Bij deze deel ik dan ook mijn bevindingen tot nu toe.
vooral zaken zoals build quality, 'first impressions', onvif compatibiliteit, ... zijn hier aan de orde.
Laat me duidelijk zijn: mijn doel was niet om "supergoede kwaliteit videobewaking" te hebben,
mijn doel was "cheap-ass ip cam toys" in de eerste plaats, en op die manier heb ik ze ook gezocht.
Elke camera komt van een andere verkoper op aliexpress, om het risico van 4 crappy camera's in 1x te vermijden.
Wat je dan wél onmiddelijk duidelijk zal worden, is dat ze eigenlijk allemaal hetzelfde verkopen,
en al zeker naar firmware en bijgeleverde software (as in: exact dezelfde, maar niet altijd even up to date)
First up: de gekozen NVR
http://nl.aliexpress.com/item/New-Arriv ... 88908.html
Build quality: denk aan de case van een videorecorder en je bent er. zeker geen premium feel,
maar dat stoort niet echt gezien het ding toch maar gewoon ergens komt te staan.
De 4 POE poorten geven ook effectief stroom voor de 4 cams en je hebt een 10/100 verbinding.
Ook de software is voldoende bruikbaar.
Echter een groot nadeel is dat de NVR geen eigen dhcp lijkt te hebben, en de cams dus een ip van je eigen netwerk willen (dus heb je 5 ip's nodig van je netwerk tegenover 1 als de nvr zelf dhcp doet voor de cams)
Nog een nadeel is dat hij niet in staat is om hoge kwaliteit te streamen/decoden,
in de client krijg ik telkens de D1 stream van desbetreffende camera omdat de main stream "te hoog" ingesteld staat - 3MP.
al bij al, als je een pc of dergelijke 24/7 aan hebt staan, ben je evengoed af met een poe switch voor de camera's en software op de pc.
En dan de cams.
1) de dome cam:
http://nl.aliexpress.com/item/Onvif-min ... 64650.html
de enige dome cam in de lijst, aangegeven is 1 megapixel, poe, onvif en ir.
Build quality: plastic en dat merk je ook... je hebt niet de indruk iets solide vast te hebben.
POE: werkt perfect en is autosensing zoals het hoort.
POE aansluiting is echter, zoals meerdere china ip cams, "irritant".
waar je hier meestal een mooie ronde aansluiting hebt en een "hulsje" die het waterdicht maakt,
heb je hier een vierkante stekker en moet je het maar uitzoeken. gezien het in mijn geval weg te werken viel, is dat voor mij geen probleem - maar het is zeker een minpuntje.
Onvif: helemaal compatibel en dat maakt het instellen in principe ook handig (al heb ik het niet via de onvif tools gedaan)
First impressions: hoewel deze cam nog niet op zijn positie buiten staat, heb ik hem al draaien binnen... en als de IR zo verderdoet, is het verreweg de beste cam uit het lijstje.
de kwaliteit in zijn nachtmodus -in ieder geval binnen dus- is zeker te vergelijken met cams die je hier kan krijgen - en hoewel het "maar" 1mp en 720p is, moet je de kwaliteit zeker niet afschrijven omwille daarvan.
Conclusie: aanrader
2) de "best-specs" bullet
http://nl.aliexpress.com/item/Promotiom ... wVersion=2
Deze krijgt volgens de site 5mp, poe, onvif, en ir mee.
Build quality: solide, "on par" met een gewone bullet van hier
POE: werkt perfect, autosensing, en bescherming tegen passive poe (gelukkig
![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
Dit is de enige cam in de lijst die een "normale" POE aansluiting heeft: rond, met een waterdichte afsluiting die je eroverheen steekt - eigenlijk zoals je zou verwachten dus.
Onvif: hier begint het schoentje wél te wringen - deze cam is niet 100% onvif compatibel - maar gelukkig wel compatibel genoeg om als onvif herkend te worden en te streamen.
enkel qua instellingen is hij niet helemaal compatibel, wat ook duidelijk is met instellen: vergeet het maar om hem volledig in te stellen via de nvr, je moet via een ander programma gaan of de webinterface.
Dit is overigens de enige van de cams die via onvif met de nvr verbonden is, de andere verkiezen om een of andere reden netip en de nvr weigert ze te verbinden als onvif...
ik heb nog niet gezocht achter de reden, omdat het verder weinig uitmaakt en ik verdenk de nvr ervan in fout te zijn.
First impressions: goede kwaliteit... maar
overdag kan je toch wel nummerplaten lezen, althans al van stilstaande voertuigen.
het is echter geen true 5mp camera - en dat merk je: als je hem op 5mp instelt krijg je weliswaar goed beeld, maar je hebt dan geen substream meer en max 10 fps.
een compromis hierin is hem instellen op 3mp aan 15fps en D1 substream hebben.
zowel overdag als snachts is de kwaliteit ok, al zal je enkel gezichten herkennen als ze kort genoeg bij de camera passeren.
vergelijk het een beetje met een lampje op je hoofd en dan wat je voor je ziet, maar in zwart/wit.
zeker geen slechte koop, maar aan de hoogste prijs van de 4 toch wel wat meer hassle dan ik had gewild.
een keer ingesteld, en rekening houdende met het feit dat het geen true 5mp is (duh), is het in ieder geval géén miskoop - maar je kan voor deze prijs waarschijnlijk beter krijgen.
Conclusie: prijs/kwaliteit is goed, maar onthou dat je geen 5mp hebt.
3) de cheap-ass bullet
http://nl.aliexpress.com/item/HD-720P-M ... wVersion=2
1mp in de specs
Build Quality: "ok" - voelt wat beter aan dan de dome -mogelijks doordat het een bullet is-, maar het is en blijft plastic en dat blijf je merken. maar voor 22 euro, wat verwacht je?
POE: alweer dat typische chinese vierkante aansluitingkje - dus hou er rekening mee dat je dit niet zomaar in een aftakdoosje krijgt en dit géén waterdichte afsluiting is!
verder is het gewoon autosensing en doet ie het zoals het hoort.
Onvif: werkt as expected, en is volledig onvif compatibel
First impressions: je moet wat met de kwaliteit spelen om hem een deftig beeld te geven, want standaard -zeker in het donker- is het wel duidelijk dat dit "maar een 1mp ding" is.
maar eens ingesteld, is het beeld ok
Conclusie: zeker een goede koop aan deze prijs
4) de laatste bullet
http://nl.aliexpress.com/item/Metal-Cas ... 09138.html
Deze zou ir hebben, onvif compatibel, en 2mp
Build quality: de enige die niet enkel in metaal is (zoals nr2), maar ook een solide metalen 'kogel' heeft voor te draaien. kort gezegd is dit een echt goede build quality,
voelt heel solide aan en ook het uitrichten is het vlotst bij deze cam
POE: werkt perfect en is autosensing zoals het hoort.
Ook hier het nadeel dat je een vierkante POE aansluiting hebt zonder een waterdichte afsluiting - en dat is gelijk het *enige* minpunt aan deze camera.
Onvif: ook hier weer een helemaal compatibele camera.
Wel opvallend: van de 4 cams heeft deze de oudste firmware (en ga maar eens uitzoeken waar je die updates kan vinden)
First impressions: in 1 woord? heerlijk.
van de 4 camera's heeft deze toch wel het beste beeld voor zover ik tot nu toe al heb kunnen zien, zowel dag als nachtzicht is erg goed,
en je kan zeker gezichten herkennen.
Ook hier weer wel de vertraging van een paar seconden, maar ik ga het nog een keer testen rechtstreeks via de stream ipv de nvr - de bottleneck lijkt nu eenmaal de nvr,
die de streams niet goed aankan.
Conclusie: moest ik de cams vervangen, zal het door deze zijn. zeker een aanrader, en moesten ze nu nog een ronde poe aansluiting hebben met waterdichte afsluiting,
zou deze cam een 10/10 krijgen op elk vlak.
Apps:
- je krijgt "general cms" bij de camera's - wat 3 van de 4 camera's én de nvr met alle streams herkent, en 1 cam (de 5mp) krijgt "UC" erbij wat ENKEL die cam wil herkennen.
- voor smartphones zijn er genoeg apps te vinden, degene dat de meeste aanraden is "xmeye", en als je kijkt zijn er een paar 100 versies - elke chinees maakt letterlijk zijn eigen versie van de apps - zonder er eigenlijk wat aan te veranderen meestal
Laatste noot:
wat wel opvalt is dat ze allemaal, ook in realtime modus, toch nog wat vertraging hebben (tussen de 1 en de 3 seconden) - beetje vervelend, maar ik vermoed alweer de nvr hiervan en zal dit nog verder checken.
de post hieronder reserveer ik in ieder geval al voor de foto-review
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)