Nest Thermostaat

gdornez
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 03 mar 2007, 20:27
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer
Contacteer:

Beste medegebruikers,

Na de installatie, tot mijn grote tevredenheid, van twee Nest Rookmelders, heb ik mijn oog laten vallen op hun (zelflerende) thermostaat.
Toen ik mijn installateur vroeg of ik dit toestel op mijn huidige verwarming kan installeren zei hij dat dit geen probleem vormt maar dat hij minder zal moduleren en daardoor iets meer zal verbruiken. Ik heb hem reeds om uitleg in mensentaal gevraagd maar een tweede en volgende opinie kan zeker geen kwaad.
Zijn er onder jullie die een dergelijk toestel hebben en wat zijn jullie ervaringen ermee?


Met vriendelijke groeten,

Geert
__________________________

Met vriendelijke groeten,

Geert
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als ik me niet vergis, heeft de vorige versie van Nest enkel een 1/0 signaal, wat zoveel betekent als "niet stoken" en "vollen bak stoken". Zeker voor een condenserende ketel is dat jammer. In de nieuwe versie zit er wel een "modulerende" stand in. Dat de modulerende stand van de Nest meer zou verbruiken dan de modulerende stand van de "stock" thermostaat, lijkt me een wazig verhaal.

Ik zie zelf het voordeel niet in van een "zelflerend'" toestel. Als er iemand is die het beste weet wanneer het warm moet zijn in huis, ben ik het. En niet een of ander toestel :).
Of ga je een thermostaat aan het internet hangen?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Mijn thermostaatsysteem is ook zelflerend en wel in die zin dat ik aangeef wanneer ik het hoewarm wil hebben en mijn thermostaat zelf gaat leren hoelang op voorhand hij moet beginnen stoken.

Handig.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Oké, maar dat kan ongeveer elke nieuwe thermostaat wel. Liefst gecombineerd met een buitensensor, zodat die mee genomen kan worden als parameter.
Los van de esthetiek, wil ik nog wel eens een "businesscase" zien over Nest. Investeringskost en terugverdieneffect enzo. Lijkt me een heel lange terugverdientijd. Wij verbruiken geen €1000 per jaar aan gas, als ik door te besparen op gas €250 moet terugverdienen... :)
gdornez
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 03 mar 2007, 20:27
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer
Contacteer:

@heist_175,

Het is inderdaad de bedoeling dat het toestel via het internet kan benaderd worden.


Met vriendelijke groeten,

Geert
__________________________

Met vriendelijke groeten,

Geert
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Ik heb een poos geleden met een ENI dame ook hierover een discussie gestart... Ik ging zoveel % minder verbruiken, dat ding is zelflerend etc etc... Ik vroeg meteen of dat ding ook mijn 4 ploegensysteem zal herkennen. Ja maar meneer je kan dat ook met je smartphone bedienen. Case closed. :)

Ben ik nu te sceptisch als ik zeg dat ik niet geloof dat een zelflerende thermostaat zuiniger is dan wanneer ik hem met de hand schakel? Misschien in bepaalde gevallen wel, maar iemand die 18° in huis heeft en de verwarming enkel wat hoger zet bij bezoek? Vrees vooral veel verkooppraatjes om een duur toestel aan de muur te hangen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Een systeem waarbij je de temperatuur niet per kamer afzonderlijk kan regelen is bij mij per definitie al DOM.

Ik wil (zonder dat ik zelf aan knoppen moet gaan draaien !) bijvoorbeeld dat het 's morgens netjes warm is in de badkamer en de keuken, maar niet in de woonplaats of m'n bureau. Tegen dat ik vertrek wil ik allen uit en tegen 's avonds wil ik dat het netjes warm is in zowel de keuken als de woonplaats... en als ik nog even wil verder werken wil ik dat het ook warm is in m'n bureau en niet langer in de keuken.

Veel plezier met je "slimme" NEST dan... maar ik doe dit netjes via m'n EvoHome systeem (maar als je denkt de kosten er ooit uit te halen dan denk ik dat je bedrogen uitkomt, dit zijn dingen die inspelen op comfort... het besparen is het marketing verhaal).
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

We zijn een beetje of topic aan het gaan van de vraag in de topic start maar bon, de laatste 2 reacties (van Slafes en r2504) zijn ook hetgeen waar ik me enorm veel vragen bij stel bij het "slim" zijn van thermostaten. Zelf zitten we thuis ook in de situatie dat elke week wel anders is, de dagen dat ik thuis werk varieren enorm en hetzelfde voor mijn vriendin (freelancer). Ik weiger te geloven dat een apparaat als Nest daarbij kan helpen. En inderdaad, zoals r2504 zegt is het voor mij ook belangrijker om eventueel de badkamer 's ochtends op te warmen terwijl al de rest uit blijft en 's avonds eventueel de keuken of living en net niet de badkamer, etc ... Een Nest thermostaat gaat daar niet bij helpen, dan ben je idd beter af met het EvoHome systeem met apart in te stellen thermostatische radiatorkranen.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Wij hebben een Tado (ook zo'n "slimme" thermostaat). Of het bespaart of niet, dat weet ik niet, valt moeilijk te berekenen als de prijzen van gas en elektriciteit elk jaar veranderen, en als het de ene winter warmer is dan de andere. Maar wat die wel doet, is aan de hand van een app op onze smartphones detecteren of er iemand thuis is. Als er niemand thuis is, wordt er ook niet (of toch minder) gestookt. En net die functie lijkt me toch handig bij mensen als bollewolle die met enorm varierende situaties zitten. En ja, je moet je thermostaat dan internettoegang geven, maar daar zie ik persoonlijk geen problemen in.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Ik werk sinds kort ook bijna dagelijks thuis als freelancer, ik heb nog niets aangepast aan mijn thermostaat sinds mijn vorige voltijds regime :-) Verwarming staat op van 6h30 tot 8h en 16h tot 22h in de week, de hele dag in het weekend. In mijn bureau moet ik niet bijstoken door de verlichting en mijn PC en als ik 's middags naar beneden ga voor te eten is het 19C in de living, wat ruim voldoende is voor mij voor een half uurtje en de twee dagen dat ik het toch wat koud had heb ik de verwarming gewoon tijdelijk laten bijverwarmen.

Zo een "slimme" thermostaat is dus ook aan mij niet besteed. Ik heb eerder schrik voor de zomer wanneer het te warm gaat worden in mijn bureau 8)
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bollewolle schreef:ook hetgeen waar ik me enorm veel vragen bij stel bij het "slim" zijn van thermostaten. Zelf zitten we thuis ook in de situatie dat elke week wel anders is
Als het steeds anders is kan een thermostaat dat onmogelijk weten (anders kan je hem evenzeer de cijfers van de Lotto laten voorspellen)... en voor het overige heb je de programma's. Ik heb dus ook enorm veel vragen bij dit "slim" concept... maar het belangrijkste issue blijft dat wanneer ik het warm wil hebben op m'n bureau ik niet geholpen ben met één centrale thermostaat in de woonplaats (waar dan niemand zit en hij dus gaat beslissing dat de verwarming helemaal uit kan :bang: )
bollewolle schreef:de dagen dat ik thuis werk varieren enorm en hetzelfde voor mijn vriendin (freelancer). Ik weiger te geloven dat een apparaat als Nest daarbij kan helpen.
M'n EvoHome heb ik voorzien van een programma "Thuiswerk"... is dan misschien niet "slim" maar als ik weet dat ik of m'n vriendin enkele dagen thuiswerken dan zeg ik gewoon "Thuiswerk" tot die datum.
BMaster schreef:Maar wat die wel doet, is aan de hand van een app op onze smartphones detecteren of er iemand thuis is. Als er niemand thuis is, wordt er ook niet (of toch minder) gestookt.
EvoHome heeft ook integratie via IFTTT.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik heb ook zo'n evohome en dat werkt, er is nog ruimte voor verbetering, maar het werkt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef: In de nieuwe versie zit er wel een "modulerende" stand in.
Ik heb zo'n vermoeden dat z'n installateur dit nog niet weet.

Die van mij had trouwens ook geen ervaring met EvoHome... op uitzondering van de aansluiting met de modulerende ketel (wat trouwens domweg twee draadjes waren) heb ik dan ook alles zelf geïnstalleerd.
Joe de Mannen schreef:Ik heb ook zo'n evohome en dat werkt, er is nog ruimte voor verbetering, maar het werkt.
Aan wat denk je dan zoal ?
gdornez
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 03 mar 2007, 20:27
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer
Contacteer:

Nu ter zake: wat betekent modulerend en waarom zou die meer verbruiken?
__________________________

Met vriendelijke groeten,

Geert
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Modulerend wil zeggen dat die thermostaat niet alleen UIT en AAN commando's naar de verwarming kan sturen, maar ook tussenstapjes. Daardoor zou hij zuiniger moeten zijn...
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Modulerend verbruikt net minder dan aan/uit (wiki bron). Het idee is dat hij zijn vlam gaan aanpassen al naargelang de behoefte. Dit terwijl het aan/uit principe constant op volle kracht aan het verwarmen is met de kans dat je over de gevraagde temperatuur heengaat aangezien er altijd een vertraging zit tussen het verwarmen aan de ketel en de warmte die eruitkomt aan de radiator.
gdornez
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 03 mar 2007, 20:27
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer
Contacteer:

Klinkt dus niet slecht! Toch nog een nachtje over slapen alvorens te bestellen.

Hartelijk dank voor alle reacties.
__________________________

Met vriendelijke groeten,

Geert
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Als je voor de Nest gaat wel dus opletten (zoals eerder gezegd) dat je het laatste nieuwe model aanschaft want enkel die ondersteund modulerende ketels. Ervan uitgaande dat je een modulerende ketel hebt dus :)
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Hier een tado geplaatst: https://www.tado.com/be-en/

Is zowel modulerend als on/off.

Gewoon de gsm aan en wanneer de laatste het huis verlaat koelt het huis af, ben je op 1000KM ver, dan daalt je temperatuur tot 14 graden. Ga je echter maar 10km ver dan gaat die niet onder de 18... (instelbaar) Tegen dat je thuis bent is het mooi 21 graden.

Is niet zelf lerend maar volgt jou en je familie leden gewoon via de smartphone. Samen met de IFTTT support kan je zelfs een licht buiten laten schakelen als je bijna thuis bent!
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Kan je die dan ook instellen dat wanneer je slaapt niet blijft warmen of is dat wel manueel te doen/in te stellen? Ik slaap meestal niet op 10km van mijn thermostaat. :)

Goh, als ik dat zo lees. Knopje aan, knopje uit een half uur voor ik ga slapen. Beetje koude is geen ramp. :wink:
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik snap de hype rond deze dingen niet, hoe kan een thermostaat nu 250€ "waard" zijn.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Het antwoord staat nochtans in je vraag... "hype".

Goeie markering dus... iets doms als "slim" kunnen promoten.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@Slafes: Je kan dag / nacht enzo instellen inderdaad. Hier niet om te besparen, want vroeger vergaten we verwarming aan te zetten, geven nu alleen maar meer geld uit erdoor. Maar comfort is veel meer waard dan wat de euro waard is en je hebt maar een beperkt aantal jaren op deze planeet als mens...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

r2504 schreef:
Joe de Mannen schreef:Ik heb ook zo'n evohome en dat werkt, er is nog ruimte voor verbetering, maar het werkt.
Aan wat denk je dan zoal ?
Vooral logging, dat je achteraf kan kijken of er warmtevraag geweest is bvb.
Dat je bvb op de app kan zien of er op dit moment wartmtevraag is of niet ?
Dat je kan zien hoe het zelflerende stuk zich gedraagt.

Maar voor de rest we content van, ook van de app.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik heb zelf wat software geschreven om de temperaturen te loggen naar een database... kan je mooi zien dat hij op voorhand start (al heb ik wel wat overshoot).

Software ligt momenteel wel in de prak... misschien een projectje voor de kerstperiode... wil eigenlijk ook wel een Windows app (misschien meteen eens proberen een Universal app te maken dan).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Oh ja, en functioneel een zone kunnen uitsluiten van warmtevraag. Dus wel laten meewarmen maar niet laten initiëren.
J.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Mss dat Evohome gedoe effe afsplitsen, want dat klinkt wel naar iets wat ik al in gedachten had om zelf ooit ns te installeren.

Ik vraag me alleen af: marketing gelul terzijde, hoe werkt dat qua programmatie? Software controller, hardware, toch geen cloud?
Open protocols? Op het thuisnetwerk te integreren? Script capable? Sluit dat de hoofdthermostaat af zodat de brander/pomp stopt als alle kranen rapporteren gesloten te zijn?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

of toevoegen aan het bestaande topic: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... me#p599012

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

ivm modulerend...
De meeste gas ketels zijn condensatie ketels. Het meeste wordt er 'gecondenseerd' op lage temperatuur, dit is wanneer de ketel het meest effcient is. Theoretisch kan een ketel 112% rendement halen, de beste halen nu een 109% in praktijk. (bij deellast van 30%)
Vandaar dat modulerend ook hier het beste is omdat je dan meer rond het ideale punt gaat stoken.

Ivm nest, ik heb vloerverwarming met een responstijd van +/- 12u, denk ook niet dat nest dit gaat 'leren'. Bij ons thuis is het steeds 22.5°C (vrouw heeft het altijd koud). Nachtverlaging heeft geen zin ivm responstijd. verbruik is hier iets van 600m³ voor 250m² te verwarmen.

bvb rendementstabel van vaillant ; http://www.vaillant.be/architecten-stud ... nl_be.html
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik zag bij Cooblue dat zo'n Evo systeem ook best wel wat geld kost (startend op €600).
Ik begrijp dat comfort ook een prijs heeft, maar als je gewoon heel uw huis verwarmd, comfortabeler kan je het niet hebben, wel?
En opnieuw: eer je €600 (basisprijs, zonder thermostaten) bespaard hebt door bepaalde zones niet te verwarmen...
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

honda4life schreef:Ik snap de hype rond deze dingen niet, hoe kan een thermostaat nu 250€ "waard" zijn.
Simpel: niet.

En toch had ik hem hangen in het vorig huis en is de afspraak gemaakt om in het nieuwe huis hem opnieuw te laten hangen. Why? Ik vind het een cool ding! Zeker nu ie eindelijk overweg kan met een modulerende ketel.

Ik heb wel meer dingen waarvan je je kan afvragen wat het nut is. Voor mij is dit een gadget als een andere... :beerchug:
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

heist_175 schreef:Ik zag bij Cooblue dat zo'n Evo systeem ook best wel wat geld kost (startend op €600).
Ik begrijp dat comfort ook een prijs heeft, maar als je gewoon heel uw huis verwarmd, comfortabeler kan je het niet hebben, wel?
En opnieuw: eer je €600 (basisprijs, zonder thermostaten) bespaard hebt door bepaalde zones niet te verwarmen...
Dat ding kost inderdaad iets.
Maar het comfort om er niet naar te moeten omkijken eens het is geprogrammeerd, het comfort om, indien nodig op één zone te kunnen ingrijpen, ook op afstand.

Ben ik vroeger thuis van het werk, kan ik onderweg al zorgen dat de badkamer warm is tegen dat ik er ben en mijn bad laat vollopen.

Omgekeerd ook, als je vertrokken bent en plots denk je eraan dat de verwarming nog op staat, je kan ze bijregelen vanop je telefoon en alles afzetten behalve in de ruimtes waar de hond zit bvb :)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De domme thermostaat bij ons (weekregeling) doet het prima.
Alleen als we in het WE wat langer weg zijn dan gepland (en de verwarming dus onnodig draait) zou ik online kunnen/willen ingrijpen.
Om daar €1000 voor te investeren, nee, toch maar niet :)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

De hoofdreden bij ons is dat de badkamer warm kan blijven als de haard brandt.
Daar zijn 'andere oplossingen' voor, ik weet het, maar deze leek mij de properste met nog andere voordelen ook. Zeker in een bestaand huis en zonder er elke keer een pak kranen voor te moeten verzetten, die ik dan weer vergeet terug te zetten en de dag erna in de kou zit.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Aha :). Das een goeie. Dat probleem hebben we nu ook.
De thermostaat in living/keuken voelt dat het warm is, dus stookt niet.

Die EVO stookt dus bij, zolang de gevraagd temperatuur in de verschillende ruimtes niet gehaald wordt?
En knijpt de thermostatische kranen dan toe, als de temperatuur in die zone/kamer wel al bereikt is.

Nog steeds geen €1000 "waard", volgens mij, maar ik zie het voordeel dan al wel :p
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

In den Aldi verkopen ze soms ook programmeerbare thermostaatkranen, weliswaar met een simpele tijdsklok die je kan programmeren. In de meeste doe het zelvers zullen ze ook wel van die dingen hebben. Als je vaste werkuren hebt is zoiets veel goedkoper dan geld te smijten tegen domotica, je kan dan bvb. enkel 's morgens de badkamer warmstoken. Gecombineerd met bvb. een weersafhankelijke regeling met buitenvoeler wat op elke moderne ketel standaard zit kan je zo in iedere kamer op elk gewenst tijdstip de gewenste temperatuur hebben zonder u blauw te betalen aan domotica.

Toegegeven, domotica is leuker om mee te spelen en het ziet er allemaal gelikter uit maar ik vind het sop de kolen niet waard. En irritant als stukken binnen 10 jaar kapot gaan, met een beetje pech is er dan een nieuw systeem op de markt, geen stukken meer te krijgen voor het oude en mag je van 0 af aan beginnen en investeren.

Let op, ik speel ook graag met IT stuff maar ben wat terughoudend als het over gebouwen gaat, een gebouw gaat toch een pak langer mee dan het gemiddelde IT artikel.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het probleem van de badkamer bij het haardstoken los je niet op met individueel in te stellen kranen.
De centrale thermostaat moet het commando geven om te stoken en dan kan je met die individuele thermostatische kranen zelf een beperking opleggen.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

heist_175 schreef: Die EVO stookt dus bij, zolang de gevraagd temperatuur in de verschillende ruimtes niet gehaald wordt?
En knijpt de thermostatische kranen dan toe, als de temperatuur in die zone/kamer wel al bereikt is.
Kan iemand dit bevestigen?
Hoe gebeurd de communicatie met de ketel?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Mijn oplossing om snel een warme badkamer te hebben: een 2000W elektrisch vuurtje/blazertje van 20 euro. Voor ik onder de douche stap zet ik dat op, en op 5 min is mijn kamer eigenlijk warm geblazen.

Allemaal luxe venten hier ze. :) Mijn ex haar badkamer was in een bijgebouwtje waar het in de winter amper 7° was. Verwarming was daar met een handdoekdrogertje. Je gaat daar absoluut niet dood van, je krijgt alleen een klein... :lol:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

axs schreef:
heist_175 schreef: Die EVO stookt dus bij, zolang de gevraagd temperatuur in de verschillende ruimtes niet gehaald wordt?
En knijpt de thermostatische kranen dan toe, als de temperatuur in die zone/kamer wel al bereikt is.
Kan iemand dit bevestigen?
Hoe gebeurd de communicatie met de ketel?

Ik kan dat volmondig bevestigen.

Zolang er 1 zone is die warmte vraagt (lees: de temperatuur is niet bereikt) wordt de ketel aangestuurd om te stoken.
In de zones waar het wel warm genoeg is, staan de kranen gewoon toe.

De communicatie met de ketel gebeurt via een ketel interface, contact of opentherm. De communicatie tussen de onderdelen van het systeem zelf gebeurt draadloos, daarom si het zo interessant in bestaande gebouwen.


Danfoss had ook zo'n systeem en eerlijk gezzegd waren de kranen daarvan veel eleganter, maar het systeem heeft de markt net gehaald en was er evensnel weer af wegens te veel uitval op de kranen. (20% heb ik horen zeggen)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”