Hallo,
Ik ben op zoek naar een switch...
1) Ik zou graag wat bijleren over switches en hoe configureren enzo. Met andere woorden: voorwaarde 1 is dat ie managed is.
2) Uiteraard zal ik hem inzetten om dus een hoop toestellen op aan te sluiten.
3) Toch wel een beetje betaalbaar.
Ik heb een CRS125-24G-1S-RM op het oog (http://routerboard.com/CRS125-24G-1S-RM).
Is dit een goede keuze ? Zoja, waar koop ik die best ?
Welke switch ?
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
ik zou me ooit ook zo'n ding moeten aanschaffen (al ben ik van plan voor de ubiquiti routers/switches te gaan), maar er zitten hier wel een aantal die mikrotik's hebben (en dan kijk ik bv naar krisken
)
kopen kan o.a. bij tim (ook UB lid, eigenaar van fusa): https://shop.fusa.be

kopen kan o.a. bij tim (ook UB lid, eigenaar van fusa): https://shop.fusa.be
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Eh...
Als je nog nooit met managed switches gewerkt hebt, en geen ervaring hebt inzake dingen als vlan, etherchannel, trunking, etc..., dan zou het kunnen dat mikrotik toestellen een te steile leercurve gaan hebben.
Dat gezegd: iirc kan je routerOS ook downloaden en met een trial license (upgradebaar naar een simpele level 1 license door gratis te registreren) uittesten op pakweg een virtuele machine.
Als je nog nooit met managed switches gewerkt hebt, en geen ervaring hebt inzake dingen als vlan, etherchannel, trunking, etc..., dan zou het kunnen dat mikrotik toestellen een te steile leercurve gaan hebben.
Dat gezegd: iirc kan je routerOS ook downloaden en met een trial license (upgradebaar naar een simpele level 1 license door gratis te registreren) uittesten op pakweg een virtuele machine.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ik bedoel alleen maar: routerboard OS leren is al een leercurve op zich.
Als je dan ook nog de theoretische basis nog moet leren, is het mss handiger om die eerst op een toestel te leren die iets makkelijker te configgen is.
Alsook: als je wil leren over trunking, etherchannel, ... heb je eigenlijk minstens 2 toestellen nodig. Veel van die technieken moeten nl aan beide kanten ondersteund worden.
Als je dan ook nog de theoretische basis nog moet leren, is het mss handiger om die eerst op een toestel te leren die iets makkelijker te configgen is.
Alsook: als je wil leren over trunking, etherchannel, ... heb je eigenlijk minstens 2 toestellen nodig. Veel van die technieken moeten nl aan beide kanten ondersteund worden.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 167 keer
Iemand dus een voorstel als ik deze zou nemen waar ik deze best bestel ? Max EUR 200 want ik zie ze quasi overal onder de 200. Misschien iemand een adresje waar ie nog goedkoper is ? 

-
- userbase crew
Ervaringen met die website ? Pools ? Snelheid verzending ?
Is hier bestellen dan niet veiliger ? http://routershop.nl/mikrotik-routerboa ... /pid=43750
Had het Fusa wel gegund, maar is daar toch iets te duur...
Is hier bestellen dan niet veiliger ? http://routershop.nl/mikrotik-routerboa ... /pid=43750
Had het Fusa wel gegund, maar is daar toch iets te duur...
- Splitter
- Elite Poster
routershop nog nooit iets besteld, interprojekt en nv networks allebei al vaker en steeds goede ervaringen: snelle shipping (pakweg dagje of 2-3 dacht ik, is al ff geleden), snel antwoord op mails (nv networks wat sneller dan interprojekt), en tot op heden nog met geen enkel van mijn zaken problemen gehad.
hoe garantie zit kan ik je dus ook niet zeggen wegens nog nooit nodig gehad... maar als ik écht naar garantie kijk, blijf ik zowiezo voorstander van een fysieke winkel
hoe garantie zit kan ik je dus ook niet zeggen wegens nog nooit nodig gehad... maar als ik écht naar garantie kijk, blijf ik zowiezo voorstander van een fysieke winkel

-
- userbase crew
Er zijn toch quasi geen voordelen van layer 2 tov layer 3 of heb ik dat verkeerd op ?Ofloo schreef:ben je niet beter af met layer2 switch?
Edit: snap het al denk ik. MAC vs IP
Edit2: Twijfel toch nog of ik voor layer 2 of 3 zou gaan...
- Splitter
- Elite Poster
heu, hoe kom je daarop?BertG3 schreef:Ja maar bij EuroDK zal je wel invoerrechten etc moeten betalen
eurodk = letland = lidstaat van de europese unie = vrij verkeer van goederen = geen invoerrechten.
is niet verschillend van bestellen uit nederland of duitsland.
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Minder trafiek naar de router, .. ? en vlans werken anders heb ik de indrukBertG3 schreef:Er zijn toch quasi geen voordelen van layer 2 tov layer 3 of heb ik dat verkeerd op ?Ofloo schreef:ben je niet beter af met layer2 switch?
Edit: snap het al denk ik. MAC vs IP
Edit2: Twijfel toch nog of ik voor layer 2 of 3 zou gaan...
https://documentation.meraki.com/MS/Lay ... _for_VLANs
- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
- Bedankt: 250 keer
Als je op EuroDK een lijst met producten aan het bekijken bent, kan je rechts bovenaan die tabel zowel de munteenheid als het BTW-tarief instellen.
Je vraag lijkt me trouwens een beetje dubbel. Enerzijds om thuis te gebruiken voor toestellen aan te sluiten (een huis-tuin-en-keuken L2 switch volstaat daarvoor). Anderzijds wil je bijleren en zou je uitkijken naar een L3 switch. Leuk, maar met een enkele switch ga je zeker niet het nodige kunnen leren. Je spreekt daar dan van die Cisco switch die je op locatie (school?) kan uittesten. Goed, maar weet dat interoperabiliteit tussen merken soms wel eens roet in het eten kan gooien, wat je absoluut wil vermijden als je nog in een leerfase zit. Verder heeft Cisco meestal ook features die anderen niet hebben (patenten).
Enfin, om te leren heb je eigenlijk helemaal geen hardware nodig. In onze tijd deden we bijna alles in Cisco Packet Tracer, wat voldoende is om een CCNA te halen.
Je vraag lijkt me trouwens een beetje dubbel. Enerzijds om thuis te gebruiken voor toestellen aan te sluiten (een huis-tuin-en-keuken L2 switch volstaat daarvoor). Anderzijds wil je bijleren en zou je uitkijken naar een L3 switch. Leuk, maar met een enkele switch ga je zeker niet het nodige kunnen leren. Je spreekt daar dan van die Cisco switch die je op locatie (school?) kan uittesten. Goed, maar weet dat interoperabiliteit tussen merken soms wel eens roet in het eten kan gooien, wat je absoluut wil vermijden als je nog in een leerfase zit. Verder heeft Cisco meestal ook features die anderen niet hebben (patenten).
Enfin, om te leren heb je eigenlijk helemaal geen hardware nodig. In onze tijd deden we bijna alles in Cisco Packet Tracer, wat voldoende is om een CCNA te halen.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Interprojekt.pl. Werkt goed en vlot (al dikwijls daar besteld). Komt binnen de 3 dagen na bestelling.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti