Lage snelheid op lijntest tegenover buren

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Marz
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2011, 18:01

Zou iemand mij hier wat meer informatie over kunnen geven a.u.b.?

Als ik op de proximus site die lijntest doe, kom ik uit op het volgende:

Code: Selecteer alles

Max: 27,7 Mbps download - 1,8 Mbps upload 
Echter het huis aan de overkant van de straat krijgt het volgende:

Code: Selecteer alles

Max.: 91,7 Mbps download - 5,7 Mbps upload
En enkele huizen verder aan de zelfde kant van de straat krijgen ze iets van een 47 Mbps.

Ik ben mij bewust dat dit afhangt van waar je bent aangesloten maar zo'n verschil op zo'n korte afstand?

Ik meen mij te herinner dat de technicus bij de installatie beweerde dat hij de lijn "niet stabiel" kreeg in de straatkast en hij ons dan rechtstreeks op de centrale heeft aangesloten. Is er manier om dit te controleren want ik lees juist dat in dit geval vectoring ook geen oplossing biedt en dit toch één van de redenen is waarom ik destijds (al wel enkele jaren geleden) ben overgeschakeld.

Haalt het eigenlijk iets uit als je hiervoor naar Proximus belt?
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Het zal waarschijnlijk over een andere "local loop" gaan. Valt niet veel aan te doen.
Marz
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2011, 18:01

En hetgeen de technicus zei over "rechtstreeks op de centrale" aansluiten? M.i. is het beter om de straatkast te worden aangesloten (hoewel je in eerste instantie zou denken van niet). Als het toen niet "stabiel" was (wegens te veel andere aansluitingen?) , dan nu misschien wel? Of kan het probleem daarvoor niet opgelost worden dan?

De locatie is niet op de boerenbuiten en de centrale ligt hier niet zo ver vandaan (in vogelvlucht), maar je wil toch graag de best mogelijke verbinding natuurlijk.
Regulus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 16 maa 2010, 14:41
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Aan de "overkant" van de straat wonen geeft je geen enekle garantie :-)

Ik zie hier vanuit mijn woonkamer een "aansluitkast" staan op maar dik 50m van mijn voordeur ... helaas ben ik aangesloten op een totaal anderekast die 550m verder staat ! .. en daar had ik aanvankelijk ook een "onstabiele" lijn vooral voor telefonie. De technieker zei later dat ze mij aangesloten hebben op een "andere kaart" (nieuwe?) sindsdien geen enkel probleem meer ... (zone 2 ... 85/10)
Marz
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2011, 18:01

Dat van de overkant van de straat was ik zelf ook al achter. Toch vind ik het gek dat ik binnen een straal van 50m 3 verschillende snelheden bekom via die lijntest.

Jij zegt zelf ook dat ze je op een "andere kaart" hebben aangesloten en je dan geen problemen meer ondervond. Als je daar dan het verhaal van de installateur bijhaalt, zou je toch kunnen denken dat dit hier ook mogelijk moet zijn.

Is er iemand die dit kan controleren of weet naar welke nummer je dan best belt?
billeman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 24 okt 2007, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Tjah, hier bij mij (straatnummer 29)...... lijntest -> 16,5/2Mbits , high upload niet mogelijk. Heb wel een highload maar deze is teruggevallen naar 14,5/6 (vroeger 10 upload) onmwille van 'gezakte SnR'

Straatnummer 27 : buren aan zelfde kant straat, 15 meter verder : profiel 70/10.

Alle buren aan één kant hebben hetzelfde als ik, alle buren andere kant 70/10
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Marz schreef:Ik meen mij te herinner dat de technicus bij de installatie beweerde dat hij de lijn "niet stabiel" kreeg in de straatkast en hij ons dan rechtstreeks op de centrale heeft aangesloten. Is er manier om dit te controleren want ik lees juist dat in dit geval vectoring ook geen oplossing biedt en dit toch één van de redenen is waarom ik destijds (al wel enkele jaren geleden) ben overgeschakeld.
Haalt het eigenlijk iets uit als je hiervoor naar Proximus belt?
Rechtstreeks op de centrale, dit betekent slecht nieuws want dan heb je een grotere afstand.
Best toch eens bellen en voorzichtig klagen, probleem is natuurlijk dat de mensen in helpdesk niet altijd kunnen, mogen, willen .....
Misschien kunnen ze je opnieuw dichterbij aansluiten.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Ik twijfel er aan. Bij proximus komt het niet vaak voor dat vdsl2 vanuit de centrale wordt aangeboden.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Temeer ook dat centrales worden afgebouwd.

Bij die lijntesten van Proximus kom het telkens voor dat ik maar 2 testen op een adres kan doen, daarna komt er een foutmelding.
Zou er een truuk zijn om meer adressen te kunnen testen zoals in dit topic ook wordt gedaan ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Regulus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 16 maa 2010, 14:41
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Marz schreef:Dat van de overkant van de straat was ik zelf ook al achter. Toch vind ik het gek dat ik binnen een straal van 50m 3 verschillende snelheden bekom via die lijntest.

Jij zegt zelf ook dat ze je op een "andere kaart" hebben aangesloten en je dan geen problemen meer ondervond. Als je daar dan het verhaal van de installateur bijhaalt, zou je toch kunnen denken dat dit hier ook mogelijk moet zijn.

Is er iemand die dit kan controleren of weet naar welke nummer je dan best belt?
Ja .. maar ik ben nog steeds aangesloten in dezelfde ROP he maar schijnbaar op een "minder belastte kaart" ... qua afstand maakt het niets uit, nog steeds in zone 2, 10x verder dan de ROP aaan mijn "voordeur" ... enkel is het storingsnivo gewoon omlaag getuimeld. Nu net voor NJ heb ik gezien dat ik nu schijnbaar een 85/15 profiel heb ??
Marz
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2011, 18:01

Heb eindelijk eens gebeld naar de klantendienst, verwachtte er niets van en dat is uiteraard ook uitgekomen. Blabla uw lijn dit, verhoogt naar dat profil en that's it. Over eventuele vectoring was er ook geen nieuws.

Ik woon echt niet op de boerenbuiten maar blijkbaar is het perfect aanvaardbaar om op amper 10 meter afstand een tot 3 keer lagere snelheid te halen voor dezelfde prijs. Ik weet dat hier al veel over gezeverd is maar feit is dat het na al die jaren nog steeds geldt.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

@lacer

Gebruik de lijntest van edpnet. Die gebruiken uiteraard dezelfde database, namelijk die van Proximus.

http://www.lijntest.be
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Marz schreef:Heb eindelijk eens gebeld naar de klantendienst, verwachtte er niets van en dat is uiteraard ook uitgekomen. Blabla uw lijn dit, verhoogt naar dat profil en that's it. Over eventuele vectoring was er ook geen nieuws.

Ik woon echt niet op de boerenbuiten maar blijkbaar is het perfect aanvaardbaar om op amper 10 meter afstand een tot 3 keer lagere snelheid te halen voor dezelfde prijs. Ik weet dat hier al veel over gezeverd is maar feit is dat het na al die jaren nog steeds geldt.
Hier in de straat is een punt waar twee aaneen liggende rijhuizen van het hoogste profiel (100/20) naar 4Mbps ADSL gaat. Andere loop of volle DSLAM, maar het is dus echt wel mogelijk en een nadeel van de afstandsafhankelijkheid van de techniek.
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Kabels kunnen ook gewoon stoppen midden in een straat. Zo kan je buurman en jijzelf op dezelfde KVD verbonden zijn maar dan via een totaal andere weg! Dan zitten beiden zeg maar op het einde van de kabel. Of er is een nieuwere kabel gelegd maar jij bent nog op de oude aangesloten etc.

Of je zit zelfs op een heel andere kvd. Zeker in stadscentra heb ik dit al gezien maar evengoed op de boerenbuiten.

TLDR; zonder liggingsplannen weet je eigenlijk alsnog niet zoveel. :-)
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

zoals hier gezegd, je zit op andere loop.
Ik zat lang op 734m terwijl een ropkast naast mijn deur stond en velen in de straat op die rop waren aangesloten.
Is sinds kort gelukkig gewijzigd.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”