Big brother vervangwagen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Gisteren een VAB vervangwagen gekregen via mijn KBC omnium polis. Vriendelijke gast die wegenwachter en correct geholpen.

Maar tot mijn grote verbazing zit er een systeem in deze wagen wat naast de locatie ook het rijgedrag logt, en blijkbaar zit er naast de hoedenplank iets wat op een microfoon of speaker lijkt. Vind dit een stevige schending van de privacy, omdat ik niet weet wat ze allemaal loggen en wat ze daarmee doen.

Dat ze hun voertuig willen kunnen localiseren in geval van misbruik is begrijpelijk, maar de middelen moeten in verhouding van dit doel zijn.
bbc01.jpg
bbc02.jpg
Uit de voorwaarden is niet algeheel duidelijk wat ze allemaal loggen, maar blijkbaar is dit een echte zwarte doos:
De VAB-vervangwagens nv zijn uitgerust zijn met een systeem (“VAB Telematics”) dat zowel de exacte
locatie, als technische status van het voertuig en het correct gebruik ervan registreert. Bedoeling hiervan
is onder meer de beveiliging, het correcte gebruik, het administratieve beheer en het recupereren
van de vervangwagens te optimaliseren. De gegevens zullen verder worden gebruikt om zo nodig
objectieve details te verkrijgen omtrent de omstandigheden van een verkeersongeval, diefstal of een
verkeersovertreding. Indien daaruit blijkt dat de bestuurder een inbreuk pleegde op artikel 1.2 van de
gebruiksvoorwaarden van de vervangwagen, kan VAB beslissen om verdere dienstverlening te weigeren
en eventuele daardoor veroorzaakte schade terug te vorderen. De bestuurder kan voorafgaand aan deze
beslissing inzicht krijgen in de gegevens waarop deze gebaseerd is, en zijn standpunt naar voor brengen.
VAB staat in voor de vertrouwelijkheid en beveiliging van deze gegevens. De gegevens worden bewaard
gedurende een periode van 6 maanden of de tijd nodig voor het afhandelen van een schadedossier en
worden alleen verwerkt voor de vermelde doeleinden. Zij kunnen door VAB niet worden doorgegeven
aan derden, behoudens op gerechtelijk bevel. Conform de Privacywet van 8 december 1992 heeft de
bestuurder recht tot inzage van de gegevens die hem betreffen en, zo nodig, tot verbeteren ervan. Hij
hoeft daarvoor enkel een brief met een kopie van zijn identiteitskaart te sturen naar VAB-Klantendienst,
Pastoor Coplaan 100 te 2070 Zwijndrecht.
Ik ga straks eens met de stralingsmeter kijken waar de GSM antenne zit, niet verboden volgens de algemene voorwaarden ;)

https://www.vab.be/~/media/vab/files/al ... gennl.ashx
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dit is toch gewoon zo hard overdreven. Typisch VAB...

Ik zou er geen problemen mee hebben. Maar het nut ontgaat me even.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Dit trekt dus op dit systeem:

http://dutch.alibaba.com/product-gs/hid ... 71472.html

Functies:

1) brandstof sensor.

2) temperatuursensor.

3) deur/stam sensor

4) obdii apparaat wordt ondersteund te rapporteren voertuigcategorieën datas, zoals het brandstofverbruik, versneld, kilometers, enz..

5) lokaliseren en volgen via sms/telefoon/mapsoftware.

6) ondersteuning 2 sim kaarten.

7) monitoring en sos functie.

8) 2 weg te praten

9) met sd-kaartsleuf ondersteuning van het geheugen functie.

10) geofence

11) te hoog toerental alert.

12) beweging alert.

13) stuur de laatste plaats als het gaatin de dode hoek.

14) lage batterij waarschuwing.

15) schudden sensor.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

De technologie om hun gerief te beschermen is er, alleen het microfoongedeelte zou voor mij ook een brug te ver zijn. Voor de rest kan het mij niet schelen.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

De "microfoon" is wellicht een ultrasone inbraak sensor.

Geluid opnemen is wettelijk verboden.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

ub4b schreef: 2 weg te praten
Denk dat die microfoon meer doet ;)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

zet er een leeg blikje van zwanworstjes over
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Bij sommige autoverzekeringen kan je zelf opteren om een blackbox te gebruiken. Ze sturen dit dan op en de plaatsing kan je zelf doen.

Zal eens rondhoren bij welke verzekering het was en wat het juist doet.
Afbeelding
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

ub4b schreef: Maar tot mijn grote verbazing zit er een systeem in deze wagen wat naast de locatie ook het rijgedrag logt, en blijkbaar zit er naast de hoedenplank iets wat op een microfoon of speaker lijkt. Vind dit een stevige schending van de privacy, omdat ik niet weet wat ze allemaal loggen en wat ze daarmee doen.
Je opgeslagen gegevens opvragen. Je hebt dat recht en dan weet je ook wat ze loggen.


BTW, succes met de GPSantenne vinden met een stralingsmeter :roll: :bang: :bang:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Heb tijdens een rit op de E17 zitten meten met mijn gigahertz solutions HF35C.

Hij communiceert wanneer je de motor stil legt, en wanneer je hem start. Ertussen heb ik niet de indruk dat hij data overstuurt.
Het probleem op de autostrade is dat uiteraard vanalles op de route straalt.
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

Hoi,

ik heb verleden jaar ook is een vervangwagen gehad , die was nieuw, 150km op de teller.
De wieldeksels waren vast gestrapt met zo strapbanden. Als ik hem vroeg waarom, zei hij me dat die aanhoudende gestolen worden, en dat er veel wagens in de prak gereden worden van VTB-VAB. Ik vermoed dat dat er achter zit.
ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom je de beest moet gaan uithangen met een vervangwagen of daar onvoorzichtig moet mee omgaan. Dergelijke toestanden maken het abbo alleen maar duurder en het extra gevaar niet meegerekend.

Tom
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

on4bam schreef: Je opgeslagen gegevens opvragen. Je hebt dat recht en dan weet je ook wat ze loggen.


BTW, succes met de GPSantenne vinden met een stralingsmeter :roll: :bang: :bang:
Idd opvragen. GPSantenne vinden is geen prio, wel waar de GSM module zit en diens antenne.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Dima_2005 schreef: Maar het nut ontgaat me even.

Voor een klein percentage klanten staat die vervangwagen gelijk als een voorwerp dat geen eigendom van hen is en dus perfect kan worden afgebroken.
Tegen de begrenzer aan rijden, handrem op parkings gaan trekken, sprintjes trekken etc. Niet dat er veel mee te sprinten valt maar you get the picture. :lol:
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

tom35 schreef: ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom je de beest moet gaan uithangen met een vervangwagen of daar onvoorzichtig moet mee omgaan.
Tom
Bij sommigen zal't zijn van "'t is toch de mijne niet".
Ik heb de vele huurwagens die we op vakantie hadden altijd behandeld alsof het de mijne waren, hetzelde gaat op voor vervang- of leasingwagens.

BTW, wat gegevens opslaan betreft, Bij mijn vorige werkgever werd een track and trace systeem geïnstalleerd (met badges waarbij eerst de chauffeur en daarna de passagiers moesten badgen). We hebben daar een formulier moeten voor ondertekenen omdat de gegevens opgeslagen en verwerkt werden. De voertuigen konden in real time gevolgd worden.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Kenw00t schreef:Bij sommige autoverzekeringen kan je zelf opteren om een blackbox te gebruiken. Ze sturen dit dan op en de plaatsing kan je zelf doen.

Zal eens rondhoren bij welke verzekering het was en wat het juist doet.
Vivium bood het mij alleszins aan paar jaar terug voor mijn privé wagen. Tegen een korting, was interessant voor bestuurders onder de 25 toen, maar iedereen kon intekenen.
on4bam schreef: Bij sommigen zal't zijn van "'t is toch de mijne niet".
Ik heb de vele huurwagens die we op vakantie hadden altijd behandeld alsof het de mijne waren, hetzelfde gaat op voor vervang- of leasingwagens.
Zie je vaak, van die mensen die met een vervangwagen het varken uithangen. Natuurlijk geen idee hoe ze rijden met hun eigen wagen, daar zijn er ook die t varken mee uithangen.
Nog maar 1 keer met een vervangwagen moeten rijden, een ferm mishandeld ding, ik heb die mens eerst een document laten tekenen met alle gekende schade voor ik hem wou aannemen...
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 66 keer

Ik rijd al een lange tijd met een track and tracé systeem in m'n wagen van het werk. Ik heb daar geen last van, ik heb m'n rijstijl hiervoor niet aangepast. Ik moet wel zeggen dat m'n wilde jaren voorbij zijn en probeer om aan de snelheidsbeperkingen te houden.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Stond enkele weken geleden in de carosserie voor herstelling aan mijn wagen.
Kreeg te horen dat er maar liefst 4 van de vervangwagens betrokken waren geweest in een ongeval in de laatste 2 weken en ze daarmee redelijk wat problemen hadden met het aanbieden van vervangwagens!
Trok wel even grote ogen!
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

niet vergeten dat veel 'moderne' wagens standaard al uitgerust zijn met zo'n systeem. Soms kan je het merken aan de knoppen SOS en Depannage.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

ub4b schreef:Hij communiceert wanneer je de motor stil legt, en wanneer je hem start. Ertussen heb ik niet de indruk dat hij data overstuurt.
Het probleem op de autostrade is dat uiteraard vanalles op de route straalt.
Ik snap niet zo goed waarom je je focust op het GSM verkeer (allez, ja, ik snap het eigenlijk juist wel :roll: ). Het ging hier toch over privacy ? Het is dus goed mogelijk dat hij constant logt en die data dan in bulk doorstuurt op het moment dat je het contact aflegt.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Tomby schreef:
ub4b schreef:Hij communiceert wanneer je de motor stil legt, en wanneer je hem start. Ertussen heb ik niet de indruk dat hij data overstuurt.
Het probleem op de autostrade is dat uiteraard vanalles op de route straalt.
Ik snap niet zo goed waarom je je focust op het GSM verkeer (allez, ja, ik snap het eigenlijk juist wel :roll: ). Het ging hier toch over privacy ? Het is dus goed mogelijk dat hij constant logt en die data dan in bulk doorstuurt op het moment dat je het contact aflegt.
En het is waarschijnlijk veel goedkoper zonder GSM modem, waarbij men alleen kan uitlezen in de garage/verzamelplek vervangwagens. En vervangwagens heb je vaak maar korte periodes dus is er eigenlijk echt geen nood aan om dat op afstand te kunnen uitlezen, laat staan dat het kosten/baten interessant is.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

bruma schreef:niet vergeten dat veel 'moderne' wagens standaard al uitgerust zijn met zo'n systeem. Soms kan je het merken aan de knoppen SOS en Depannage.
klopt, en binnenkort verplicht in alle wagens. = e call
De module die in de wagen zit is echter niet actief, die activeert zich enkel bij impact.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

decat schreef:
bruma schreef:niet vergeten dat veel 'moderne' wagens standaard al uitgerust zijn met zo'n systeem. Soms kan je het merken aan de knoppen SOS en Depannage.
klopt, en binnenkort verplicht in alle wagens. = e call
De module die in de wagen zit is echter niet actief, die activeert zich enkel bij impact.
De module is wel actief want ik kon een bepaalde tijd inhoud tank, gemiddelden snelheid, verbruik p3r rit, e.a. opvragen via login bij fabrikant. Of het na die periode niet meer zichtbaar is op t net if effectief uitgeschakeld is in de auto, big brother zal het weten

Sent from my D6000 using Tapatalk
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Kon je daar ook de locatie / afgelegde weg in nagaan? Indien zo, straf! :eek:
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

technieker schreef:Ik rijd al een lange tijd met een track and tracé systeem in m'n wagen van het werk. Ik heb daar geen last van, ik heb m'n rijstijl hiervoor niet aangepast. Ik moet wel zeggen dat m'n wilde jaren voorbij zijn en probeer om aan de snelheidsbeperkingen te houden.
Het gaat er niet om of je er last van hebt, ik vind het respectloos. En als iedereen altijd maar zegt dat we dingen moeten aanvaarden, hebben we er straks allemaal één.

Men spreekt altijd over vertrouwen, .. men moet beetje vertrouwen hebben in de werkgever, men moet vertrouwen hebben in de overheid, men moet vertrouwen hebben in de VAB anders neem je dat niet, .. en tot slot merk je dat dit vertrouwen nooit wederzijds is !
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

decat schreef:Kon je daar ook de locatie / afgelegde weg in nagaan? Indien zo, straf! :eek:
neen dat kon ik niet opvragen, ik twijfel nu of je de laatste locatie van het voertuig kon zien

het is wel dezelfde module die de coordinaten doorstuurt in geval van een ongeval (staat in de handleiding) of depannage

wat de fabrikant kan ontvangen heb ik geen zicht op, maar die kan mogelijks het voertuig wel volgen (voor statistische doeleinden)

O ja, alle OBD meldingen kwamen ook binnen op mijn account, raadpleegbaar via de website
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ofloo schreef:Men spreekt altijd over vertrouwen, .. men moet beetje vertrouwen hebben in de werkgever, men moet vertrouwen hebben in de overheid, men moet vertrouwen hebben in de VAB anders neem je dat niet, .. en tot slot merk je dat dit vertrouwen nooit wederzijds is !
Maar hoe vaak is dat wederzijdse vertrouwen reeds gebroken aan 1 kant? Hoe vaak heeft VAB in vertrouwen een vervangwagen aan een gebruiker gegeven en heeft die dat als een wrak of een rijdende wc terug gekregen? Of in de transport, hoe vaak werden er geen persoonlijke ritjes tussendoor gedaan door de chauffeur terwijl er eigenlijk een levering op tijd moest gebeuren? Om dan een kwartier te laat te komen en het op de file te steken, etc...
Ik keur die track and trace toestanden echt niet goed, in tegendeel, maar ik denk dat dat wederzijdse vertrouwen soms dusdanig veel gebroken word door profiteurs dat het zulke maatregelen soms ook in de hand werkt. Analytische data tijdens een accident daar kan ik dan wel in komen, realtime tracking in privé tijd niet.
Swat, het is niet duidelijk wat VAB trackt, ik zou zeggen vraag deze data op, ik wil het ook wel eens weten.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Dan kan de vab dat ook sanctioneren, zonder dat hier tracking voor nodig is. Of wil je zeggen dat er een gps nodig is om blikschade vast te stellen? En je moet kunnen luisteren naar wat er in de auto gebeurd om te weten dat er vuiligheid in ligt, 'k zie geen enkele goede rede om tracking, ja achteraf kan men zien hoe je rijd waar je rijd enz.

Als er een ongeluk gebeurd dan kan een verkeersdeskundige dit ook vaststellen, zonder tracking !
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Wat velen hier nogal eens (graag) uit het oog verliezen is dat men het voertuig traceert of voertuig data opvraagt, en NIET de 'gegevens' over / van de bestuurder.
Een immens verschil - en al zeker ifv de privacy wetgeving.

Gaat men echter deze data gebruiken om specifiek de bestuurder te traceren, dan kan men in overtreding zijn met de privacy wetgeving.

Er is namelijk een IMMENS verschil in het geotracking van (company) assets (zoals een GSM, voertuig) vs een persoon.
In heel veel gevallen is het trouwens enkel toegelaten de laatst bekende positie door te sturen en mag men geen history opbouwen, afhankelijk van de doeleinden.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ofloo schreef:Dan kan de vab dat ook sanctioneren, zonder dat hier tracking voor nodig is. Of wil je zeggen dat er een gps nodig is om blikschade vast te stellen? En je moet kunnen luisteren naar wat er in de auto gebeurd om te weten dat er vuiligheid in ligt, 'k zie geen enkele goede rede om tracking, ja achteraf kan men zien hoe je rijd waar je rijd enz.

Als er een ongeluk gebeurd dan kan een verkeersdeskundige dit ook vaststellen, zonder tracking !
Wat ze reeds deden, met vrij zeker vaak woord tegen woord als gevolg.
VAB: "die kras was er niet toen je de wagen kreeg"
Bestuurder: "jawel, ik ben een goed chauffeur ik maak geen krassen"
VAB: "op het vooraf ingevulde formulier staat deze schade nog niet"
Bestuurder: *iets met waardeloze controles en begint dan wat van zijn tak te maken etc...*
Kortom, dan gaat VAB het al gewoon zo laten, die bestuurder komt er weer mooi vanaf etc...
Of een paar uitleenbeurten later zijn er problemen met de ophanging. Uit de data blijkt dat de huidige bestuurder erg voorzichtig rijd en dus niks kwalijk kan genomen worden. Bij onderzoek van eerdere data blijkt dan dat een andere bestuurder zeer snel drempels nam. Red flag voor de volgende keer dat die een vervangwagen nodig heeft.
Als het geen live tracking is, maar bepaalde data van de wagen bijhoud voor gebreken achteraf en de gebruiker is op de hoogte. Het is overigens niet bewezen dat die microfoon onderdeel is van de module, ge hebt nu eenmaal ook spuuglelijke handsfree modellen met zichtbare microfoons. Zolang hij de data niet opvraagt en hier plaatst (geanonimiseerd, we hebben ook niet echt zaken met waar hij rijd moest dat getracked worden), dan kunnen we daar niet eens over oordelen.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Die gps gaat dat niet oplossen van die krassen, het is niet omdat iemand wat sneller rijd dat deze dan krassen maakt, en het is niet omdat iemand traag rijd dat deze er geen maakt, .. het één sluit het ander niet uit, ..nl.

Als ik heel voorzichtig rijd en mijn wagen met de motor kap naar voor parkeer, omdat sneller en beter uit mijn parking te geraken, maar met als gevolg met mijn karretje tussen de auto's moet wringen en zo alle auto's die er staan beschadig wil dat niet zeggen dat ik deze niet maak, trouwens dit gaat uw gps niet registeren en let er maar eens op, vaak doen vrouwen en oudere mensen dit, degene die zo traag rijden !

Nogmaals er zijn geen goede rede om dit te doen. En gps in dit geval bewijst ook niks het argument dat jij aanhaalt blijft gewoon en heeft niks opgelost.

Trouwens het is niet omdat je één keer wat sportiever rijd dat je ophanging naar de klote is, je moet die auto's nu eenmaal onderhouden. Bv een gps gaat dit ook niet uitsluiten, want deze is nooit op de centimeter juist soms kan dit wel een baanvak of 2 schelen hoeveel keer heb je al gehad dat je gps dacht dat je op de straat ernaast reed. Dus weer rede voor discussie.

Kijk maar eens op google, die houden de locatie van je gsm bij, hoeveel keer dat het ergens anders naartoe springt. Soms kilometers en al zeker bij slecht weer.

Enkel de verzekering is hier goed mee, .. dan kan men nog meer twijfel strooien en rede bedenken om niet te betalen.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

MClaeys schreef: VAB: "die kras was er niet toen je de wagen kreeg"
Bestuurder: "jawel, ik ben een goed chauffeur ik maak geen krassen"
Mijn vaste gewoonte bij huurwagens: op de parking de hele auto rondlopen en foto's nemen van ALLE kleine/grote krasjes/krassen/putjes/blutsen, dashboard met KM stand en foto met auto + omgeving. Bij teruggave, idem (en dat is steeds meer op de parking zetten en sleutel droppen). Nog nooit een opmerking gehad.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Dat doe ik ook altijd, samen met de persoon die hem afleverde (nuja, altijd, nog maar 1 keer nodig gehad).
Ofloo schreef:En gps in dit geval bewijst ook niks het argument dat jij aanhaalt blijft gewoon en heeft niks opgelost.
Ofloo schreef:trouwens dit gaat uw gps niet registeren
Hou toch eens op altijd GPS er bij te sleuren... Ik spreek nergens over GPS, enkel over tracking van sensoren van de wagen, en geen live tracking...
Er is niet geweten welke gegevens ze loggen, als je weet dat het er in zit vraag dan een wagen zonder. Ik zeg niet dat na een keer sportief rijden de ophanging naar de kloten is, ik weet wel dat bepaalde chauffeurs er in slagen een wagen op korte tijd ferm te mishandelen, zelf al in zo een geval mogen rijden toen. Dat kan overigens zowel zichtbaar als niet zichtbaar...
Voorzichtig rijden en traag rijden zijn ook twee verschillende dingen

Nergens staat dat ze u gaan afrekenen als je met die VAB wagen ergens te snel rijd, nergens staat dat ze gesprekken afluisteren in de wagen (dat mag wettelijk ook niet, wie daar op uit komt => aanklagen dan).
Zelfs ub4b ziet (op het eerste zicht) geen constante verzending van data tijdens een rit, dat viel hier eerder al te lezen. Het voertuig logt locatie (bvb bij diefstal), technische status van het voertuig (dat zullen de foutmeldingen zijn uit de motor) en correct gebruik ervan => volgens mij puur een systeem zoals bij sommige verzekeringen dat de G-krachten meet.

ub4b moet gewoon opvragen wat ze loggen en dan pas kan een discussie starten over teveel of te weinig.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Elke log is 1 teveel, je kan geen zaken aanhalen die niet achteraf achterhaalt kunnen worden door een verkeersdeskundige, die maar zouden moeten kunnen loggen, er is geen enkele goede rede waarom VAB die gegevens ter beschikking moet hebben, als er een ongeluk gebeurd kunnen ze achteraf even goed alles achterhalen zonder dat hier een logger voor nodig, .. natuurlijk gaat het makkelijker met een logger maar dat vind ik geen excuus.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Als het een vervangwagen is, is het te nemen of te laten in mijn ogen. VAB wil jou een vervangwagen aanbieden, dan lijkt het mij ook niet meer dan normaal dat jij je ook schikt naar hun voorwaarden.
Idem voor bedrijfs-/loonwagens trouwens. Het is immers niet jouw wagen, dus je werkgever stelt een policy op waarmee jij moet leven. Wil je dit niet, dan moet je persoonlijk een wagen aankopen.

Bij persoonlijke wagens vind ik een verplichting misschien ook niet het beste idee, maar zoals hierboven aangehaald vind ik een keuze (eventueel met extra voordeel op de verzekering) wel een goede middenweg.

Als ik sommige mensen bezig zie/hoor kan ik me inbeelden dat er spijtig genoeg nog steeds mensen rondlopen die met het gedacht "het is toch niet van mij" dergelijke wagens verkeerd gaan behandelen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”