Nest Thermostaat

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:Cloud connectie ipv rechtstreeks met de controller en geen open protocols is voor mij alleszins al een dooddoener.
Ik ben ook geen cloud fan... feit is dat het ding werkt zonder de cloud dus als Honeywell er ooit de stekker uit trekt is het alvast niet waardeloos (al ben je dan wel de remote besturing kwijt).
ITnetadmin schreef:Een app ipv een webinterface (lokaal uiteraard) is even slecht, want op een dag wordt die niet meer geupdate en een tijd later draait ie niet meer op je smartphone.
Mits je de API's hebt kan je schrijven wat je wil... de Windows Phone app is trouwens niet door Honeywell geschreven en zelf heb ik ook al wat logging geschreven om te kijken wat m'n temperaturen doen.
ITnetadmin schreef:Spijtig, het klonk als een goed systeem, maar ik ga echt niet investeren in iets dat niet langzaam en modulair opbouwbaar en vervangbaar is over de komende 10-20 jaar. Met open protocols bedoelde ik overigens niet enkel API, maar ook de mogelijkheid om andere modellen van andere leveranciers die hetzelfde protocol ondersteunen mee te integreren.
Ik begrijp je standpunt... maar dan moet je gewoon niets meer kopen tegenwoordig (hoe spijtig dat dat ook is). Ik heb trouwens ooit nog naar een ander systeem gekeken en contact gehad met de firma over een open oplossing maar blijkbaar is dat allemaal te moeilijk om te begrijpen voor bedrijven dat je daar meer mee kan verdienen dan iets totaal gesloten op de markt te zetten.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

r2504 schreef:Ik begrijp je standpunt... maar dan moet je gewoon niets meer kopen tegenwoordig (hoe spijtig dat dat ook is). Ik heb trouwens ooit nog naar een ander systeem gekeken en contact gehad met de firma over een open oplossing maar blijkbaar is dat allemaal te moeilijk om te begrijpen voor bedrijven dat je daar meer mee kan verdienen dan iets totaal gesloten op de markt te zetten.
Yup, tis erg tegenwoordig.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Tweakers 14/12/2015 - Gebruikers Nest V3 klagen over modulatieproblemen
Meerdere kopers van een Nest-thermostaat van de derde generatie klagen over het niet, of gebrekkig, moduleren. Nest adverteerde juist met de mogelijkheid om ketels dankzij OpenTherm-ondersteuning modulerend aan te sturen in Europa.
Misschien nog even wachten tot er een nieuwe software update komt :)
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Het is en blijven "amerikanen" die on/off elektrische verwarming gewoon zijn . API's en logica erachter prachig maar als ze blijven in blokken aansturen , al is het met de nieuwste versie dan of aan/uit of via Opentherm , dan maakt het geen zaK verschil

Men zou constant het berekende setpunt moeten doorgeven en soepel laten veranderen , niet zoals nu her en der ervaren en geraporteerd word via te bruske en grote bewegingen . Stel dat u ketel een setpunt krijgt via Opentherm van 75 graden en u ketel loop mooi stil op hiernaar en dan plots een punt krijgt 50 , dan valt ie uit heel waarschijnlijk uit mits de meeste ketelmerken een delta T hanteren tussen 15 en 25 graden

Wat is het nut dan inderdaad van "modulerend via Opentherm te werken ? Idd , nada :D

Softwareupdate denk ik niet , mits alle regelstrategien in de cloud zitten zal men gewoon die boel wat moeten tweaken , alleen is de eerst interne feedback hierover dat dan de dataverbinding tussen de client en de cloud enorm zal verhogen , en vaak wil geen van beide partijen dit
The eternal and true pessimist :D
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

Joe de Mannen schreef:Of in de badkamer een draai aan de knop tot de gewenste temperatuur, die dan wordt aan gehouden tot het volgende geprogrammeerde schakelpunt en dan terugvalt op z'n normale programma.J.
als het in living (beneden) dan 20°C is, gaat deze de kranen lichtjes dichtdraaien, en de ketel laten aanspringen op uw aangeven dat je badkamer naar 20°C wil?

Anders wordt het te warm in living. Zit er timertoets op die radiotorknoppen van Honeywell. Vb. 30' warmen volle bak. Heb geen schakeltijden nodig voor de badkamer nl.

http://www.amazon.de/gp/product/B00WMO9 ... _pd_nS_ttl
ok, deze stuurt niet naar België, maar met deze heb ik laatste model?

Ik heb nog een oude ketel van bijna 20 jaar oud, en zou wss. begin volgend voorjaar deze vervangen naar een condensatieketel.

Communiceert deze Evohome ook standaard met AAN/UIT met oude ketels? Zou dit liever zelf installeren, daar bij verwarmingsinstallateur:
- ofwel verkopen ze dit niet, en dan doen ze weer moeilijk
- ofwel vragen ze prijs +40% met online prijzen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

satsurfer schreef:als het in living (beneden) dan 20°C is, gaat deze de kranen lichtjes dichtdraaien, en de ketel laten aanspringen op uw aangeven dat je badkamer naar 20°C wil?
Met EvoHome is iedere kamer totaal onafhankelijk van elkaar... de plaats waar je thermostaat hangt is dus niet meer van toepassing omdat iedere kraan z'n eigen thermostaat is. Is het dus in een kamer de gewenste temperatuur dan gaan die kranen dicht, is het er te koud dan gaan de kranen open van die en alléén die kamer. Iedere kamer kan dus z'n eigen temperatuur hebben los van een andere kamer... en nergens zal het te koud of te warm worden.
satsurfer schreef:Anders wordt het te warm in living. Zit er timertoets op die radiotorknoppen van Honeywell. Vb. 30' warmen volle bak.
Je kan via de console of je app eenvoudig zeggen dat je x-aantal graden wil tot y-uur. Als jij dus ingeeft 23 graden tot bv. 9u30 dan zal dit zo zijn (zonder dat je hiervoor het programma moet aanpassen).
satsurfer schreef:Heb geen schakeltijden nodig voor de badkamer nl.
Je zet dus je verwarming pas aan 's morgens als je opstaat ? Bij mij is de badkamer dan al netjes op temperatuur.
satsurfer schreef:ok, deze stuurt niet naar België, maar met deze heb ik laatste model?
Nee, bij het laatste model is de console en de internet gateway gecombineerd in één toestel... al is er verder geen enkel verschil voor zover ik weet.
satsurfer schreef:Communiceert deze Evohome ook standaard met AAN/UIT met oude ketels? Zou dit liever zelf installeren, daar bij verwarmingsinstallateur:
Ja, je kan kiezen tussen aan/uit of opentherm... maar is dus een aparte interface (die trouwens niet op je link te zien is).

Dit is bijvoorbeeld de link voor de aan/uit versie... De OpenTherm variant kan ik niet meteen vinden op Amazon maar dit is een ander linkje... https://www.kijkvoelbeleef.nl/nl/Honeyw ... R8810A1018

Je kan dit trouwens prima zelf installeren... is geen kunst aan.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Wij hebben nu een draadloze thermostaat (Vaillant Calormatic VRC470F) op onze ketel.
Geen idee hoe ik dan die Honeywell moet aansluiten?

De website van Honeywell heeft ook een hoog bullshit/marketing gehalte en weinig concrete informatie.
Via Coolblue kom je op een lijst met enkel Nederlandse modellen van gasketels. Dat is ook niet bijster handig.

Ik ben anderzijds ook niet van plan om iemand te betalen om thermostatische kranen te vervangen, dat kan ik best zelf :).
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Wij hebben diezelfde vaillant calormatic. Volgens mij moet je de module op de ketel vervangen door de gewone (de niet draadloze) en dan kan je die Honeywell aansluiten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:Wij hebben nu een draadloze thermostaat (Vaillant Calormatic VRC470F) op onze ketel.
Geen idee hoe ik dan die Honeywell moet aansluiten?
Die thermostaat komt te vervallen... kan je op eBay zetten ;-)

Je moet gewoon kijken naar je ketel... heeft deze een aan/uit of Opentherm sturing en afhankelijk daarvan kies je de juiste EvoHome ketel module.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Die Calormatic bestaat uit 2 delen (3 eigenlijk, als je de buitenvoeler meetelt): één draadloze sturing op de ketel en dan de "thermostaat" zelf met buitenvoeler.

Je moet die draadloze module vervangen door de klassieke die bij de ketel zat (als je die wil hebben, wij hebben de onze nog ;-)).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik zie enkel eBUS op de technische fiche.

Als je 2 (of 3) draadjes heb die uit de muur komen, is het duidelijk dat je daar de nieuwe thermostaat of sturing op moet aansluiten.
Maar de huidige is draadloos, dus zal ik een component uit de ketel moeten halen of moeten toevoegen, om op die manier met de nieuwe sturing te praten.
Nee?
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Dat zeg ik toch? :P Die module dat nu op je ketel zit kan je er uit trekken, en de originele kan er terug in ... ik heb die nog liggen :-).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

r2504 schreef:Met EvoHome is iedere kamer totaal onafhankelijk van elkaar... de plaats waar je thermostaat hangt is dus niet meer van toepassing omdat iedere kraan z'n eigen thermostaat is. Is het dus in een kamer de gewenste temperatuur dan gaan die kranen dicht, is het er te koud dan gaan de kranen open van die en alléén die kamer. Iedere kamer kan dus z'n eigen temperatuur hebben los van een andere kamer... en nergens zal het te koud of te warm worden.
Werkt dit eigenlijk goed ? Want in principe is vlakbij je verwarming niet de ideale plek voor een thermostaat. En ja, ik weet dat dat bij thermostatische kranen eigenlijk wel per definitie de plek is waar de temperatuur gemeten wordt... Vroeg het me gewoon af.
r2504 schreef: Ja, je kan kiezen tussen aan/uit of opentherm... maar is dus een aparte interface (die trouwens niet op je link te zien is).
Moet die aansturingsmodule ergens in de ketel gemonteerd worden ? Of heb je een externe aansturing, die je dan bvb kunt ophangen in de plaats van je kamerthermostaat ? Waar onze kamerthermostaat nu hangt zou ook qua wifi-bereik eigenlijk wel optimaal zijn, wegens centrale positie in huis.
EDIT: zie net dat heist 2 posts hierboven dat al bevestigd heeft...

Is dit overigens niet erg duur in thermostaatkranen ?
Op zich lijkt dit een interessante oplossing voor een probleem dat we hier thuis hebben. Ketel wordt aangestuurd via kamerthermostaat in de living. Thermostatische kranen in living+open keuken staan dus allemaal volledig open, maar dat zijn er dus wel 4. In andere ruimtes enkel thermostatische kranen, en het probleem is dus dat wanneer het in de living warm genoeg is, de andere ruimtes dus geen warmte krijgen.
Met de EvoHome lijkt dergelijk probleem dus wel heel simpel op te lossen. Alleen zou ik dus wel een hoop thermostaatkranen nodig hebben : 4x living/keuken, bureau, badkamer, 4x slaapkamer, dus 10 in totaal... Bovendien hebben we nog wel een vrij oude ketel uit 98 of zo... Dan vraag ik me af of het niet beter is te investeren in nieuwe ketel, al heb ik totaal geen benul van prijzen en installatie...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tomby schreef:Werkt dit eigenlijk goed ? Want in principe is vlakbij je verwarming niet de ideale plek voor een thermostaat. En ja, ik weet dat dat bij thermostatische kranen eigenlijk wel per definitie de plek is waar de temperatuur gemeten wordt... Vroeg het me gewoon af.
Ik had er ook een beetje bang van maar testen met een thermometer in de kamer geven gelijkaardige temperaturen (al zou ik nog eens een betere thermometer moeten zoeken), maar zoals jezelf aangeeft werkt een thermostatische kraan identiek hetzelfde al zetten heel veel mensen die gewoon volledig open en regelen ze de temperatuur met een kamerthermostaat (beetje absurd want dan heb je helemaal geen thermostatische kranen nodig).

Feit is dat iedere kraan een offset waarde heeft... stel dus dat je thermostaat zegt dat het al 21 graden is maar in de kamer is het slechts 20 graden dan kan je die offset op 1 graad zetten om dit te corrigeren. Los hiervan kan je ook nog een aparte kamerthermostaat plaatsen per kamer (of in die kamers waar je meting niet ideaal is) die je eveneens koppelt aan EvoHome (op die manier gebruik je dan niet langer de meting van de kraan zelf).
Tomby schreef:Moet die aansturingsmodule ergens in de ketel gemonteerd worden ? Of heb je een externe aansturing, die je dan bvb kunt ophangen in de plaats van je kamerthermostaat ? Waar onze kamerthermostaat nu hangt zou ook qua wifi-bereik eigenlijk wel optimaal zijn, wegens centrale positie in huis.
"In" de ketel niet... het is een apart doosje (zie links hierboven) wat je normaal wel naast je ketel plaatst, maar op zich kan je dat ook elders plaatsen zolang je maar een draad verbinding hebt met je ketel. WIFI heeft hier trouwens niets mee te maken... EvoHome gebruikt geen WIFI (moet je dus zelfs niet hebben in je huis) maar werkt op z'n eigen frequentie (ergens tussen 800-900 MHz) met uitzondering van het nieuwste model waar de console ook de internet gateway bevat (bij de vorige versie - zie linkje bovenaan) is die gateway apart en via UTP kabel te verbinden.
Tomby schreef:Is dit overigens niet erg duur in thermostaatkranen ?
Je kan de kranen vinden voor zo'n 70 euro per stuk op internet. Als je dus veel radioators hebt is dat een redelijke kost (al heb ik er geen geplaatst in de slaapkamer en gang omdat we daar toch nooit verwarmen).
Tomby schreef:Op zich lijkt dit een interessante oplossing voor een probleem dat we hier thuis hebben. Ketel wordt aangestuurd via kamerthermostaat in de living. Thermostatische kranen in living+open keuken staan dus allemaal volledig open, maar dat zijn er dus wel 4. In andere ruimtes enkel thermostatische kranen, en het probleem is dus dat wanneer het in de living warm genoeg is, de andere ruimtes dus geen warmte krijgen.
EvoHome lost dat inderdaad perfect op... warmte waar je wil en wanneer je wil... allemaal onafhankelijk van elkaar.
Tomby schreef:Alleen zou ik dus wel een hoop thermostaatkranen nodig hebben : 4x living/keuken, bureau, badkamer, 4x slaapkamer, dus 10 in totaal... Bovendien hebben we nog wel een vrij oude ketel uit 98 of zo... Dan vraag ik me af of het niet beter is te investeren in nieuwe ketel, al heb ik totaal geen benul van prijzen en installatie...
Zoals hierboven beschreven heeft het weinig nut dergelijke kranen te plaatsen waar je nooit de verwarming opzet... maar ik heb er in totaal ook 4 in living/keuken, 1 in het bureau en 1 in de badkamer. EvoHome werkt zowel met aan/uit als Opentherm... als je nu dus een aan/uit ketelmodule koopt dan zal je bij de vervanging van je ketel nadien best een nieuwe opentherm ketelmodule kopen.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

r2504 schreef:Ja, je kan kiezen tussen aan/uit of opentherm... maar is dus een aparte interface (die trouwens niet op je link te zien is).

Dit is bijvoorbeeld de link voor de aan/uit versie... De OpenTherm variant kan ik niet meteen vinden op Amazon maar dit is een ander linkje... https://www.kijkvoelbeleef.nl/nl/Honeyw ... R8810A1018

Je kan dit trouwens prima zelf installeren... is geen kunst aan.
reeds gezegd.... :-D
oeps, te laat...

Je moet niet persé uw ketel vervangen. Gewoon de juiste interface aanschaffen (+/- 100 €) die met de ketel communiceert (in uw geval de AAN/UIT module)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

http://www.amazon.de/Homexpert-by-Honey ... CM1Z8H8W00
moet je dit hebben, om via de smartphone te communiceren?

Moet je Round Wireless hebben voor een accuratere temperatuur over gans de ruimte?
Laatst gewijzigd door satsurfer op 15 dec 2015, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Over het bereik... alle kranen, de internet gateway (als je nog die versie hebt) en de ketelmodule communiceren met de console.

Deze laatste moet dus een beetje centraal staan zodat hij bereikbaar is voor alle andere devices.

Bij mij hangt de console waar vroeger de kamerthermostaat hing (en dat is centraal ongeveer), de internet gateway staat in de electriciteitskast en de ketelmodule hangt naast de ketel. Op iedere kraan kan je trouwens een signaal test doen en ik dacht dat ik overal maximaal signaal had zelfs om misschien één blokje minder.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

satsurfer schreef:http://www.amazon.de/Homexpert-by-Honey ... CM1Z8H8W00
moet je dit hebben, om via de smartphone te communiceren?
Dit is de internet gateway (aan te sluiten via UTP kabel)... die had je bij de vorige versie inderdaad nodig om met je smartphone te bedienen.

In de nieuwe versie zit deze bij in de console (kan je herkennen aan het feit dat men spreekt over WIFI) en is het dus geen apart toestel meer.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

r2504 schreef:"In" de ketel niet... het is een apart doosje (zie links hierboven) wat je normaal wel naast je ketel plaatst, maar op zich kan je dat ook elders plaatsen zolang je maar een draad verbinding hebt met je ketel. WIFI heeft hier trouwens niets mee te maken... EvoHome gebruikt geen WIFI (moet je dus zelfs niet hebben in je huis) maar werkt op z'n eigen frequentie (ergens tussen 800-900 MHz) met uitzondering van het nieuwste model waar de console ook de internet gateway bevat (bij de vorige versie - zie linkje bovenaan) is die gateway apart en via UTP kabel te verbinden.
Ja, ik bedoelde eigenlijk hun eigen wireless protocol, al heb je daar dus evenzeer met bereik van doen...
Maar als ik hierboven nog goed gelezen heb, heb je dus eigenlijk 2 modules ? Je hebt de schakelmodule die via draadjes je ketel aanstuurt, maar je hebt dus ook nog je controller waar de thermostaten mee babbelen, en die controller babbelt dan op zijn beurt ook draadloos met die schakelmodule. Ik vind dat wel een beetje een dom systeem, want die controller is toch een mobiel toestel en op die manier moet je dus eender waar je met je controller gaat zitten een goed draadloos signaal hebben naar al je thermostaatkranen. Leek me logischer dat alles gewoon hub-gewijs met die schakelmodule praat. Dan hoef je enkel ervoor te zorgen dat je van overal goede verbinding hebt met die schakelmodule.
r2504 schreef: Zoals hierboven beschreven heeft het weinig nut dergelijke kranen te plaatsen waar je nooit de verwarming opzet... maar ik heb er in totaal ook 4 in living/keuken, 1 in het bureau en 1 in de badkamer. EvoHome werkt zowel met aan/uit als Opentherm... als je nu dus een aan/uit ketelmodule koopt dan zal je bij de vervanging van je ketel nadien best een nieuwe opentherm ketelmodule kopen.
Right, idem hier eigenlijk. Slaapkamers zelf zouden eigenlijk niet nodig zijn dan.
Toch nog een vraag ivm die 4 in de living: ik neem dan aan dat je die 4 ahw kunt linken, zodat ze op je controller/app als 1 ruimte verschijnen ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tomby schreef:Ik vind dat wel een beetje een dom systeem, want die controller is toch een mobiel toestel en op die manier moet je dus eender waar je met je controller gaat zitten een goed draadloos signaal hebben naar al je thermostaatkranen. Leek me logischer dat alles gewoon hub-gewijs met die schakelmodule praat.
Tja... maar misschien hangen sommige mensen die schakelmodule in de kelder waar hun ketel staat... en dat zou ook niet ideaal zijn. De controller is inderdaad een mobiel toestel (al kan hij blijkbaar niet lang overleven op z'n batterijen) maar bij mij is het nog nooit van z'n houder af geweest tenzij voor de initiele programmatie. Je hebt trouwens je smartphone waarmee je instellingen kan doen... is handiger dan die console meelsleuren :-)

Spijtig dat er geen Windows app is (misschien een projectje voor de kerstdagen)... ik laat m'n GSM soms ook wel eens in de keuken liggen terwijl ik op het bureau zit (al kan ik ook gewoon de kraan verdraaien natuurlijk).
Tomby schreef:Toch nog een vraag ivm die 4 in de living: ik neem dan aan dat je die 4 ahw kunt linken, zodat ze op je controller/app als 1 ruimte verschijnen ?
Inderdaad...onze living zijn 3 kranen welke gekoppeld zijn (en zie je dus slechts als één zone op de console).
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

Hoe lang gaat die evohome connected central controller (ATC928) mee op batterijen? Dus communiceert hij via 800-900 Mhz. met de ketel (AAN/UIT module of de Opentherm Module). En de wifi is communicatie via de cloud/app?

hoe lang gaan de thermostaten mee qua battduur (welke batterijen?)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

satsurfer schreef:Hoe lang gaat die evohome connected central controller (ATC928) mee op batterijen?
Geen idee... hij hangt bij mij steeds aan de muur (ik heb trouwens nog aan aparte tafelstand met stroomdraad ook)... maar ik lees elders ongeveer een uur.
satsurfer schreef:Dus communiceert hij via 800-900 Mhz. met de ketel (AAN/UIT module of de Opentherm Module). En de wifi is communicatie via de cloud/app?
Jeps.... voordeel van de 868 MHz is trouwens een betere penetratie in gebouwen en geen last van teveel WIFI's. De console gaat trouwens via WIFI (of bij het vorige model via de internet gateway) naar de Honeywell servers... jou smartphone gaat eveneens via WIFI (of 3G/4G) naar de Honeywell servers... er is dus geen rechtstreekse connectie tussen je app en de console.
satsurfer schreef:hoe lang gaan de thermostaten mee qua battduur (welke batterijen?)
Er zit een setje niet-herlaadbare batterijen bij... en ook hier lees ik iets van ongeveer 2.5 jaar.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Net nog een "review" (al is het magertjes) gevonden op Datanews... http://datanews.knack.be/ict/reviews/re ... 34667.html

Op YouTube.com kan je trouwens tientalle filmpjes (vaak zelfs in het nederlands) vinden als je zoekt op EvoHome.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Batterijduur van de kranen is sterk afhankelijk van het aantal schakelmomenten in je programma.
Maar het wordt centraal ook aangegeven in welke zone er een batterij plat is.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

De kranen doen trouwens dagelijks (of was het nu wekelijks) een open/dicht cyclus ook om je kranen soepel te houden.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

r2504 schreef:Er zit een setje niet-herlaadbare batterijen bij... en ook hier lees ik iets van ongeveer 2.5 jaar.
AA blijkbaar :-D
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

r2504 schreef:Net nog een "review" (al is het magertjes) gevonden op Datanews... http://datanews.knack.be/ict/reviews/re ... 34667.html
Vraag me wel af wat ze bedoelen met : "Tenzij je enige cv-kennis hebt en/of weet hoe je bestaande evohome geconfigureerd is, laat je dit beter over aan een specialist. " Tenzij dit voor bvb de modulerende variant is. Ik kan me niet inbeelden dat met mijn ketel die simpelweg aan/uit is, je ook maar iets van CV moet afweten om dat ding te configureren...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Persoonlijk kende ik niets/weinig van OpenTherm... en aangezien we meteen een nieuwe ketel hebben laten plaatsen heb ik de ketelmodule door de leverancier laten aansluiten maar uiteindelijk blijkt zo'n OpenTherm maar gewoon tweedraads te zijn (bevat tevens spanning) dus op zich is daar geen kunst aan. Evenzeer voor een aan/uit schakeling, ook dat is normaal maar tweedraads en dus niet echt moeilijk als je maar beschikt over de informatie van je ketel (die van mij kan zowel aan/uit als OpenTherm dus ergens in het service menu zal die instelling wel zitten vermoed ik).

Hun artikel gaat volgens mij ook over het vervangen van de console/gateway combinatie naar de nieuwe console/wifi... en dan moet je weten hoe de instellingen hiervan zijn al zal dit bij de meeste gewoon een nieuwe installatie zijn.
gdornez
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 03 mar 2007, 20:27
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer
Contacteer:

Amaai (op zijn Vlaams) zeg, ik heb hier nogal een discussie opgestart niet!

Na de volledige lectuur en als gelukkige bezitter van twee rookmelders van Nest blijf ik toch overtuigd om het gadget thermostaat ook aan te schaffen, misschien zelfs met nog een extra camera om in geval van..... eens thuis te kunnen kijken.
__________________________

Met vriendelijke groeten,

Geert
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

gdornez schreef:blijf ik toch overtuigd om het gadget thermostaat ook aan te schaffen
Je hebt nu alvast genoeg info om voor jou de beste keuze te maken ;-)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Bij een Evohome: vervang je daar eigenlijk de volledige thermostatische kraan, of kan je ook gewoon de kop van een bestaande thermostatische kraan vervangen? Want zonder bevriezer is dat anders toch alle water aflaten, best een leuke grap.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Gewoon de kop normaal.

Hier heb ik nog een interessante 'review' gevonden : . Hier hebben ze het ook over tussenstukken voor verschillende typen kranen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

r2504 schreef:Bij mij hangt de console waar vroeger de kamerthermostaat hing (en dat is centraal ongeveer), de internet gateway staat in de electriciteitskast en de ketelmodule hangt naast de ketel. Op iedere kraan kan je trouwens een signaal test doen en ik dacht dat ik overal maximaal signaal had zelfs om misschien één blokje minder.
Dit lijkt toch een must te zijn... De module hangen waar de kamerthermostaat hangt, gaat blijkbaar niet gaan, want ik lees net in de documentatie dat die ketelmodule 230V moet hebben.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dat heb ik opgelost door wat extra kabel door de buis te trekken.
J

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:Bij vervang je daar eigenlijk de volledige thermostatische kraan, of kan je ook gewoon de kop van een bestaande thermostatische kraan vervangen?
Gewoon de kop... hier kan je duidelijk zien hoe eenvoudig dit is ...
Tomby schreef:Dit lijkt toch een must te zijn... De module hangen waar de kamerthermostaat hangt, gaat blijkbaar niet gaan, want ik lees net in de documentatie dat die ketelmodule 230V moet hebben.
Waarom zou je de ketelmodule willen hangen waar de kamerthermostaat hing ? De module is gewoon een klein vierkantig wit doosje dat niets te maken heeft met je kamerthermostaat en het heeft dus geen enkele zin dit in je woonkamer te hangen.

Een OpenTherm ketelmodule krijgt z'n spanning gewoon van de ketel (gaat over dezelfde tweedraad waar OpenTherm z'n commando's over geeft... beetje een "power over ethernet" concept dus, alléén is het hier geen ethernet maar gewoon een tweedraad dus).

Ik heb trouwens wel de draad gebruikt die naar m'n kamerthermostaat ging om de console van spanning te voorzien (voorheen was die draad namelijk gebruikt om het relais aan te sturen van m'n oude ketel).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Wel, ik heb dat in de plaats van de kamerthermostaat gehangen, en wel omdat :

1. de draad daar uitkomt
2. er daar gaten in de muur waren van de bevestiging van de thermostaat, die zijn nu bedekt.
3. de ontvangst daar zeker OK is
4. je daar een visuele indicatie hebt dat de ketel brandt.
5. enz...

Dus waarom? , 't is duidelijk denk ik.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Joe de Mannen schreef:1. de draad daar uitkomt
2. er daar gaten in de muur waren van de bevestiging van de thermostaat, die zijn nu bedekt.
Ik heb daar m'n console gehangen... waar heb jij die dan hangen/staan ?
Joe de Mannen schreef:3. de ontvangst daar zeker OK is
De enige ontvangst die de ketelmodule nodig heeft is die van de console.
Joe de Mannen schreef:4. je daar een visuele indicatie hebt dat de ketel brandt.
Op m'n OpenTherm ketelmodule zie ik nochtans niets... gewoon een rood ledje dat om de zoveel seconde knippert (communicatie ok).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

r2504 schreef:De enige ontvangst die de ketelmodule nodig heeft is die van de console.
Ik dacht dus ook aan de argumenten van Joe: draden die daar al toekomen, plus centraal voor wireless ontvangst. Maar je hebt gelijk, het is de console die de hub is, niet de ketelmodule, dus dat argument vervalt eigenlijk of 't zou moeten dat de ketel ver weg zit en connectie tussen ketelmodule en console dan niet meer evident is.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik heb op m'n aan/uit module een LED die groen oplicht als het contact gesloten is (ketel aan). En rood bij communicatieprobleem.
Er staat ook een knop op om de ketel te forceren (aan als hij uit staat en uit als hij aan staat), heeft weinig nut, tenzij je twijfelt of je ketel het nog wel doet.

Console staat op de kast. Ik gebruik die ook als sensor voor de living.


Maar in de eerste plaats dus omdat de draden en de gaten er waren.


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Joe de Mannen schreef:Ik heb op m'n aan/uit module een LED die groen oplicht als het contact gesloten is (ketel aan).
Dat heb je dus niet op de OpenTherm module.
Joe de Mannen schreef:Ik gebruik die ook als sensor voor de living.
Hier heb ik ook nog aan gedacht (omdat de temperatuur meting aan de kranen mogelijks niet ideaal zou zijn, al werkt dit prima) maar dan beperk je de mobiliteit van je console (bij jou moet die in de living blijven staan, anders heb je er geen sensor meer).
Joe de Mannen schreef:Maar in de eerste plaats dus omdat de draden en de gaten er waren.
Ideaal voor je console dus... zo heb je daar ook geen stopcontact nodig ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”