lol, dan is er ook weer niets aan héselder schreef:Gewoon toevegen dat je illegaal bezig bent en de discussie is afgelopen.
Ergens vraag ik me wel af hoe een vraag over "welk is een goede usenet provider" veranderde in een discussie van "de wet, illegaal downloaden, en er ontbreken alternatieven"... al vind ik dit dan weer wel "leuker" dan gaan kijken welke usenet providers er zijn (gezien ik dat toch niet gebruik )
ik denk niet dat iemand moet ontkennen dat downloaden van auteursrechtelijk materiaal illegaal is (net zoals te snel rijden, rijden met een glaasje op, niet handsfree bellen in de wagen) - al denk ik wel dat het eerder onder voornoemde valt dan dat je het kan vergelijken met stelen (waarbij je iemand van zijn eigendom berooft)
i.e.: puur wettelijk zijn beide niet toegelaten, maar je doet (denk ik dan) minder kwaad door (zonder iemand te betalen) een kopie te downloaden dan bv iemand zijn pc/auto/gsm... te stelen (gezien in het eerste geval er niets ontvreemd is, en er nog steeds aan verdient kan worden en in het 2de niet)
en we kunnen hier nog uren discussieren over dat er een alternatief moet zijn (wat gewoon een feit is), maar niemand hier heeft daar iets over te zeggen denk ik... dus idd, discussie afgelopen dan denk ik gezien er eigenlijk niet meer veel waarde aan toe te voegen is, en ook niets mee zal veranderen.
@iceke:
de "privékopie uit ongeoorloofde bron" is niet "sinds een paar jaar" maar is feitelijk altijd zo geweest... er werd gewoon helemaal niet naar gekeken
"wat een ongeoorloofde bron" is : als je er redelijkerwijze van kan aannemen dat het niet op een legale manier verspreid is, dan is dat wss een illegale bron. daar zal je zelf gewoon over moeten nadenken (bv: star wars is in de bios, als jij die nu via usenet gaat downloaden zonder betalen is dat wss een ongeoorloofde bron) - in feite moet je aannemen dat elke niet-verifieerbare bron een ongeoorloofde bron is.
youtube is de verspreider, dus is het de taak van youtube dat in de gaten te houden (gezien niet mogen verspreiden) - echter is het de uploader die dan in fout zou zijn (kopie uit ongeoofloofde bron verspreiden buiten de huiselijke kring)
en het in vraag stellen over usenet: dat is idd jouw taak - en desnoods (het verspreiden voorkomen) die van de usenet provider... niet van je internetprovider (al zie ik ze met zo'n voorstellen nog afkomen qua wetgeving)