vaste lijn en fritzbox 7390

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
julkabas
Starter
Starter

hallo,

ik heb al jaren een fritzbox achter mijn bbox3 hangen en dat werkte perfect tot... ik onlangs een vaste lijn bijgenomen heb.
de vaste lijn in combinatie met de frizbox geeft een storen brom geluid tijdens het bellen aan mijn kant, de andere kant hoort dit minder.
indien ik een telefoontoestel rechtstreeks aan de lijn hang werkt het perfect en als ik mijn fritzbox bij iemand anders ga testen werkt het ook perfect!
ik heb alle mogelijke stoortoestellen verwijderd (luidsprekers enz..) en de technieker van proximus heeft de "kaart" in de rop veranderd maar niks helpt.
proximus zegt dat de lijn volledig ok is en dat het probleem in mijn binnen installatie moet liggen maar ik zou niet weten wat het kan zijn. de fb allesziends niet aangezien hij op een andere lijn wel werkt...

heeft iemand hier ervaring mee? en oplossingen??

met dank.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Dat is vreemd... Bel je ook via VoIP? En gaat het dan wel goed?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Zoals je misschien weet, is Proximus bezig met het ontmantelen van de klassieke telefooncentrales. Als gevolg worden de telefoonlijnen niet meer aangesloten aan een klassieke centrale (PSTN), maar op een PSTN emulatie kaart (PES) in de ROP.

Tot aan de ROP gaat dus alles via VOiP, en in de ROP wordt het gesprek dan terug omgezet naar een analoog telefoonsignaal.

Het probleem dat jij beschrijft is al meermaals opgedoken bij gebruikers van een FritzBox, die overgeschakeld werden.
De oorzaak zou kunnen zijn:
  1. Het analoog signaal dat uit zo'n PES kaart is niet exact hetzelfde als het analoog signaal vanuit de klassieke centrales (frequentiebereik)?
  2. De FritzBox filtert niet voldoende deze frequenties uit het telefoonsignaal, of is er te gevoelig voor?
De oplossing(en) zou kunnen zijn:
  1. Proximus zou blijkbaar een aantal instellingen op de PES kaarten kunnen aanpassen.
  2. Proximus zou een aangepaste splitter/filter kunnen gebruiken, die deze storende frequenties uit het analoge signaal filteren.
  3. Ik heb de indruk dat nieuwere FritzBoxen dit probleem niet hebben: ik ben ook op een PES aangesloten, en hoor geen storende geluiden op de analoge lijn (FritzBox 7490).
Dit probleem is gekend (bij Proximus en AVM), ik zal eens mijn licht opsteken bij AVM wat de stand van zaken is ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Bedoel je met 'vaste lijn' daadwerkelijk nog een analoge lijn bij belgacom/proximus?
Het lijkt erop van wel maar omdat de meesten juist die traditionele lijn buitengooien en het onlogisch lijkt om nog zo een lijn te nemen voor spraak.

Indien het effectief om een analoge lijn gaat: is uw bekabeling volgens de regels met de nodige splitter(filter).
Wanneer je geen analoge lijn meer gebruikt maakt dat niet uit maar in dit geval wel.

EDIT: Philippe is me net voor, ik wist niet dat er geen analoge lijnen meer worden aangesloten.

@Philippe: vervalt dan die traditionele splitter/filter?
Gelukkig & gezond 2022!
philippe_d
Moderator
Moderator

Ernie schreef:vervalt dan die traditionele splitter/filter?
Neen, absoluut niet (en zoals je hierboven leest, wordt een goede (aangepaste?) splitter/filter nog belangrijger?

De bedoeling van de overgang van klassieke PSTN naar PSTN via de ROP, is dat de eindklant hier niets van (mag) merken. Dus voor de klant blijft alles zoals het was: een VDSL2 signaal op een analoge lijn.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Ernie
Elite Poster
Elite Poster

Is zo'n lijn dan technisch volkomen identiek aan de traditionele analoge lijn?

@julkabas: ik zou dan toch eerst kijken of uw binneninstallatie in orde is.
Gelukkig & gezond 2022!
philippe_d
Moderator
Moderator

Beide, de klassieke analoge lijn, en de PSTN emulatie zullen wel aan een aantal minimale PSTN specificiaties voldoen, maar volkomen identisch zal dat wel niet zijn (getuige de beschreven problemen).

Elk land heeft ook zijn eigen PSTN specs, een analoge lijn in Duitsland, of Amerika ... is ook niet identisch met een Belgsiche PSTN lijn (voorbeeld belsignaal).

Ik denk dat je een PES signaal best kan vergelijken met het soort analoog signaal dat je krijgt uit een Telenet modem, B-box3/v, FritzBox, VoIP ATA: het wordt lokaal gegenereerd.
Een van de verschillen zal wel de gemeten gelijkspanning zijn op de lijn (off-hook), gezien de korte afstand in vergelijking met een signaal dat kilometers ver vanuit de centrale komt. Of het belsignaal zal er ook anders uitzien denk ik.

Geen idee of je nog een analoge modem, of een fax kan gebruiken op zo'n lijntje (voor zover er nog mensen zijn die dit gebruiken)?

Op zo'n PES kaart zijn er heel veel zaken die Proximus (softwarematig) kan instellen, misschien moeten ze ook nog de correcte instellingen vinden om een aantal problemen op te lossen (en daar zal de 1ste lijn helpdesk niet van op de hoogte zijn).
julkabas
Starter
Starter

ik heb de fritzbox getest op de vaste lijn van iemand die op dezelfde manier aangesloten is (rop) en daar werk het wel....
Ernie
Elite Poster
Elite Poster

En heeft die ook een vaste/analoge telefoonlijn die van de ROP komt met gelijkaardige binneninstallatie - bedoel dan splitter/filter?
Ik weet niet of alle analoge telefoonlijnen (bestaande en nieuwe) tegenwoordig reeds van de ROP komen maar Philippe misschien wel.
Gelukkig & gezond 2022!
julkabas
Starter
Starter

ja het is exact dezelfde configuratie als bij mij. internet met tv en vaste lijn
Ernie
Elite Poster
Elite Poster

en binnenbekabeling is volgens de regels, nl
- geen aftakkingen
- filter/splitter geïnstalleerd en alles juist aangesloten

Uit nieuwsgierigheid: vermits je een fritzbox gebruikt ga ik er vanuit dat je via VoIP telefoneert.
Is er een specifieke reden om terug een 'analoge' lijn te gaan gebruiken en vermits je over dat brom geluid spreekt, zal dat wel voor spraakverbindingen zijn.

Philippe zijn kennis op dit vlak gaat véél verder dan de mijne en ik trek zijn expertise/uitleg absoluut niet in twijfel.
Ik wil gewoon een aantal dingen uitsluiten en als je geen vaste lijn meer gebruikte, kan alles zonder problemen gewerkt hebben maar door dan terug die analoge lijn in het verhaal te brengen is het mogelijk dat er iets aangepast moet worden.
Gelukkig & gezond 2022!
philippe_d
Moderator
Moderator

Ernie schreef:Ik weet niet of alle analoge telefoonlijnen (bestaande en nieuwe) tegenwoordig reeds van de ROP komen maar Philippe misschien wel.
Neen, het afbouwen van de centrales, en de overgang naar telefonie vanuit de ROP is een proces dat vele jaren in beslag zal nemen. Dus veel kans dat zijn vriend wel nog op een klassieke centrale zit.
En misschien is het zo dat nieuwe telefonieklanten, zoals de TS, direct op PES aangesloten worden?
Ernie schreef:en binnenbekabeling is volgens de regels, nl
- geen aftakkingen
- filter/splitter geïnstalleerd en alles juist aangesloten.
Dit is een terechte opmerking! Om alle andere oorzaken uit te sluiten, moet je ervoor zorgen dat de modem 100% conform aangesloten is:
  • - splitter + filter geinstalleerd
    - zwarte RJ11 stekker van de FritzBox kabel in de analoge telefoniepoort van de NTP
    - witte RJ11 stekker van de FritzBox kabel in de VDSL poort van de filter
julkabas
Starter
Starter

ik heb de fritzbox getest bij 2 verschillende vrienden:
een heeft een klassieke aansluiting naar centrale, de tweede heeft exact dezelfde configuratie als de mijne.
bovendien heb ik zijn fritzbox (7360) geleend om bij mij te testen en deze geeft hier ook hetzelfde gebrom.
de kabel dat ik gebruik is een zelf gemaakte kabel waarin de lijn aangesloten is op punt 3 en 6 van rj45 stekker.
julkabas
Starter
Starter

de fb dient niet als modem, hij hangt achter de bbox3.

ik heb terug een vaste lijn genomen om te kunnen faxen.
philippe_d
Moderator
Moderator

julkabas schreef:de fb dient niet als modem, hij hangt achter de bbox3.
Sorry, ik had dat over het hoofd gezien.
Maar dat maakt geen verschil wat betreft een correcte opstelling, alleen een kleine aanpassing:
- splitter + filter geinstalleerd
- RJ11 stekker van jouw zelf gemaakte FritzBox kabel in de analoge telefoniepoort van de NTP
- RJ11 stekker van de B-box3 kabel in de VDSL poort van de filter
julkabas schreef:ik heb de fritzbox getest bij 2 verschillende vrienden:
een heeft een klassieke aansluiting naar centrale, de tweede heeft exact dezelfde configuratie als de mijne.
Interessant ...
Hoe weet jij het verschil tussen een klassieke aansluiting naar centrale en een PSTN emulatie op de ROP?
julkabas
Starter
Starter

1. de aansluiting is wel degelijk op die manier gedaan.

2. een van de vrienden heeft juist een vaste lijn genomen en de technieker heeft hem in lang en in breed uitgelegd dat hij nog aan de centrale gekoppeld werd en waarom...
de tweede aansluiting waarmee ik getest heb is in de buurt en de technieker heeft het voor mij nagekeken en die aansluiting is dus op de rop juist zoals de mijne.
julkabas
Starter
Starter

Update: ik heb getest met een "oude" 7170 box en dat werkt zonder brom!
Ernie
Elite Poster
Elite Poster

Hierdoor kan je bijna - zoniet helemaal - zeker zijn om het te moeten zoeken in Philippe zijn eerste antwoord hier.
Gelukkig & gezond 2022!
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Even iets anders... Waarom behoud je die bbox3.
Die 7390 kan die toch perfect vervangen en weeral behoorlijk wat sluipverbruik minder.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Ernie
Elite Poster
Elite Poster

Die is toch niet whitelisted?
Gelukkig & gezond 2022!
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Nee in principe niet nee, maar als je de verhalen leest "lijkt" het bij sommigen toch te werken omdat niemand echt weet hoe deze controle gedaan wordt.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator

julkabas schreef:Update: ik heb getest met een "oude" 7170 box en dat werkt zonder brom!
Ik zou een ticket aanmaken bij AVM. Ze kennen het probleem, maar ik heb geen idee welke oplossing zij gaan voorstellen. In het beste geval een modem ruil onder garantie?
Pas op: garantie wordt alleen verleend als je geen "unsupported" ingrepen hebt gedaan in de Firmware (zoals een Telnet sessie).
honda4life schreef:Even iets anders... Waarom behoud je die bbox3.
Die 7390 kan die toch perfect vervangen en weeral behoorlijk wat sluipverbruik minder.
Ik heb wel al een 3370 aan de praat gekregen op vectoring, maar die heeft dezelfde chipset (Lantiq) en dezelfde DSL driver als de whitelisted 7360 en 7490.
Of een 7390 zal werken op vectoring is toch niet zeker. In het beste geval wel als "vectoring friendly" (dus zoals een b-box2).
julkabas
Starter
Starter

Probleem opgelost: ik heb een 7490 gekocht. Alles werkt perfect en .... geen bbox3 meer.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Als je een FR doet is die melding toch weg. Blijft de garantie dan vervallen?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

't is inderdaad mogelijk die melding weg te krijgen.
yvesvn
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 2 keer

Ik heb vandaag naar Proximus gebeld ivm lijn en internet aansluiting.De Technieker bevestigde mij dat mijn snelheid laag ligt (16/4) maar dat hij vaststelde dat er een ZWARE storing op mijn lijn is????????
Hij zou dat onderzoeken en ze ZOUDEN mij terugbellen.
De technieker bevestigde mij dat ik een VDSL aansluiting heb en dat de snelheid NORMALITER rond 30/6 zou moeten liggen.
Ook ik maak momenteel gebruik van een 7390................kan dit de oorzaak zijn van die 'Storing' op mijn lijn.
Ter info ik ben in afwachting van een bestelde 7490

grtz
Fritzbox 7590 en traag Internet Proximus 20/4 :evil:
Telenet: TV Samsung 8500
Inkomend Voip: Weepee
Uitgaand Voip: Free Voip deal en VoipTiger
GSM :Motorola G9-Proximus
philippe_d
Moderator
Moderator

Yves
In een andere topic schreef je vorige week dat je ADSL hebt, en dat je volgens Proximus "te ver" zat om VDSL te krijgen
Ben je dan deze misschien overgeschakeld naar VDSL2 ??

Nu ik de post herlees, schreef je dat je snelheid 16/4 is, dan zit je duidelijk niet op ADSL maar al op VDSL toch?

Die "ZWARE" storing op jouw lijn heeft niets met de 7390 te maken.
Het probleem van het "bromgeluid" (wat eerder in deze topic werd beschreven) slaat op analoge telefonie, niet op het VDSL2 signaal.

kan nog eens jouw situatie omschrijven:
  • - heb je nu VDSL2 (staat jouw FritzBox wel degelijk op Annex B) ?
    - heb je vaste telefonie? analoog of ISDN? NTP met spliiter?
    - gebruik je de bijgeleverde Y-kabel (voor aanlsuiten DSL + telefonie)
    enz
Maar heeft het wel zin om nog energie te steken in een FritzBox 7390 probleem, nu je binnen enkele dagen een 7490 gaat installeren????
yvesvn
Pro Member
Pro Member

Oke Philippe ,
sri dat het een beetje verwarrend wordt.
Eerst zei men bij Proximus dat ik ADSL had.
Verleden week hebben ze me aangeraden bij de juiste 'dienst' te informeren en dat heb ik deze morgen gedaan.En die technieker bevestigde dat ik nu toch VDSL zou hebben.Maar hij vond mijn snelheid te laag en dat zou kunnen liggen aan die storing???(die hij niet direct kon thuisbrengen)

Ik heb nog steeds dezelfde situatie zoals jaren geleden
Fritzbox 7390 via isdn centrale Euracom.
Oke ,ik zal wachten tot ik die 7490 heb en dan eens kijken wat mijn snelheden gaan zijn.
sri als ik wat verwarring maakte maar ik dacht soms dat die 'storing' zou kunnen samenhangen met de 7390.zo als ik in dit relaas las.
Ik hoop op je hulp bij de juiste configuratie van de 7490 te kunnen rekenen zodat de 'snelheids 'problemen dan misschien vanzelf zijn opgelost.
grtz
philippe_d
Moderator
Moderator

yvesvn schreef:sri als ik wat verwarring maakte maar ik dacht soms dat die 'storing' zou kunnen samenhangen met de 7390.zo als ik in dit relaas las.
Post anders eens een screenshot van je lijnwaarden
yvesvn schreef:Ik heb nog steeds dezelfde situatie zoals jaren geleden
Fritzbox 7390 via isdn centrale Euracom.
Dat is wel een zeer sumiere beschrijving.
  • - Jouw Euracom hangt achter de FritzBox op de So uitgang van de Fritz.
    - Maar is jouw FritzBox aangesloten op een Proximus ISDN lijn of op een analoge lijn?
    - Indien ISDN, gebruik je de juiste filter/splitter?
yvesvn
Pro Member
Pro Member

Afbeelding

Philippe,

Ik heb een Raw-Copper lijn van Proximus
Binnen komen doet dat via een Belgacom kastje (grijs) gemerkt V11.
De Originele (blauwe kabel) van Belgacom gaat naar de So van de 7390

IK heb geen idee 'hoe' dat grijs kastje er van binnenuit ziet en of dat de 'splitter' is.Is dit een Analoge of ISDN lijn ???? Hoe weet ik dat ?
(ben totaal geen expert in telecom sri)(Heb wel al een en ander van jouw bijgeleerd, portatie mijn telefoonnummer , aanvraag Raw copper lijn, aansluitingen Euracom enz)

Hopelijk is een en ander nu duidelijk ?

grtz
philippe_d
Moderator
Moderator

Ik heb geen idee wat een V11 aansluitdoos is.
Waarschijnlijk een ouder type aansluitdoos met RJ11 contacten?
Normaal gezien zou je voor VDSL2 een NTP2007 eindpunt moeten hebben, maar aangezien je internet zonder vaste lijn hebt, is een splitter (TF2007) niet nodig.

De blauwe kabel van Belgacom (waarschijnlijk zo'n B-box2) kabeltje mag niet verbonden worden met de So van de FritzBox, zoals je hierboven aangeeft. De So-bus van de FritzBox is de ISDN bus, daarop is jouw ISDN centrale aangesloten.

De blauwe kabel van Belgacom (waarschijnlijk zo'n B-box2 kabeltje?) moet wel verbonden worden met de FON/DSL connector op de FritzBox.

Gezien de blauwe Belgacom kabel een RJ11 stekker heeft, is het geen goed idee om deze direct op de FritzBox (RJ 45) aan te sluiten, dat geeft mogelijk een slecht contact.

Een oplossing is een gewone UTP kabel gebruiken, één van de 2 RJ45 stekkers af te knippen, en het blauwe paar (blauw/wit-blauw) direct aansluiten op de Belgacom intro. Of een tussenstukje gebruiken om een RJ11 met een RJ45 te koppelen. Bij de nieuwe 7490 die je bestelde zal zo'n adapter bijgeleverd worden.

Wat betreft de screenshot:
Kan je de lijnwaarden eens posten (Internet > DSL Informationen > DSL)
Het scherm met de verbindings eigenschappen ...
yvesvn
Pro Member
Pro Member

Afbeelding

Sri mijn ogen gaan achteruit de Blauwe Belgacom kabel is aangesloten op de 7390 'DSL/Fon
Op het kastje V11 zit een 5 polige stekker en aan de bovenkant zitten 2x RJ11 aansluitingen.

Heb daar juist nog een gebeld naar Proximus:
- de storing is van mijn lijn gehaald
-ze adviseerde mij dat V11 kastje te vervangen door een VDSL2 splitter

Misschien beter wachten tot ik die 7490 binnen heb om aan de huidige installatie iets te veranderen ?
philippe_d
Moderator
Moderator

Je hebt een "mooi" (stabiel) 16.5/4 profiel.
Dat wil zeggen dat je waarschijnlijk in "zone 4" bent: zie tabel

Jammer genoeg zit er voor u voorlopig geen verbetering in: je zit al aan de maximum snelheid voor zone 4.
Gezien vectoring (nog) niet actief is voor zone 4, zal er ook op korte termijn geen verbetering komen :-( .
Tenzij Proximus een nieuwe ROP plaatst, die dichter is.
yvesvn
Pro Member
Pro Member

Allee goed dus dat ik stabiel ben........hi hi

Dan heeft het misschien weinig zin om die 7490 te installeren ?of is dat voor de toekomst toch beter dan die 7390 ?

grtz

Yves
Misschien zijn hier wel mensen op het forum die interesse hebben in mijne Fritzbox 7390 international ?
philippe_d
Moderator
Moderator

yvesvn schreef:Dan heeft het misschien weinig zin om die 7490 te installeren ?of is dat voor de toekomst toch beter dan die 7390 ?
- Wat betreft jouw internet snelheid zal het inderdaad géén verschil maken. Zone 4, zonder vectoring.
- Maar als vectoring op jouw ROP actief wordt, krijgt jouw 7390 waarschijnlijk een fall-back profiel :(
- De VOIP mogelijkheden zijn ook dezelfde
- Maar de 7490 is krachtiger (processor, geheugen), heeft USB 3.0, heeft WiFi AC, enz
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

yvesvn schreef:Op het kastje V11 zit een 5 polige stekker en aan de bovenkant zitten 2x RJ11 aansluitingen.
.................. ze adviseerde mij dat V11 kastje te vervangen door een VDSL2 splitter
Als je nu eens gewoon een foto plaatst van dat fameuze V11 kastje, met en zonder die splitter.

Er is ooit een 5 polige prise met 2 RJ11 uitgangen geweest in elk geval .... nog bij Belgacom !
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”