TV Scherm schoonmaken/ontvetten ?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Welk product gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen ? Wij hebben een Samsung H7000 reeks en onze dochter haar handen staan op het gehele scherm ... En met HG product voor tv schermen gaat dat er echt niet goed af ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Isopropyl Alcohol (ook gekend als isopropanol). Te koop in je lokale apotheek. Tip: koop 99% IPA en verdun het tot 80% met gedemineraliseerd water. Zo voorkom je strepen van IPA.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sasuke schreef:Wij hebben een Samsung H7000 reeks en onze dochter haar handen staan op het gehele scherm
Dat is toch geen touchscreen :lol:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Gewoon met ruitenkuis... naam ontsnapt me efkes.. Die flessen met blauwe vloeistof. Al altijd gebruikt, ook voor phones en tablets. Nooit issues gehad.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:Gewoon met ruitenkuis...
NEEEEE!
Niet doen. Op sommige tv's is dat ok, maar op sommige TV's laat dat permamente vlekken achter als je het niet snel genoeg afkuist... Zo heeft onze kuisvrouw dat eens gedaan en 1 kleine streep achtergelaten. Die heb ik pas na paar dagen gezien. Nu is die permament en krijg ik het met niks meer af. En elke keer als het zonnig is, heb je die streep in het beeld :(
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik gebruik schuimreiniger van Fellowes of Lyreco of schermspray.
kaise1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

Ik gebruik gewoon water en een scheut azijn met een GOEDE fiberdoek (btw die ontvet dikke pannen doeken zoals je die dikwijls in de aldi vindt zijn ongelooflijk om droog vetplekken op smartphones ed te verwijderen ;-)

Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

r2504 schreef:
Sasuke schreef:Wij hebben een Samsung H7000 reeks en onze dochter haar handen staan op het gehele scherm
Onze dochter heeft ooit met zo'n ijzeren pennetje van een 'Magisch tekenbord' heel den tv ondergekrast, TV was 3 weken oud... Maar wat zeg je dan tegen een kind van 2 jaar. Krassen staan er nu dus ongeveer 7 jaar op.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

r2504 schreef:
Ze denkt dat het een reuze tablet of een reuze smartphone is. :mrgreen:
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Dima_2005 schreef:
NEEEEE!
Niet doen. Op sommige tv's is dat ok, maar op sommige TV's laat dat permanente vlekken achter als je het niet snel genoeg afkuist... Zo heeft onze kuisvrouw dat eens gedaan en 1 kleine streep achtergelaten. Die heb ik pas na paar dagen gezien. Nu is die permanent en krijg ik het met niks meer af. En elke keer als het zonnig is, heb je die streep in het beeld :(
En als je naar een film kijkt met donkere fasen dan ziet men dan ook die strepen.
Ik vind dat ook geen goed idee om een beeldscherm te reinigen met ruitenkuis, men mag niet vergeten dat flatscreen TV schermen van plastic gemaakt is en niet van glas zoals bij de oude beeldbuis TV's, voor die laatste categorie TV's mogen met ruitenkuis gereinigd worden.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Maar wat is dan eigenlijk het beste? Kan je dan bvb een fijne doek gebruiken met water en dreft?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Lees vooral de tekst eens in het balkje op de link van Samsung hierboven !
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Had ik idd niet gelezen. Dus dreft is ook geen goed plan. Blijft de vraag : wat is het WEL? We hebben hier al veel gezien van producten die mensen gebruiken maar zijn dit dan de correcte middelen?

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ik denk dat de meeste schermreinigers die verkocht worden wel veilig zijn (maar misschien wat duur).
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:Maar wat is dan eigenlijk het beste? Kan je dan bvb een fijne doek gebruiken met water en dreft?
Samsung levert normaalgezien een microvezel doekje mee met hun tv's. Ook veel scherm-fabrikanten doen dat.
Het zijn eigenlijk stevige microvezel doeken met absoluut geen zichtbare vezel. Je kan ook "glas"-doeken gebruiken (zo'n blauwe zonder vezel).

En zoals ik al zei: 80% isopropyl alcohol. Is ook hetgene dat ze in reparatiecentra gebruiken. IPA is ook 100% veilig voor electronica moest het ergens binnendringen. Je kan electronica perfect in IPA onderdompelen zonder schade te hebben.

Ik heb IPA in een plantenspuit, ik vernevel het op mijn doek. Kuis het af in RECHTE lijnen. En wrijf het eventueel na met een ander doekje om eventuele strepen weg te halen dat IPA achterlaat. (al sinds 80% IPA niet meer nodig gehad)

Je kan ook gewoon gedemineraliseerd water gebruiken indien je geen vettige plekken hebt.

BTW: bijna alle schermreinigers zijn voor 95% gebaseerd op IPA (vaak met wat parfum erbij zodat het niet zo hard stinkt). Verschil: IPA kost slechts 1,20€/100ml.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Goh prijs op zich is ni echt het probleem : je moet ook geen héél flesje over je tv kappen hé. Maar uiteraard kijkt iedereen wel naar zijn portefeuille en dan begrijp ik best dat er vragen zijn als je in de Action (ik noem maar iets) zo een flesje ziet aan 2 euro, terwijl dit anders ruim 25 kost. Daarom dat ik mij ook vragen stel bij de kwaliteit van de andere producten en vooral of je deze altijd kan/mag gebruiken (en dus veilig zijn).

Telefonie = EDPnet + OVH
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

krisken schreef:Goh prijs op zich is ni echt het probleem : je moet ook geen héél flesje over je tv kappen hé. Maar uiteraard kijkt iedereen wel naar zijn portefeuille en dan begrijp ik best dat er vragen zijn als je in de Action (ik noem maar iets) zo een flesje ziet aan 2 euro, terwijl dit anders ruim 25 kost. Daarom dat ik mij ook vragen stel bij de kwaliteit van de andere producten en vooral of je deze altijd kan/mag gebruiken (en dus veilig zijn).
Die kwaliteit kan je als consument niet altijd direct beoordelen.
Ik heb vroeger vakantiewerk gedaan in een zeep/shampoo fabriek en het enigste verschil tussen de merken was ... 'het etiket'. Is wel 20 jaar geleden, maar ik denk dat dit nog steeds legio is.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

apestaart schreef:
r2504 schreef:
Ze denkt dat het een reuze tablet of een reuze smartphone is. :mrgreen:
Ge lacht ermee, maar zo is het wel. Die wil regelmatig op alles wat op een knop lijkt drukken. Kind is net 3jaar geworden en als ik zeg, neem eens een foto van die boom, dan vraagt die mijn iPhone en doet dat gewoon ... Ni normaal hoe snel die daarmee weg zijn.

On topic: bedankt voor de tips. Die isopropyl alcohol gaan we eens proberen, hebben we nog thuis staan zelfs.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Doktor Avalanche schreef:Ik heb vroeger vakantiewerk gedaan in een zeep/shampoo fabriek en het enigste verschil tussen de merken was ... 'het etiket'. Is wel 20 jaar geleden, maar ik denk dat dit nog steeds legio is.
Da's weer zo'n getuigenis op een als "Leo=Ole" (btw: ik heb liever ole qua smaak). Klopt natuurlijk niet. Jij ziet dat gewoon niet als "bandwerker". Maar de computers weten dat wel en passen naargelang recepten aan. Dus eerst worden er 1000 flesjes gemaakt van merk X, en er moet etiket X op. Maar dan rollen opeens van het band 1000 flesjes waar etiker Y op moet. Computer (of persoon) heeft natuurlijk reeds de receptuur aangepast naar merk Y.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Nope, dat was een vat van 10.000l water waarbij handmatig ingrediënten werden gekapt, computer sturing zat daar toen niet in ze.
Met een zak van 25kg poeder op een ladder/stelling naar boven en er gewoon inkappen :-)
Dit mengsel werd dan naar een afvulmachine gepompt. Heb ook nog een aantal keren geholpen met 'mengsel' maken en de persoon die dit deed zei dat zelf. En het was niet voor iedereen hetzelfde, er waren merken die er iets meer bijkapte, welke weet ik niet.
Trouwens in dat bedrijf maakte ze ook javel, en dat was voor elk merk wel hetzelfde. Kan zeggen, na een week aan zulk een band zaten er gaten 'gebrand' door jeans, t-shirt, zowat alles. Ik was blij dat ik dat maar een maand moest doen.

Maar we dwalen af...
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Er staat toch duidelijk op de link van Samsung dat je geen alcohol,... mag gebruiken!?

Voor vingerafdrukken raden ze ScreenClean (of gelijkaardig) aan die je kunt kopen op amazon, bol,...
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Dat staat er om hun gat in te dekken (en om hun product te verkopen). Want sommige mensen gaan er ethanol op gebruiken, welke weldegelijk zware schade kan toebrengen. Of andere alcoholen (zoals diegene in een glasreiniger BTW)...

BTW: Oneplus verwijst je door naar dit: Weliswaar zit er glas over, maar ook enige "veilige" methode om je device proper te krijgen.
En zoals ik al zei: in reparatiecentra gebruiken ze isopropanol met liters. Zelfs een pure LCD zonder enige bescherming (bv. om in een tablet te steken) wordt eerst proper gemaakt met isopropanol.

Vermijd ook papieren doekjes. In realiteit zitten er heel scherpe microscopische deeltjes in die je scherm kunnen bekrassen.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Ik kuis de TV met brillendoekjes, dat gaat goed voor stof. Op de doekjes zelf staat dat het geschikt is voor camera, lcd en bril.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Die brillendoekjes zijn meestal geparfumeerd en laat dat oliën achter nadat de alcohol is verdampt. Ik deed dat ook en gelukkig is het nog een glazen bak zodat ik de opgebouwde gele smurrie er met een glasreiniger nog afkreeg.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Allez, ik zal dan al wreed veel chance gehad hebben: nen Panasonic plasma, 2 Samsung LCDs, nen Panasonic LCD, nen Eizo TFT (S-PVA), nen Dell TFT, iPads, iPhone, Android phones, Surface Pro, laptops... Al minstens een decennium gebruik ik altijd ruitenkuis, en nog nooit een probleem gehad.
Regulus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

FWIW ... ik denk dat er hier geurkaarsen gebrand werden want het vet droop van de TV :eek:

Vanalles geprobeerd zelfs speciale spiegelglas reiniger ... altijd vegen .. dan de vooraad poetsdoeken van mijn echtgenote doorgenomen .. daar zat een soort blauwe "zeemleer"-achtige microvezeldoek bij, voelt eigenlijk een beetje "vettig" aan vreemd genoeg, en de actie daarvan was zo goed als miraculeus ... 1x erover en spotless .. 2x gedaan om zeker te zijn :lol: kon het bijna niet geloven ... 8)
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Inderdaad geen papieren doekjes, maakt krassen...
Schermspray met grote microvezeldoek. Geen alcohol, dat scherm moet niet ontsmet worden hé ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Regulus schreef:Vanalles geprobeerd zelfs speciale spiegelglas reiniger ... altijd vegen .
Pro-tip: was NOOIT microvezel doeken met een wasverachter. En gebruik een zo simpel mogelijke zeep om je doeken te wassen, dus zonder toevoegingen om het zachter / properder / ... te maken. En om de 20 wasbeurten een goede scheut azijn erbij doen.

Als je je doeken met wasverzachter wast, gaat de wasverachter (en zeep) in de vezels kruipen, en krijg je dus vegen.
XIII
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 1 keer

momenteel verkopen ze in de action lab31 wipes, en die zijn zeer goed.

Afbeelding
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Misschien geldt ook hier het principe "voorkomen is beter dan ... met mogelijk schadelijke producten reinigen".
Hier lopen ook 3 kinderen rond. TV hangt aan de muur, maar zeker niet hoog (bovenkant op 120cm van de grond, 't is een 42"). Eronder een laag meubel (40 cm diep). De kinderen kunnen dus zeker aan de TV, maar doen het blijkbaar door die opstelling niet veel.

Als er dan al eens een vinger op staat, doe ik die weg met een licht vochtige (alleen water) zachte doek. En daarna afdrogen met een droge zachte doek.
Is het alleen stof, dan gewoon met droge zachte doek.

Idem voor monitor pc.

Ik gebruik nooit product omdat het gewoon niet nodig is.

Kleine opmerking: hier geen rokers in huis. Dat maakt een enorm verschil.
Heb je een roker in huis, dan zet zich inderdaad een bruin/gele smurrie af op alles wat plastic is. En ik ben ervan overtuigd dat die smurrie zelfs schadelijker is voor plastic dan menig kuisproduct. Plastic wordt er broos van.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Dima_2005 schreef:
NEEEEE!
Niet doen. Op sommige tv's is dat ok, maar op sommige TV's laat dat permamente vlekken achter als je het niet snel genoeg afkuist...
Inderdaad! Met beeldbuizen vroeger kon je dat zonder problemen doen (die waren van glas), maar bij flatscreens kan de coating daardoor worden beschadigd!

Voor flatscreens worden speciale niet-agressieve reinigingssprays verkocht in elektrozaken maar soms ook bij Blokker e.d. (o.a. van Philips).
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”