Evolutie aardgasprijs tov Mazout
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Er gaat tegenwoordig geen week voorbij of je ziet berichten dat de mazoutprijs naar beneden gaat.
Vandaag een artikel dat de we prijs aan de laagste prijs van de laatste 10 jaar zitten.
Over de aardgasprijs lees je helemaal niets.
Ze hebben een tijd geleden de prijzen losgekoppeld van elkaar.
De vraag is dus, blijft er weer ergens geld aan de pollekes van de een of andere kleven, of gaat de aardgas prijs ook zo fel naar beneden maar lezen we er gewoon niets over.
Vandaag een artikel dat de we prijs aan de laagste prijs van de laatste 10 jaar zitten.
De vraag is dus, blijft er weer ergens geld aan de pollekes van de een of andere kleven, of gaat de aardgas prijs ook zo fel naar beneden maar lezen we er gewoon niets over.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Zie onderstaande link waar je een pdf kan downloaden. Ik kan hem hier niet posten wegens meer dan 2 MB maar de pdf staat vol grafiekjes met prijsevoluties
http://www.vreg.be/nl/hoe-evolueren-de- ... dit-moment
http://www.vreg.be/nl/hoe-evolueren-de- ... dit-moment
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Gasprijs is niet onderhevig aan de schommelingen id olieprijs.
Meteen ook de reden waarom Qatar het rijkste land ter wereld is.
Zij leven van gasproductie en niet van de olieproductie.
[
Post made via mobile device ]
Meteen ook de reden waarom Qatar het rijkste land ter wereld is.
Zij leven van gasproductie en niet van de olieproductie.
[

- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Maximumprijzen olieproducten:
http://www.petrolfed.be/nl/maximumprijzen/databank
De mazoutprijs is gekelderd tot €0,042 per kWh en de gasprijs staat op €0,048-52 per kWh.
Als je de evolutie doorheen de tijd ziet (gecorrigeerd voor inflatie) staat mazout nu heel goedkoop.
Als je twijfelt om uw mazoutverwarming buiten te gooien: niet twijfelen -> minder lawaai, gespreide betaling, zuinige technologie, lage investering
Ik heb een file waarin ik de prijs van mazout opvolg, gecorrigeerd naar het prijspeil van 2014 (Google Docs)
Van gas vind je dat soort van data niet.
http://www.petrolfed.be/nl/maximumprijzen/databank
De mazoutprijs is gekelderd tot €0,042 per kWh en de gasprijs staat op €0,048-52 per kWh.
Als je de evolutie doorheen de tijd ziet (gecorrigeerd voor inflatie) staat mazout nu heel goedkoop.
Als je twijfelt om uw mazoutverwarming buiten te gooien: niet twijfelen -> minder lawaai, gespreide betaling, zuinige technologie, lage investering
Ik heb een file waarin ik de prijs van mazout opvolg, gecorrigeerd naar het prijspeil van 2014 (Google Docs)
Van gas vind je dat soort van data niet.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 39 keer
Je bedoelt dus beter gasketel?
De voordelen van gas zijn wel bekend:
Bij verbranding komen minder schadelijke stoffen vrij dan bij stookolie.
Je hoeft niet te investeren in een opslagtank en evenmin in een olievoorraad.
Je hoeft niet te vrezen voor lekken in de olietank.
Met gas kan niet alleen verwarmd, maar ook gekookt worden
Een gasketel haalt doorgaans betere rendementen dan een stookolieketel. Indien geopteerd wordt voor een condensatieketel, kan het rendement zelfs oplopen tot 108%. Hierbij worden de extra warmtewinsten verwezenlijkt door de condensatie van waterdamp.
Nog enkele andere interessante weetjes over gasverwarming:
Ook als je woning niet aangesloten is op het gasnet, kun je met gas verwarmen. Het volstaat een gastank (voor bijvoorbeeld propaangas) te laten installeren.
Veel mensen associëren gas nog steeds met ontploffingen, maar door de huidige beveiliging en controle van de toestellen is het vandaag de dag een brandstof die qua risicofactor vergelijkbaar is met de andere.
Een gasketel haalt doorgaans betere rendementen dan een stookolieketel. Indien geopteerd wordt voor een condensatieketel, kan het rendement zelfs oplopen tot 108%. Hierbij worden de extra warmtewinsten verwezenlijkt door de condensatie van waterdamp.
Ook als je woning niet aangesloten is op het gasnet, kun je met gas verwarmen. Het volstaat een gastank (voor bijvoorbeeld propaangas) te laten installeren.
Veel mensen associëren gas nog steeds met ontploffingen, maar door de huidige beveiliging en controle van de toestellen is het vandaag de dag een brandstof die qua risicofactor vergelijkbaar is met de andere.
-
- Elite Poster
Niet te hard van stapel lopen. Het plaatsen van een gastank (boven- of ondergronds) is bijlange niet voor iedereen weggelegd:Sinister schreef:Ook als je woning niet aangesloten is op het gasnet, kun je met gas verwarmen. Het volstaat een gastank (voor bijvoorbeeld propaangas) te laten installeren.
http://www.multigas.be/nl/multigas-dist ... lichtingen
In dat geval blijft nog over: flessengas. Reteduur als het propaan is omdat propaan de evolutie volgt van de aardolieprijs. Butagas is niet geschikt voor verwarming of koken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Als je geen gas aansluiting hebt dan kun je beter voor een warmtepomp gaan. Milieuvriendelijker (mits groene stroom) en interessanter voor op de lange termijn. Geen gastank en brander nodig.Sinister schreef:Je bedoelt dus beter gasketel?
Er is er een reden waarom er in nieuwe wijken geen gas meer wordt gelegd.
-
- Elite Poster
Warmtepomp? En je dan blauw betalen aan Turteltaks? Goed bezig.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 39 keer
Wat een grap, je bedoelt butaan wsl? Dat is wel geschikt voor te koken, het kan enkel niet buiten geplaatst worden want als het vriest dan komt er niets meer uit.Jack Daniels schreef:Butagas is niet geschikt voor verwarming of koken.Sinister schreef:Ook als je woning niet aangesloten is op het gasnet, kun je met gas verwarmen. Het volstaat een gastank (voor bijvoorbeeld propaangas) te laten installeren.
Btw al ooit van rendement gehoord, een warmtepomp kan een rendement halen van 400%, gas hooguit 108%, ge betaalt meer elektriciteit maar dat is een pak minder dan de kost dat je uitspaart van geen gas of mazout te betalen.
-
- Elite Poster
Gas aan 0.05cent/kWh en een WP met SFP van +-4 kan je electriciteit 0.20cent/kWh kosten om een gelijke kost aan energie te hebben voor dezelfde verwarming in huis.Jack Daniels schreef:Warmtepomp? En je dan blauw betalen aan Turteltaks? Goed bezig.
En een WP kan je nog leuk combineren met zonnepanelen of een windmolen(tje) al dan niet in combinatie met energieopslag thuis. (batterij, EV als opslag, of heat stock in een zak water in de kelder)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Ik ken iemand die van die LPG vulflessen gekocht heeft en overgeschakeld is naar LPG. Geen gevaar van bevriezing gezien de verhouding aangepast wordt voor wagens die buiten staan. Volgens hem veel goedkoper dan flessengas.Jack Daniels schreef:Niet te hard van stapel lopen. Het plaatsen van een gastank (boven- of ondergronds) is bijlange niet voor iedereen weggelegd:Sinister schreef:Ook als je woning niet aangesloten is op het gasnet, kun je met gas verwarmen. Het volstaat een gastank (voor bijvoorbeeld propaangas) te laten installeren.
http://www.multigas.be/nl/multigas-dist ... lichtingen
In dat geval blijft nog over: flessengas. Reteduur als het propaan is omdat propaan de evolutie volgt van de aardolieprijs. Butagas is niet geschikt voor verwarming of koken.
Sent from my D6000 using Tapatalk
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Vroeger was deze afhankelijk van de olie prijs, maar die zijn als ik het me goed herinner zijn deze recent opgesplitst. Trouwens de olie prijs wordt kunstmatig laag gehouden om de concurrentie uit te schakelen, althans als je nieuws artikels mag geloven.sky schreef:Er gaat tegenwoordig geen week voorbij of je ziet berichten dat de mazoutprijs naar beneden gaat.
- heist_175
- Elite Poster
Warmtepomp is eerder voor nieuwbouw en serieuze renovatie hé.
Wij hebben nu een 34kW ketel met radiatoren, die vervang je niet zomaar door een WP
.
Plus een WP betekent ook zwaardere elek aansluiting, voor nieuwbouw maakt dat niet uit, maar mij kost het €1000 om over te schakelen van monofasig 40A naar 3fasig 25A.
Dat is ook de reden dat Eandis nu geen gasleidingen meer aanlegt in nieuwe wijken: die nemen allemaal WP.
Wij hebben nu een 34kW ketel met radiatoren, die vervang je niet zomaar door een WP

Plus een WP betekent ook zwaardere elek aansluiting, voor nieuwbouw maakt dat niet uit, maar mij kost het €1000 om over te schakelen van monofasig 40A naar 3fasig 25A.
Dat is ook de reden dat Eandis nu geen gasleidingen meer aanlegt in nieuwe wijken: die nemen allemaal WP.
- bitbite
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 42 keer
Zou het eigenlijk niet rendabel zijn om thuis dmv aardgas electriciteit op te wekken? Met warmteterugwinning eventueel. Voordeel is dat je zeer flexibel verbruik kan opwekken, dus misschien zelfs zonder stroomnet kan? (al dan niet voor een deel van de kringen, al dan niet met een kleine batterij)
Iemand al ergens een rekenvoorbeeld gezien?
Iemand al ergens een rekenvoorbeeld gezien?
-
- Elite Poster
WKK, warmte-kracht-koppeling is wat je zoekt. Op zich wel interessant, alleen zit je electriciteitsproductie gekoppeld aan wanneer jij warmte (verwarming of warm water) nodig hebt. Dus goed voor een (kleind) deel van de mensen, maar dezelfde problematiek als zonnepanelen en windmolens treed op. Electriciteit wordt geproduceert wanneer de zonnepanelen en de wind dat willen en dan moet je dat gaan opvangen met flexibele electriciteit centrales. Met STEG en een groot waterbekken (coo) lukt dat aardig, maar kernenergie leent zich daar totaal niet toe.
Hoe divers het energieproductiepark hoe beter.
En de elec productie van zonnepanelen wordt vaak al direct op het laagspanningsnet door de omgeving verbruikt, wat maakt dat er minder van het hoogspanningsnet (kern, STEG, gas, kolen, etc centrales) getrokken moet worden. Dan kunnen de groenen weer gaan beweren dan het electriciteitsverbruik naar beneden gaat op basis van data over de afname van het hoogspanningsnet.
/rant
Hoe divers het energieproductiepark hoe beter.
En de elec productie van zonnepanelen wordt vaak al direct op het laagspanningsnet door de omgeving verbruikt, wat maakt dat er minder van het hoogspanningsnet (kern, STEG, gas, kolen, etc centrales) getrokken moet worden. Dan kunnen de groenen weer gaan beweren dan het electriciteitsverbruik naar beneden gaat op basis van data over de afname van het hoogspanningsnet.
/rant
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 2 keer
Ik adviseer nog altijd en al 30 jaar mazoutverwarming.
Spijtig dat het op een appartement praktisch niet mogelijk is met mazout te verwarmen.
En sri je moet niet alleen naar de eenheidsprijs kijken maar ook naar de energiewaarde.
Een liter mazout heeft meer vermogen dan een m3 gas.
my cent.
grtz
Spijtig dat het op een appartement praktisch niet mogelijk is met mazout te verwarmen.
En sri je moet niet alleen naar de eenheidsprijs kijken maar ook naar de energiewaarde.
my cent.
grtz
Fritzbox 7590 en traag Internet Proximus 20/4
Telenet: TV Samsung 8500
Inkomend Voip: Weepee
Uitgaand Voip: Free Voip deal en VoipTiger
GSM :Motorola G9-Proximus

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Met een warmtepomp boet je ook wel een deel aan comfort in als ik dat hoor van mensen die er eentje hebben. Bij een plotse temperatuursval zoals de voorbije week hebben die het drie dagen koud. Te traag in opwarmen...
Ook zomaar overschakelen lukt niet altijd, aangepaste radiatoren plaatsen, of vloerverwarming nodig... Als ik hier ooit eens grondig renoveer binnen 10 jaar zullen we eens kijken wat er op de markt is.
Ook zomaar overschakelen lukt niet altijd, aangepaste radiatoren plaatsen, of vloerverwarming nodig... Als ik hier ooit eens grondig renoveer binnen 10 jaar zullen we eens kijken wat er op de markt is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
We zijn recent overgestapt van mazout naar gas, en we zullen NOOIT meer teruggaan. Het is stil, het is niet meer stinkend (je merkt het pas eens het weg is hoeveel beter de kamer ruikt waar de ketel stond), geen miserie met op tijd inkopen (en gokken wanneer prijs gaat stijgen/dalen/..), verstopte mazoutpompen, ...
Ook is gas iets meer efficient. Het neemt ook aanzienlijk minder plaats in.
Nuja, ik moet zeggen: aan de huidige prijs lijkt het "dom", maar langs de andere kant, het comfort is die 50€ extra per jaar (aan de huidige prijzen) wel waard. Destijds toen we overstapten was mazout 100€ duurder per jaar BTW.
1liter mazout = 10kwh, dus ze zijn nu aan ongeveer dezelfde prijs, mazout is nu (!) iets goedkoper.
Ook is gas iets meer efficient. Het neemt ook aanzienlijk minder plaats in.
Nuja, ik moet zeggen: aan de huidige prijs lijkt het "dom", maar langs de andere kant, het comfort is die 50€ extra per jaar (aan de huidige prijzen) wel waard. Destijds toen we overstapten was mazout 100€ duurder per jaar BTW.
1liter mazout = 10kwh, dus ze zijn nu aan ongeveer dezelfde prijs, mazout is nu (!) iets goedkoper.
- heist_175
- Elite Poster
Dan heb je heel wat mensen toch een gek advies gegeven.Ik adviseer nog altijd en al 30 jaar mazoutverwarming.
- Een mazoutinstallatie kost veel meer geld dan een gasinstallatie.
- Je moet investeren in een mazouttank (hetzij ondergrond, hetzij bovengronds, hetzij inpandig).
- Je zit met het risico op lekken en sanering
- De voorbije 10 jaar was mazout goedkoper een pak duurder dan gas, per kWh
- Gascontracten zijn gespreide betaling, mazout is gokken
- Volgens mij is mazout ook belastender voor het milieu dan gas
Wij hebben in 2014 onze mazoutinstallatie vervangen door gas en onze tank onklaar laten maken met schuim.
Ook al zijn de mazoutprijzen sindsdien serieus gedaald, ik heb er nog geen spijt van gehad.
edit: tegenovergestelde geschreven

Laatst gewijzigd door heist_175 20 jan 2016, 18:50, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Eén van m'n buren is na enkele jaren toch terug naar mazout gegaan... was volgens hem veel goedkoper (zelfs met afschrijving van ketel ed.).Dima_2005 schreef:We zijn recent overgestapt van mazout naar gas, en we zullen NOOIT meer teruggaan.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Er zijn altijd mensen die overtuigd zijn van x of y. Ik moet toegeven: we hadden een superoude ketel, maar onze stookkosten waren omlaag gegaan met zo'n 40%. Tegenwoordig zal het wel niet meer zo zijn, maar zo'n gigantisch verschil zal het ook niet maken denk ik. Toch zeker niet om de kost van een nieuwe mazoutketel te rechtvaardigen(!)
Hangt natuurlijk af van je isolatie, warmteinstelling, ... We betalen aan verwarming ongeveer 750-800€/jaar. Vroeger was dat zo'n 1200-1400€ aan mazout. En dan nog niet gesproken van dat er eigenlijk zo goed als geen onderhoud dient te gebeuren aan een gasketel.
Aan huidige prijzen zou dat zo'n 700-750€/jaar aan mazout zijn (moest ik vandaag bv. inkopen voor de toekomst - puur gokken dat het terug gaat stijgen dus).
Sommige mensen kijken enkel naar hun portefeuille. En dat begrijp ik, maar voor mij zou zelfs een 20% hogere kost het comfort van gas rechtvaardigen!
Idem met sommige mensen die hardnekkig naar de Colruyt gaan en 2u in de rij staan. Ik betaal met veel plezier die 20€/jaar meer aan Delhaize om niet in een bunker te moeten winkelen en wel keuze te hebben.
Hangt natuurlijk af van je isolatie, warmteinstelling, ... We betalen aan verwarming ongeveer 750-800€/jaar. Vroeger was dat zo'n 1200-1400€ aan mazout. En dan nog niet gesproken van dat er eigenlijk zo goed als geen onderhoud dient te gebeuren aan een gasketel.
Aan huidige prijzen zou dat zo'n 700-750€/jaar aan mazout zijn (moest ik vandaag bv. inkopen voor de toekomst - puur gokken dat het terug gaat stijgen dus).
Sommige mensen kijken enkel naar hun portefeuille. En dat begrijp ik, maar voor mij zou zelfs een 20% hogere kost het comfort van gas rechtvaardigen!
Idem met sommige mensen die hardnekkig naar de Colruyt gaan en 2u in de rij staan. Ik betaal met veel plezier die 20€/jaar meer aan Delhaize om niet in een bunker te moeten winkelen en wel keuze te hebben.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Hier ook nog gewoon (lucht-) verwarming op stookolie, terwijl koken, warm water en openhaard op gas zijn.
Van geur merk ik helemaal niets in de kelder. Lawaai ook niet.
-> dit zit bij mij in de verzekeringspolis (brand ?)
- De voorbije 10 jaar was mazout goedkoper dan gas, per kWh
-> idd
-> maar zoals hierboven, het is en blijft goedkoper dan gas. Gespreide betaling ... tsja, het kost nu toch ook geen stukken van mensen he. Bovendien kan je met mazout ook gespreid betalen.
-> dit is idd wel een minpunt van mazout
Zelf verbruiken we zo een 1000-1200 liter op jaarbasis (groot huis). Een tank van 3600 liter, dus ik kan nu een koopje doen voor de volgende 3 a 4 jaar
Van geur merk ik helemaal niets in de kelder. Lawaai ook niet.
- De voorbije 10 jaar was mazout goedkoper dan gas, per kWh
-> idd
-> maar zoals hierboven, het is en blijft goedkoper dan gas. Gespreide betaling ... tsja, het kost nu toch ook geen stukken van mensen he. Bovendien kan je met mazout ook gespreid betalen.
-> dit is idd wel een minpunt van mazout
Zelf verbruiken we zo een 1000-1200 liter op jaarbasis (groot huis). Een tank van 3600 liter, dus ik kan nu een koopje doen voor de volgende 3 a 4 jaar

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 60 keer
Het probleem met verwarming is wat vandaag intresant lijkt,is het binnen een tiental jaren helemaal niet meer.Ik herinner mij nog,eind de jaren '70,begin '80 kreeg men zelfs premies,voor met elektriciteit te verwarmen,dit was toen modern,en gemakkelijk(niemand sprak van groen).Zo konden mensen die toen werkten bij Ebes een flinke korting krijgen,maar ook leraars(elektriciteit),en elektriciens kregen dit.
Nu verwarmen wij een 8 jaar met gas,en we zijn er zeer content over,gelegd via Selfmatic.
Er zijn hier nog straten,waar geen gasleiding ligt,en er zijn daar ook mensen die een gastank hebben.
Als wat ik gelezen heb juist is,zijn de mensen met een warmtepomp(wat ik eigenlijk ook wel zeer goed vind) de grootste slachtoffers van de Turteltaks.
Nu verwarmen wij een 8 jaar met gas,en we zijn er zeer content over,gelegd via Selfmatic.
Er zijn hier nog straten,waar geen gasleiding ligt,en er zijn daar ook mensen die een gastank hebben.
Als wat ik gelezen heb juist is,zijn de mensen met een warmtepomp(wat ik eigenlijk ook wel zeer goed vind) de grootste slachtoffers van de Turteltaks.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 217 keer
Hier nog elektrische accumulatieverwarming. Destijds met de opkomst van kernenergie werd dit inderdaad gepromoot als de 'energie van de toekomst'. Toen dacht men nog dat alle elektriciteit uiteindelijk uit kernenergie zou komen en zeer goedkoop zou worden. Uiteraard moesten de kerncentrales ook 's nachts hun energie kwijt kunnen, dus accumulatiekachels (waar stenen inzitten die 's nachts worden opgewarmd aan zo'n 5000 watt en overdag hun warmte afgeven, al dan niet door er lucht door te laten blazen) waren daar de ideale oplossing voor en konden genieten van een extra laag 'exclusief nacht' tarief (op een aparte elektriciteitsmeter die enkel 's nachts wordt ingeschakeld).
Destijds konden mensen die elektrisch gingen koken zelfs kookpotten krijgen van de elektriciteitsmaatschappij aan een zeer lage prijs. Mijn vader heeft zo nog steeds een set Silvinox potten en pannen van de Demeyere die nog altijd meegaan (de bakelieten handvaten zijn enkele jaren geleden wel eens vervangen).
Helaas is het uiteindelijk anders uitgedraaid. Niet alle elektriciteit komt uit kernenergie en goedkoop is het zeker niet geworden, integendeel. Eén van de vele voorbeelden waarbij de burger door de overheid in 't zak is gezet. Desondanks hebben die accumulatiekachels toch enkele voordelen: geen mazout die moet worden bijgevuld, geen gas die kan ontploffen of CO-vergiftiging kan veroorzaken, zeer stil (enkel de ventilator hoor je blazen als je die gebruikt) en vrijwel geen onderhoudskosten.
Destijds konden mensen die elektrisch gingen koken zelfs kookpotten krijgen van de elektriciteitsmaatschappij aan een zeer lage prijs. Mijn vader heeft zo nog steeds een set Silvinox potten en pannen van de Demeyere die nog altijd meegaan (de bakelieten handvaten zijn enkele jaren geleden wel eens vervangen).
Helaas is het uiteindelijk anders uitgedraaid. Niet alle elektriciteit komt uit kernenergie en goedkoop is het zeker niet geworden, integendeel. Eén van de vele voorbeelden waarbij de burger door de overheid in 't zak is gezet. Desondanks hebben die accumulatiekachels toch enkele voordelen: geen mazout die moet worden bijgevuld, geen gas die kan ontploffen of CO-vergiftiging kan veroorzaken, zeer stil (enkel de ventilator hoor je blazen als je die gebruikt) en vrijwel geen onderhoudskosten.
-
- Elite Poster
Een oom en tante van mij hebben bij hun nieuwbouw vele jaren geleden geopteerd voor elektrische vloerverwarming. Ze hebben hier ook nachttarief voor (dus geen tweevoudig tarief). Die mensen zijn zoveel jaren later ook serieus genaaid door de overheid, de stroomleverancier,... Gaat hun nu ook een pak meer kosten, het wordt in hun geval bijna onbetaalbaar, die vloerverwarming op elektriciteit.
- heist_175
- Elite Poster
Vraag maar eens na wat de maximale dekking is voor sanering, gokje: max €15'000.devastator schreef:- Je zit met het risico op lekken en sanering
Vraag eens bij OVAM wat het kost om grond te reinigen die vervuild is met 500L mazout...
oeps
Mazout was de voorbije 10 jaar consistent duurder dan gas (van een beetje duurder tot meer dan het dubbel - per kWh). Sinds dit najaar is dat niet meer het geval.devastator schreef:- De voorbije 10 jaar was mazout goedkoper dan gas, per kWh
-> idd
-
- Elite Poster
- Bedankt: 451 keer
Wat ik altijd zo grappig vind, al die "oude" methodes om iets te doen, zijn dingen die 25+ jaar mee gaan. Nu zetten ze materiaal waarvan de levensduur zeker gehalveerd is. Oké ik snap het, technologie staat niet stil en over 5 jaar zijn die dingen zoveel beter... Maar vroeger investeerde je in iets en was je 20 jaar "zeker", nu mag je regelmatig moeilijke beslissingen nemen voor vernieuwing... pfff
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Zaken die te lang mee gaan brengen niet op in een wegwerpcultuur.Tim.Bracquez schreef:Maar vroeger investeerde je in iets en was je 20 jaar "zeker", nu mag je regelmatig moeilijke beslissingen nemen voor vernieuwing... pfff
De huidige ketels gaan volgens mijn onderhoudsfirma maximaal 15 jaar mee, dan moet je al echt een heel goede hebben.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
-
- Elite Poster
Gaat 1 keer gewoon niet over de prijs. Gewoon het gemak, sommige mensen geven liever 3x zoveel uit om er geen zorgen meer over te hebben. Ze willen zich bezig te houden met andere dingen ipv elke 5-10 jaar andere oplossingen zoekenheist_175 schreef:Wat kostte een ketel "toen" en nu?
Een Vaillant 35kW condenserende ketel kost geen €2000...
-
- Elite Poster
Vrij schandalig, er zijn betere, goedkopere en milieuvriendelijkere alternatieven vandaag de dag. Er is echt geen enkele reden om nog een mazoet installatie neer te zetten.yvesvn schreef:Ik adviseer nog altijd en al 30 jaar mazoutverwarming.
my cent.
grtz
200m diep boren, warmptepomp er bij en je hebt geen gasaansluiting meer nodig of de nood om je mazout tank bij te vullen.
Dat is en was er al lang. Puur elektrisch met weerstanden/accumulatoren/... Zeer inefficiënt en je zult veel betalen aan elektriciteit, maar die dingen werken binnen 25 jaar nog.Tim.Bracquez schreef:Gaat 1 keer gewoon niet over de prijs. Gewoon het gemak, sommige mensen geven liever 3x zoveel uit om er geen zorgen meer over te hebben. Ze willen zich bezig te houden met andere dingen ipv elke 5-10 jaar andere oplossingen zoekenheist_175 schreef:Wat kostte een ketel "toen" en nu?
Een Vaillant 35kW condenserende ketel kost geen €2000...
-
- Pro Member
Als je huidige mazoutketel ouder is dan 15 jaar MAG de installateur zelfs geen onderhoud meer uitvoeren.
Ik zelf heb uit eigen ervaring de laatste 15 jaren nog nooit zo voordelig mijn woning 600m3 verwarmt met stookolie
Natuurlijk wel met de betere installatie zijnde vloerverw , buitenvoeler , 4-wegkraan ,goedgeisoleerde boiler enz
Als ik dan vandaag de dag kijk naar mijn huidige installatie (app 185 m2), vloerverwarming, gaswandketel(condenserend) en (weinig WW) tov boiler
dan blijkt dat ik nog ALTIJD gelijk heb.IK kijk alleen naar mijn kostprijs gas vandaag tov de éénmalige aankoop mazout (+-2500 liter)
en dan spreek ik nog niet over afhankelijkheid leverancier enz.
Ik zelf heb uit eigen ervaring de laatste 15 jaren nog nooit zo voordelig mijn woning 600m3 verwarmt met stookolie
Natuurlijk wel met de betere installatie zijnde vloerverw , buitenvoeler , 4-wegkraan ,goedgeisoleerde boiler enz
Als ik dan vandaag de dag kijk naar mijn huidige installatie (app 185 m2), vloerverwarming, gaswandketel(condenserend) en (weinig WW) tov boiler
dan blijkt dat ik nog ALTIJD gelijk heb.IK kijk alleen naar mijn kostprijs gas vandaag tov de éénmalige aankoop mazout (+-2500 liter)
en dan spreek ik nog niet over afhankelijkheid leverancier enz.

-
- Elite Poster
Hier in het huis dat we gekocht hebben is die 20jaar en gewoon een onderhoud gekregen, die zeiden zelfs om zeker nog niet naar iets nieuw te kijken voor de komende 5 jaar. Rendement was 92% volgens hun meter. Met de lage prijs van de mazout denk ik dat hij gelijk kan hebben dat het financieel niet voordelig is zolang alles veilig blijft. Gas leggen is zelfs geen optie, kan gewoon niet.yvesvn schreef:Als je huidige mazoutketel ouder is dan 15 jaar MAG de installateur zelfs geen onderhoud meer uitvoeren.
-
- Pro Member
Toch oppassen dan ivm brandpolis.
Je weet de verzekering zoekt altijd een excuus om NIET te moeten uitbetalen.
Het Sedicol attest zou geen geldigheid hebben als de ketel ouder dan 15 jaar is.
Het Sedicol attest zou geen geldigheid hebben als de ketel ouder dan 15 jaar is.

-
- Elite Poster
Klopt, polis dekt het gewoon zonder probleem, standaard polisyvesvn schreef:Toch oppassen dan ivm brandpolis.