Vriendschapsfraude

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De federale politie roept slachtoffers van zogenoemde vriendschapsfraude op om een klacht in te dienen. Onder meer via datingsites proberen fraudeurs geld af te troggelen van goedmenende mensen die op zoek zijn naar vriendschap of liefde. Een heleboel verdachte uitspraken/handelingen kunnen dergelijke fraudeurs ontmaskeren voor het te laat is. We zetten de belangrijkste op een rij.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2556995

Moreel verwerpelijk, maar wat is er mis met mensen die (goedgelovig) geld geven aan andere mensen?
Als mijn buurman geld vraagt, kan ik die dan achteraf aanklagen voor "fraude"?
Wat is de basis om iemand die geld krijgt, te beschuldigen van fraude?
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

heist_175 schreef:Wat is de basis om iemand die geld krijgt, te beschuldigen van fraude?
Als dat kwaadwillend en met valse voorwendsels is? 't Is maar een gedacht,hé.
Mochten die verhaaltjes waar zijn en de persoon die het geld vraagt komt met zijn ticket (dat hij/zij gekregen heeft) ook naar Belgie dan zie ik niet zoveel problemen. Dan is het ook "helpen" natuurlijk.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Dus als er ene met steelpannen of messen komt leuren aan uw deur van 1000€ terwijl dit eigenlijk goederen zijn van 50€ is dat geen oplichting ?
Als jij morgen een "eenzame hartenbureau" opricht om enkel geld af te troggelen is dat geen oplichting ?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Geen idee, vandaar mijn vraag.

@steelpannen
Als Mediamarkt een USB kabel inkoopt voor €1 en verkoopt voor €30. Is dat fraude of oplichting?

@kwaadwillend en valse voorwendsels
Hoe ga je dat controleren? Op de radio gaf iemand een voorbeeld om €50 over te maken (via WesternUnion natuurlijk) omdat zijn bagage kwijt was. Et alors?

Trouwens, waarom bestaat WesternUnion nog? Bij al die fraude's (Nigeriaanse nonkel etc) moet je telkens geld overmaken via WesternUnion.
Heeft dat een andere bestaansreden dan fraude en schimmige betalingen?
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

heist_175 schreef:Trouwens, waarom bestaat WesternUnion nog? Bij al die fraude's (Nigeriaanse nonkel etc) moet je telkens geld overmaken via WesternUnion.
Heeft dat een andere bestaansreden dan fraude en schimmige betalingen?
Als je geldproblemen hebt in het buitenland is dat de snelste manier om geld te laten overmaken door iemand die je kent. Door de vele fraudegevallen via WU en Moneygram wordt nogal eens vergeten dat die diensten ook een legitieme bestaansreden hebben.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Zelfs bij oprechte vriendschappen geeft geld problemen. Dus dat is een factor die ik uitsluit in mijn relaties.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Als ze willen lenen bij een vriend/vriendin, dan moeten ze maar naar Mevrouw Leemans gaan :-)

Afbeelding
Azgard
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Langs ene kant erg dat er mensen zijn die zo goedgelovig zijn maar nog verwerpelijker dat er zijn die dergelijke oplichterij organiseren.

Gisteren nog gehoord van een collega van mijn vrouw die opgelicht is door een Microsoft-scam. Ze heeft - echt waar - al haar gegevens aan de telefoon doorgegeven en is € 6.000 lichter gemaakt. Hun spaarboek is gewoon leeggeroofd - ik vond t ongelofelijk dat iemand daar in trapt, maar blijkbaar heeft die vrouw ooit een ongeluk ternauwernood overleefd waar ze hersenschade aan heeft overgehouden. Dan vind ik t dubbel zo erg dat zo iemand op die manier nog s opgelicht wordt.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

mevr leemans, gratis babysit

[youtube]vP7l1EiJNAM[/youtube]
de koe zegt boe
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Sommige mensen zijn inderdaad gewoon extreem goedgelovig en naïef.

[youtube]LwqMkQe4z3c[/youtube]
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

De federale politie roept slachtoffers van zogenoemde vriendschapsfraude op om een klacht in te dienen.
Wat kan de federale politie doen met die klachten?
In kaart brengen .... en dan?

Het zijn (a) allemaal buitenlandse fraudeurs en (b) toch veelal de schuld van goedgelovige gedupeerden.
Hun geld zijn ze kwijt, dus wat hebben slachtoffers eraan om een klacht in te dienen?

Ik vind het wel goed dat hierover wordt bericht in de media, wie zich hier nu nog laat aan gaan is toch "dom" ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

philippe_d schreef:Wat kan de federale politie doen met die klachten?
Dus zodra iets internationaal is moet je er niets meer aan doen :bang:

Er zijn politie diensten die over de grenzen werken dus ook deze vorm van misdaad moet aangepakt worden.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

r2504 schreef:Er zijn politie diensten die over de grenzen werken dus ook deze vorm van misdaad moet aangepakt worden.
Inderdaad. Van zodra er genoeg klachten zijn, kan de zaak grootser aangepakt worden en zal eventueel een rogatoire commissie uitgestuurd worden. Maar zeker in deze laagste vorm van fraude is preventie het beste wapen. Hoewel dat niet zo eenvoudig is. Als je sommige verhalen hoort, zijn er toch wel mensen die je goed zot kan maken in hun hoofd. Maar dat betekent niet dat we tegen deze fraude niet moeten strijden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

petrol242 schreef:Hoewel dat niet zo eenvoudig is. Als je sommige verhalen hoort, zijn er toch wel mensen die je goed zot kan maken in hun hoofd.
Duidelijk niet als je dat filmpje ziet... die man vindt de betreffende vrouw op een site van scammers, ziet dezelfde brieven aan andere mannen en is dan nog zo naief te denken dat ze eerlijk gaat antwoorden op z'n vraag of ze daar iets mee te maken heeft :bang:
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

r2504 schreef:
philippe_d schreef:Wat kan de federale politie doen met die klachten?
Dus zodra iets internationaal is moet je er niets meer aan doen :bang:
Er zijn politie diensten die over de grenzen werken dus ook deze vorm van misdaad moet aangepakt worden.
Tja, je denkt toch niet dat ze een rogatoire comissie gaan sturen naar Rusland, of naar Nigeria, om daar deze vorm van "misdaad" aan te pakken?

Ze zijn nog niet eens in staat om de "grenscriminaltiet" aan te pakken (getuige een homejacking bij mij thuis een 5-tal jaar geleden, met diefstal van 2 auto's, laptop, etc ...)
Ik vroeg aan de recherche van de lokale Politiezone MIRA wat ze met deze aangifte gingen doen, het antwoord was "we brengen dat in kaart" :wink: .
Nooit nog iets van gehoord, ook niet dat mijn dossier van Kortrijk naar Doornik verhuisd was, en dan van Doornik naar Rijsel (hoewel ik als "benadeelde persoon" op de hoogte moet gebracht worden van alle belangrijke zaken in het dossier)

Los van deze ervaring, er zijn voor de politie toch veel belangrijker zaken en prioriteiten (vb internationale mensensmokkel) dan het aanpakken van vriendschapsfraude. Ik heb zelfs géén medelijden met de slachtoffers die zo naïef zijn om hier in te trappen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

philippe_d schreef:Tja, je denkt toch niet dat ze een rogatoire comissie gaan sturen naar Rusland, of naar Nigeria, om daar deze vorm van "misdaad" aan te pakken?
Volgens mij zijn er efficiëntere methodes en ik begrijp dat er prioriteiten zijn maar straffeloos mag niets zijn.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb zelfs géén medelijden met de slachtoffers die zo naïef zijn om hier in te trappen ...
Tot ze, blut, bij het OCMW komen. Daar betalen wij dan mee voor natuurlijk...
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:
De federale politie roept slachtoffers van zogenoemde vriendschapsfraude op om een klacht in te dienen.
Wat kan de federale politie doen met die klachten?
tsja, statistiekjes maken, jaarrapporten maken etc. Eigenlijk van alles wat de indruk kan wekken dat ze het probleem onder controle hebben.
Maar uiteraard zijn de gedupeerden hun geld voor goed kwijt.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”