Allen,
8 jaar geleden zijn wij in een (toen) nieuwe woning ingetrokken. De elektricien toen heeft een aftakkabel voorzien, en ik ben er quasi zeker van dat die onder de straat doorgetrokken is en aangesloten is op de paal. Het betreft een halfopen bebouwing, en onze buren zaten in het zelfde schuitje.
Nu hebben wij in de laatste 8 jaar geen gebruik gemaakt van die kabel. Hij is binnenshuis ook nooit aangesloten. Nu zijn we van plan om over te schakelen naar telenet, en nu krijg ik te horen dat er 2 installateurs langskomen.
Als ik het goed begrijp komt er eentje voor de buiteninstallatie, waar we technisch gezien zelf niet thuis voor moeten zijn (staat zo in telenet communicatie) en eentje voor de binnenhuisinstallatie. Ik snap dat die binnenshuis de kabel gaat termineren en een soort van verdeelding gaat installeren. Daarna kan ik via de self starter kit de nodige dngen afwerken.
Mijn vrees is echt dat ik voor die buitenshuisinstallatie een telefoontje ga krijgen van "ja maar meneer, wij vinden hier geen kabel om aan te sluiten" en daarna alsnog een factuur. Is er een manier om na te gaan of die kabel aan de buitenkant aangesloten is? Ik zou gokken dat er ergens bovensgronds of aan de paal een stuk rol zou hangen die nog moet aansloten worden, maar dat is nergens het geval wat mijn zekerheid versterkt dat dat 8 jaar geleden gewoon gebeurd is toen de buren wel direct een aansluiting genomen hebben.
Kan ik die buitenshuisinstallatie niet gewoon afzeggen en zien wat er gebeurd als de binnenshuisman komt? Worst case krijgt die geen signaal maar kan hij wel alles klaarzetten. Right?
Bedankt voor enige hulp hiermee....
Aftakkabel nazien
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
-
- Starter
Ik zal die morgen eens bellen, maar ik betwijfel of die dat nog gaat weten na 8 jaar. Bedankt voor de tip!
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
- Bedankt: 69 keer
Een self-starter installatie is voor jou niet aan de orde aangezien er nog geen basisinstallatie (NIU versterker/verdeler) beschikbaar is in je woning. Er zal dus in elk geval een technieker moeten langskomen voor de binneninstallatie. Voor de buiteninstallatie zou ik gewoon die technieker laten komen. Je hebt vermoedelijk nog niet betaald voor die kabelinstallatie omdat je toen geen klant werd dus die kost (50 euro + 50 euro activering) heb je sowieso nog. Je hoeft hiervoor inderdaad ook niet aanwezig te zijn dus veel last heb je niet van die buitentechnieker.
EDPnet VDSL XL (Vectoring zone 2 DLM 100/30)
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Je buren zijn dus wel aangesloten ? Staat er een paddenstoel in je voortuin ?
Een binnen technieker kan trouwens niets komen doen als er geen coax aangesloten is.
Maar jij hebt dus binnen een coax liggen... hang er eens een TV aan hé... als die aangesloten is (zelfs met filter erop) dan ga je normaal toch nog wel enkele zenders vinden volgens mij.
Als je totaal niets hebt... en je kan aan de overkant van de straat ook niets vinden... tja, dan vrees ik er een beetje voor (je zou dan al rond die paal moeten gaan graven om te kijken of er niets onder de grond steekt ?)
Een binnen technieker kan trouwens niets komen doen als er geen coax aangesloten is.
Maar jij hebt dus binnen een coax liggen... hang er eens een TV aan hé... als die aangesloten is (zelfs met filter erop) dan ga je normaal toch nog wel enkele zenders vinden volgens mij.
Als je totaal niets hebt... en je kan aan de overkant van de straat ook niets vinden... tja, dan vrees ik er een beetje voor (je zou dan al rond die paal moeten gaan graven om te kijken of er niets onder de grond steekt ?)
-
- Starter
Geen paddenstoel in de voortuin, ik ben vrij zeker dat de aansluiting aan de andere kant van de straat aan de paal plaats vindt.
Binnen ligt er een coax maar die is nooit afgewerkt. Met andere woorden er zit geen stekker of iets dergelijks op
Maar ik informeer morgen eens bij de elektricien en anders laat ik die mannen gewoon komen....
Binnen ligt er een coax maar die is nooit afgewerkt. Met andere woorden er zit geen stekker of iets dergelijks op
Maar ik informeer morgen eens bij de elektricien en anders laat ik die mannen gewoon komen....
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 55 keer
Telenet moet toch kunnen terug vinden of ze destijds de kabel hebben aangesloten of niet?
-
- Deel van't meubilair
Waar zouden ze dat moeten vinden... ze kunnen op de paal zien hoeveel aansluitingen er zijn... en als ze die labelen zou het misschien lukken ja.
Maar toch best op voorhand controleren want anders staat die technieker daar mogelijk voor niets.
Maar toch best op voorhand controleren want anders staat die technieker daar mogelijk voor niets.
-
- Deel van't meubilair
Mmm... mooi... misschien kan je meteen voor de TS eens kijken dan
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
self-starter installatie wil niet zeggen dat er geen technieker moet komen, maar gewoon dat jij vanaf de modem alles zelf doet.jantje81 schreef:Een self-starter installatie is voor jou niet aan de orde aangezien er nog geen basisinstallatie (NIU versterker/verdeler) beschikbaar is in je woning. Er zal dus in elk geval een technieker moeten langskomen voor de binneninstallatie.
Dus zelfs als een technieker langskomt voor de basisinstallatie (NIU + modem), kan je nog altijd kiezen voor de self-starter optie.
- - de technieker sluit de modem aan aan de NIU (maar hangt die niet aan de muur).
- jij hangt de modem vast aan de muur, en doet de binnenbekabeling vanaf de modem.
jantje81 schreef:Voor de buiteninstallatie zou ik gewoon die technieker laten komen.
Als de kabel er volledig ligt (tot aan de verdeler op de paal), is de kans groot dat de binnentechnieker die kabel zal aansluiten.
In sommige regio's zijn de taken strikt verdeeld, voorbeeld in het Integan gebied: daar mag de Telenet technieker absoluut niet aan de buitenbekabeling raken, daar komt Integan voor.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Starter
Eergisteren belde er me iemand op van Telenet die voor de deur stond om de eventuele graafwerken te bepalen. Ik was toevallig thuis en even met die persoon in gesprek gegaan. Ze gaan gewoon een technieker sturen die de kabel binnen zal uitmeten. Daarna kan dan de binnenhuisinstallatie gedaan worden.
Ik laat ze doen en zie wel wat er gebeurd. Bedankt voor de gegeven tips.
Ik laat ze doen en zie wel wat er gebeurd. Bedankt voor de gegeven tips.
- buthead
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 68 keer
Waar vind je dit weer? wel eens interessant om te zien waar enz die kabels liggeniceke schreef:Ze hebben bij telenet plannen met aansuitingen hé
weet je meteen of je op goede locatie woont enz
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+