Welke Router? Vele aparaten, liefst met bandwidth control

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
ozfunghi
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 07 dec 2010, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 6 keer

Hallo,

Ik verhuur in mijn woning op de bovenste verdiepingen ook nog een 7-tal kamers aan studenten, die hebben tegenwoordig uiteraard allemaal een tablet, smartphone en laptop. Ik heb de afgelopen 3 jaar gebruik gemaakt van een Draytek 2920 router. Ik had die router gekozen omdat hij bandwidth control bij de features had zitten en zogezegd ideaal was voor kleine bedrijven met vele toestellen. Op die manier kon ik ervoor zorgen dat niet één toestel meer dan pakweg 30% van alle bandbreedte opslokte (met uitzondering van wanneer er bandbreedte onbenut bleef) en kon ik ook de sessies beperken (gezien heel het netwerk ook soms plat viel door overdreven veel sessies). In principe werkte dat goed, alleen valt de router meer en meer "plat". Moet hij vaker gereset worden (en hij staat al ingesteld op automatische reboot om 5 u 's morgens) en valt er soms gewoon niet mee te verbinden (tenzij de stekker er letterlijk wordt uitgetrokken). Hij heeft ook slechts één 2.4Ghz radio.

Ik denk dus dat het tijd wordt voor een nieuwe router (helaas, gezien de Draytek ook rond de 300 euro kostte niet zo lang geleden). Gezien ik in het verleden al routers had met QOS en dat steeds op een lachertje uitdraaide in de praktijk (en enkele gebruikers het hele netwerk konden lam leggen), dus ook graag eentje die niet begint te flippen bij +/- 20 toestellen en anderzijds ook een minimum heeft aan bandwidth controle opties. Liefst eentje waar ik langer dan 3 jaar mee voort kan.

Gezien het grote aantal toestellen (laptops, smartphones, tables, desktops, gameconsoles...) over het grote aantal toepassingen (skype, surfen, netflix, cloud backup...) was ik persoonlijk aan het denken aan de nieuwe generatie "zogezegde" tri-band routers (5+5+2.4). Uiteraard zijn die kostelijk, maar ik neem aan dat die wel voordeel opleveren indien er vele toestellen verbonden zijn?

De toestellen die doorgaans met elkaar vergeleken worden zijn de TP-link Archer c3200, D-link DIR 890L, Netgear Nighthawk X6 (R800), Asus RT AC3200... De D-link staat het best geprijsd aan €239 momenteel bij bol.com.

Maar welke het beste is in mijn geval, en welke de beste features heeft om de bandbreedte per IP te beperken, weet ik niet. Of zijn er dan nog andere modellen die beter zijn in deze situatie?
Afbeelding
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Ik zou router en AP loskopellen.

Voor AP's, kijk eens naar https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ac/

Voor routers: Ook ubiquiti of een pfsense (of routerboard e.d.)
ozfunghi
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 07 dec 2010, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 6 keer

qless schreef:Ik zou router en AP loskopellen.

Voor AP's, kijk eens naar https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ac/

Voor routers: Ook ubiquiti of een pfsense (of routerboard e.d.)
Bedankt voor de reactie... maar toch enkele vragen: waarom precies zou dit beter zijn? En loopt de totaalprijs dan niet snel op? Ik ben helemaal geen kenner en maak het liefst ook niet te complex (tenzij het echt nodig is en vele voordelen biedt). En welk model zou dan best zijn?
Afbeelding
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

AP's van ubiquiti zijn er goed in veel clients afhandelen (waar meeste consumenten spul totaal instort)

Losse router van ubiquiti/pfsense/routerbord e.d. zijn ook stukken beter dan het standaard consumenten spul, vooral met features als bandwith control, veel NAT sessies e.d.

Zowieso deze devices los heeft als voordelen:
- Betere opstelplek voor AP mogelijk
- Bij defect is niet alles meteen defect
- los te upgraden


Idd wel duurder, maar stukken stabieler en toekomstvaster.
augustm
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jan 2015, 23:30
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Persoonlijk zou ik ook voor die unifi's gaan, ze zijn echt zeer goed voor veel apparaten + het is makkelijk om meerdere samen te configureren met hun online interface!
augustm
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jan 2015, 23:30
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

+ het hoeft niet zo onnodig duur te zijn.

Neem bv. deze Acces point: http://www.wifishop.nl/ubiquiti-uap-ac-lite/pid=41221 (misschien 2, hang af van hoeveel verdiepen. Of het long range model: http://www.wifishop.nl/ubiquiti-uap-ac-lr/pid=41222). Hiermee ben je al zeker dat je voor vele jaren een super goede wifi dekking hebt!

en dan voor de router hoef je niet te duur te gaan: http://www.routershop.nl/ubiquiti-edger ... /pid=37744

totaal prijs: 219 voor echt een geweldige set-up, waarmee je alles in handen hebt!
Benbits
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

Unifi AP voor de wifi en eventueel een edgerouter of een draytek 2960 router...uwe vorige draytek is feitelijk wa plat voor uw toepassing maar de 2960 kan da perfect aan...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Blijf weg van Linksys, DLink, TPLink, ... voor deze toepassing.
Ga zoals gezegd voor UBNT (Unifi) en routerboard. Indien in de buurt wil ik je wel bijstaan hierin (stuur even PM).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Met een RouterBoard kan je eenvoudig per IP adres de bandbreedte beperken, hiervoor heb je de queue's nodig, meerbepaald de pcq-queue type.
Een simpel RouterBoard zoals deze http://routerboard.com/RB2011iL-IN kan normaal de nodige bandbreedte wel aan.
Samen met een AP (of meerdere) van Ubnt heb je een goede setup.

Nadeel dat dit een iets complexere setup is, maar wel de beste gebruikservaring. Vraag even aan Krisken, deze kan je helpen met de setup (zoals hij aangeboden heeft) en moest je er echt niet uit geraken, mail me gerust.
ozfunghi
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 07 dec 2010, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 6 keer

Is die Unifi Pro dan overkill voor hier? Dekking is hier nooit echt een probleem geweest omdat de Draytek (drie antennen) hier centraal (op de eerste verdieping) stond en je in rechte lijn nooit verder dan een 4 meter van de router verwijderd bent. Dat zou dan vooral zijn voor de snelheid... De vraag is dan of die snelheid een factor is enkel en alleen voor internet.

En beter zo'n Edgerouter of zo'n Routerboard? Hebben die beiden bandwidth control? De Edgerouters lijken me wel goedkoper? Met reden?

De lijn komt hier beneden binnen (daar staat de modem ook) en die is dan verbonden met een (helaas) TP-link powerlan ding, dat dan anderhalve verdieping hoger weer aan de draytek gekoppeld is.

Bijkomende vraag: ik zie in jullie speedtests belachelijk hoge snelheden (in vergelijking met die hier). Ik zit met Scarlet One (wegens "voorlopig nog" onbeperkt). Welk abonnement is dat precies bij Belgacom waarbij je die snelheden haalt? En is dat onbeperkt (en betaalbaar :) )?
Afbeelding
Benbits
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

onbeperkt is bij proximus internet maxi, de snelheid moeten we effe controleren aan de hand van het juiste adres, u mag me dat geven via PM en dan kan ik u wa meer vertellen of u kan zelf hier http://www.proximus.be/nl/id_cr_intspee ... ectie.html testen...

b.
ozfunghi
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 07 dec 2010, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 6 keer

Benbits schreef:onbeperkt is bij proximus internet maxi, de snelheid moeten we effe controleren aan de hand van het juiste adres, u mag me dat geven via PM en dan kan ik u wa meer vertellen of u kan zelf hier http://www.proximus.be/nl/id_cr_intspee ... ectie.html testen...

b.
Merci, ik had het intussen elders op het forum al gevonden. Mijn maximum DL zou rond de 91Mb/s liggen. Daar zal dan ook nog een +/-20Mbs van afgaan voor de tv decoder neem ik aan?
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Je moet rekenen op 6mbit per tv die dan werkt

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

ozfunghi schreef:Is die Unifi Pro dan overkill voor hier? Dekking is hier nooit echt een probleem geweest omdat de Draytek (drie antennen) hier centraal (op de eerste verdieping) stond en je in rechte lijn nooit verder dan een 4 meter van de router verwijderd bent. Dat zou dan vooral zijn voor de snelheid... De vraag is dan of die snelheid een factor is enkel en alleen voor internet.

En beter zo'n Edgerouter of zo'n Routerboard? Hebben die beiden bandwidth control? De Edgerouters lijken me wel goedkoper? Met reden?
De functionaliteit van een EdgeRouter en een Routerboard is zo goed als identiek. Wel heb je in Routerboards meer keuze (zie http://routerboard.com/) en is RouterOS net iets eenvoudiger te configureren. Bandwidth control/QoS/traffic shaping worden door beide ondersteund, maar in principe kan je dat zelfs instellen op de Access Points:

Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Kan je idd ook goed doen op de AP's maar dan mag er niks bekabeld hangen aan het netwerk.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Ik denk dat hier inderdaad een of meerdere Unifi AP's + een Routerboard wel de meest degelijke oplossing gaat bieden. Je gaat misschien iets meer uitgeven, maar je gaat een veel beter oplossing hebben dan 'gewoon' consumentenspul en materiaal dat ontworpen is voor dergelijke toepassingen tegenover 'het zal er wel mee gaan'.
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 22 keer

Zoals Kristof ook al aangaf: met het aantal Wifi Clients waar je over spreekt moet je voor méér dan 1 AP gaan. Het kan best zijn dat je overal bereik hebt met dat éne AP, maar veel bandbreedte blijft er niet meer over per toestel als er 20+ devices aan hangen.

Begin desnoods met 2, maar toch liever al meteen 3 AP's elk met hun eigen gigabit ethernet kabel naar de router en je zal meteen een pak meer happy customers hebben. Dan komt natuurlijk ook de prijs bij de discussie: is één UB AC Pro (240€) beter dan twee UB AC Lite's (ook 240€)? Of 3 lites vs 2 Pro's?

Puur vanuit financieel oogpunt zou ik zeggen: koop 3 van die Lite's. Los van de discussie over mimo etc heb je dan toch altijd 3 aparte AP's waarvan er 2 plat mogen gaan zonder dat het hele internet uit valt. Lijkt me altijd een betere aanpak dan één AP (hoe goed ook) waarbij het hele netwerk plat gaat als dat ene AP het niet meer doet.
ozfunghi
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 07 dec 2010, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 6 keer

My_download schreef:Zoals Kristof ook al aangaf: met het aantal Wifi Clients waar je over spreekt moet je voor méér dan 1 AP gaan. Het kan best zijn dat je overal bereik hebt met dat éne AP, maar veel bandbreedte blijft er niet meer over per toestel als er 20+ devices aan hangen.

Begin desnoods met 2, maar toch liever al meteen 3 AP's elk met hun eigen gigabit ethernet kabel naar de router en je zal meteen een pak meer happy customers hebben. Dan komt natuurlijk ook de prijs bij de discussie: is één UB AC Pro (240€) beter dan twee UB AC Lite's (ook 240€)? Of 3 lites vs 2 Pro's?

Puur vanuit financieel oogpunt zou ik zeggen: koop 3 van die Lite's. Los van de discussie over mimo etc heb je dan toch altijd 3 aparte AP's waarvan er 2 plat mogen gaan zonder dat het hele internet uit valt. Lijkt me altijd een betere aanpak dan één AP (hoe goed ook) waarbij het hele netwerk plat gaat als dat ene AP het niet meer doet.

Oei, ik heb gisteren gehoord dat zo'n Unifi AP makkelijk tot 100 toestellen aankan en dat dat het probleem niet zou mogen zijn? Aan 100 ga ik toch niet meteen geraken. Als iedereen hier (+/- 10 personen) toevallig allemaal tezamen thuis zouden zijn, en laptops, smartphones, tablets en desktops allemaal tezamen zouden connecteren, spreken we nog maar over 40 devices. Deze AP's zouden gebruikt worden in grote publieke ruimtes en hotels, dan zullen die toch niet meteen platvallen als er 20 toestellen op zitten hoop ik?
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ozfunghi schreef:Oei, ik heb gisteren gehoord dat zo'n Unifi AP makkelijk tot 100 toestellen aankan
Er is een groot verschil tussen 100 clients die niets doen... en 100 clients die Netflix bekijken !

Staar je niet blind op cijfers... bandbreedte moet je gewoon delen... dus ook al kan het AP veel clients aan, wat iedere client uiteindelijk krijgt zal alléén maar minder en minder worden. Daarom dat het belangrijk is meerdere AP's te plaatsen in drukke omgevingen en dan ook nog zowel 2.4 als 5 GHz gebruiken.

Een Routerboard/Unifi of Edgerouter/Unifi oplossing is prima in prijs/kwaliteit... bespaar er dan niet verder op zou ik zeggen (anders moet je maar huis-tuin-en-keuken hardware plaatsen met een DD-WRT erop).
ozfunghi
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 07 dec 2010, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 6 keer

r2504 schreef:
ozfunghi schreef:Oei, ik heb gisteren gehoord dat zo'n Unifi AP makkelijk tot 100 toestellen aankan
Er is een groot verschil tussen 100 clients die niets doen... en 100 clients die Netflix bekijken !

Staar je niet blind op cijfers... bandbreedte moet je gewoon delen... dus ook al kan het AP veel clients aan, wat iedere client uiteindelijk krijgt zal alléén maar minder en minder worden. Daarom dat het belangrijk is meerdere AP's te plaatsen in drukke omgevingen en dan ook nog zowel 2.4 als 5 GHz gebruiken.

Een Routerboard/Unifi of Edgerouter/Unifi oplossing is prima in prijs/kwaliteit... bespaar er dan niet verder op zou ik zeggen (anders moet je maar huis-tuin-en-keuken hardware plaatsen met een DD-WRT erop).
Je stampt een open deur in met je Netflix voorbeeld, achterlijk ben ik gelukkig nog niet :lol: . Het gaat nog steeds om een consumenten abonnement dat verdeeld wordt, dus de bandbreedte is sowieso beperkt, vandaar ook dat er bandwidth shaping moet gebeuren. Ik heb intussen al een aantal keren de situatie uitgelegd. Het gaat om +/- 10 mensen, maar die zijn ook zelden of nooit alle 10 tegelijkertijd in huis (een kotvergadering beleggen waar iedereen aanwezig is, is de laatste 3 jaar niet meer gelukt), laat staan dat die alle 10 op 3 toestellen tezamen zouden staan downloaden en streamen. En dan nog kom je nog maar aan 30 en niet aan 100 toestellen als mijn wiskunde me niet in de steek laat. Een realistischer scenario op dit moment zou zijn dat er +/- 10 toestellen het internet hevig gebruiken, en er nog een 20 andere verbonden zijn zonder veel bandbreedte te gebruiken. Vreemd dat je nu eigenlijk de combinatie van zo'n ER/RB + Unifi gaat gelijkstellen met een goedkope consumentenrouter. Want dan kan ik beter (die logica volgend) gewoon 3 consumenten toestellen kopen wat me veel minder zal kosten.

Krisken is gisteren zo vriendelijk geweest me op te bellen. Die raadde me aanvankelijk zelfs aan de kleinste AP van Unifi te pakken, zonder 5Ghz radio, omdat die volgens hem al meer dan volstond en dat hij ervaring had met soortgelijke setups. Om dan toch iets toekomst gerichter te denken en gezien de meerprijs voor de AC lite versie niet zoveel bedraagt, zou ik dan toch voor de lite (dual band) gaan. Maar als ik jullie goed begrijp is dat dus weggesmeten geld en kan ik beter een routertje in de carrefour gaan kopen. Ik dacht ook dat het voordeel van die Unifi's net was dat je kon uitbreiden indien nodig... dan lijkt me meteen 3 AP's gaan hangen net weggesmeten geld.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ozfunghi schreef:Ik heb intussen al een aantal keren de situatie uitgelegd.
Ik kan lezen hoor... ik geef alléén aan dat je je niet mag blindstaren op cijfers als het over wireless in het algemeen gaat.
ozfunghi schreef:Vreemd dat je nu eigenlijk de combinatie van zo'n ER/RB + Unifi gaat gelijkstellen met een goedkope consumentenrouter. Want dan kan ik beter (die logica volgend) gewoon 3 consumenten toestellen kopen wat me veel minder zal kosten.
Je begrijpt me duidelijk niet... ik zeg alleen dat als je niet wil luisteren je maar huis-tuin-en-keuken speelgoed moet gebruiken (maar dat is jou keuze, laat staan dat ik het gelijk stel).
ozfunghi schreef:Die raadde me aanvankelijk zelfs aan de kleinste AP van Unifi te pakken, zonder 5Ghz radio
Dat lijkt me een zeer bizarre uitspraak van Krisken... wat mij betreft een domme uitspraak zelf !
ozfunghi schreef:Ik dacht ook dat het voordeel van die Unifi's net was dat je kon uitbreiden indien nodig... dan lijkt me meteen 3 AP's gaan hangen net weggesmeten geld.
Een systeem als Unifi heeft pas zin bij meerdere AP's... maar dat kunnen er ook twee zijn en desnoods kan je starten met één (maar ga aub voor een dualband AC).
ozfunghi
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 07 dec 2010, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 6 keer

r2504 schreef:Je begrijpt me duidelijk niet... ik zeg alleen dat als je niet wil luisteren je maar huis-tuin-en-keuken speelgoed moet gebruiken (maar dat is jou keuze, laat staan dat ik het gelijk stel).
Ik had je wel degelijk begrepen, ik vond je uitspraak gewoon ietwat arrogant. :wink:

Als ik niet zou willen luisteren, zou ik denk ik al niet helemaal zijn afgestapt van het oorspronkelijk idee, denk je niet? Ik wil gewoon een degelijke oplossing, zonder onnodig geld over de balk te gooien. Als de setup die op dit moment "op tafel ligt" al tegen de 300 euro kost, en ik dat dus al wil uitgeven, hoef je geen opmerking te geven alsof ik me er goedkoop vanaf wil maken met "brol van den Aldi".
Een systeem als Unifi heeft pas zin bij meerdere AP's... maar dat kunnen er ook twee zijn en desnoods kan je starten met één (maar ga aub voor een dualband AC).
Ik weet niet wat jij precies verstaat onder "zin hebben", ik heb de indruk dat dit hier een kwestie van interpretatie is. Als ik met deze setup enerzijds de bandbreedte kan controleren via de router, en de AP anderzijds alle mensen die verbonden zijn kan voorzien van een goeie connectie zonder in te storten, dan "heeft dit voor mij zin". Ik begrijp dat er dan bepaalde features zijn van het Unifi systeem die ik niet zal (kunnen) gebruiken, de vraag is dan vooral of die hier echt nodig zijn. Ik sta uiteraard open voor argumenten, maar minder voor misplaatste insinuaties. :wink:

Ik zou inderdaad sowieso voor die dualband gaan.

PS: wat met een combinatie van één dualband, en één extra singleband? Heeft dat al "meer zin" of in principe niet?
Afbeelding
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Hebben de kamers ook een vaste ethernetaansluiting voor een computer? Indien alles over Wi-Fi moet gaan, dan zal één AP inderdaad ontoereikend zijn. Naast het gebrek aan bandbreedte is het nog maar de vraag of het Wi-Fi signaal voldoende sterk zal doorkomen in alle kamers. Indien sommige van die studenten gamen in hun vrije tijd (wat wel geregeld voorkomt), dan is een bedrade aansluiting sowieso aan te raden.
ozfunghi
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 07 dec 2010, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 6 keer

nickz schreef:Hebben de kamers ook een vaste ethernetaansluiting voor een computer? Indien alles over Wi-Fi moet gaan, dan zal één AP inderdaad ontoereikend zijn. Naast het gebrek aan bandbreedte is het nog maar de vraag of het Wi-Fi signaal voldoende sterk zal doorkomen in alle kamers. Indien sommige van die studenten gamen in hun vrije tijd (wat wel geregeld voorkomt), dan is een bedrade aansluiting sowieso aan te raden.
Hier ligt al meer dan 15 jaar overal ethernetkabel. Wifi is er pas een jaar of 10. Een feit is wel dat er quasi niemand nog de kabel gebruikt. Dit jaar voor het eerst sinds lang, zijn er terug twee studenten die dit gebruiken.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ozfunghi schreef:Ik had je wel degelijk begrepen, ik vond je uitspraak gewoon ietwat arrogant.
Ik heb nu eenmaal de gewoonte m'n gedacht te zeggen (spijtig voor de tere zieltjes)... het is aan jou wat je ermee doet.
ozfunghi schreef:Als de setup die op dit moment "op tafel ligt" al tegen de 300 euro kost
Geen idee of ik ergens iets gelezen heb van een budget... feit is dat goede oplossingen nu éénmaal meer centen kosten (al zijn de voorstellen hier zeer goed wat betreft prijs/kwaliteit).
ozfunghi schreef:Ik weet niet wat jij precies verstaat onder "zin hebben", ik heb de indruk dat dit hier een kwestie van interpretatie is.
Unifi is op zich een Enterprise systeem... maw. gericht op centraal beheer en configuratie met een aantal specifieke oplossingen zoals meer clients, VLAN's, traffic management, RADIUS ondersteuning, ... Op zich betekend dit niet dat je daarom geen Unifi mag gebruiken in kleine setups (ik draai het thuis ook).
ozfunghi schreef:PS: wat met een combinatie van één dualband, en één extra singleband? Heeft dat al "meer zin" of in principe niet?
Als ik zo'n vragen lees dan krullen m'n tenen en denk ik... (censuur wegens arrogant).

Laat ik het anders zeggen... wat spaar je hiermee uit (en bekijk die meerkost per student, per dag over een periode van 3 jaar) ?
ozfunghi
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 07 dec 2010, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 6 keer

Ik heb een Nederlandse website gevonden waar ze nog twee Unifi UAP AC Lite versies hebben staan, voor 205 euro (samen, incl verzending). Ik denk dat ik die zal bestellen. Rest de vraag welke router daarbij... RouterBOARD 2011UiAS of Ubiquiti Networks ER-X-SFP? De ER heeft dubbel zoveel RAM als de RB, maar minder poorten (wat niet noodzakelijk een probleem is denk ik gezien ik hier nog een LevelOne switch heb staan). Bovendien is de ER aanzienlijk goedkoper (en een snellere processor... dual core ook. Geen idee of die processor daarom noodzakelijk beter is).

r2504 schreef:Ik heb nu eenmaal de gewoonte m'n gedacht te zeggen (spijtig voor de tere zieltjes)... het is aan jou wat je ermee doet.
Geen probleem met een mening te geven, wel een probleem met dat soort insinuaties.
r2504 schreef:Unifi is op zich een Enterprise systeem... maw. gericht op centraal beheer en configuratie met een aantal specifieke oplossingen zoals meer clients, VLAN's, traffic management, RADIUS ondersteuning, ... Op zich betekend dit niet dat je daarom geen Unifi mag gebruiken in kleine setups (ik draai het thuis ook).
Dat bedoel ik inderdaad.
r2504 schreef:Als ik zo'n vragen lees dan krullen m'n tenen en denk ik... (censuur wegens arrogant).

Laat ik het anders zeggen... wat spaar je hiermee uit (en bekijk die meerkost per student, per dag over een periode van 3 jaar) ?
Ok kerel, bedankt voor je mening. Mijn rekening, die maak ik zelf wel.
Afbeelding
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

ozfunghi schreef:Ik ben helemaal geen kenner en maak het liefst ook niet te complex
Als ik dit lees, dan vind ik het niet kunnen dat jullie afkomen met Routerboard. De leercurve daarvan is echt steil, zelfs voor iemand met enige it kennis. Voor een niet-IT'er is dat gewoon niet te doen.
ozfunghi: je kan configuratie daarvan echt niet vergelijken met andere routers waar alles in een nette webinterface zit en veelal werkende standaard configuraties.

Ja, Routerboard bied voor zijn prijs echt alles wat je maar nodig hebt. Maar dan moet je het goed kunnen (laten) configureren.
Met de requirements zit je op het randje van het professionele, dan moet je zoiets ook wat professioneler aanpakken (zowel op vlak van hardware als op vlak van config/beheer).
Benbits
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

intressante topic om te volgen, maar maak het uzelf niet moeilijk en zorg dat ge niet moet terugvallen op andere personen,
neem de unifi AP met de edgerouter en ge kunt jaren verder...en natuurlijk de proximus vdsl2 lijn hé :wink:
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Volgens mij kan je zelfs toekomen met enkel een aantal ubnt AP's. Daarop stel je dan een bandwidth limiet in per client. Op bv 10 of 15Mbps. Elke wifi client kan dan max dat trekken. Voor de rest heb je dan geen fancy router nodig, maar kan je perfect uit met een bbox3 (of een recente HGW), die kunnen die trafiek wel aan. En zet je de wifi er van uit. (dat niemand via daar de lijn dicht trekt).
Op wifi limiteren zal quasi gelijk staan aan limiteren op router/wan niveau. Zeker als je AP/Client isolation aan hebt staan.

Afhankelijk van grootte van het huis dat gedekt moet worden kan je een of meerder UAP (AC)'s neerzetten. Die kan je relatief makkelijk aan plafond,muur, onder de trap,... hangen. Als je er slechts 1 zou gaan hangen zou ik er wel eentje met 5GHz er bij pakken. 10 man actief op 1 2.4GHz AP (zeker als er een paar wat verder weg zitten met minder ontvangst) is niet echt aan te raden voor een goede internet ervaring. Ik zou (minsten) 2x een 2.4GHz exemplaar of 1x dual band (als dat genoeg degelijke dekking biedt, al vrees ik er voor met 10 man)

Wat ik persoonlijk zou doen, is dan bbox3 + 1 UBNT AC LITE. Die hang je dan ergens in het midden van het huis. Test een paar weken of dat iedereen tevreden is, zo ja laat je het hangen, zo nee koop je er een tweede en hang je ze beiden zodat ze samen wel een goede dekking overal geven.


De echt goedkope oplossing is om gewoon een aantal 20 euro TP-Link routers als AP's te laten draaien die dan verbinden over ethernet en deze link over 10Mbps ethernet te laten lopen. Dan ben je voor 40 a 60 euro klaar voor een ghetto oplossing.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Aangezien er ook vaste ethernetaansluitingen zijn in de kamers vermoed ik dat dat geen optie is. Een vaste bandbreedte limiet is overigens een onnodige, overdreven beperking op rustige momenten (wanneer er bijvoorbeeld maar één of twee personen van de internetverbinding gebruikmaken).
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Ik vind dat de configuratie van een Routerboard best meevalt. Het vereist enige gewenning, maar tegenwoordig zit er ook een "Quick Set" optie in waarmee je eenvoudig een simpele setup voorziet (DHCP-server voor LAN, DHCP-client op WAN, NAT,...). Daarnaast staat er veel info in de wiki en bvb op http://wirelessinfo.be/index.php/mikrotik/pages/menu :)
ozfunghi schreef:Ik heb een Nederlandse website gevonden waar ze nog twee Unifi UAP AC Lite versies hebben staan, voor 205 euro (samen, incl verzending). Ik denk dat ik die zal bestellen. Rest de vraag welke router daarbij... RouterBOARD 2011UiAS of Ubiquiti Networks ER-X-SFP? De ER heeft dubbel zoveel RAM als de RB, maar minder poorten (wat niet noodzakelijk een probleem is denk ik gezien ik hier nog een LevelOne switch heb staan). Bovendien is de ER aanzienlijk goedkoper (en een snellere processor... dual core ook. Geen idee of die processor daarom noodzakelijk beter is).
Hou er bij de EdgeRouter rekening mee dat de webinterface nog volop in ontwikkeling is en je voor veel functionaliteit ben je aangewezen op de command-line. Daarnaast is bridging niet aan te raden, aangezien dat volledig in software wordt afgehandeld. Ik zou voor de RB2011UiAS (of RB2011iL) gaan.
ozfunghi
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 07 dec 2010, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 6 keer

nickz schreef:Aangezien er ook vaste ethernetaansluitingen zijn in de kamers vermoed ik dat dat geen optie is. Een vaste bandbreedte limiet is overigens een onnodige, overdreven beperking op rustige momenten (wanneer er bijvoorbeeld maar één of twee personen van de internetverbinding gebruikmaken).
Op mijn Draytek is er een optie die ervoor zorgt dat de harde limiet enkel "enforced" wordt wanneer de bandbreedte ook door andere gebruikers gevraagd wordt. Als je dus alleen op het netwerk zit om 4 uur 's nachts, dan download je gewoon aan +/- 45 Mbs bvb. Zoiets zou ik bij deze setup ook willen. Heeft bij de Draytek altijd perfect gewerkt... los van het feit dat er elke week wel een dag of twee is waar hij tilt slaat en 5 keer herstart moet worden.
Afbeelding
ozfunghi
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 07 dec 2010, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 6 keer

Petervanakelyen schreef:Ik vind dat de configuratie van een Routerboard best meevalt. Het vereist enige gewenning, maar tegenwoordig zit er ook een "Quick Set" optie in waarmee je eenvoudig een simpele setup voorziet (DHCP-server voor LAN, DHCP-client op WAN, NAT,...). Daarnaast staat er veel info in de wiki en bvb op http://wirelessinfo.be/index.php/mikrotik/pages/menu :)
ozfunghi schreef:Ik heb een Nederlandse website gevonden waar ze nog twee Unifi UAP AC Lite versies hebben staan, voor 205 euro (samen, incl verzending). Ik denk dat ik die zal bestellen. Rest de vraag welke router daarbij... RouterBOARD 2011UiAS of Ubiquiti Networks ER-X-SFP? De ER heeft dubbel zoveel RAM als de RB, maar minder poorten (wat niet noodzakelijk een probleem is denk ik gezien ik hier nog een LevelOne switch heb staan). Bovendien is de ER aanzienlijk goedkoper (en een snellere processor... dual core ook. Geen idee of die processor daarom noodzakelijk beter is).
Hou er bij de EdgeRouter rekening mee dat de webinterface nog volop in ontwikkeling is en je voor veel functionaliteit ben je aangewezen op de command-line. Daarnaast is bridging niet aan te raden, aangezien dat volledig in software wordt afgehandeld. Ik zou voor de RB2011UiAS (of RB2011iL) gaan.
Als ik dit zo lees, is de ER nog moeilijker te configureren? Beginnen met command-line... Als de RB een soort "wizard" heeft waar ik nadien enkele opties van kan aanpassen (zoals bandwidth control) is het voor mij lang goed. Zijn beiden ER-X-SFP en de RB2011 even toekomstgericht (ook qua CPU/RAM)? Hoe belangrijk is bridgen in die optiek (software)? En ben ik dan beter om meteen voor de 3011 te gaan (die aanzienlijk meer "muscle" heeft dan de 2011)? Gaat dat in de praktijk een verschil maken? Of binnen een jaar of twee? Dan ga ik al wel aanzienlijk boven wat ik dacht uit te geven (in combinatie met 2 UAP AC Lite's)... richting 390 euro.
Afbeelding
Benbits
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

de edgerouter heeft ook een wizard...en de gui is al volwassen genoeg... :-D , waarom kijkt ge nog eens niet naar die draytek 2650 , is waarschijnlijk wel boven budget maar is toch vrij gemakkelijk te configureren...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

didi79 schreef:Als ik dit lees, dan vind ik het niet kunnen dat jullie afkomen met Routerboard. De leercurve daarvan is echt steil, zelfs voor iemand met enige it kennis. Voor een niet-IT'er is dat gewoon niet te doen.
Userbase is nu éénmaal een technisch forum waar mensen vaak een extra inspanning (willen) leveren. Wil je dat totaal niet doen dan moet je gewoon gaan voor de reeds vermelde huis-tuin-en-keuken oplossingen (en beseffen/aanvaarden dat er een reden is waarom die Draytek meer en meer op z'n bek gaat !).

Firewall/wireless oplossingen zijn nu éénmaal een specialisatie... soms moet je dus ook de dingen gewoon overlaten aan iemand anders (en er dan ook voor willen betalen). Het feit dat het hier maar studenten zijn maakt het natuurlijk moeilijker te verantwoorden om die stap te zetten... voor een bedrijf ligt dit totaal anders.
ozfunghi schreef:Rest de vraag welke router daarbij... RouterBOARD 2011UiAS of Ubiquiti Networks ER-X-SFP? De ER heeft dubbel zoveel RAM als de RB, maar minder poorten (wat niet noodzakelijk een probleem is denk ik gezien ik hier nog een LevelOne switch heb staan). Bovendien is de ER aanzienlijk goedkoper (en een snellere processor... dual core ook. Geen idee of die processor daarom noodzakelijk beter is).
Hier kan je alvast een rapport (geen idee of het objectief is) vinden over ER versus Mikrotik... https://dl.ubnt.com/Tolly212128Ubiquiti ... kroTik.pdf

Beide hebben trouwens vandaag de dag genoeg performance voor je VDSL lijntje (wat dan blijkbaar nog achter een powerline zat dacht ik ?) al is het ook afhankelijk van hoe complex je de configuratie maakt (filter rules, bandwidth control, ...). Of jij binnen een jaar of twee een fiber aansluiting hebt met gigabit snelheden kan ik niet in m'n glazen bol lezen.
ozfunghi schreef:Ok kerel, bedankt voor je mening. Mijn rekening, die maak ik zelf wel.
Ik heb de indruk dat je het nogal moeilijk hebt met het feit dat iemand z'n mening zegt en je met je neus op de feiten drukt. Userbase mensen doen dit allemaal vrijwillig... we zijn niet jou persoonlijke helpdesk die klaar staat met fluwelen handschoentjes (er zijn genoeg dure consultants die dat graag voor je willen doen)... wees dan ook niet neerbuigend als het antwoord je niet zint.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

r2504 schreef:Ik heb de indruk dat je het nogal moeilijk hebt met het feit dat iemand z'n mening zegt en je met je neus op de feiten drukt. Userbase mensen doen dit allemaal vrijwillig...
Ook deze Userbase vrijwilligers mogen natuurlijk een gezonde dosis welvoeglijkheid aan de dag leggen natuurlijk ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

eternum schreef:Ook deze Userbase vrijwilligers mogen natuurlijk een gezonde dosis welvoeglijkheid aan de dag leggen natuurlijk ...
Als een uitspraak als...
Een Routerboard/Unifi of Edgerouter/Unifi oplossing is prima in prijs/kwaliteit... bespaar er dan niet verder op zou ik zeggen (anders moet je maar huis-tuin-en-keuken hardware plaatsen met een DD-WRT erop).
... niet meer welvoeglijk is en als arrogant wordt aanzien... dan is het tijd dat ik ga stoppen met mensen helpen :bang:
ozfunghi
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 07 dec 2010, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 6 keer

r2504 schreef:
didi79 schreef:Als ik dit lees, dan vind ik het niet kunnen dat jullie afkomen met Routerboard. De leercurve daarvan is echt steil, zelfs voor iemand met enige it kennis. Voor een niet-IT'er is dat gewoon niet te doen.
Userbase is nu éénmaal een technisch forum waar mensen vaak een extra inspanning (willen) leveren. Wil je dat totaal niet doen dan moet je gewoon gaan voor de reeds vermelde huis-tuin-en-keuken oplossingen (en beseffen/aanvaarden dat er een reden is waarom die Draytek meer en meer op z'n bek gaat !).
Ik had toen ook wel degelijk mezelf geïnformeerd en laten informeren. Draytek is ook niet het merk dat je bij de plaatselijke internetboer koopt. Dat was toen ook spul van meer dan 300 euro, net omdat ik me wel degelijk bewust was van het probleem. Draytek stond bekend als merk voor bedrijven etc, niet als consumenten spul. Ik ben me ook wel degelijk bewust dat dit een technisch forum is, dus ik verwacht me daar dan ook aan. Dat wil daarom denk ik niet zeggen dat ik verplicht ben om zelf een IT wonder te zijn (want dan moest ik hier geen eenvoudige vragen komen stellen uiteraard) om een vraag te stellen wat best past bij mijn situatie (gaande van kennis, budget, doelstelling tot infrastructuur). Waarom is die Draytek dan compleet in de soep gedraaid? Misschien 4 jaar geleden de situatie omtrent smartphones (die ook GB naar de cloud backuppen) verkeerd ingeschat? Maar ik het eerder de indruk dat de Draytek het vooral moeilijk heeft wanneer de bandwidth control geactiveerd is. Staat die niet aan, loopt hij veel minder vast.
r2504 schreef:Firewall/wireless oplossingen zijn nu éénmaal een specialisatie... soms moet je dus ook de dingen gewoon overlaten aan iemand anders (en er dan ook voor willen betalen). Het feit dat het hier maar studenten zijn maakt het natuurlijk moeilijker te verantwoorden om die stap te zetten... voor een bedrijf ligt dit totaal anders.
Klopt. Ik ben niet van plan om eventjes de maandopbrengsten van de huur te gaan pompen in het netwerk. Het zijn ook "maar" 7 studenten, daarom dat ik ook waakzaam ben ivm de uitgave. Het is geen hotel, het is ook geen "dorm". Ik wil een degelijke oplossing, maar ik wil ook niet onnodig geld over de balk gooien. Ik verhuur kamers in mijn huis, waar ik zelf ook woon. Ik ben geen huisjesmelker, heb geen keten van studentenhuizen, ik ben geen aannemer/investeerder die nieuwe complexen neerplant.
r2504 schreef:
ozfunghi schreef:Rest de vraag welke router daarbij... RouterBOARD 2011UiAS of Ubiquiti Networks ER-X-SFP? De ER heeft dubbel zoveel RAM als de RB, maar minder poorten (wat niet noodzakelijk een probleem is denk ik gezien ik hier nog een LevelOne switch heb staan). Bovendien is de ER aanzienlijk goedkoper (en een snellere processor... dual core ook. Geen idee of die processor daarom noodzakelijk beter is).
Hier kan je alvast een rapport (geen idee of het objectief is) vinden over ER versus Mikrotik... https://dl.ubnt.com/Tolly212128Ubiquiti ... kroTik.pdf

Beide hebben trouwens vandaag de dag genoeg performance voor je VDSL lijntje (wat dan blijkbaar nog achter een powerline zat dacht ik ?) al is het ook afhankelijk van hoe complex je de configuratie maakt (filter rules, bandwidth control, ...). Of jij binnen een jaar of twee een fiber aansluiting hebt met gigabit snelheden kan ik niet in m'n glazen bol lezen.
Bedankt, dat zal ik zeker bekijken.
r2504 schreef:
ozfunghi schreef:Ok kerel, bedankt voor je mening. Mijn rekening, die maak ik zelf wel.
Ik heb de indruk dat je het nogal moeilijk hebt met het feit dat iemand z'n mening zegt en je met je neus op de feiten drukt. Userbase mensen doen dit allemaal vrijwillig... we zijn niet jou persoonlijke helpdesk die klaar staat met fluwelen handschoentjes (er zijn genoeg dure consultants die dat graag voor je willen doen)... wees dan ook niet neerbuigend als het antwoord je niet zint.
r2504 schreef:
eternum schreef:Ook deze Userbase vrijwilligers mogen natuurlijk een gezonde dosis welvoeglijkheid aan de dag leggen natuurlijk ...
Als een uitspraak als...
Een Routerboard/Unifi of Edgerouter/Unifi oplossing is prima in prijs/kwaliteit... bespaar er dan niet verder op zou ik zeggen (anders moet je maar huis-tuin-en-keuken hardware plaatsen met een DD-WRT erop).
... niet meer welvoeglijk is en als arrogant wordt aanzien... dan is het tijd dat ik ga stoppen met mensen helpen :bang:
r2504 schreef:Als ik zo'n vragen lees dan krullen m'n tenen en denk ik... (censuur wegens arrogant).

Laat ik het anders zeggen... wat spaar je hiermee uit (en bekijk die meerkost per student, per dag over een periode van 3 jaar) ?
Asjeblief, wel de context en de opbouw respecteren. Je insinueerde aanvankelijk dat ik tegen alle raad in het meende beter te weten of a priori alle raad naast me zou neerleggen, of dat ik maar zonder vragen te stellen moest aannemen wat jij voorstelde, terwijl ik op dat moment al andere meningen had gehoord die daar niet mee strookten. Op dat moment was ik al (op aanraden hier) afgestapt van het oorspronkelijk idee. Ik had de avond daarvoor net een uur aan de telefoon gehangen met Krisken, die me voorbeelden gaf over hoe de nog kleinere variant van de Unifi al zou volstaan, en eigenlijk exact het tegenovergestelde beweerde wat dat betreft, als wat jullie beweerden. Als er dan andere stemmen opgaan om plots meer dan 100 euro meer uit te geven, excuseer dat ik dan even meer duiding vraag, en wil weten of die uitgave wel nodig is, gezien ik tegenstrijdige informatie krijg van mensen die er meer van zouden afweten dan ikzelf. Ik wens je veel succes als jij op een forum gaat vragen welke wagen je best zou aanschaffen voor jouw gebruik, en de eerste zegt een wagen van 15000 euro, en de tweede zegt, een wagen van 25000... als jij dan automatisch de tweede pakt omdat die wat assertiever uit de hoek komt, dan hoop ik voor jou maar dat die poster er effectief ook meer van af weet dan de eerste. Dus misschien was "arrogant" een slechte omschrijving, noem het dan wat mij betreft "neerbuigend".

Vervolgens geef ik je een opmerking om je dat duidelijk te maken (zonder in confrontatie te gaan) hetgeen jij opvat als "hij heeft het niet begrepen". Daarom en pas dan, treed ik in detail. Ik had jou wel begrepen, jij had mij niet begrepen.

Vervolgens doe je opnieuw hetzelfde, maar nog een schepje erbovenop. Er waren al meningen geweest van mensen die zegden dat één Unifi voldoende was, zelfs enkel de 2.4Ghz versie, er zijn meningen geweest van mensen die voorstelden om te combineren (of af te wegen), tussen één "pro" of twee "Lite's" of drie kleintjes etc of een mengeling daarvan. Wanneer ik dat dan voorstel (en enkel nog maar ernaar informeer!) krijg ik van jou een bijzonder lullige opmerking. Ik zou jouw woord onmiddellijk moeten aanvaarden als de enige juiste oplossing, omdat "jij het zegt", of omdat jij vindt dat ik die meerkost maar als vanzelfsprekend moet zien. Ondanks dat de meningen verdeeld zijn. Dan is het denk ik maar logisch dat ik een compromis zoek tussen die meningen, dat het liefst zo budget vriendelijk mogelijk is. Je insinueert vervolgens ook dat ik die prijs toch doorreken aan de studenten (wat ik nog nooit gedaan heb). Prijzen zijn nooit gestegen omdat er internet kwam, tv of wifi of een nieuwe keuken of weet ik veel wat. Maar jij weet blijkbaar beter hoe ik mijn zaken regel, of moet regelen. Niet alleen van netwerken weet je het beter dan iedereen, je weet ook beter dan ikzelf hoe ik mijn huishouden regel en hoe ik mijn budget moet spenderen. Dan kom je een beetje verongelijkt doen alsof je enkel maar "je mening" geeft. Laat me die bel dus doorprikken. Ik heb geen enkel probleem met jou mening ivm welke apparatuur jij denkt dat het beste is, dat ik voor een bepaalde oplossing moet gaan. In tegendeel, maar jij bent het die een probleem heeft met mijn mening. Dat ik niet alles meteen voor waar aanneem (toch niet als het bij jou is, bij anderen waar jij het niet mee eens bent, dan weer wel).

Ik waardeer de hulp, en ook jouw mening over het onderwerp, ten zeerste. Begrijp me niet verkeerd. Maar het lullige ondertoontje hoefde voor mij echt niet.
Laatst gewijzigd door ozfunghi op 28 jan 2016, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

ozfunghi schreef: Als ik dit zo lees, is de ER nog moeilijker te configureren? Beginnen met command-line... Als de RB een soort "wizard" heeft waar ik nadien enkele opties van kan aanpassen (zoals bandwidth control) is het voor mij lang goed. Zijn beiden ER-X-SFP en de RB2011 even toekomstgericht (ook qua CPU/RAM)? Hoe belangrijk is bridgen in die optiek (software)? En ben ik dan beter om meteen voor de 3011 te gaan (die aanzienlijk meer "muscle" heeft dan de 2011)? Gaat dat in de praktijk een verschil maken? Of binnen een jaar of twee? Dan ga ik al wel aanzienlijk boven wat ik dacht uit te geven (in combinatie met 2 UAP AC Lite's)... richting 390 euro.
In mijn ervaring heeft Mikrotik kwa gebruiksgemak inderdaad een streepje t.o.v. de EdgeRouter bij gebruikers die geen van beide gewend zijn. Maar er zijn blijkbaar anderen met een verschillende ervaring, zie de reactie van Benbits :) V.w.b. toekomstgerichtheid, kijk eens naar het tabelletje onderaan deze pagina: http://routerboard.com/RB2011iL-IN (kijk vooral naar de "25 simple queues"-waarden, aangezien je queue's wil gebruiken voor bandwidth control).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ozfunghi schreef:Ik had toen ook wel degelijk mezelf geïnformeerd en laten informeren. Draytek is ook niet het merk dat je bij de plaatselijke internetboer koopt. Dat was toen ook spul van meer dan 300 euro, net omdat ik me wel degelijk bewust was van het probleem. Draytek stond bekend als merk voor bedrijven etc, niet als consumenten spul.
Iets wat ik nergens ontken... over 4 jaar is de situatie totaal anders wat betreft internet verkeer... ook deze keer moet je daar bij stilstaan of dermate gaan oversizen en zelfs dat biedt totaal geen enkele garantie. Ik heb persoonlijk geen ervaring met Draytek maar wat mij betreft zit hij in de categorie van routers die net ietsje meer bieden... ik ken trouwens geen enkel bedrijf met een Draytek router.
ozfunghi schreef:Maar ik het eerder de indruk dat de Draytek het vooral moeilijk heeft wanneer de bandwidth control geactiveerd is. Staat die niet aan, loopt hij veel minder vast.
Bandwith management vraagt ook redelijk wat resources van een router (als je zo'n dingen moet configureren op een RB/ER begrijp je dit ook beter), dus hoe zwaarder de load (meer smartphones, laptops, ...) hoe meer kans dus dat je router er onderdoor gaat. Vooral in dergelijke consumenten toestellen is het aantal resources (CPU en RAM) nogal beperkt.
ozfunghi schreef:Ik wil een degelijke oplossing, maar ik wil ook niet onnodig geld over de balk gooien. Ik verhuur kamers in mijn huis, waar ik zelf ook woon.
Misschien is het antwoord wel dat voor jou budget geen degelijke oplossing mogelijk is... al heb ik tot op heden enkel nog maar wat losse prijzen gezien (maar ondertussen al wel voorstellen om een single band te nemen ipv. een dual-band). Je bent dus met andere woorden al aan het snijden voor je de dingen duidelijk op een rij hebt gezet.
ozfunghi schreef:Asjeblief, wel de context en de opbouw respecteren. Je insinueerde aanvankelijk dat ik tegen alle raad in het meende beter te weten of a priori alle raad naast me zou neerleggen, of dat ik maar zonder vragen te stellen moest aannemen wat jij voorstelde
Eerst en vooral MOET jij niets... je bent een vrij persoon en kiest wat je wil... net zoals ik zal zeggen wat ik wil. Maar met je reactie heb ik het toch een beetje moeilijk, alsof ik je aan een schandpaal heb gehangen en je uitgemaakt voor de domste mens ter wereld ? Ik hoop dat je beseft dat er op Userbase een zeer gemoedelijk sfeer is waarbij mensen maximaal geholpen worden (iets wat je niet meteen van andere fora kan zeggen).
ozfunghi schreef:Ik had de avond daarvoor net een uur aan de telefoon gehangen met Krisken, die me voorbeelden gaf over hoe de nog kleinere variant van de Unifi al zou volstaan, en eigenlijk exact het tegenovergestelde beweerde wat dat betreft, als wat jullie beweerden.
Krisken is één mening (die ik respecteer), al denk ik dat er ondertussen al meerdere mensen hebben geschreven minimaal voor dual-band te gaan en mogelijks meerdere AP's. Het mooie van een forum is dat je verschillende meningen krijgt, het is aan jou om dan verder te vragen waarom die meningen verschillen (spijtig dat Krisken hier nog niet op gereageerd heeft).
ozfunghi schreef:Vervolgens doe je opnieuw hetzelfde, maar nog een schepje erbovenop.
Oei... man, ik moet je blijkbaar toch echt wel onheus behandeld hebben ?
ozfunghi schreef:Er waren al meningen geweest van mensen die zegden dat één Unifi voldoende was, zelfs enkel de 2.4Ghz versie, er zijn meningen geweest van mensen die voorstelden om te combineren (of af te wegen), tussen één "pro" of twee "Lite's" of drie kleintjes etc of een mengeling daarvan.
En ik zeg dat de meningen van single band totaal fout zijn... alsook van een mengeling te installeren.

De discussie tussen pro en lite kan je best voeren... (op zo'n dingen kan je wel snijden).
ozfunghi schreef:Wanneer ik dat dan voorstel (en enkel nog maar ernaar informeer!) krijg ik van jou een bijzonder lullige opmerking.
Als ik zeg dat het dom is dan is dat mijn mening... dat heeft niets met lullig te maken... dat is gewoon mijn visie. Take it or leave it maar stop alsjeblief met je te wentelen in die slachtoffer rol !
ozfunghi schreef:Ik zou jouw woord onmiddellijk moeten aanvaarden als de enige juiste oplossing, omdat "jij het zegt", of omdat jij vind dat ik die meerkost maar als vanzelfsprekend moet zien.
Nogmaals, jij MOET niets... al wat ik schrijf is puur mijn en enkel mijn mening.
ozfunghi schreef:Ondanks dat de meningen verdeeld zijn. Dan is het denk ik maar logisch dat ik een compromis zoek tussen die meningen, dat het liefst zo budget vriendelijk mogelijk is.
Begin al eens eerst met de diverse configuratie mogelijkheden te beschrijven... kijk dan eens wat het verschil in prijs is... en dan kunnen we praten over een compromis. Jij start al met compromissen (zonder de impact ervan te begrijpen) voor je goed begonnen bent.
ozfunghi schreef:Je insinueert vervolgens ook dat ik die prijs toch doorreken aan de studenten (wat ik nog nooit gedaan heb). Prijzen zijn nooit gestegen omdat er internet kwam, tv of wifi of een nieuwe keuken of weet ik veel wat. Maar jij weet blijkbaar beter hoe ik mijn zaken regel, of moet regelen.
Ik insinueer niets... jij ziet overal spoken. Ik wil alléén aangeven dat je (onbewust) een deel van je inkomsten gebruikt om een bepaalde service aan te bieden (dus onrechtstreeks reken je dat inderdaad door). Waar ik je naartoe wil brengen is rationeel na te denken wat de betekenis is van bijvoorbeeld 50 euro... op drie jaar tijd is dit 33 cent/dag (of 5 cent per gebruiker) extra. Dan is het aan jou en jou alléén om te beslissen of je daarvoor het risico wil nemen terug een brakke service te moeten leveren.
ozfunghi schreef:Maar het lullige ondertoontje hoefde voor mij echt niet.
Jou meester hij doet het weer slachtoffer rol kan ik ook best missen. We zijn allen volwassen mensen die hier vrijwillig onze mening geven... als je daar problemen mee hebt dan vrees ik dat je niet de persoon bent om op forums hulp te zoeken (en nogmaals Userbase is een zeer gemoedelijk forum).

Graag on-topic nu...
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”