Halvering Turteltaks zou mogelijk zijn

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

http://www.demorgen.be/opinie/turteltak ... -bb69a182/
(volgens Alex Polfliet in De Morgen)
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Ik denk dat het aantal stemmen van Turbelboom bij de volgende verkiezen meer dan gehalveerd zal zijn! :evil:

Het is trouwens weer opvallend hoe zwaar de gezinnen (en zelfstandigen/KMO's) belast worden en hoe zeer de grote bedrijven gespaard blijven.

De VLD is zogezegd altijd de partij voor de zelfstandigen geweest, maar in praktijk blijkt dat niet te gelden en veel zelfstandigen die jaren voor VLD hebben gestemd zijn inmiddels al van politieke voorkeur veranderd.

Afbeelding
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

de koe zegt boe
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Dat er oversubsidiering geweest is, ja dat klopt.
Dat er fouten gemaakt zijn, ja dat klopt.
Dat er toen niet naar de kritiek geluisterd is dat het een onbetaalbaar systeem zou worden... goh dat klopt ook.

Laten ze dat geld maar halen bij degene die het gekregen hebben, niet van de mensen die er geen profijt van hebben gehad!
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Dat gebeurt al, het prosumententarief, best eens googlen :wink:
Het staat alleszins buiten kijf dat het een stomme geit is die Turteltwijg
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Drie tips voor Turtelboom:
http://pvda.be/artikels/drie-tips-voor-turtelboom
Dat gebeurt al, het prosumententarief, best eens googlen
Wat ook niet eerlijk verdeeld is want betalen moet je, als je certificaat van 450 € per Kwh kreeg en ook als je tegenwoordig niks meer krijgt :|
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Prosumententarief geldt niet voor verbruikers die rechtstreeks op het hoogspanningsnet aangesloten zijn.
De grote "zonnepaneelfarms" zijn aangesloten op het hoogspanningsnet en ontspringen de Turteltaks-dans.

Gelukkig is Turtelboom een liberaal, die zouden geen belastingen durven verhogen.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Prosumententarief heeft niets met die groenestroomcertificaten te maken, maar met het feit dat jij stroom van het net haalt (vaak op momenten dat de netbelasting hoog is en de elektriciteitscentrales op volle toeren moeten draaien) en stroom op het net plaatst (vaak op momenten dat er eigenlijk geen behoefte is aan die stroom). Als je voldoende zonnepanelen hebt zou je op die manier op een jaar tijd zogezegd niets (of nauwelijks) stroom hebben verbruikt (meterstand nagenoeg gelijk aan één jaar geleden), maar in werkelijkheid heb je het stroomnet gans het jaar lang wél aanzienlijk belast (met bijbehorende kosten).

De schuldenberg die is ontstaan door de groenestroomcertificaten moet nu door iedereen worden afbetaald, vooral door door de gezinnen en dus ook mensen zonder zonnepanelen, terwijl de grote bedrijven er het meeste van hebben geprofiteerd en nu (in verhouding) het minste Turteltaks moeten betalen!

De mensen die wel hebben geïnvesteerd in zonnepanelen en deze beslissing hebben gebaseerd op de terugverdientijd zijn eveneens door de overheid genaaid, want door door de afschaffing van de certificaten en de invoering van het prosumententarief hebben velen de terugverdientijd reeds zien verdubbelen! Als je hier in België als gewone burger een goede investering denkt te kunnen doen, wees dan maar zeker dat de overheid uiteindelijk met het grootste deel van de opbrengsten zal gaan lopen! :twisted:
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Bestaande certificaten zijn niet afgeschaft... Dat zou nogal sterk zijn.
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

Sinister schreef:Bestaande certificaten zijn niet afgeschaft... Dat zou nogal sterk zijn.
Blijkbaar zijn ze in Wallonië zonder problemen afgeschaft.

Ik vind het veel sterker dat jij en ik 100€ extra moeten betalen om Mr. Huts zijn miljoenen te betalen. Terwijl hij zelf niets tot bijna niets bijdraagt...
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Ondertussen van Ecopower een bericht gekregen dat de distributiekosten ook al gestegen zijn en doorgerekend zullen worden vanaf 1 januari van dit jaar.
Vorige prijs per kwh: 0,2477, nu 0,2598, een verhoging dus van 4,88 %.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Ja, waar is de tijd van Johan vandelanotte?
Die kon de distributienet tarieven bevriezen. Wat hij ook gedaan heeft in 2012,2013 en 2014.
Dat daarvoor een gat ontstond van 1.7 miljard euro was geen probleem want de bevriezing liep tot het einde van zijn legislatuur! :-D
De factuur is dus voor deze regering.

En zo komt het dat het een Turteltaks noemt ipv een sossentaks, perfect crime! 8)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

warpozio schreef:
Sinister schreef:Bestaande certificaten zijn niet afgeschaft... Dat zou nogal sterk zijn.
Blijkbaar zijn ze in Wallonië zonder problemen afgeschaft.

Ik vind het veel sterker dat jij en ik 100€ extra moeten betalen om Mr. Huts zijn miljoenen te betalen. Terwijl hij zelf niets tot bijna niets bijdraagt...
De beste stuurlui staan wal, zoals gewoonlijk. De certificaten zijn NIET afgeschaft in Wallonië. Wat in Wallonië WEL is afgeschaft is het prosumententarief.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

lacer schreef:Ondertussen van Ecopower een bericht gekregen dat de distributiekosten ook al gestegen zijn en doorgerekend zullen worden vanaf 1 januari van dit jaar.
Vorige prijs per kwh: 0,2477, nu 0,2598, een verhoging dus van 4,88 %.
Die zijn inderdaad gestegen op 1 januari 2016.
Heb jij een enkelvoudige meter? Dan betaal je wel veel. Bij mij is het (energieprijs + groene stroom + WKK + distributiekosten + transportkosten + federale bijdrage + energiebijdrage):
- dag: € 0,2531 / kWh
- nacht: € 0,1829 / kWh
- exclusief nacht: € 0,1216 / kWh

Het hangt natuurlijk wel af van waar je woont (distributienetbeheerder). IMEA (Antwerpen) is het goedkoopste, INFRAX en GASELWEST (Limburg en West-Vlaanderen) het duurste dacht ik.
Gray schreef:Ja, waar is de tijd van Johan vandelanotte?
Die kon de distributienet tarieven bevriezen. Wat hij ook gedaan heeft in 2012,2013 en 2014.
Dat daarvoor een gat ontstond van 1.7 miljard euro was geen probleem want de bevriezing liep tot het einde van zijn legislatuur! :-D
De factuur is dus voor deze regering.

En zo komt het dat het een Turteltaks noemt ipv een sossentaks, perfect crime! 8)
De Turteltaks is inderdaad het gevolg van schulden die in het verleden zijn gecreëerd. Nu ben ik absoluut geen aanhanger van de sossen (verre van), maar zij zaten toen niet alleen in de regering... De manier waarop die heffing nu wordt aangerekend, is ook absoluut niet correct en dat is wel degelijk het werk van Turtelboom!
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

nickz schreef:
lacer schreef:Ondertussen van Ecopower een bericht gekregen dat de distributiekosten ook al gestegen zijn en doorgerekend zullen worden vanaf 1 januari van dit jaar.
Vorige prijs per kwh: 0,2477, nu 0,2598, een verhoging dus van 4,88 %.
Die zijn inderdaad gestegen op 1 januari 2016.
Heb jij een enkelvoudige meter? Dan betaal je wel veel. Bij mij is het (energieprijs + groene stroom + WKK + distributiekosten + transportkosten + federale bijdrage + energiebijdrage):
- dag: € 0,2531 / kWh
- nacht: € 0,1829 / kWh
- exclusief nacht: € 0,1216 / kWh

Het hangt natuurlijk wel af van waar je woont (distributienetbeheerder). IMEA (Antwerpen) is het goedkoopste, INFRAX en GASELWEST (Limburg en West-Vlaanderen) het duurste dacht ik.
Jouw prijs per kWh kan je waarschijnlijk niet vergelijken met die van Ecopower. Jouw vaste kosten worden verdeeld over het verbruik. Stijgt je verbruik, daalt je prijs/kWh. Denk op dit ogenblik dat enkel een aantal cooperatieven een vaste prijs/kWh geven ongeacht het verbruik. Geen verbruik=0 euro (toch voor heel dat gedoe met de nieuwe taksen :) )

Ik heb ook Ecopower, een overstap naar een andere leverancier zou me op jaarbasis 200 euro besparen maar dan moet ik weer rekening houden met zoveel mogelijk in de daluren doen en aangezien ik in shift sta heb ik tijd op allerlei uren.
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

Ik lees in het artikel op demorgen vooral dat de schulden inderdaad weggewerkt moeten worden, maar ook dat de helft van dat bedrag moet dienen om 2 groene biomassacentrales te financieren.
Aangezien alle kerncentrales nu opeens weer draaien is er een stroomoverschot. Bovendien is de huidige stroomprijs meer dan 20€/MWH lager dan deze centrales minstens nodig hebben om rendabel te zijn.
De auteur gaat er vanuit dat in het huidig tegenvallend economisch klimaat er geen verlieslatende centrales zullen gebouwd worden.

maw Turtelboom heeft de kans om te bewijzen dat de OpenVLD geen belastingspartij geworden is.
Ze zal de turteltaks kunnen halveren... als ze dat zou willen...
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Mijn vaste kosten:

Vaste vergoeding: 59,65
Meet- en telactiviteit: 9,00
Bijdrage energiefonds: 3,00
Welkomstpremie: -75,00
TOTAAL: -3,35

Dit is wel enkel gedurende het eerste jaar (bij Electrabel Easy vast) en vanaf 1 maart 2016 stijgt de 'bijdage energiefonds' van 3 naar 100 euro (Turteltaks). Als dit jaar is afgelopen denk ik dat ik ga overschakelen naar Energy People, dat is zowat de Mobile Vikings onder de energieleveranciers. Die verkopen elektriciteit aan de inkoopprijs en verdienen enkel aan de vaste vergoeding (en die bedraagt slechts 24,20). Ze geven geen welkomstkortingen, maar zelfs dan zijn ze maar een klein beetje duurder dan de leveranciers die wel kortingen geven. Voordeel is dat je dan niet elk jaar moet veranderen :-)
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Groene biomassa centrale -> Biomassa is ten hoogste CO2 neutraal, maar door transport absoluut niet...
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

heist_175 schreef:Prosumententarief geldt niet voor verbruikers die rechtstreeks op het hoogspanningsnet aangesloten zijn.
De grote "zonnepaneelfarms" zijn aangesloten op het hoogspanningsnet en ontspringen de Turteltaks-dans.

Gelukkig is Turtelboom een liberaal, die zouden geen belastingen durven verhogen.
Dat is juist het probleem ze wil overal geld halen, belasting verhoging zou leiden tot een aftrek post, ze wil wel degelijk taks heffen op zelfs het armste gezien in BE. In de vorm van een belasting op loon of whatever zou dat gewoon afgetrokken kunnen worden.

Daarom ook de belasting verschuiving de vergrijzing komt er aan, als niemand werkt dan komt er ook niks meer in het laatje op deze manier kan men overal geld gaan halen ongeacht uw loons inkomsten.

Is het fair normaal wel, maar zoals je al zelf zegt grote bedrijven, hangen gewoon op hoogspannings net :p dus. Daar kan men die taks niet innen. Accijnzen op diesel ook niet want ik geloof dat een bedrijf die zelfs niet moet betalen. En moesten ze dit wel wordt dit toch doorgeschoven naar de eindgebruiker dus wie het koopt. Of het wordt als onkost verrekend in de boekhouding. En jij moet gewoon meer belasting betalen, hoe je het wil zeggen Ik zie niets anders dan belastingverhogingen onder het mom van verschuivingen. Nergens geen dalingen. Waarschijnlijk in de loonlast, waar wij dan weer niks aan hebben, tja zogezegd werk, ..

Als ze morgen alle polen en dergelijke naar huis sturen en enkel produceren voor binnenland en beetje misschien voor buitenland heeft iedereen gewoon werk, .. ik denk dat we 80% uitvoeren. Trouwens dat geld dat deze mensen hier komen verdienen gaat gewoon terug naar deze landen en niemand heeft er iets aan want het is ook niet belast, deze werken vaak onder zelfstandig statuut en betalen belasting in land van herkomst.

Vandaar dat men ook geen belasting om loon wil, het brengt gewoon niks meer op, uiteindelijk zou men degene die werkten zo hevig moeten belasten dat deze beter gewoon thuis konden blijven.

Maar het zijn wel de belgen die de infrastructuur voor deze bedrijven mogen betalen die deze bedrijven hier komen gebruiken. Hebben wij deze bedrijven nodig dat is dan maar de vraag.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

In Vlaanderen is er nog geen rechtspraak geweest over het procumententarief... Ik heb het daarstraks even uitgerekend hier, door de Turteltaks, de taks op de zonnepanelen en de taks op het water ga ik dit jaar 500+ euro uit eigen zak mogen ophoesten. In ruil krijg ik 16 euro de maand extra van de regering. Maw, deze taksshift kost me als alleenstaande 300 euro. Dan heb ik het nog niet over de andere maatregelen die in mijn zakken zitten. 300 euro is veel geld, heel veel geld...

Maar de belastingen zijn niet verhoogd!
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Geen enkele politieker neemt graag onpopulaire maatregelen.
We mogen ook niet blind zijn en doen of de steeds groter wordende staatsschuld de dood normaalste zaak van de wereld is.
Hoe het geld besteed wordt en waar ze het gaan halen is natuurlijk de grote vraag...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Deze taks dient zogezegd om een put te vullen, maar er is eigenlijk geen put. Er is gewoon een kleinere berg winst.
Het is crisis, voor iedereen, ook voor bedrijven, dus moeten ze er niet van uit gaan dat ze elk jaar meer winst kunnen blijven maken.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Slafes schreef:In Vlaanderen is er nog geen rechtspraak geweest over het procumententarief... Ik heb het daarstraks even uitgerekend hier, door de Turteltaks, de taks op de zonnepanelen en de taks op het water ga ik dit jaar 500+ euro uit eigen zak mogen ophoesten. In ruil krijg ik 16 euro de maand extra van de regering. Maw, deze taksshift kost me als alleenstaande 300 euro. Dan heb ik het nog niet over de andere maatregelen die in mijn zakken zitten. 300 euro is veel geld, heel veel geld...

Maar de belastingen zijn niet verhoogd!
Ik hoop voor jou dat je vroeger niet dacht dat een tax shift je een voordeel ging geven. Zeker niet met deze liberale en ultraliberale partijen in de regering... :wink:

Dit gezegd zijnde, door de ganse versnippering van het politieke landschap (met al dat gesplitst), kan je op den duur door de bomen het bos niet meer zien. Het ene niveau beslist wat, dan weer het andere. De maatregelen van de tax shift zouden op federaal niveau mogelijks break-even zijn voor de gewone man (ik zeg: mogelijks, ik betwijfel het eigenlijk nog). Echter met de maatregelen van de Vlaamse regering erbij duik je zeker in de min. Alleen heb ik nog nergens een optelsom gezien van al die maatregelen, ah nee want "dat is een ander niveau, daar zijn we niet voor bevoegd". Die versnippering dient er gewoon voor om de fiscale illusie lekker te kunnen voortdoen. Bovendien is de N-VA weer begonnen met hun communautaire programma, pure aandachtsafleiding van al die maatregelen en wees maar gerust: velen zullen weer in die dwaze val trappen... Ik voorspel nu al: de verkiezingsdebatten zullen weer niet over inhoud gaan, maar over robbertjes met die "transfers naar die luie Walen" :roll:
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Gray schreef:Dat daarvoor een gat ontstond van 1.7 miljard euro was geen probleem want de bevriezing liep tot het einde van zijn legislatuur! :-D
De factuur is dus voor deze regering.
En zo komt het dat het een Turteltaks noemt ipv een sossentaks, perfect crime! 8)
De Turteltaks is maar voor 1/3 voor het vullen van de put (niemand op het idee gekomen om Eandis mee de put te laten vullen, op basis van de winsten die ze al gescoord hebben...) en de rest is voor folliekes van Turtelboom te helpen sponsoren.
Ik denk dat Turteltaks een correcte omschrijving is.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Slafes schreef:In Vlaanderen is er nog geen rechtspraak geweest over het procumententarief... Ik heb het daarstraks even uitgerekend hier, door de Turteltaks, de taks op de zonnepanelen en de taks op het water ga ik dit jaar 500+ euro uit eigen zak mogen ophoesten. In ruil krijg ik 16 euro de maand extra van de regering. Maw, deze taksshift kost me als alleenstaande 300 euro. Dan heb ik het nog niet over de andere maatregelen die in mijn zakken zitten. 300 euro is veel geld, heel veel geld...

Maar de belastingen zijn niet verhoogd!
Het kost gewoon iedereen zoveel enkel als je getrouwd bent kan je deze kost verspreiden over 2 lonen, indien je met z'n twee werkt, maar dat wil niet zeggen dat het je dan minder kost 300 euro is gewoon 300 euro ! Per huishouden, dat per persoon is gewoon om het minder te doen lijken.

Het kan zelfs meer worden voor een gezin omdat deze meer verbruiken, en wat ik bv van de elektriciteit begrepen heb is dat de kost van het verbruik afhangt, dus het kan zelfs meer worden voor een gezin.
honda4life schreef:Geen enkele politieker neemt graag onpopulaire maatregelen.
We mogen ook niet blind zijn en doen of de steeds groter wordende staatsschuld de dood normaalste zaak van de wereld is.
Hoe het geld besteed wordt en waar ze het gaan halen is natuurlijk de grote vraag...
Geef ik je volledig gelijk in, maar als je eerst een put maakt om hem dan te moeten dichten en als held bekroont te worden, tja. Als ik u in een brandend huis duw en dan u heldhaftig kom redden, jij klaagt omdat je brandwonden hebt opgelopen, ..

Ze heeft waarschijnlijk deze maatregelen niet individueel genomen, .. maar ze heeft toen wel individueel kunnen protesteren. Allemaal trouwens. In België kan je alleen niks realiseren, daarom als ze er nu allemaal op afgerekend worden, dat dit ook normaal is !

En dan het volgende, wat ze doet is niet wettelijk, als jij morgen iets doet wat niet wettelijk is dan krijg je daar een straf voor, en dat kan dan nog wel onbewust zijn, zij doet bewust iets onwettelijk.
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

Ofloo schreef: Ze heeft waarschijnlijk deze maatregelen niet individueel genomen, .. maar ze heeft toen wel individueel kunnen protesteren. Allemaal trouwens. In België kan je alleen niks realiseren, daarom als ze er nu allemaal op afgerekend worden, dat dit ook normaal is !
Je bent de eerste die ik in dit dossier pro Freya hoor spreken :)
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Is dat dan niet zo ? Het is de turteltaks, maar zij heeft haar naam hier mogen achter zetten tenslotte heeft zij dit niet alleen beslist, ze mag het wel alleen verdedigen. Dat de partij niet ten onder gaat, heeft het beestje een naam, .. zelfs één partij kan dit niet realiseren, .. in BE moet je een 2/3 meerderheid hebben en alle zaken worden daar met die meerderheid besproken. Dus iedereen kan zeggen nee dit willen we niet en als er meer zijn die het niet willen dan die het wel willen dan gebeurd het niet en anders wel. Democratie 101 en zo is dat destijds ook beslist om die subsidie toe te kennen. :p

Wie bestuurd het land tegenwoordig nva openvld en mr zeker? pff 'k weet eigenlijk zelfs niet wie onze minister is tegenwoordig.

Maar dit is hun taks. Niet de turteltaks, als je een persoon viseert moet je achteraf niet het imago van de partij op poetsen, dan zeg je tja die persoon, .. en weg ermee en opgeruimd staat netjes.

Er zijn nog andere dingen die een gat in de begroting maken, ouderschapsverlof, 4/5 de, brugpensioen, ..ze vinden altijd wel een rede om geld te eisen. Tot je kijkt wat die initiatieven eigenlijk opbrengen. Dan merk je al gauw dat je ze zelf gesponsord hebt, ..

Zonnepanelen, hoeveel stroom krijgen we daar eigenlijk van terug, in de winter zo goed als niks in de zomer moet je een pin in de grond slagen om de stroom kwijt te kunnen. En degene die al geld genoeg heeft om zulk een investering te doen die krijgt zijn stroom nog gratis ook.

Binnenkort allemaal een slimme meter die laat zien wanneer je stroom produceert en dan je daar op afrekent. Maar dit wordt ook enkel voor de gemiddelde mens. Let op mijn woorden dit zonnepaneel verhaal is nog niet gedaan. Eerst moet men de winst die die mensen op die panelen gemaakt hebben terug verdienen met interest.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Politici maken fouten, dat is altijd zo geweest. Subsidies voor zonnepanelen was in beginsel geen slecht idee.
Het is dus al te gemakkelijk om de schuld op "de rooie" te steken. Nu doet iedere regering dat, het is altijd de fout van de vorige.

Het liep echter grondig mis met de opvolging en de bijsturing ervan. Het probleem werd wel opgemerkt maar VLD en Groen waren niet akkoord met een bijsturing van het systeem. Zij dragen dus de zwaarste verantwoordelijkheid voor de schuldenberg.

Bij de VLD is het ook nog eens hun verantwoordelijkheid om die schulden op zo'n manier af te lossen (lees laat de meest spaarzame gebruiker meest betalen voor zijn of haar stroom en laat enorme grootverbruikers ongemoeid.

Mocht Turtelboom afgestraft worden bij de volgende verkiezingen dan is er voor haar naar het schijnt al een topfunctie klaar in de Antwerpse haven. Als dank voor haar (wan?)beleid
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

heist_175 schreef:
Gray schreef:Dat daarvoor een gat ontstond van 1.7 miljard euro was geen probleem want de bevriezing liep tot het einde van zijn legislatuur! :-D
De factuur is dus voor deze regering.
En zo komt het dat het een Turteltaks noemt ipv een sossentaks, perfect crime! 8)
De Turteltaks is maar voor 1/3 voor het vullen van de put (niemand op het idee gekomen om Eandis mee de put te laten vullen, op basis van de winsten die ze al gescoord hebben...) en de rest is voor folliekes van Turtelboom te helpen sponsoren.
Ik denk dat Turteltaks een correcte omschrijving is.
Als eens gekeken naar de aandeelhoudersstructuur van Eandis? Of zelf naar de winst(?) ?

Code: Selecteer alles

De aandeelhouders van Eandis zijn de gemengde Vlaamse distributienetbeheerders voor elektriciteit en aardgas, met name Gaselwest, IMEA, Imewo, Intergem, Iveka, Iverlek en Sibelgas. 100% van de aandelen van Eandis zijn eigendom van de gemeenten sinds het privé-bedrijf Electrabel op 29/12/2014 21% van de aandelen moest verkopen volgens het Vlaams decreet op de intergemeentelijke samenwerking.
Ik heb dus wel degelijk gelijk dat de put bij de distributienetbeheerders een vooruitgeschoven factuur is van de "vorige" regering. :!:
Net zoals de btw-verlaging op elektriciteit die ongedaan moest worden gemaakt.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Gray schreef:Ik heb dus wel degelijk gelijk dat de put bij de distributienetbeheerders een vooruitgeschoven factuur is van de "vorige" regering.
Net zoals de btw-verlaging op elektriciteit die ongedaan moest worden gemaakt.
Lol, objectief gezien is de toestand aan het begin van een nieuwe legislatuur natuurlijk altijd de schuld van de vorige regering.
Dat is het punt niet, elke nieuwe regering heeft dat probleem of die opportuniteit.

Het punt is dat een Minister belastingen int via een ondoorzichtige nieuw uitgevonden taks op de elektriciteitsfactuur terwijl er al voldoende belastingsystemen zijn.
Ik had liever gehad dat men de BTW op elektriciteit verhoogde naar 75% en alle andere debiele overbodige administratie afschafte. Met die 75% BTW kan men gerust alle kosten dekken. Dan wist iedereen tenminste dat er slechts 25% van zijn elektriciteitsfactuur naar z'n leverancier gaat.
Nu is het onduidelijkheid troef en wordt er veel geld verspild aan bureaucratie.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ofloo schreef: in BE moet je een 2/3 meerderheid hebben
Niet voor alle zaken hoor :-)
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Nee, voor een regering te vormen wel, maar voor debiele populistische maatregelingen wel, anders hebben ze toch altijd wel kritiek als er dan één iets stom doet dan hoort men niemand. Het is héél simpel, men had bij de invoeging iets moeten zeggen. Weet je wat plichtsverzuim is, als je weet/ziet dat iets verkeerd gaat en je laat het gebeuren, dan ben je ook ineens mee schuldig.

En er zijn er zo veel, vanaf er iets of wat ademruimte in het budget is, begint men het geld door ramen naar buiten te smijten. Wat verhofstat gedaan heeft trekt ook op niks, deze heeft alle eigendom verkocht, en terug gehuurd. Het nieuw justitie paleis in Antwerpen gehuurd !? Het is kosten maken om ze te maken. Dit zijn kosten waar men nooit meer vanaf geraakt, dat is dweilen met de kraan open !

Elektriciteit duur !? heb je die factuur al eens vast gepakt en gekeken hoeveel er effectief naar elektriciteit gaat, .. dan heb ik het niet over distributie kosten en dergelijke. Let op mijn woorden binnenkort iedereen een diesel groep in de tuin/gas turbine of whatever. Opslag van energie wordt beter en goedkoper, ..
Flippi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 64 keer

Ook niet netjes: de leugenachtige informatie dat iedereen 100 € zou dienen te betalen. Dit werd in het begin zo gecommuniceerd.

Achteraf vielen dan de lijken uit de kast dat appartementbewoners ook nog extra dienen te betalen voor gedeelde meters (verbruik traphal, gemeenschappelijke kelder, etc...) of dat de zogenaamde luxeverbruikers die meer dan 5 MegaWatt verbruiken extra dienen te betalen.

Ik ben zo'n luxeverbruiker, zonder zwembad weliswaar, maar wel met een kleine eengezinswoning die verwarmd wordt met accumulatievuren. Dat is dan 290 € meneer. :evil:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Een collega verwarmd ook elektrisch, dat is dan €700 ofzoiets extra.
Maar liberalen verhogen de belastingen niet hé.

Man man man.
Dit krijgen de liberalen toch niet uitgelegd zenne...
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Wat socialisten uitgeven moeten liberalen betalen? :wink:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Een spilzieke regering bedoel je, ongeacht welke kleur van pet ze ophebben...
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

na electriciteit en kabel is ook water/sportinfrastructuur uit handen gegeven de laatste jaren:
http://www.tijd.be/ondernemen/diensten/ ... 0-3082.art
want zo'n organisatie kan het "goedkoper" doen dan de gemeente...Ze kunnen "btw" terugtrekken als "vzw"
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”