Lip sync bij een Samsung tv

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Nachtraaf13
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 okt 2015, 16:30
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Begin november kocht ik mij een Samsung UE40JU6440 UHD. Pas na mijn verhuis begin december ben ik de tv frequent beginnen gebruiken. Vooral dan om films te bekijken via een HD rechtstreeks op de tv aangesloten. Ik gebruik daarvoor ook nog een draadloze koptelefoon.

Sinds enige tijd ben ik beginnen vermoeden dat ik met een lip sync probleem zit. Omdat er ook een paar gedubde films tussenzaten en een paar films met ondertitels, viel het maar na verloop van tijd op. Intussen ben ik regelmatig eens over en weer tussen tv en pc gelopen om op bepaalde opvallende momenten te letten. Intussen ben ik zeker dat het zich bijna altijd voordoet.

Wat ik ondertussen weet:
- doet zich enkel voor bij HD, niet bij standaard tv programma. Binnenkort probeer ik er een PS3 op aan te sluiten dus ben ik benieuwd of er daar geen lag gaat zijn.
- geluid zit altijd voor op beeld
- bestand speelt geen rol: of het nu een avi van klein formaat of grotere mkv is
- bron speelt geen rol: zowel bij een stevig gevulde HD van 4TB als bij een usb stick van 8GB met slechts een avi van 700 mb doet het zich voor.
- beeldkwaliteit heb ik verlaagd van dynamisch naar film maar doet het niet verdwijnen.
- er is een standaardgeluidsvertraging van 100 ms. Er is nog een marge naar 0 (hier uiteraard zinloos) naar 250 ms. Soms betert het een beetje met 250 ms maar zit het nog niet volledig goed. Bij andere films is er nauwelijks een verbetering. Dit is hetgeen bij mij de meeste vraagtekens oproept: waarom het bij de ene voor een kleine verbetering zorgt maar bij de andere is er nauwelijks een verandering. Ik heb het gevoel dat met iets meer marge ik elke film bij aanvang individueel synchroon zou kunnen zetten.
- koptelefoon of niet maakt geen verschil
- bizar genoeg valt enkel de lip sync op maar bij alle andere geluiden (bv. deuren die dichtslaan), heb ik nooit het gevoel dat het geluid ernaast zit. Dat zal waarschijnlijk met het menselijk brein te maken. Maar dat druist eigenlijk in tegen het bovenstaande. Als een bijkomende geluidsvertraging tot 250 ms het geluid nog niet synchroon laat lopen, waarom valt het dan enkel maar bij de lip sync op?

Blijkbaar is het een vrij voorkomend fenomeen bij moderne tv's die net iets meer tijd moeten spenderen om het beeld mooi te laten overkomen waardoor het geluid er al eerder is. Zoals gezegd heb ik de beeldkwaliteit al verlaagd en heb ik de geluidsvertraging op het maximum gezet. Het zou ook een gekend probleem zijn bij deze serie van Samsung. Samsung heeft al met een laatste update een verbetering ingevoerd. Ik heb de laatste firmware dus daar zit de oplossing niet.

Is er iemand die ervaring heeft met dit fenomeen en nog andere opties weet of ben ik best dat ik de helpdesk van Samsung contacteer (en misschien ook meteen maar de verkoper van het toestel)?
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Ligt het probleem niet bij de draadloze koptelefoon?
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

sirWard schreef:Ligt het probleem niet bij de draadloze koptelefoon?
Nachtraaf13 schreef:- koptelefoon of niet maakt geen verschil
Is het geen mogelijkheid om je TV eens te resetten naar fabrieksinstellingen, en dan eens te kijken zonder extra apparatuur?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Een input lag van +/- 100ms is inderdaad vrij vaak voorkomend bij goedkopere UHD tv's. Heb je het ook voor via HDMI?
En probeer eens bv. Game mode aan te zetten of een of andere andere motion verbterende technologie.
Nachtraaf13
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 okt 2015, 16:30
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Dima_2005 schreef:Een input lag van +/- 100ms is inderdaad vrij vaak voorkomend bij goedkopere UHD tv's. Heb je het ook voor via HDMI?
En probeer eens bv. Game mode aan te zetten of een of andere andere motion verbterende technologie.
Morgen ga ik een hdmi kabel halen om de PS3 te verbinden. Er zijn 4 hdmi ingangen en ingang 1 laat game modus toe. Wanneer ik de HDD dan aan de PS3 hang, zou het dan misschien zonder lip sync lukken? (Enfin, in zoverre de tv de PS3 gaat herkennen want via de gewone AV-ingang herkende hij niets).

Ik heb ook nog een Western Digital media player liggen maar die dateert van 2009. Ik herinner mij daar enkel AV-kabels van. Dus geen idee of die via een hdmi te verbinden viel. Met mkv's heeft die trouwens te veel problemen, reden waarom ik die niet meer gebruik (al zal datzelfde probleem waarschijnlijk ook opduiken bij een PS3).
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Nachtraaf13 schreef:Wanneer ik de HDD dan aan de PS3 hang, zou het dan misschien zonder lip sync lukken? (Enfin, in zoverre de tv de PS3 gaat herkennen want via de gewone AV-ingang herkende hij niets).
Beste natuurlijk is om alle mogelijke bottlenecks eerst uit te sluiten.
De ingebouwde players in TV's zijn vaak best crappy. En ze worden er niet echt beter op naar mijn ervaring. Weet niet wat het is bij PS3.

Heb je geen laptop / desktop dat je via HDMI aan je tv kan hangen?
Nachtraaf13
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 okt 2015, 16:30
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Dima_2005 schreef:
Nachtraaf13 schreef:Wanneer ik de HDD dan aan de PS3 hang, zou het dan misschien zonder lip sync lukken? (Enfin, in zoverre de tv de PS3 gaat herkennen want via de gewone AV-ingang herkende hij niets).
Beste natuurlijk is om alle mogelijke bottlenecks eerst uit te sluiten.
De ingebouwde players in TV's zijn vaak best crappy. En ze worden er niet echt beter op naar mijn ervaring. Weet niet wat het is bij PS3.

Heb je geen laptop / desktop dat je via HDMI aan je tv kan hangen?
Neen, desktop staat te ver en netbook (een Samsung!) heeft zijn beste tijd gehad.

Nog enkele vaststellingen, sommige meer op gevoel:
- tussen de films kan het wisselen, sommige hebben er meer last van, andere minder
- binnen een film wisselt het soms ook
- pauzeren of eventjes forwarden en terugspoelen lijkt het soms te verhelpen maar dat is zo uitzonderlijk dat het meer toeval lijkt.

Ik ga eens contact opnemen met de helpdesk en zien wat zij ervan zeggen. Naar het schijnt is er ook een verborgen service menu waar er iets meer met de geluidsvertraging kan geprutst worden. Maar dat is iets voor de Samsung techniekers want als particulier erin prutsen is riskant en doet de garantie teniet.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Zo te horen ligt het echt aan de media player... En zelfs niet aan de input lag.
Nachtraaf13 schreef:Naar het schijnt is er ook een verborgen service menu waar er iets meer met de geluidsvertraging kan geprutst worden. Maar dat is iets voor de Samsung techniekers want als particulier erin prutsen is riskant en doet de garantie teniet.
Doet niks met je garantie hoor ;-) Maar ik zou eerst kijken of de PS3 het wel goed doet...

Anders kun je eens een simpele media player aanschaffen (eventueel een OrangePi Pc met OpenELEC erop)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”