Advies switch + 3xAP voor een particulier

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
road rebel
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer
Provider

Voor mijn nieuwbouw ben ik op zoek naar tips voor een degelijke (betaalbare) switch met POE en 3x compatibele (ivm voltage) compacte Access Points

Is Ubiquiti een goed merk hiervoor? Of zijn er betere (of goedkopere) oplossingen?

Bij mij op het werk gebruiken ze cisco AP's, is dat wat?
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:
Provider

ubiquiti is zeker niet slecht en doet het op wirelessgebied beter dan cisco

vergeet eventueel ook de cloudkey er niet bij te nemen https://www.ubnt.com/unifi/unifi-cloud-key/
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

road rebel schreef:Voor mijn nieuwbouw ben ik op zoek naar tips voor een degelijke (betaalbare) switch met POE en 3x compatibele (ivm voltage) compacte Access Points. Is Ubiquiti een goed merk hiervoor? Of zijn er betere (of goedkopere) oplossingen?
Wel opletten met POE switches en UBNT AP's !

Deze laatste hebben namelijk verschillende POE standaarden in gebruik die verschillen van model tot model.
road rebel schreef:Bij mij op het werk gebruiken ze cisco AP's, is dat wat?
Ik vrees dat je dat niet meteen meer "betaalbaar" kan noemen.

UBNT Unifi AP's is qua prijs/kwaliteit perfect trouwens.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Provider

Thx voor de snelle reacties!

Ik kwam daarnet de prijzen van Cisco tegen en dat is andere koek :-)

Ik heb gemerkt dat er inderdaad passieve PoE is en PoE+ 48V.

Stel ik kies voor AP-AC (de vierkante met 48V):

Neem ik dan best een unifi (ubnt) switch?
Of werken de goedkopere switches bij ubnt ook? Of zijn er betere merken (zelfde prijs) als PoE switch?

Ps: interessant die cloud key, ik kende het niet!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer
Provider

Kijk ook eens naar ZyXEL. Die houden zich wél aan 802.11af en/of 802.11at wat PoE betreft. Afhankelijk van het aantal poorten kan je bv. al volstaan met een GS1900-8HP.
Computer(k)nul
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:
Provider

ik heb de vierkante hangen, en deze lijken te verkleuren met de warmte, deze hangen wel tegen een isolatie-tegelplafond.

je hebt nu ook een goedkopere ronde variant met AC
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

road rebel schreef:Stel ik kies voor AP-AC (de vierkante met 48V):
Niet meteen het goedkoopste model denk ik... geen idee of dat voor thuis gebruik noodzaak is.

Een UAP-AC-Lite heeft natuurlijk wel geen 802.3af ondersteuning.
road rebel schreef:Neem ik dan best een unifi (ubnt) switch?
Blijkbaar heb je hier een management PC voor nodig om hem te configureren... maar afhankelijk wat je met je AP's wil doen heb je die ook nodig !

Persoonlijk heb ik geen ervaring met UBNT switches... ik zou wat twijfelen precies.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Provider

De UAC- AC pro is dan wel 802.03af/t als ik het goed begrijp, en die is qua prijs (160€ op tweakers) dichter bij de AC-lite dan die vierkante.

Is volgende stelling goed?

Optie 1)
Ubiquiti Toughswitch (5 of 8poorten) voor de POE en een andere switch voor de rest ofwel een zwaarder model van Ubiquiti die ook passieve POE ondersteunt -> uac AClite (passieve PoE wat dat ook moge zijn)

Optie 2)
Of een switch met 802.03af/at (vb Ubiquiti US-24-250w 24poorten maar kan om het even welk merk met 802.03af) en dan UAC AC pro.

Wat betreft de management pc: ik heb wel een media server draaien dus misschien kan die dat erbij doen?
Ik zoek een eenvoudig systeem die een goede WiFi dekking geeft en tegelijk alle toestellen op aangesloten kunnen worden.
Nu doe ik dat met meerdere "brol"switchkes maar ik krijg de LAN maar niet feilloos. Voor een nieuw project hoort een schone lei dacht ik, niet dat het geld op m'n rug groeit; maar het mag wel iets kosten zodat het 24/365 blijft werken zonder dat je het om de haverklap moet heropstarten.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Provider

Owja om te situeren:
Ik zal bij de aanvang 16 poorten nodig hebben en ik gok nog eens 5POE, dus beter meteen in een 24poort switch investeren denk ik?
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer
Provider

ga voor de unifi-ap-ac-pro als AP. dual band, AC-standaard, 802.3af PoE,... Redenen genoeg om hier even de meerprijs ten opzichte van de "lagere" modellen te verantwoorden. Budget toch uiters belangrijk, zo'n ramp zijn die passieve PoE-voedingskes nu ook weer niet om weg te steken in de IT-kast.... De AP's kosten tussen de €140 en de €165.

Wat betreft de controller, die kan bijna zeker bij op de mediaserver draaien, maar let op, de controler hoeft enkel altijd aan te staan bij toepassingen zoals "captive portal". Voor jouw thuissituatie dient de controller niet altijd aan te staan. Een ubiquiti-ap onthoud zijn config en werkt standalone perfect verder. De controllersoftware is gratis.

Voor je switch zou ik inderdaad meteen naar een 24-poorts-model kijken. Goedkopere modellen leveren vaak maar op de eerste 12 poorten PoE, maar dat lijkt me geen ramp. Duurdere modellen zijn manageable, maar dat lijkt me overkill voor thuis. Reken op €300-€350

succes met de nieuwbouw!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

serialchiller schreef:Duurdere modellen zijn manageable, maar dat lijkt me overkill voor thuis.
ALs je dergelijk setups hebt zou ik toch zeker gaan voor een manageable switch... gewoon al wanneer je Guest Wifi wil aanbieden dan wil je dit toch op een aparte VLAN kunnen doen.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer
Provider

Ikzelf zou dat thuis ook durven doen, maar ik probeerde de geest van de originele vraag in acht te houden.

Je kan uiteraard ook opteren voor een 2e wireless network in de ubnt-AP's in te stellen op hetzelfde netwerk, maar hierop de guest-policies toe te passen. Het AP zal dan aan "client isolation" gaan doen. Je gasten kunnen dan enkel "het" internet op, niet rondneuzen in jouw lan. Via vlans kan je dan weer bepaalde zaken wél gaan openstellen voor je gasten zonder de rest van je netwerk open te zetten.

Dergelijke afwegingen moet éénieder voor zichzelf maken natuurlijk.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Provider

Heel erg bedankt voor de input!

Voor de switch denk ik in eerste instantie rond de 200-250€ te gaan kijken (of 2dehands) zodat die over Xjaar vervangen zal kunnen worden door een 10GbE exemplaar.
Voor data overkill, maar met AV distributie zal dat wel nodig zijn: HDMI 1.4 lukt nog met HDBaseT maar voor HDMI 2.x (= 18Gbit) verwacht ik wel dat een gemend IT/AV infrastructuur.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

road rebel schreef:voor HDMI 2.x (= 18Gbit) verwacht ik wel dat een gemend IT/AV infrastructuur.
Ik vermoed dat dat uncompressed data rates zijn... die ga je dus NOOIT zelf over je netwerk sturen.

Goede Blurays zijn nu 50 Mbit/s... en er komst heus geen factor 10 bij hoor.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Provider

Bij AV distributie worden die, tenminste dat dacht ik, dus wel uncompressed over het netwerk gestuurd.
Dat zal ik nu ook al +/- doen maar via een afzonderlijk netwerk (HDbaseT) waarbij de netwerkkabel de functie van HDMI kabel op zich neemt.

Alle bronnen worden gecentraliseerd en van daaruit stuur je schermen in het huis aan. Het volstaat voor nu maar binnen 5 jaar met UHD en HDR zal HDBaseT het niet trekken. Alles over IP (10GbE) zou dan wel een uitweg zijn.

Zie ook bijvoorbeeld volgend artikel: http://blocks.mvmm.nl/images/pdf/6352.pdf
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Ik denk niet dat jij een montage studio hebt... dus dan is het netjes compressed en kom je met een fractie hiervan toe.

Gelukkig maar... stel dat je voor Netflix 4K een 10 GbE internet verbinding zou moeten hebben :-)
road rebel
Premium Member
Premium Member
Provider

Ik heb het niet hier over streaming bandwidth maar video bandwidth tussen decoder (bluray, htpc, TVdecoder) en panel (tvscherm, monitor)
Hierbij is data tussen bron en scherm uncompressed video data die grotendeels reeds gedecodeerd werd aan de bron.

De actuele situatie is HDBaseT, een asymmetrisch protocol die met 10,2Gbps ruim voldoende bandwitdh biedt voor 1080p@24hz 8bit.
Voor 2160p@60hz en 10bit kom je echter niet meer toe. Er wordt voor toekomstgerichtheid en kostenbeperking gekeken naar een gemengde IT/AV infrastructuur maar dat is nu nog koffiedik kijken. Tenzij je voor HighEnd Crestron gaat maar dat wordt een ander prijskaartje.
Vandaar mijn terughoudenheid om al teveel geld in een switch te gaan steken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Hiervoor gebruikt men gewoon HDMI... en dat heeft niets met je eigen netwerk te maken.

Waarom zou je het AV-signaal tussen je decoder en scherm over je eigen netwerk laten gaan ?

Ik zeg niet dat het niet mogelijk is... maar dit zijn geen configuraties die iemand thuis zal hebben (ook niet binnen 10 jaar).
road rebel
Premium Member
Premium Member
Provider

In heb gekozen voor netwerk ipv. HDMI omdat je dan niet meer plaatsgevonden bent. Je kan op elk scherm van het huis naar om het even welke zender of welke film kijken. Uiteraard gebruik ik nog steeds HDMI maar over korte afstanden zoals het ook bedoeld is. HDMI kabels van 30m door een heel huis, ik moet er niet aan denken :-D

Het kost potentieel meer dan een traditionele opstelling, maar mijn overtuiging is dat de huidige setups gebaseerd zijn op een tijd waar TV's duur waren en broadcasten over coax ongelimiteerd plaatsvond. Tegenwoordig kosten TV's niets en wordt broadcasting beperkt door DRM, encryptie, kopieprotocolen, decoders met HDCP enz.
In mijn vorig huis heb ik multiroom video gehad over coax aan de hand van modulatoren (eerst analoog, nu digitaal), maar met de trend van decoders per provider en de benodigde kwaliteit komt coax echt wel te kort. Bij onze nieuwbouw hebben we het dus anders geregeld:
Ik heb nog staan twijfelen tussen fiber en koper, maar als je de snelheden ziet van 6A koper dan zit er nog heel wat rek in en het is een stuk goedkoper.

Tot voor kort was dat type multiroom beperkt tot high-end projecten in kastelen en villa's, gelukkig dalen de prijzen van matrixen en extenders.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Niet meteen een alledaagse setup dus... ik had ook al gelezen in je link... luxe yachten van 100m, stadiums, ... wel degelijk high-end setups maar het is altijd leuk te lezen wat mensen thuis zoals doen als "hobby". Misschien moet je er ooit eens een topic over opstarten... lijkt me wel interessant.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Provider

Zal ik tzt. zeker doen! Verhuis staat nu gepland voor deze zomer.
Sorry voor de off-topic hier trouwens :-)
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer
Provider

r2504 schreef:Persoonlijk heb ik geen ervaring met UBNT switches... ik zou wat twijfelen precies.
Wat bedoel je? Jij bent toch grote fan van Unifi?

Heb er vorige week ééntje van 48 poorten geplaatst, lijkt goed samen te werken met de Unifi controller wat juist leuk maakt om gecentraliseerd alles te kunnen beheren (router/switch/AP).

Ik merk trouwens dat ze de Unifi familie fors aan het uitbreiden zijn, Unifi cloud key/switch 8 PoE+ poorten met SFP slots enz... :-D
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Fan van de AP's... met de switches heb ik geen ervaring.

Deze laatste zouden ook de controller nodig hebben wat me er niet meteen fan van maakt.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Agree. Bij een AP is het leuk om een *optionele* controller te hebben voor centraal mgmt, op voorwaarde dat de APs op elk moment individueel bereikbaar blijven om in te prullen.

Bij een switch zie ik het nut niet echt, tenzij om makkelijker etherchannels en trunks te synchroniseren.

Een verplichte controller is zoiezo taboe, je moet die dingen soms vlot kunnen in dienst nemen in tijdelijke situaties (afhankelijk van je noden); en ik heb idd ook gehoord dat unifi switchen een controller zouden nodig hebben.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Provider

Ik heb er eentje besteld (24p) en plaats tzt mijn bevindingen (van een leek). Ik kan die dan ook vergelijken met een linksys 2024. Alleszins bedankt voor het meedenken!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”