Porter licht de prijsverhoging van begin volgend jaar toe

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

bron de tijd
http://www.tijd.be/tech_media/media_ma ... 3-3119.art

Voor de mensen die het niet kunnen bekijken integraal


‘Vlamingen zijn het perfecte testpubliek'



‘Wij verplichten onze klanten tot niets. We leveren kwaliteit en zolang mensen ons daarvoor willen betalen, zijn we goed bezig.’ Telenet-topman John Porter over de bikkelharde strijd om de tv-kijker, de noodzaak van prijsverhogingen en het Vlaamse laboratorium van een Amerikaanse mediareus.

‘Country driving’, het verhaal van The New Yorker-correspondent Peter Hessler over een roadtrip door China, ligt parmantig op zijn bureau. Vakantielectuur? John Porter (58) is moe en gaat uitblazen in Australië. ‘Telenet leiden is a hell of a job. Maar wel een leuke.’
Het Mechelse bedrijf, beursgenoteerd
TNET 0,00%
maar gecontroleerd door ’s werelds tweede kabelgroep Liberty Global, heeft er een verschroeiend jaar op zitten. Met de overname van de mobiele operator BASE, zijn grootste ooit. Met een snelle transformatie tot entertainmentbedrijf, wat moet doen vergeten dat Telenet niet zo lang geleden nog gewoon een kabelaar werd genoemd. En met almaar meer investeringsplannen om het netwerk op peil te houden.
‘Daarom stijgen onze prijzen volgend jaar licht’, zegt Porter. ‘De consumptie van onze producten stijgt dramatisch. Elke 18 maanden verdubbelt het internetverbruik. De helft van onze gezinnen kijkt Telenet op vijf of meer dragers. Wij willen kwaliteit bieden. Maar dat kost geld.’ Hij recht zijn rug. ‘We gaan goed uitleggen waarom de prijzen stijgen. We zijn die communicatie nu op punt aan het stellen.’ De Australiër wil geen Vlaamse revolte meer zoals bij de prijsverhoging van begin dit jaar. Die heeft hem verrast, zegt hij.
John Porter
Amerikaanse Australiër van 58.
Heeft meer dan dertig jaar ervaring bij kabel- en televisiebedrijven als Time Warner en Group W.
Lanceerde midden jaren negentig Austar, dat kabel-tv in 2 miljoen Australische huiskamers bracht. Hij was er 17 jaar CEO.
Volgde in april 2013 Duco Sickinghe op als CEO van Telenet.
Houdt van golfen, fietsen en Belgisch bier.
De oude rot in telcoland, die al in Australië, Zuidoost-Azië en de VS werkte, kijkt van wel meer dingen op in Vlaanderen. Van de geslotenheid van de mensen. Van de overweldigende hoeveelheid goed entertainment dat hier wordt gemaakt, al gaan sommige dingen lost in translation.
‘Sommige Vlaamse komieken vat ik niet. En ‘De ideale wereld’ ook niet. Daar zit een laagje cynisme in dat zelfs voor Australiërs te ver gaat.’ Wat hij wel begrijpt: Belgisch bier. ‘Een St. Bernardus Abt 12. Now that’s something that helps to take the edge off! Zo goed.’
U kon er vast één gebruiken na de overname van BASE, het belangrijkste wapenfeit van Telenet dit jaar.
John Porter: ‘Oh ja. Dat was voor ons een gamechanger. Een erg grote en ingewikkelde transactie. We wachten nog op de goedkeuring van de Europese Commissie, maar we hebben er vertrouwen in.’
Legt u nog eens uit waarom Telenet een mobiel netwerk nodig had?
Porter: ‘We zijn slachtoffers van ons eigen succes. We hadden een mobiel aanbod, maar betaalden Mobistar om zijn netwerk te gebruiken. Zo hebben we in drie jaar tijd 1 miljoen postpaidklanten bijeengesprokkeld. Bij de start van de deal was het dataverbruik 10 procent van wat het nu is. Het hield geen rekening met de waanzinnige groei in mobiele data. In 2017 hadden we een nieuwe deal moeten sluiten. Dan konden we beter ons eigen netwerk kopen.’
Maar daar heeft Telenet wel veel voor moeten betalen.

Porter: ‘Toch hebben we een heel goede zaak gedaan. Er is een dramatisch economisch verschil tussen een netwerk huren en er één bezitten. Met een eigen mobiel aanbod met de omvang van vandaag, en met de wetenschap dat we dat ook in bundels verkopen met andere producten, moesten we gewoon een eigen netwerk hebben. Alleen al 1 miljoen klanten voor mobiel naar je eigen netwerk kunnen migreren, is de overnameprijs van BASE waard. We betalen een multiple van acht. Dat lijkt veel in een markt die krimpt, maar na synergieën komt die multiple op de helft.’
U volgde drie jaar geleden Duco Sickinghe op aan het hoofd van Telenet. Een ondoenbare opgave, leek het toen.
Porter: ‘Iemand noemde me ooit de Tim Cook (de CEO van Apple die Steve Jobs opvolgde, red.) van Telenet.’ (lacht)
Voelt het zo?
Ik ben nog nooit zulke grote binnenvetters als de Vlamingen tegengekomen.
Porter: ‘Helemaal niet. Duco was de perfecte man om Telenet te laten groeien. Hij wist iedereen te motiveren om als een challenger te vechten. Toen ik hier kwam, was die underdogenergie nog tastbaar. Maar onder de motorkap was Telenet big business. Het was tijd ons daarnaar te gedragen. Ik moest van de tiener Telenet een volwassene maken.’
Verschilt u ook erg in managementstijl?
Porter: ‘Dat kunnen andere mensen wellicht beter beoordelen dan ik.’
Uw medewerkers zeggen dat u meer een peoplemanager bent, minder top-down, met meer oog voor de verschillende lagen in het bedrijf.
Porter: ‘Daarmee ben ik het niet oneens. Duco is erg charismatisch. Mensen wilden hem graag volgen. Maar er zit veel talent in alle rangen bij Telenet. Ik breng veel tijd door om die kracht te ontgrendelen. Je zet een hefboom op je mensen door ze meer stem te geven. Ik denk dat we daarin geslaagd zijn. Maar soms moet je ook gewoon een goedaardige dictator zijn, hoor.’
Naar verluidt vindt u de Vlamingen wel wat braafjes.
Porter: (lacht) ‘Daar plaag ik mijn mensen graag mee. Na vergaderingen over strategie vraag ik altijd of er nog opmerkingen zijn. Meestal blijft het dan stil. Terwijl ik graag heb dat mensen elkaar respectvol uitdagen. Dat is toch beter dan wachten tot aan de koffiemachine om je gedacht te zeggen? Ik heb nooit zulke grote binnenvetters als de Vlamingen ontmoet, nee. (glimlacht) Maar we hebben bij Telenet al veel stappen gedaan.’
Bij uw aantreden dachten velen dat Telenet een Liberty-satelliet zou worden. Dat er activiteiten naar het Europese hoofdkantoor van Liberty in Amsterdam zouden verhuizen zelfs. Hoe komt het dat dat niet is gebeurd?
Hier kostte 50 procent in een mediabedrijf ons 58 miljoen euro
Porter: ‘Ik had in Australië al een bedrijf gerund dat voor 54 procent in handen was van Liberty en ik leid al sinds 1998 beursgenoteerde bedrijven. Ik heb dus wel ervaring in het uitbalanceren van belangen van de verschillende soorten aandeelhouders.’
‘Voor Telenet is het goed deel uit te maken van ’s werelds tweede grootste kabelbedrijf. Zonder schaalgrootte is het tempo van innovatie moeilijk te volgen. Langs de andere kant is het cruciaal dat belangrijke activiteiten van Telenet in Mechelen blijven. De eigenzinnigheid en de innovatiedrang die Telenet zo sterk maken, zijn erg met dat lokale verbonden. De mensen hier willen met alles eerst zijn, of het nu om Yelo TV of Wi-fi overal gaat. Dat mogen we niet verliezen.’
Telenet is met veel dingen, zoals Yelo TV of mobiele activiteiten, eerst in de groep. Telenet lijkt wel het laboratorium van Liberty. Klopt die indruk?
Porter: ‘Ja. Dat heeft te maken met de creativiteit die hier hangt. Maar ook met pragmatisme. Vlaanderen is klein, wat het tot een goed lab maakt. Liberty heeft 10 procent van ITV in het Verenigd Koninkrijk. Wil het daar 50 procent van, zoals wij hier in De Vijver Media hebben? Natuurlijk. Maar dat zal wel 5 miljard kosten. Hier kostte 50 procent in een mediabedrijf ons 58 miljoen euro.'
'Wij kunnen het model hier vormgeven en de these proberen te bewijzen zonder dat het miljarden kost. Hetzelfde met BASE. 1,325 miljard euro is veel geld, maar het is niet wat je op tafel zou moeten leggen voor Vodafone. (lacht) Wij moeten nu zien of het model werkt. John (Liberty-voorzitter en grootaandeelhouder John Malone, red.) en Mike (Liberty-CEO Mike Fries) letten daar hard op.’
Over welk model hebt u het precies?
Porter: ‘Wij noemen het connected entertainment. Het komt erop neer dat onze klanten de kracht van een superieure verbinding, zowel mobiel als vast, moeten kunnen gebruiken om toegang te krijgen tot het beste entertainment. En dat op eender welk toestel. Het is dat entertainment dat volgens ons het krachtigste bindmiddel is. Daarom is lokale content zo belangrijk. Daarin willen we kampioen zijn. Dat is iets wat Netflix volgens ons nooit zal kunnen of willen.’

Lokale content is belangrijk voor Telenet, maar hoe kunt u die als Australiër goed begrijpen?
Porter: ‘Ik moet op anderen rekenen om de Vlaamse zeitgeist te vatten, dat klopt. Elke markt heeft haar karakteristieken, haar gevoel voor humor en haar tolerantieniveau voor absurditeit. Maar ik probeer het wel zelf te vatten. Ik kijk tv en ik krijg geregeld presentaties bij SBS, waar ik soms snap wat ze willen doen en soms totaal niet. (lacht) ‘De slimste mens’ begrijp ik volledig. ‘De ideale wereld’ minder. Sommige Vlaamse komieken - ik noem geen namen - evenmin.’
Wat snapt u van ‘De slimste mens’ dat u niet snapt van ‘De ideale wereld’?
Porter: ‘In ‘De slimste mens’ voel je een soort warmte die je in competitieve reality niet vaak voelt. Wie afvalt, moet waardig kunnen gaan. Dat doet Erik Van Looy erg goed. In ‘De ideale wereld’ zit een laag cynisme die moeilijk is voor mij. Niet omdat ze met mensen of situaties lachen. Australians love taking the piss. Maar ik ben minder vertrouwd met de situaties of mensen waar ze mee lachen.’
U hebt met ‘Chaussée d’Amour’ al één eigen reeks besteld. Volgen er nog in de nabije toekomst?
Porter: ‘We hebben altijd gezegd dat we meer willen doen. Maar we zijn nog wat aan het zoeken. In het verleden deden we 10 procent van een film en een stukje van die reeks. Nu gaan we onze middelen concentreren op series met culturele relevantie die lang kunnen voortleven op televisie. Wie weet kunnen we straks ook dingen doen met internationale uitstraling. Gaan we een cash return hebben van ‘Chaussée d’Amour’? Waarschijnlijk niet. Maar als mensen erover praten, het op verschillende toestellen bekijken, als het leeft, dan is onze job gedaan. Wat is het einddoel? Stel dat Mobistar straks een aantrekkelijk aanbod heeft voor digitale televisie. Wij willen dat mensen dan denken: ‘Wacht even, als ik Telenet verlaat, heb ik geen toegang meer tot de beste sport, de beste series, ‘Chaussée d’Amour’, noem maar op.’’
Telenet wordt een mediabedrijf. Het gaat steeds meer op Medialaan lijken, dat net Mobile Vikings heeft gekocht.
Porter: ‘Medialaan diversifieert zijn digitaal model. Het ziet synergieën rond content, reclame, data. Ik weet niet wat de plannen zijn, maar ik kan me voorstellen dat het straks Stievie via mobiel aan de man wil brengen of content wil koppelen aan een abonnement om het verschil te maken met andere operatoren. Maar Telenet investeert ook in dingen waar mensen extra voor willen betalen. In sport, in series om te bingen. Zolang mensen ons daarvoor willen betalen, zijn we goed bezig.’
Dat is een goed punt. Telkens u de prijzen verhoogt, zijn klanten gepikeerd.
Porter: ‘Prijsverhogingen zijn onvermijdelijk. De consumptie van onze producten stijgt dramatisch. Het gemiddelde dataverbruik is de jongste 18 maanden verdubbeld. Het aantal gezinnen met vijf toestellen of meer zit aan 50 procent. De snelheid van je internetverbinding is enorm gestegen. We geven veel geld uit aan kwaliteit voor klanten, maar dat vergroot ook onze kostenbasis. Dus ja, de prijzen stijgen volgend jaar. Maar we hebben nog geen datum geprikt.’
U doet het allemaal logisch klinken, maar een deel van uw klanten was gewoon boos. Verraste die reactie u?

Porter: ‘Ja, eigenlijk wel. Maar elke communicatie met de klanten is een leerervaring.’
Kom nu. Wat dacht u echt, toen een online petitie tegen de prijsverhogingen van Telenet begin dit jaar meer dan 70.000 handtekeningen opleverde?
Porter: ‘In alle ernst: ik heb in mijn 35 jaar kabel niet één jaar gekend waarin we de prijzen niet aanpasten. Het is normaal.’
Is het niet een deel van het probleem dat mensen het gevoel hebben dat ze betalen voor zaken die ze niet nodig hebben? Wie enkel internet van Telenet wil, betaalt zo veel dat ze bijna voor een bundel moeten kiezen.
Porter: ‘Komt er een dag dat je je eigen bundel zal kunnen samenstellen, met enkel wat jij wil? Ja. Maar zoiets gebeurt niet een-twee-drie. Jullie zijn de generatie die geen vaste lijn meer denkt nodig te hebben. Maar vandaag wil 70 procent van de mensen die lijn nog wel. Dus zit ze nog in onze bundels.’
Goed, maar de mensen die dat niet willen, zijn misschien wel net die mensen die herrie maken op sociale media.
Porter: ‘We hebben veel klanten die maar één product bij ons afnemen, hoor. We splitsen onze klanten niet meer in de maag dan ze willen. En we zien dat onze klanten onze producten wel waarderen.’
Dankzij almaar sneller internet kan je alles streamen. Vandaag al. Bestaat de digicorder, het platform waarop u het gros van uw diensten verkoopt, nog binnen tien jaar?
We gaan ons in elk geval niet voor een trein gooien om de digicorder te beschermen.
Porter: ‘Het zal geen tien jaar duren voor televisie volledig via het internet verloopt. In theorie heb je enkel een IP client nodig, genre Apple TV of Chromecast.’
Is dat dat geen probleem voor Telenet?
Porter: ‘Ook hier heb je een evolutie, geen revolutie. De grote meerderheid gebruikt vandaag graag en veel haar digicorder. En die voegt nog altijd veel waarde toe in gebruiksgemak. Als over vijf jaar alle content over the top zit, kunnen we een kleiner doosje op de markt brengen met een robuuste interface. We gaan ons in elk geval niet voor een trein gooien om de digicorder te beschermen. Als we dezelfde ervaring kunnen aanbieden zonder 250 euro aan hardware te moeten uitgeven, graag.’
Medialaan lanceerde met Stievie Free net zijn gratis webplatform. Wat stopt andere zenders om straks Telenet te omzeilen via het web?
Porter: ‘In theorie niets. Maar er zijn voordelen aan deel uitmaken van een platform als het onze. Stievie is daar wellicht een goed voorbeeld van. Dat is een platform, maar is het goed en robuust genoeg om voor te betalen? Blijkbaar niet, want het is nu gratis. In andere markten is stilaan duidelijk dat over the top-platformen een leuk extraatje zijn, maar dat ze niet genoeg bieden opdat mensen hun kabelabonnement opzeggen. Of opdat ze ervoor willen betalen.’
Maar als iedereen via het internet tv kijkt, bent u niet meer de poortwachter van de kabel.
Porter: ‘Het gebeurt volop in de Angelsaksische wereld. Maar tegelijk is het aantal kabelklanten er vorig kwartaal gestegen. Die apps zijn allemaal leuk en goed, maar er is niemand die de ervaring die tv vandaag biedt nog maar benadert. Kan iemand straks een app maken die ons beconcurreert met alle mogelijke content? Ja, maar die moet wel een flinke portie lef hebben. En het zal miljarden kosten aan content. Miljarden die de kabelbedrijven nu al aan het uitgeven zijn. Als straks iemand denkt een goedkope app te maken met alle goede sport, alles wat goed is van Netflix, alles van HBO, alle zenders ter wereld, noem maar op: veel succes. Maar het zal niet lukken.’
Zelfs in de wereld van morgen start u met een voorsprong?
Porter: ‘Wij hebben iets te verliezen, daarom investeren we zo veel. We zouden 50 miljoen euro minder kunnen investeren en geen klanten verliezen. Maar wij spelen het spel voor 2020, niet voor 2015. We willen de first mover blijven.’
Mobistar komt straks met een tv- en internetaanbod, via uw kabel. Hoe kijkt u daarnaar?
Porter: ‘Er is echt wel stevige concurrentie in infrastructuur tussen ons en Proximus. En er zijn nu drie robuuste en goed gekapitaliseerde mobiele operatoren met een eigen netwerk. Ik vind die openstelling van de kabel dus niet nodig. Maar goed, het gebeurt. En ik denk dat Mobistar zich gaat werpen. Maar we gaan het hun niet zomaar gunnen. In de bijna drie jaar dat ik hier ben, is Proximus nooit zo agressief en indrukwekkend aan het concurreren geweest. Dus moeten we beter proberen te zijn. En ik geloof dat we daarin slagen.’
Gaat u daar een antwoord op formuleren, bijvoorbeeld met een lowcostmerk zoals Scarlet bij Proximus?
Porter: ‘Ik ga hier niet alle geheimen verklappen. (lacht) Maar het zal niet alleen over prijs gaan. Wij hebben altijd gewonnen op andere fronten, zoals snelheid, toegevoegde waarde, entertainment, klantvriendelijkheid, enzovoort. Aan het einde van de dag krijg je als klant waar je voor betaalt. Wij moeten ervoor zorgen dat we klanten waar voor hun geld geven.’
thiebapa
Plus Member
Plus Member
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 dec 2008, 15:15
Locatie: Diest
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 16 keer

Klantvriendelijkheid , yeah !


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Afbeelding
-> speedtest was done with wireless-connection<-
Proximus/
Tuttimus
PC: Macbook Air i7/8Gb/256GB SSD, 13" , Apple iPad Pro 256 GB-3G/ GSM : iPhone6S-128GB + Mobilus M
profiel : 100/40
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Citaat : ‘We gaan goed uitleggen waarom de prijzen stijgen'

Alles aandachtig gelezen, en toch niet terug te vinden waar hij het heeft uitgelegd.
Iemand al gezien waar hij het heeft uitgelegd?
BertG3
userbase crew
userbase crew
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Stel dat Mobistar straks een aantrekkelijk aanbod heeft voor digitale televisie. Wij willen dat mensen dan denken: ‘Wacht even, als ik Telenet verlaat, heb ik geen toegang meer tot de beste sport, de beste series, ‘Chaussée d’Amour’, noem maar op.’’
Ik vind die openstelling van de kabel dus niet nodig. Maar goed, het gebeurt. En ik denk dat Mobistar zich gaat werpen.
OK... John Porter wil nu al in interviews duidelijk maken dat Telenet qua TV toch een streepje voor zal hebben...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sylvester schreef:Alles aandachtig gelezen, en toch niet terug te vinden waar hij het heeft uitgelegd.
Iemand al gezien waar hij het heeft uitgelegd?
De mensen verbruiken meer data als vroeger... dat is het argument en dat gaat vermoedelijk nog wel enkele jaren mee :-)

Maar misschien moet Porter eens leren z'n winst te gebruiken om te investeren... en niet nogmaals z'n klanten ervoor te laten opdraaien door prijsverhogingen :nono:
Stel dat Mobistar straks een aantrekkelijk aanbod heeft voor digitale televisie. Wij willen dat mensen dan denken: ‘Wacht even, als ik Telenet verlaat, heb ik geen toegang meer tot de beste sport, de beste series, ‘Chaussée d’Amour’, noem maar op.’’
Leuk voor hem but I don't give a sh.t voor die content.
BertG3
userbase crew
userbase crew
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Sylvester schreef:Citaat : ‘We gaan goed uitleggen waarom de prijzen stijgen'

Alles aandachtig gelezen, en toch niet terug te vinden waar hij het heeft uitgelegd.
Iemand al gezien waar hij het heeft uitgelegd?
Inderdaad. Heb ook het volledige artikel gelezen en
1) geen antwoord gekregen waarom de prijzen stijgen (behalve dat het normaal is en hij nog geen enkel jaar heeft gekend zonder prijsstijging)
2) geen antwoord gekregen met hoeveel de prijzen zullen stijgen
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

r2504 schreef:
Sylvester schreef:Alles aandachtig gelezen, en toch niet terug te vinden waar hij het heeft uitgelegd.
Iemand al gezien waar hij het heeft uitgelegd?
De mensen verbruiken meer data als vroeger... dat is het argument en dat gaat vermoedelijk nog wel enkele jaren mee :-)

Maar misschien moet Porter eens leren z'n winst te gebruiken om te investeren... en niet nogmaals z'n klanten ervoor te laten opdraaien door prijsverhogingen :nono:
'De mensen verbruiken MEER data als vroeger' is geen argument.
Deze 'toename' zou in de prijs inbegrepen moeten zijn.

Maar gelukkig geef je al zelf het enige juiste argument aan in het tweede deel van je antwoord.

Anderzijds kan je je beroepen op de standaard uitleg : 'alles wordt duurder'.
Dan komt de vraag weer boven : waarom is het dan zo duur in België en waarom moet het nog eens duurder worden?
Gebrek aan concurrentie uiteraard.
Gebruikersavatar
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Berichten: 565
Lid geworden op: 22 aug 2012, 02:04
Locatie: Liedekerke
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 71 keer

Kan je de tekst niet weg doen zodat mensen naar de site gaan of quoten met behoud van opmaak want dat leest echt wel ongemakkelijk zo'n blok opmaakloze tekst dat een interview moet voorstellen.
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding + Afbeelding + Afbeelding
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

BertG3 schreef: 1) geen antwoord gekregen waarom de prijzen stijgen (behalve dat het normaal is en hij nog geen enkel jaar heeft gekend zonder prijsstijging)
2) geen antwoord gekregen met hoeveel de prijzen zullen stijgen
1) winstmaximalisatie
2) zoveel als mogelijk zonder teveel klanten af te schrikken
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Ik dacht dat slechts een kleine minderheid last had van de limieten?
Als ik er mag van uitgaan dat de limieten het voorziene, inbegrepen verbruik voorstellen dan is er toch geen "extra" verbruik aan te rekenen?

Betaal nu voor het verbruik van morgen.
Klinkt eerder als pensioensparen dan een dienst die je in het heden verbruikt.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

wat een geleuter zeg: de doorsnee vlaming is eenvoudigweg te lui, dom of onverschillig om beslissingen te nemen die zijn belangen dienen. Het bestaan van een onwrikbaar duopolie is daarvan het bewijs...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
680x0
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 dec 2015, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 9 keer

Sinds Duco weg is, en Liberty Global hoofdaandeelhouder is, gaat het alleen nog duurder en erger worden... Ik wacht met smart op FTTH van Proximus. Niet dat daar fan van ben maar een fibertje tot binnen met een interessant abo eraan...

Of Mobistar moet binnenkort met iets heel interessant komen op de kabel. Dat zou praktisch gezien weinig aanpassingen vergen.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ik volg zijn strategie niet meer, ik heb net proximus aangevraagd (met hulp van lord, raakte niet voorbij die btwzever).

Huidige situatie is TN met voetbal en play -> € 102.39 + 48.40 (2x bizz smart xl 20) = € 150.79
Nieuwe situatie met Px bizz intense met voetbal en gratis replay + 2x bizz smart xl 20 zonder vaste lijn -> Promoprijs 98,22 voor 1 jaar (na 1 jaar €112)
Dit is toch een vermindering van 52€ voor het eerste jaar. Er zullen zaken zijn die gemist gaan worden, maar langs de andere kant is mijn huur gestegen, elektriciteit is fors gestegen, etc...

Als ik moet kiezen of delen, zal ik wel bepalen of telenet weer een prijsstijging waard is -> mijn antwoord is neen! De reden waarom ik nu zo denk is ook omdat ik 92Mbps kan halen volgens de site (sinds vorige week). Als het al 70 is is het ook al goed. Ik neem ook intense omdat de upload daar op 10 zou staan (fout op site want die geeft 8?). Upload wil ik niet te veel op inboeten. Indien ik toch een slechte lijn heb kan ik nog steeds na 1 maand opzeggen. Wie niet waagt niet wint :)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik persoonlijk prefereer nog altijd tv via coax (broadcast model) op iptv, en zonder triple pack wordt internet en tv te duur. Dat soort koppelverkoop moest verboden worden want in het nadeel van de consument. Anders zou ik ook beginnen proximus te overwegen (met tegenzin, want nog altijd geen fan van dsl technologie).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 594
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 58 keer

Ik zou graag eens 2 vragen stellen aan Porter, maar ja dat zal niet lukken denk ik

1. Waarom als ik mij 30 km verplaats kan ik zowel in Frankrijk of in Nederland zijn, en daar zijn nooit limieten geweest. Waarom doet Telenet daar zo moeilijk over, zit hier al 3 jaar met een 100 g limiet en de ene prijsstijging na de andere :cry: Ik begrijp dat echt niet .

2. Wat ik nog minder begrijp zijn de prijzen bij Telenet. Daar zit echt niks logisch in. Als ik limietloos internet afneem betaal ik meer dan als ik limietloos internet, tv en telefoon tezamen neem... Het verbaast mij zelfs dat zoiets wettelijk mag .....Zo een speler komt toch niet geloofwaardig, of eerlijk over....
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Eigenlijk zegt één zin uit het interview genoeg... onze klanten zijn gewoon te dom het te betalen... en zolang ze dat doen zullen we ze verder uitpersen;
‘Wij verplichten onze klanten tot niets. We leveren kwaliteit en zolang mensen ons daarvoor willen betalen, zijn we goed bezig.’ Telenet-topman John Porter
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 27 keer

lucdec schreef:2. Wat ik nog minder begrijp zijn de prijzen bij Telenet. Daar zit echt niks logisch in. Als ik limietloos internet afneem betaal ik meer dan als ik limietloos internet, tv en telefoon tezamen neem... Het verbaast mij zelfs dat zoiets wettelijk mag .....Zo een speler komt toch niet geloofwaardig, of eerlijk over....
Ze willen dat men een pack neemt. Losse produkten nemen willen ze graag eruit. Als ze dan de mensen op de packs hebben overgeschakeld, beginnen ze met die klanten warm te maken voor hun opties (extra zenders, video on demand, ...). Upselling is de term.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:45
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 28 keer

BertG3 schreef:
Sylvester schreef:Citaat : ‘We gaan goed uitleggen waarom de prijzen stijgen'

Alles aandachtig gelezen, en toch niet terug te vinden waar hij het heeft uitgelegd.
Iemand al gezien waar hij het heeft uitgelegd?
Inderdaad. Heb ook het volledige artikel gelezen en
1) geen antwoord gekregen waarom de prijzen stijgen (behalve dat het normaal is en hij nog geen enkel jaar heeft gekend zonder prijsstijging)
2) geen antwoord gekregen met hoeveel de prijzen zullen stijgen
Uit het artikel:
‘We gaan goed uitleggen waarom de prijzen stijgen. We zijn die communicatie nu op punt aan het stellen.’
John Porter was ook twee weken geleden te gast bij De Afspraak op Canvas. De aflevering kan hier herbekeken worden: http://www.canvas.be/video/de-afspraak/ ... ember-2015. Het gesprek met hem begint op 18 minuten. Daarin gaf hij al aan dat de prijsstijging sowieso minder dan de €3 van vorig jaar zou zijn.
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

TiTanium schreef:Ik volg zijn strategie niet meer
De maandprijzen ieder jaar 1à2 euro opslaan. Afhankelijk van het abonnement brengt dat ergens tussen de 10 à 30 euro extra op per klant per jaar.
Hoeveel klanten heeft Telenet? 2.000.000?
Dus zonder veel moeite 20 à 60 miljoen euro extra inkomsten.
Er mogen er dan al wel enkele afhaken... Maar wie gaat er nu weg voor 1€ extra:)
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Vorig jaar tussen kerst en nieuw was er ook weer een prijsverhoging (de zoveelste) , dan aanvraag gedaan bij Proximus ! Van mij krijgt Telenet al één jaar geen cent meer.... Haha

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Laatst gewijzigd door Patje 27 dec 2015, 20:07, in totaal 1 gewijzigd.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Hier gaat het niet meer over 1 euro, maar 52 in de maand.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Patje schreef:Vorig jaar tussen kerst en nieuw was er ook weer een prijsverhoging (de zoveelste) , dan aanvraag gedaan bij Proximus ! Van mij krijgt Telenet al één jaar geen cent meer.... Haha

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Wat ga je doen als Proximus zijn prijs opslaat?
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

Sylvester schreef:Citaat : ‘We gaan goed uitleggen waarom de prijzen stijgen'

Alles aandachtig gelezen, en toch niet terug te vinden waar hij het heeft uitgelegd.
Iemand al gezien waar hij het heeft uitgelegd?
Neen, omdat het er ook niet in staat. Er staat duidelijk:
"Hij recht zijn rug. ‘We gaan goed uitleggen waarom de prijzen stijgen. We zijn die communicatie nu op punt aan het stellen.’ "
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Sylvester schreef:Wat ga je doen als Proximus zijn prijs opslaat?
Korting vragen bij Proximus.
Gans 2015 heb ik 7€ per maand korting gekregen en voor 2016 heb ik 5€ per maand korting (voor 6 maanden) Na die 6 maanden gewoon bellen om 6 maand verlenging te krijgen.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Sylvester schreef:
Patje schreef:Vorig jaar tussen kerst en nieuw was er ook weer een prijsverhoging (de zoveelste) , dan aanvraag gedaan bij Proximus ! Van mij krijgt Telenet al één jaar geen cent meer.... Haha

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Wat ga je doen als Proximus zijn prijs opslaat?
Doen ? niks he natuurlijk, ik ben trouwens nog altijd veel goedkoper af bij Proximus dan bij telenet !! Om ook nog een ander voorbeeld te geven met kortingen, korting gezinsbond bij telenet is 1,25 € per maand en bij Proximus is het 10% = aan 6,25 € minder op een pack
Laatst gewijzigd door Patje 27 dec 2015, 20:37, in totaal 1 gewijzigd.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

fvhbrugge schreef:
Sylvester schreef:Wat ga je doen als Proximus zijn prijs opslaat?
Korting vragen bij Proximus.
Gans 2015 heb ik 7€ per maand korting gekregen en voor 2016 heb ik 5€ per maand korting (voor 6 maanden) Na die 6 maanden gewoon bellen om 6 maand verlenging te krijgen.

Jij vraagt gewoon korting? Allé, kom zeg. En die gaan ze geven voor uw schoon ogen?
Als iemand morgen belt voor korting, sturen ze die gewoon wandelen.
Dat is hetzelfde als korting bij de bakker vragen. Ze sturen u wandelen.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Patje schreef:
Doen ? niks he natuurlijk, ik ben trouwens veel goedkoper af bij Proximus dan bij telenet !!
Als je dezelfde mogelijkheden en kwaliteit hebt, en je bent tevreden, dat is dat inderdaad de beste oplossing.
680x0
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 dec 2015, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 9 keer

Sylvester schreef:
fvhbrugge schreef:
Sylvester schreef:Wat ga je doen als Proximus zijn prijs opslaat?
Korting vragen bij Proximus.
Gans 2015 heb ik 7€ per maand korting gekregen en voor 2016 heb ik 5€ per maand korting (voor 6 maanden) Na die 6 maanden gewoon bellen om 6 maand verlenging te krijgen.

Jij vraagt gewoon korting? Allé, kom zeg. En die gaan ze geven voor uw schoon ogen?
Als iemand morgen belt voor korting, sturen ze die gewoon wandelen.
Dat is hetzelfde als korting bij de bakker vragen. Ze sturen u wandelen.
Toch niet, als je Proximus belt moet je weinig moeite doen om korting te krijgen. Ikzelf werd door hen opgebeld en kreeg het voorstel om € 3 korting per maand te krijgen op mijn GSM abo. Vriendin belde dag later met de vraag waarom ik dat voorstel kreeg en zij niet, en zonder probleem kreeg zij het ook...
BertG3
userbase crew
userbase crew
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Sylvester schreef:
fvhbrugge schreef:
Sylvester schreef:Wat ga je doen als Proximus zijn prijs opslaat?
Korting vragen bij Proximus.
Gans 2015 heb ik 7€ per maand korting gekregen en voor 2016 heb ik 5€ per maand korting (voor 6 maanden) Na die 6 maanden gewoon bellen om 6 maand verlenging te krijgen.

Jij vraagt gewoon korting? Allé, kom zeg. En die gaan ze geven voor uw schoon ogen?
Als iemand morgen belt voor korting, sturen ze die gewoon wandelen.
Dat is hetzelfde als korting bij de bakker vragen. Ze sturen u wandelen.
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 40#p635257
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Het is toch algemeen geweten dat de Vlamingen een gewild testpubliek zijn. Meerdere multinationals introduceren hier eerst een product om te kijken hoe het aanslaat (ik vermoed dat Coca-Cola dat in het verleden en misschien nu nog steeds doet).
Het is toch algemeen geweten dat de Vlamingen een hondstrouw en conservatief publiek is als het gaat om bedrijven. We klagen en zagen, maar blijven telkens op onze stoel zitten. Het is maar op het moment dat de emmer overloopt of er een externe trigger geactiveerd wordt dat we massaal in het verzet gaan. Zie wat er enkele jaren terug gebeurd is met de energiemarkt (met name Electrabel die in de klappen deelde).

Porter heeft op dit moment inderdaad volledig vrij spel en kan op zijn gemak de prijzen nu en de komende jaren verder de lucht in zwieren. Wij Vlamingen zullen dat verder pikken. Maar Porter vergeet misschien wel dat als de dag er is dat de emmer overloopt, Telenet in de hoek zal zitten waar de (harde) klappen zullen vallen. Welke trigger dit zal veroorzaken is koffiedik kijken. Dat kan Mobistar zijn maar dat kan evengoed een crisis zijn die ongemeen hard toeslaat in de portemonnee van de mensen of nog iets anders.

De toekomst zal het uitwijzen. Maar als ik het artikel lees dan kan die dag niet vroeg genoeg komen. Een spreekwoord zegt niet voor niets "Hoogmoed komt voor de val".
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Scarlet aan 39€ wie doet beter. ;)
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

De toekomst zal het uitwijzen. Maar als ik het artikel lees dan kan die dag niet vroeg genoeg komen. Een spreekwoord zegt niet voor niets "Hoogmoed komt voor de val"

geen hoogmoed, maar de simpele wetenschap dat zij de kansen die het duopolie biedt verder kunnen blijven gebruiken/misbruiken...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Muziekbos schreef:De toekomst zal het uitwijzen. Maar als ik het artikel lees dan kan die dag niet vroeg genoeg komen. Een spreekwoord zegt niet voor niets "Hoogmoed komt voor de val".
Er is nog een ander spreekwoord: "De kruik gaat zolang te water tot ze barst".
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

apestaart schreef:Er is nog een ander spreekwoord: "De kruik gaat zolang te water tot ze barst".
Of de moderne versie (kruiken zijn niet zo courant meer) "Een Electrabelleke doen".
Bye, Maurice
https://on4bam.com
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Waar is de tijd dat Telenet ermee weg kwam om de prijs van televisie met terugwerkende kracht te verhogen?

Je betaalde het abonnement één jaar vooraf en bij prijsverhoging moest je ineens een verhoging niet alleen voor het volgende jaar maar daar bovenop de verhoging van het voorbije jaar ....

Het kan dus nog altijd slechter... Misschien een ideetje voor die Porter?
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Breng hem niet teveel op zulke ideeën.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Maar als iedereen via het internet tv kijkt, bent u niet meer de poortwachter van de kabel.

Porter: ‘Het gebeurt volop in de Angelsaksische wereld. Maar tegelijk is het aantal kabelklanten er vorig kwartaal gestegen.
Lol, wat een verbloeming van de feiten. De laatste jaren kampt men in de US met een stelselmatige afname van het aantal kabel-tv klanten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cord-cutting
Afbeelding
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

als ik me niet vergis kosten TV abo's hopen geld in de USA, in de orde van 100 $ plus per maand! Normaal dat mensen beslissen om de stekker eruit te trekken dan...

http://bgr.com/2015/11/12/cord-cutting- ... ney-saved/
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

TiTanium schreef:Hier gaat het niet meer over 1 euro, maar 52 in de maand.
52€ per maand extra? Hoe verzinnen ze dat?
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

wied schreef:als ik me niet vergis kosten TV abo's hopen geld in de USA, in de orde van 100 $ plus per maand! Normaal dat mensen beslissen om de stekker eruit te trekken dan...

http://bgr.com/2015/11/12/cord-cutting- ... ney-saved/
Maar de prijzen daar kan je gewoon niet echt vergelijken. Zelfs de verhoudingen waarin ze spenderen liggen anders.
En er is ook niet zoiets als "de amerikaan". Het is best vergelijkbaar met europa op dat vlak. Een duitse timmerman zal meer verdienen dan zijn poolse collega in polen maar ook overal meer voor betalen. In Amerika is dat niet anders.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”