Dood aan azerty?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Blijkbaar zijn ze kritisch erover in Frankrijk. Vraag is of Belgen ook gaan volgen. En in het algemeen leuk artikeltje.
http://www.bbc.com/news/blogs-eu-35365604


Persoonlijk heb ik ook liever qwerty.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Voor Nederlandstaligen is een QWERTY toetsenbord de standaard. In tegenstelling tot AZERTY wat hier de norm is. Eigenlijk logisch: de A hebben we heel vaak nodig en de Q zo goed als nooit. Maar voor de A moeten we onze pink verplaatsen en voor de Q niet op onze huidige toetsenborden. Nederlanders werken ook met QWERTY. Het is gewoon een kwestie van logica.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Gebruik nu al meer als een jaar qwerty (us int) thuis, maar de accenten blijven een miserie. Een geluk dat er spellingscontrole bestaat, nu laat ik dat gewoon daardoor goedzetten. Voorkeur voor het NL blijft dus azerty bij mij, voor EN heb ik liever qwerty.
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Om nog maar te zwijgen hoeveel beter het is een qwerty te gebruiken om te coderen of in Excel te werken, vooral op laptops zonder keypad :roll: Heb indertijd leren typen op een azerty (old skool typmachien) maar ook op een qwerty (vader werkte bij Philips in Eindhoven dus eerste pc was qwerty) dus heb geleerd mij redelijk snel aan te passen aan het toetsenbord waar ik achter zit. Maar heb voor mijn pc van het werk toch een apart qwerty toetsenbord aangeschaft omdat ik het veel aangenamer vind.
Gebruikersavatar
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Berichten: 565
Lid geworden op: 22 aug 2012, 02:04
Locatie: Liedekerke
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 71 keer

Ik gebruik EurKEY om gemakkelijk alle accenten te behouden in qwerty (op zowel laptop azerty kb als apart qwerty kb). :wink:
Laatst gewijzigd door JoskeVermeulen 21 jan 2016, 10:44, in totaal 2 gewijzigd.
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding + Afbeelding + Afbeelding
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

en QWERTZU (dat je soms in Luxemburg tegenkomt) bestaat ook nog
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

QWERTZ is de duitse layout. Daar zijn nog andere varianten van in Zwitserland trouwens om het nog leuker te maken :) Vooral omdat er in CH ook nog de Franse tekens bij op moeten staan. Daar raak je ook wel aan gewend als je qwerty kent maar ik had er toch meer moeite mee dan switchen tussen qwerty en azerty (2,5j in Zwitserland gewerkt).
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

heb drie jaar dactylo gevolgd... nog op een mechanisch typmachine. Mijn pinkjes getraind, waar menig bodybuilders jalours op zijn :angel:

Ik kan rapper typen dan denken :banana:

overgaan naar qwerty is voor mij echt niet weggelegd. Wat ik geleerd heb, krijg ik er niet meer uit
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Hehe, bij mij was de dactylo ook op mechanisch typemachine, toch een paar keer serieus met mijne pink tussen de toetsen gezeten toen :D De enigste reden dat ik makkelijk kan switchen is net dat ik in mijn jonge jaren dus de 2 tegelijk ter beschikking had en als ik op de pc wilde werken dus wel moest werken met een qwerty. Voor het software programma om wat Frans te leren heb ik daardoor ook menig ALT code van buiten moeten leren omdat de accenten dus niet op de qwerty stonden, ik ken ze nog altijd :p
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Dima_2005 schreef:Blijkbaar zijn ze kritisch erover in Frankrijk. Vraag is of Belgen ook gaan volgen. En in het algemeen leuk artikeltje.
http://www.bbc.com/news/blogs-eu-35365604
Als je artikel goed leest, is er geen enkel probleem met AZERTY, maar met een aantal andere onlogische zaken aan het huidige AZERTY keyboard, zoals:
  • - shift toets voor een punt.
    - shift toets voor de cijfers.
    - aparte toets voor een ù (een letter die maar in één Frans woord voorkomt :)).
    - de accent toetsen é, à en de ç.
    - het ontbreken van Hoofdletters met accent, enz.
Dus, zelfs als een compleet ander toestenbord uit de aanbeveling komt, blijft het wel AZERTY :-( .
Some changes are coming, but A-Z-E-R-T-Y is most likely here to stay.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Some changes are coming, but A-Z-E-R-T-Y is most likely here to stay.
Die accent toetsen é, è, à en de ç vind ik juist een voordeel van AZERTY. Hoofdletters met accent kan je nog altijd typen door de dode toetsen te gebruiken, ook een groot voordeel.

Verstuurd vanaf mijn SGP312 met Tapatalk
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

philippe_d schreef:
Dima_2005 schreef:Blijkbaar zijn ze kritisch erover in Frankrijk. Vraag is of Belgen ook gaan volgen. En in het algemeen leuk artikeltje.
http://www.bbc.com/news/blogs-eu-35365604
Als je artikel goed leest, is er geen enkel probleem met AZERTY, maar met een aantal andere onlogische zaken aan het huidige AZERTY keyboard, zoals:
  • - shift toets voor een punt.
    - shift toets voor de cijfers.
    - aparte toets voor een ù (een letter die maar in één Frans woord voorkomt :)).
    - de accent toetsen é, à en de ç.
    - het ontbreken van Hoofdletters met accent, enz.
Dus, zelfs als een compleet ander toestenbord uit de aanbeveling komt, blijft het wel AZERTY :-( .
Some changes are coming, but A-Z-E-R-T-Y is most likely here to stay.
* shift toets voor een punt & shift toets voor de cijfers
Dat vervalt toch volledig door het numerieke toetsenbordje? Heb dat zowel op mijn laptop als op mijn vaste PC.
* de accent toetsen é, à en de ç.
Deze franse accenten zijn toch typisch voor de franstalige oorsprong van AZERTY?
* het ontbreken van Hoofdletters met accent
Staan er op QWERTY hoofdletters met accent?

Ikzelf ben toetsenbord neutraal... heb in mijn jonge tijd genoeg DOS games gespeeld die hardcoded op QWERTY stonden :)
Ik kan vlotjes wisselen tussen de 2 (na enkele minuten inloopwerk uiteraard)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Eerlijk gewegd heb ik geen enkel problee; o; te typen in azerty ook ql heb ik het geleerd o; vlot blind te typen in qwerty ,=-
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Hier ook vroeger dactylo gevolgd in azerty, maar ik ben anderhalf jaar geleden overgeschakeld naar qwerty. Om te programmeren is het veel handiger (ik denk maar aan bv de [, ] en ~ waar je in azerty stunt- en vliegwerk moet voor doen), en inderdaad zaken zoals punten en cijfers die veel makkelijker zijn. Accenten zijn in OS X gewoon op te lossen door het ingedrukt houden van de betreffende toets.

Mijn twee laptops hebben echter wel een beide nog een azerty toetsenbord, maar dit is softwarematig veranderd naar qwerty. Aangezien ik toch blind typ heb ik er totaal geen last van. Extern toetsenbord aan mijn bureau is wel qwerty.


Dat ze nu die layout willen veranderen is allemaal goed en wel, maar waren azerty en qwerty per definitie al geen slechte layouts? Ik dacht dat er een andere layout was die veel ergonomischer/efficiënter is, maar er waarschijnlijk nooit gaat doorkomen omdat iedereen nu zo 'gehecht' is aan de klassieke layouts.
Bijt dan ineens door de zure appel en begin de verandering door te drijven.
billeman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 24 okt 2007, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Fallschirmjaeger schreef:Gebruik nu al meer als een jaar qwerty (us int) thuis, maar de accenten blijven een miserie. .
Ik gebruik niks anders dan QWERTY, zeker als IT'er.

Voor de accenten : Zet toetsenbord op "United States - International" , achter elkaar typen van 2 toetsen :

' + e = é
`+ e = è
^+ e = ê
" + e = ë
' + c = ç
'+ Space = '
" + Space = "
enz.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

billeman schreef:Ik gebruik niks anders dan QWERTY, zeker als IT'er.
Goh, als IT'er/developer kan je discussieren over [] en {} ... al zijn die vandaag ook gewoon aanwezig op een AZERTY toetsenbord.

Persoonlijk werk ik nog steeds liefst op een AZERTY... al is het puur een gewoonte denk ik.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

butskristof schreef:Dat ze nu die layout willen veranderen is allemaal goed en wel, maar waren azerty en qwerty per definitie al geen slechte layouts? Ik dacht dat er een andere layout was die veel ergonomischer/efficiënter is, maar er waarschijnlijk nooit gaat doorkomen omdat iedereen nu zo 'gehecht' is aan de klassieke layouts.
Ik zeg altijd: Qwerty is minder slecht dan Azerty, maar het is evenzeer een fossiel. Azerty is gewoon een kei frustrerende layout voor eerder genoemde redenen.

Zie ook: http://www.theatlantic.com/technology/a ... rd/275537/

Straks komt er waarschijnlijk iemand vertellen dat Dvorak beter is. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat die layout ook serieuze mankementen heeft. Colemak is een modern ergonomisch alternatief, dat trouwens in de meeste OS'en al ingebouwd zit (BSD, Linux, OSX, iOS, Android), met als uitzondering Windows (je moet het apart installeren).

http://colemak.com/
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Geen idee waarom, maar ik kan even snel overweg met zowel azerty als met querty (na een minuutje of 5 inlopen). Ik snap ook niet waarom iedereel zo een probleem heeft met azerty : als je gewoon bent om blind te typen dan werken je beide kanten gewoon samen, toch? En als je veel cijferwerk moet doen gebruik ik het numerieke pad, ook blind.

Ik zie t probleem niet echt.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

heb jaren overzee gewoond/gewerkt (azie, afrika) en verkies qwerty. Mijn vrouw daarentegen zweert nog steeds bij azerty omdat zij ooit blind heeft leren typen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:als je gewoon bent om blind te typen
De vraag is natuurlijk hoeveel mensen dagdagelijks ook effectief blind en/of met 10 vingers typen.

Het kunnen of ooit gedaan hebben is iets anders dan het ook gebruiken... zelf merk ik dat ik eerder met een stuk of 6 vingers typ :-)

Trouwens ik denk niet dat het voor een developer nuttig is om 10 vingers te gebruiken omdat het toch geen doorlopende tekst is... voor een secretaresse is het dan weer een totaal ander verhaal (maar die gaat dan ook niet snel toetsen als [] en {} missen).
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Goh ik ben geen coder maar met (, ), [, ], { en } heb ik toch niet veel problemen ze :)
Is maar wat je gewoon bent zeker :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

philippe_d schreef: Dus, zelfs als een compleet ander toestenbord uit de aanbeveling komt, blijft het wel AZERTY :-( .
Some changes are coming, but A-Z-E-R-T-Y is most likely here to stay.
Ipv gewoon normaal te doen zoals de rest van de wereld. Ohja.

Ik moet zeggen : ik heb gemixte keyboards. De helft vd keyboards zijn qwerty de helft azerty. Op gsm hou ik het ook op qwerty. Ik schakel vlot tussen de 2, maar heb toch een lichte voorkeur voor qwerty puur vanuit standpunt van ondersteuning ed. Nog steeds veel games flippen en denken als je op z druk dst het w is. En telkens moet je moeilijk doen en keyboard layout overschakelen, enz...
billeman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 24 okt 2007, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Voor de ouderen onder ons : Commodore Amiga gelevered met Azerty in Belgie maar bijna alles buiten workbench in QWERTY. Daar zal mijn qwerty fetish waarschijnlijk van komen.....
Laatst gewijzigd door billeman 21 jan 2016, 14:40, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Dima_2005 schreef:Ipv gewoon normaal te doen zoals de rest van de wereld. Ohja.
Wat bedoel je met "de rest van de wereld" ?
"één QUERTY" keyboard bestaat niet: ieder land heeft zijn eigen keyboard
Zelfs Amerika en Engeland zijn verschillend, Duitsland, Spanje, noem maar op ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:Goh ik ben geen coder maar met (, ), [, ], { en } heb ik toch niet veel problemen ze :)
Waar is de tijd naartoe van ALT-91, 93, 123 en 124 :lol:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ah, Heb ik nog miserie mee gehad bij het bestellen van laptops opt werk:

We kregen laptops met een Franse versie van XP erop, want "je had voor azerty gekozen" dus werd je naar de Franse sales doorgeleid. Helpdesk getrotseerd, duidelijk gemaakt dat dat int Nederlands moest (ja, ik zie het ook liever int Engels, maar taalwetgeving...).
Zo gezegd zo gedaan, NL XP laptops arriveren, je raad nooit met welk toetsenbord... :-p juist ja, qwerty. Want "je had voor NL gekozen" dus werd je naar de Nederlands sales doorgeleid.
Deze was zeer moeilijk uit te leggen aan de helpdesk, want die zaten ook in NL en hadden nog nooit gehoord dat Belgie geen qwerty gebruikte.
Enfin, toch nog vrij vlot opgelost en een technieker kwam af om de toetsenborden te vervangen met... U raadt het al, Franse azerty's :-)
Hoe ik ooit aan de juiste, Belgische, azerty's ben geraakt weet ik niet meer, maar man man man... :-)
Plezant man, die toetsenbord perikelen :-p


Dat gezegd verschillen qwerty en azerty echt niet zoveel van mekaar en schakel je vrij vlot om hoor.
Het meest storende aan een azerty is idd die punt waar je een shift voor nodig hebt. Maar laat ze daar in godsnaam afblijven, anders wordt de ";" mss nog uppercase en dan ist helemaal miserie. De "\" staat wreed ongemakkelijk, en de "|" ook. Naast de reeds genoemde "~", en wat die "ù" daar op een toegankelijke plaats doet zal me voor altijd een raadsel wezen.
Wat ik dan weer lichtjes storend vind aan qwerty is dat de cijfers op het toetsenbord onderaan staan en de speciale tekens uppercase zijn, MAAR dat caps lock (in tegenstelling tot op een azerty) geen invloed heeft op de cijfertoetsen.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

philippe_d schreef:
Dima_2005 schreef:Ipv gewoon normaal te doen zoals de rest van de wereld. Ohja.
Wat bedoel je met "de rest van de wereld" ?
"één QUERTY" keyboard bestaat niet: ieder land heeft zijn eigen keyboard
Zelfs Amerika en Engeland zijn verschillend, Duitsland, Spanje, noem maar op ...
Ok, maar letters staan nog steeds op dezelfde plaats.

Qua accenten ga ik ermee akkoord dat het handig is, maar waarom gebruiken we in Vlaanderen AZERTY en niet QWERTY? In NL gebruiken ze toch ook QWERTY? Mijn laptop is uit noodzaak AZERTY omdat Sony levering in België enkel met AZERTY kon leveren.

Al moet ik zeggen: aan letters wen ik heel snel. Soms betrap ik me op het typen op qwerty op een azerty keyboard, maar vanaf ik het zie schakel ik meteen over. Het is echter de locatie van de letters en tekens dat gewoon onlogisch is en wat veel logischer op een (US) QWERTY:
* < staat links van >
* . kan zonder shift -> niemand gebruikt ;
* @: WAAROM hebben we die domme alt gr voor nodig?
* ( staat links van ) ipv aan de andere kant van keyboard.
* % staat bij de cijfers, waar het ook logisch is.
* : en ; staan op een toets (wat ook superlogisch is)
* idem met ' en "
* geen altgr nodig voor [ en ] (zeker voor mensen die hun computer zakelijk gebruiken kunnen het apprecieren)
* Waarom staan er opeens random tekens aan de linker kant (links van w: < > en \), geef me liever een grotere shift.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dima_2005 schreef:Het is echter de locatie van de letters en tekens dat gewoon onlogisch is en wat veel logischer op een (US) QWERTY:
* < staat links van >
* . kan zonder shift -> niemand gebruikt ;
* @: WAAROM hebben we die domme alt gr voor nodig?
* ( staat links van ) ipv aan de andere kant van keyboard.
* % staat bij de cijfers, waar het ook logisch is.
* : en ; staan op een toets (wat ook superlogisch is)
* idem met ' en "
* geen altgr nodig voor [ en ] (zeker voor mensen die hun computer zakelijk gebruiken kunnen het apprecieren)
* Waarom staan er opeens random tekens aan de linker kant (links van w: < > en \), geef me liever een grotere shift.
< en > vereisen op QWERTY beide shift
. kan je zonder shift gebruiken op je num-pad
@ vereist shift (ipv ALT-GR)
() vereisen shift op een QWERTY
% vereist op beide shift
: vereist shift op een QWERTY
" vereist shift op een QWERTY
{} vereisen shift (ipv ALT-GR)

Geen idee of QWERTY dus zo handig is... constant op je shift drukken !
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

maar waarom gebruiken we in Vlaanderen AZERTY en niet QWERTY?

omdat vlamingen steeds hebben aanvaard wat in (franssprekend) Brussel werd beslist 8)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

* . kan zonder shift -> niemand gebruikt ;
Meneer programmeert duidelijk niet vaak :-)
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

r2504 schreef:< en > vereisen op QWERTY beide shift
. kan je zonder shift gebruiken op je num-pad
@ vereist shift (ipv ALT-GR)
() vereisen shift op een QWERTY
% vereist op beide shift
: vereist shift op een QWERTY
" vereist shift op een QWERTY
{} vereisen shift (ipv ALT-GR)

Geen idee of QWERTY dus zo handig is... constant op je shift drukken !
Het gaat meer over de locatie dan over de effectieve toetsencombinatie. Een punt op je num-pad is geen alternatief, de tijd die je verliest met het opheffen en verplaatsen van je hand is veel te hoog (+ een hoop laptops en toetsenborden hebben gewoon geen numpad). Kijk naar vim (de teksteditor): die is volledig gebaseerd op het feit dat je je handen in de typ-positie kan houden. Zelfs de pijltjestoetsen voor het navigeren door je tekst hebben een shortcut op de 'normale' toetsen. Het is gewoon veel efficiënter om je handen in de 'normale' typ-positie te houden ipv constant te moeten uitwijken naar de pijltjes of het numpad. Idem voor de nummers die lowercase staan op qwerty.
Shift ligt ook veel meer bereikbaar ten opzichte van ALT-GR, dus dat is in mijn ogen wel effectief een pluspunt. Geen idee hoeveel alt-gr toetsen er tegenwoordig op een toetsenbord staan, maar met shift kan je altijd de ene hand combineren met de andere.

Bij mij gaat het vooral om de logica. [ en ] naast elkaar, en {} zijn daar de upper case van. < en > staan ook naast elkaar, op verschillende toetsen.

Maar zoals gezegd, het is eigenlijk vooral een kwestie van gewoonte en je eigen use case. Ik programmeer veel dus dan weegt een makkelijke bereikbaarheid van []{}<>; etc meer door dan de locatie van accenten (die ik toch niet gebruik, gewoon toets ingedrukt houden in OS X).

Tot op heden toe absoluut geen spijt van mijn overstap naar qwerty. Niet dat ik niet kan wisselen, maar als ik op zaterdag op mijn vakantiejob aankom maak ik toch altijd even weer de fout omdat ik blind typ.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Of er nu logica inzit of niet, het is maar wat je gewoon bent. Ik programmeer zelf regelmatig en ik ervaar echt geen enkel verschil tussen qwerty en azerty. Ik kan letterlijk elk character dat ik nodig heb even snel of even goed typen op beiden. Om gewoon teksten te typen maakt het mij ook echt niet uit waar de A en de Q staan, is gewoon even de knop omdraaien. Wat ik wel fijner vind aan azerty is de grote enter knop, die vind ik iets makkelijker om snel op te rammen dan zo'n kleine. Dat geeft wat meer voldoening bij het sturen van boze mails. :D
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Ik heb 5 jaar op een QUERTY laptop gewerkt van een Nederlandse klant.
Gewoon Belgian Period keyboard selecteren en gebruiken als AZERTY op automatische piloot. Werkt perfect.
Voor sommige tekens als backslash even terug naar Dutch keyboard.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik was toch ook snel gewoon aan Q en uiteindelijk gebruikte ik het liever.
Zeker voor te programmeren toch wel een luxe.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Ik gebruik thuis steevast qwerty international, het is niet logisch om Engels of Nederlands met een klavier voor Franstaligen te typen - dat is een reliek dat nog stamt uit de tijd dat de bedrijfsleiding overwegend Frans sprak (en hun secretaresses dus in het Frans moesten typen). Dit is dus destijds een Belgische variante van het Franse Azerty FR klavier geworden. De vraag is of dit niet beter geregionaliseerd zou zijn naargelang de taalregio (in het Duitstalig landsgedeelte zal men ook eerder een Qwertz klavier gebruiken).

Een Germaanse taal zoals het Nederlands gebruikt normaal een variant van qwerty (voor de Duitsers en Luxemburgers, qwertz).

1) Onder de gidstoetsen op je klavier dienen normaal de letters te zitten die je het meest gebruikt. Voor de letters en tekens die iets minder vaak worden gebruikt dien je je vingers te verplaatsen. Een letter Q is bijvoorbeeld niet courant gebruikt in het Nederlands, en vind je op een Azerty klavier onder de gidstoetsen (m.a.w. de startpositie van je vingers). Als Vlamingen in het Nederlands typen, worden ze dus benadeeld - t.o.v. Franstaligen op een Azerty klavier - vermits ze hun vingers nodeloos vaak moeten verplaatsen (als je de dactylo regels volgt natuurlijk). Maar anderzijds is een gemiddelde Franstalige tekst gemiddeld ook veel wolliger en langer (ook omdat in het Frans voor sommige woorden nu eenmaal geen echte vertaling bestaat en men dat moet gaan uitleggen in een paar zinnen bijvoorbeeld) - dus dat compenseert wel wat ;)

2) Niet alleen zal je veel meer keuze hebben in keyboard, laptopmodellen (want ja, de oplagen die speciaal voor ons land moeten worden uitgerust spelen dus mee: we krijgen gewoon een beperkter aanbod) etc. - de prijzen kunnen ook beter zijn omwille van de grotere volumes.

Maar ja wij Vlamingen zijn toch zo meegaand en gewillig als er moet worden aangepast aan de ander... We laten onze goodwill maar al te graag wat misbruiken (grotendeels dus onze eigen fout) ... Dus het zal waarschijnlijk bij die speciale Azerty BE blijven...
Afbeelding
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 25 keer

je kan ook je eigen key board layout crieeren.
Keyboard Layout Creator (MSKLC)
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

rmag schreef:je kan ook je eigen key board layout crieeren.
Keyboard Layout Creator (MSKLC)
En combineer dat met het ultieme en toekomstbestendige klavier;
http://www.daskeyboard.com/daskeyboard-4C-ultimate/

.. al moet ik wel toegeven dat het niet voor iedereen is. Ik vrees dat ik spectaculair zou zitten knoeien. Of misschien niet niet na oefening. Is een beetje duur om het te ontdekken.

(geschreven op een Duitse laptop die daar veel goedkoper was (te koop zonder OS) met Belgische Azerty door er toetsenbordstickers op te plakken.)
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Hier ook al 5 jaar QWERTY (US Int) gebruiker.
Heeft welgeteld een week geduurd om over te stappen, echt simpel, en ik wil niet meer terug.
Mijn vrouw is mee gegaan in het verhaal, dus alles thuis is nu US Int.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Dima_2005 schreef:Ipv gewoon normaal te doen zoals de rest van de wereld. Ohja.
Zowel QWERTY als AZERTY zijn gewoon standaarden die historisch zo zijn vastgelegd. Het ene is niet 'normaler' dan het andere. Er zijn trouwens ook nog een heel aantal landen waar men QWERTZ gebruikt, zijn die dan ook abnormaal volgens u? Bovendien heb je zowel bij QWERTY als bij QWERTZ een heel aantal varianten per land.

De indelingen QWERTY, QWERTZ en AZERTY zijn trouwens niet ontwikkeld met oog op de typesnelheid/comfort, maar wel om te voorkomen dat de hamertjes van een mechanische typemachine met elkaar verstrengeld zouden geraken. Later heeft men dan o.a. de Dvorak-indeling ontworpen, die de typesnelheid en -comfort maximaliseert en geen rekening meer houdt met mechanische typemachines. Dit is echter nooit een succes geworden omdat iedereen de oude indelingen reeds gewoon was.

Als je de Belgische standaard toch per se zou willen wijzigen, dan zou je dus eigenlijk moeten pleiten voor de Dvorak-indeling (of gelijkaardig).
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Enige 2 landen waar azerty gebruikt wordt is België en Frankrijk. Dusj daarom dat ik het niet normaal noem. Duitsland doet ook moeilijk. :-P maar dan heb je rest vd wereld waar ze gewoon qwerty gebruiken (met kleine wijzigingen hier en daar)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”