen komen... en dat is dan niet "laten we wagens duurder maken" of "laat ons de bedrijfswagen afschaffen".
ik denk dan eerder aan: verbeteren van infrastructuur, zorgen dat er overal openbaar vervoer is (dat NIET STAAKT)... is dat niet winstgevend? pech, laat de staatskas er dan maar een deel aan bijdragen ipv in de zakken van de politiek zelf.
ook een beter spreidingsplan voor bedrijven zou al veel helpen, alsook het bevorderen van thuiswerk waar mogelijk.
btw: wij hadden dus 2 wagens, maar mijn moeder ging wel zo vaak als mogelijk MET DE BUS - maar als je shiften werkt tot 23u en de laatste bus om 22u vertrekt, sja...
en mijn vader deed zoveel als mogelijk carpoolen... maarja, als degene die normaal moet rijden ziek is...
nu bon, laat ons gewoon wachten op de hyperloop en hopen dat ze die dan beter aanleggen dan de autostrades

en laat ons duidelijk zijn: ik heb er het volste vertrouwen in dat, eender welk gedacht van onze politiekers, het totaal verkeerd zal zijn.
(bewijze bv de groenestroomcertificaten en de kater die ze er nu aan overhouden door niet na te denken voor in te voeren)
-
- Elite Poster
Dat verklaart al veel, want je hebt geen roetfilters op petrol wagens.petrol242 schreef:Mijn gebruikersnaam al eens gezien?AndRo555 schreef:Misschien eerst je wat verder verdiepen in de materie vooraleer je dit totaal ongefundeerde en incorrecte uitspraken maakt?

Jep, klopt natuurlijk wel, maar 1l diesel is in ons klimaat zo wat altijd evenveel massa net als 1l benzine altijd ongeveer evenveel massa heeft. Want als we hier echt mogen miereneuken mag je hier zelfs niet met gewichten rekenen, maar moet je met aantal (mol) gaan werken van de verschillende fracties isooctaan, butaan, etc moet gaan rekenen.Als je in het 5de middelbaar wat beter had opgelet, zou je weten dat je met massa's moet werken en niet met volumes. 1 liter diesel bevat meer koolwaterstoffen dan een liter benzine en heeft dus ook een hoger calorisch vermogen. De rede waarom een diesel ongeveer 11% minder CO2 uitstoot, (en niet de benzine zoals jij aangeeft) is omdat de verbranding minder efficiënt is en op een lagere temperatuur verloopt. Rede daarvoor zijn lange ketens en meervoudige bindingen en dus roetvorming.AndRo555 schreef:CO2 en l/100km staan 1:1 met elkaar in verband
Hetgeen ik wou aanduiden is dat je per l/100km een benzine minder CO2 uitstoot dan een diesel. Want dat zijn de enige waarden die een doorsnee consument en lezer hier makkelijk kan achterhalen en mee verder rekenen (VAA).
-
- Elite Poster
Dat is slechts een vage lijn er tussen. Niemand gaat vrijwillig een tweede auto in het verkeer laten en kosten laten maken terwijl dat eigenlijk niet nodig is. Tenzij misschien het randgeval dat jij beschrijft. Echter is dat niet eigen aan de situatie met bedrijfswagen. Dat kan evengoed met twee eigen wagens. Het is niet dat je de kosten van de tweede wagen helemaal gedekt kunnen worden door het voordeel van een bedrijfswagen. En velen steken dat geld liever ergens anders dan aan luxe.Slafes schreef:Dat is ook cijferwerk zoals Tuur de Gebuur het kan...AndRo555 schreef:denk aan en gezin met 1 bedrijfswagen en 1 eigen wagen vs twee eigen wagens
Wie zegt dat een gezin 2 wagens zou hebben als ze geen bedrijfswagen hebben? Hier gaat men er nogal makkelijk van uit...
Misschien dat de bedrijfswagen er wel extra komt en dat de andere wagen dient als luxe wagen voor de vrouw en kinderen? Dit terwijl mevrouw en kinderen daarvoor gewoon met de fiets boodschappen deden of gingen werken?
Natuurlijk zullen er gevallen zijn zoals jij die omschrijft, echter lijkt mij dat een zeer klein deel van de gevallen.
- petrol242
- Elite Poster
Stechiometrie hoef je me echt niet uit te leggen. Daarvan heb ik in hogere studies chemie wel wat meegekregenAndRo555 schreef:Jep, klopt natuurlijk wel, maar 1l diesel is in ons klimaat zo wat altijd evenveel massa net als 1l benzine altijd ongeveer evenveel massa heeft. Want als we hier echt mogen miereneuken mag je hier zelfs niet met gewichten rekenen, maar moet je met aantal (mol) gaan werken van de verschillende fracties isooctaan, butaan, etc moet gaan rekenen.

Nu we toch aan het mierenneuken gaan, even wat toelichting als ik mag? Off-topic, weet ik mods, dus verwijder maar als je wil

Je slaat gewicht en massa door elkaar. Groot verschil dus.
Even over die "verschillende fracties" waar je het over hebt. Benzine is na reforming vooral een mengsel van gearomatiseerde verbindingen. Voornamelijk tolueen, en een hele rits afgeleiden van benzeen. Bijgeblend met iso-pentaan om te besparen op MTBE en nog wat LPG om de dampspanning te corrigeren. In de winter wordt er iets meer propaan bijgeblend. Diesel zijn vooral rechtlijnige ketens met koolstofgetal boven de 8. En in zowel diesel als benzine zit nagenoeg geen iso-octaan. Iso-octaan wordt enkel gebruikt bij het afkloppen van benzinemengsels. Ik heb jarenlang in de productie gezeten van al die troep

Gezien brandstofmengsels zulk een complexe samenstelling hebben, is het quasi onmogelijk om met molmassa's te werken en de stechiometrie in weze toe te passen. Hoeveel CO2 er uiteindelijk geproduceerd word, hangt volledig af van de efficiëntie van de verbranding (bijna volledig afhankelijk dus van de motor), de samenstelling en de kwaliteit van de brandstof, de beschikbaarheid van lucht, etc. Zuivere thermodynamica dus. Het feit dat een diesel minder CO2 uitstoot is het gevolg van het feit dat die meer roet uitstoot, onvolledig verbrande koolwaterstoffen dus. Jij gaat uit van een volledige verbranding, een volledige reactie naar rechts dus. Hoe lichter het brandstofmengsel, hoe meer je tot jouw ideale model komt. Diesel hinkt dus enorm na op dit model.
Wat betreft het roetfilter, die heeft zo goed als geen nut indien nageplaatst. Een verwijdering van 25 a 30 procent zal dan wel een max zijn. Die nieuwere gesloten roetfilters halen zo'n 90 % van het roet uit de uitlaatgassen. Roetfilters, open of gesloten, produceren enorm veel as en nog kleinere partikels dan PM10 bij regeneratie. Nog niet te spreken over de extra CO2-uitstoot en de extra diesel die ingespoten word om de hogere verbrandingstemperatuur te bereiken bij regeneratie. Alle energie die daarin gestoken word, is verloren energie. En het roetprobleem wordt alleen maar uitgesteld en verschoven.
-
- Deel van't meubilair
Wat is dat voor kort door de bocht uitspraakduizend schreef:Als ze de subsidies op de firmawagens afschaffen en het mobiliteitsbudget invoeren gaan er inderdaad enkel mensen met de auto rijden die echt niet anders kunnen.

En die is al even kromAndRo555 schreef:Niemand gaat vrijwillig een tweede auto in het verkeer laten en kosten laten maken terwijl dat eigenlijk niet nodig is.

- petrol242
- Elite Poster
De druk is enorm groot r2504, maar niet iedereen geeft er aan toe. Neerleggen en meegaan in de massa is te gemakkelijk. Maar ik geef toe, de tendens is dat het kuddegevoel de overhand krijgt.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 223 keer
Mobiliteitspremie is geen alternatief voor de pure salariswagen.
Die wagens zijn er als een manier van verloning, niet zelden voor mensen die verder ook voor de job niet rechtstreeks een wagen nodig hebben.
Ik kijk al in de eerste plaats naar mezelf.
Mijn wagen is een pure salariswagen, enkel nodig voor de verplaatsingen naar de luchthaven. Echter neem ik daarvoor (op eigen kosten) nogal eens de trein of maak ik gebruik van de chauffeur drive service van de airline.
Aan een mobiliteitspremie heb ik dus niks.
De wagen is en blijft voor mij een deel van mijn verloning die vooral voor mijn werkgever een fiscaal interessante oplossing is.
Ik wacht nog steeds op een aanvaardbaar alternatieve manier van verloning/compensatie.
Die wagens zijn er als een manier van verloning, niet zelden voor mensen die verder ook voor de job niet rechtstreeks een wagen nodig hebben.
Ik kijk al in de eerste plaats naar mezelf.
Mijn wagen is een pure salariswagen, enkel nodig voor de verplaatsingen naar de luchthaven. Echter neem ik daarvoor (op eigen kosten) nogal eens de trein of maak ik gebruik van de chauffeur drive service van de airline.
Aan een mobiliteitspremie heb ik dus niks.
De wagen is en blijft voor mij een deel van mijn verloning die vooral voor mijn werkgever een fiscaal interessante oplossing is.
Ik wacht nog steeds op een aanvaardbaar alternatieve manier van verloning/compensatie.
- petrol242
- Elite Poster
En daar zeg je het dus. Het is een looncomponent, die voor niks meetelt. Geen RSZ, geen verrekening in je pensioen, vakantiegeld, eindejaarspremie,... De inkomsten voor de sociale zekerheid zijn met de "extralegale voordelen" met een vijfde geminderd...
En het is nog des te meer schrijnender dat die zelf betaalde wagen, als stuk uit je loon, noodzakelijk is om je werk uit te voeren.
En het is nog des te meer schrijnender dat die zelf betaalde wagen, als stuk uit je loon, noodzakelijk is om je werk uit te voeren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
- Bedankt: 68 keer
De problemen waarmee gepensioneerden nu geconfronteerd worden:Als dit een manier is om de economie een boost te geven??
Men moet er ook even aan denken dat deze regering nu kan genieten over enorme meevallers.Ten eerste de lage rente,(de staatsleningen) en ten tweede de lage olieprijs.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160228_02153597
Daarbij een vgl met bedrijfswagens,die vele 1000den euro's kosten,en overmatig gesub. worden door de regering.
Men moet er ook even aan denken dat deze regering nu kan genieten over enorme meevallers.Ten eerste de lage rente,(de staatsleningen) en ten tweede de lage olieprijs.
Daarbij een vgl met bedrijfswagens,die vele 1000den euro's kosten,en overmatig gesub. worden door de regering.
Laatst gewijzigd door fluppie 29 feb 2016, 19:04, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 66 keer
8 euro meer, tjah dat is al een stevige verhoging 

-
- Elite Poster
- Bedankt: 450 keer
Geef iedereen die niet op de baan moet (vertegenwoordigers, Proximus mannetjes... etc) voor zijn werk een Plug-in hybride. Dus de mensen die dagelijks naar hun werk rijden en dan terug komen. Zet een laadpaal op het werk en GEEN tankkaart. Dan kunnen die mensen héén en weer rijden naar het werk gratis op stroom... En zullen ze minder geneigd zijn om tegen eigen betaling (benzine) nog rond de rijden.
Gaat veel mensen doen nadenken over hun rijgedrag en velen gaan geen bedrijfsauto meer wensen. Ik ken er genoeg die gewoon een bedrijfswagen hebben voor privé gebruik... Want ze wonen aan een station en hun werk is ook aan een station maar als ze met de trein gaan hebben ze geen auto privé, dus staan ze maar in de file.
Uiteraard snap ik de argumenten van die mensen "ik betaal er voor", maar dan hoor je ook "wij rijden naar Frankrijk via die weg". Helemaal onlogisch vond ik, tot ze zeiden "net voor de grens is er een DATS24 tankstation". De bak nog even vol gooien net voor de grens. Ze betalen er voor dus mogen ze dat uiteraard.
Gaat veel mensen doen nadenken over hun rijgedrag en velen gaan geen bedrijfsauto meer wensen. Ik ken er genoeg die gewoon een bedrijfswagen hebben voor privé gebruik... Want ze wonen aan een station en hun werk is ook aan een station maar als ze met de trein gaan hebben ze geen auto privé, dus staan ze maar in de file.
Uiteraard snap ik de argumenten van die mensen "ik betaal er voor", maar dan hoor je ook "wij rijden naar Frankrijk via die weg". Helemaal onlogisch vond ik, tot ze zeiden "net voor de grens is er een DATS24 tankstation". De bak nog even vol gooien net voor de grens. Ze betalen er voor dus mogen ze dat uiteraard.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
- Bedankt: 156 keer
Om de pensioenen te volgende jaren te kunnen betalen zijn er elk jaar 1,7 miljard euro extra inkomsten nodig.fluppie schreef:De problemen waarmee gepensioneerden nu geconfronteerd worden:
Extra inkomsten welteverstaan, binnen jaar 3,4miljard meer dan nu, het jaar erachter 5,2 miljard meer dan nu.
Wie gaat dat betalen?
Het grootste probleem dat ik zie is dat een volledige generatie zelf compleet niets gedaan heeft om hun eigen pensioen betaalbaar te houden.
- petrol242
- Elite Poster
Die generatie is al zo goed als uitgestorven hoor. Maar ergens heb je een punt. Als je uitgaven stijgen, moet je zeker niet de inkomsten gaan minderen. En dat doen we nu net wel door elementen uit het loon te halen, zoals bedrijfswagens, maaltijdcheques, internet abonnementen, GSM, etc waardoor de RSZ inkomsten dalen. Loon in natura is alleen goed voor diegene die het uitbetaalt. De begunstigde krijgt het gevoel dat hij/zij er voordeel bij heeft, maar uiteindelijk betalen we er allemaal de rekening voor. Uiteraard zal dat niet genoeg zijn, maar het zou al een begin zijn.
Ik begrijp best dat veel beroepen een wagen vereisen, maar hou die dan ter beschikking voor het uitoefenen van de job. Bij mijn werkgever zijn er zo een aantal wagens ter beschikking die tijdens de werkuren gebruikt kunnen worden en waar sommigen zelfs het woon-werk verkeer mee doen. Maar niets meer dan dat.
Ik begrijp best dat veel beroepen een wagen vereisen, maar hou die dan ter beschikking voor het uitoefenen van de job. Bij mijn werkgever zijn er zo een aantal wagens ter beschikking die tijdens de werkuren gebruikt kunnen worden en waar sommigen zelfs het woon-werk verkeer mee doen. Maar niets meer dan dat.
-
- Deel van't meubilair
Ik begrijp niet waar dergelijke kortzichtige antwoorden vandaan blijven komen.Tim.Bracquez schreef:Gaat veel mensen doen nadenken over hun rijgedrag en velen gaan geen bedrijfsauto meer wensen.
Die mensen die je een hybride gaat geven... die moeten plots niet meer naar de winkel, gaan niet meer op bezoek bij vrienden of familie, doen in het weekendje geen uitstapjes meer, ... ben je nu echt serieus ? Mensen zullen dit altijd blijven doen, prive of firmawagen... of geloof je ook dat ze het dan allemaal met het openbaar vervoer gaan doen

Een aantal factoren worden hier grondig door elkaar gehaald... verloning, milieu aspect, openbaar vervoer... smijt het allemaal maar op één hoop en geef de firmawagen er de schuld van... eenvoudig toch ?
-
- Elite Poster
- Bedankt: 450 keer
Ja ik denk even kortzichtig als die mensen die extra km's rijden omdat het toch op het werk is. Of tegen iedereen zeggen. "Zal ik wel rijden, het werk betaald".r2504 schreef:Ik begrijp niet waar dergelijke kortzichtige antwoorden vandaan blijven komen.Tim.Bracquez schreef:Gaat veel mensen doen nadenken over hun rijgedrag en velen gaan geen bedrijfsauto meer wensen.
Die mensen die je een hybride gaat geven... die moeten plots niet meer naar de winkel, gaan niet meer op bezoek bij vrienden of familie, doen in het weekendje geen uitstapjes meer, ... ben je nu echt serieus ? Mensen zullen dit altijd blijven doen, prive of firmawagen... of geloof je ook dat ze het dan allemaal met het openbaar vervoer gaan doen![]()
Die moeten wel naar de winkel, maar die zullen iets meer naar de winkel gaan omdat het toch "niets kost". Ze combineren minder ritjes omdat ze een ritje niet voelen in hun geldbeugel.
Er rijden genoeg mensen "taxi" service met bedrijfswagens. Ga eens naar het wagenpark kijken van wagens met het gemiddeld aantal km's en de afstand van het werk naar huis voor de mensen met deze lease auto's. Je snapt het gewoon niet hoe mensen die 20KM van hun werk rijden ineens 150KM/dag genereren en nee dit is niet 1% van de lease wagens... maar een veelvoud! Ze voelen dit gewoon financieel niet en kan het hun dus niets schelen en houden ze er geen rekening mee. Want zowat iedereen denkt voor zijn eigen voordeel...
Zowat iedereen die ik ken met een bedrijfswagen, laat die zelf betalen en ik kan je zeggen ze gaan er over nadenken. Nu kan het hun gewoon niet schelen omdat ze er toch voor betalen. Beetje zoals all-in hotel daar eten de meeste mensen ook meer omdat het all-in is.
Kon maar al te goed raden dat jij zo iets ging posten, maarja jouw hobby hé
- petrol242
- Elite Poster
@r2504 : Het hangt allemaal wel ergens mee samen, dus krijg je inderdaad een grote hoop. En hier en daar wijken we wel eens af van het topic, das waar.
Ik kom nu net terug van een vroege shift op een zondag. Het was drukker op de weg dan in de week. Dus privé is ons autogebruik ook enorm gestegen. Een gezin dat pakweg 25 jaar geleden geen auto bezat, was niet zo uitzonderlijk. Mensen met twee auto's waren toen uitzondering. Als je nu zelfs maar één auto hebt per gezin, ben je al een uitzondering en die zonder auto behoren tot het rariteitencabinet.
Elk zijn verhaal en situatie uiteraard, maar zolang we alles van de nieuwe religie "economie" laten afhangen, en onze stevig ingebakken gemakzucht laten gelden, zal het wegvervoer er echt niet beter op worden. Ouders rijden als taxichauffeurs van club naar jeugdbeweging en zo leren we het onze jeugd al van jongs af aan.
Ons autogebruik moet naar beneden, zowel privé als professioneel en ik denk dat het concept "bedrijfswagen", hoe één ieder van ons dat ook invult, het er niet echt gemakkelijker op maakt.
Ik kom nu net terug van een vroege shift op een zondag. Het was drukker op de weg dan in de week. Dus privé is ons autogebruik ook enorm gestegen. Een gezin dat pakweg 25 jaar geleden geen auto bezat, was niet zo uitzonderlijk. Mensen met twee auto's waren toen uitzondering. Als je nu zelfs maar één auto hebt per gezin, ben je al een uitzondering en die zonder auto behoren tot het rariteitencabinet.
Elk zijn verhaal en situatie uiteraard, maar zolang we alles van de nieuwe religie "economie" laten afhangen, en onze stevig ingebakken gemakzucht laten gelden, zal het wegvervoer er echt niet beter op worden. Ouders rijden als taxichauffeurs van club naar jeugdbeweging en zo leren we het onze jeugd al van jongs af aan.
Ons autogebruik moet naar beneden, zowel privé als professioneel en ik denk dat het concept "bedrijfswagen", hoe één ieder van ons dat ook invult, het er niet echt gemakkelijker op maakt.
-
- Deel van't meubilair
En worden er daarom meer kilometers gereden ? Ik was zonet ook nog bij iemand die een persoon naar het station moest brengen... natuurlijk stel ik dan voor om zelf te rijden met m'n firmawagen ipv. een privéwagen... maar het aantal kilometers is nochtans identiek, en de uitstoot vermoedelijk wel wat minder dan de andere auto.Tim.Bracquez schreef:Ja ik denk even kortzichtig als die mensen die extra km's rijden omdat het toch op het werk is. Of tegen iedereen zeggen. "Zal ik wel rijden, het werk betaald".
Ik stop onderweg naar huis aan de winkel... tijd is me nog altijd kostbaarder dan en litertje diesel hoor.Tim.Bracquez schreef:Die moeten wel naar de winkel, maar die zullen iets meer naar de winkel gaan omdat het toch "niets kost". Ze combineren minder ritjes omdat ze een ritje niet voelen in hun geldbeugel.
Wees serieus... tot 770 km per week extra... gaan we weer beginnen met het verhaaltje dat iedereen met een firmawagen in het weekend driemaal over en weer rijdt naar de kust of wat ?Tim.Bracquez schreef:Je snapt het gewoon niet hoe mensen die 20KM van hun werk rijden ineens 150KM/dag genereren en nee dit is niet 1% van de lease wagens... maar een veelvoud!
Ik heb wel wat beters te doen dan voor m'n plezier in de wagen te zitten... ik ben al iedere dag genoeg op de baan dat ik geen zin heb om rondjes rond de kerk te rijden omdat het toch voor niets isTim.Bracquez schreef:Kon maar al te goed raden dat jij zo iets ging posten, maarja jouw hobby hé

We kunnen al evenzeer gaan discussieren over het feit dat iedere iPhone een bedrijfs GSM is want als mensen er zelf zouden moeten voor betalen dan zouden er heel wat minder iPhones zijn... een redenering die al even absurd is.
-
- Deel van't meubilair
Mooie uitspraak die "MOET"... vanwege onze ecologische voetafdruk ?petrol242 schreef:Ons autogebruik moet naar beneden, zowel privé als professioneel en ik denk dat het concept "bedrijfswagen", hoe één ieder van ons dat ook invult, het er niet echt gemakkelijker op maakt.
Wel laat ons dan meteen ook minder vlees eten en koffie drinken (de ecologische voetafdruk is daar 10x groter dan thee).
Nu ja, het is altijd fijn een andere groep dan jezelf te viseren en hen voor te stellen als de grote schuldigen.
- petrol242
- Elite Poster
Er zijn tal van redenen waarom we de overconsumptie van de auto zullen moeten aanpakken. En niet alleen voor de catastrofale gevolgen voor onze leefomgeving. Je kan je kop ervoor in het zand steken en rustig verder blijven doen. En ja, er zijn ook andere prangende vragen die onze aandacht verdienen, maar die zouden dan weer off-topic gaan, of deze discussie een andere dimensie geven. Dus laat het ons even over dat probleem op 4 wielen hebben.
Ik heb trouwens ook nooit een "andere groep" geviseerd als grote schuldige, want ik ben zelf ook een autogebruiker. Het vergt enorm veel moeite om alternatieven te gebruiken voor onze grote honger naar mobiliteit, en zolang er mogelijkheden worden aangeboden om die alternatieven niet of minder te benutten, puur uit financiële overwegingen, kan ik niet anders dan me daartegen te verzetten.
Ik heb trouwens ook nooit een "andere groep" geviseerd als grote schuldige, want ik ben zelf ook een autogebruiker. Het vergt enorm veel moeite om alternatieven te gebruiken voor onze grote honger naar mobiliteit, en zolang er mogelijkheden worden aangeboden om die alternatieven niet of minder te benutten, puur uit financiële overwegingen, kan ik niet anders dan me daartegen te verzetten.
-
- Deel van't meubilair
En daarmee gooien we terug alles op één hoopje... en komen we uiteindelijk terug bij de vraag wat firmawagens hiermee te maken hebben ?petrol242 schreef:Er zijn tal van redenen waarom we de overconsumptie van de auto zullen moeten aanpakken.
Gaat er voor iedere firmawagen minder een wagen minder in het verkeer zijn...ik denk het niet.
Is het "overmatig" gebruik een firmawagen probleem... ik denk het niet.
Is een slechte eco score een firmawagen probleem... ik denk het niet.
Is onze begroting een firmawagen probleem... ik denk het niet.
Dus waarom die heksenjacht op firmawagens ? In heb de indruk dat nog steeds velen een probleem hebben hem te zien staan op de buur z'n oprit.
De autosector (milieu vriendelijkere wagens), de werkgevers (fiscale inspanningen) en zelfs de werknemers (lasten versus CO2 uitstoot) worden allen aangezet om op een gezonde manier om te gaan met bedrijfswagens... ik wil wel eens een ander "product" zien dat de laatste 10 jaar dergelijke inspanningen heeft gedaan en extra taksen heeft ondergaan.petrol242 schreef:Je kan je kop ervoor in het zand steken en rustig verder blijven doen.
Lees m'n punten uit m'n eerste quote nog eens... mensen kiezen trouwens niet voor een wagen uit financiële overwegingen maar hoofdzakelijk uit pure noodzaak/flexibiliteit. Wil jij dus je kop verder in het zand blijven steken door die noodzaak te ontkennen en te doen alsof er "gelijkwaardige" alternatieven zijn dan moet je ook maar rustig verder doen.petrol242 schreef:en zolang er mogelijkheden worden aangeboden om die alternatieven niet of minder te benutten, puur uit financiële overwegingen, kan ik niet anders dan me daartegen te verzetten.
- petrol242
- Elite Poster
Zucht... Wederom dat oude afgezaagde cliché als zouden mensen zonder bedrijfswagen, benijden op mensen mét een bedrijfswagen... komaan zeg, ik heb er eerder medelijden mee. Hou dat dus uit mijn loon want met die centen kan ik leukere dingen bedenken.
Mijn argumenten tegen bedrijfswagens zijn hier al aan bod gekomen, dus ga ik die niet meer herhalen.
En kunnen we aub de term "milieu vriendelijkere wagen" achterwege laten? Geen enkele wagen is milieuvriendelijk. Alleen milieubelastend, ongeacht het type drijfkracht. Het is een term die door de autolobby is uitgevonden en lustig door politiek en publiek is overgenomen. Roetfilters, hybridetoepassingen en nog meer van wat de moderne autoindustrie al niet uitbraakt, ten spijt. Ook de electrische wagens en wagens op waterstof ontsnappen er niet aan. Even terzijde, al eens bij stil gestaan hoe de meeste waterstof geproduceerd word? Stoom/methaan reforming, niet zo milieuvriendelijk als we dus dachten. En dat om onze overconsumptie aan mobiliteit en energie goed te praten, dat kan er bij mij echt niet in.
Mijn argumenten tegen bedrijfswagens zijn hier al aan bod gekomen, dus ga ik die niet meer herhalen.
En kunnen we aub de term "milieu vriendelijkere wagen" achterwege laten? Geen enkele wagen is milieuvriendelijk. Alleen milieubelastend, ongeacht het type drijfkracht. Het is een term die door de autolobby is uitgevonden en lustig door politiek en publiek is overgenomen. Roetfilters, hybridetoepassingen en nog meer van wat de moderne autoindustrie al niet uitbraakt, ten spijt. Ook de electrische wagens en wagens op waterstof ontsnappen er niet aan. Even terzijde, al eens bij stil gestaan hoe de meeste waterstof geproduceerd word? Stoom/methaan reforming, niet zo milieuvriendelijk als we dus dachten. En dat om onze overconsumptie aan mobiliteit en energie goed te praten, dat kan er bij mij echt niet in.
In dat geval zijn we echt niet goed bezig. Of passen we hier ook de oneindig herhaalde quote toe, als zou er geen alternatief zijn? Dat is er altijd, maar dan moet je er wel moeite voor doen.r2504 schreef:... mensen kiezen trouwens niet voor een wagen uit financiële overwegingen maar hoofdzakelijk uit pure noodzaak/flexibiliteit
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Als er al alternatieven zijn waar je moeite voor moet doen, lees: comfort, vrijheid of tijd inleveren, dan zijn die er voor elke auto, niet alleen voor de bedrijfsauto.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
Ik blijf het echt tragisch vinden dat er hier mensen zijn die echt blijven bij het standpunt dat een gereden privé kilometer er altijd zou zijn, met een bedrijfswagen of niet.... Terwijl elke studie aantoont dat er MEER wordt gereden met bedrijfswagens.
Ik ga nogmaals het verhaaltje aansnijden over die kennis van mij met zijn hobby? Dat is eigenlijk geen alleenstaand verhaaltje, ik hoor dat van vele mensen die een bedrijfswagen hebben hoe ze pochen over al die gratis kilometers die ze rijden.
-ze gaan hun bestelde goederen liever in verweggistan ophalen dan 3,99 euro verzendkosten te betalen.
-ze gaan voor hun hobby dagelijks honderden kilometers rijden en eens ze geen bedrijfswagen hebben zijn ze lastig dat ze hun hobby niet meer kunnen uitvoeren omdat het te veel kost.
-ze nemen met opzet een autovakantie omdat ze een tankkaart voor Europa hebben. Ryanair nemen we toch niet tot in Spanje zeker?
-ze gaan gratis tanken voor de grens en doen dan al hun inkopen goedkoop over de grens.
...
Voor de laatste keer, want ik herhaal dat niet meer, de situatie waarin r2504 zit is BIJLANGE niet voor iedereen geldig... Soms die oogkleppen eens aftrekken... Je zou natuurlijk gek zijn om er niet van te profiteren als ze het in je schoot werpen. Wil dat dan zeggen dat we goed bezig zijn? Dat is een ander paar mouwen.
Ik ga nogmaals het verhaaltje aansnijden over die kennis van mij met zijn hobby? Dat is eigenlijk geen alleenstaand verhaaltje, ik hoor dat van vele mensen die een bedrijfswagen hebben hoe ze pochen over al die gratis kilometers die ze rijden.
-ze gaan hun bestelde goederen liever in verweggistan ophalen dan 3,99 euro verzendkosten te betalen.
-ze gaan voor hun hobby dagelijks honderden kilometers rijden en eens ze geen bedrijfswagen hebben zijn ze lastig dat ze hun hobby niet meer kunnen uitvoeren omdat het te veel kost.
-ze nemen met opzet een autovakantie omdat ze een tankkaart voor Europa hebben. Ryanair nemen we toch niet tot in Spanje zeker?
-ze gaan gratis tanken voor de grens en doen dan al hun inkopen goedkoop over de grens.
...
Voor de laatste keer, want ik herhaal dat niet meer, de situatie waarin r2504 zit is BIJLANGE niet voor iedereen geldig... Soms die oogkleppen eens aftrekken... Je zou natuurlijk gek zijn om er niet van te profiteren als ze het in je schoot werpen. Wil dat dan zeggen dat we goed bezig zijn? Dat is een ander paar mouwen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 38 keer
Sorry hoor...Maar dit is dikke bulshit en telt voor 99% van de mensen met een bedrijfswagen niet.Slafes schreef:
...
En ja ik ga met de auto op vakantie, ik tank ook voor de grens..maar om nu uren in de auto door te brengen enkel omdat het enkele euros goedkoper is..neen dank U. Zijn duidelijk mensen met tijd te veel die dit doen.
(ter info : heb functionele wagen met tankkaart Belgie en doe ongeveer 40000km/jaar waarvan 1/5 prive)
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Alsof het vliegtuig voor vluchten binnen Europa een beter alternatief is...
Alsof we met vrienden anders te voet naar het restaurant zouden gaan...
J.
Alsof we met vrienden anders te voet naar het restaurant zouden gaan...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
- Bedankt: 178 keer
De CO2 uitstoot per person per 100km is 50 % slechter met het vliegtuig dan met de wagen.-ze nemen met opzet een autovakantie omdat ze een tankkaart voor Europa hebben. Ryanair nemen we toch niet tot in Spanje zeker
Als je met 2 personen in 1 wagen op vakantie gaat genereer je 3x meer CO2 uitstoot met het vliegtuig dan met deze wagen.
Gelieve dus nooit meer met het vliegtuig op reis te gaan maar gebruik je (bedrijfs)wagen of ga met de trijn/bus.
Als je echt je CO2 uitstoot wil beperken leef je beter zoals in de 10de eeuw. Geen electriciteit, verwarming, vervoer,... en liefst met veel minder mensen op de planeet.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 145 keer
Lichtelijk off topic, maar volgens mij zijn er hier veel mensen die er wel wat zinnigs over kunnen zeggen.
Ik overweeg binnenkort een eigen zaak op te starten om een consultancy-opdracht uit te voeren. Momenteel werk ik fulltime als bediende en heb ik een bedrijfswagen; ik zou mijn huidige job houden maar wel part-time gaan doen. Ik mag mijn bedrijfswagen dan houden maar ik overweeg mijn bedrijfswagen toch in te leveren (daar krijgen we dan een bruto vergoeding voor) en ofwel zelf een wagen te kopen en alle professionele verplaatsingen van mijn vennootschap aan mezelf te vergoeden (35 ct/km netto!) of via mijn nog op te richten vennootschap een wagen te kopen en die dan als "bedrijfswagen" te gebruiken. Overigens zal ik er niet minder door gaan rijden en als ik er zelf één koop heb ik veel zin om een zware V6 diesel te nemen
Zijn er al anderen die in een gelijkaardige situatie zitten en dit gedaan hebben, of net niet?
Om financiële/fiscale redenen, of om toch eens met een dikke bak te kunnen rijden?
Ik overweeg binnenkort een eigen zaak op te starten om een consultancy-opdracht uit te voeren. Momenteel werk ik fulltime als bediende en heb ik een bedrijfswagen; ik zou mijn huidige job houden maar wel part-time gaan doen. Ik mag mijn bedrijfswagen dan houden maar ik overweeg mijn bedrijfswagen toch in te leveren (daar krijgen we dan een bruto vergoeding voor) en ofwel zelf een wagen te kopen en alle professionele verplaatsingen van mijn vennootschap aan mezelf te vergoeden (35 ct/km netto!) of via mijn nog op te richten vennootschap een wagen te kopen en die dan als "bedrijfswagen" te gebruiken. Overigens zal ik er niet minder door gaan rijden en als ik er zelf één koop heb ik veel zin om een zware V6 diesel te nemen

Zijn er al anderen die in een gelijkaardige situatie zitten en dit gedaan hebben, of net niet?
Om financiële/fiscale redenen, of om toch eens met een dikke bak te kunnen rijden?
-
- Deel van't meubilair
Met studies kan je alles bewijzen... als je maar naar het juiste gegeven kijkt.Slafes schreef:Terwijl elke studie aantoont dat er MEER wordt gereden met bedrijfswagens.
Ja, met m'n wagen wordt meer gereden dan met die van m'n vriendin... maar het totale aantal kilometers blijft gewoon identiek.
En zo'n uitspraak moeten we serieus nemen... honderden kilometers... geen idee wie de tijd daarvoor heeft maar ik ken zo'n mensen niet. Vandaag de dag is privé tijd een zeer kostbaar iets... laat staan dat mensen voor hun plezier uren in de auto gaan zitten.Slafes schreef:-ze gaan voor hun hobby dagelijks honderden kilometers rijden
Ik ga niet ontkennen dat er geen "misbruik" is... maar uiteindelijk is een bedrijfswagen een deel van de verloning... ik kom toch ook niet zeuren wat jij met je loon doet. De iPhone die je er misschien mee gekocht hebt heeft ook een alternatief dat goedkoper is, vermoedelijk met minder milieu impact en geen kinderarbeid... maar dat is jou keuze (maar blijkbaar mag dergelijke luxe wel ?)Slafes schreef:Voor de laatste keer, want ik herhaal dat niet meer, de situatie waarin r2504 zit is BIJLANGE niet voor iedereen geldig.
Ik heb al voor diverse bedrijven gewerkt en ken genoeg mensen met een bedrijfswagen... geen enkele daarvan heeft een Europese tankkaart... ook ik niet terwijl ik tegenwoordig bijna 50% in het buitenland zit.Slafes schreef:-ze nemen met opzet een autovakantie omdat ze een tankkaart voor Europa hebben.
Natuurlijk zijn er alternatieven... jij kan thuis je verwarming ook op 19 graden zetten en een extra trui aantrekken... maar ik schrijf geen forums vol dat het schandalig is als je dat niet doet. Uiteindelijk moet jij zien wat luxe je waard is en of je er voor wil betalen (en ja voor m'n bedrijfswagen betaal ik ook door minder loon en een extra fiscale toeslag).petrol242 schreef:Of passen we hier ook de oneindig herhaalde quote toe, als zou er geen alternatief zijn? Dat is er altijd, maar dan moet je er wel moeite voor doen.
Het idee van de Groenen... terug naar de Middeleeuwen (wel lekker allemaal rotzooi opstoken thuis !). Prima als zij zo willen leven maar ik heb die behoefte niet.johan.devos schreef:Als je echt je CO2 uitstoot wil beperken leef je beter zoals in de 10de eeuw. Geen electriciteit, verwarming, vervoer,... en liefst met veel minder mensen op de planeet.
- MClaeys
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 347 keer
Dringend met andere mensen omgaan zou ik dan zeggen als dat je stoort. Bij ons bekijken we steeds het alternatief met het OV onder vrienden en indien rijden is met een beurtrol. En geef mij maar luilekker thuis op men pakket wachten, ik zit al genoeg in de wagen om er mijn resterende vrije tijd ook nog in te zitten. Dat er zijn die dit wel doen, dan ben ik er nog niet zo zeker van dat ze dit niet zullen doen met een privé wagen (want vaak is het dan meer om grote sier te maken dan wat anders). Als je beiden hebt staan, ja, dan kies je misschien vaker voor de bedrijfswagen afhankelijk van wat je nog hebt staan. Daar heeft de tankkaart dan bij ons nog niet eens iets mee te maken, de keuze is dan tussen een 15 a 16 jaar oude Opel Corsa of een nieuwe Volvo V40. Bij kennissen hebben ze een Audi A3 van het werk maar ze rijden liever met de BMW 3 die ze zelf hebben met wat meer opties, daar rijden ze privé dan ook vooral mee. Mensen verschillen (gelukkig). Zo smijt ook de ene smijt zijn geld buiten als hij de lotto wint, de andere gaat er verantwoordelijk mee om.Slafes schreef:Ik ga nogmaals het verhaaltje aansnijden over die kennis van mij met zijn hobby? Dat is eigenlijk geen alleenstaand verhaaltje, ik hoor dat van vele mensen die een bedrijfswagen hebben hoe ze pochen over al die gratis kilometers die ze rijden.
...
Mijn situatie is geen projectie naar 100% van de bedrijfswagen bezitters, maar dat is de situatie van uw kennissen evenmin.