Soit, ben nog altijd niet zeker of deze post zo een goed idee is, maar kom, negatieve duimpjes en commentaar maken altijd mijn dag goed
0) Eigen situatie om jullie een beeld te geven.
-ik zit gemiddeld tussen de 6 en de 9u per dag op de baan met een voertuig van ~18ton, ~12 tot 18 meter lang en 2,55 meter breed.
-uren schuivende tussen 4h30 sochtends en 01h30 snachts en alles daartussen.
-zowel stadscentrum als buurtgemeentes en grotere wegen.
-Wij hebben random onaangekondigde interne alcoholcontroles, nultolerantie. En 0=0, blaas je positief dan mag je naar huis, en de gevolgen zijn niet van de poes.
En wat de rest betreft, my 2 cents.
1) "Beginnende bestuurders".
Een concept dat discriminerend is. Het is niet omdat een beginnend bestuurder "nieuw" is in het verkeer dat hij een slechte bestuurder is en daarom zwaarder moet aangepakt worden. Mag sensibilisering? Zeker! Mag de rijopleiding beter? Zeker! Moet je mensen gaan "straffen" puur omdat ze jong/onervaren zijn? neen.
Natuurlijk maken jonge/nieuwe/beginnende bestuurders fouten, uit je fouten leer je, maar als ik hen fouten zie maken in het verkeer is dat meestal gewoon door gebrek aan ervaring en/of inzicht, en dat los je niet op door hen te straffen, maar door ze te begeleiden en inzicht proberen mee te geven in de opleiding.
1A) "Ervaren bestuurders".
De 25+'ers en 30+'ers die "kunnen rijden", en zich niet meer kunnen verstoppen achter puntje 1, maar uit hardleersheid, stijfkoppigheid, en boertig gedrag veel ergere fouten maken dan de beginnende bestuurders. Dezelfde categorie die het eerste is om te roepen of claxonneren naar jonge bestuurders die een foutje maken, terwijl ze zelf net 30 verkeersregels genegeerd hebben en nog altijd van hun gelijk overtuigd zijn. Een groep die gevaarlijker is dan beginnende bestuurders, omdat ze veel meer risico's nemen.
2) "Nultolerantie".
Professionele bestuurders: Per direct volledig invoeren. Inc maar niet beperkt tot: Vrachtvervoer, Openbaar vervoer, Taxi, Busdiensten, koerierdiensten, noem maar op. En liefst uitbreiden naar ook x aantal verplichte controles intern uit te voeren door de werkgever per maand. (voor de de duidelijkheid, dit staat nu al op 0,2 promille, voor een beperkte groep professionele bestuurders)
Voor particulieren: Laat het op 0.5, of breng het iets omlaag, en pak alle categorien weggebruikers aan. Alcoholmisbruik en verkeer gaan NIET samen. Niet met de auto, niet met de fiets, niet met eender welk vervoersmiddel. Je zal als ouder maar de politie aan de deur krijgen dat je ladderzatte zoon met zijn fiets onder een bus of vrachtwagen is gereden, of dat een ladderzatte 50'er die van zijn "restaurantbezoekje met wat wijn" komt je nuchtere zoon van de weg heeft gemaaid met zijn dure luxewagen.
3) "Pakkans".
Moet met "1000%" omhoog. De pakkans is veel te laag, zowel voor standaard hufterig verkeersgedrag, als voor voertuigen die rijdende schroothopen zonder verzekering zijn, als voor drinken/drugs-en-rijden. En dat ligt niet alleen aan de beschikbare middelen, maar ook aan de politie zelf, de politiek, en de ingesteldheid van de mensen tov alcohol en drugs int verkeer. ("een paar pinten moet kunnen").
Zoals een aantal mensen hier (inc mezelf) al aanhaalden, het is ook hier weer FOUT dat men altijd de jongeren in het vizier neemt bij controles. Men moet iedereen controleren, plak er desnoods streefpercentages op, bv per controle moet er minstens 33% vrouwen, 33% jongeren, en 33% 30+'ers gecontroleerd worden, en moet er een gezonde verhouding zijn tussen gecontroleerde "normale voertuigen" en "bouwvakkerscamionettekes", en "patserbakken" (en dat laatste is dan zowel getunede johnny bakjes als bmw"s, mercedessen, en andere luxevoituren "van de zaak").
En we gaan het dan niet beperken tot alcohol he... Als je dan aant controleren bent, drugstest, controle keuring, verzekering, bandenprofiel en staat van voertuig ook direct erbij.
Gaat dat geld kosten? Natuurlijk! Is het noodzakelijk? Zeker! Desnoods trek je de boetes voor alle inbreuken die men tijdens een wegcontrole vaststelt met 250% omhoog en gaat dat geld integraal naar werkingsbudget voor meer controles. Leuk sideeffect: hoe meer mensen men pakt, hoe meer controles je kan betalen...
Maar dat is allemaal een utopie.