Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
-
- Plus Member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 16 jan 2011, 13:53
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 22 keer
Waar ik op zoek naar ben:
- Nummeroverdracht
- 2 gebruikers die tegelijkertijd bereikbaar moeten zijn op hetzelfde nummer (inkomend/uitgaand)
- functies: automatisch doorschakelen, intern doorschakelen, wacht zetten, voice mail, out of office
- compatibel met Jitsi (open source SIP client met goede Outlook integratie)
- Geen ruis of onderbroken gesprek
Van de guides op dit forum versta ik dat Weepee wordt aangeraden om mijn bestaande vaste nummer over te dragen.
- Is dit effectief slechts een eenmalige kost? Dus éénmalig 18EUR en that's it?
- Als ik Weepee gebruik als inkomende service ben ik dan afhankelijk van hen voor de kwaliteit van de lijn of wordt dit doorgestuurd naar mijn SIP provider?
- Moet ik Weepee instellen om te verwijzen naar mijn hosted PBX?
Als hosted PBX dacht ik aan VoipCenter (user formule) => 6EUR/mnd (2 SIP accounts, 2 SIP lijnen)
Welke VoIP provider kan ik best nemen die een goede prijs/kwaliteit (=geen ruis/geen onderbreking) biedt?
Ik weet dat het sterk afhangt van de nummers en landen waar gebeld naar wordt maar als ik een aantal VoIP providers heb die aan deze normen voldoen kan ik zelf kijken wat het goedkoopst uitkomt.
- Nummeroverdracht
- 2 gebruikers die tegelijkertijd bereikbaar moeten zijn op hetzelfde nummer (inkomend/uitgaand)
- functies: automatisch doorschakelen, intern doorschakelen, wacht zetten, voice mail, out of office
- compatibel met Jitsi (open source SIP client met goede Outlook integratie)
- Geen ruis of onderbroken gesprek
Van de guides op dit forum versta ik dat Weepee wordt aangeraden om mijn bestaande vaste nummer over te dragen.
- Is dit effectief slechts een eenmalige kost? Dus éénmalig 18EUR en that's it?
- Als ik Weepee gebruik als inkomende service ben ik dan afhankelijk van hen voor de kwaliteit van de lijn of wordt dit doorgestuurd naar mijn SIP provider?
- Moet ik Weepee instellen om te verwijzen naar mijn hosted PBX?
Als hosted PBX dacht ik aan VoipCenter (user formule) => 6EUR/mnd (2 SIP accounts, 2 SIP lijnen)
Welke VoIP provider kan ik best nemen die een goede prijs/kwaliteit (=geen ruis/geen onderbreking) biedt?
Ik weet dat het sterk afhangt van de nummers en landen waar gebeld naar wordt maar als ik een aantal VoIP providers heb die aan deze normen voldoen kan ik zelf kijken wat het goedkoopst uitkomt.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
WeePee met zelf een Raspberry PI met FreePBX erop... als je een klein beetje thuis bent in de dingen.
Nul euro maandelijkse kosten... enkel je gesprekken betaal je... en kwaliteit is prima (over een TN Fiber Business).
Nul euro maandelijkse kosten... enkel je gesprekken betaal je... en kwaliteit is prima (over een TN Fiber Business).
-
- Plus Member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 16 jan 2011, 13:53
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 22 keer
Bedankt voor de suggestie. De 6eur per maand is zeer acceptabel. Hier zie ik geen probleem. Het moet wel prima werken natuurlijk.r2504 schreef:WeePee met zelf een Raspberry PI met FreePBX erop... als je een klein beetje thuis bent in de dingen.
Nul euro maandelijkse kosten... enkel je gesprekken betaal je... en kwaliteit is prima (over een TN Fiber Business).
Iemand ervaring met Nomado?
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Inderdaad (als je niet uitbelt via WeePee)tripkip schreef:Van de guides op dit forum versta ik dat Weepee wordt aangeraden om mijn bestaande vaste nummer over te dragen.
- Is dit effectief slechts een eenmalige kost? Dus éénmalig 18EUR en that's it?
Deze vraag begrijp ik niet zo goedtripkip schreef: - Als ik Weepee gebruik als inkomende service ben ik dan afhankelijk van hen voor de kwaliteit van de lijn of wordt dit doorgestuurd naar mijn SIP provider?
WeePee is jouw SIP provider (inkomend), waarom zou je dit doorsturen via een andere SIP provider?
Omgekeerd, je moet in je PBX Weepee instellen als SIP providertripkip schreef:Moet ik Weepee instellen om te verwijzen naar mijn hosted PBX?
Dat is toch veel geld voor zo'n beperkte set-up (max 2 SIP providers, max 2 telefoontoestellen) ?tripkip schreef:Als hosted PBX dacht ik aan VoipCenter (user formule) => 6EUR/mnd (2 SIP accounts, 2 SIP lijnen)
Je zegt zelf dat je meerdere SIP providers wil gaan gebruiken (om te kijken waar je goedkoopst uitkomt)
Begrijp niet dat je hiervoor een (hosted) PBX nodig hebt.
Zie Overzicht VoIP Providers. Ik ga dit lijstje hier niet herhalen.tripkip schreef:Welke VoIP provider kan ik best nemen die een goede prijs/kwaliteit (=geen ruis/geen onderbreking) biedt?
Ik weet dat het sterk afhangt van de nummers en landen waar gebeld naar wordt maar als ik een aantal VoIP providers heb die aan deze normen voldoen kan ik zelf kijken wat het goedkoopst uitkomt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Plus Member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 16 jan 2011, 13:53
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 22 keer
Ik wil met 2 gebruikers tegelijkertijd kunnen bellen, zowel inkomend als uitgaand op hetzelfde telefoonnummer. Ik moet intern en extern kunnen door schakelen. Ik dacht dat ik hiervoor zen pbx nodig had.philippe_d schreef:Dat is toch veel geld voor zo'n beperkte set-up (max 2 SIP providers, max 2 telefoontoestellen) ?tripkip schreef:Als hosted PBX dacht ik aan VoipCenter (user formule) => 6EUR/mnd (2 SIP accounts, 2 SIP lijnen)
Je zegt zelf dat je meerdere SIP providers wil gaan gebruiken (om te kijken waar je goedkoopst uitkomt)
Begrijp niet dat je hiervoor een (hosted) PBX nodig hebt.
Ik vermoed dat die lijst niet up to date is en bovendien mis ik een erg belangrijke factor: kwaliteit van de lijn?philippe_d schreef:
Zie Overzicht VoIP Providers. Ik ga dit lijstje hier niet herhalen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Laatst gewijzigd door tripkip 08 jan 2016, 22:15, in totaal 4 gewijzigd.
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Vermijd de betamax providers. Voor de rest zou ik zeggen, probeer het gewoon zelf eens. De meeste geven wel een aantal minuten gratis om te proberen.
Weepee is goed zolang alles werkt, bij storingen waren ze toen ik er zat toch redelijk moeilijk bereikbaar. Maar dat is al een eindje geleden ondertussen.
Ovh zeker ook eens bekijken.
Weepee is goed zolang alles werkt, bij storingen waren ze toen ik er zat toch redelijk moeilijk bereikbaar. Maar dat is al een eindje geleden ondertussen.
Ovh zeker ook eens bekijken.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- userbase crew
- Berichten: 1740
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 167 keer
OVH is zeer goed. Hier thuis een 'découverte' lijntje en is perfect qua kwaliteit, nog nooit downtimes gehad, doorschakeling naar gsm, nummerweergave en gratis (in 1,21 EUR) inbegrepen en bellen naar de halve wereldbol
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Bij WeePee krijg je standaard 32 lijnen op je trunk... en voor intern doorschakelen komt je SIP provider er niet aan te pas (dat is je PBX die dat doet, hosted of intern).tripkip schreef:Ik wil met 2 gebruikers tegelijkertijd kunnen bellen, zowel inkomend als uitgaand op hetzelfde telefoonnummer. Ik moet intern en extern kunnen door schakelen. Ik dacht dat ik hiervoor zen pbx nodig had.
Ik heb destijd geinformeerd bij OVH voor een trunk en dat was allemaal niet zo duidelijk en meteen heel wat duurder.BertG3 schreef:OVH is zeer goed.
Men kwam steeds af met individuele SIP accounts en losse nummers wat doorschakelen heel anders doet verlopen dan bij een eigen PBX.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Een WeePee equivalent (wat gratis is) kost je dus 36 a 60 euro per maand al heb je niet meteen 32 kanalen nodig.
Maar zelfs een trunk met 5 kanalen kost je al 18 euro per maand (bij TN trouwens meer dan 100 euro !)... waarom zou ik dan OVH nemen ?
Wat vaste kosten betreft heeft WeePee met z'n trunk een enorm sterk aanbod wat mij betreft al heb ik geen recente vergelijkingen meer gedaan.
Maar zelfs een trunk met 5 kanalen kost je al 18 euro per maand (bij TN trouwens meer dan 100 euro !)... waarom zou ik dan OVH nemen ?
Wat vaste kosten betreft heeft WeePee met z'n trunk een enorm sterk aanbod wat mij betreft al heb ik geen recente vergelijkingen meer gedaan.
-
- userbase crew
- Berichten: 1740
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 167 keer
Eh... Ik volg niet. Een gratis equivalent kost 36 à 60 EUR ?
Miscchien is het omdat het vrijdagavond is ?
Wat betreft OVH, je kan ook één met forfait nemen: https://www.ovhtelecom.fr/telephonie/si ... it-inclus/
Miscchien is het omdat het vrijdagavond is ?
Wat betreft OVH, je kan ook één met forfait nemen: https://www.ovhtelecom.fr/telephonie/si ... it-inclus/
-
- Plus Member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 16 jan 2011, 13:53
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 22 keer
Alvast bedankt voor jullie reacties, er worden steeds meer zaken duidelijk, maar er komen ook nieuwe vragen bij
Ik las dat SIP Trunking nuttig is vanaf 20+ werknemers, in mijn geval gaat het slechts om 2 werknemers.
Als ik OVH "VoIP Enterprise" neem met 2 lijnen heb ik dan niet alles wat ik nodig heb om direct aan de slag te gaan met mijn VoIP user accounts in Jitsi (softphone)?
Zelfde met Nomado "Business". Beide formules vermelden in hun formules nummeroverdracht + meerdere calls tegelijk behandelen, doorschakelen, etc. Of heb ik dan effectief nog een PBX nodig om die ondersteunde functionaliteiten te kunnen gebruiken (hope not)?
OVH Forfait (vaste nummers) aan 11,98 €/mnd voor 2users/2lijnen lijkt me wel interessant.
Ik vind niet direct de kost van de nummerovedracht bij OVH terug, maar zover ik het versta kan ik dat eenmalig bij Weepee doen.
Ik las dat SIP Trunking nuttig is vanaf 20+ werknemers, in mijn geval gaat het slechts om 2 werknemers.
Als ik OVH "VoIP Enterprise" neem met 2 lijnen heb ik dan niet alles wat ik nodig heb om direct aan de slag te gaan met mijn VoIP user accounts in Jitsi (softphone)?
Zelfde met Nomado "Business". Beide formules vermelden in hun formules nummeroverdracht + meerdere calls tegelijk behandelen, doorschakelen, etc. Of heb ik dan effectief nog een PBX nodig om die ondersteunde functionaliteiten te kunnen gebruiken (hope not)?
OVH Forfait (vaste nummers) aan 11,98 €/mnd voor 2users/2lijnen lijkt me wel interessant.
Ik vind niet direct de kost van de nummerovedracht bij OVH terug, maar zover ik het versta kan ik dat eenmalig bij Weepee doen.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Bij WeePee is een trunk met 32 kanalen gratis... bij OVH betaal je voor 20 kanalen 36 euro, voor 50 kanalen 60 euro.BertG3 schreef:Eh... Ik volg niet. Een gratis equivalent kost 36 à 60 EUR ?
Dan betaal je voor 2 kanalen al 48 euro... wil je dan nog kunnen doorschakelen en reken je op 4 kanalen kom je aan 96 euro.BertG3 schreef:Wat betreft OVH, je kan ook één met forfait nemen: https://www.ovhtelecom.fr/telephonie/si ... it-inclus/
Hier hangt het natuurlijk af van hoeveel je moet bellen waar het break even punt zit... WeePee heeft dergelijke bundels namelijk niet.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik ben verre van een VoIP specialist... maar ik zei niet in waarom een trunk pas nuttig zou zijn vanaf 20+ werknemers... het voordeel van die trunk is dat je die netjes binnen krijgt op je PBX en dan alles volledig onder controle hebt (interne nummers, voice mailboxen, interactieve menu's, speciale rules, ...) daar waar dit me bij aparte SIP lijnen niet zo evident lijkt (tenzij ik hierzelf ook fout in ben).tripkip schreef:Ik las dat SIP Trunking nuttig is vanaf 20+ werknemers, in mijn geval gaat het slechts om 2 werknemers.
Dit vind ik net het rare aan OVH... iets Enterprise noemen en toch geen trunk zijn... dit zijn wat mij betreft een hoop losse nummers... dus je hebt geen centraal nummer waarop men kan bellen zodat alle telefoons rinkelen, je moet doorschakelen via je extern nummer, ... dingen die wat mij betreft allemaal veel eenvoudiger zijn met een trunk (wederom tenzij iemand me wil corrigeren).tripkip schreef:Als ik OVH "VoIP Enterprise" neem met 2 lijnen heb ik dan niet alles wat ik nodig heb om direct aan de slag te gaan met mijn VoIP user accounts in Jitsi (softphone)?
Nee, want dan staat je nummer natuurlijk bij WeePee (en dat krijg je daar niet binnen x-aantal maanden weg).tripkip schreef:maar zover ik het versta kan ik dat eenmalig bij Weepee doen.
Het kan ja.. maar zie m'n eigen bedenkingen (en een PBX doet nog veel meer).BertG3 schreef:Ok. r2504, maar de TS kan ook toch weg zonder trunk of niet ?
-
- userbase crew
- Berichten: 1740
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 167 keer
Je kunt de SIP instellingen van zo'n enterprise lijn toch ook in een pbx steken zoals asterisk ?
En het controlepaneel van OVH laat ook veel instellingen toe...
Soit, ik ken WeePee niet echt goed, maar heb wel al van vele downtimes grhoord en volg hen op Twitter en daar wordt ook veel gemeld... Ik ben ook geen VoIP expert, maar wel een tevreden klant van een OVH lijntje.
En het controlepaneel van OVH laat ook veel instellingen toe...
Soit, ik ken WeePee niet echt goed, maar heb wel al van vele downtimes grhoord en volg hen op Twitter en daar wordt ook veel gemeld... Ik ben ook geen VoIP expert, maar wel een tevreden klant van een OVH lijntje.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik denk dat je hier inderdaad fout bent.r2504 schreef: Ik ben verre van een VoIP specialist... maar ik zei niet in waarom een trunk pas nuttig zou zijn vanaf 20+ werknemers... het voordeel van die trunk is dat je die netjes binnen krijgt op je PBX en dan alles volledig onder controle hebt (interne nummers, voice mailboxen, interactieve menu's, speciale rules, ...) daar waar dit me bij aparte SIP lijnen niet zo evident lijkt (tenzij ik hierzelf ook fout in ben).
Alle functies die je hierboven beschrijft, zijn zaken die je moet instellen in je PBX. Heeft eigenlijk niets met trunk vs aparte SIP lijnen te maken.
Volgens mij kan je een trunk best vergelijken met een ISDN lijn:
je hebt één "lijn" (= 1 account), met meerdere gesprekskanalen en meerdere nummers (zoals MSN bij ISDN).
Met een aparte SIP account heb je per "lijn" (account) 1 nummer, vergelijk dit met de oude PSTN.
Je kan dus perfect aparte SIP accounts instellen op jouw PBX, met aparte nummers, waarmee je alles kan instellen: één nummer waarop alle telefoons rinkelen, intern doorschakelen, individuele nummers aan de toestellen toekennen, kiezen met welk nummer (= lijn) er uitgebeld wordt, enz ...
Net zoals bij grote bedrijven vroeger aparte PSTN lijnen toekwamen op hun analoge telefooncentrale ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- xming
- Pro Member
- Berichten: 434
- Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 47 keer
Trunk komt van lang geleden van telefonie wereld, typisch is dat 30 (of E1) in eu and 24 (T1) in US, maar kan ook meerdere E1/T1 zijn, het hoeft niet maar EEN nummer te zijn, je moet het eigenlijk bekijken als een pijp tussen 2 punten waarmee het meerdere gesprekken kan dragen (meerdere lijnen).
Als je flexibel wilt werken, moet je je opstelling in 3 delen.
In jouw geval stel ik de volgende voor:
Als je flexibel wilt werken, moet je je opstelling in 3 delen.
- 1. inkomend SIP (trunk) met een of meerdere nummbers, voor Belgische nummer lijkt Weepee voor het moment de best keuze als je > 2 lijnen wilt hebben
- 2. eigen pbx, best freeswitch en geen asterisk variant, hosted of eigen beheer
- 3. uitgaande SIP (trunk), ovh (maar een lijn), betamax, 100den anderen, of combinatie van verschillende, je kan LCR (least cost routing) toepassen, routen aan de hand van de qualiteit per destinatie, ....
In jouw geval stel ik de volgende voor:
- 1. Weepee
- 2. freeswitch + fusionpbx
- 3. 1x of 2x OVH + eventueel een betamax of andere VoIP provider
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Stel dat je 5 mensen hebt die tegelijk willen uitbellen... dan moet je SIP account dit wel toelaten, terwijl dit bij een trunk volgens mij geen probleem is. Ik zeg niet dat het met aparte SIP accounts niet zou lukken maar het lijkt me qua configuratie allemaal wat minder duidelijk.philippe_d schreef:Je kan dus perfect aparte SIP accounts instellen op jouw PBX, met aparte nummers, waarmee je alles kan instellen: één nummer waarop alle telefoons rinkelen, intern doorschakelen, individuele nummers aan de toestellen toekennen, kiezen met welk nummer (= lijn) er uitgebeld wordt, enz ...
Heb je dan niet het probleem dat men je OVH nummer te zien krijgt in plaats van je eigen centrale nummer ?xming schreef:de inkomende nummers van OVH gebruik je niet, die zijn enkel voor uitgaande gesprekken (gratis indien <1 uur per gesprek en < 99 verschillende nummers/maand, of 198 als je 2 hebt).
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Het gebruik van OVH voor alléén uitgaande gesprekken heeft één groot nadeel: je kan bij OVH geen willekeurige CLIP meesturen, je uitgaande gesprekken zullen dus een andere telefoon nummer meekrijgen, dan jouw inkomend nummer.xming schreef:de inkomende nummers van OVH gebruik je niet, die zijn enkel voor uitgaande gesprekken
Als je voor OVH kiest (uitgaand), dan heeft het toch geen zin op inkomend voor WeePee te gaan?
Wat betreft providers, de TS vroeg uitdrukkelijk voor "goedkoop en zeer kwalitatief betrouwbaar".
Jammer genoeg gaat dit niet altijd samen.
Ik denk dat je de VoIP providers mag indelen in 3:
- de gekende Belgische VoIp providers (WeePee, 3stars, scanto, VoipTiger, etc ...) zijn kwalitatief gelijkwaardig denk ik, maar uitbellen via hen is niet goedkoop.
- De "cheapo's" (Dellmont/Betamax, etc) zijn spotgoedkoop, maar kwaliteit/service is niet gegarandeerd (hoewel, ik gebruik deze en heb er totaal geen klagen van)
- En dan heb je OVH. Wat kwaliteit betreft mag je ze bij de eerste groep rekenen, maar wat betreft kosten bij de goedkopere (gratis gesprekken naar 99 vaste nummers, forfait voor GSM ...). Maar aan OVH zijn ook weer nadelen (vb max. één gelijktijdige oproep per SIP lijn)
Voor het gebruik van zo'n softPBX / asterik is nogal wat kennis vereist om alles keurig in te stellen. En je moet een PC hebben die 24/24 aan staat?xming schreef:eigen pbx, best freeswitch en geen asterisk variant, hosted of eigen beheer
Voordeel van eigen softPBX is dat je interne gesprekken intern blijven en geen "lijn" van je voip provider gebruikt, IVR, conf calls, web calls, antwoord apparaat, MoH, ....
Voor kleinere bedrijven (TS vraag 2 SIP accounts en 2 SIP lijnen) bestaan er misschien betere hardware oplossingen ...
Een fritzBox bijvoorbeeld is zeer flexibel in gebruik
- - je kan er tot 20 SIP accounts instellen
- je kan er 6 DECT telefoons op aansluiten, of 8 IP phones - dit kunnen ook softphones zijn (Jitsi sip client) in je LAN of op andere locaties via internet)
- je kan tot 5 gelijktijdige gesprekken voeren ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ik volg dit op de voet op, klinkt allemaal zeer interessant en je ziet soms door de bomen het bos niet.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Voor een klein bedrijfje heb ik een FreePbx op een Raspberry PI al meer dan een jaar draaien zonder enig probleem.philippe_d schreef:Voor het gebruik van zo'n softPBX / asterik is nogal wat kennis vereist om alles keurig in te stellen. En je moet een PC hebben die 24/24 aan staat?
Zonder enige voorgaande kennis had ik het in enkele uurtjes draaien inclusief IVR en dergelijke.
- xming
- Pro Member
- Berichten: 434
- Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 47 keer
Is Pi eigenlijk wel krachtig genoeg om te transcoderen van meerdere channels?r2504 schreef:Voor een klein bedrijfje heb ik een FreePbx op een Raspberry PI al meer dan een jaar draaien zonder enig probleem.philippe_d schreef:Voor het gebruik van zo'n softPBX / asterik is nogal wat kennis vereist om alles keurig in te stellen. En je moet een PC hebben die 24/24 aan staat?
Zonder enige voorgaande kennis had ik het in enkele uurtjes draaien inclusief IVR en dergelijke.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
10 channels is haalbaar... http://www.raspberry-asterisk.org/faq/#performance
Deze cijfers zijn volgens mij ook nog van de eerste generatie RPI... de nieuwste moet dus nog wel wat beter doen.
Deze cijfers zijn volgens mij ook nog van de eerste generatie RPI... de nieuwste moet dus nog wel wat beter doen.
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Ik heb opzettelijk de toegelaten codecs zo klein mogelijk gezet waarbij in de praktijk helemaal niet getranscodeerd zou moeten worden. Ik moet nog nakijken of dat inderdaad ook het geval is.xming schreef:Is Pi eigenlijk wel krachtig genoeg om te transcoderen van meerdere channels?
Hier 40+ VoIP-telefoons op een Pi 1B met EDPnet als VoIP-provider (in- en uitgaand met SIP-trunk) en dat draait als een tierelier. De eerlijkheid gebiedt mij wel te melden dat er zeer weinig telefoongesprekken gepleegd worden...
Computer(k)nul
-
- Plus Member
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 33 keer
Is 3CX.com als PBX misschien een suggestie? Er is een gratis versie tot 2 uitgaande lijnen, interne lijnen zijn sowieso ongelimiteerd. Draait eenvoudig op een Windows-PC (kan bvb een oude PC met Windows 8.1 zijn) hoeft met 2 lijntjes helemaal geen zware specificaties te hebben. Kan zelfs virtueel op een Mac draaien (met VM-Ware Fusion). Is compatibel met de meeste IP-phones en heeft een eenvoudig in te stelen IVR. 3CX werkt perfect met Weepee, Edpnet, Betamax/Dellmont,...
Is voor uitgaande gesprekken Voippro.com een suggestie (de KMO-versie van Dellmont)? Gebruik dit al meerdere jaren en werkt perfect (vooral gebruikt voor gesprekken naar GSM, +/- 10% van Belgacom/Telenet kostprijs en perfecte kwaliteit). Slechts éénmalig opladen, geen gedoe met driemaandelijkse freecalls...
Is voor uitgaande gesprekken Voippro.com een suggestie (de KMO-versie van Dellmont)? Gebruik dit al meerdere jaren en werkt perfect (vooral gebruikt voor gesprekken naar GSM, +/- 10% van Belgacom/Telenet kostprijs en perfecte kwaliteit). Slechts éénmalig opladen, geen gedoe met driemaandelijkse freecalls...
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Het probleem is steeds dat de opgeroepene niet je echte nummer te zien krijgt maar dat van je uitgaande gesprek (op een enkele uitzondering na waar je dit kan instellen).Grigri schreef:Is voor uitgaande gesprekken Voippro.com een suggestie
Om die reden moet je haast altijd inkomend/uitgaand dezelfde VoIP provider nemen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 870
- Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
- Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
- Bedankt: 40 keer
Ik ben bezig met iets gelijkaardigs. Sinds vandaag werkt alles.
- Inkomende lijn nog een aantal maanden via Proximus ISDN lijn (i.v.m. koudwatervrees...) Later porteren we dit nummer naar Weepee.
- uitgaande gesprekken via Freevoipdeal. Nu een week in gebruik, gaat goed op een paar wifi problemen na... Maar dit ligt natuurlijk niet aan Freevoipdeal, maar aan onze installatie.
- Proximus inkomend gaat via Fritzbox naar Raspberry Pi met Freepbx (Rapsbx).
- Bellen doen we met Andoid gsm's via Zoiper.
Toekomst moet nu nog uitwijzen of dit goed werkt. Zero handoff wifi zal denk ik de grootste zorg zijn.
En ik zit niet in de IT-sector, maar ben autotechnieker.
- Inkomende lijn nog een aantal maanden via Proximus ISDN lijn (i.v.m. koudwatervrees...) Later porteren we dit nummer naar Weepee.
- uitgaande gesprekken via Freevoipdeal. Nu een week in gebruik, gaat goed op een paar wifi problemen na... Maar dit ligt natuurlijk niet aan Freevoipdeal, maar aan onze installatie.
- Proximus inkomend gaat via Fritzbox naar Raspberry Pi met Freepbx (Rapsbx).
- Bellen doen we met Andoid gsm's via Zoiper.
Toekomst moet nu nog uitwijzen of dit goed werkt. Zero handoff wifi zal denk ik de grootste zorg zijn.
En ik zit niet in de IT-sector, maar ben autotechnieker.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
-
- Plus Member
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 33 keer
Heb dit nochtans probleemloos kunnen instellen in Fritzbox (je moet wel je telefoonnummer verifiëren via de voippro website)... Krijgen steeds ons uitgaand nummer te zien.r2504 schreef:Het probleem is steeds dat de opgeroepene niet je echte nummer te zien krijgt maar dat van je uitgaande gesprek (op een enkele uitzondering na waar je dit kan instellen).
Om die reden moet je haast altijd inkomend/uitgaand dezelfde VoIP provider nemen.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Omdat je dus één van de uitzonderingen hebt... de meeste goedkope VoIP providers laten dit volgens mij niet toe.Grigri schreef:Heb dit nochtans probleemloos kunnen instellen in Fritzbox (je moet wel je telefoonnummer verifiëren via de voippro website)...
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
Vroeger altijd betamax clones, maar kwaliteit was niet altijd dat. Nu draait alles op https://www.localphone.com/, kwaliteit super.
Samen met een FreePBX setup mogelijk goed bruikbaar in jouw situatie
Samen met een FreePBX setup mogelijk goed bruikbaar in jouw situatie
-
- Plus Member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 16 jan 2011, 13:53
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 22 keer
Dus ik neem een VOIP Enterprise abo bij OVH voor 2 lijnen (9.98EUR/mnd) en maak gebruik van hun nummeroverdracht dienst.
Er is toch nog steeds veel onduidelijkheid wat ik daarnaast nog nodig heb...
OVH geeft een hele waslijst van functionaliteiten: https://www.ovhtelecom.fr/telephonie/services_inclus/
Dé vraag die ik mij nu stel is heb ik uberhaupt wel een (cloud)PBX nodig of zit die functionaliteit in OVH's dienst en kan ik gewoon direct gebruike maken van de opgelijste functies vanuit 3CX/Jitsi? Als dit niet zo is dan begrijp ik het nut niet van die lijst van functionaliteiten want dan redeneer ik dat al die functies afhankelijk zijn van je PBX (die zoals een router).
Er is toch nog steeds veel onduidelijkheid wat ik daarnaast nog nodig heb...
OVH geeft een hele waslijst van functionaliteiten: https://www.ovhtelecom.fr/telephonie/services_inclus/
Dé vraag die ik mij nu stel is heb ik uberhaupt wel een (cloud)PBX nodig of zit die functionaliteit in OVH's dienst en kan ik gewoon direct gebruike maken van de opgelijste functies vanuit 3CX/Jitsi? Als dit niet zo is dan begrijp ik het nut niet van die lijst van functionaliteiten want dan redeneer ik dat al die functies afhankelijk zijn van je PBX (die zoals een router).
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Is die VoipPro ook niet zo'n betamax clone ?Tim.Bracquez schreef:Vroeger altijd betamax clones, maar kwaliteit was niet altijd dat.
Is er ergens een VoIP vergelijker... niet alléén tarieven maar ook het kunnen zetten van je eigen nummer, trunk beschikbaar, max. aantal kanalen, ...Tim.Bracquez schreef:Nu draait alles op https://www.localphone.com/, kwaliteit super.
Eén lijn bij OVH is heel simpel... wil je er meerdere dan is het wat mij betreft niets anders dan onduidelijkheid troef.tripkip schreef:Er is toch nog steeds veel onduidelijkheid wat ik daarnaast nog nodig heb...
Dé vraag die ik mij nu stel is heb ik uberhaupt wel een (cloud)PBX nodig of zit die functionaliteit in OVH's dienst
Het lijkt inderdaad dat er een soort "PBX" inbegrepen is maar of dit globaal is over je "Enterprise" nummers is me niet echt duidelijk.
Spijtig dat OVH in dergelijke gevallen niet wat meer moeite doet om duidelijkheid te scheppen en transparanter te zijn.
-
- Plus Member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 16 jan 2011, 13:53
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 22 keer
https://www.ovhtelecom.fr/telephonie/vo ... eprise.xml --> Simple d'utilisationr2504 schreef: Eén lijn bij OVH is heel simpel... wil je er meerdere dan is het wat mij betreft niets anders dan onduidelijkheid troef.
Het lijkt inderdaad dat er een soort "PBX" inbegrepen is maar of dit globaal is over je "Enterprise" nummers is me niet echt duidelijk.
Spijtig dat OVH in dergelijke gevallen niet wat meer moeite doet om duidelijkheid te scheppen en transparanter te zijn.
Téléphoner depuis votre terminal préféré
Choisissez un téléphone OVH, mis à disposition gratuitement, utilisez votre propre téléphone IP ou installez le softphone de votre choix sur votre ordinateur ou votre smartphone. La téléphonie OVH Télécom s'adapte à vos habitudes. Il suffit d'y connecter votre ligne à l'aide des login et mot de passe fournis dans votre Manager.
Op papier klinkt het goed..
-
- Elite Poster
- Berichten: 833
- Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 167 keer
Ik ben er (OVH enterprise account) ook nog niet helemaal mee weg maar je hebt bij OVH lijnen en nummers.
Een lijn is automatisch gekoppeld aan een vast OVH nummer. Een lijn stel ik mij voor als 1 telefoon of een faxapparaat (1 sip account).
Je kan daarna nog eigen nummers porteren en dan via allerlei rules (nummergebaseerd of IVR of tijdsregels of wanneer er niet wordt opgenomen) redirecten naar een bepaalde lijn (of een ander niet-ovh nummer, bijvoorbeeld een gsm).
Enfin, het werkt toch al een paar jaar betrouwbaar.
Een lijn is automatisch gekoppeld aan een vast OVH nummer. Een lijn stel ik mij voor als 1 telefoon of een faxapparaat (1 sip account).
Je kan daarna nog eigen nummers porteren en dan via allerlei rules (nummergebaseerd of IVR of tijdsregels of wanneer er niet wordt opgenomen) redirecten naar een bepaalde lijn (of een ander niet-ovh nummer, bijvoorbeeld een gsm).
Enfin, het werkt toch al een paar jaar betrouwbaar.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5891
- Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
- Locatie: 'tstad
- Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
- Bedankt: 253 keer
mijn ervaring met OVH:
porteren van vaste-lijn is gratis, gesprekskwaliteit is TOP. Qua instellingen zijn de mogelijkheden legio, hun "manager" daarvoor is echter zo ingewikkeld dat een kattin haar eigen jongen d'er nooit in terugvindt
Ik heb maar een enkel lijntje (sip individuelle) en dat valt best te beheren middels trial-and-error...
porteren van vaste-lijn is gratis, gesprekskwaliteit is TOP. Qua instellingen zijn de mogelijkheden legio, hun "manager" daarvoor is echter zo ingewikkeld dat een kattin haar eigen jongen d'er nooit in terugvindt
Ik heb maar een enkel lijntje (sip individuelle) en dat valt best te beheren middels trial-and-error...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
-
- Premium Member
- Berichten: 607
- Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 155 keer
@xming, wat betreft een trunk, dit komt nog uit de analoge wereld.
Vroeger kon je cascadelijnen vragen (PSTN) of je kon een DDI vragen (PSTN, daar kreeg je 100 nummers voor die elkaar volgde).
Voor een analoge DDI was dan de vraag:
hoeveel inkomende lijnen dat je wou maar nog eens apart hoeveel uitgaande lijnen dat je wou.
vb: een trunk van 10 inkomende lijnen en een trunk van 20 uitgaande lijnen .... op dat ogenblik had je 2 trunks en een totaal van 30 lijnen.
Dat was 30 paar tussen de PABX en de R.T.T. telefooncentrale (LEX).
Was een duur grapje want je betaalde abonnementen voor 10 inkomede junkties + 20 uitgaande junkties + gesprekkosten + 100 nummers.
Op de 10 inkomende lijnen was er juist 48 volt spanning en de polariteit moest gerespecteerd worden ....
Er zat daar ook geen tonaliteit op vb: kiestoon .... feitelijk was dat gewoon 10 inkomende junktie paren tussen de PABX en de LEX.
Op de 20 uitgaande lijnen dat was gewoon 20 PSTN lijnen in cascade en enkel voor uitgaand verkeer, inkomend was het geblokkeerd.
PS: dit bestaat nu niet meer !
Zoals @philippe aangeeft is 1 ISDN lijn ook 1 trunk met 2 lijnen (of beter gezegd 2 kanalen).
Effe iets moeilijker, ik koppel aan mijn PABX enkele trunks, :
1 - Ik heb zo een oud systeem zoals hierboven beschreven dus 10 inkomende gesprekken en 20 uitgaande gesprekken = 2 trunks met 30 lijnen
2 - ik koppel er een cascade van 3 ISDN lijnen = 1 trunk met 6 lijnen (6 kanalen)
3 - ik koppel een TwIn = 1 trunk met 2 lijnen (2 kanalen)
4 - ik koppel een ISDN 2MB lijn = 1 trunk met 30 lijnen (30 kanalen)
5 - ik koppel nog mijn PSTN lijn van mijn fax = 1 trunk met 1 lijn
ik heb dus 6 trunks en het is aan de programmeerder om je langs de juiste trunk naar buiten te laten bellen of het inkomend trunk verkeer
naar de juiste persoon/dienst te sturen.
Ik heb in totaal 69 lijnen maar verspreid over 6 trunks ....
@r2504, een trunk met 32 lijnen, wat voor lijn heb je dan thuis nodig .... toch geen ADSL'leke denk ik ?
Vroeger kon je cascadelijnen vragen (PSTN) of je kon een DDI vragen (PSTN, daar kreeg je 100 nummers voor die elkaar volgde).
Voor een analoge DDI was dan de vraag:
hoeveel inkomende lijnen dat je wou maar nog eens apart hoeveel uitgaande lijnen dat je wou.
vb: een trunk van 10 inkomende lijnen en een trunk van 20 uitgaande lijnen .... op dat ogenblik had je 2 trunks en een totaal van 30 lijnen.
Dat was 30 paar tussen de PABX en de R.T.T. telefooncentrale (LEX).
Was een duur grapje want je betaalde abonnementen voor 10 inkomede junkties + 20 uitgaande junkties + gesprekkosten + 100 nummers.
Op de 10 inkomende lijnen was er juist 48 volt spanning en de polariteit moest gerespecteerd worden ....
Er zat daar ook geen tonaliteit op vb: kiestoon .... feitelijk was dat gewoon 10 inkomende junktie paren tussen de PABX en de LEX.
Op de 20 uitgaande lijnen dat was gewoon 20 PSTN lijnen in cascade en enkel voor uitgaand verkeer, inkomend was het geblokkeerd.
PS: dit bestaat nu niet meer !
Zoals @philippe aangeeft is 1 ISDN lijn ook 1 trunk met 2 lijnen (of beter gezegd 2 kanalen).
Effe iets moeilijker, ik koppel aan mijn PABX enkele trunks, :
1 - Ik heb zo een oud systeem zoals hierboven beschreven dus 10 inkomende gesprekken en 20 uitgaande gesprekken = 2 trunks met 30 lijnen
2 - ik koppel er een cascade van 3 ISDN lijnen = 1 trunk met 6 lijnen (6 kanalen)
3 - ik koppel een TwIn = 1 trunk met 2 lijnen (2 kanalen)
4 - ik koppel een ISDN 2MB lijn = 1 trunk met 30 lijnen (30 kanalen)
5 - ik koppel nog mijn PSTN lijn van mijn fax = 1 trunk met 1 lijn
ik heb dus 6 trunks en het is aan de programmeerder om je langs de juiste trunk naar buiten te laten bellen of het inkomend trunk verkeer
naar de juiste persoon/dienst te sturen.
Ik heb in totaal 69 lijnen maar verspreid over 6 trunks ....
@r2504, een trunk met 32 lijnen, wat voor lijn heb je dan thuis nodig .... toch geen ADSL'leke denk ik ?