Telenet modem + nieuwe router

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Beste allen,

Ik heb hier op 'userbase' al heel wat gelezen over het aansluitend van een bijkomende router op een telenet modem-router maar dat allemaal toepassen op mijn specifieke situatie lijkt niet altijd evident, zeker als leek in netwerktechnologie.

Momenteel heb ik volgende opstelling: wifi modem-router telenet in garage - netgear switch - op switch, aansluiting blue ray, TV, media player western digital en digicorder.

Om het signaal binnenshuis (en vnl. achteraan waar mijn werkruimte zich bevindt) heb ik een Netgear R6250 aangekocht bij Vandeborre voor 109 €. Misschien niet het meest peformante toestel maar ik heb enkele reviews gelezen die niet slecht zijn, mag ook nog qua design in het zicht staan, ondersteunt 'ac', enz.

Ik heb al duidelijk gelezen dat de digicorder aangesloten moet blijven op de switch vermits die zijn IP adres rechtsreek van de Telenet modem moet krijgen.

Dus kan ik enkel nog vanuit mijn switch een kabel aansluiten op de nieuwe Netgear router.

Bij deze enkele vragen:

- is die LAN > WAN op de Netgear Router OK of moet ik kiezen voor LAN van switch naar LAN aansluiting op de Netgear router ?

- mag ik de SSID van de router dezelfde naam geven als mijn telenet netwerk ?: ik hem immers gelezen dat heel wat apparaten automatisch de sterkste verbinding kiezen

- ik heb ook gelezen dat ik de DHCP functie op de Netgear dien uit te schaken vermits de Telenet router al IP- adressen uitdeelt ?

- zal al mijn apparaten nog in hetzelfde netwerk zien ? Dit zou ik het liefst hebben.

Dank voor jullie reacties !!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

koenraaddeconinck schreef:- is die LAN > WAN op de Netgear Router OK of moet ik kiezen voor LAN van switch naar LAN aansluiting op de Netgear router ?
Het komt erop neer dat je Netgear geen router functie mag hebben, hoe dat je dat doet is afhankelijk per toestel (sommige hebben een AP mode, andere sluit je gewoon aan op de LAN ipv WAN).
koenraaddeconinck schreef:- mag ik de SSID van de router dezelfde naam geven als mijn telenet netwerk ?: ik hem immers gelezen dat heel wat apparaten automatisch de sterkste verbinding kiezen
Ja (maar zoek ook eens de diverse topics die hierover reeds geweest zijn).
koenraaddeconinck schreef:- ik heb ook gelezen dat ik de DHCP functie op de Netgear dien uit te schaken vermits de Telenet router al IP- adressen uitdeelt ?
Inderdaad.. anders heb je conflicten.
koenraaddeconinck schreef:- zal al mijn apparaten nog in hetzelfde netwerk zien ? Dit zou ik het liefst hebben.
Als je Netgear geen router functies heeft zal je één netwerk behouden.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Zie pagina 99 van de handleiding: http://www.downloads.netgear.com/files/ ... pr2015.pdf
Ik zou aanraden om hierbij een vast IP-adres ('Fixed IP address') in te stellen, zodat je de configuratiepagina van het apparaat in de toekomst nog gemakkelijk kan bereiken.

Je Telenet-modem staat standaard ingesteld op het IP-adres 192.168.0.1 (dit kan je controleren op je PC of via Mijn Telenet onder 'Mijn internet' > 'Draadloze instellingen' > 'Geavanceerd' > 'LAN-subnet'). De DHCP-server deelt standaard adressen uit van 192.168.0.100 tot 192.168.0.253. Alle adressen vanaf 192.168.0.2 tot 192.168.0.99 kan je dus gebruiken als vast IP-adres. Als je nog geen andere vaste IP-adressen hebt ingesteld, dan raad ik dus aan om je access point in te stellen op 192.168.0.2.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Een collega heeft de ASUS RT-AC68U router gekocht en hij signaleerde me dat hij zijn digicorder rechtstreeks op deze router aansluit !!!! mits aanpassing van de configuratie van 1 LAN poort. Hij is evenwel geen techneut en weet niet hoe zijn connecties er uit zien. Alles is gebeurd door een TV-leverancier die bij hem alles instelt (en van wie hij ook afhankelijk is voor paswoorden edm.). Heb het met mijn eigen ogen kunnen vaststellen.

Met de Netgear die ik besteld heb, zou dit nooit lukken ...

Ik heb dus Coolblue gecontacteerd - met de gekende prima service die ver deze overtreft van gekende winkels - en ik moest gewoon de Netgaer weigeren en de Asus wordt maandag geleverd.

Deze asus zou beschikken over IP Tv SDTB instellingen of zoiets zodat je zonder enig probleem je digicorder op deze router kan aanluiten !

Mag ik dan deze aansluiten ZOALS door nickz beschreven ?

Nickz, wil je me aub nog een helpen? Thx bij voorbeeld voor je deskundige hulp.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Nee.

Proximus werkt met IPTV, dat is de manier waarop tv signaal via het netwerk gepushed wordt naar je tv.
Telenet werkt met DVB-C. Daar zit het tv signaal op de kabel en wordt het netwerk enkel gebruikt voor de interactiviteit.
Die twee standaarden hebben niks met mekaar te maken.
Ik betwijfel dus serieus dat dit zomaar gaat werken.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

r2504 schreef:Het komt erop neer dat je Netgear geen router functie mag hebben, hoe dat je dat doet is afhankelijk per toestel (sommige hebben een AP mode, andere sluit je gewoon aan op de LAN ipv WAN).
En nog andere routerfabrikanten hebben daar een speciale IPTV/Bridged Port-functie voor ingebakken.
ITnetadmin schreef:Nee.
Ja. ("IPTV-functie" is de naam van VLAN/Bridged Port-functie in huis-tuin-en-keukenrouters)
koenraaddeconinck schreef:Een collega heeft de ASUS RT-AC68U router gekocht en hij signaleerde me dat hij zijn digicorder rechtstreeks op deze router aansluit !!!! mits aanpassing van de configuratie van 1 LAN poort.
Klopt, die functie wordt door Asus "IPTV" en door Netgear VLAN/Bridge group genoemd en is beschikbaar op de duurdere toestellen, bij Netgear vanaf de Netgear 6400. Jammer dat je je niet op voorhand hebt geïnformeerd want de Netgear R6250 heeft die functie niet standaard aan boord.
h0us3cat
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Proximus werkt met IPTV, dat is de manier waarop tv signaal via het netwerk gepushed wordt naar je tv.
Telenet werkt met DVB-C. Daar zit het tv signaal op de kabel en wordt het netwerk enkel gebruikt voor de interactiviteit.
Die twee standaarden hebben niks met mekaar te maken.
Ik betwijfel dus serieus dat dit zomaar gaat werken.
En toch werkt het, was er net te laat zelf achter gekomen nadat ik alle bekabeling had vervangen.
nickz
Elite Poster
Elite Poster

Als je hem in Access Point Mode zet, dan werkt hij gewoon zoals een ethernet switch + wireless access point (niet meer als een router) en kan je er gerust een Digicorder op aansluiten. Het zal dan hetzelfde zijn alsof de Digicorder rechtstreeks met de Telenet HGW verbonden was.

Verstuurd vanaf mijn SGP312 met Tapatalk
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

raf1 schreef:
koenraaddeconinck schreef:Een collega heeft de ASUS RT-AC68U router gekocht en hij signaleerde me dat hij zijn digicorder rechtstreeks op deze router aansluit !!!! mits aanpassing van de configuratie van 1 LAN poort.
Klopt, die functie wordt door Asus "IPTV" en door Netgear VLAN/Bridge group genoemd en is beschikbaar op de duurdere toestellen, bij Netgear vanaf de Netgear 6400. Jammer dat je je niet op voorhand hebt geïnformeerd want de Netgear R6250 heeft die functie niet standaard aan boord.
Nee, zelfs die IPTV functie is niet nodig.
Zoals mijn voorganger zegt : gewoon in AP mode zetten. En dat geldt voor elke router. Je kan op elke router die in AP mode staat, een digicorder aansluiten.

Het gaat dus ook met die Netgear R6250 werken.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

raf1 schreef:
Ja. ("IPTV-functie" is de naam van VLAN/Bridged Port-functie in huis-tuin-en-keukenrouters)
Ah.
Ik haat misleidende benamingen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Eens te meer dank voor jullie verhelderende reacties. Mag straks mijn ASUS- router afhalen.

Iemand die toevallig weet hoe ik die in AP modus kan schakelen; geraak niet direct wijs uit de Engelstalige uitgebreide handleiding ?
Om te starten de kabel van de LAN modem/router van Telenet in de Wan poort van de ASUS router ?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Beste allen,

Ik heb gisteren een ASUS RC AC68U wifi-router bij mij thuis geïnstalleerd en dit is werkelijk een top toestel. Waar ik vroeger met moeite in huis 70 Mbps haalde, nu bij herhaalde speedtests tussen de 170 en 192 Mbps draadloos. Niet te geloven ...

Bij de installatie heb ik wel wat moeilijkheden gehad door mijn gebrekkige kennis van netwerktechnologie en finaal heb ik het ASUS spul dus in Access Point modus geplaatst.

Bij deze heb ik nog een aantal vragen en ben ik dus nog eens zo vrij beroep te doen op julie welwillendheid:

1. Is de volgende aansluiting technisch correct: LAN kabel van LAN- poort op de telenet wifi modem router (in de garage) ---> aangesloten op switch in de living (met hierop TV, digicorder, blue-ray-speler), vanuit een poort op deze switch ----> kabel naar WAN-poort van de ASUS router die ik een vast IP-adres gegeven heb in zijn instellingsmenu nl. 192.168.0.2 want 192.168.0.1 is de telenet modem zelf natuurlijk. (BTW Asus heeft ook een programma om het IP-adres vlot te detecteren als je de TN modem een - niet vast dus - IP- adres laat toewijzen aan de router).

2. Het is inderdaad mogelijk de telenet digicorder direct op de de ASUS- router aan te sluiten (in router modus met enkele kleine aanpassingen) en via de router als AP, blijkbaar zonder aanpassingen (zoals gezegd al in dit topic).
Mijn 2° digicorder (op de slaapkamer van één van de kinderen) wordt blijkbaar NIET gevonden en is niet te benaderen vanaf de digicorder in de living omdat hij niet op de ASUS-router (in AP modus) is aangesloten maar wel rechtstreeks op de Telenet modem (met kabel naar boven).

3. Terwijl mjin gezinsleden een TV opname op de digicorder beneden aan het bekijken waren, 'blokkeerde' de digicorder toen ik bepaalde instellingen op de router aanpaste ... ? Ik dacht nochtans dat de modem-connenctie enkel diende voor interactiviteit ?

4. Ik heb finaal mijn Asus router dezelfde SSID en paswoorden gegeven als deze in mijn Telenet router en ik zie dus alle apparaten in 1 netwerk. Ik heb de Asus router wel op een ander kanaal gezet zowel voor 2.4 als 5G.
Een kleine test heeft aangewezen dat bv. mijn tablet inderdaad automatisch connecteert met de ASUS router die het sterkste signaal uitzendt. (Men zou zich dus kunnnen afvragen of apparaten hoe dan ook nog draadloos gebruik gaan maken van de TN- router).

Ik weet het, een hele boterham, maar toch zeer veel dank voor jullie reactie.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

koenraaddeconinck schreef: kabel naar WAN-poort van de ASUS router
In princiepe mag je nooit de WAN poort gebruiken... tenzij de router deze echt kan omvormen tot een LAN poort (maar de meeste doen dat niet, ook niet als je hem in AP mode zet).

Controleer dus eens je beide Digicorders om te kijken of ze een 10.x.x.x adres hebben !
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
koenraaddeconinck schreef: kabel naar WAN-poort van de ASUS router
In princiepe mag je nooit de WAN poort gebruiken... tenzij de router deze echt kan omvormen tot een LAN poort (maar de meeste doen dat niet, ook niet als je hem in AP mode zet).

Controleer dus eens je beide Digicorders om te kijken of ze een 10.x.x.x adres hebben !
Dus moet ik vertrekken van de switch met een LAN- kabel, naar een LAN- poort op de ASUS router ... ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Dat is inderdaad meestal de eenvoudigste oplossing die altijd werkt (ongeacht de router, zolang je DHCP maar uitzet).
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt !!! en aan de WAN- instellingen hoef ik dan niets meer te veranderen vermits ik de wan toch niet gebruik.

Laat ik de router dan beste gewoon in router-modus staan met DHCP uit of zet ik hem toch in AP- modus ?

Ik veronderstel dat verder alles 'OK' is zoals hoger beschreven ?

Nogmaals zeer veel dank voor uw gouden raad.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Laat de "router" maar staan.
Als je de wan poort niet gebruikt, gebruik je eigenlijk de "router" van je toestel niet, enkel de switch.

"Routers" zijn eigenlijk combi toestellen. De lan poortjes vormen een switch, de connectie tussen wan en lan vormt een router, en er zit ook nog een access point op (de wifi).
Gebruik je dus de wan poort niet, dan heeft de eigenlijke "router" niks te doen, want er wordt niet geroute.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Bedant voor deze verduidelijking !!!
nickz
Elite Poster
Elite Poster

Als je hem in AP-modus zet, dan wordt de WAN-poort eigenlijk ook een LAN-poort. Dus dan heb je gewoon een switch met 5-poorten en een wireless access point.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Heb hem nu switch poort aangesloten op LAN ingang van de ASUS router.

Wat is nu het beste LAN switch naar WAN router of LAN switch naar WAN router ? Blijkbaar maakt het niet zo veel uit.

Dacht dat LAN > WAN misschien de oorzaak was van vastlopen digicorder bij het bekijken van opnames ....
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Heeft zichzelf opgelost: lan swtich - lan router = geen ip adres en 'over and out'. Nu kabel van switch weer op WAN router & ingesteld als AP.

Werkt perfect
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”