Netflix Belgium ISP Speed Index

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

De Netflix Belgium ISP Speed Index is uptodate gezet voor juli 2015
http://ispspeedindex.netflix.com/belgium

1 Proximus
2 VOO
3 Telenet
4 Numericable

Zou het inbouwen van Netflix in de Proximus decoder voor deze eerste plaats zorgen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Oei... hier gaat Telenet niet blij mee zijn :-)

Als ik echter deze grafiek bekijk heb ik toch wel enkele bedenkingen;

- hoe komt dat Proximus op amper 3 maanden zo stijgt... zo snel is hun netwerk ook niet beter geworden
- waarom heeft Telenet in juni een dip van 10%... het netwerk is niet plots slechter geworden

Met cijfers kan je dus alles bewijzen...
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Met statistiek kan je alles en niks bewijzen.

* Is de verhouding Netflix 50/50 tussen Telenet & Proximus, of zitten bv. de meeste Netflix-klanten bij Proximus(geen downloadlimiet bv.)
* Hoe goed is het intern netwerk? Is de Wifi van de Bbox beter/slechter dan de Telenet Wifi-router?
* Hoeveel alleenstaanden zitten er bij Proximus ten opzichte van Telenet(als je bv. als alleenstaande bij Proximus zit, heb jij de lijn voor jou alleen. Iemand met een "snellere" Telenet verbinding die dit moet delen met iemand die games binnentrekt, een andere die YT-HD bekijkt,...).
* Met welk apparaat wordt er Netflix gekeken(een ouwe laptop is trager dan een spinsplinter nieuwe).
* Enkele uitschieters in positieve of negatieve zin kunnen gemiddelden vertekenen


Aangezien ze (muv. Numericable) allemaal dicht tegen elkaar liggen, lijkt het mij niet dat je hieruit besluiten kan trekken.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Hmz Proximus misschien sinds enkele maand een peeringcontract met Netflix op de amsix (waar TN niet op zit)? Ofwel gevolg van DLM?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

In Nederland zitten dan weer alle kabelproviders bovenaan de lijst... http://ispspeedindex.netflix.com/netherlands
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Proximus heeft toch gewoon zijn eigen Netflix server (of leent die van Netflix):
c001.bru001.proximus.isp.nflxvideo.net komen mijn streams quasi altijd vandaan.

Volgens mij is dat bij TN gewoon eentje die aan de AMS-IX hangt.

Daarnaast lijken mij die cijfers te lijken om de gemiddelde bitrate van de stream, wat niet echt een eerlijke vergelijking zou zijn. Netflix op de meeste android telefoons houdt het bekeken bij 1750kbps terwijl op safari die tot 1080p 5800kbps gaat en op chrome maar tot 3000kbps 720p.
Dus als telenet veel die hard google chrome of android gebruikers heeft...

Telenet zijn paar Mbps smallband zal er ook wel voor iets tussensteken. Daarop kan je aan lagere kwaliteit nog netflix zien en zo haalt dat het gemiddelde naar beneden. Op Proximus DSL zonder limiet is dat niet het geval. (op een smallband van een paar kbps ga je geen netflix zien.)
Proximus heeft daarentegen wel meer crappy bbox 2's als ik zo eens mijn wifi analyzer opzet in het centrum van een stad.


Dat fiber tekentje bij Proximus is anders wel een goei grap van Netflix :lol:
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Maar als we de gemiddelde snelheid nemen, dan zitten we in België blijkbaar aan de top:
http://ispspeedindex.netflix.com/countr ... month%5D=8 (Voor Luxemburg & Zwitserland). :banana:

Niet dat dit iets meer/minder zegt dan de gemiddelde snelheid per provider. :|
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Zeer vreemd voor Telenet, want in alle buurlanden staan de kabelproviders op de eerste plaatsen. Het valt bij de buurlanden trouwens op dat alle kabelproviders elkaar opvolgen, waarna de DSL providers pas aan de beurt komen.

Voo is geklasseerd als DSL provider. Moet toch ook kabel zijn?
Afbeelding
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Het is ook echt alleen Netflix prime time performance. Dus een Netflix server in je datacenter hebben is al een grote plus voor een ISP. (hence Proximus)

Alleen komt Telenet er wel heel incompetent uit als je weet dat in quasi alle buurlanden kabel het wint van DSL. Zal deels te maken hebben met dat Belgie vrij veel VDSL heeft tov ADSL, maar toch.

The Netflix ISP Speed Index lists the average prime time bitrate for Netflix content streamed to Netflix members during a particular month. For 'prime time' we take the peak three hours of Netflix streaming on a daily basis per ISP.

For 'speed' we measure, in megabits per second (Mbps), the average bitrate for Netflix content streamed by Netflix members per ISP. We measure speed across all available devices.

Excluded from our measurements across all ISP networks are a small number of plans, devices for which we cannot record accurate bitrates and streaming over identified mobile networks.

The speed shown on the Netflix ISP Speed Index is not a measurement of an ISP’s maximum network throughput or capacity.

- See more at: http://ispspeedindex.netflix.com/how-we ... M76zq.dpuf
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Voo is inderdaad kabel. Absoluut!
Telenet heeft geen amsix, enkel bnix.
Dat Proximus een aparte netflixserver heeft wist ik niet. Zou deze enkel gebruikt worden voor als je via hun decoders Netflix kijkt, of ook als je via je smartphone, computer of tv zelf kijkt (zoals ik het doe)?

Wat mij opvalt : waar zijn de andere operatoren? Scarlet, EDPnet, Dommel, ...?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Proximus Netflix server is standaard op een DSL proximus connectie. (ik vermoed dat dat er een is die Proximus in house heeft?)
Met AMS-IX bedoel ik dat op een wifree spot de Netflix stream van daar komt, niet dat TN op de AMS-IX zit per se.

Op Netflix hier nu thuis (mac safari) heb ik de keus tussen:

Twee proximus Netflix stream servers (die ene die ik al noemde en een andere vergelijkbare die bru002 noemt)
c082.ams001.ix.nflxvideo.net, Id: 22105

Op TN had ik een aantal maand geleden alleen een die een vergelijkbare naam had met de ams001 hierboven.

Voor de andere providers, ik zou zeggen open een Netflix stream en druk alt-ctrl-shift-d en alt-ctrl-shift-s.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

AndRo555 schreef:Dat fiber tekentje bij Proximus is anders wel een goei grap van Netflix :lol:
Toch niet, in sommige straten in België ligt al FTTH: 1000 Brussel, 1070 Anderlecht, 1332 Rixensart, 1420 Braine-l'Alleud, 2160 Wommelgem, 2440 Geel, 2620 Hemiksem, 2660 Antwerpen, 2960 Brecht, 3800 Sint-Truiden, 8450 Bredene, 8620 Nieuwpoort, 9100 Sint-Niklaas, 9140 Temse
Check maar op http://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_m ... vezel.html
krisken schreef:Dat Proximus een aparte netflixserver heeft wist ik niet. Zou deze enkel gebruikt worden voor als je via hun decoders Netflix kijkt, of ook als je via je smartphone, computer of tv zelf kijkt (zoals ik het doe)?
Hier op Linux via Scarlet krijg ik http://c005.bru002.proximus.isp.nflxvideo.net/
Ik vermoed dus dat er wel een aantal racks volgestouwd zitten met Netflix Open Connect servers:Afbeelding
r2504 schreef:- hoe komt dat Proximus op amper 3 maanden zo stijgt... zo snel is hun netwerk ook niet beter geworden
Omdat ineens meer Proximus-klanten 1080p-streams begonnen kijken. De populariteit van de Netflix-app op decoders is wellicht de oorzaak.
r2504 schreef:- waarom heeft Telenet in juni een dip van 10%... het netwerk is niet plots slechter geworden
Misschien kijkt men bij Telenet meer via trage Wifi.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

raf1 schreef:
AndRo555 schreef:Dat fiber tekentje bij Proximus is anders wel een goei grap van Netflix :lol:
Toch niet, in sommige straten in België ligt al FTTH: 1000 Brussel, 1070 Anderlecht, 1332 Rixensart, 1420 Braine-l'Alleud, 2160 Wommelgem, 2440 Geel, 2620 Hemiksem, 2660 Antwerpen, 2960 Brecht, 3800 Sint-Truiden, 8450 Bredene, 8620 Nieuwpoort, 9100 Sint-Niklaas, 9140 Temse
Check maar op http://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_m ... vezel.html
Dat is quasi allemaal voor bedrijven of KMO's met bijhorende tarieven. En ik ken niet veel mensen die Netflix op hun werk kijken.
De paar woonwijken die er nog bijhangen zijn te verwaarlozen tegenover DSL.
raf1 schreef:
r2504 schreef:- hoe komt dat Proximus op amper 3 maanden zo stijgt... zo snel is hun netwerk ook niet beter geworden
Omdat ineens meer Proximus-klanten 1080p-streams begonnen kijken. De populariteit van de Netflix-app op decoders is wellicht de oorzaak.
r2504 schreef:- waarom heeft Telenet in juni een dip van 10%... het netwerk is niet plots slechter geworden
Misschien kijkt men bij Telenet meer via trage Wifi.
Ik zou er niet zo zeker zijn dat die decoder streams ook echt de volle 1080p zijn. Kan iemand dat bevestigen?
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

TV kijken via decoder zowel van Proximus als van Telenet gebeurt met een resolutie van 1080i en niet van 1080p, dat laatste is enkel mogelijk via Netflix of als men Blu-ray discs bekijkt.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Speelt het type decoder daarin dan geen rol ?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

AndRo555 schreef:Proximus Netflix server is standaard op een DSL proximus connectie. (ik vermoed dat dat er een is die Proximus in house heeft?)
Dat klopt denk ik. Doe maar eens een traceroute op die bru server, dan kom je gelijk skynet binnen :)
AndRo555 schreef:Voor de andere providers, ik zou zeggen open een Netflix stream en druk alt-ctrl-shift-d en alt-ctrl-shift-s.
Edpnet eens getest hier (met chrome op Linux) geeft xxxx.ams001.ix.nflxvideo.net
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

r2504 schreef:- hoe komt dat Proximus op amper 3 maanden zo stijgt... zo snel is hun netwerk ook niet beter geworden
- waarom heeft Telenet in juni een dip van 10%... het netwerk is niet plots slechter geworden
.
Proximus moet iets gedaan hebben om de cijfers op te krikken, maar dat is niet noodzakelijk het verbeteren van "het netwerk."
Wellicht is het puur in hun datacenters dat ze betere switchen hebben geplaatst of ze hebben de datastromen geoptimaliseerd.
Vervangen van oude apparatuur door een nieuw model kan je natuurlijk ook beschouwen als het "verbeteren van het netwerk" maar kom...
Dat is wellicht niet wat je bedoelt r2504 :curt:

van april naar mei zijn de cijfers gesprongen van 3,8 naar 4,08 waardoor proximus voor het eerst boven TN 4,04 gekomen is.
op zich is dat slechts 7% stijging in 1 maand. Maar ja hierdoor zijn ze nu wel de snelste netflixer van België geworden;

Daarnaast zit het grootste groep klanten al op 50/70 Mb download. Die 4Mb van Netlix maakt dus geen verschil uit ... en die 0,28 stijging al helemaal niets. :idea:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Op zich zeggen de cijfers trouwens niets... wat als één groep SD kijkt (aan 3 Mbps) en een andere groep HD (aan 5 Mbits) ?

Je kan wel veronderstellen dat het gemiddelde dan 4 Mbps is... maar is dat zo ?

Beter zou Netflix aangeven hoeveel percent met haalt van de benodigde voor de betreffende stream.
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 52 keer

Een gemiddelde of de mediaan, het is inderdaad iets anders :)
 iPhone 12 Pro —  iPad (9th Gen) —  Apple TV 4K (2nd Gen) —  MacBook Pro
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

http://www.demorgen.be/tvmedia/netflix- ... -bf154811/
In de nieuwe rangschikking van 2016 blijkt Telenet gedaald te zijn naar de laatste plaats.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”