Router voor klein bedrijf -> routerboard ?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Hoi,

Volgende week wordt de ISDN+ADSL lijn van het bedrijf van mijn ouders (zie andere thread) 'vervangen' door ISDN + VDSL op een ander paar.

Momenteel hebben ze een Zyxel ADSL modem/router. Die router is ook verantwoordelijk voor de VPN. Er zijn een behoorlijk aantal aansluitingen aanwezig in het bedrijf, maar die zitten allemaal op een HP switch.

Wanneer de VDSL actief is(met BBox), zullen ze deze modem/router dus niet meer kunnen gebruiken.
Veel vereisten zijn er eigenlijk niet ...
- ondersteuning voor VPN
- liefst rack mount aangezien ze een rack hebben...
- #ethernetpoorten onbelangrijk aangezien alles op de switch is aangesloten.
(- firewall)

Zelf neem ik altijd een TP-link en flash ik die met DD-WRT of openWRT, maar voor een bedrijf wil ik dit liever niet doen...

Ik lees veel over routerboard ... Is dit hier een verstandige/'betaalbare' (owv het beperkt aantal benodige functies) keuze ?
Zo ja, waar kopen jullie die ?

Groet,
K
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Routerboard is zeker betaalbaar... prijs/kwaliteit zit je hier prima mee en ik heb hem nog al aangeraden voor kleine bedrijfjes (en daar voldoet hij prima, inclusief meerdere VLAN's, VPN's, DHCP, DNS, ... functies).

De enige vraag is eigenlijk of men content filtering wil want dan moet je meteen naar een andere categorie/prijs kijken al is dat ook nog betaalbaar (bv. Fortigate).

Ik zou wel de Routerboard de PPPoE laten opbouwen en daar dus alles doen... je VDSL modem dus enkel gebruiken als pure modem.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Bedankt voor de reply!

Content filtering is niet nodig, de mensen die er werken zijn allemaal familie :-)
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

ik heb al jaren een RB1200 draaien bij ons op de firma,

nadeel van routerboard is dat je er wel iets van moet kennen, maar eens correct geconfigd is het de zaligste router welke er bestaat.
Afbeelding
Benbits
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

Hallo,

reeds aangehaald door de andere leden is routerboard een zeer goede oplossing toch wa moeilijker instelbaar...
persoonlijk zou ik gaan voor een draytek vigor 2960, goed instelbaar en goede prijs kwaliteits verhouding...
http://draytek.nl/producten/breedband-r ... 960-serie/
de bbox 3 zet daar de ppoe af , of vul deze verkeerd in ( bridge/bridge zetten we der ook al eens in ) want u krijgt de isdn over Ip waarschijnlijk,
doe de ppoe sessie op uw eigen router en da komt perfect inorde...

b.
ps : mogelijkheid tot 3G/4G backup internet via usbstick op de draytek...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Neem gewoon deze : http://routerboard.com/RB2011UiAS-RM
Te koop via bvb https://fusa.is/shop/ voor 150 euro excl btw.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Krisken, dat RouterBoard is inderdaad een goede voor dergelijke setup (RB2011UiAS-RM)

Een MikroTik RouterBoard is zalig voor zen functionaliteit vanaf het kleinste model tot de grote. Je kan er véél op, je kan zelfs OpenWrt er op draaien virtueel (https://wiki.openwrt.org/inbox/doc/mikr ... er_openwrt) moest je toch meer richting de dd-wrt achtige interface willen en/of features er van gebruiken die je zou missen in de RouterOS interface. Hier zelfs PHP draaien op een klein routerboardje om zo op een hotspot automatisch aan te melden met een klein control panel voor login rotation in te stellen :-)

Het is inderdaad wel een systeem dat enige voorkennis nodig heeft, zoniet dan leer je dit snel. Echter ben je er snel uren mee kwijt en is het niet "out-of-the-box" maar je krijgt er wat voor.

Dus wil je iets om snel te installeren raad ik iets aan van Draytek of enige andere eenvoudige oplossing.

Wil je toch experimenteren, dan kan dat goedkoop met een RouterBoard. Maar je gaat een beetje van je tijd opgeven. Begin Maart heb ik terug een stapel test RouterBoards die je gerust gratis zonder verplichting mag komen halen voor een week of 2... (e-mail in handtekening onder dit bericht) of als ik in de buurt passeer kan ik dit altijd brengen...

Maar nog makkelijker is gewoon de VM! Is gratis tot 1Mbit verkeer: http://www.mikrotik.com/download > Cloud Hosted Router > images

Succes!
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Mja, maar wat is moeilijk ...
Voor iemand met een IT achtergrond moet het toch wel te doen zijn lijkt me, niet ? :-)

@Krisken, thx voor de link. Wel beetje aan de dure kant als je in de tweakers pricewatch kijkt ...
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

devastator schreef:Mja, maar wat is moeilijk ...
Voor iemand met een IT achtergrond moet het toch wel te doen zijn lijkt me, niet ? :-)
Het is iets dat totaal anders geconfigureerd wordt dan je gewoon bent, hangt allemaal af hoeveel tijd je er in wilt stoppen voor dit te configureren. Het is een dagje werk (lees: spelen) dat je hier in stopt + nog een dagje finetuning, eventuele problemen oplossen. Maar eens je dit onder de knie hebt wil je niets anders meer :-)

Als je gaat voor de prijs moet je inderdaad even in de pricewatch de goedkoopste opzoeken en bestellen :wink:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Juist, routerboard is krachtig, maar ik word er gek van soms, want ik ben Cisco gewoon momenteel, en de gedachtengang is gewoon anders, en gewoontes afleren is nu eenmaal heel moeilijk.
Qua handleidingen vind ik het vaak ook wa ondermaats, je moet gewoon verschrikkelijk hard zoeken op niet-standaard implementaties soms.
Weet waar je aan begint, zeker als je geen netwerkbeheerder bent of verwacht dat iemand op kantoor het gaat kunnen "fixen" als er iets misgaat.
Eenmaal je "mee" bent ga je er veel plezier aan beleven.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

ITnetadmin schreef:Juist, routerboard is krachtig, maar ik word er gek van soms, want ik ben Cisco gewoon momenteel, en de gedachtengang is gewoon anders, en gewoontes afleren is nu eenmaal heel moeilijk.
Qua handleidingen vind ik het vaak ook wa ondermaats, je moet gewoon verschrikkelijk hard zoeken op niet-standaard implementaties soms.
Weet waar je aan begint, zeker als je geen netwerkbeheerder bent of verwacht dat iemand op kantoor het gaat kunnen "fixen" als er iets misgaat.
Eenmaal je "mee" bent ga je er veel plezier aan beleven.
Volledig mee akkoord, ik vond de leercurve ook nogal stijl :-). Maar ben er uiteindelijk wel vré content van.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Mmm... Eigenlijk is er daar niemand die ook maar iets van computers kent.

Mss toch maar geen routerboard. Ben wel. Op de hoogte van netwerken en zo, maar heb nu ook geen tijd om daar uren en uren in te steken...

Dan gaat het toch een router met dd-wrt of openwrt worden vrees ik.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

devastator schreef:Mmm... Eigenlijk is er daar niemand die ook maar iets van computers kent.
Ik denk ook niet dat je wil dat iemand anders aan de settings begint te prutsen... ongeacht welke router het is.
devastator schreef:Mss toch maar geen routerboard. Ben wel. Op de hoogte van netwerken en zo, maar heb nu ook geen tijd om daar uren en uren in te steken...
Gewoon wizard volgen en de standaard dingen werken... het enige dat je dan nog nodig hebt is de VPN configuratie.

Het ding kan enorm veel... maar de gemiddelde setup gebruikt er vaak maar een fractie van... en da's best te doen (anders zou ik me niet direct netwerkbeheerder durven noemen).
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Ik heb zo een Microtik routerboard gekocht. En ik gebruik hem gewoon als switch... Ben eraan begonnen, maar al snel duidelijk dat het niets voor mij ging zijn...
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

kijk ook eens naar de watchguard soho dozen, die zijn simpel in te stellen en kunnen ook redelijk veel (incl content filtering)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

kamiel schreef:Ben eraan begonnen, maar al snel duidelijk dat het niets voor mij ging zijn...
Nochtans is het voor standaard spullen totaal niet moeilijk... misschien moet je eens vertellen wat er dan niet lukte.
StarWing schreef:kijk ook eens naar de watchguard soho dozen, die zijn simpel in te stellen en kunnen ook redelijk veel (incl content filtering)
Tja, zoals ik initieel vermelde heb je ook Fortigate... maar dan zit je al snel aan prijzen van meer dan 500 euro (al mag dat voor een bedrijfje nu ook niet echt een probleem zijn).
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Pfsense toch ook al vaak tegen gekomen bij kleinere bedrijven.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Er is niets mis met een tp-link met dd-wrt op. ;)
Ik draai het ook al jaren en zeeeer tevreden over.

Heel cheap en voor dezelfde prijs kunt ge er 2 kopen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Gray schreef:Er is niets mis met een tp-link met dd-wrt op. ;)
Goed voor huis-tuin-en-keuken gebruik... al kan dat ook voldoende zijn.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Als ik kan helpen met het instellen van routerboards : laat maar weten.
Zijn echt superdingen!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Ik heb voor een project op het werk ook met nul voorkennis eens routerboard gekocht om te proberen. Na een paar uurtjes documentatie lezen en wat zoeken ben je er echt wel mee vertrokken, dat hoeft geen dag te duren. En eens je het door hebt is het zeker een fijne router om mee te werken. Zeker voor een simpele toepassing als dit moet dat met een basiskennis netwerken zeker lukken.

Langs de andere kant, als de router echt niet meer moet doen dan VPN dan is een dd-wrt inderdaad wel meer dan voldoende.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”