Nultolerantie voor beginnende bestuurders

Ander nieuws dat te maken heeft met technologie
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Ik hoor hier en daar:
Extra agenten voor nachtshifts betekent extra nachtdienst premies en de budgetten laten dat niet toe, zeker niet omdat overdag controleren veel meer verkeer betekent en dus meer controles inhoudt.
Je hebt niet alleen de controleurs nodig, maar ook ne motard om achter de vluchters aan te gaan, etc...

Verder is er wel wat onderbemanning en is dit niet de hoogste prioriteit voor de politie (uiteraard).

Misschien moeten ze maar ns overwegen om alcoholcontroles te uitsourcen aan security bedrijven, zoals dat ook kan met parkeercontroles.
Mits een ondersteunend toezicht van een agent (of twee) die het echte controle apparaat bedienen (die handblazertjes zijn maar indicatief) en de bestraffing uitvoeren...

De horeca sector zal inderdaad ook geen vragende partij zijn, Belgen zijn nu eenmaal Bourgondiers en ook ik zou stoppen op restaurant te gaan als er al geen wijntje bij het eten meer afkan.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Ik vind die nultolerantie (voor de jonge bestuurders) niet zo een goed idee,en ik heb wel twee alternatieven.
Men moet veel meer durgtests doen,vele ongevallen komen door drugs volgens mij(nu is er een hard tekort aan testkids daaromtrend).
Het zou ook het beste zijn dat men begint met een rijbewijs met punten.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 264 keer

Nullimiet vind ik wat overdreven.

Ik ben een heeeel grote voorstander van een lage alcohollimiet voor beginnende bestuurders. Van mij mag het zelfs 0.1 promille zijn. Dat is dus een paar pralinetjes of gewoon een uurtje voor vertrek een pintje, maar intussen al 100% nuchter. Of als je avond ervoor wat zwaar uitgaat en in de ochtend nog 0.1 of 0.05 hebt, zou in principe niet tot "problemen" mogen leiden.
Van mij mag het zelfs voor alle bestuurders, niet per se beginnende bestuurders.

Zelf toen ik nog beginnend bestuurder was, dronk ik ook wel in begin van de avond een glaasje of 2 cava. Maar na 2u is dat 90% uit je systeem. Maar moest er een nultolerantie zijn, zou dat dus voor onnodige tests zorgen (extra keer blazen ed). Of het tot een boete zou leiden of niet is een ander verhaal (wegen meetmarges).

Wat ik persoonlijk veel erger vind: ik zie dagelijks dronken 40+-ers dronken achter het stuur kruipen. Bijna alle bouwvakkers hier in de buurt eindigen hun dag met een 3-4 pintjes en gaan dan meteen achter het stuur. Maar ook als je eens in een dorpscentrum staat, zie je constant mensen uit een café bijna kruipen naar hun auto om dan door te rijden. Zie ook regelmatig mensen gewoon zwalpen over de weg. Meestal ook 40+-ers. Ik begrijp dus dan ook al de heisa dat iedereen bezig is over discriminatie ed.

Als laatste argument wil ik ook ervaring en persoonlijke capaciteiten aanhalen. Het is heel moeilijk te bewijzen, maar toen ik mijn rijbewijs voor pak maar 2 jaar had, reed ik veel beter dan de zoooveeel mensen die hun rijbewijs voor 30 jaar hebben. Vooral ouderen rijden enorm slecht en gevaarlijk. Ze kunnen ook heel slecht tegen alcohol. Dus waarom hun dan niet viseren met zo'n maatregelen? Juist ook zo heb je verschillende soorten beginnende bestuurders: je hebt de onverantwoordelijke crapul die je bijna van de baan schept en die pak maar 200km/jaar doet om effe naar een feestje en terug te gaan. Maar dan heb je andere soort bestuurders (zoals ik): die verantwoordelijkheidszin hebben, respect voor het verkeer en zo'n 15.000km/jaar. Dus na 5 jaar (pak maar dag voor 5 jaar rijbewijs tegengehouden) heeft de ene nog eens geen 1000km rijervaring, maar een andere beginnende bestuurder kan al 75.000km rijervaring hebben. Het gaat om compleet 2 verschillende niveau's van chauffeurs dan. Zelfde vergelijking kan opgemaakt worden tussen beginnend bestuurder en niet-beginnend bestuurder. Wie zie jij dan liever met een nultolerantie? Diegene die 15K/jaar rijdt, of iemand die eens per maand achter het stuur zit?

Dusja: ik vind het nogal oneerlijk dat het enkel voor beginnende bestuurders zou zijn. Van mij mogen ze voor iedereen een limiet van 0.1 invoeren.

(Off-topic: eigenlijk heeft vermoeidheid soms veel grotere invloed dan alcohol. Ik heb bij mijzelf al paar keer gemerkt dat ik zelf voor een klein stukje van 3km merkte dat ik eigenlijk niet achter het stuur hoor te zitten. Maar daar is alweer geen test voor en geen boete.)
(Off-topic2: Ik heb al eens ene paar reactiesnelheid tests gedaan... En bij ongeveer 0.2 promille heb ik nog exact dezelfde reactiesnelheid. Bij 0.5 is dat wel 15-20% slechter. Bij vermoeidheid is dat zo'n 30% slechter...)
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Soit, ben nog altijd niet zeker of deze post zo een goed idee is, maar kom, negatieve duimpjes en commentaar maken altijd mijn dag goed ;-)

0) Eigen situatie om jullie een beeld te geven.
-ik zit gemiddeld tussen de 6 en de 9u per dag op de baan met een voertuig van ~18ton, ~12 tot 18 meter lang en 2,55 meter breed.
-uren schuivende tussen 4h30 sochtends en 01h30 snachts en alles daartussen.
-zowel stadscentrum als buurtgemeentes en grotere wegen.
-Wij hebben random onaangekondigde interne alcoholcontroles, nultolerantie. En 0=0, blaas je positief dan mag je naar huis, en de gevolgen zijn niet van de poes.

En wat de rest betreft, my 2 cents.

1) "Beginnende bestuurders".
Een concept dat discriminerend is. Het is niet omdat een beginnend bestuurder "nieuw" is in het verkeer dat hij een slechte bestuurder is en daarom zwaarder moet aangepakt worden. Mag sensibilisering? Zeker! Mag de rijopleiding beter? Zeker! Moet je mensen gaan "straffen" puur omdat ze jong/onervaren zijn? neen.
Natuurlijk maken jonge/nieuwe/beginnende bestuurders fouten, uit je fouten leer je, maar als ik hen fouten zie maken in het verkeer is dat meestal gewoon door gebrek aan ervaring en/of inzicht, en dat los je niet op door hen te straffen, maar door ze te begeleiden en inzicht proberen mee te geven in de opleiding.

1A) "Ervaren bestuurders".
De 25+'ers en 30+'ers die "kunnen rijden", en zich niet meer kunnen verstoppen achter puntje 1, maar uit hardleersheid, stijfkoppigheid, en boertig gedrag veel ergere fouten maken dan de beginnende bestuurders. Dezelfde categorie die het eerste is om te roepen of claxonneren naar jonge bestuurders die een foutje maken, terwijl ze zelf net 30 verkeersregels genegeerd hebben en nog altijd van hun gelijk overtuigd zijn. Een groep die gevaarlijker is dan beginnende bestuurders, omdat ze veel meer risico's nemen.

2) "Nultolerantie".
Professionele bestuurders: Per direct volledig invoeren. Inc maar niet beperkt tot: Vrachtvervoer, Openbaar vervoer, Taxi, Busdiensten, koerierdiensten, noem maar op. En liefst uitbreiden naar ook x aantal verplichte controles intern uit te voeren door de werkgever per maand. (voor de de duidelijkheid, dit staat nu al op 0,2 promille, voor een beperkte groep professionele bestuurders)
Voor particulieren: Laat het op 0.5, of breng het iets omlaag, en pak alle categorien weggebruikers aan. Alcoholmisbruik en verkeer gaan NIET samen. Niet met de auto, niet met de fiets, niet met eender welk vervoersmiddel. Je zal als ouder maar de politie aan de deur krijgen dat je ladderzatte zoon met zijn fiets onder een bus of vrachtwagen is gereden, of dat een ladderzatte 50'er die van zijn "restaurantbezoekje met wat wijn" komt je nuchtere zoon van de weg heeft gemaaid met zijn dure luxewagen.

3) "Pakkans".
Moet met "1000%" omhoog. De pakkans is veel te laag, zowel voor standaard hufterig verkeersgedrag, als voor voertuigen die rijdende schroothopen zonder verzekering zijn, als voor drinken/drugs-en-rijden. En dat ligt niet alleen aan de beschikbare middelen, maar ook aan de politie zelf, de politiek, en de ingesteldheid van de mensen tov alcohol en drugs int verkeer. ("een paar pinten moet kunnen").
Zoals een aantal mensen hier (inc mezelf) al aanhaalden, het is ook hier weer FOUT dat men altijd de jongeren in het vizier neemt bij controles. Men moet iedereen controleren, plak er desnoods streefpercentages op, bv per controle moet er minstens 33% vrouwen, 33% jongeren, en 33% 30+'ers gecontroleerd worden, en moet er een gezonde verhouding zijn tussen gecontroleerde "normale voertuigen" en "bouwvakkerscamionettekes", en "patserbakken" (en dat laatste is dan zowel getunede johnny bakjes als bmw"s, mercedessen, en andere luxevoituren "van de zaak").
En we gaan het dan niet beperken tot alcohol he... Als je dan aant controleren bent, drugstest, controle keuring, verzekering, bandenprofiel en staat van voertuig ook direct erbij.

Gaat dat geld kosten? Natuurlijk! Is het noodzakelijk? Zeker! Desnoods trek je de boetes voor alle inbreuken die men tijdens een wegcontrole vaststelt met 250% omhoog en gaat dat geld integraal naar werkingsbudget voor meer controles. Leuk sideeffect: hoe meer mensen men pakt, hoe meer controles je kan betalen...
Maar dat is allemaal een utopie.
Laatst gewijzigd door FlashBlue 15 dec 2015, 21:14, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Dat noem ik nog eens een nuchtere kijk op de zaken hebben. Kan mij wel vinden in het epistel van FlashBlue. En hij heeft zeker een punt als het gaat over andere controles: keuring, verzekering, drugs... Want de politiek heeft wel de mond vol van alcohol in het verkeer maar een veel groter gevaar is drugs en daar wordt niet of nauwelijks op gecontroleerd.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Langs de andere kant, hoe controleer je op drugs? Speekseltest bv. is een grap, die is lachwekkend onnauwkeurig en is zelfs positief wanneer iemand twee dagen er voor een joint heeft gerookt. En ook, iemand die strak van de xtc achter het stuur zit, die pik je er toch zo uit? Als het op drugs aankomt is er vaak geen grijze zone, het is niet iets dat je doorgaans met mate neemt zoals met alcohol wel het geval kan zijn. Het is vaak ofwel stoned als een prei of volledig nuchter. Wiet is daar zowat de enige uitzondering op, maar iemand die wiet gerookt heeft en een gevaar in het verkeer is pik je er met een visuele controle opnieuw direct uit. Specifiek inzetten op drugscontroles lijkt mij dan ook een lege doos, druggebruikers pik je er met "gewone" controles ook tussen uit.
Laatst gewijzigd door gm123 15 dec 2015, 22:08, in totaal 3 gewijzigd.
thomasv
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 52 keer
Te Koop forum

Alcohol is 1 ding. De mentaliteit moet gewoon anders. De baan op is een zekere verantwoordelijkheid; neem die dan ook.
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

gm123 schreef:Langs de andere kant, hoe controleer je op drugs? Speekseltest bv. is een grap, die is lachwekkend onnauwkeurig en is zelfs positief wanneer iemand twee dagen er voor een joint heeft gerookt.
Concreet, als ik uw stelling volg: controleren op een legale drug alcohol genaamd is niet meer dan normaal
Controleren op illegale drugs zoals wiet, coke, heroine, xtc... is een grap.
En nog iets: informeer je eerst voor je iets neerpent. Drugs kunnen tot 3 weken na gebruik opgespoord worden in plaats van 2 dagen.
Het moet hier écht niet gekker worden op dit forum.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Jack Daniels schreef:
heist_175 schreef:0 is nogal lastig, wat met stoofvlees met bier etc?
ddd schreef:Echt NUL kan men niet. Als je dan een praline eet met likeur. Of een sausje met cognac in mag je niet meer rijden.
Geen absurde dingen verkondigen en al helemaal niks uit de duim zuigen. Als je alcohol in je eten gebruikt tijdens de bereiding, dan verdampt die alcohol na verloop van tijd. Van de alcohol op zich blijft er niks over na consumptie omdat
a) zowat alles verdampt is
b) als er al restanten van alcohol in een gerecht zouden zitten, de verhouding alcohol tot het volledige gerecht compleet verwaarloosbaar is.
Ze hebben dit daarnet dus getest op Canvas in De Afspraak: http://www.canvas.be/video/de-afspraak/ ... ember-2015 (vanaf 12:45 tot 17:45).

Het meetresultaat is nogal verrassend...
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer

Jack Daniels schreef:
gm123 schreef:Langs de andere kant, hoe controleer je op drugs? Speekseltest bv. is een grap, die is lachwekkend onnauwkeurig en is zelfs positief wanneer iemand twee dagen er voor een joint heeft gerookt.
Concreet, als ik uw stelling volg: controleren op een legale drug alcohol genaamd is niet meer dan normaal
Controleren op illegale drugs zoals wiet, coke, heroine, xtc... is een grap.
En nog iets: informeer je eerst voor je iets neerpent. Drugs kunnen tot 3 weken na gebruik opgespoord worden in plaats van 2 dagen.
Het moet hier écht niet gekker worden op dit forum.
Je reageert, zoals gewoonlijk, weer totaal naast de kwestie. Lees jij nu echt nooit een reactie deftig voor je reageert? Het punt dat ik wil maken is dat drugstesten niet dezelfde efficiëntie en betrouwbaarheid hebben als een ademtest, een simpele visuele controle doet de job vaak even goed of beter dan eender welke snelle drugtest dat kan. Ik zeg nergens dat controleren op drugs een grap is, opnieuw: leer lezen. Dat drugs tot 3 weken na gebruik kunnen worden opgespoord is volledig irrelevant in mijn voorbeeld (maar je kon het weer niet laten om te laten zien dat je slimmer bent dan iemand anders, nietwaar), maar bewijst wel mijn punt. Iemand die 2 dagen (of 3 weken zoals je wil) geleden een joint heeft gerookt, is vandaag geen gevaar meer in het verkeer, maar een speekseltest zal wel anders beweren.
Laatst gewijzigd door gm123 15 dec 2015, 22:50, in totaal 1 gewijzigd.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

heist_175 schreef:De enige moment dat promille wél van belang is, is bij een ongeval. Komt de verzekering tussen of niet.
Niet mee eens, en laat ons zeggen dat ik ervaringsdeskundige ben.
De verzekering kan alleen terug verhalen in geval van dronkenschap en moet bewijzen dat je niet in staat was een voertuig te besturen en onder controle te houden. Dat is dus niet hetzelfde als geïntoxiceerd zijn. Kijk je polis er maar eens op na. De wetgever is hier heel dubieus in.
Dronkenschap moet bewezen worden en is dus heel subjectief. Bij opmaak van PV wordt vermeld of de betrokkene al dan niet weerspannig is, nog deftig kan praten, de kleding al dan niet slordig is, rode ogen heeft, en zulke dingen dus. Een tweede mogelijke bewijsvoering is een arts die dronkenschap eventueel vast stelt bij afname van een bloedstaal wanneer een ademtest niet lukt, geweigerd wordt of als betrokkene de ademtest niet aanvaardt. Vooral bij dat laatste kan soms veel tijd verloren gaan bij de opvordering van de arts...

Je zal wel een boete of straf krijgen afhankelijk van de mate van intoxicatie.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Vraag is hoe lang het duurde tussen einde van dessert en bloedproef.
De eerste gerechten maken niet uit wegens voldoende tijd tussen eten en blazen. Het dessert kan toch een mooie resultaat geven.

In de US heb je de volgende rekensom dat je kan gebruiken ivm resterend alcohol bij het koken:
alcohol added to boiling liquid & removed from heat: 85%
alcohol flamed: 75%
no heat, stored overnight: 70%
baked, 25 minutes, alcohol not stirred into mixture: 45%
baked/simmered, alcohol stirred into mixture:
15 minutes - 40%
30 minutes - 35%
1 hour - 25%
1.5 hours - 20%
2 hours - 10%
2.5 hours - 5%
Bij een sabayon zou dat (volgens origineel recept) zo'n 120ml zoete wijn per persoon moeten zijn. Die zoete wijn heeft ongeveer 20% alcohol --> 24ml pure alcohol. Dan duurt het ongeveer 20min om te koken -> zo'n 10ml pure alcohol resterend. Dat komt overeen met dezelfde hoeveel aan alcohol als 200ml pils (Jupiler/Stella/Maes).

En bv. bij een kleine lichte vrouw zou dat eigenlijk al vrij dicht bij de 0.2 kunnen liggen. Bij een man dichter bij de 0.1. Maar bij een nultolerantie dus een probleem.

Hier in filmpje werd natuurlijk een ander recept gebruikt, er werd bv. ook cava gebruikt die 2x minder alcohol bevat dan origineel recept. Ook weten we niet hoe lang het bereid werd (en/of nog warmgehouden).
thomasv schreef:Alcohol is 1 ding. De mentaliteit moet gewoon anders. De baan op is een zekere verantwoordelijkheid; neem die dan ook.
Quote van de dag! Spijtig genoeg beseffen veel mensen dat niet als ik zo rond me kijk op de baan. Verantwoordelijkheid en respect ontbreekt er gewoon te veel gewoon vanuit zelfzucht. Ik frustreer me vooral veel aan oudere mensen die constant gevaarlijke situaties veroorzaken. Ze weten dat ze slecht rijden, maar beslissen om toch nog de baan op de gaan voor hun "vrijheid".
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

@kenwoot: ik heb de reportage bekeken en ze bevestigt wat ik schreef: alcohol in voedselbereidingen is verwaarloosbaar.
@dima: wat de tijd betreft tussen dessert en proef: totaal irrelevant. Je bent toch op de hoogte dat je bij een alcoholcontrole mag vragen om een halfuur te wachten? Doodeenvoudig omdat die tijd voldoende is om de alcohol in je mond te laten "verdwijnen". Stel: je drinkt 1 pint en je blaast onmiddellijk in een alcoholtester dan blaas je positief, gewoon omdat dat toestel de alcohol in je mond registreert en dan ben je gezien. Door een half uur te wachten is de alcohol in je mond verdwenen en registreert het toestel enkel nog het alcohol gehalte in je bloed. Kom mij nu niet vertellen dat jij (en anderen) dat niet wist.
En wat dat alcoholpercentage in wijn en cava betreft: dima, je lult uit je nek. Wijn met 20% alcohol dat is geen wijn, dat is bijna likeur. Mocht je aan een kokschool gestudeerd hebben, je was ferm gebuisd.. Alcohol in wijn situeert zich tussen 8 en 15% en jij hebt het over 20%. Cava (vandaag toevallig een fles open gedaan) bevat evenveel alcohol als wijn. In het geval van mijn fles is dat 11,5%. Waar jij dan weer uithaalt dat cava maar de helft alcohol van wijn bevat, Joost mag het weten. Om hun gelijk te halen zouden sommigen er om het even wat bij sleuren waarbij leugens of duimzuigwerk hun niet vreemd zijn. Ondanks al je rekenwerk, man, vrouw, gewicht, leeftijd, veronderstellingen, de situatie in de USA, geen origineel recept, en alle andere factoren heeft alcohol in eten totaal geen invloed op het alcoholgehalte in het bloed. En of die sabayon nu 5 minuten warm werd gehouden of 5 uur, het resultaat is er. Negatief bij de ademtest en bij de bloedproef minder dan 0,01.
Dat ze, om jou terwille te zijn, volgende keer een filmpje maken met een sabayon op basis van rum van 40°, daarbij een stuk wild geflambeerd met cognac van 40° en misschien, heel misschien gaat de bloedproef dan iets hoger uitvallen dan nu het geval is, namelijk 0,02 promille. Of nog beter: dat ze al dat eten met alcohol opdienen aan de chauffeur terwijl hij rijdt. Ge kunt nooit weten dat het toch nog resultaat gaat hebben.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

15 min. Da's het uitstel, geen halfuur.

decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Na 15 min moet je inderdaad blazen. Erna kan je indien A of P nog eens een kwartier vragen. Jack Daniels zal dat ongetwijfeld kunnen bevestigen.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Je kan maar een keer gebruik maken van je kwartier, of voor je ademtest, of voor je ademanalyse (als er geen voorafgaande ademtest was).
Twee keer een kwartier uitstel krijg je niet.

decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Bedankt voor de verduidelijking! 8)
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Te Koop forum

700 doden op de weg, 60.000 jaarlijks in België.
Elke dode is er een teveel, maar door de limiet te verlagen van 0.weet-ik-niet-wat naar 0 of 0.1 ga je geen 10 doden minder hebben denk ik.
Want niet elke verkeersdode is het gevolg van dronken rijden.
En of het nu 0 is iets anders, ik drink nooit, niet al ik rijd en anders ook niet.
Investeer in beter veiligheid, gescheiden voet en fietspaden van de weg, automatische afstandscontrole voor auto's die altijd werkt en die je niet manueel moet opzetten.
Laneassist, voetgangersdetectie zoals er op sommige auto's als is, ..........

om een concreet voorbeeld te geven.
Bij ons in de gemeente willen ze de weg, riolering en fietspaden vernieuwen op een bepaalde weg.
Er is nu maar een heel smal fietspad, juist zo breed als 1 fiets, dat eigenlijk te slecht is om op te rijden.

Willen ze alles vernieuwen met aan 2 kanten een fietspad van 1m40 breed.
Maar hola zeker, 1m40 dan ben ik eigenlijk wel ruimte aan de straat kant kwijt, die eigenlijk toch niet van mij is, maar officieel tot de gemeente of instantie behoort, maar toch ben ik tegen dat fietspad. Zo van die reacties krijg je dan.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:
Provider

Dima, jij gaat er dan ook vanuit dat je het recept dat je volgt voor 1 persoon is, meestal is dat voor 4 of meer. Of je moet grote honger hebben :-)
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Blijkbaar was ik inderdaad fout ivm de Scandinavische landen. Wel grappig, ik haalde het uit een toeristenboekje, maar had dit inderdaad niet verder bekeken online...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef: @dima: wat de tijd betreft tussen dessert en proef: totaal irrelevant. Je bent toch op de hoogte dat je bij een alcoholcontrole mag vragen om een halfuur te wachten? Doodeenvoudig omdat die tijd voldoende is om de alcohol in je mond te laten "verdwijnen". Stel: je drinkt 1 pint en je blaast onmiddellijk in een alcoholtester dan blaas je positief, gewoon omdat dat toestel de alcohol in je mond registreert en dan ben je gezien. Door een half uur te wachten is de alcohol in je mond verdwenen en registreert het toestel enkel nog het alcohol gehalte in je bloed. Kom mij nu niet vertellen dat jij (en anderen) dat niet wist.
Het is inderdaad een kwartier. En misschien zal je niet positief scoren, maar je mag nog steeds op een vertraging van een goede half uur rekenen omdat je een dessertje gegeten hebt.
En wat dat alcoholpercentage in wijn en cava betreft: dima, je lult uit je nek. Wijn met 20% alcohol dat is geen wijn, dat is bijna likeur. Mocht je aan een kokschool gestudeerd hebben, je was ferm gebuisd.. Alcohol in wijn situeert zich tussen 8 en 15% en jij hebt het over 20%.
Likeur, zoete wijn.. Allemaal hetzelfde. Echte sabayon wordt bereid met Marsala (zoet of droog) met respectievelijk zo'n 22-18% alcohol. Technisch gezien is Marsala een wijn...
Cava (vandaag toevallig een fles open gedaan) bevat evenveel alcohol als wijn. In het geval van mijn fles is dat 11,5%. Waar jij dan weer uithaalt dat cava maar de helft alcohol van wijn bevat, Joost mag het weten.
Jouw fles was 11,5%, wat iets meer dan de helft is van de zoete Marsala (wat technisch gezien een wijn is!). Maar ik heb al flessen cava met 9 en 10% gezien. Slechte cava weliswaar, maar is het nog steeds.
Om hun gelijk te halen zouden sommigen er om het even wat bij sleuren waarbij leugens of duimzuigwerk hun niet vreemd zijn. Ondanks al je rekenwerk, man, vrouw, gewicht, leeftijd, veronderstellingen, de situatie in de USA, geen origineel recept, en alle andere factoren heeft alcohol in eten totaal geen invloed op het alcoholgehalte in het bloed. En of die sabayon nu 5 minuten warm werd gehouden of 5 uur, het resultaat is er. Negatief bij de ademtest en bij de bloedproef minder dan 0,01.
Daarom dat ik me afvroeg hoeveel ertussen zat... Als het 5u warmgehouden werd, was er veeeeel meer verdampt. En volgens jou werkt alcohol op een andere manier in USA dan in Europa of zo? Het is een indicatie van de US food agency, en ik heb meer vertrouwen in hun dan in een of andere journalistje.

Ik had het gewoon over het filmpje. Ik ga akkoord dat in 99% van de tijd het geen invloed zou mogen hebben. Maar met een nultolerantie kun je nog steeds op een vertraging rekenen als je rechtstreeks van de tafel komt, de auto inspringt en binnen de 2min tegengehouden wordt voor een alcoholcontrole. Met een 0,1 limiet ben je veilig. Weet niet waarom je zo agressief hierop moet reageren. Ik vroeg me gewoon af of het filmpje wel voldoende valide was (voor onderbouwing tot nultolerantie)
Doktor Avalanche schreef:Dima, jij gaat er dan ook vanuit dat je het recept dat je volgt voor 1 persoon is, meestal is dat voor 4 of meer. Of je moet grote honger hebben :-)
[/quote][/quote]
Echt italiaants recept van een goede sabayon voor 2 personen (grote porties) is 200-250ml Marsala (van zo'n 20% gemiddeld). Per persoon dus zo'n 120ml (als je de sterke variant gebruikt). Toegeven, het is inderdaad voor een "grote" portie. Maar als je naar een goede Italiaanse restaurant gaat, is dat de portie dat je krijgt.
krisken
userbase crew
userbase crew

De politie afschieten dat ze maar meer moeten controleren is ook geen oplossing. De politie wilt graag (!) meer controleren, maar het is vadertje staat die hun lonen mag betalen. En dan liefst met zo min mogelijk nachturen, weekenduren, feestdagen, overuren, ... Het klopt volledig hoor dat we met zn allen te weinig gecontroleerd worden, maar het kan nu eenmaal niet anders...

Ik sta er eigenlijk van versteld dat mensen vinden dat de oorzaak altijd elders ligt dan bij hunzelf. Is dat nu echt zo moeilijk om niet te drinken als je moet rijden? Ik mag nu misschien klinken als degene met het wijzende vingertje maar degene die mij hier echt kennen weten dat ik op tijd en stond ook wel eens kan genieten van een glas (surtout de cocktails) maar dat ik geen druppel (en dat mag je letterlijk nemen) zal aanraken als ik daarna nog moet rijden... Dat is gewoon een kwestie van gezond verstand...

En uiteraard zou de politie beter ook de papieren controleren en drugstesten doen en snelheidstesten en god-weet-ik-nog-wat-voor-testen maar denken jullie echt dat zij dit voor het kiezen hebben? Zij hebben - net als velen onder ons - statistiekjes en cijfertjes waar ze moeten aan voldoen. Minimum x controles van dit, minimum y controles van dat, maar uiteraard allemaal met een zo krap mogelijk budget...

Niemand hier die vrienden, familie of kennissen heeft bij de federale of lokale politie? Je moet het anders ns na gaan...

Als iedereen in dit topic nu al eens gewoon zou beginnen met niet te drinken als ze moeten rijden en zijn familie/vrienden/kennissen hiertoe zou aanmoedigen ... dan zijn we al iets of wat op weg.

Telefonie = EDPnet + OVH
krisken
userbase crew
userbase crew

Ofloo schreef:Je moet je ook eens de andere vraag durven stellen, zijn verkeersongevallen wel degelijk aan snelheid en alcohol te wijten, men zou dat denken maar ik denk dat het niet afstand houden toch een grotere boosdoener is. En dan heb ik het niet over het heeft gesneeuwd en hij heeft zijn snelheid niet aangepast, want zo heeft men het in de jaren 80 wel verkocht dat de meeste verkeersongevallen met snelheid te maken hebben. Snelheid niet aanpassen is niet te snel rijden ! Dat is een inschattingsfout. Maar natuurlijk moet je je dan ook het volgende durven zeggen doet de overheid dan wel voldoende om de veiligheid te garanderen, tenslotte kunnen gladheid bij regen opgelost worden.
Uiteraard zijn er ongevallen door een te kleine afstand en het niet aanpassen van snelheid. Maar alcohol en snelheid maakt er ook deel van uit...

Volgend statistiekje zegt genoeg denk ik (in samenwerking met BIVV, datum : 2011)
Op 100 verkeersongevallen zijn de oorzaken toe te schrijven aan (meerdere oorzaken zijn tegelijkertijd mogelijk):
Afbeelding
Tijdens de eerste zes maanden van 2013 tekende het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) in ons land 19.511 verkeersongevallen op met lichamelijke letsels en 303 ongevallen met dodelijke slachtoffers. Het aantal ongevallen met blikschade zonder lichamelijke letsels ligt uiteraard aanzienlijk hoger.

@Jack Daniels : je hebt recht op een kwartier uitstel, geen half uur.

Overigens : zeer interessante PDF : http://bivv.be/frontend/files/userfiles ... n-2010.pdf

Telefonie = EDPnet + OVH
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef: Ik sta er eigenlijk van versteld dat mensen vinden dat de oorzaak altijd elders ligt dan bij hunzelf. Is dat nu echt zo moeilijk om niet te drinken als je moet rijden? Ik mag nu misschien klinken als degene met het wijzende vingertje maar degene die mij hier echt kennen weten dat ik op tijd en stond ook wel eens kan genieten van een glas (surtout de cocktails) maar dat ik geen druppel (en dat mag je letterlijk nemen) zal aanraken als ik daarna nog moet rijden... Dat is gewoon een kwestie van gezond verstand...
Wel, ik vind dat er een verschil gemaakt mag worden: je mag wel eens een glaasje meedrinken, maar je moet zorgen dat het (bijna) uit je systeem is tegen je gaat rijden. De lever breekt ongeveer 1 standaardglas per 1.5u af (indicatie). Als je in begin van de avond (pak maar 3u op restaurant) een glaasje meedrinkt, zie ik daar niet echt het probleem van in. Ook niet als je nog een uur voor vertrek een glaasje drinkt, omdat er dan echt minimale hoeveelheden alchol nog in je bloed hebt en er absoluut geen gevaar zou zijn om met minder dan 0.1 promille zich nog in het verkeer de bevinden. Met een nultolerantie echter, is dat niet mogelijk. Omdat eigenlijk de laatste 0.0x promille zeer traag afbreken om tot 0 te geraken. (beetje zoals je batterij opladen: de laatste 10% gaat het traagst). Dit omdat de lever niet 100% van het alcohol kan afbreken, maar slechts 95% (door onzuiverheden).

Het gaat om gezelligheid. Als je op restaurant gaat en het is iemand zijn verjaardag. En je bent de bestuurder. Vind het nogal ongezellig dat je dan toast met een colatje of zo. Ook volen de andere in het groep zich ongemakkelijk (al gaan ze vaak niks zeggen) omdat je niks mee mag drinken.

Maar je hebt gelijk over gezond verstand: er zijn veel die gewoon hele avond meedrinken en denken "ik zal wel net onder de 0.5 zitten". En die 0.5 is gewoon te hoog. Met 0.5 heb je gewoon objectief gezien lagere reactiesnelheid. En die tolerantie moet weg. Voor iedereen. De 0.2 vind ik eigenlijk een eerlijke grens. Beetje residu, maar niet ernstig genoeg om eigenlijk onder invloed te zijn. Zelf zou ik zelfs voor de 0.1 regel opteren (omdat ze waarschijnlijk nog een meetmarge gaan toepassen en pas boeten gaan beginnen uitdelen vanaf 0.2).

Ik ga wel akkoord dat er veel meer controles moeten zijn. En ook veel zwaardere boetes. Persoonlijk vind ik dat de controles vaak heel slecht verdeeld zijn. Het zou efficienter kunnen. Bv. hier in het dorp hebben we een jaarlijkse kermis van 5 dagen. Elke avond kruipen mensen strontzat achter het stuur (en gebeuren in dat weekend aanzienlijk meer ongevallen dan gewoonlijk. Van mij mogen ze dan heel het dorpscentrum omsingelen met alcoholcontroles. Da's dan echt gericht op zatte mensen. Aantal positieve blaastesten gaat iig hoog liggen. Weliswaar zullen ze met dezelfde inzet onvoldoende aantal controles kunnen uitvoeren (te weinig mensen die passeren per uur). En da's het probleem van quota opleggen. Daarom doen ze dus gewoon geen controles.

Idem met dorpscentrum waar alle cafés zijn. Of vroeger aan het station waren er 2 cafés waar dagelijks de hele avond zatlappen uit de cafe kropen en de auto in. Moesten ze daar regelmatig controleren zouden die mensen hun lesje wel leren. Maar dat deden ze ook niet want er passeerde te weinig volk tov inzet van de manmacht. Ook moest dat dan gebeuren in de nacht (en weekend), wat natuurlijk extra kost. En ok, ze zouden veiligheid verhogen, maar ze zouden dan te veel budget uitgegeven hebben om dan hun quota niet te halen.
krisken
userbase crew
userbase crew

Dima : ik begrijp je betoog wel, maar we werken al jaren met het principe dat je wel iets mag drinken maar dat het uit je lichaam moet zijn tegen dat je in de wagen zit. Zoals jij het omschrijft : direct akkoord. Maar nog steeds zijn er mensen die niet weten hoe ze moeten denken hierin! Die denken dat wat koffie slurpen helpt om hun promillage van 1promille naar 0.5promille te krijgen in een uur etc. Dat is waarom ik voorstander ben van een systeem dat voor iedereen hetzelfde is : man of vrouw, dik of dun, alcoholicus of niet-drinker, ...

Wat het toasten betreft met cola of water in de hand : ik heb daar geen problemen mee, het is een kwestie hoe je er mee om gaat. In vele zaken kan je inmiddels al alcoholvrije cocktails bestellen die verder gaan dan grenadine met fruitsap erbij en best lekker zijn.

Telefonie = EDPnet + OVH
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Dima_2005 schreef: Het gaat om gezelligheid. Als je op restaurant gaat en het is iemand zijn verjaardag. En je bent de bestuurder. Vind het nogal ongezellig dat je dan toast met een colatje of zo. Ook volen de andere in het groep zich ongemakkelijk (al gaan ze vaak niks zeggen) omdat je niks mee mag drinken.
Dit is de perfecte beschrijving van de mentaliteit die moet veranderen. Ik drink zelf nooit, zelfs niet als er bezoek komt thuis en er een fles champagne opengedaan wordt. Niemand kijkt daar van op, gaan we zelf ergens dan vragen ze zelfs niet meer wat ik wil drinken maar serveren ze direct een Coke (geen ersatz, alleen "the real thing" :angel: )
Er is niets ongezellig aan geen alcohol drinken.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Ik drink zelf ook nooit als ik weet dat ik later nog met de auto moet rijden, niet 1 glaasje, geen borreltje. Gewoon niets. Niet zo moeilijk eigenlijk.
Ook als ik niet op de baan moet, zal ik maar uiterst zelden iets alcoholisch drinken. Dat is begonnen met de zwangerschap (er moest eens iets gebeuren en ik zou naar de kliniek moeten), nadien solidair met mijn vrouw die borstvoeding gaf. Kort nadien de 2de zwangerschap en borstvoedingsperiode.
Nu drink ik enkel nog alcohol als ik er enorm zin in heb (bv zwoel weer in zomer) en ik zeker ben dat ik niet nog met de auto weg moet.
Uiterst zelden dus :).
Ik heb geen alcohol nodig voor de gezelligheid :)
krisken
userbase crew
userbase crew

on4bam schreef:
Dima_2005 schreef: Het gaat om gezelligheid. Als je op restaurant gaat en het is iemand zijn verjaardag. En je bent de bestuurder. Vind het nogal ongezellig dat je dan toast met een colatje of zo. Ook volen de andere in het groep zich ongemakkelijk (al gaan ze vaak niks zeggen) omdat je niks mee mag drinken.
Dit is de perfecte beschrijving van de mentaliteit die moet veranderen. Ik drink zelf nooit, zelfs niet als er bezoek komt thuis en er een fles champagne opengedaan wordt. Niemand kijkt daar van op, gaan we zelf ergens dan vragen ze zelfs niet meer wat ik wil drinken maar serveren ze direct een Coke (geen ersatz, alleen "the real thing" :angel: )
Er is niets ongezellig aan geen alcohol drinken.
Identiek hier. Alleen blijven de mensen het uit beleefdheid vragen, en laten ze de keus aan mij over (ik heb niet zo graag dat mensen de keuze nemen in mijn plaats). Ik blijf telkens opnieuw weigeren (vriendelijk, beleefd maar kordaat) maar apprecieer het wel dat ze het telkens opnieuw vragen, ook al kennen ze het antwoord.

Telefonie = EDPnet + OVH
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 103 keer

Persoonlijk kan ik mij houden aan 2a3 pinten op een uur of 2a3. Al veel moeten blazen maar nog nooit positief.
De politie pikt er gewoon altijd de verkeerde uit, ik rij eerst de persoon onder invloed achter mij en ik zal er altijd uitgepikt worden...(5letterplak en jonge gast).
Al 2 keer intussen en die achter mij zit dan met +10pinten en wat drugs in zijn bloed :lol:

Boetes zijn te duur en mijn rijbewijs is mij te geliefd.

En om af te sluiten mijn XXX rijdt 5op7 dronken naar huis en dit al zeker 25jaar lang en die is nog nooit gepakt nochtans een km of 10.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
krisken
userbase crew
userbase crew

Als hij de kleine baantjes kent is dat helaas een feit.
Ze controleren bijna uitsluitend op banen met veel verkeer : autostrade en N-wegen dus

Telefonie = EDPnet + OVH
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer

Ze doen maar, ik blijf m'n pinten drinken....

Wat er nodig is is een mentaliteitsverandering, als je moet rekenen of je wel of niet over de grens zit ben je verkeerd bezig volgens mij.
Daar moeten ze half Belgie niet voor ambeteren, ik blijf m'n pint bij de maaltijd drinken of mijn cava ervoor of mijn digestif erachter.
Als ik ze alle drie wil, laat ik me rijden & ga ik niet liggen rekenen.
krisken
userbase crew
userbase crew

Het is vaak die digestif (aka de "pousse-café") die er voor zorgt dat mensen A of P blazen :)

Telefonie = EDPnet + OVH
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer

Yups, maar 1 digestif maakt je geen gevaar op de weg.. of die limiet nu op 0.8,0.5 of 0.0 ligt.
ik vind het absurd om te liggen rekenen of je nog mag rijden als je 2 cava's en 2 glazen wijn gedronken hebt... dan blijf je gewoon uit je wagen, ik vind het ook absurd dat je niks meer mag drinken als je met de wagen bent.

Soit, ik heb meer mensen in mijn omgeving verloren door gsm's & co & door vermoeidheid & door snelheid dan door drankmisbruik.
Zijn de mensen die 2 pinten gedronken hebben echt het probleem ? ik dacht het niet
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

iceke schreef:Zijn de mensen die 2 pinten gedronken hebben echt het probleem ? ik dacht het niet
Nee, maar stel je in de plaats van politici. Je wil op TV en andere pers en dan ga je dingen zeggen waarmee dat lukt. De slogans klinken goed maar slaan meestal op niet veel. Jammer dat de journalisten tegenwoordig zo weinig weerwerk bieden.
Ik zou het willen zien "Meneer de minister, hoe groot is het aandeel ongevallen waarbij 0.2-0.5 promille in het spel was"...
Bye, Maurice
https://on4bam.com
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

Wijn tijdens restaurantbezoek hoort er voor mij onvoorwaardelijk bij.
Dus een fles voor twee personen tijdens de maaltijd, geen aperitief of pousse cafe want "ik moet rijden"
Zal dus altijd wel rond de 0,5 zitten, al zeer dikwijls (zeker meer dan 100 keer) moeten blazen en nooit teveel :beerchug:

Minder dan 0,5 zal dus niet gaan, maar is dat echt het probleem?

Diegene die ze pakken of die ongevallen veroorzaken zitten gewoonlijk toch ver boven de 0,5

Ik pleit nog altijd om terug te keren naar 0,8. Ne pousse cafe lust ik eigenlijk ook wel ... :angel:
Denken ze nu echt dat verlagen van de limiet het drinkgedrag van de onverantwoordelijke chauffeurs zal veranderen?

Dat gaat alleen met massale controles (maar dan wel wat verder van het traditionele plekje aan mijn deur)

ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

We blijven Bourgondiers he.
Als ik mijn glas wijn bij het eten op restaurant moet laten (omdat ik geen Bob heb bv), dan ga ik gewoon niet meer op restaurant; is de horeca ook weer content.
Het is al erg genoeg dat ik zonder Bob (en daar niet onterecht) mijn apero en digestif moet laten vallen.

Als je de cijfers van NL (0.5) en de UK (0.8) bekijkt, weet je wel dat het probleem van verkeersslachtoffers zich niet puur bij alcoholgebruik bevindt.
Ik wil wel ns cijfers zien waar de ongelukken met (niet door, met; correlation/causation) alcoholgebruik opgedeeld zijn per hoeveelheid alcohol. De spreekwoordelijke 2.5 promille chauffeurs ga je niet tegenhouden met een verlaging van de limiet hoor, die trekken zich er nu ook al niks van aan.

Ander probleem is het gebrek aan een betere meetmethode waarbij een chauffeur zelf kan vaststellen of hij in gevaar is, want omdat promille != zat gevoel, zit je daar met een probleem. Een goeie meetmethode die ook rechtsgeldig is (niet die alcotesters die je wel kan gebruiken, maar waar de wet geen waarde aan hecht als je negatief blies op zo'n ding).

En alternatieven in godsnaam. Nachtbussen (en ni ene per 2 uur, desnoods zetten ze die belbussen maar in), treinen, goedkope alternatieven voor taxis. Je kan in Belgie niet eens naar een concert of een comedyshow gaan als je op het openbaar vervoer moet rekenen, laat staan ns goed gaan eten.
Ze bestraffen zelfs dronken fietsers met intrekking van het rijbewijs, een voertuig waar je in godsnaam geen rijbewijs voor nodig hebt. Het is alsof ze willen dat de mensen "toch maar den auto pakken".

selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

De regels of de wetten vanaf wanneer je bedoet veranderen dat is niet de echte essentie. De essentie is om die mentaliteitsverandering in de hoofden van iedereen te krijgen. In onze vriendenkring is dat al wel dik in orde, al veel sleutels van de auto afgepakt en naar huis gevoerd van verschillende mensen.

Ik vind dat ze maar eens een campagne moeten opstarten met schokkende beelden, of iets dat werkt. Van die leuzes "een beetje bob dat bestaat niet", allez, wie houdt daar nu rekening mee, bij wie sluipt die boodschap nu door tot in het onderbewustzijn en wie gaat nu door zo'n bob campagne iets aan zijn gedrag veranderen? Door dat nu even in het nieuws te brengen door de limieten te verlagen leeft dat weer eventjes, maar we focussen met z'n allen op de verkeerde dingen, en we schieten het doel voorbij.

Of zoals ik ... 1 keer een ongeval met een total-loss BMW tot gevolg, en ik ga sindsdien zelfs niet meer op café :)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Al goed dat politierechter Peter D'Hondt een chauffeur heeft. Moesten ze die doen blazen na al de Duvels die hij naar binnen werkt... :roll:
Eigenlijk straf als je het objectief bekijkt: een rechter met een alcoholprobleem die chauffeurs moet veroordelen die voor hem verschijnen wegens... te veel alcohol achter het stuur.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Ik ben zeker geen jongere meer, laat staan dat ik sinds kort mijn rijbewijs zou hebben.
Dit gezegd zijnde, vind ik niet dat men jongeren met de vinger moet wijzen, en dan alcohollimieten invoeren die enkel op hen van toepassing zijn.
Het klopt dat onervaren chauffeurs ongetwijfeld wat roekelozer rijden, maar het is meer mijn leeftijdsgroep die nog met x aantal glazen wijn/bier achter het stuur kruipt.
Maar als je dan hoort dat de alcohollimiet niet echt gerelateerd is aan het voorkomen van ongevallen, vraag ik mij af of het wel de juiste tactiek is.

Bovendien zie ik een aantal factoren in die statistiek die nooit door de overheid vermeld worden : slechte staat van de wegen bijvoorbeeld, dat toch ook meespeelt in meer dan 1/4e van de ongevallen.
De overheid wijst graag de automobilist met de vinger, maar er zijn dus duidelijk nog andere oorzaken die ze liever niet ziet.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Maar "verkeersdoden door alcohol achter het stuur" is toch o zo politiek correct.
Is trouwens een vaak toegepaste tactiek van overheden. Als we het publiek maar lang en hard genoeg wijzen op een bepaald feit of oorzaak (cf. zonnepanelenkwestie waarbij de burger zonder panelen ondertussen overtuigd is dat hij mee betaalt voor mensen met panelen), dan gaat het gros van de bevolking dat uiteindelijk voor waarheid aannemen, terwijl het merendeel van de ellende, doden... veelal totaal andere oorzaken heeft en die meestal bij de overheid zelf liggen. En als je als overheid dan ook nog eens aardig wat in de pap te brokken hebt in de media, dan is het hek helemaal van de dam. Zo creëer je de illusie dat een onbeduidende minderheid de schuld draagt van het merendeel van de ellende. Gelukkig is er een heel beperkt deel van het publiek wat tussen de lijnen kan lezen (ook een heel beperkt publiek bij UB) en zich niet laat leiden door wat ons klakkeloos door het strot wordt geramd.
Het plebs tegen elkaar opzetten onder het motto "divide et impera". En als het volk mort Sire, dan geven we ze wel wat "panem et circenses".
En beide slogans doen het uitstekend, al duizenden jaren. Never change a winning team.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws ivm technologie”