Het grote Custom ROM topic

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
BertG3
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Aangezien we allemaal UB'ers zijn, ben ik er zeker van dat er hier al enkele zich gewaagd hebben aan een Custom ROM op hun Android telefoon.

Ervaringen/tips&tricks zijn hier welkom.

Dit weekend ben ik begonnen aan het Custom ROM straatje even te verkennen.

Momenteel:

Device: OnePlus One
Kernel: stock kernel
Recovery bootloader: TWRP

Binnenkort eens de Franco Kernel flashen om betere batterijduur te behalen.

Hopelijk slaat dit topic aan :-D

Ik ben alvast benieuwd naar jullie ervaringen.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik ben hier de flashoholic van dienst denk ik dan :-)

Franco is al heeel erg lang gestopt, denk zelfs niet dat die icm Exodus gaat werken.
Trouwens: Exodus heeft al een best getunede kernel (en net daarom is de batterij van exodus best goed).

Momenteel zit ik op Temasek v2.5.1 (gebaseerd op CM13 - Android 6.0) icm jgcaap kernel.
In het verleden (op Android 5.0-5.1) heb ik ze allemaal al eens geprobeerd, inclusief BrokenOS. Op Android 6.0 enkel stock CM13 en Temasek (door katinatez). Exodus moet ergens deze maand uitkomen met hun Android 6.0 ROM deze keer gebaseerd op puur AOSP, zonder CM. Wat goed is gezien CM echt meer en meer aan het prutsen is. Ik zie de laatste 2 weken het achteruit gaan ipv beter te worden.

Wat je moet opletten: bij elke device heb je andere "goede" en "slechte" custom ROMs, dus om 1 topic te hebben voor alle custom roms lijkt me wat extreem :P
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 129 keer

Device: OnePlus One
Kernel: cm-13.0-caf branch
Recovery bootloader: TWRP
http://forum.xda-developers.com/oneplus ... 0-t3242700

Doze + Now on Tap is de reden waarom ik zo snel mogelijk van 5.X af wilde zijn. De batterij was ook echt bedroevend op de Lollipop stock ROM van CyanogenOS. Nu een pak beter (maar nog steeds niet zo goed als bij de start, toen was ik echt onder de indruk).
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Je weet toch dat Doze nog steeds niet 100% werkt he in CM? Het zit er technisch gezien wel in, maar het werkt niet zoals het zou moten werken :roll:

Bij de start (KitKat) was batterij echt wel epic. Ik ken een paar mensen die Kitkat teruggezet hebben en die halen terug 8-10u SOT tov 3-4u op L en 4-5u op M.
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster

Dima_2005 schreef:Je weet toch dat Doze nog steeds niet 100% werkt he in CM? Het zit er technisch gezien wel in, maar het werkt niet zoals het zou moten werken :roll:

Bij de start (KitKat) was batterij echt wel epic. Ik ken een paar mensen die Kitkat teruggezet hebben en die halen terug 8-10u SOT tov 3-4u op L en 4-5u op M.
I know, maar het werkt wel heel vaak en als het werkt dan werkt het ook effectief heel goed.
Ik heb ook de app Naptime er op staan om de instellingen van Doze wat aan te passen (https://play.google.com/store/apps/deta ... doze&hl=en)

8-10u SOT heb ik wel nog nooit gehad. Ik heb een paar keer al eens terug een KitKat ROM er opgezet, en ondanks dat het bij velen een verademing is ervaarde ik niet hetzelfde qua SOT. Over welke hebben we het? 25R nog? of 44 ofzo?
BertG3
userbase crew
userbase crew

Inderdaad SOT is hier ook vreselijk verminderd van KitKat-> Lollipop. Op Exodus is het beter maar nog steeds allesbehalve indrukwekkend (zeker met een 3100 mAh batterij).

Eventueel verander ik de titel naar een topic voor de OPO ? Maar in feite kan iedereen z'n ervaringen hier delen als je het 'formuliertje' invult zoals jnsvr ook gedaan heeft ?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

jnsvr schreef:Ik heb ook de app Naptime er op staan om de instellingen van Doze wat aan te passen (https://play.google.com/store/apps/deta ... doze&hl=en)
Moet ik ook eens testen. Heb eigenlijk 3-4%/nacht aan verlies. Ongeveer idem bij L.
jnsvr schreef:8-10u SOT heb ik wel nog nooit gehad. Ik heb een paar keer al eens terug een KitKat ROM er opgezet, en ondanks dat het bij velen een verademing is ervaarde ik niet hetzelfde qua SOT. Over welke hebben we het? 25R nog? of 44 ofzo?
8-10u SOT is moeilijk te halen, moet ik zelf ook toegeven. Maar bij Kitkat haalde ik toch aanzienlijk betere batterij (05Q en 44R icm Franco). In realiteit haalde ik meestal de 6u zonder probleem. Met L haalde ik reel zo'n 4u SOT. Met M heb ik nu 4u30min SOT en heb ik nog 12%.

Natuurlijk verschilt dat gewoon dag per dag, maar ik had toch echt de indruk KK beter was. Maar ik heb eigenlijk voldoende met de batterij van nu. Met custom kernels en wat underclocken en custom profiles haalde ik op L zelfs de 7-8u (zoals bij Kitkat zonder alle "optimalisaties"), maar toen was perormance ook niet echt top (maar voldoende). Ik had gewoon het profiel opgeslagen als ik weet dat ik de gsm lang nodig ga hebben zonder mogelijkheid om op te laden.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Vroeger een ZTE Blade gehad, die gsm heeft veel nut gehad aan een custom rom. Toen hielp dat ook echt met de snelheid waar elk beetje telde op een single core 800MHz CU.
Daarna een Galaxy Nexus gehad die toen het kersverse 4.0 lang stock heeft gedraait, maar met 4.1 en 4.2 toch custom rom gedaan met een hele hoop roms (meestal geen CM based). De reden was dat battery life met 4.2 toch echt wel slecht geworden was. En daar hielp Franco kernel een heel pak mee.
Daarna overgestapt op een Nexus 5 altijd stock gedraait (wel root). Op een gegeven moment was ik het flashen van roms wel beu. Deels is dat wel leuk, maar er kruipt echt veel tijd in eerdat je een goede combo hebt en alles weer vlot draait. (en dan wil je weer eens iets anders proberen).
Nu een OPO, al anderhalf jaar draait die de stock CM die er bij kwam. Ook ik heb de battery life zien kelderen met 5.0 en 5.1
Nu op de laatste officiele build haal ik 2 a 2.5u screen on op een dag terwijl dat in de kitkat dagen makkelijk tegen de 4 en soms er wel over zat. Ik moet er wel bijzeggen dat ik dingen zoals locatieservices etc niet af zet. Zolang ik het einde van de dag haal ben ik blij, maar nu zit het op het randje en ben ik toch eens aan het zien naar roms.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Het is wel heel spijtig dat we AK kwijtgeraakt zijn als dev voor onze device. Met zijn kernel op 5.1 haalde ik echt goede batterij (met mijn eigen profile)... Lightning kernel is een "vervolg", maar het is zo'n typisch gevalletje "ik weet niet wat ik doe: commitje hier, commitje daar". Blijkbaar werkt het goed (basis van ak is er nog), maar ik wacht even af. Ik wacht vooral op Exodus. Ga binnenkort ook eens experimenteren met Temasek CAF (maar dan eigen build, niet die kerel van XDA die er ook niks van kent)
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

hier ook een oneplus one :)
meerdere rom's geprobeerd, maar uiteindelijk gestopt bij exodus: stabiel, alle functies dat ik wil, deftige battery life, regelmatig updates, ...
heb momenteel ook wel miui 7 en (de nog niet werkende) sailfishos erop via multirom.
normaal is er binnenkort een werkende rom van sailfishos 2, en ik moet zeggen: ik zit er echt op te wachten!
van wat ik tot nu toe in de niet-werkende versie gezien heb (kon je niet mee bellen), is dat echt wel een aangenaam os voor op de telefoon.
broke23
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 21 keer

Opo met exodus erop. Eagerly waiting for M :angel:

Voordien SlimSaber en brokenOS gedraaid.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Hier ook een grote flasher geweest. :lol:
Eerst begonnen met een HTC Desire waarop er bijna om de twee weken tot een maand een nieuwe ROM werd geflashed.
Daarna overgestapt naar een Samsung Note 1. Op de Note is de flashfrequentie afgenomen, zolang hij maar goed draaide.

Sinds het huidige toestel (Nexus 5) flash ik zo goed als niet meer.
Hij draait wel een ROM = SlimKat. Bij aankoop direct geroot en SlimKat erop gezet en sindsdien zo goed als niet meer aan toe gekomen wegens mega stabiel. Af en toe werd er nog eens een andere ROM geprobeerd (LP en MM) maar wegens lokalisatieproblemen ben ik terug naar KK moeten gaan.

Dus:

Device: Nexus 5
ROM: SlimKat Build 9 (4.4.4)
Kernel: Elemental X
Recovery: TWRP of course
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Onder mijn beheer:

Toestel: Sony Xperia Z1 Compact
ROM: CyanogenMod 12.1 (nightly)
Recovery: TWRP

Toestel: Samsung Galaxy S4 Mini
ROM: CyanogenMod 12.1 (laatste snapshot)

Toestel: Samsung Galaxy Tab Pro 8.4
ROM: CyanogenMod 12.1 (laatste snapshot)

Toestel: Samsung Galaxy Ace II
ROM: CyanogenMod 11 of 12.1 (sowieso unofficial)

Toestel: LG Optimus G
ROM: CyanogenMod 12.1 (nightly)

Alle bovenstaande toestellen bevatten ook Open GApps Pico.

Kernels of andere ROMs hou ik me niet echt mee bezig; helaas kan ik niet voor elk toestel opvolgen wat actueel is.

Verder hebben we ook nog een Moto E (1st gen), een Nexus 7 en een Nexus 9. Die draaien alles nog stock, maar wel steeds de laatste versie. Het blijft o.a. frustrerend dat we enkele toestellen op stock moeten houden om idiote software zoals TV Overal te kunnen draaien. *kuch* root detectie
Maar door aanhoudende problemen daarmee (Chromecast) zou het wel eens kunnen dat we een alternatief gaan gebruiken en de laatste toestellen dus ook van hun fabriekshandicap verlost kunnen worden.
Afbeelding
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Iemand al eens Ubuntu Touch proberen flashen (met multirom ofzo)?
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster

Nob schreef:Iemand al eens Ubuntu Touch proberen flashen (met multirom ofzo)?
Jep, was er snel terug af.
Helemaal niet responsive, amper wat op te doen. Ik had er veel meer van verwacht.
Is wel al lang geleden, misschien ondertussen beter... Maar dan nog, veel kan het toch niet in vergelijking met de OS's van nu.
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

jnsvr schreef:
Nob schreef:Iemand al eens Ubuntu Touch proberen flashen (met multirom ofzo)?
Jep, was er snel terug af.
Helemaal niet responsive, amper wat op te doen. Ik had er veel meer van verwacht.
Is wel al lang geleden, misschien ondertussen beter... Maar dan nog, veel kan het toch niet in vergelijking met de OS's van nu.
Spijtig, ik zou er op termijn graag naar overschakelen...
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Er is absoluut niks bijzonders aan Ubuntu Touch. Het is leuk en nieuw. Maar qua usability zit je helemaal nergens. Zelfs als ze het stabiel krijgen, vrees ik dat het enkel leuk is in een MultiROM oplossing, waarbij je Android nog steeds zou hebben als backup als je effectief iets wilt doen met je smartphone.

Vooral op vlak van apps ed loopt Ubuntu toch zwaar achter. Al vind ik het systeem wel leuk (ook dat apps gebaseerd zijn op HTML5 is awesome).
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 37 keer
Contacteer:

Aangezien ik de Triiing app op mijn Oneplus2 constant wil gaan gebruiken, moet ik blijkbaar mijn telefoon rooten en dan de xposed module Fake Wifi installeren.

Welke ROM raadden jullie mij aan? Moet wel stabiel zijn, want gebruik mijn telefoon toch heel intensief voor bellen, internetbrowsing, mail en contacts. Liefst denk ik ineens aan Android 6 compatibel.

bedankt
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Cyanogenmod nighly draait erg goed op MN oneplus one (1% drain op ganse nacht met bluetooth en wifi aan, met bar slechte Mobistar ontvangst dan nog).
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ik ben nu aan het wachten op de nieuwe exodus rom voor mijn OPO.. hun android 6 release is nog niet klaar,
en de laatste update aan hun huidige release dateert ondertussen van eind december :(
(maar het is wel tot nu toe de beste android rom dat ik al geprobeerd heb)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Ik draai ondertussen een maand de laatste KitKat 4.4 CM rom voor mijn OPO en niks dan lof. Dat ding doet het gewoon altijd. En sleurt er net 4u gebruik uit op de zwaarste dagen met enkele procenten over voor het slapen gaan. Dat lijkt misschien niet zo veel, maar met locatieservices, veel LTE/3G/WiFi (tegen de GB per dag soms op 3G/LTE) is het dat echt wel.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 37 keer
Contacteer:

Welke zou je aanraadden voor de 2?
broke23
Premium Member
Premium Member

Splitter schreef:ik ben nu aan het wachten op de nieuwe exodus rom voor mijn OPO.. hun android 6 release is nog niet klaar,
en de laatste update aan hun huidige release dateert ondertussen van eind december :(
(maar het is wel tot nu toe de beste android rom dat ik al geprobeerd heb)
Same hier. Duurt wel lang ma bon. Van cm naar aosp is wel huge!
BertG3
userbase crew
userbase crew

Iemand ervaringen met:
- Exodus 6.0 voor OnePlus One ?
- Oxygen OS 2 voor OnePlus One ?

Bedankt.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

BertG3 schreef:- Exodus 6.0 voor OnePlus One ?
Te nieuw, te buggy. Heeft toch nog wat werk nodig.
DPI engine is beetje omzeep, te fixen door build.prop te wijzigen. Mijn grootste probleem is buggy BT, notificaties naar Huawei watch komen vaak gewoon laat of niet aan. In andere ROM's geen enkel probleem.
BertG3
userbase crew
userbase crew

OK. Bedankt. Ben nu Oxygen 2 aan 't flashen op een maat z'n OPO. Zelf ben ik Exodus 5.1 gebruiker
broke23
Premium Member
Premium Member

Draai de exodus 6.0.1 dus van 13/03 zonder problemen
RaPMaN
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer

Ik heb momenteel een LG G2 (draait stock LP 5.0.2) waar nog niks aan geprutst is :).
Heb wel interesse om eens iets anders erop te installeren (CM13, CloudyG2, ...), maar ik twijfel toch nog omdat ik op xda toch wel wat bugs lees.
Bijvoorbeeld wifi die in slaapstand de connectie verliest, geen notification badges bij de icoontjes, low volume,...
Dat zijn voor mij persoonlijk wel zaken waar ik me aan zou storen of zie ik dit verkeerd en zijn dit losstaande problemen, van personen die al teveel verschillende zaken geflasht hebben?

Welke rom zouden de pro's hier aanraden voor mijn toestel (gegeven dat ik vooral belang hecht aan de basisfuncties van mijn toestel, belkwaliteit, BT connectie, goeie wifi, waze, ...)

Thx!
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”