HDMI en receiver : TV uitzetten

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Ik weet niet goed waar deze vraag te plaatsen, dan maar hier.
Onze TV hoek is rond een receiver met HDMI ingangen gebouwd. De receiver zorgt dus voor het geluid, geluid van de TV staat altijd af.
Als je de TV afzet, valt het geluid weg. In sommige gevallen zou het handig zijn als dat geluid actief zou blijven.
Bijvoorbeeld : muziekzenders op de Telenet digicorder, of muziek op de AppleTV of.....

Zou er op één of andere manier een mogelijkheid bestaan om het geluid toch te blijven ondersteunen zonder ingeschakelde TV?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

En wat als je gewoon je receiver aanzet... of springt je TV dan mee aan ?

Je kan ook een optisch kabeltje van je TN decoder op een aparte receiver ingang aansluiten eventueel.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Geef eens wat meer informatie:
Welk model TV heb je (typenummer), welke receiver, ...
Zit je TV op de HDMI ARC poort van je receiver?

Ik vermoed dat je receiver HDMI CEC ondersteund, en daardoor zichzelf uitzet als je de TV uitzet. Neem dan toch gewoon de afstandsbediening van de receiver en zet deze terug aan? Ja, ik weet dat dit minder leuk is, maar ik ken enkele plaatsen waar het helaas ook zo te werk gaat.
Afbeelding
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

De receiver gaat niet uit, die blijft aan. Het geluid valt gewoon weg.
De TV is een Samsung UE46C6800.
De receiver is een Yamaha rx-v677.
Optisch kabeltje is geen optie, de nieuwe appleTV heeft geen optische uitgang.
Of de TV op een HDMI ARC poort zit, weet ik niet. Hij steekt in op de enige HDMI poort die voor een TV dient.
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 129 keer

Sylvester schreef:De receiver gaat niet uit, die blijft aan. Het geluid valt gewoon weg.
De TV is een Samsung UE46C6800.
De receiver is een Yamaha rx-v677.
Optisch kabeltje is geen optie, de nieuwe appleTV heeft geen optische uitgang.
Of de TV op een HDMI ARC poort zit, weet ik niet. Hij steekt in op de enige HDMI poort die voor een TV dient.
Als het ARC ondersteunt zie je dat normaal bij de poort op je TV er bij staan.

Sent from my A0001 using Tapatalk
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Hoe kan er nu op de HDM poort van de TV staan dat je receiver ARC ondersteunt?
Nu kan ik me vergissen maar wat heeft dit te maken met het eventueel uitschakelen van de audio die rechtstreeks van de HDMI-bron naar de receiver gaat?
BertG3
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Ik dacht dat een receiver gewoon het geluid binnentrekt. Als de digicorder aangesloten is aan de receiver moet de receiver als ie aanstaat toch gewoon het geluid kunnen weergeven zonder dat de tv aanstaat ?

Ik heb een ATV3 via een optische kabel aangesloten op mijn receiver en die speelt zonder dat m'n tv aanstaat.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Die Yamaha ondersteunt HDMI ARC op de output. Staat duidelijk op de foto van de achterkant: http://europe.yamaha.com/en/products/au ... mode=model

Uw TV is uitgekomen in 2010, en zou volgens de specs HDMI 1.4 ondersteunen, wat een vereiste is voor HDMI ARC. De reden dat ik dit vraag is dat ARC ondersteuning meestal hand in hand samengaat met de betere HDMI CEC ondersteuning.

http://hometheaterreview.com/everything ... n-channel/

Zijn zowel de TV als de receiver van de nieuwste software voorzien? Je zal ergens in de Yamaha moeten kijken hoe je geluid uit een HDMI input krijgt, zonder dat de HDMI output (uw TV) eigenlijk werkt.
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Toch wel heel vreemd. Ik zou toch ook denken dat de Receiver zich niets aantrekt van de TV status om het geluid op zijn inputs weer te geven.
Asking the obvious: je toestellen (AppleTV, ...) hangen toch rechtstreeks aan je Receiver, en niet aan de TV, neem ik aan ?
Enige waar ik kan aan denken is een of andere power save optie van de Receiver waardoor hij niet langer het geluid op de geselecteerde input wil afspelen. Krijg je niets van melding op de receiver te zien op het moment dat je de TV uitzet ?
Ik zie trouwens ook niet direct in wat dit met ARC te maken heeft... ARC is enkel nodig voor geluid dat als bron de TV zelf heeft (bvb ingebouwde tuner).
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

nee, geen melding net voor het afzetten.
De Apple TV (of digicorder of playstation of....) hangt rechtstreeks aan de receiver zoals ik al zei.
En toch valt het geluid uit, zonder dat de receiver of bron uit of in stand-by gaat.

Edit > vreemd. Na zoveel weken-maanden zoeken, is er iets veranderd
Eerst gebeurde er dit:
TV uit > geluid even uit > terug geluid aan .... > TV terug aan > geluid uit > geluid blijft uit met beeld aan > op de Apple TV op pauze en terug start duwen > geluid aan.

Daarna eens volledig alles afgezet (spanningsloos, wat elke avond gebeurt). Daarna bleef het geluid aan.

Ik weet niet waar het probleem zit, nog minder wat ik heb opgelost. Volgens mij ergens een HDMI incompatibiliteitsprobleem.

Nochtans komt dit probleem heel vaak voor. Op internet is deze vraag al vaker gesteld, doch telkens zonder oplossing.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Ergens moet er toch een terugkoppeling zijn, want hoe zou het anders komen dat het geluid even wegvalt en dan terugkomt als de TV afgezet wordt.

Volgens mij blijft dit niet zo. Ik wacht verder af.....
BertG3
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Dit al gelezen ? http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1576627
http://www.techradar.com/...rs/jvc-th-l1-99636/review

Wat dus betekent dat je geluid ook doorgegeven wordt aan de TV en niet gedecodeerd wordt. Had dit nog niet gezien, wel een enorme budget oplossing. Maar goed, het is dus correct dat je die optische kabel weer nodig hebt en dus de TV aan moet staan.

Wat je natuurlijk ook kunt doen is gelijk optisch of analoog van de PS3 en tele2 doos naar de JVC, moet je alleen de instellingen aanpassen zodat het geluid daarover gaat en niet over HDMI.
Weet niet of dat bij jouw receiver ook zo is...
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Ja, maar het klopt niet helemaal. Ik heb geen optische of analoge verbindingen. Enkel HDMI.
Vieten
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ik heb hier een gelijkaardig probleem, maar met een pc met windows 10. De receiver pioneer vsx330 met 5.1 surround is in de audio configuratie zichtbaar, en is normaal ingesteld op 6 luidsprekers. Als ik de tv uitschakel, die via hdmi aan de receiver gekoppeld is valt enkele seconden het geluid weg en komt dat in gewoon stereo terug. Als ik dan de tv weer aanzet blijft het stereo en moet ik weer in de geluids-opties aangeven dat er 6 luidsprekers zijn. Het lijkt er op dat windows na de onderbreking van enkele seconden een nieuwe apparaat vindt en dat standaard op stereo instelt.

Pen 19 op de hdmi onderbreken helpt niet, dan ziet windows de monitor niet en komt er gewoon geen beeld.
Ik zou windows zo ver willen krijgen dat het ofwel niet meer controleert of er een monitor is ofwel niet meer controleert of er een nieuw audio-apparaat is. Een registry-hack?

Volgens mij sluit het aan op het bestaande probleem hier, doet de decoder van telenet ongeveer hetzelfde.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Dit is al een oude topic. Bij mij is het probleem vanzelf verdwenen. Ik kan de TV afzetten , het geluid komt dan vanzelf terug.
Vieten
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Sylvester schreef:Dit is al een oude topic. Bij mij is het probleem vanzelf verdwenen. Ik kan de TV afzetten , het geluid komt dan vanzelf terug.
Dan zal telenet het met een software-update opgelost hebben.
Nu microsoft nog... ik zal een nieuw topic openen daarvoor.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”