Tomby schreef:Werkt dit eigenlijk goed ? Want in principe is vlakbij je verwarming niet de ideale plek voor een thermostaat. En ja, ik weet dat dat bij thermostatische kranen eigenlijk wel per definitie de plek is waar de temperatuur gemeten wordt... Vroeg het me gewoon af.
Ik had er ook een beetje bang van maar testen met een thermometer in de kamer geven gelijkaardige temperaturen (al zou ik nog eens een betere thermometer moeten zoeken), maar zoals jezelf aangeeft werkt een thermostatische kraan identiek hetzelfde al zetten heel veel mensen die gewoon volledig open en regelen ze de temperatuur met een kamerthermostaat (beetje absurd want dan heb je helemaal geen thermostatische kranen nodig).
Feit is dat iedere kraan een offset waarde heeft... stel dus dat je thermostaat zegt dat het al 21 graden is maar in de kamer is het slechts 20 graden dan kan je die offset op 1 graad zetten om dit te corrigeren. Los hiervan kan je ook nog een aparte kamerthermostaat plaatsen per kamer (of in die kamers waar je meting niet ideaal is) die je eveneens koppelt aan EvoHome (op die manier gebruik je dan niet langer de meting van de kraan zelf).
Tomby schreef:Moet die aansturingsmodule ergens in de ketel gemonteerd worden ? Of heb je een externe aansturing, die je dan bvb kunt ophangen in de plaats van je kamerthermostaat ? Waar onze kamerthermostaat nu hangt zou ook qua wifi-bereik eigenlijk wel optimaal zijn, wegens centrale positie in huis.
"In" de ketel niet... het is een apart doosje (zie links hierboven) wat je normaal wel naast je ketel plaatst, maar op zich kan je dat ook elders plaatsen zolang je maar een draad verbinding hebt met je ketel. WIFI heeft hier trouwens niets mee te maken... EvoHome gebruikt geen WIFI (moet je dus zelfs niet hebben in je huis) maar werkt op z'n eigen frequentie (ergens tussen 800-900 MHz) met uitzondering van het nieuwste model waar de console ook de internet gateway bevat (bij de vorige versie - zie linkje bovenaan) is die gateway apart en via UTP kabel te verbinden.
Tomby schreef:Is dit overigens niet erg duur in thermostaatkranen ?
Je kan de kranen vinden voor zo'n 70 euro per stuk op internet. Als je dus veel radioators hebt is dat een redelijke kost (al heb ik er geen geplaatst in de slaapkamer en gang omdat we daar toch nooit verwarmen).
Tomby schreef:Op zich lijkt dit een interessante oplossing voor een probleem dat we hier thuis hebben. Ketel wordt aangestuurd via kamerthermostaat in de living. Thermostatische kranen in living+open keuken staan dus allemaal volledig open, maar dat zijn er dus wel 4. In andere ruimtes enkel thermostatische kranen, en het probleem is dus dat wanneer het in de living warm genoeg is, de andere ruimtes dus geen warmte krijgen.
EvoHome lost dat inderdaad perfect op... warmte waar je wil en wanneer je wil... allemaal onafhankelijk van elkaar.
Tomby schreef:Alleen zou ik dus wel een hoop thermostaatkranen nodig hebben : 4x living/keuken, bureau, badkamer, 4x slaapkamer, dus 10 in totaal... Bovendien hebben we nog wel een vrij oude ketel uit 98 of zo... Dan vraag ik me af of het niet beter is te investeren in nieuwe ketel, al heb ik totaal geen benul van prijzen en installatie...
Zoals hierboven beschreven heeft het weinig nut dergelijke kranen te plaatsen waar je nooit de verwarming opzet... maar ik heb er in totaal ook 4 in living/keuken, 1 in het bureau en 1 in de badkamer. EvoHome werkt zowel met aan/uit als Opentherm... als je nu dus een aan/uit ketelmodule koopt dan zal je bij de vervanging van je ketel nadien best een nieuwe opentherm ketelmodule kopen.