Internet veel trager dan providers beloven

Nieuws omtrent telecom
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

"De internetverbinding van veel Vlamingen is een pak trager dan wat internetproviders beloven. Dat blijkt uit een onderzoek van Test-Aankoop. Eén op de twee consumenten zou nog niet eens de helft van de beloofde snelheid halen. Omdat ze niet de snelheid krijgen die de provider belooft, betalen de meeste Vlamingen tussen de 150 en 250 euro per jaar te veel.

Minister van Telecom Alexander De Croo wil binnenkort samenzitten met de operatoren, om te bekijken hoe iedereen in de toekomst toch krijgt waarvoor hij betaalt. Al valt het volgens hem met dat zogenaamd trage internet nogal mee."



Als je het filmpje op de website van hln bekijkt dan kan je zelf aanschouwen hoe ze zich weer belachelijk maken ( vtm nieuws )

enkele quotes;

"soms duurt het lang voordat iets laad"
je geeft een probleem dat door verschillende factoren kan worden beïnvloed "het internet" is daar slechts 1 van.

"we hebben een wifi versterker moeten kopen omdat het anders niet snel genoeg was"
Waarom is de provider daarvoor verandwoordelijk?

"Bij bijna iedereen die de test deed is de verbinding veel trager dan beloofd"
Dit kan niet kloppen, Telenet haalt bijna overal de beloofde snelheid zolang je maar geen gebruik maakt van wifi.

source + fimpje :
http://www.hln.be/hln/nl/4125/Internet/ ... oven.dhtml

Het lijkt erop dat ze 3 minuten moesten vullen op het nieuws en daarmee iemand met een camera erop uitgestuurd hebben om "wat" te filmen in plaats van deftig onderzoek te doen. ( niets nieuws dus )
Maar er zit wel wat waarheid in, maar persoonlijk vind ik dat je niet kan verwachten dat de provider even glasvezel naar je voordeur trekt en dan nog eens heel je thuisnetwerk komt installeren voor 50 euro per maand.
BertG3
userbase crew
userbase crew
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

lanadekat schreef:"we hebben een wifi versterker moeten kopen omdat het anders niet snel genoeg was"
Waarom is de provider daarvoor verandwoordelijk?

"Bij bijna iedereen die de test deed is de verbinding veel trager dan beloofd"
Dit kan niet kloppen, Telenet haalt bijna overal de beloofde snelheid zolang je maar geen gebruik maakt van wifi.
De provider levert tegenwoordig de wifi, zonder klanten de andere opties voor te stellen, met een toestel dat hun eigendom is en onder hun beheer valt. Dan zijn ze mijn inziens ook verantwoordelijk voor de goede werking ervan.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

MaT schreef:De provider levert tegenwoordig de wifi, zonder klanten de andere opties voor te stellen, met een toestel dat hun eigendom is en onder hun beheer valt. Dan zijn ze mijn inziens ook verantwoordelijk voor de goede werking ervan.
neen, de provider levert een kastje dat wifi KAN - ze beloven daar echter geen enkele snelheid over, en verplichten je niet die wifi te gebruiken!
en "andere opties": je kan in de winkel een wifi toestel halen, opties genoeg - maar gewoon geen ondersteuning van de provider uit.

laat me het zo zeggen: als de provider je énkel een modem geeft en énkel tot daar support, gaat de gemiddelde belg wenen "dat het niet bolt zoals ik dacht",
dus verwachten ze dat de provider zomaar eens heel hun thuisnetwerkje gaat doen "omdat ze er iets van kennen" - en inderdaad, als het dan ineens niet bolt,
is het ook "de provider zijn schuld", ook al ligt het bv aan je toestel dat je bij de mediamarkt gekocht hebt!

ik zou niet liever hebben dan énkel een modem, énkel support tot aan die modem, en een internetrijbewijs waarmee de prijs van het abbo verlaagd zou worden naargelang je kennis.
maar dat is commercieel niet haalbaar, voornamelijk door het aantal "analfabeten" die ook alles willen (toevallig of niet zijn dat dan meestal ook nog de test-aankoop leden)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

MaT schreef:
lanadekat schreef:"we hebben een wifi versterker moeten kopen omdat het anders niet snel genoeg was"
Waarom is de provider daarvoor verandwoordelijk?

"Bij bijna iedereen die de test deed is de verbinding veel trager dan beloofd"
Dit kan niet kloppen, Telenet haalt bijna overal de beloofde snelheid zolang je maar geen gebruik maakt van wifi.
De provider levert tegenwoordig de wifi, zonder klanten de andere opties voor te stellen, met een toestel dat hun eigendom is en onder hun beheer valt. Dan zijn ze mijn inziens ook verantwoordelijk voor de goede werking ervan.
Maar waar begint en waar stopt die goede werking dan hé?
Ik wil wifi in mijn tuin hebben om in de zomer buiten te kunnen surfen. Wel, ik heb dat. Wel met een eigen AP maar vermoedelijk zou dit met de modem van mn provider ook wel lukken. Echter heb je nu één "detailgegeven" niet, namelijk hoe groot mijn tuin is. En dat ene kleine detail weet Telenet noch Belgacom evenmin. Als je een kasteel hebt met een tuin van enkele hectares tjah dan gaat dat "overal wifi hebben" wel wat moeilijk zijn ...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

@splitter @krisken:
Support stopt bij het overnamepunt en dat ligt eigenlijk voor de modem. Als de provider perse meer service wil leveren met installatie van modem, router en wifi dan moeten ze ook zorgen dat dat naar behoren werkt. Zeker als je volgens hun regels moet spelen, hun hardware moet gebruiken en je de prijs van de installatie en activatie betaald.
Willen ze dat niet dan moeten ze de hardware ook niet leveren of verplichten. Dan hadden ze maar moeten kijken of het economisch haalbaar was om support te leveren op hun eigen hardware. Je kan niet tegelijk EN je hardware opdringen EN 'trekt uw plan, het is uw verantwoordelijkheid' zeggen tegen de klant.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

MaT schreef:Als de provider perse meer service wil leveren met installatie van modem, router en wifi dan moeten ze ook zorgen dat dat naar behoren werkt.
Gaan we weer beginnen met stoere uitspraken... de WIFI werkt naar behoren (volgens de wetten van de fysica).
MaT schreef:hun hardware moet gebruiken
Dat hoef jij niet... je bent vrij in het plaatsen van een eigen WIFI oplossing (en kan de standaard van TN zelfs uitschakelen).
MaT schreef:Dan hadden ze maar moeten kijken of het economisch haalbaar was om support te leveren op hun eigen hardware.
Een standaard oplossing is wat economisch haalbaar is... service op maat kan je altijd krijgen van tal van winkels.

Ik heb trouwens geen WIFI van TN en heb een eigen Unifi oplossing met alle toeters en bellen (kom dus niet vertellen dat het niet kan).
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Niets stoere uitspraken, de provider moet zorgen dat wat hij levert en adverteert ook werkt. Net als alle andere leveranciers van producten en diensten.
Ofwel duidelijk bij vermelden wat de beperkingen zijn van hun installatie voordat de klant tekent of de installateur aan zijn werk begint (en niet ergens in kleine lettertjes of verborgen op hun site). Maar zeggen dat het trager kan gaan of je zelf extra toestellen moet bijkopen doen ze niet graag zeker?

Test-aankoop en minister De Croo hebben hier zeer zeker een punt: de klant word in veel gevallen bedrogen met het resultaat.

Op eigen hardware krijg je geen support, dat is duidelijk genoeg, maar daar gaat het hier ook niet over. Het gaat over wat je krijgt van de provider.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

r2504, die vrije keuze met eigen router heb je toch vooral bij Telenet.
Door gebruik van de vectoring technologie mag je bij Proximus maar uit een zeer beperkt aantal modem/routers kiezen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Ik woonde vroeger in een appartement met gewapend beton. Daar kwam geen gsm signaal (zowel van Base, Mobistar als Proximus) door en wifi ging met moeite de kamer ernaast verder. Daarvoor woonde ik bij mijn ouders in een huis waar de internetlijn van voor binnen kwam en in mijn kamer (50 meter verder) had ik ook geen wifi bereik, idem voor de zolder (3 verdiepingen hoog).

Hoe moet de provider dit dan oplossen?
boulder schreef:r2504, die vrije keuze met eigen router heb je toch vooral bij Telenet.
Door gebruik van de vectoring technologie mag je bij Proximus maar uit een zeer beperkt aantal modem/routers kiezen.
Ik kan nochtans perfect kiezen uit elke beschikbare router die pppoe ondersteunt. Zelf gebruik ik mijn b-box ook amper, maar loopt alles via een Linksys.
Laatst gewijzigd door Fallschirmjaeger 02 jan 2016, 17:55, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

  1. Geen draadloos meeleveren.
  2. Extra AP's of versterkers plaatsen.
  3. Je een papier laten ondertekenen waarin jij verklaart akkoord te gaan met de wifi zoals het is.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

boulder schreef:Door gebruik van de vectoring technologie mag je bij Proximus maar uit een zeer beperkt aantal modem/routers kiezen.
Je kan toch gewoon een eigen PPoE sessie opzetten vanuit je eigen router... trouwens als je echt problemen hebt met WIFI gaat dat het probleem ook niet oplossen, dan moet je gewoon extra AP's plaatsen en dat heeft niets te zien met provider X, Y of Z, laat staan met hun hardware.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

MaT schreef:
  1. Geen draadloos meeleveren.
  2. Extra AP's of versterkers plaatsen.
  3. Je een papier laten ondertekenen waarin jij verklaart akkoord te gaan met de wifi zoals het is.
1) Ik ben een idioot zoals 75% van de bevolking, dus als ik bij u geen draadloos krijg, ga ik maar naar een ander.
2) Ik ben nog steeds de even grote idioot, dus ik ken geen AP, maar enkel wifi repeaters uit de Mediamarkt en Aldi en die marcheren niet bij Proximus/Telenet/al de rest omdat ze niet meer dan €15 mogen kosten en ik ze niet deftig kan installeren.
3) Ik ken niets van die termen die men op die documenten zet, dus teken ik maar zonder het te lezen want ik vertrouw de verkoper. Achteraf ga ik klagen bij Test Aankoop, de pers, de ombudsdienst, het BIPT, de minister dat zij maar de providers moeten verplichten om wifi mee te leveren.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

  1. Dan zal die ander voor hetzelfde probleem komen te staan. Tot voor enkele jaren geleden kreeg je trouwens nergens wifi bij en elke idioot die het wou kon wel aan wifi geraken. Waarom dat vandaag de dag zo'n probleem is is me een raadsel.
  2. Jij mag zo idioot zijn als je wil, de instalatie van extra AP's versterkers moet dan gebeuren door een technicus die er wel iets van kent.
  3. Dit is dan echt jouw probleem. Moeten we alle technologie waarvan sommige idioten de terminologie niet begrijpen maar niet gebruiken of geen support op geven?
Laatst gewijzigd door MaT 02 jan 2016, 18:03, in totaal 1 gewijzigd.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

MaT schreef:Tot voor enkele jaren geleden kreeg je trouwens nergens wifi bij en elke idioot die het wou kon wel aan wifi geraken. Waarom dat vandaag de dag zo'n probleem is is me een raadsel.
Vandaag de dag is dat ook geen probleem... JIJ maakt er een probleem van op basis van non-argumenten !
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

r2504 schreef:
boulder schreef:Door gebruik van de vectoring technologie mag je bij Proximus maar uit een zeer beperkt aantal modem/routers kiezen.
Je kan toch gewoon een eigen PPoE sessie opzetten vanuit je eigen router...
Dus dan heb je al 2 routers staan?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Uiteindelijk heeft hij wel gelijk.
Als wifi voor de vertraging zorgt moeten de providers dat dan maar ZEER duidelijk stellen in hun reclames, en niet in de kleine lettertjes.
Wat ze beloven moeten ze ook leveren, en niet verdoezelen dat je eigenlijk enkel in heel specifieke situaties dat kan halen.
Dan kan je nog mekkeren over wiens verantwoordelijkheid de feitelijke uitwerking is.

Haal je in REALISTISCHE omstandigheden niet wat de provider belooft, dan is dat fraude op dezelfde schaal als dieselgate.

En voor de duidelijkheid: met "realistische" bedoel ik via wifi, op een laptop, niet in dezelfde kamer als de wifi.
Want de realiteit is dat weinigen fysiek hun pc bekabelen, of ze werken met smartphones of tablets waar dat niet bij gaat.
Het is ook realiteit dat de wifi van de provider vaak in de utility kast terecht komt, in de gang of de kelder.





[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

boulder schreef:Dus dan heb je al 2 routers staan?
Waarvan je er één puur als modem gebruikt... je hebt dus geen dubbele NAT.
ITnetadmin schreef:Uiteindelijk heeft hij wel gelijk.
Als wifi voor de vertraging zorgt moeten de providers dat dan maar ZEER duidelijk stellen in hun reclames, en niet in de kleine lettertjes.
Dus je garage moet ook duidelijk vermelden dat een vol geladen wagen meer verbruikt, of bergop trager rijdt ?

Ik kan je nog 1001 voorbeelden geven waarbij het gebruik en de omgeving een belangrijke rol spelen en niemand vermeld dit ZEER duidelijk.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

De oplossing is nochtans zeer eenvoudig voor de providers, ipv met vanalle excuses af te komen:
Ze moeten realistische verwachtingen en gemiddelden beloven, geen ideale omstandigheden.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Geen enkele provider geeft jou beloftes over WIFI... gewoon omdat het niet kan.

Er zijn gewoon teveel factoren die hun impact hebben... waar staat de modem, welke muren heb je, hoe is de indeling van je huis, welke client gebruik je, ...
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Realistische verwachtingen zijn tussen 0 en 100% snelheid en bereikbaarheid afhankelijk van huisstructuur, storingsbronnen, verzadiging wireless netwerken, gebruikte hardware en software, instellingen en onvoorziene zaken (bugs, downtime, defecten, etc.).

Hop, reclameblok is om en men is niets wijzer, behalve dat het de meeste mensen boven hun petje gaat.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Laatst gewijzigd door Phuncz 02 jan 2016, 18:26, in totaal 1 gewijzigd.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dat weet IK, maar dat weten de users niet.
En als ze zelf een router met wifi voorzien, heeft die domme user volgens mij overschot van gelijk als ie dan klaagt dat die wifi de beloofde snelheid niet kan leveren.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

[Afbeelding Post made via mobile device ]
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

MaT schreef:Niets stoere uitspraken, de provider moet zorgen dat wat hij levert en adverteert ook werkt. Net als alle andere leveranciers van producten en diensten.
Ofwel duidelijk bij vermelden wat de beperkingen zijn van hun installatie voordat de klant tekent of de installateur aan zijn werk begint (en niet ergens in kleine lettertjes of verborgen op hun site). Maar zeggen dat het trager kan gaan of je zelf extra toestellen moet bijkopen doen ze niet graag zeker?

Test-aankoop en minister De Croo hebben hier zeer zeker een punt: de klant word in veel gevallen bedrogen met het resultaat.

Op eigen hardware krijg je geen support, dat is duidelijk genoeg, maar daar gaat het hier ook niet over. Het gaat over wat je krijgt van de provider.
Maar wat moet er wel gedaan worden?
zoiets als dit?

200mpbs onder ideale omstandigheden*


Maar eigenlijk vind ik de apparatuur je meekrijgt degelijk genoeg, ik heb hier overal in het huis en er rond wifi met maximum internetsnelheid gewoon met de obox 3 die ik kreeg. Is wifi echt zo slecht in gebieden met veel apparaten en routers? +-20 mbps moet je toch altijd kunnen halen en met zo'n snelheid mag je toch niet klagen? Jouw auto verbruikt ook 7 liter per 100 km terwijl ze 6.5 liter per 100 kilometer adverteren en ze in de kleine lettertjes ergens onder ideale omstandigheden zetten.

Het duidelijk maken dat de geadverteerde snelheid niet altijd kan worden behaald vind ik wel een goed idee, maar dan gaan klagen dat je zelf een betere router moet kopen vind ik erover.
Laatst gewijzigd door lanadekat 02 jan 2016, 18:32, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Geen idee hoe het zit bij Telenet, maar met mijn b-box 3 haalde ik gemakkelijk 60-70 mb op mijn gsm op 2-5 meter. Als ik natuurlijk 20 meter en 2 kamers verder ging staan, haalde ik die snelheid niet meer. Maar die haal ik ook niet als ik het test op mijn linksys. Bovendien zit ik hier naast een appartementsblok, als ik hier even zoek naar een wifi netwerk vind ik er een stuk of 15-20, dus optimaal zal het hier ook niet zijn.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

MaT schreef:
  1. Dan zal die ander voor hetzelfde probleem komen te staan. Tot voor enkele jaren geleden kreeg je trouwens nergens wifi bij en elke idioot die het wou kon wel aan wifi geraken. Waarom dat vandaag de dag zo'n probleem is is me een raadsel.
  2. Jij mag zo idioot zijn als je wil, de instalatie van extra AP's versterkers moet dan gebeuren door een technicus die er wel iets van kent.
  3. Dit is dan echt jouw probleem. Moeten we alle technologie waarvan sommige idioten de terminologie niet begrijpen maar niet gebruiken of geen support op geven?
hmm... test-aankoop subscriber?

hoeveel mensen er nog zijn die nog een speedtouch modempje hebben, je zou het niet geloven... want ze weten nu eenmaal NIET beter en ze snappen niks van wifi en draadloos.
sterker nog: er zijn mensen die denken dat "draadloos internet" letterlijk inhoudt: geen modem, geen enkel toestel, maar gewoon magisch, draadloos!

dat de provider een modem/router met wifi meelevert is puur omdat het 1) goedkoop genoeg is om te doen en 2) omdat je niet anders kan: je kan moeilijk zeggen, bij installatie, "voor wifi moet je zelf nog iets voorzien"... die mensen willen internet, op hun ipad, draadloos, op het moment dat de technieker komt installeren, zonder iets bij te betalen.
en al zouden ze het in de brief zetten en op de site: geen kat die het zou lezen van "zelf te voorzien".

en je laatste puntje: inderdaad? misschien zou het véél beter zijn (logischer, economisch goedkoper, ...) om mensen die het niet snappen, het ook gewoon niet te geven.
maar we zijn op een punt gekomen dat ze mensen soms bijna internet opdringen en die mensen gaan denken "ik moet dat ook hebben", maar begot nog niet weten waarvoor google dient.
(i should know... heb overlaatst een familielid van euphony inbel, met een speedtouch, omgezet naar een scarlet. haar eerste vraag? "hoe moet ik nu naar zo een pagina gaan" - zelfs google kon ze niet mee werken, simpelweg omdat ze eigenlijk iets heeft dat ze niet nodig heeft en niet kan gebruiken)

er is een tijd geweest dat ze van die opleidingsdagen gaven bij een installatie, gezien ze daarmee terug gestopt zijn zal het ook wel geen succes geweest zijn zeker?
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

er is een tijd geweest dat ze van die opleidingsdagen gaven bij een installatie, gezien ze daarmee terug gestopt zijn zal het ook wel geen succes geweest zijn zeker?
Ze zijn zelfs uitgebreid wegens succes. http://www.proximusworkshop.be/nl/particulieren/
Bovendien is het volwassenen onderwijs er ook gesprongen. Kan u zeggen dat de beginner en de tablet cursussen hier (http://www.janitor.be/onze-opleidingen/ ... -cursussen) toch telkens veel volk trokken, van alle leeftijden vanaf 30+.
Laatst gewijzigd door Fallschirmjaeger 02 jan 2016, 19:18, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

he, dat wist ik niet :)

maar dat is niet helemaal hetzelfde: wat ik bedoelde was dat ze je vroeger echt, letterlijk, bij de installatie ook zeiden van "kijk, hier is een papiertje om je in te schrijven voor een halve dag cursus"
dit zijn 2u opleidingen.. en hoewel alle beetjes vast helpen, ik vrees dat mensen op 2u nog altijd niet weten wat ze aan het doen zijn (soit, op een halve dag wss ook niet)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

r2504 schreef:
boulder schreef:Dus dan heb je al 2 routers staan?
Waarvan je er één puur als modem gebruikt... je hebt dus geen dubbele NAT.
Neen, maar wel 2 toestellen, en dat 2e toestel betaal je op de een of andere manier.
Je zit ook met extra electriciteitsverbruik, en weer een extra plekje op zo'n multistekker.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Splitter schreef: hmm... test-aankoop subscriber?
Ja, en VLD-stemmer ook, enkel en alleen omdat ik het op dit puntje met hen eens ben :roll:
Splitter schreef:hoeveel mensen er nog zijn die nog een speedtouch modempje hebben, je zou het niet geloven... want ze weten nu eenmaal NIET beter en ze snappen niks van wifi en draadloos.
sterker nog: er zijn mensen die denken dat "draadloos internet" letterlijk inhoudt: geen modem, geen enkel toestel, maar gewoon magisch, draadloos!
Voorstellen als dit dienen net om de categorie mensen die je beschrijft te beschermen! Het zijn zij op wie de marketing afdeling van de providers rekenen om het draagvlak te creëren voor hun praktijken.
Splitter schreef:dat de provider een modem/router met wifi meelevert is puur omdat het 1) goedkoop genoeg is om te doen en 2) omdat je niet anders kan: je kan moeilijk zeggen, bij installatie, "voor wifi moet je zelf nog iets voorzien"... die mensen willen internet, op hun ipad, draadloos, op het moment dat de technieker komt installeren, zonder iets bij te betalen.
en al zouden ze het in de brief zetten en op de site: geen kat die het zou lezen van "zelf te voorzien".
Een gewone modem of gewoon niets is nog goedkoper.
Het kan zeker anders, het was vroeger simpelweg wel zo. De provider moet internet leveren, niet perse draadloos internet. Dat is een keuze die ze zelf gemaakt hebben.
Splitter schreef:en je laatste puntje: inderdaad? misschien zou het véél beter zijn (logischer, economisch goedkoper, ...) om mensen die het niet snappen, het ook gewoon niet te geven.
Ik had niet gedacht dat men hier bevestigend op ging antwoorden daar het al een belachelijke stelling was. Wel dan hoop ik dat je de volledige terminlogie van alle onderdelen van je auto, microgolf, frigo, boiler, zonnepanelen, grasmaaier,... enz kent en weet waarvoor het dient. Anders afgeven he.
Splitter schreef:maar we zijn op een punt gekomen dat ze mensen soms bijna internet opdringen en die mensen gaan denken "ik moet dat ook hebben", maar begot nog niet weten waarvoor google dient.
(i should know... heb overlaatst een familielid van euphony inbel, met een speedtouch, omgezet naar een scarlet. haar eerste vraag? "hoe moet ik nu naar zo een pagina gaan" - zelfs google kon ze niet mee werken, simpelweg omdat ze eigenlijk iets heeft dat ze niet nodig heeft en niet kan gebruiken)
En dat is dus fout. Ze moeten niets opdringen tenzij ze bereid zijn om daar op de volledige support op te geven.
Uw familielid moet geen internet nemen als ze er niets mee is he. Dat is de enige keuze die je wel nog 100% zelf kan maken.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

MaT schreef:
Splitter schreef:hoeveel mensen er nog zijn die nog een speedtouch modempje hebben, je zou het niet geloven... want ze weten nu eenmaal NIET beter en ze snappen niks van wifi en draadloos.
sterker nog: er zijn mensen die denken dat "draadloos internet" letterlijk inhoudt: geen modem, geen enkel toestel, maar gewoon magisch, draadloos!
Voorstellen als dit dienen net om de categorie mensen die je beschrijft te beschermen! Het zijn zij op wie de marketing afdeling van de providers rekenen om het draagvlak te creëren voor hun praktijken.
euh? welk voorstel, exact, zou dan mensen "beschermen" die niet weten wat ze hebben? want dan kan je dat ook doortrekken naar bedrijven die 20 telefoonlijnen hebben, maar er maar 3 kennen... omdat ze zelf niet de moeite doen na te kijken waarvoor ze betalen en of ze het wel degelijk gebruiken.
dat de consument beschermd moet worden tegen wanpraktijken, ja... dat je ze daarvoor het handje moet vasthouden, please! daarom was belgie ook een van de laatste landen om koppelverkoop toe te laten, altijd maar het handje vasthouden en dan NOG klagen over alles en nog wat.

zijn er over de laatste, pakweg, 10 jaar zaken verbeterd inzake consumentenbescherming? jazeker, dat is gewoon een feit.
maar ik begin me wél stilaan af te vragen HOEVER het nog moet gaan. en dan bedoel ik niet enkel naar gevolgen voor de financiele kant, maar ook: IEMAND moet altijd maar klaarstaan hé... en het is zo gek dat er mensen zijn die nog weigeren zelf op het knopje van hun tv te drukken, naar pxm/tn bellen "mijne tv marcheert niet, das uw fout"...
en dan klagen dat ze een forfait aan hun broek hebben "en de technieker maar 2 minuten is binnengeweest".
maar dat vind je vast ook vanzelfprekend, dat dat gratis zou moeten?
MaT schreef:Een gewone modem of gewoon niets is nog goedkoper.
Het kan zeker anders, het was vroeger simpelweg wel zo. De provider moet internet leveren, niet perse draadloos internet. Dat is een keuze die ze zelf gemaakt hebben.
niet mee eens. VROEGER waren er geen tablets, smartphones, smarttv's met wifi, ...
als je nu als provider dat niet levert, gaat een klant niet zeggen "ok, dat koop ik zelf wel", dan gaat die gewoon zeggen "een ander levert dat wel".
en als ze ALLEMAAL stoppen met dat te leveren, dan gaat de klant nog steeds niet zeggen "dat koop ik zelf wel", dan gaat die bellen "mijn smartphone kan niet op internet".
in een ideale wereld zou je misschien iets zinnigs aan het zeggen zijn, maar in de huidige? not even close.
MaT schreef:
Splitter schreef:en je laatste puntje: inderdaad? misschien zou het véél beter zijn (logischer, economisch goedkoper, ...) om mensen die het niet snappen, het ook gewoon niet te geven.
Ik had niet gedacht dat men hier bevestigend op ging antwoorden daar het al een belachelijke stelling was. Wel dan hoop ik dat je de volledige terminlogie van alle onderdelen van je auto, microgolf, frigo, boiler, zonnepanelen, grasmaaier,... enz kent en weet waarvoor het dient. Anders afgeven he.
sja, dan zeg je een keer wat zinnigs, verwacht je niet gelijk te krijgen :)
en ja: ik heb een rijbewijs voor mijn auto, en ik kan idd de olie enzo vervangen (testen ze trouwens op het examen hé!)
ook mijn frigo weet ik hoe die marcheert en waar de knopjes voor dienen, ditto met de microgolf -en zelfs zonder de handleiding te lezen zal ik mijn kat er niet insteken!-
en dan geef je de boiler als voorbeeld: als daar iets mis is, dan kijk ik in het boekje, krijg ik het niet opgelost daarmee, bel ik en blijf ik er verder af.
maar dat wil niet zeggen dat als 1 radiator stuk is, ik de man van de boiler ga bellen.

MaT schreef: En dat is dus fout. Ze moeten niets opdringen tenzij ze bereid zijn om daar op de volledige support op te geven.
Uw familielid moet geen internet nemen als ze er niets mee is he. Dat is de enige keuze die je wel nog 100% zelf kan maken.
en daar ben ik het niet meer mee eens: ze leggen je het bijna op, want als je geen internet hebt "ben je een rare die niet meer thuishoort hier";
1 voorbeeld, gericht naar ouderen bv: ze duwen de mensen bijna het bankkantoor uit en ze moeten maar homebanking doen (je kent dat wel: die oudjes die aan het loket zelf nog hun overschrijvingen doen omdat ze zelfs niet met de automaat kunnen werken)

je kan natuurlijk de keuze wel maken, maar veel mensen die er niets van kennen hebben iets van "ik neem het om erbij te horen" ook al gebruiken ze het zelf niet,
dat is gewoon een vorm van subtiele manipulatie dat vooral bij die mensen werkt. (beetje zoals reclame voor kinderspeelgoed knal tussen een blok van cartoons te zetten)
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Dus men mag niet het handje vasthouden als het gaat om marketing van de providers, men moet het handje vasthouden bij de installatie van wifi en als dat dan niet werkt zoals de klant verwacht (door de marketing van de providers) dan mag dat handje alle verantwoordelijkheid afwijzen?
Rare anti-consumenten redenering hebben sommigen hier...

Eigen hardware en installatie -> geen support op leveren.
Hardware en installatie van de provider -> support op leveren.
Zo simpel is het en ik heb nooit anders gezegd.

Voor de provider wifi leverde was er trouwens al langer een trend van desktops te vervangen door laptops of geen bekabeling meer te voorzien voor desktops. Ook waren er al veel langer telefoons met wifi aan boord. Toen, en dat is nog niet bijster lang geleden, ging dat allemaal wel om zelf een draadloos AP of router te kopen. Maar nu bijna alles een 'smart' prefix krijgt is de consument ineens te dom?
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

marketing => reclame => je bent zelf verantwoordelijk of je dom genoeg bent om erin te trappen.
ik zie écht de nood niet om er hier amerikaanse toestanden van te maken dat je in het klein de naam van het product hebt en vervolgens een waslijst van common-sense zaken waarvoor het NIET dient, of wat er niet mee kan.

en ook bij de installatie moet men niet "het handje vasthouden": dat de provider de basics dat hij levert installeert, allemaal goed en wel. maar daarna "you're on your own".
geeft wifi je niet de snelheid dat kabel geeft? das normaal. gaat wifi niet tot 100m verder, door 3 muren, achter in je tuin? das normaal. heb je een nieuw toestel en moet je zelf de code ingeven? das normaal.... (zijn ALLEMAAL voorbeelden van wat veel klanten NIET normaal vinden, btw)
MaT schreef: Eigen hardware en installatie -> geen support op leveren.
Hardware en installatie van de provider -> support op leveren.
Zo simpel is het en ik heb nooit anders gezegd.
maar: vertaal me dat dan eens naar een commercieel haalbare oplossing, en waar de grens ligt?

ik ga een absurd voorbeeld geven, dat desondanks wel correct is: stel je hebt een woning gekocht. ze hebben daar ook de keuken ingezet.
je hebt die woning gekocht, AS IS, volledig af, en hebt die ook gezien.
is het dan de fout van de aannemer, of de koper, als het een gasvuur is maar de koper een keramisch vuur wou?
of is het de fout van de aannemer dat keramisch trager verwarmt dan gas?
maar als diezelfde aannemer, datzelfde huis zou leveren *zonder* keuken en zeggen "dat moet je zelf zoeken", zouden veel mensen afhaken 'want het is niet af".

en dat "voor de provider wifi leerde kennen" verhaal, mwoah: belgacom levert al minstens 10 jaar (2005) modems met wifi.
laptops werden pas populairder dan desktops in 2008, en de iphone is maar van 2007.

maar destijds hoorde je mensen niet zo vocaal klagen, omdat de (veelal onterechte/absurde) klagers gewoon geen medium vonden om te klagen.
toen kwam het niet in de krant "mijn internet werkt niet als ik de modem uitzet" zoals nu (ja, zo mensen heb ik ook al meegemaakt)

ik ga je nog een leuker voorbeeld geven: JAREN terug, toen ik nog op de klantendienst zat van TN, en je nog van die usb2lan dingetjes had bij hun,
had een klant ooit gebeld om te vragen waarom haar internet niet werkte... mevrouw had een nieuwe usb muis maar geen aansluiting vrij,
dus besloot de usb2lan maar aan te sluiten via dat ps/2 adaptertje (ipv de muis waar het bijgeleverd was).
is dat dan ook de fout van TN? want ze belde wél naar TN, en het probleem moest natuurlijk opgelost worden want ze zat zonder internet (d'office fout van de provider)

nog een leuke om te lezen hoe mensen, die eigenlijk te weinig ervan kennen, toch graag conclusies met de wereld delen: https://groups.google.com/forum/#!topic ... YgJ2K-10j0
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Toen, en dat is nog niet bijster lang geleden, ging dat allemaal wel om zelf een draadloos AP of router te kopen
Toen ik in 2004 klant werd bij Belgacom kreeg ik al een Philips router automatisch geïnstalleerd. Dat is ondertussen 12 jaar geleden en dat is een eeuwigheid. Mijn werkgever gebruikte toen wel nog een thomson speedtouch die hij had van een paar jaar ervoor. Toen hij in 2007 ook internet aanvroeg voor zijn 2de zaak, kreeg hij al automatisch een B-Box (1 of 2).
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Doet mij denken aan de klant waar ik in mijn Belgacom-technicus-jaren moest langsgaan want "zijne wifi werkte ni". Ik kom toe, start laptop op, en rara die werkte perfect. Ook zijn tablet, smartphone, alles werkte meteen. En toen zei de klant : jaja hier werkt da allemaal goei eh mijnheer, mor als kik doar mee oep café goa dan werkt da langs geen kl*te zenne.

Dan moet je je professioneel houden, vooral niet in lachen uitschieten en die klant vertellen dat zijn wifi enkel thuis werkt, en niet 10km verder. Want mijnheer dacht "draadloos is draadloos, dus ik kan dat zelfs aan de andere kant van de wereld ontvangen". Ook al begreep mijnheer het (na een half uur uitleggen) dan zat hij te dreigen dat ik t maar moest oplossen "oef em ging oep e ander" want Belgacom had hem foute dingen beloofd...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Mijn zus belde mij vorige week in volle paniek dat haar internet niet werkte en dat dat duidelijk de fout van Proximus moest zijn. De status van de B-Box kon ze niet aflezen, want ze wist niet meer waar ze die liet plaatsen (is achter een kast geplaatst). Bleek dat ze de telefoonkabel had uitgetrokken tijdens het kuisen, maar niet terug had ingestoken.

Mijn zus is trouwens jonger dan mij en maakt deel uit van de generatie die internet thuis gebruikt met haar gsm, terwijl ze mijn oude (en nog up to date) werkende desktop kreeg en deze perfect geïnstalleerd is via lan. Maar een gsm is 10x gemakkelijker om mee op facebook te zitten, want dat moet niet eerst opgestart worden.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

We kunnen nog veel heen en weer posten en hopen dat we gelijk krijgen met onze stelling. Stel nu even dat het over een wasmachien zou gaan en die niet zwiert aan de beloofde 1400 tr of 5 of 10° minder warm zou worden dan beloofd, niet zo zuinig is of dubbel zoveel water zou verbruiken ....
Als je terugkeert naar internet: dan moet je krijgen wat ze je beloven, onder alle omstandigheden, moeilijk? Elke test op een ethernetpoort moet op elk tijdstip van de dag de beloofde snelheid opleveren. Geven ze een wifi modem, dan moet dit ook die snelheid aanleveren in hetzelfde lokaal als de modem (en geen modem die slechts lagere snelheden aankan). Wil jij enkel met wifi in een ander lokaal werken dan is dit je eigen keus.
Maar indien je er ook buitenhuise AP's erbij krijgt, ook dan moeten ze ervoor zorven dat je krijgt wat beloofd is, en niet dat er maar 5 kunnen connecteren (beperking aan modemzijde) en dat het maar werkt als je aan de voordeur van de buur moet staan opdat het zou werken.

Sent from my D6000 using Tapatalk
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

bruma: allemaal goed en wel, maar dan gaat het over BELOFTES, en ik zie providers geen BELOFTES maken.
je zou hoogstens kunnen stellen dat ze het in het groot er moeten bijzetten dat je MAX. een bepaalde snelheid kan krijgen (en dan moeten ze ipv 70 dus 100 zetten),
en dat dit ENKEL gegarandeerd is met een gloednieuw toestel, dat gigabit ethernet heeft, met een GOEDE lankabel aangesloten, en enkel naar de testserver binnen het pxm netwerk zelf, op momenten dat deze niet overbelast is.

en als je dat doet, snapt geen kat nog wat je aan het zeggen bent... dus heeft het eveneens geen nut meer (en dan komen er mensen gegarandeerd vragen hoe ze hun ipad met kabel aansluiten)

je vergelijking met een wasmachine is heel mooi, maar totaal ernaast, gezien de specs van een wasmachine wel degelijk vermelden (overigens ook in optimale omstandigheden, net zoals een frigo, check the specs) wat het toerental, water, en elektra verbruik is.

je kan overigens ook vergelijken met een wagen, zou ik het recht hebben om te klagen? mijn snelheidsindicator geeft namelijk aan dat die 240 kan, maar ik haal er maar max 180 uit... dat is toch ook bedrog?
het feit dat je zo snel niet mag rijden, is bijzaak, er staat 240 dus dat moet die ook maar halen! (absurd, nee?)
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

Ze zouden wel de (maximum) snelheid via kabel en via wifi kunnen vermelden.
(net zoals je wagen in eerste ook geen 180 kan...)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

bruma schreef:Als je terugkeert naar internet: dan moet je krijgen wat ze je beloven, onder alle omstandigheden, moeilijk?
Ja, zeer moeilijk!
Dat heet "overboeking" en is een algemeen aanvaard beginsel, zoniet zou internet niet betaalbaar zijn voor de consument.
Als business klant kan je wel een gegarandeerde bandbreedte krijgen, met SLA - als je er maar voor betaalt.

Een ISP kan onmogelijk iedereen, gelijktijdig, op elk moment van de dag, 24/24, onder alle omstandigheden, de volledige bandbreedte garanderen.
Het net is hierop niet berekend: overboeking ...

Vergelijk het met electriciteit.
Als iedereen, gelijktijdig, op elk moment van de dag de volle capaciteit van zijn installatie (vb 40A) zou gebruiken, dan valt de stroom gewoon uit.
Het net is hierop niet berekend: overboeking ...

Vergelijk het met water.
Als iedereen, gelijktijdig, zijn zwembad vult (neem aan dat we allemaal een zwembad zouden hebben :-D ), dan komt er ook (bijna) geen water meer uit jouw kraantje...
Het net is hierop niet berekend: overboeking ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

krisken schreef:Doet mij denken aan de klant waar ik in mijn Belgacom-technicus-jaren moest langsgaan want "zijne wifi werkte ni". Ik kom toe, start laptop op, en rara die werkte perfect. Ook zijn tablet, smartphone, alles werkte meteen. En toen zei de klant : jaja hier werkt da allemaal goei eh mijnheer, mor als kik doar mee oep café goa dan werkt da langs geen kl*te zenne.

Dan moet je je professioneel houden, vooral niet in lachen uitschieten en die klant vertellen dat zijn wifi enkel thuis werkt, en niet 10km verder. Want mijnheer dacht "draadloos is draadloos, dus ik kan dat zelfs aan de andere kant van de wereld ontvangen". Ook al begreep mijnheer het (na een half uur uitleggen) dan zat hij te dreigen dat ik t maar moest oplossen "oef em ging oep e ander" want Belgacom had hem foute dingen beloofd...
Via de telefoon zeggen ze veel, ik weet niet hoe het komt maar een "ja" lijkt er heel makkelijk uit te komen bij hun.

Is het eigenlijk legaal om andere dingen te vertellen dan er in het contract staan? Laatste keer dat ik belde haalde ik nog altijd de maximumsnelheid op zoals geadverteerd op hun site volgens de mevrouw :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”