Synology biedt meerdere opties om je data op te slaan in de cloud. Ze doen dit al even. Toen ze er mee begonnen heb ik dit even bekeken, maar de prijzen waren toen voor mij te hoog (en het aantal spelers nog laag).
Vandaag wil ik dit nog eens tegen het licht houden nadat ik in enkele topics hier las dat de 'cloud prijzen' erg laag lagen...
Ik plan bv. een 500 à 750GB te willen backuppen (pak 400GB right now en de rest de komende jaren). Voornamelijk (zoniet alles) familiefoto's. Normaal is het één-wegverkeer richting de cloud (voor bepaalde services belangrijk), maar ik wil niet uit het oog verliezen hoeveel het zou kosten om alle data toch bv. één maal om de 4 jaar volledig te moeten her-downloaden (van de cloud).
Mijn andere opties zijn:
- mijn huidige systeem met een externe schijf (die ik veilig bewaar)
- een tweede kleine Synology NAS bij familie zetten en daar naar backuppen (vergt wel wat config werk door bv. OpenVPN gebruik)
Enkele spelers voor op een Synology NAS, met mijn initiële indruk:
- ElephantDrive : 500GB = 40$/maand, 750GB = 60$/maand -> misschien kort door de bocht, maar dat is me te veel geld (daar koop ik me bijna elke maand een nieuwe backup schijf voor !)
- Glacier Backup: Bekend, maar speciaal (complex) pricing plan. Calculators gaan met dezelfde input van 770$ voor 4 jaar 500GB storage en 1 afhaling tot 2500$ ... 700$ voor 4 jaar komt op ongeveer 14.5$ per maand... aanvaardbaar dus, maar niet flexibel (enkel backup, geen storage zoals bv. een HiDrive (zie hieronder))
- HiDrive Backup - http://www.strato.nl - Wauw, is dit te mooi om waar/goed te zijn? 1000GB voor 7.5€ per maand en je kan zoveel aan je data als je wil, foto's delen die erop staan etc. Wat zie ik hier over het hoofd, want deze prijs is echt scherp in vergelijking met de anderen!
- Symform Cloud Backup - 500GB = $500 Yearly - goedkoper kan ook door te 'contributen'. Maar, peer-to-peer cloud storage spreekt me eigenlijk niet zo aan
Is HiDrive wat het lijkt te zijn? Waarom is de rest dan zo duur?
Zijn er nog andere opties (haalbaar met een Synology NAS)?