WhatsApp beta bevat schakelaar om data met Facebook te delen

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

iCulture schreef:We schreven eerder al op iCulture dat WhatsApp nieuwe gebruikersvoorwaarden gaat invoeren. Daarin stond tot onze verbazing iets voor het eerst iets over delen van WhatsApp-gegevens met Facebook. Hoe dat zou uitpakken was destijds nog onbekend, maar inmiddels heeft ontwikkelaar Javier Santos het antwoord gevonden: in een betaversie van WhatsApp is een knop te zien om je data met Facebook te delen.
bron: http://www.iculture.nl/whatsapp-beta-sc ... nfo-delen/
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Aangezien ik geen Facebook gebruiker ben is dit misschien niet direct iets om me zorgen over te maken.

Zolang het trouwens kan uitgezet worden valt het ook nog mee (al zou de default opt-out moeten zijn).
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer
Provider

Ik gebruik die stroomvretende Whatsapp niet. Dat het stroom vreet, tot daar aan toe, maar de manier waarop ze het geheugen/app management van iOS misbruiken, yuck.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:
Provider

Daar zeg je zoiets. Overlaatst had ik door dat de batterij van mijn iPhone snel leeg ging. Toen ik het ging controleren bleek dat Messenger gewoon alles leegtrok. Ik had mijn toestel een uur uit de lader en had 6 min screen time en 12 minuten 'background activity'. Ik was intussen 15 % batterijlading kwijt, en dat terwijl alles van 'background app refresh' etc uitstaat..

Ik gebruik WhatsApp niet genoeg om echt hinder te ondervinden op mijn batterij. Wat doen ze dan juist verkeerd in het app management? Wel interessant dat ze dan toch telkens door de App Store geraken.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer
Provider

Hier nu ook als ik even kijk. Ik heb gisteren en vandaag geen WhatsApp of Messenger gebruikt, als ik kijk naar mijn batterijverbruik dan zie ik op plaats:

1. Messenger 23%
8. WhatsApp 2% => is na Messenger het meeste verbruik van batterij zonder dat ik de app gebruikt heb. Staf.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

Is dat specifiek voor Apple?
Ik heb een Oneplus One (en dus Android) en ik kan toch niet zeggen dat Whatsapp veel batterij trekt.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Geen idee, ik merk het vooral bij Messenger onder iOS. WhatsApp gebruik ik niet genoeg om er last van te ondervinden.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer
Provider

Op Android is messenger bij mij ook een ramp. Whatsapp daarentegen zie ik zelden zelfs in de lijst met verbruikers staan.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef:Is dat specifiek voor Apple?
Ik heb een Oneplus One (en dus Android) en ik kan toch niet zeggen dat Whatsapp veel batterij trekt.
Ik heb Android 5.1.1 => Xperia Z

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer
Provider

Messenger, en bij uitbreiding de Facebook app zelf lijken wel performance/battery killers (althans voor Android). Wie weet gaan ze dezelfde toer op met WhatsApp.
Afbeelding
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer
Provider

Bij Windows Phone:
Facebook messenger = 5,7%
Whatsapp = <1%
Beiden worden hooguit 5 minuten per dag gebruikt, geen van beiden is echt een batterijslurper in de background heb ik de indruk.

Zelfs zonder die schakelaar kan Facebook toch aan die data? Ze zijn eigenaar van Whatsapp als ik me niet vergis. Indien niet, goed dat het is uit te zetten.
selder
Moderator
Moderator
Provider

Ze zijn al een paar keer van tactiek veranderd ...

Een app mag maximaal 10 minuten in de achtergrond actief blijven onder iOS. Dat zie je bijvoorbeeld bij Dropbox, als die bestanden aan het uploaden is, en je start een andere app, dan krijg je een lokale notificatie van Dropbox "hey, ik ben niet meer actief, kan dus niet meer uploaden". Net zoals het hoort. Facebook, Messenger en Whatsapp misbruiken bestaande technieken om onder die 10 minuten regel uit te geraken...

- Misbruiken ze de VoIP functionaliteit door actief in de achtergrond te blijven, en dus iOS de app niet laten "pauzeren" of "slapen".
- Misbruiken door een "stil" geluid om de 9 minuten te laten spelen
- Om de 9 minuten "iets" laten berekenen door de CPU, een straffe vergelijking of een soort benchmark. iOS denkt "oh, die app heeft wat meer tijd nodig, hier je krijgt nog eens 10 minuten. Maar dat dan de hele dag, geen wonder dat je batterij leegloopt.

Er waren nog 2 technieken, maar daar kom ik nu even niet op ... in ieder geval was het ook misbruiken. Zal als ik thuis ben eens enkele artikels hiervan opzoeken...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 69 keer
Provider

Het probleem ligt hier dus bij Ios dat voor de gebruiker bepaalt welke app (hoelang) actief mag zijn en welke niet. Zo'n messenger-app moet nu eenmaal altijd actief blijven omdat gebruikers willen een notificatie willen wanneer er een bericht binnenkomt. Ook als dat al 10 minuten of langer geleden is.

Dat er dan trucs worden toegepast omdat het besturingssysteem beperkingen oplegt met onaanvaardbare gevolgen voor de gebruiker is begrijpelijk. Dat dit extra batterij ligt wat mij betreft dan ook bij Apple.
EDPnet VDSL XL (Vectoring zone 2 DLM 100/30)
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer
Provider

Andere iOS apps kunnen pedect notificaties geven, als een app niet actief is nadie 10 minuten. Dus het probleem ligt wel degelijk bij die apps
selder
Moderator
Moderator
Provider

jantje81 schreef:...met onaanvaardbare gevolgen voor de gebruiker is begrijpelijk...
Hihi, zeker geen iOS apparaat? Of eentje in de sofa dat je een uurtje per dag gebruikt? ;)

Welke onaanvaardbare gevolgen bedoel je dan?
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 69 keer
Provider

Ik maak inderdaad geen gebruik van Apple toestellen en ik weet (nu weer) waarom.

Wat ik met onaanvaardbaar bedoel staat in de post. Als een app die 10 minuten niet wordt gebruikt inactief gezet wordt door het besturingssysteem kan die volgens mij geen notificaties geven. Dan ben je dus als gebruiker van een messenger verplicht om elke 10 minuten alles manueel te checken. :bang: Belangrijke boodschappen komen al lang niet meer alleen via fax binnen, ook via messengers.
EDPnet VDSL XL (Vectoring zone 2 DLM 100/30)
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Werkt uiteraard nog wel. Daarvoor heeft Apple hun Push Notifications service. De app zelf hoeft heus niet constant te blijven draaien om zelf periodiek te checken voor nieuwe gebeurtenissen. In de andere richting is het veel efficiënter: de service stuurt je apparaat een melding wanneer er iets is.
selder
Moderator
Moderator
Provider

jantje81 schreef:[...] volgens mij geen notificaties geven.[...]
Uiteraard begrijp ik dat niet iedereen evenveel kennis kan hebben (waarmee ik niet bedoel dat ik meer kennis heb dan jij hé ;) ), maar dat zal je zelf toch ook al wel doorhebben dat dat op niets slaat. Het notificatiesysteem op mobiele besturingssystemen staat los van het al dan niet actief zijn van een applicatie op je mobiel apparaat, en wordt zelfs verzorgd door de fabrikant van het OS. De notificaties voor alle apps komen van de servers van Apple op iOS, en niet van bijvoorbeeld de servers van Facebook of Whatsapp. Het zou ook wel een pak bedroevender zijn met je batterij, als alle applicaties in het geheugen moeten blijven geladen haha :)

Anyway, er zijn zoveel goede redenen om Apple of iOS te dissen, maar dit is er echt geen van hoor, if anything is het net het tegenovergestelde: iOS komt als beste uit de bus als het gaat over geheugen/app beheer :)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik heb Messenger er terug af gesmeten, die app alleen al verbruikt continu 1/4 van alle verbruikte stroom. Dat is echt te veel van het goede.

selder
Moderator
Moderator
Provider

Ik heb een tijdje Paper van Facebook gebruikt, die doet niets in de achtergrond en had nog een ingebouwde messenger. Is wel alleen beschikbaar in de US App Store.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer
Provider

Geen enkele van mijn berichtendiensten (WhatsApp, Facebook Messenger, Viber en Google Hangouts) komt voor in mijn lijst van batterijverbruik (op Android), dus het zal inderdaad wel een Apple-gerelateerd probleem zijn...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik heb geen iPhone, dat is het enige Apple product dat ik nog niet heb (zal er hoogstwaarschijnlijk dit jaar nog komen). Ik heb nog een Xperia Z met Android 5.1.1.

meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:
Provider

butskristof schreef:Werkt uiteraard nog wel. Daarvoor heeft Apple hun Push Notifications service. De app zelf hoeft heus niet constant te blijven draaien om zelf periodiek te checken voor nieuwe gebeurtenissen. In de andere richting is het veel efficiënter: de service stuurt je apparaat een melding wanneer er iets is.
Op Android heb je iets gelijkaardig: Google Cloud Messaging, maar op Android draait WhatsApp als een background service.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer
Provider

Vaganzza schreef:Ik heb geen iPhone, dat is het enige Apple product dat ik nog niet heb (zal er hoogstwaarschijnlijk dit jaar nog komen). Ik heb nog een Xperia Z met Android 5.1.1.
Hier ook een Xperia Z met Android 5.1.1 en geen enkel probleem met die applicaties. Misschien eens een reset doen?
De STAMINA-modus staat bij mij wel aan, met enkel WhatsApp op de witte lijst 'apps actief in stand-by'.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik gebruik ook de STAMINA modus en de smartphone heb ik nog maar gereset anderhalve maand geleden. Heb geen zin om dat opnieuw te doen, zal vanavond eens batterij verbruik checken nu Messenger er af gesmeten is.

selder
Moderator
Moderator
Provider

Geen idee hoe het app/geheugen management van Android of WP10 is, wie weet mogen apps daar wel de geolocatieservices allemaal uitlezen als ze niet actief zijn, en is er dus geen reden voor om truukjes uit te halen om de app op de achtergrond actief te laten.
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:
Provider

Vaganzza schreef:Ik gebruik ook de STAMINA modus en de smartphone heb ik nog maar gereset anderhalve maand geleden. Heb geen zin om dat opnieuw te doen, zal vanavond eens batterij verbruik checken nu Messenger er af gesmeten is.
M'n Xperia Z is seffes 3 jaar oud, nooit gereset sinds ik 'm heb (pre-order) en ik vind die nog altijd vlot werken. Batterij Is altijd een issue geweest op de manier dat ik m gebruik, en die batterij slijt natuurlijk ook wel... Ik steek 'm zo veel mogelijk in op netstroom via z'n dock en heb in de praktijk nooit issues met lege batterij... Ik heb wel vorige week Facebook app er af gesmeten en vervangen door Metal for Facebook, maar dat zou geen verschil mogen maken...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De Facebook app ligt nu ook al onder vuur op het vlak van batterijverbruik:

http://www.demorgen.be/technologie/face ... -b14e2a5e/

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

butskristof schreef:Werkt uiteraard nog wel. Daarvoor heeft Apple hun Push Notifications service. De app zelf hoeft heus niet constant te blijven draaien om zelf periodiek te checken voor nieuwe gebeurtenissen. In de andere richting is het veel efficiënter: de service stuurt je apparaat een melding wanneer er iets is.
Push notifications werkt van geen kanten.
Een app die niet actief is krijgt ineens zijn notifications veel te laat.
Een toestel op enkel wifi krijgt geen meer omdat de wifi in standby gaat samen met het device. (mijn ipad krijgt zijn pushes geregeld een kwartier te laat of gewoon ni)
En apps stoppen ineens gewoon met pushes te krijgen ook al staan die aan. Bv facebook notifications maken ineens geen geluid meer, skype pusht gewoon niks meer (ook geen rood bolletje), etc etc.".
Totaal onbetrouwbaar.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Echt nog nooit problemen mee gehad eigenlijk. Als ik Facebook heb openstaan op mijn Mac en er komt een notificatie binnen is dat echt quasi op hetzelfde moment dat ik ze op de website zie als dat ik een push notification krijg van mijn iPhone.
Zelfde ervaring met andere apps die geen torenhoog batterijgebruik hebben trouwens, push notifications werken echt zoals het hoort.

Wel geen ervaring met iPad, misschien dat het daar idd iets anders zit met spaarstanden van wifi etc.

Bij mij is het vooral Messenger die echt veel te veel 'background time' heeft in verhouding, en dat terwijl Background App Refresh uitstaat.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Da messenger gedrag is gekend; iirc bypassen die de ios control door af en toe een stil geluid af te spelen waardoor de ios software messenger actief houdt.
selder
Moderator
Moderator
Provider

Soms heb ik het gedacht dat allerlei nieuwssites het forum van UB in de gaten houden, is niet de eerste keer dat er een artikel verschijnt nadat we er hier over gepraat hebben :)

http://www.theguardian.com/technology/2 ... ttery-life

http://www.iculture.nl/facebook-app-ver ... terijduur/

ouder artikel:

http://www.iculture.nl/facebook-app-slu ... eeg-ios-9/
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:
Provider

selder schreef:Soms heb ik het gedacht dat allerlei nieuwssites het forum van UB in de gaten houden, is niet de eerste keer dat er een artikel verschijnt nadat we er hier over gepraat hebben :)
Dit is het artikel waarmee heel die discussie begonnen is:
it-turns-out-uninstalling-facebook-android-pretty-great
Da's dan op Reddit beland en da's dan rondgaan als een vuurtje.
Zelf gebruik ik Metal for Facebook en moet zeggen dat de mobiele versie van de site net zo goed is als de app voor mijn gebruik...
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”