2 netwerken samenvoegen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer
Provider

Ik ben momenteel een van de testers van VikingsUnplugged en heb een Fritzbox 6840LTE gekregen.
Door de lastige bekabelingsituatie in het huis (en waardeloze wifi van de Fritz) heb ik nu de kabel van de printer in de Fritz gestoken en deze poort als WAN poort ingesteld op mijn ASUS 68U (op Merlin).

Nu heb ik ook de printer aangesloten op de Fritz (LAN2) en deze krijgt een 192.168.178.x IP adres. Als ik deze IP adres intyp vanuit mijn Asus netwerk, kan ik er wel aan (de router krijgt ook een 192.168.178.x IP). Maar als de de hostnaam intyp, gebeurt er natuurlijk niks. En als ik op de printer naar een PC wil scannen, ziet die de PC's ook niet.

Het probleem? Mijn printer (en intussen hangt er een extra OrangePi aan de Fritz) werken op basis van Host-namen. Ik kan natuurlijk gewoon de hosts bestand veranderen en klaar. Maar vraag me af of er geen betere oplossing is?

Mijn idee: met IP-settings prutsen (IPV4 routes? / ...) zodat de toestellen die op de Fritz aangesloten zijn zichtbaar zijn in de Asus netwerk en vrij toegankelijk. Die een 192.168.1.x IP adres toewijzen zou helemaal ideaal zijn, maar ik denk niet dat dat werkt....
DHCP op de Fritz uitzetten heeft niet gewerkt en ik mocht hem toen resetten.

Op het moment zit ik met dubbele (driedubbele eigenlijk) NAT, maar dat vormt eigenlijk geen enkel probleem. Dankzij de Dual-WAN opstelling in de ASUS, zijn de toestellen nog steeds bereikbaar via het Telenet-IP.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. DUs als iemand suggesties heeft hoe dit aan te pakken: graag!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Dima_2005 schreef:Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.
Blijft een beetje verwarrend (en ben te lui om het te herlezen :-) )

Maak eens een tekening zou ik zeggen... zegt altijd zoveel meer.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Hier is een situatieschets:
Afbeelding

De bedoeling is dus dat de printer+orangepi alle toestellen zien in het Asus netwerk (en vice versa). Zonder manueel de IP te moeten ingeven..
Ik ben ook beperkt in het aantal kabels. Ideaal zou ik gewoon 2de kabel trekken naar een switch met de printer en klaar. Maar het is momenteel even geen optie. Blijkbaar zit de kabelgoot al vol :-\
Op de Asus is de LAN1 poort ingesteld als primary WAN.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer
Provider

voor zover ik mee ben heb je een router nodig, maar kan die Asus die functie niet vervullen ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Nee, ik wil dat de Asus router en Fritz router lief tegen elkaar zijn :)
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer
Provider

Je kan de fritz instellen dat die ook in 192.168.1. range zit of (indien mogelijk) de Asus op 192.168.178.* zetten.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
joriz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

Alles in dezelfde ip range zetten lijkt mij het eenvoudigste. Wil je dat niet dan zal je iets van static routing moeten configgen zodat de fritzbox en asus box weet op welke interface dat netwerk bereikbaar is.

Waarom de connectie tussen Frtizbox op lan 1 en Asus box op lan 1 een ip adres van 192.168.178.20 heeft snap ik niet goed?
Edit: oke, is dus de wan port van de fritz...
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer
Provider

Dima_2005 schreef:Nee, ik wil dat de Asus router en Fritz router lief tegen elkaar zijn :)
Heb je ze al aan mekaar voorgesteld ? :angel:
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Provider

on4bam schreef:Je kan de fritz instellen dat die ook in 192.168.1. range zit of (indien mogelijk) de Asus op 192.168.178.* zetten.
Dat heb ik al geprobeerd maar is vies tegengevallen. Opeens ip conflicten ed.
joriz schreef:Alles in dezelfde ip range zetten lijkt mij het eenvoudigste. Wil je dat niet dan zal je iets van static routing moeten configgen zodat de fritzbox en asus box weet op welke interface dat netwerk bereikbaar is.

Waarom de connectie tussen Frtizbox op lan 1 en Asus box op lan 1 een ip adres van 192.168.178.20 heeft snap ik niet goed?
Edit: oke, is dus de wan port van de fritz...
Ik dacht er ook aan. Toevallig iemand een idee hoe je zo'n routing moet instellen?
Joe de Mannen schreef:
Dima_2005 schreef:Nee, ik wil dat de Asus router en Fritz router lief tegen elkaar zijn :)
Heb je ze al aan mekaar voorgesteld ? :angel:
Ja, ze hebben al een band opgebouwd via een kabel. En Fritz is zo lief om internet te delen. Maar de Asus wilt die nog steeds niet binnenlaten.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer
Provider

Dima_2005 schreef: Maar de Asus wilt die nog steeds niet binnenlaten.
Die Asus is een smeerlapke. :twisted:

Vreemd dat het veranderen (FB) naar 192.168.1.* niet werkt. Wat als je alles afkoppelt en alleen de Asus en FB aansluit? Daarna elke toestel apart terug aansluiten en vaste IP's gateway instellen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

Stop eens met al die overbodige NAT. Zet eerst alles in hetzelfde LAN: één subnet met één DHCP-server. Daarna kan je eventuele WAN-problemen oplossen.
Maar start met het meest eenvoudige LAN: ofwel de Asus als switch configureren, ofwel de Fritzbox als switch configureren.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Er zijn 2 DHCP's die niet naar elkaar kijken.
Die van ASUS geeft bv. aan een tablet 192.168.1.22, maar dat geeft de Fritz ook aan de OrangePi dan ook. En om een of andere reden zien de toestellen elkaar dan nog steeds niet (als die tablet uitstaat bv.). Ook als ik een manual IP ingeef op de printer, is die helemaal niet bereikbaar.

En NAT van Fritz is ook een beetje waardeloos. Dus ASUS als switch lukt ook niet goed. Fritz als switch gaat niet want da's de WAN kant.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Ten eerste: zit er nat op de asus, of gebruik je static routing?

Als er nat tussenzit:
1) waarom? Kan je de asus niet gewoon als switch gebruiken?
2) met nat ertussen heb je 2 netwerken, en die mag je niet in dezelfde ip range steken

Als er static routing tussenzit op de asus:
1) denk eraan dat de fritz ook een static route moet hebben naar de asus toe, of het werkt nooit.
2) waarom? Je kan er best een groot netwerk van maken.

Als je er 1 groot netwerk van maakt:
Denk eraan dat 2 of meer DHCP servers enkel mogen aanstaan als ze samenwerken (of aparte scopes uitdelen), anders krijg je gegarandeerd ip conflicten. Ik betwijfel dat die boxjes intelligent genoeg zijn om de dhcps te laten samenwerken, dus deel je ofwel aparte scopes uit, ofwel zet je eentje af. Opgelet: dit werkt enkel in 1 groot netwerk, niet als de asus als router werkt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Provider

En da's net wat ik wil vermijden: ik wil geen NAT van de Fritz gebruiken...

Ik heb intussen een andere oplossing gevonden: ik heb de UTP kabel in 2 gesplitst (in 2x2paar). 1 van de uiteindes gaat naar de Fritz en de andere uiteinde gaat naar een switch (vandaar naar printer en OrangePi). (en aan ASUS kant 1 naar LAN1 en 1 naar LAN2).
Nu is het beperkt tot 100Mbps, maar da's geen probleem. Orange en printer kunnen maar 100Mbps en meer dan 100Mbps via LTE zou ik ook niet halen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Als je op de Fritz geen NAT wil, welk toestel NAT er dan aan die kant?
De fritz lijkt me ook aan het loadbalancen?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

raf1 schreef:Stop eens met al die overbodige NAT. Zet eerst alles in hetzelfde LAN: één subnet met één DHCP-server.
Zo werkt het niet... je kan niet zomaar een aantal dingen in hetzelfde subnet stoppen.

In het beste geval heb je geen IP-conflicten maar je routing zal je nooit deftig krijgen zonder een deftige router.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer
Provider

Nu de lijn tussen de Fritz!Box en de Asus ontdubbeld is, zou ik gebruik maken van de dual-WAN-functionaliteit van de Asus.
Hoe wordt de LTE op de Fritz! opgezet? Je zou het eventueel (indien mogelijk) zó kunnen spelen dat de Asus de (tweede) internetverbinding via de Fritz!Box opzet, maar dat de Fritz! voor de rest enkel nog switch (en dus geen router meer) is. In dat geval wordt de Asus baas in het netwerk. DHCP afzetten in de Fritz! lijkt mij hiervoor te volstaan. Alle toestellen zouden dan een 192.168.1.x-adres moeten krijgen.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat was exact de bedoeling.

Dual wan stond al op. (wan poort zit op telenet). Zo is mijn netwerk ook nog bereikbaar van buitenaf.

Om een of andere reden zorgt uitzetten van dhcp op de fritz voor problemen. Volgens mij kan de lte variant niet als switch werken (eb tegelijkertijd als modem voor lte)

Iig is het probleem nu opgelost. Niet de ideale oplossing, maar de modem moet toch in 1.5maand terug.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Als die ASUS dual-wan heeft dan moet je daar je FB en TN op aansluiten... beide moeten trouwens DHCP hebben want anders krijgt je ASUS geen IP-adres op z'n WAN poorten.

Op je tekening lijkt het alsof de FB op een LAN-poort van je ASUS is aangesloten (al vermoed ik dat LAN1 de dual-wan poort is).

Je mag ook geen enkel toestel (printer en Pi) aansluiten op je FB want deze zullen nooit bereikbaar zijn vanwege de NAT van je ASUS.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”