Nest Thermostaat

vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

heist_175 schreef:Het probleem van de badkamer bij het haardstoken los je niet op met individueel in te stellen kranen.
De centrale thermostaat moet het commando geven om te stoken en dan kan je met die individuele thermostatische kranen zelf een beperking opleggen.
Met een weersafhankelijke regeling doet dat haardstoken niet ter zake, thermostaat dient dan niet meer als machine die zegt "'t is binnen zoveel graden en het moet zoveel zijn" maar eerder als bedieningsconsole. Temperatuur chauffagewater wordt geregeld via de buitensensor en de curve die daarachter zit (in te stellen). Temperatuur in individuele kamers wordt dan geregeld door de thermostatische kranen die, in het geval van die aldi kranen, dus met een timer geprogrammmeerd kunnen worden. Dat in de woonkamer een haard zit te stoken maakt dan weinig bitter uit, de thermostatische kranen daar zullen dicht gaan, de kranen in kamers die niet warm zijn open en de chauffage blijft draaien zolang het buiten koud is.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Mmm, chauffage/ketel blijft niet branden als het buiten koud is... Als het binnen (thermostaat) warm genoeg is stopt de ketel en pomp.
Indien je meerdere thermostaten hebt blijft de brander draaien totdat alle thermostaten warm genoeg hebben.
Wel opletten dat je dan een bypass hebt : bvb ketelpomp springt op en all uw thermostatische kranen staan dicht (druk kan oplopen).

En ivm Nest die ondersteunt opentherm, maar als uw brander geen opentherm heeft, dan gaat ie gewoon over op aan/uit, dus je moet nagaan of je ketel dat protocol aankan. Soms kan je een extra module kopen voor je ketel...

Stooklijn instellen is idd iets dat je kan/moet doen...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:Om daar €1000 voor te investeren, nee, toch maar niet :)
Tja, de één geeft 1000 euro aan een koersfiets, de andere aan een drone, de andere aan een TV, de andere drinkt het op, ... is dus iets wat persoonlijk is.

Een EvoHome WIFI controller met 4 kranen en opentherm interface kost 525 euro... extra kranen aan 71 euro het stuk. Zelf heb ik er 6 in totaal, op de slaapkamer en in de gang heb ik er trouwens geen geplaatst... wordt nooit verwarmd bij ons.

Totale kostprijs was dus lager dan 600 euro... het dubbele dus van een NEST... maar daar zag ik persoonlijk het nut niet van in.
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 09 dec 2015, 12:58, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Doktor Avalanche schreef:Mmm, chauffage/ketel blijft niet branden als het buiten koud is... Als het binnen (thermostaat) warm genoeg is stopt de ketel en pomp.
Sommige mensen zetten hun centrale thermostaat op 30 graden... dus de ketel zal altijd het water op temperatuur houden (ook op momenten dat het totaal niet nodig is) en je pomp zal altijd draaien (inderdaad met het risico dat je dan een gesloten circuit hebt !). Op die manier kan je met dergelijke kranen van den ALDI werken... maar of dat efficiënt is is een andere vraag.

Op afstand bedienen, een dagje thuiswerken, vakantie periodes, IFTTT koppelingen, ... zit er dan allemaal niet bij.
Gebruikersavatar
willem2
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:56
Locatie: 2830
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

Joe de Mannen schreef:Met een weersafhankelijke regeling doet dat haardstoken niet ter zake
Ja en neen: Veel weersafhankelijke regelingen hebben ook een ruimtevoeler, als de haard/kachel brandt hebben de overige vertrekken geen/te weinig warmte omdat de ruimtevoeler de keteltemperatuur laat dalen.

Concreet op zoek naar (kan zeker niet met Nest, misschien met Evohome?) een systeem dat bij brandende haard/kachel automatisch:
  • de radiatorkranen in de betreffende ruimte kan afsluiten
  • de ruimtevoeler kan uitschakelen
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

r2504 schreef:Sommige mensen zetten hun centrale thermostaat op 30 graden
Zijn er echt die dat doen? Dan gaat uw modulerende ketel toch ook niet efficiënt werken, uw vertrek water wordt 'te' warm gemaakt...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

willem2 schreef:Concreet op zoek naar (kan zeker niet met Nest, misschien met Evohome?) een systeem dat bij brandende haard/kachel automatisch:
  • de radiatorkranen in de betreffende ruimte kan afsluiten
  • de ruimtevoeler kan uitschakelen
Dit is exact wat EvoHome doet... iedere kraan heeft z'n eigen temperatuur sensor en gaat dus aan de centrale controller vragen om de ketel in te schakelen indien nodig. Iedere kraan sluit zich ook individueel af als de gewenste temperatuur bereikt is.
Doktor Avalanche schreef:Zijn er echt die dat doen? Dan gaat uw modulerende ketel toch ook niet efficiënt werken, uw vertrek water wordt 'te' warm gemaakt...
Ik ken er verschillende die dat doen... net om het probleem van "haardstoken" (lees de kamer waar de centrale thermostaat hangt - zelfs met een NEST - die te warm is) op te lossen.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Als vloerverwarming gaat dat toch veel kosten (bij mij 2 collectoren met in totaal 15 circuits, dus 15 thermo motortjes + in iedere kamer een extra thermostaat). Ik heb daar toen ik de vloerverwarming aan het leggen was ook naar gekeken, dat haal ik er nooit uit...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Heb jij 15 kamers dan... anders heb je toch geen 15 circuits nodig (of kan je ze koppelen) ?

Voor zover ik weet valt er bij vloerverwarming weinig te controleren... eigenlijk is dat enkel geschikt voor mensen die haast altijd thuis zijn en constant verwarmen.

Maar nogmaals... als je denkt dit te doen om te besparen... "bespaar" je dan de moeite ;-) Dergelijk systeem is puur voor comfort.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

willem2 schreef:
Joe de Mannen schreef:Met een weersafhankelijke regeling doet dat haardstoken niet ter zake
Ja en neen: Veel weersafhankelijke regelingen hebben ook een ruimtevoeler, als de haard/kachel brandt hebben de overige vertrekken geen/te weinig warmte omdat de ruimtevoeler de keteltemperatuur laat dalen.

Concreet op zoek naar (kan zeker niet met Nest, misschien met Evohome?) een systeem dat bij brandende haard/kachel automatisch:
  • de radiatorkranen in de betreffende ruimte kan afsluiten
  • de ruimtevoeler kan uitschakelen

Ik denk niet dat die quote klopt...

Maar zoals reeds gezegd doet evohome wat jij vraagt.

Er zit zelfs meer in het gamma dan alleen de kranen de het systeem zelf, er zijn ook nog afzonderlijke temperatuurvoelers (omdat de temperatuur naast de radiator niet altijd ter zake doet) af zonderlijke zonebedieningen voor bvb muur montage enz...

Het grote nadeel vind ik, is dat er zo weinig goede gegroepeerde info te vinden is.



J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Nee, geen 15 kamers. Maar een vloerverwarming circuit wordt meestal maximum +/-100m genomen, vandaar dat er per kamer meerdere lussen kunnen liggen. Die moeten dan allemaal samen aangestuurd worden per kamer. Dus elke kamer een thermostaat en 15 motors.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Maar je hoeft toch niet iedere lus apart aan te sturen... dat doe je met een normale thermostaat toch ook niet ?

Stel dat een kamer drie lussen heeft, dan zet je hierop één motor een T-stuk en daarop de drie lussen... of kan dat niet ?
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Nope, dat gaat niet

dit is zulk een motortje, verschiet niet van de prijs :-)
http://www.verwarming-shop-online.be/We ... bimix.html
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

r2504 schreef:
Maar nogmaals... als je denkt dit te doen om te besparen... "bespaar" je dan de moeite ;-) Dergelijk systeem is puur voor comfort.

Daar twijfel ik toch aan, het is comfort, dat klopt maar je verwarmt alleen maar waar nodig dus zal er wel een besparing in zitten.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Doktor Avalanche schreef:dit is zulk een motortje, verschiet niet van de prijs :-)
http://www.verwarming-shop-online.be/We ... bimix.html
EvoHome heeft deze ook... 25 euro ... http://tweakers.net/pricewatch/402194/h ... motor.html al denk ik dat je die dan nog wel aan zoiets http://tweakers.net/pricewatch/401973/h ... elaar.html moet koppelen al ben ik er niet in thuis.
Joe de Mannen schreef:maar je verwarmt alleen maar waar nodig dus zal er wel een besparing in zitten.
Die zit er inderdaad in... maar onder besparing versta ik dat je eerst ook je investeringskost eruit hebt.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Dat is het inderdaad. Als ik 10% bespaar is dat 60m³x0.7€ =42€ besparing per jaar, dan duurt het even vooraleer ge dat eruit hebt...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

tja, al die tijd heb je het comfort. Ik vond het de moeite om niet meer aan de knoppen te moeten gaan draaien of 's morgens tot de conslusie komen dat je dat de dag ervoor vergeten was enzo...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Ik vind dat je zo'n slimme thermostaat inderdaad niet moet nemen om te besparen. Je kan een gewone thermostaat even zuinig maken als je de moeite neemt om die manueel aan en uit te zetten als je thuis komt of vertrekt, maar met een "slimme" moet je daar niet aan denken. Het kost wat, maar er zijn mensen die een veelvoud uitgeven aan een iphone, en daar zie ik dan het nut weer niet van.
Trouwens al wel grappige situaties meegemaakt met onze Tado: toen m'n ouders bij ons aan 't babysitten waren, kreeg ik een sms om te vragen of ik de verwarming kon aanzetten. Tado "zag" dat we weg waren en had dus de temperatuur wat laten zakken :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

BMaster schreef:Trouwens al wel grappige situaties meegemaakt met onze Tado: toen m'n ouders bij ons aan 't babysitten waren, kreeg ik een sms om te vragen of ik de verwarming kon aanzetten. Tado "zag" dat we weg waren en had dus de temperatuur wat laten zakken :-)
Zo slim was hij dan toch ook niet... dat hij je ouders niet zag :lol:
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Er zijn er wel die ook sensoren hebben om beweging te detecteren, maar met 3 katten in huis denk ik dat ook dat niet heel "slim" gaat werken :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

En meestal hangt die sensor (denk dat NEST die wel heeft) op de centrale thermostaat... als je dus een tijdje in een andere kamer zit denkt hij weer dat je er niet bent.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Ah nee, want dan weet hij via de app op je smartphone dat je wel thuis bent! :-)
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

r2504 schreef:En meestal hangt die sensor (denk dat NEST die wel heeft) op de centrale thermostaat... als je dus een tijdje in een andere kamer zit denkt hij weer dat je er niet bent.
Tenzij je ook de Nest branddetectoren hebt, die werken nl. samen!
ooh. shiny.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

hype yes , correcte werking no

laatste nieuwe model stap in goede richting yes , zijn we daar ? no :-D

expert europe market talking , yes 8)
The eternal and true pessimist :D
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

https://www.youtube.com/watch?v=vTbLBlyZJSA
waarom nog een buitenvoeler, als deze thermostaat temp. van het internet haalt?

voor mensen met een Fritzbox
http://siio.de/heizenenergiesparen/come ... x-im-test/
http://www.eurotronic.org/produkte/comet-dect.html
dezelffde versie in Bluetooth variant (helft goedkoper!)
http://www.eurotronic.org/produkte/comet-blue.html
DECT ULE (Ultra-low-Energy)

Daar ik zeer onregelmatige uren heb (zowel s'morgens als s'avonds)+ 1u30 onderweg ben van werk naar huis, zou ik evt. opteren om een bijna 20 jaar oude gasketel te vervangen door een condenserende ketel met een Nesfit. Met op termijn op afstand bedienbare thermostatische kranen.

Nu een Nest v2 kopen, is dan eigenlijk geld weggegooid?

Ik wil vb. boven in badkamer efkes 30' verwarmen tot het 20° is. Dan moet ik thermostaat beneden hoger zetten, en kranen living+keuken deels dichtdraaien. Nadien omgekeerde.

Gaan zo'n slimme thermostatische kranen dan met elkaar communiceren en automatisch dichtdraaien in keuken+living en badkamer tot 20° verwarmen, en als de badkamer 20° bereikt, gaat de thermostaat/ketel stoppen, en de thermostatische kranen beneden terug openzetten?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Kan perfect met evohome, temperatuur badkamer omhoog tot een bepaald uur en klaar.
Instelbaar vanaf je telefoon of op de centrale unit.
Of in de badkamer een draai aan de knop tot de gewenste temperatuur, die dan wordt aan gehouden tot het volgende geprogrammeerde schakelpunt en dan terugvalt op z'n normale programma.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

satsurfer schreef:Gaan zo'n slimme thermostatische kranen dan met elkaar communiceren en automatisch dichtdraaien in keuken+living en badkamer tot 20° verwarmen, en als de badkamer 20° bereikt, gaat de thermostaat/ketel stoppen
EvoHome doet dat inderdaad (zoals al meermaals beschreven).
satsurfer schreef:en de thermostatische kranen beneden terug openzetten?
Waarom zou hij die terug open zetten... een kraan gaat pas open als de temperatuur in de ruimte te laag is (en dan start hij ook je ketel natuurlijk), en dicht als de kamer de gewenste temperatuur heeft (en de ketel uit als alle kamers de gewenste temperatuur hebben).
Joe de Mannen schreef:die dan wordt aan gehouden tot het volgende geprogrammeerde schakelpunt en dan terugvalt op z'n normale programma.
Ben je zeker... ik dacht dat indien je afweek hij dit zo laat... en dus het programma niet meer wil volgen ?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

ik snap het allemaal niet zo goed ...

kamerthermostaat met weekprogramma in de living voor gans het huis uitgezonderd kring badkamer + wc
kamerthermostaat met weekprogramma in de badkamer voor de kring badkamer + wc

dat is toch voor 99,999 % meer dan genoeg comfort/besparingsmogelijkheid
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

ITnetadmin schreef:Ik vraag me alleen af: marketing gelul terzijde, hoe werkt dat qua programmatie? Software controller, hardware, toch geen cloud?
Open protocols? Op het thuisnetwerk te integreren? Script capable? Sluit dat de hoofdthermostaat af zodat de brander/pomp stopt als alle kranen rapporteren gesloten te zijn?

Effe een paar van mijn originele vragen hierboven herhalen, want tenzij ik erover gelezen heb lijken ze verdwenen te zijn in de discussie zondvloed :-)

- Hoe werkt dat qua programmatie? Software controller, hardware, toch geen cloud?
- Communicatie: eigen draadloos, of piggyback op de wifi, met eigen IPs?
- Op het thuisnetwerk te integreren? Script capable?
- Open protocols? Zeer belangrijk voor als er binnen 5-10 jaar eentje stukgaat en Evo brengt dezelfde reeks niet meer uit.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

duizend schreef:kamerthermostaat met weekprogramma in de living voor gans het huis uitgezonderd kring badkamer + wc
kamerthermostaat met weekprogramma in de badkamer voor de kring badkamer + wc
Dan moet je natuurlijk wel beschikken over meerdere kringen welke je door de thermostaten apart kan aansturen.

Misschien moet je eens informeren wat de kostprijs is om een bestaande installatie op te splitsen in twee kringen, een extra pomp, werkuren, ... gratis zal het ook niet zijn. Dat is net het voordeel van EvoHome... het werkt op iedere bestaande installatie zonder kap of breekwerk en je hebt een aantal extra mogelijkheden die je met een normale kamerthermostaat niet hebt.
ITnetadmin schreef:- Hoe werkt dat qua programmatie? Software controller, hardware, toch geen cloud?
Je hebt het kleuren touchscreen (de controller eigenlijk) of via een app.

Wil je echter de app gebruiken dan moet je een interverbinding hebben en is je thermostaat dus met de cloud verbonden.
ITnetadmin schreef:- Communicatie: eigen draadloos, of piggyback op de wifi, met eigen IPs?
Eigen protocol op 800 Mhz dacht ik... de internet gateway is wired aan te sluiten (en gebruikt naar de controller toe ook weer het eigen protocol).
ITnetadmin schreef:- Op het thuisnetwerk te integreren? Script capable?
Niet van toepassing dus, behalve de gateway maar daar kan je zelf niet mee praten (voor zover ik weet).
ITnetadmin schreef:- Open protocols? Zeer belangrijk voor als er binnen 5-10 jaar eentje stukgaat en Evo brengt dezelfde reeks niet meer uit.
De API's zijn ondertussen gekend... maar die praten steeds met de cloud (je praat dus nooit rechtstreeks met je eigen controller) welke op zich verbinding heeft met je thermostaat. Moest Honeywell z'n cloud dus ooit uitschakelen dan heb je enkel nog lokale bediening via het touchscreen (tenzij iemand de cloud functionaliteit weet te implementeren).
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

Volgens Tweakers.net lezers werkt de Nest modulatie niet zo goed en is de Nest helpdesk nogal "vaag"
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1660738
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Oh ffs... Net nu ik hem opnieuw besteld heb met als "unique selling point" inderdaad het modulerend aspect. :x
ooh. shiny.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tado zou eind volgend jaar ook uitkomen met "slimme radiatorknoppen"... https://www.tado.com/nl/temperatuurrege ... sparing#sv
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Er zijn er wel die ook sensoren hebben om beweging te detecteren, maar met 3 katten in huis denk ik dat ook dat niet heel "slim" gaat werken
Een voorbeeld hiervan is de Slimme Thermostaat van ICY, en die negeert huisdieren, in de zin dat de meeste thermostaten op +- 1.5 meter hoogte aan de muur hangen, en de sensor in de thermostaat gaat bewegingen aan de grond niet registreren.
Dat is toch wat de technische mensen van ICY me konden vertellen. (hun website vermeld ook expliciet het topic "huisdieren")

http://www.icy.nl/consument/producten/d ... hermostaat
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

r2504 schreef:Tado zou eind volgend jaar ook uitkomen met "slimme radiatorknoppen"... https://www.tado.com/nl/temperatuurrege ... sparing#sv
als je met verschillende zones werkt, heb je een extension kit nodig bij tado. Bij de honeywell evo home dacht ik dat thermostaatknoppen draadloos communiceren met de hoofdthermostaat.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Bij EvoHome communiceren de kranen inderdaad draadloos met de controller (en die op zich met de opentherm of aan/uit module).
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

dus tado pak duurder dan honeywell. Jullie hebben me wel de ogen doen openen....was ook naar zoiets op zoek. Zelfs kan besturen met mijn pebble :-D
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Bedankt r2504 voor de details.
Cloud connectie ipv rechtstreeks met de controller en geen open protocols is voor mij alleszins al een dooddoener.
Een app ipv een webinterface (lokaal uiteraard) is even slecht, want op een dag wordt die niet meer geupdate en een tijd later draait ie niet meer op je smartphone.
Spijtig, het klonk als een goed systeem, maar ik ga echt niet investeren in iets dat niet langzaam en modulair opbouwbaar en vervangbaar is over de komende 10-20 jaar.

Met open protocols bedoelde ik overigens niet enkel API, maar ook de mogelijkheid om andere modellen van andere leveranciers die hetzelfde protocol ondersteunen mee te integreren. Maar aangezien je spreekt over eigen communicatie en eigen frequenties, kan ik me voorstellen dat van dat soort modulariteit geen sprake is.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

r2504 schreef:
Dan moet je natuurlijk wel beschikken over meerdere kringen welke je door de thermostaten apart kan aansturen.

Misschien moet je eens informeren wat de kostprijs is om een bestaande installatie op te splitsen in twee kringen, een extra pomp, werkuren, ... gratis zal het ook niet zijn. Dat is net het voordeel van EvoHome... het werkt op iedere bestaande installatie zonder kap of breekwerk en je hebt een aantal extra mogelijkheden die je met een normale kamerthermostaat niet hebt.
Ik denk dat de meeste installaties toch ergens een collector hebben waar de verschillende kringen op toe komen
Er is geen extra pomp nodig, enkel een drieweg zoneventiel op elke kring

kost 150 euro voor 2 ventielen, paar relais van 10 euro, kastje en wat kabel
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

hangt er vanaf hoe oud de installatie is hé.

En tegen dat het protocol over de grenzen van de merken gaat, zal er nog veel water naar de zee lopen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”