Gordelverklikkers achterbank C-segment

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik verbaas me erover dat er in C-segment wagens niet standaard gordelverklikkers zitten voor de achterbank, bij sommige merken zelfs niet eens als optie (bv Ford Focus)?
Ben ik de enige die wil weten of mijn kinderen op de achterbank hun gordel wel goed hebben aangedaan?

Iemand tips over een C-segmenter die wél gordelverklikkers voor de achterbank heeft?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Naar mijn weten hebben alle toyota's dat wel.

Sent from my A0001 using Tapatalk
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Welk segment is een F20 LCI? (118D)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

C

B segment: Polo, 208, C3, Fabia, Ibiza, Fiesta,...
C segment: Golf, 308, Megane, Auris, A3, 1 serie, Leon, A klasse, Focus,...
D segment: 508, Passat, Talisman/Laguna, Insignia, 3 serie, A4, C klasse, Mondeo,...
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Bij de Golf (Variant) is het in alle uitvoeringslijnen een optie die in een redelijk duur pack zit met extra airbags.

@selder: C, en ik heb dat ook die weergave in het dashboard, maar kan niet meteen vinden of het echt in alle uitvoeringen aanwezig is.
Afbeelding
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Op een Volvo V40 wel. (met als naam Volvo kunnen ze moeilijk anders)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb het gezien opde V50 van mijn schoonmoeder, maar blijkbaar is het nog niet standaard in het C-segment.
De nieuwe Renault Megane zou het ook hebben, Ford Focus niet (zelfs niet als optie ofzo), Opel Astra lijkt het ook te hebben, maar ik kan het niet terugvinden.
Mondeo heeft het wel.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Op onze huurwagen een paar maanden terug waren er gordelverklikkers achteraan (geen idee of dat standaard dan wel optie is) op een Toyota Camry. Wel bij momenten vervelend als we rondreden met onze "frigobox" of met mijn fotorugzak op de achterbank. Misschien was het wel uitschakelbaar maar daar hebben we niet naar gezocht omdat er toch geen geluid op zat zoals vooraan, enkel een rood icoontje op het dashboard.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Bij frigobox gewoon doen wat de flikken bij dringende interventie ook doen: de riem gewoon vastklikken :-)
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Mercedes CLA heeft dat ook standaard (en dus vermoed ik de andere "A" familieleden ook).
ooh. shiny.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Hangt er ook van af wat je met 'gordelverklikkers' bedoelt.
Echt sensoren die in de zetel zitten en er een alarm klinkt als er gewicht gedetecteerd wordt zonder dat de corresponderende gordel aan is ? Of detectie dat een gordel uitgedaan is nadat je vertrokken bent ? Dat laatste heb ik op de laatste paar auto's die ik gehad heb. Maar echte sensoren heb ik zelfs niet in mijn Mercedes C (en kan me dat zelfs niet herinneren als optie) al is dat wel nog het vorige model.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb het over verklikkers. Ik wil als chauffeur weten welke gordel er op de achterbank al dan niet ingeklikt is.
Of er iemand op die stoel zit, kan ik zelf zien in mijn spiegel en is meestal ook geen verrassing :).
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Je moet het wel specifiek vragen: bij sommige auto's is dat op de informatie-display, sommige auto's hebben dat als een aparte deel op dashboard.
Weet wel: veel opties staan gewoonweg niet in "standaarduitrusting" of "optielijst", of staat misschien onder een categorie van een andere optie. Dus je moet het echt specifiek bij garages vragen. Ik heb dit bv. nooit in de uitrustingslijst zien staan van Toyota/Lexus, maar het is er naar mijn weten altijd wel.
Er is zelfs een heel leuke irritante geluidssignaal als iemand tijdens het rijden zijn gordel opeens uitdoet.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Iedere keer toen ik zag dat mijn kinderen de gordel niet aanhadden stopte ik met de wagen (of vertrok in niet). Doe dit zeker als de kinderen dringend ergens moeten zijn...

Ik heb waarschijnlijk 2x moeten stoppen... en daarna mooit meer.

Nu rijden ze zelf al een paar jaar met de wagen en ik ben zeker dat ze nooit zonder gordel rijden, jong geleerd...
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Het is inderdaad een kwestie van discipline. Ik zie te vaak kinderen rondlopen op de achterbank, rechtstaan vanvoor, ... Dit gewoon omdat de ouders niet streng kunnen zijn. En heel vaak komt het gedrag mogelijk zelfs van een fout voorbeeld. Gewoonweg de ouders die het niet altijd doen, of oma en opa, ...
Maar als kinderen in de auto rijden van jonge leeftijd en ALTIJD een gordel dragen, mag dit geen issue zijn. Als je dan natuurlijk als ouder hun laat spelen op de achterbank, en dan opeens van hun eist om steeds hun gordel te dragen, tjah.
Senne
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

heist_175 schreef: Opel Astra lijkt het ook te hebben, maar ik kan het niet terugvinden.
Op de configurator van de .be site staat het niet uitdrukkelijk vermeld, maar op de configurator van de opel.nl wel.
Maar in de prijslijst van de .be site wel
  • Waarschuwing veiligheidsgordel bestuurder
  • Waarschuwing veiligheidsgordel passagier
  • Waarschuwing veiligheidsgordel tweede zetelrij
  • Installatievoorziening kinderzitjes zetels achteraan (ISOFIX)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Iedere keer toen ik zag
Hoe "zie" jij als chauffeur dat uw kinderen hun gordel niet aan hebben? Ik let op de weg :angel:

Zo'n verklikker lijkt me handig:
- om te controleren of ze echt wel hun gordel aandoen, en niet "voorhangen"
- om te controleren of ze (ter goeder trouw) hun gordel tegoei hebben ingeklikt -> bij hun huidige (isofix) autostoelen zit er ook een verklikker op de isofix verbinding. Niet omdat je als ouder die kinderstoel expres onjuist gaat vastklikken, wel om een controle te hebben als je de stoel op de isofix zet

Ik onderschrijf wel de these dat je op gordeldracht gewoon uiterst streng moet zijn. Jong geleerd...
Dit WE was er een ongeval waarbij de moeder van 2 kinderen het leven liet. Zij zat op de achterbank zonder gordel. De andere inzittenden (papa en 2 kinderen) zijn (fysiek) ongedeerd.

@Opel Astra
Ik heb net ook bevestiging van Beerens gekregen dat het tot de standaarduitrusting behoorde.
Ik heb niet de gewoonte om de prijslijst te bekijken, want voor leasing telt de meerkost in leaseprijs, niet de kost van een optie. In de brochure en in de specificaties kon ik het niet terugvinden.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Ik denk dat ik het gevonden heb. Op de website van Euro NCAP kan je de veiligheidsuitrusting van alle wagens gewoon raadplegen. Daar scroll je naar de sectie "Hoe veilig is uw auto?" en selecteer je dan het gewenste model. Dan kies je het bouwjaar en ga je naar tabblad "Veiligheidsuitrusting", en daar zie je een rijtje '"Gordelverklikker", waarvan de laatste kolom dus is wat je zoekt.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”