PPPoE sessies vs sync snelheid en de verdeling ervan

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Hallo,

Ik ga binnenkort experimenteren met 2 PPPoE sessies op Scarlet trio (PPPoE gecapt op 50/4, sync op 70/6). Ik vroeg me af hoe de snelheden worden toegewezen aan deze sessies. Krijg je dan 1 PPPoE met 50/4 en een andere met 20/2 of is het afhankelijk van welke sessie eerst 'volgetrokken' is? Ik vraag me dit af ivm prioritiseren van de lijn. Een extra vraag hierbij: ik ga ook mijn decoder proberen te blijven gebruiken. Gaat er een deel van de snelheid van de PPPoE sessies afgenomen worden voor het IPTV verkeer, zoja, welke impact heeft dat op welke sessie(s)?

thx,

Kiwi
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Bij mijn weten (en dat is enkel van ervaring met Belgacom):
  • De TV heeft altijd voorrang, en alles wat daarvoor over je lijn gaat (live tv, vod, opname in de achtergrond, maar dus niet de cloud-opnames) heeft altijd voorrang
  • Tussen meerdere internet-pppoe-sessies heb je een 50/50 verdeling van alle op dat ogenblik beschikbare bandbreedte. Dus als je tv uit staat en je geen traffic op de andere sessie hebt krijg je de volle 50Mbit; de twee sessies voltrekken zonder TV is elk 35Mbit
  • Je hebt voor sommige functies van de TV internet nodig op de bbox, dus die pppoe sessie kan je best laten staan, en ik weet niet hoeveel je er juist nog bij kan trekken
Ik zelf heb sinds een paar maanden last van een soort bug dat de sessies die niet op de bbox getermineerd worden veel trager gaan, maar anderen hebben daar blijkbaar geen last van (ik heb een bbox3 technicolor)
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Bedankt voor de zeer nuttige info! Wat de TV betreft: ik heb scarlet TV en dus de internet functies (zoals netflix) heb ik niet. Dus de PPPoE op de BBox is niet nodig. Ik heb 2 BBoxen om mee te spelen, maar ik speel er liever niet mee om hopelijk mijn DLM naar 70/10 te krijgen. Ik ga het dus eerst testen op mijn Bbox3 (die ook van technicolor is, niet de AC versie). Ik heb ook een oBox3 (ook technicolor) om op te testen. Telefonie handel ik af met een FRITZ!Box 7490 (die nu als modem dient, maar geen PPPoE passthrough doet zonder gefoefel), dus daarvoor maakt het niet uit welke modem ik gebruik :-). Ik ga het testen met een zyxel usg20. Deze heeft geen 2 wan poorten, maar ik hoop dat ik er 2 PPPoE sessies (2interfaces in de firmware) mee ga kunnen maken op 1 fysieke poort en met een bridge naar de decoder voor het VLAN gebeuren. To be continued dus :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Kiwivogel schreef:Ik ga binnenkort experimenteren met 2 PPPoE sessies op Scarlet trio (PPPoE gecapt op 50/4, sync op 70/6). Ik vroeg me af hoe de snelheden worden toegewezen aan deze sessies.
Er worden nooit snelheden "toegewezen" aan een PPPoE sessie, maar wel caps (maximum snelheden)
Simpel gezegd:
  • - iedere sessie afzonderlijk zal een cap krijgen van 50/4.
    - de som van beide sessies kan nooit meer zijn dan de bandbreedte van de DSL verbinding (in jouw geval 70/6).
De verdeling tussen beide sessies zal volledig willekeurig zijn, en van veel factoren afhangen, gezien er geen QoS is tussen beide.

Vergelijk het met 2 PC's op één lokaal netwerk:
  • - iedere PC afzonderlijk zal maximaal de bandbreedte van je internet verbinding krijgen.
    - de verdeling van de trafiek zal afhangen van wat de PC's aan het doen zijn: als de ene PC gewoon aan het surfen is, terwijl de andere aan het streamen of downloaden is, zal de eerste minder bandbreedte krijgen, toch?
Kiwivogel schreef:Een extra vraag hierbij: ik ga ook mijn decoder proberen te blijven gebruiken. Gaat er een deel van de snelheid van de PPPoE sessies afgenomen worden voor het IPTV verkeer, zoja, welke impact heeft dat op welke sessie(s)?
Gezien VLAN 30 (TV) prioriteit krijgt t.o.v. VLAN 10 (beide PPPoE sessies), zullen de decoders krijgen wat ze nodig hebben, de rest van de bandbreedte zal "beschikbaar" zijn voor de PPPoE sessies.

Met een DSL verbinding van 70/6, is het sop de kolen niet waard om hier veel moeite in te steken, denk ik.
Met een 100/10, of een 100/20 wordt het misschien wel de moeite om te experimenteren :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”