Wat heb ik nodig?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Ik ben op zoek naar, denk ik, een NAS.
Maar wat of hoe? Wat wil ik er mee doen:

- vooral backup van gegevens, en eventueel automatisch doorsluizen naar de cloud
- delen van muziek naar andere pc's, streamen van muziek naar bv Iphones/Ipad
- downloaden wanneer ik er niet ben
- Eventueel streamen van films naar een niet smart TV achter telenet digibox, wel met Chromecast
- ik heb een Telenet AIO modem, dus ik weet niet als er beperkingen daarmee zijn?

Prijs is niet direct zo een groot issue. Het moet gewoon degelijk zijn, en doen wat ik hierboven heb geschreven. Ook iets wat niet hopeloos veroudert is na 6 maand.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik heb een SYnology en die kan alles wat je omschrijft

- vooral backup van gegevens, en eventueel automatisch doorsluizen naar de cloud -> ik heb freefilesync naar een gemapte netwerkdrive
- delen van muziek naar andere pc's, streamen van muziek naar bv Iphones/Ipad -> streamen als in afspelen vanop een netwerkfolder? ik denk dat er nog wel fancy apps zij die dat built-in kunnen
- downloaden wanneer ik er niet ben -> met een plugin kan je zowel torrent als nzb doen, zelf geen ervaring mee
- Eventueel streamen van films naar een niet smart TV achter telenet digibox, wel met Chromecast -> (nog) geen ervaring mee, mogelijks kan dit niet
- ik heb een Telenet AIO modem, dus ik weet niet als er beperkingen daarmee zijn? -> die zal wel gewoon IP-adressen uitdelen zeker :), meer heeft een NAS niet nodig.

Bedenk u:
- of je transcoding wil of niet (Plex server ja dan nee, indien ja: duuuure NAS)
- hoeveel schijven je wil (ik heb 1 schijf en dat voldoet)
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

Ik denk inderdaad dat je best naar een Synology gaat. heb er ondertussen al een jaar eentje draaien en ben er zeer tevreden over.
Dafke schreef:Ik ben op zoek naar, denk ik, een NAS.
Maar wat of hoe? Wat wil ik er mee doen:

- vooral backup van gegevens, en eventueel automatisch doorsluizen naar de cloud Synology doet dit automatisch naar je dropbox, onedrive ... en je hebt je NAS als eigen cloud met cloudstation
- delen van muziek naar andere pc's, streamen van muziek naar bv Iphones/Ipad Itunes server ... check ?
- downloaden wanneer ik er niet ben downloadstation... check maar je kan ook Sickbeard installeren en andere add-on packages
- Eventueel streamen van films naar een niet smart TV achter telenet digibox, wel met Chromecast ik heb de DS415play en streamen gaan perfect met of zonder transcoding de play versies zijn er speciaal voor gemaakt ;-)
- ik heb een Telenet AIO modem, dus ik weet niet als er beperkingen daarmee zijn? Geen ervaring mee ik heb Scarlet

Prijs is niet direct zo een groot issue. Het moet gewoon degelijk zijn, en doen wat ik hierboven heb geschreven. Ook iets wat niet hopeloos veroudert is na 6 maand. Bijna elke maand een nieuwe DSM update met nieuwe of verbeterde features ;-)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

@doorsluizen naar de cloud
Stack (1TB), al moet ik dat nog configureren.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Zo'n NAS is geweldig, maar wat is de waarde zonder je data extern ook te hebben staan. Zeker doen zo die setup.
Blikseminslag, brand,... ook waardeloos dan helaas.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ik ben eigenlijk tevreden over mijn openmediavault setup...

1) je hebt zelf de hardware gekozen (en kan die dan ook naar wil upgraden)
2) het is een actief project en heeft talloze plugins zodat je alles kan doen wat je beschrijft
3) 1 van de plugins is plex, waardoor je het gelijk een mediaserver maakt, en plex is écht wel een heerlijk systeem

een prebuilt echte NAS is wel ok, maar als er wat aankomt zit je ermee, als hij wat ouder is zit je ermee, als je nog wat meer schijven wil zit je ook vast, ...
en voor de prijs moet je het ook niet laten: je neemt in den beginne een cheap-ass kast en voeding met een i3/i5, 2gb ram en een cheap-ass mobo

dan zit je (denk ik) nog onder de kost van een deftige nas, en schijven moet je toch zowiezo apart rekenen.
voordeel is dat je dan op termijn kan uitbreiden (meer schijven, meer ram, andere cpu, ...) zonder alles opnieuw te moeten kopen/configureren,
en openmediavault is gewoon een gratis linux distro met een webinterface waar je alles in kan doen.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

En welke binnen Synology familie?
Moet een beetje dus alleskunner zijn.

Wat versta ik hieronder?

of je transcoding wil of niet (Plex server ja dan nee, indien ja: duuuure NAS)

EDIT: ik denk niet dat ik zelf een systeem ga ineen boksen. Daar heb ik niet de kennis, tijd en goesting voor :)
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

Al eens gedacht aan een oude server? ( een lga 775 chipset ) die hebben meestal een degelijke cpu ( genoeg voor een NAS ) en redelijk wat ram ( dat het ddr2 is maakt niet uit, het voordeel is wel dat het meestal ecc ram is ) Zet er gewoon ubuntu server ofzo op met samba ( nas ) en plex en al de rest moet ook wel aan de praat zijn te krijgen. Het enige nadeel is stroomverbruik. Maar je hebt in principe een extra pc waar je vanalles mee kunt doen.

zoiets als dit: http://www.2dehands.be/computer-game-co ... 71991.html
Laatst gewijzigd door lanadekat 15 dec 2015, 19:44, in totaal 1 gewijzigd.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Dafke schreef:of je transcoding wil of niet (Plex server ja dan nee, indien ja: duuuure NAS)
Afhankelijk van waar je het (mee) afspeelt is transcoding soms niet (meer) nodig omdat de target (tablet, Chromecast) native H.264 kunnen afspelen. Ook non-HD-materiaal transcoden wilt wel goed lukken op mindere hardware. M'n ReadyNAS Ultra 6 kan volgens de Plex-compatibility-list niet transcoden terwijl ik in de praktijk best wel veel kan afspelen.
Ik zou voor alle media-streaming-vraagstukken Plex voorstellen; zowel muziek als video omdat het gewoon goed werkt.
Ik zou niet voor zelfbouw gaan. Dat lijkt misschien in den beginne leuk, maar wil je echt dààr je tijd in steken? De juiste componenten vinden, software goed configureren etc... Of gewoon iets dat je aanzet, een wizard doorloopt en disks willekeurig in kan bij proppen? Ik heb voor dat laatste gekozen.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Nog eentje: WOL
Ik maak mijn NAS altijd met WOL wakker, zeker niet alle NAS'en kunnen dat.
Als je een zelfbouw-pc wil: ook niet elk moederbord ondersteunt dat (tenzij daar plots verandering in is gekomen de laatste 3 jaar)

@zelfbouwpc
een DS115 heb je voor €140 zonder schijven en €380 met een 4TB schijf.
Daar ga je toch niet al teveel zelf voor in elkaar boksen, tenzij je 2de hands gaat
En dan heb ik het nog niet gehad over energieverbruik?
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

wacht nog een paar maand tot de DS416play uitkomt ;-) kan blijkbaar 4k realtime trancoderen. ik heb de DS415play en ben er aardig tevreden over. momenteel is de DS216play al uit maar das het kleine broertje met maar 2 bay's als je redundantie wilt zou ik toch gaan voor minimaal 4 bay's en daar SHR1 op draaien ;-)

http://tweakers.net/nieuws/105136/synol ... deren.html

Transocderen is niet altijd een must, maar wel handig als je wilt streamen naar verschillende devices (en zeker met apple). Voor de rest verschillende de meeste niet zo veel van elkaar buiten dat de ene al wat krachtiger is dan de andere.

edit: enig minpuntje is dat er geen DTS ondersteuning is maar das makkelijk op te lossen met een scriptje dat DTS omzet naar AC3
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

heist_175 schreef:@doorsluizen naar de cloud
Stack ziet er wel goed uit! Zou ik ook wel willen voor mijn Synology. Maar Stack is alleen beschikbaar in Nederland?
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Wow, heel cool aanbod! Ik krijg inderdaad ook wel de melding dat dit enkel beschikbaar is in Nederland. Zonder VPN zal hun client dan waarschijnlijk ook niet willen verbinden? Of moet dit enkel om het account aan te maken?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb de aanvraag gedaan net na de aankondiging op Tweakers, toen moest je nog niet registreren vanop een NL ip.
In de kerstvakantie ga ik alvast mijn NAS (staat in België) linken aan de stack-account. We zullen we zien hoe dat loopt...

De VPN van het werk kan ik kiezen: Amsterdam, Chicago, Frankfurt, Madrid, Mumbai, Paris, dus ik kan (via de NL VPN) nog meer accounts aanvragen :).
RaPMaN
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer

butskristof schreef:
Wow, heel cool aanbod! Ik krijg inderdaad ook wel de melding dat dit enkel beschikbaar is in Nederland. Zonder VPN zal hun client dan waarschijnlijk ook niet willen verbinden? Of moet dit enkel om het account aan te maken?
Hier ben ik ook benieuwd naar se, of de check er enkel is tijdens het aanvragen van een account, of ook tijdens het uploaden van bestanden...
Ik heb nl. zelf geen VPN, had gewoon zo een trialversie VPN gebruikt tijdens de registratie.
Heb echter wel nog geen invite ontvangen... :cry:
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Hier ook al jaaaren een zeer tevreden Synology gebruiker.

Ik ben al een tijdje uit het "ik prul er wel aan totdat het exact doet wat ik vraag", en ben nu meer "ik wil nog een wizard doorlopen maar daarna moet het spel gewoon werken", en dan is die Synology perfect. Hell, dan is OS X en iOS helemaal perfect eigelijk :)

Ik moest even nadenken om er iets negatiefs over te zeggen, en eigelijk vind ik niks. De NAS staat bij mij in de living, waar dus ook al de media geconsumeerd wordt (muziek, films, games, ...) en het enige dat ik kan bedenken is dat als het muisstil is dat je dan de NAS hoort. Maar dat gebeurd dus eigelijk nooit, er staat altijd wel muziek of TV op.

Voor de positieve punten is de lijst te lang om neer te typen ...

Backup
In m'n huidige Synology DS1512+ steken nu 3x 5TB WD RED en nog 2x 3TB green. Die greens zijn de afgelopen weken allemaal doodgegaan. Je merkt dat in eerste instantie aan van die kleine vertragingen die je eerst niet kan thuisbrengen. Een film die wat langer duurt om te starten, of inloggen op de Synology of een directory overzicht op je laptop dat zo "een secondje" langer duurt dan normaal. De dag daarop krijg ik dan inderdaad een mail dat er een SMART error op 1 van de disken is vastgesteld, en dan is het maar kwestie van 1) NAS uitzetten 2) schijf vervangen 3) NAS terug aanzetten.

Ja, RAID is geen backup, dat hoor je zoveel. De data op m'n NAS zijn 1080p X264 films en series, zo'n slordige 8TB in het totaal.
Denk dat ik van de oude stempel ben, al dat streaming gedoe niks voor mij, geef mij de data maar lokaal :) En dat is het einde van de wereld niet als ik die kwijt ben. Wat ik wel niet leuk zou vinden is als ze allemaal op verschillende HDDs stonden, en dat je dan een deel van je verzameling kwijtbent, omdat er 1 HDD kapot gaat. Door de RAID in m'n NAS ben ik bij het overlijden van 3 disken nog geen byte aan data kwijtgeraakt. In dat opzicht vind ik dus persoonlijk dat RAID wel een soort backup is.

Belangrijke data ... goh ... Foto's staan in iCloud en Dropbox, de echt belangrijke data dat is maar een paar megabyte, de moeite niet om een uitgedokterd systeem te kiezen om die veilig te stellen, mails zijn IMAP, etc etc...

Backups van de MAcbooks thuis is via TimeMachine, een aparte user met een quota ingesteld op de Synology, de macbooks ingesteld dat ze dat mogen backuppen als ze slapen, en daar heb ik geen omkijken meer naar :)

Muziek
Hier heb ik wel al veel geprobeerd, maar keer toch altijd terug naar gewoon iTunes library die dan via AC/WIFI op m'n mobiele apparaten terecht komt (zonder dat ik daar eigelijk iets speciaals voor moet doen). Zo heb ik m'n muziek onderweg in de auto, bij vrienden altijd bij, en ben ik niet afhankelijk van 2G/3G/4G of een internet connectie in Brussel (je zou ervan verschieten hoe slecht dat het daar soms is). Muziek spelen is thuis zo goed als altijd via Airplay via de AppleTV3 die op een 5.1 set van Logitech is aangesloten. Audiofielen huiveren nu, maar als bekende DJs van de techno scene thuis komen afteren en opkijken als het met zo'n "niet-audiofiel-waardige" setup toch zo goed klinkt zit dat wel snor denk ik.

De apps om dus muziek die op m'n Synology staat te streamen gebruik ik dus niet. Er zijn er zoveel, maar ik vind ze niet goed werken. DS Audio+ is een Synology app die daarvoor gemaakt is, maar ik vind die niet leuk werken. Wat met nieuwe muziek dan bijvoorbeeld? Ik wil die op m'n iPhone hebben, als ik ze zou streamen van op de NAS moet ik nog iets (manueel?) verzinnen om die van m'n NAS in de iTunes library te krijgen.

Downloaden
Voor mij misschien nog wel één van de selling points van Synology. Gaat heel gemakkelijk, al is het bij mij wel nog "manueel". Een accountje aanmaken op kickastorrents, en daar kan je dan torrents in je favorieten lijst zetten. KAT biedt dan een RSS feed aan waarin al je favorieten zitten. De Download station app op m'n Synology haalt die RSS feed elke 10 minuten binnen, en download de nieuwe items. Zo kan ik dus bijvoorbeeld op m'n werk even naar KAT surfen, zien welke downloads ik wil hebben, aanvinken als favoriet, en een kwartier later krijg ik een mail dat het thuis gedownload is.

Er zijn veel (onofficiele) apps op Synology, Couchpotato of Sickbeard, maar ik heb het niet zo voor dat automatisch beheer, doe mij maar manueel dat ik weet wat er gedownload wordt thuis.

Films streamen
Hiervoor gebruik de NAS dan nog het meeste. Veel media spelers thuis gehad, van een popcorn over een Boxee Box (lang gebruikt, stom dat ze er mee gestopt zijn) tot een i7 NUC met 16GB RAM. Tegenwoordig is het via de PLEX app op de Apple TV4, en dat werkt geweldig goed. Snel, gemakkelijk te bedienen, stabiel, alles wat ik wil. Ook een tijdje de Samsung Smart TV app "DS Video" gebruikt op de Samsung TV zelf, maar dat spel is zo traag dat het geen genot is, ik wil geen 5 minuten wachten totdat ik m'n film kan starten, iets wat die Apple TV wél doet.

Afin. Ik heb alleen maar goede aankopen, maar de Synology die staat toch ergens bovenaan in de lijst :)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
selder
Moderator
Moderator

Ah, nog over het transcoden ... Ik denk dat dat tegenwoordig met die TVs die verschillende formaten aankunnen niet echt meer een probleem is. Zo kan ik zo goed als elke MKV die ik gedowload heb van het internet op een USB stick copieren en die in de USB poort op m'n Samsung TV steken, en dat spel speelt af. Voor mij wil dat zeggen dat die Samsung de codering en formaat en whatnot van die file ondersteund. Als je dan dus een app op je smart TV hebt dan kan die zonder te transcoden ook je file afspelen.

Maar die weg gebruik ik dus niet meer, tegenwoordig gebruik ik dus de PLEX app op m'n AppleTV4. Als ik naar het gebruik van de NAS kijk als ik een film aan het kijken ben, dan zie ik dat de CPU uit z'n neus aan het eten is, dus die transcode niet, die stuurt alleen maar de data van de MKV naar de AppleTV4.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik gebruik eveneens Synology. Dit zowel thuis (DS415+) als in het datacenter (RS815). Beiden in een RAID5.
Beiden maken eveneens een backup naar Hubic (€5/maand voor 10TB). Dit is een out-of-the-box feature van Synology overigens.

100% tevreden van!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Stomme is dat ik daar allemaal niet meer in mee ben wat er mogelijk is en hoe te configgen etc..
Het is leuk te lezen hoe jullie dat allemaal doen etc.. maar voor mij net geen chinees. Maar ik zie het grote geheel niet.

Misschien moet er maar eens iemand hier thuis komen, die IRL kan zien en horen wat ik wil, en direct kan kijken of het mogelijk is en wat ik nodig heb :)

Zoals Selder: een wizzard doorlopen en that's it. Ik wil geen geleuter meer.
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Krisken,

Ik heb meerder folders op m'n synology, lukt dit nu ondertussen al met hubic om die allemaal te syncen?
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ik heb nu 4 accounts : 1 van mezelf (persoonlijke documenten, foto's van GSM, ... 25GB), 1 van de vriendin (idem, 25GB), 1 voor de gemeenschappelijke documenten zoals loonbrieven, facturen, garantiebrieven, ... (25GB) en dan één grote waar de backups op staan van de computers, muziek, film, ...

Deze gaan alle 4 tegelijk richting Hubic :)

Telefonie = EDPnet + OVH
selder
Moderator
Moderator

Dafke schreef:[...] een wizzard doorlopen en that's it. Ik wil geen geleuter meer.
Dan ben je bij Synology bij het juiste adres. Kan ergens wel begrijpen dat het wat "moeilijk" lijkt, maar echt veel is daar niet aan. Trouwens, genoeg specialisten hier :)
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Niemand met een Qnap hier?
Afbeelding
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Wat ik een beetje mis bij Hubic is file history.
Als je een file per ongeluk hebt gedelete, is ie ook echt weg :-/

Zelf gebruik ik crashplan.

Heb jaren Unraid gedraaid op een server, maar ga nu toch terug switchen naar Synology. Alleen al omwille van het gebruiksgemak en het feit dat ik me bij Synology geen zorgen moet maken
C1nder
Pro Member
Pro Member

Hier heb ik er ook 2 van Synology staan. Best goede systemen met veel mogelijkheden. Deze zou ik zeker aanraden!

Geregeld updates ook. Mijn NAS van 2011 zit nog steeds op de laatste nieuwe software. Degene van 2007 wel niet meer, maar die gebruik ik nog amper.

Synology heeft trouwens ook goede support. Mijn voeding is eens kapot gegaan buiten de garantie. Na enkele mailtjes met support, kreeg ik gratis een nieuwe toegestuurd!
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

OK en welke dan?
Welke drives? Hoeveel? Welke raid?

Ik wil ongeveer een backup size hebben van een 4TB, dat zou moeten volstaan.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Best geen 1.5TB of 3TB seagates.... https://www.backblaze.com/blog/hard-dri ... r-q2-2015/

4TB schijven liggen zo wat in de sweetspot van prijs per opslag.
Puur voor backup zou ik ze gewoon zo gebruiken, is da data echt belangrijk zet je ze in RAID1.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Of je neemt een pc'tje met xpenology :)
http://xpenology.me/

Telefonie = EDPnet + OVH
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

AndRo555 schreef:Best geen 1.5TB of 3TB seagates.... https://www.backblaze.com/blog/hard-dri ... r-q2-2015/

Puur voor backup zou ik ze gewoon zo gebruiken, is da data echt belangrijk zet je ze in RAID1.
Nooit seagate kopen als je data veilig wilt opslagen ( tenzij de 4TB hdd die ze daar hebben ), als je wat wilt besparen koop Western Digital anders hitachi ( HGST )
selder
Moderator
Moderator

Dafke schreef:OK en welke dan?
Welke drives? Hoeveel? Welke raid?

Ik wil ongeveer een backup size hebben van een 4TB, dat zou moeten volstaan.
Doe hier je ding, en zie tot waar je budget je kan brengen. Zoals bij alles telt: pay peanuts get monkeys, liever nu wat investeren dan de komende jaren sukkelen en HDDs zitten te vervangen etc etc...

http://www.nascenter.be/category/194802 ... y-nas.html

RAID kies gewoon voor de "SHR" van Synology, dat stelt ie zelf voor bij de wizard die je moet doorlopen. Da's gewoon een marketing-technisch andere benaming voor een RAID5 set met wat extra trallala aan. Zo kon ik de extra ruimte van 2 5TB schijven toevoegen aan m'n bestaand volume toen ik de 3TB HDDs verving.

En over die 4TB ... toen ik m'n Synology kocht jaren geleden dat ik dat ik met 5x3TB zou toekomen, da's een netto capaciteit van net iets minder dan 12TB. Dag jan, 't is nu ondertussen al 15TB geworden en staat bijna terug vol :) Als je dat apparaat hebt, ga je het ook gebruiken, je rolt daar zo in à la "ha cool, dat kan ik dus ook met m'n Synology"
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

krisken schreef:Of je neemt een pc'tje met xpenology :)
Mmm, data toevertrouwen aan iets dat reverse-engineered is ?
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

devastator schreef:
krisken schreef:Of je neemt een pc'tje met xpenology :)
Mmm, data toevertrouwen aan iets dat reverse-engineered is ?
Bwa, niet echt 'reverse engineered'. XPEnology is eigenlijk gewoon de bootimage 'XPenoboot' die die .pat bestanden van Synology kan opstarten op een niet-Synology device. Installeren etc werkt dus allemaal gewoon met de tools van Synology zelf.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

lanadekat schreef:
AndRo555 schreef:Best geen 1.5TB of 3TB seagates.... https://www.backblaze.com/blog/hard-dri ... r-q2-2015/

Nooit seagate kopen als je data veilig wilt opslagen ( tenzij de 4TB hdd die ze daar hebben ), als je wat wilt besparen koop Western Digital anders hitachi ( HGST )
Ik heb ook de fout gemaakt van Seagate desktop-class-HDD's van 3 TB in m'n NAS gestoken te hebben en guess what: they ALL failed. Ze zijn nu vervangen door trager-draaiende Seagate NAS-class disks en die geven geen issues meer.
M'n Samsung-disks van 2 TB hebben al draaien al meer dan 4 jaar, vrijwel non-stop (26x gestart in hun lifetime) en die hun SMART-info ziet er nog super uit :).
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

@FunkStar: Ik heb een QNAP TS 420, misschien net een tikkeltje minder dan Synology maar een goede 2de, ik ben een tevreden gebruiker!
Was voor mij indertijd de goedkopere optie voor vergelijkbare features...
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Zeg heren,

Wat zijn de verschillen tussen de DS416 en de DS216play?
Kan de DS416 ook 4K transcoden? Is het een 216play maar dan met 4 schijven ipv 2? Of zijn er meerdere verschillen? En dan bedoel ik niet in pure HW specs, maar meer in functionaliteiten?

Ik denk dus het volgende aan te kopen:

SETUP:
- TELENET MODEM -> 4 LAN kabels naar kamers rechtstreeks van de TN modem en 4 andere via een 1000-100-10 switch rechtreeks aan TN modem
- 1 van deze LAN's komt boven uit en is connected met een Linksys Router voor beter draadloze ontvangst (zelfde SSID en PWD)
- aan de TV komt 1 LAN uit, rechtstreeks naar Digicorder

WAT IK WIL DOEN:
- Aan de digicorder 1x1000-100-10 switch om mijn digicorder op aan te sluiten en daarnaast een mediaspeler (en dan denk ik aan deze omdat dat de beste zou zijn, van horen zeggen: http://minix.com.hk/en/products/neo-x8-h-plus -> kan dit ook bediend worden met iPhone?)
- De NAS op eerste verdiep aan de ROUTER koppelen (dus nog op het LAN maar beschikbaar via WLAN ook?)
- Ik heb ook een Chomecast stick, kan ik hier iets mee doen ism de NAS? :)
- Dus dan zou ik alle content op de NAS kunnen zwieren, en deze zou dan ook media kunnen draadloos streamen naar Iphone + via LAN naar MiniX die naar tv doorsluist?

Thanks!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Als je een mediaplayer aansluit (en daarop Kodi gaan draaien bijvoorbeeld) dan heeft je NAS niets te zien met transcoding.

Het is pas als je bijvoorbeeld Plex (of gewoon zelfs DLNA) zou installeren op je NAS dat hij genoeg power moet hebben om transcoding te doen (en m'n ervaringen met een DS415play waren daar teleurstellend).
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Dat zou bij deze wel serieus verbeterd moeten zijn, als ik dit zo lees? In real time 4K transcoding...?
Dus eigenlijk, als ik PLEX installeer, dan heb ik zo een mediastreamer niet nodig, en ik kan ik de NAS dat laten doen? Werkt dit ook zo makkelijk als een extra HW mediaspeler?
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Ik zou persoonlijk van transcoderen wegblijven. Het blijft een spuug en paktouw oplossing. Daags na aankoop van uw NAS komt er dan een formaat of wat dan ook uit dat hij niet deftig kan transcoderen, en je bent terug bij af.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dafke schreef:Dat zou bij deze wel serieus verbeterd moeten zijn, als ik dit zo lees? In real time 4K transcoding...?
Ik denk niet dat ik dat ergens geschreven heb... wel dat m'n ervaringen teleurstellend waren.
Dafke schreef:Dus eigenlijk, als ik PLEX installeer, dan heb ik zo een mediastreamer niet nodig, en ik kan ik de NAS dat laten doen? Werkt dit ook zo makkelijk als een extra HW mediaspeler?
En waar ga je Plex installeren ? Op je NAS bestaat er een package voor maar zie m'n vorige opmerking (geen idee met de nieuwe CPU maar be-warned !)

Trouwens je hebt ook nog altijd een Plex client nodig... maar in m"n Samsung zit er een prima in (m'n Plex server is een effectieve Wintel server).
Kenw00t schreef:Ik zou persoonlijk van transcoderen wegblijven. Het blijft een spuug en paktouw oplossing. Daags na aankoop van uw NAS komt er dan een formaat of wat dan ook uit dat hij niet deftig kan transcoderen, en je bent terug bij af.
En wat is dan de oplossing met diverse clients... zelfde opmerking... daags nadien komt er een nieuwe codec uit en je client is waardeloos ?
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

r2504 schreef:En wat is dan de oplossing met diverse clients... zelfde opmerking... daags nadien komt er een nieuwe codec uit en je client is waardeloos ?
Ik deel clients op in 2 categorieën:
  • Afhankelijk van transcoding: Chromecast, Smart TV's, ...: Hardware verouderd? Software deugt niet meer? Gewoon een nieuwe generatie kopen (in geval van Chromecast oid). Dit is zo goedkoop dat je er broek niet kan aan scheuren. In geval van "Smart" TV's heb ik al lang de les getrokken dat je er eigenlijk niks mag van verwachten. Geen functionaliteit, geen software updates, geen toekomstgerichte hardware. Die TV's vervang je echter niet op 1 2 3. Als het plannetje met transcoding daar werkt, dan is dat tof, maar hou alvast maar een HDMI stick/bakje klaar...
  • Native streaming: Orange Pi, HTPC, NUC, ...: Vroeger waren HTPC's duur. Ook als zelfbouw diende je enkele honderden euro's uit te geven. Door opkomt van Pi toestanden is dit allemaal minder of niet meer nodig. Maar het allerbelangrijkste bij deze apparaten is dat je de software zelf onder controle hebt, en je dus opties zat hebt. Meestal is de hardware ook krachtig genoeg om lange tijd mee te gaan.
Wat Dafke dus kan doen is zo'n "play" model aanschaffen indien de prijs niet of heel weinig afwijkt van een gewoon model, en proberen of dat deftig werkt met de Chromecast. Maar ik zou alvast een plan B klaarhouden. Die Minix Neo zegt me persoonlijk niets. Nogal duur ook. Wie weet hier meer over?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”