O-BOX 3 + Eigen router (Apple Airport Extreme)

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
macamba
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 jul 2008, 08:50
Uitgedeelde bedankjes: 143 keer
Bedankt: 29 keer

Binnenkort stap ik over naar Scarlet trio, het liefst blijf ik m' eigen router nog gebruiken. (Airport Extreme.)

Ik weet dat ik de airport extreme in bridged (DHCP) modus kan zetten.

Maar liever zou ik een PPPoE sessie starten, zodat ik van alle functionaliteiten gebruik kan blijven maken (het wifi gastnetwerk vooral).
Nu heb ik in de infobase al gevonden:

Verbindingstype type: PPPoE
Loginname: xxxxxx@SCARLET <- is dit dezelfde username & password als bij "mijn scarlet" ?
Wachtwoord: spreekt-voor-zichzelf
MTU: 1480

Moet (of kan) ik op de O-BOX 3 nog een instelling aanpassen?
..of de UTP kabel richting eigen router op een specifieke poort aansluiten?

Wellicht zijn er hier al verschillende mensen die hun eigen router achter de door Scarlet geleverde router hebben geplaatst en mij van tips kunnen voorzien.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Je zal de PPPoE-gegevens moeten opvragen bij Scarlet. Die wijken af van deze voor MijnScarlet!

Voor de rest zie ik geen problemen. Ik heb Scarlet Trio achter een Sagem 3464 waarbij een DIR-615 op OpenWRT een eigen PPPoE-sessie opzet.
Computer(k)nul
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

Staan de PPPoE-gegevens niet gewoon op de eerste factuur met alle andere details?
macamba
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 jul 2008, 08:50
Uitgedeelde bedankjes: 143 keer
Bedankt: 29 keer

Ik heb het in ieder geval even getest met een Proximus verbinding en het werkt effectief met een BBOX3, gewoon je eigen router op LAN1 aansluiten en de PPPoE gegevens ingeven.

Nu draai ik wel 2 PPPoE sessies maar bij Scarlet zijn er blijkbaar ook 2 toegelaten dus dat is geen probleem.
In de BBOX 3 zit nog een setting om DHCP uit te schakelen maar heb al gelezen dat dit problemen kan geven met TV.

Ik verwacht dat het bij Scarlet met een OBOX 3 dan ook zo zal werken.

Bedankt alvast voor het meedenken,
ik zal de PPPoE gegevens dan opvragen bij Scarlet.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Zoals al eerder gemeld in dit Forum (zie hier en hier) deelt Scarlet de PPPoE logon en paswoorden niet mee.
De enige oplossing die ze kunnen bieden is een technieker langssturen (die via een gearchiveerde encryptietool, deze gegevens kan opvragen)
macamba schreef:Nu draai ik wel 2 PPPoE sessies maar bij Scarlet zijn er blijkbaar ook 2 toegelaten dus dat is geen probleem.
Inderdaad, je krijgt maximaal 2 PPPoE sessies bij Scarlet.
macamba schreef:In de BBOX 3 zit nog een setting om DHCP uit te schakelen maar heb al gelezen dat dit problemen kan geven met TV.
Geen idee wat je hiermee zou willen bereiken?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Werkt PPPoA eigenlijk nog? Ik herinner mij dat je dat vroeger moest gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn SGP312 met Tapatalk
macamba
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 jul 2008, 08:50
Uitgedeelde bedankjes: 143 keer
Bedankt: 29 keer

philippe_d schreef:Zoals al eerder gemeld in dit Forum (zie hier en hier) deelt Scarlet de PPPoE logon en paswoorden niet mee.
De enige oplossing die ze kunnen bieden is een technieker langssturen (die via een gearchiveerde encryptietool, deze gegevens kan opvragen)
macamba schreef:Nu draai ik wel 2 PPPoE sessies maar bij Scarlet zijn er blijkbaar ook 2 toegelaten dus dat is geen probleem.
Inderdaad, je krijgt maximaal 2 PPPoE sessies bij Scarlet.
macamba schreef:In de BBOX 3 zit nog een setting om DHCP uit te schakelen maar heb al gelezen dat dit problemen kan geven met TV.
Geen idee wat je hiermee zou willen bereiken?
Bedankt Philippe_d,

De install moet nog gebeuren dus het is maar goed dat ik hier op voorhand al wat info heb ingewonnen.
Ik zal het de technieker vragen dan, hopelijk gaat dat lukken.

Het viel me inderdaad al op dat als ik Scarlet via mail de vraag stelde, dat ze erg vaag deden, zo van "u heeft van ons een brief ontvangen met alle gegevens" -niet dus.

Thx for the support!!
macamba
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 jul 2008, 08:50
Uitgedeelde bedankjes: 143 keer
Bedankt: 29 keer

Update:

Aangezien ik nu nog een Proximus BBOX3 heb en daarachter m'n eigen router (beter wifi bereik) heb ik de afgelopen dagen even getest:

De Proximus of Scarlet DSL router laten zoals deze is, en je eigen router in Bridged zetten heeft bij mij altijd prima gewerkt, nooit issues.

Nu een aantal dagen getest waar dit topic over gaat: een tweede PPPoE sessie starten op je eigen router.
Het leek allemaal te werken, speedtest OK, lage ping van 28ms all good.

Totdat Netflix raar begon te doen.
Leek een DNS issue, Netflix had me aangeraden een DNS flush aan de provider te vragen.
Maar ik gebruik Google DNS.. dus de provider lijkt het niet schuld.

Google DNS verwijderd en alles leek terug normaal te werken op de Apple TV, maar de mobiele apparaten bleven issues houden (traag, niet kunnen inloggen, terwijl youtube en speedtest super waren).

Dan maar even op 3G testen.. werkte prima.

Bljkt dus dat de Airport Extreme om 1 of andere reden niet goed werkt met PPPoE, heb zowel Google DNS en Proximus DNS geprobeerd.. het werkte niet lekker.
Dus dan alles maar terug in Bridged en het probleem is opgelost.
Op Google regent het klachten ivm dezelfde issues.

Mijn raad: gebruik indien je kunt gewoon je DSL router en hou het simpel.
Hoogstens ivm betere Wifi of backup (Time Machine) is zo'n airport een uitkomst maar laat 'm lekker in Bridged staan.

Ik begrijp nu waarom providers er niet graag aan meewerken dat mensen hun eigen routers gebruiken, vaak miserie.
Wijze les geleerd! Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan ;-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

macamba schreef:Aangezien ik nu nog een Proximus BBOX3 heb en daarachter m'n eigen router (beter wifi bereik) heb ik de afgelopen dagen even getest:
De Proximus of Scarlet DSL router laten zoals deze is, en je eigen router in Bridged zetten heeft bij mij altijd prima gewerkt, nooit issues
Je gebruikt (ook in de titel van het topic) verkeerdelijk het woord "router".
Gezien je je eigen router in bridged zet, heb je geen router meer, maar gewoon een WiFi access point :wink: .
macamba schreef:Mijn raad: gebruik indien je kunt gewoon je DSL router en hou het simpel.
Dat is afhankelijk van wat je wilt !
  • Indien je je eigen "router" alleen wil gebruiken om je WiFi bereik te verbeteren, dan heb je 100% gelijk. Wij raden ook altijd onze gebruikers aan om hun router in te stellen als "Switch + AP" (aka in bridged zetten).
  • Maar vele gebruikers willen een eigen router, omdat ze meer opties wensen te gebruiken, dan de standard DSL router. In dit geval wil je de router (B-box) van de ISP gewoon als pure modem gebruiken, en moet je je eigen router instellen met PPPoE
Alles hangt dus af van de reden waarom je een eigen "router" wil gebruiken achter de b-box/o-box
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”