Bbox3 en dyndns - 0/10 werking

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Marnes
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

Hi

Dit is de 3de keer of zo dat ik uitvoerig lig te proberen dyndns aan de praat te krijgen op mijn bbox3. Tot hietoe heb ik altijd met afraid.org gewerkt, maar nu wordt het iwantmyname.com.

Om een lang verhaal kort te maken: de bbox3 is lam, doof, en stom en weigert om ook maar een poot te lichten om zijn dyndns taken te vervullen of me te zeggen waarom hij zo doet. :bang: Wat ik ook probeer, het werkt gewoonweg niet. Ik ben programmeur van hobby en beroep en snap niet hoe dit ding zo slecht in elkaar gestoken kan zijn, ik kan me de programmering ervan gewoonweg niet inbeelden. Ik heb het al een paar keer aan de praat gekregen maar dat kostte uren repetitief proberen, een dozijn keer rebooten, een trucklading geluk en uren wachten om het resultaat te zien aan mijn dyndns provider.

Dit zijn mijn (licht gecensureerde) dyndns update urls:
http://freedns.afraid.org/dynamic/update.php?[hash]
https://iwantmyname.com/basicauth/ddns?hostname=[domain] (heeft ook http auth nodig: user/pass)

De form zelf is eenvoudig genoeg:
Afbeelding

Ik heb al vanalles geprobeerd: user/pass guest/guest (voor afraid.org) of blanco en mijn login voor iwantmyname.com, met of zonder leading / op de request, met of zonder http(s)://, resource names in de request met of zonder extensie (/update.php is hetzelfde als /update), etc. Allemaal in combinaties die zouden moeten werken en uit pure wanhoop ook dingen die zelfs totaal niet zouden moeten (zoals auth op afraid.org). Het is ook wel interessant dat als je een password opgeeft, die field gewoon blanco wordt na het saven en dan nog een html placeholder tekst krijgt ook.

De form saven triggert geen update, zelfs het ding helemaal rebooten forceert geen update. Mijn IPs blijven gewoon staan op hun huidige ongeldige waarden ipv mijn huidige IP. Ook de timeout op zelfs 1 minuut zetten doet helemaal niks.

Inb4 het ligt aan mijn netwerk of de dns providers: nope, het heeft allemaal al gewerkt. Het probleem is het vinden van die ene magische combinatie waarop alles werkt.

Het helpt al niet dat er 0 info gegeven wordt over details zoals wel of niet een leading / in het request field, een ietwat competente programmeur zou het ook zodanig maken dat het niet zou uitmaken, maar de bbox geeft natuurlijk zelfs geen validatie, foutmeldingen, niks. Echt belgisch vakwerk.

Weet iemand hier het fijne van? Heeft iemand een werkende config voor afraid.org en iwantmyname.com? Weet iemand wat het juiste formaat e.d. is? Wat de magische truuk hiervoor is (time lag van een uur of zo)?
(weet iemand welke aap dit ding geprogrammeerd heeft?)

Dank bij voorbaat als iemand iets weet
Marnes
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

Ben juist van de telefoon gekomen met de helpdesk. Het officiele antwoord van proximus is dat, ondanks dat ze de bbox en software etc zelf ontwikkelen, ze absoluut niks behalve de internetverbinding supporten.

Vertaling: dyndns feature kapot/slecht in elkaar gestoken (geen form validation, geen error feedback, geen formatting details of andere uitleg, geen logging, niks)? Brute pech. :bang:

Ondertussen heb ik mn bbox een hele nacht laten staan met instellingen voor afraid.org die in mijn ogen toch echt wel zouden moeten werken, en een refresh interval van 1u. Geen resultaat uiteraard. Copy-paste de stukken van de url en plak ze in een browser: ip updated.

Belgie: ontwikkeld land waar bedrijven en alles dat ze doen nog in 1980 zitten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Is jouw bedoeling om hier hulp te krijgen? Of om een operator te bashen?
Gezien jouw arrogante houding, verwondert het mij niet dat je nog van niemand antwoord hebt gekregen :-( .

Indien je toch nog hulp wenst, kan je misschien nog eens exact opgeven wat je hebt ingsteld hebt, en wat je al geprobeerd hebt.
Op het dd-wrt forum kan je ook een en ander vinden hoe "custom ddns" daar geimplementeerd wordt ...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Marnes schreef: Ik ben programmeur van hobby en beroep en snap niet hoe dit ding zo slecht in elkaar gestoken kan zijn,
ik denk toch écht niet dat ik wat zou willen dat jij geprogrammeerd hebt, als ik zo zie hoe je klaagt...
of ben je een programmeur dat gewoon technisch onwetend is?

bb3 en dyndns - 10/10 hoor, en van de eerste keer (no-ip, en ik moet zelfs niet om de 30 dagen manueel bevestigen)... en ik ben dan géén programmeur van beroep!
dat pxm er overigens geen ondersteuning op geeft, vind ik ook nog wel normaal: ze leveren het ding om je internet te geven, al de rest is jouw probleem...
wil je meer controle, zet je er een eigen bakje achter die pppoe en alles wat je wil doet.

die iwant whatever ga ik niet proberen want die lijkt niet gratis, dus no thx... en afraid zou gewoon moeten werken als je alles correct ingeeft EN ingesteld hebt bij hun.
overigens is guest/guest wel degelijk dus auth bij afraid.org

- dns record moet aangemaakt zijn bij free EN reeds gepropageerd zijn over het internet (kan tot 48u duren)
- vervolgens user/pass = guest/guest en request = dns_name,update_key (Example: zeus.afraid.org,AFFEEFFFCCDDEEEFFFCC==)

overigens zie je in de placeholders perfect hoe je de inhoud moet opgeven, dus als je je bril zou opzetten had je misschien al lang succes gehad.
maargoed, niet iedereen is bekwaam om iets te doen dat niet als exacte jobinhoud op zijn papiertje staat natuurlijk.

volgende keer kan je ook gewoon vragen om hulp omdat je wat niet ingesteld krijgt, ipv te doen alsof je zo slim bent en vervolgens een eenvoudig probleem hebt.
letoir
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Hellaas heb ik hetzelfde probleem.

En volgens mij is er een probleem met de bbox 3, want hij update niet automatisch mijn dyndns.
Heeft er nog iemand dit probleem ??

Als ik de gegevens invul in de box, dan komt er een SUCCES te staan en update hij de ipadres.
Maar de volgende keer wanneer hij dit manueel moet doen, doet hij niets en komt er ERROR te staan.

Mss dat ik iets fout doe ?
Er hangt sowieso een andere router achter de bbox3 bij mij, maar daar kan ik geen dyndns op zetten omdat de WAN ipadres 192.168.1.3 is en niet het internet adres.
Iemand oplossingen
thx.
Afbeelding
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Op m'n Synology werkt 't ook niet, en op de bbox3 al helemaal niet.

Een tijdje geleden heeft Dyn iets met de login beveiliging gedaan waardoor Dyn clients niet meer konden inloggen.
De oplossing was dan om het wachtwoord van de account aan te passen naar een ander, en dan opnieuw naar het oorspronkelijke aan te passen.

De Dyn client voor Windows, zowel oud als nieuw werkt ook niet goed, op zowel Telenet als Proximus, de host list updaten duurt zeer lang of werkt soms niet, en de oude client update zichzelf automatisch naar een niet werkende nieuwe client, er zal bij Dyn ook wel iets mis lopen veronderstel ik...
Support ticket incoming.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Dit komt me bekend voor. Ik had m'n No-IP oorspronkelijk ingesteld en leek te werken tot ik op een bepaald moment mails kreeg dat m'n gratis No-IP ging vervallen omdat ik deze niet meer update. Oink?
Dus ik kijk in die vreselijke webinterface en daar valt me op dat parameters anders terug opgevraagd worden dan dat ik ze opgeslagen had. Die update/retry enz lijkt gewoon niet wijzigbaar te zijn. Ik heb een aantal malen opnieuw moeten instellen, maar nu lijkt hij het opgeslagen te hebben. 't Is prul.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ik heb op de bb3 met no-ip dus letterlijk nooit problemen... en dat staat ongeveer een jaartje ofzo ingesteld al.

wat no-ip idd wel soms doet, is vragen om de account te 'bevestigen' - dit staat dan los van het ip (dat blijft wel updaten),
en is ook niet altijd evenveel tijd tussen (soms een maand, soms 3 maand, ...).
maar het staat dan wel duidelijk in de mail dat ik de accouint moet bevestigen, wil ik niet dat deze verval, en dus niet dat ik mijn ip al x tijd niet geupdate zou hebben.

no-ip is overigens ook de enige service waar ik eigenlijk nooit last mee heb, de meeste anderen updaten om de x tijd hun manier van inloggen en dan ben je bij de meeste routers wel 'gejost'.

@letoir: normaal kan je wél de andere router gebruiken, in principe update no-ip/dyndns met je externe ip (je kan het dus zelfs desgewenst op je pc zetten)
letoir
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

meon schreef:Dit komt me bekend voor. Ik had m'n No-IP oorspronkelijk ingesteld en leek te werken tot ik op een bepaald moment mails kreeg dat m'n gratis No-IP ging vervallen omdat ik deze niet meer update. Oink?
Dus ik kijk in die vreselijke webinterface en daar valt me op dat parameters anders terug opgevraagd worden dan dat ik ze opgeslagen had. Die update/retry enz lijkt gewoon niet wijzigbaar te zijn. Ik heb een aantal malen opnieuw moeten instellen, maar nu lijkt hij het opgeslagen te hebben. 't Is prul.
Ik ken No-Ip niet maar daar ligt het probleem dus idd niet, ik heb ook een betaalde abonnement genomen op dyndns en verwacht dan wel dat die update tegoed loopt.
Heb nu ook al een paar maar het username en passwoord erin gezet, en hopen dat de bbox3 hem deze keer wel onthoud.
Splitter schreef:@letoir: normaal kan je wél de andere router gebruiken, in principe update no-ip/dyndns met je externe ip (je kan het dus zelfs desgewenst op je pc zetten)
Ik heb op mijn tweede router of mijn eerste router die mijn netwerk beheerd, ddwrt geplaats ( dit is echt een super software).
Ik zie daat een optie staan van ddns, en een lijtje van alle host. Denk dat ik vanavond het eens ga proberen op mijn router te zetten.
bedankt-! ik hou je op de hoogte.
Afbeelding
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ik weet dat dit een oude thread is, maar heeft iemand dit nu de combinatie van afraid.org en een BBOX3 draaiende?

Ik heb volgende invulvelden in de BBOX (Thomson/Technicolor)
Username
Password
Host Name
Server
Request

en volgende gegevens:
mijn login op freedns
mijn paswoord op freedns
mijn hostname: mijnhostnaam.mooo.com
mijn update URL: http://freedns.afraid.org/dynamic/updat ... 90abcdefgh

Ik heb al allerlei combinaties geprobeerd, maar voorlopig geen geluk.
Heeft iemand de magische sleutel?
joriz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Ik heb wel een Fritzbox maar misschien lukt het ook met deze settings op de Bbox3

Als login gebruik ik hetgene wat vermeld staat onder Preferences - UserID als je aangemeld bent op freedns.afraid.org en niet de loginnaam (email adres) om aan te melden op de website freedns.afraid.org zelf.

Voor de update URL gebruik ik https ipv http.

De rest lijkt mij correct.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

joriz schreef:Als login gebruik ik hetgene wat vermeld staat onder Preferences - UserID als je aangemeld bent op freedns.afraid.org en niet de loginnaam (email adres)
Ik denk dat ik het aan de praat heb gekregen, na een reboot wordt mijn host alleszins aangepast met het nieuwe IP.
In de BBOX3:
Provider = Custom
User Name = mijn freedns login (niet mijn e-mailadres)
Password = mijn freedns paswoord
Hostname = mijn hostname (mijnhostnaam.mooo.com)

Server = sync.afraid.org
Port = 80
Request = /nic/update?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als je aan de settings wil prutsen, waarom neem je geen fritzbox?
Die staan ook op de whitelist, dus vectoring zal perfect werken, maar je kan instellen wat je wil kunnen instellen.
De BBOX3 is gemaakt zodat ook een oma internet krijgt, zonder "ingewikkelde dingen" te moeten doen.

Mijn advies: zet uw bbox3 als backup toestel (in case) en gebruik een fritzbox.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”