Hoe 2 netwerkswitchen met elkaar verbinden met meer dan 1 kabel ?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Ik heb in mijn berging een vSphere server staan en een Synology NAS, beide hebben 2 netwerkkaarten die op een HP 1910-16G switch gebond zijn (de 2 netwerkkaarten vormen dus 2 gigabit i.p.v. 1)
In de bureau heb ik een 8 poorts switch, er zijn ook 2 netwerkaansluitingen beschikbaar vanaf de berging. Ik wil de 2 netwerkkaarten op mijn PC teamen (samenvoegen), maar dan is er nog de verbinding met de Zyxel switch in de bureau en de HP in de berging.
Nu is er 1 netwerkkabel tussen beide, maar zoek een mogelijkheid om die te verdubbelen, dus 2 gigabit verbinding tussen de 2.

Heb zelf ook al 1 en ander opgezocht.802.3ad (LACP) is om meerdere poorten op 1 switch samen te voegen, wat nu al actief is in de berging. Alleen werkt dit niet tussen switches.

Mogelijkheid A:
Distributed trunking (zoals dit bij HP heet en MC-LAG algemeen, https://en.wikipedia.org/wiki/MC-LAG ) dus.
Nadeel is dat je heel dure (+1000€) netwerkswitches nodig heb voor dit.

Is er geen mogelijkheid B dus een alternatief of workarround om toch zoiets te krijgen ?

Meer info over distributed trunking van HP:
Distributed Trunking

The IEEE standard 802.1AX (previously 802.3ad) requires that all the links in a trunk group originate from the same switch. Distributed Trunking uses a proprietary protocol that allows two or more port trunk links distributed across two switches to create a trunk
group. The grouped links appear to the downstream device as if theyare from a single device. This allows third party devices such as switches, servers, or any other networking device that supports trunking to interoperate with the Distributed Trunking Switches
(DTSs) seamlessly. Distributed trunking provides device level redundancy in addition to link failure protection.Distributed trunking switches are connected by an interface called the Inter-Switch-Connect (ISC) port. This interface exchanges information so that the
DTSs appear as a single switch to a downstream device. Each DT switch in a DT pair must be configured with a separate ISC link and Layer 3 peer-keepalive link. The Layer 3 peer-keepalive link isused to transmit keepalive messages when the ISC link is down in order to determine if the failure is a link-level failure or the complete failure of the remote peer. The downstream device is a Distributed Trunking Device (DTD). The DTD forms a trunk with the DTSs. The connecting links are DT links and the ports are DT ports. A distributed Trunk can span a maximum of two switches.

Note:

All DT linked switches must be running the samesoftware version.
Bron, pagina 174: http://h20628.www2.hp.com/km-ext/kmcsdi ... 5912-2.pdf
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Rechtstreekse kabel trekken en 2 10gbit nic's kopen? (linus style)

Sent from my A0001 using Tapatalk
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster

Dat zou mogelijk zijn, maar PC is mini-ITX met in PCIe slot een Nvidia Geforce 960GTX.

Edit: dat is als ik 2 PC's met elkaar wil verbinden, geen switches
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

LACP is om een Etherchannel te maken. Zo verbind je idd 2 switchen met meer dan 1 fysieke port, die toch maar 1 logische port vormen. Ook wel link aggregation genoemd. Dit mag je niet verwarren met trunking. Trunking is specifiek om meerdere VLANs over 1 logische link te sturen. Het wordt meestal gecombineerd met link aggregation, maar niet noodzakelijk.

LACP is een protocol dat dus *wel* tussen 2 switchen werkt (daar is het voor gemaakt), maar je switchen moeten managed zijn en het ondersteunen. Dit is ook exact het protocol dat je zoekt en nodig hebt.

Voor de duidelijkheid: je HP switch ondersteunt dat al. Daar heb je geen 4-cijfer-duur materiaal voor nodig.
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 27 feb 2016, 01:50, in totaal 2 gewijzigd.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

2 x rb CRS210 en 2 x 10gbit SFP+ module :)

en fiber is goedkoper dan utp, dus daar moet je het niet voor laten ....

met teaming heb ik zelf al vreemde dingen gezien
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Is inderdaad hoe ik het thuis ook doe : mijn synology op 2 poorten via LACP aangesloten op Mikrotik switch.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef:LACP is om een Etherchannel te maken. Zo verbind je idd 2 switchen met meer dan 1 fysieke port, die toch maar 1 logische port vormen. Ook wel link aggregation genoemd. Dit mag je niet verwarren met trunking. Trunking is specifiek om meerdere VLANs over 1 logische link te sturen. Het wordt meestal gecombineerd met link aggregation, maar niet noodzakelijk.

LACP is een protocol dat dus *wel* tussen 2 switchen werkt (daar is het voor gemaakt), maar je switchen moeten managed zijn en het ondersteunen. Dit is ook exact het protocol dat je zoekt en nodig hebt.

Voor de duidelijkheid: je HP switch ondersteunt dat al. Daar heb je geen 4-cijfer-duur materiaal voor nodig.
Ga ik proberen. Dacht dat dat niet werkte tussen 2 switches (zie mijn quote in openingspost)
petzl schreef:2 x rb CRS210 en 2 x 10gbit SFP+ module :)

en fiber is goedkoper dan utp, dus daar moet je het niet voor laten ....

met teaming heb ik zelf al vreemde dingen gezien
Mooi, dit is nog betaalbaar.

Dus in berging zou ik deze 24 poorts CRS226-24G-2S+RM met 10Gbit SFP+ S+85DLC03D kunnen gebruiken en in de bureau een 8 poots CRS210-8G-2S+IN ook met 10Gbit SFP+ S+85DLC03D.
Dan moet ik van bureau naar berging gaatje boren om de 2 fiberkabels naar de berging te krijgen ? (bureau en berging liggen naast elkaar.

Dan kan ik hiermee mijn Zyxel GS1900-8, TP-Link TL-SG3424 en HP 1910-16G mee vervangen.
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Aangezien je HP LACP aankan, *hoef* je hem niet te vervangen als je dat niet wil ;-)
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

ik heb eventueel nog wel fiber liggen ....

2 vezels voor 10/cent / meter (lijkt op dunne luidspreker kabel, wit )
12 vezels voor 90 cent / meter (rond 7 mm, zwart )

als het ergens is waar ik passeer , las ik hem wel af ....

of je gebruikt kant en klare patch kabels , verkrijgbaar tot 200 meter.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”