Hoi;
Ik ben al een tijdje aan het lezen in dit forum en ben nu te weten gekomen dat als ik verander van ADSL naar VDSL ik een iets andere aansluiting nodig heb de: NTP 2007 en ik heb nog de oude aansluiting denk ik, zou dit nu de oorzaak kunnen zijn dat ik nu op een 9.1 Mbps lijn zit ipv de beloofde 70/10 lijn?
VDSL splitter
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
inderdaad, nieuwe splitters halen in prox winkel als je op vdsl zit
bovendien mag je géén aftakkingen meer hebben op de kabel tussen belgacom en de modem
vroeger kon je meerdere splitters plaatsen, met vdsl mag dat niet meer
bovendien mag je géén aftakkingen meer hebben op de kabel tussen belgacom en de modem
vroeger kon je meerdere splitters plaatsen, met vdsl mag dat niet meer
- Ed Egnal
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 1 keer
Hoi;
Bedankt voor uw snelle reply en zal maandag eens de Proximus winkel passeren om zo een aansluiting te kopen.
Heb enkel de vdsl aansluiting nodig, telefoon is aangesloten op de Fritzbox.
Bedankt voor uw snelle reply en zal maandag eens de Proximus winkel passeren om zo een aansluiting te kopen.
Heb enkel de vdsl aansluiting nodig, telefoon is aangesloten op de Fritzbox.
;Mvg Ed.
Provider:EDPNET
Modem/Router:Fritz!Box 7460
Tv:Tvv Mut@nt HD 51 Astra 1,2en 3
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
zie hier de uitleg hoe te installeren:
http://support.nl.proximus.be/euf/asset ... ltiple.pdf
ter vervanging van inbouwtelefooncontactdoos, vraag je best in de winkel een VDSL inbouw doos (maar misschien zit alles in één pakket, dus zowel inbouw als opbouw)
Uitleg ook in de PDF
http://support.nl.proximus.be/euf/asset ... ltiple.pdf
ter vervanging van inbouwtelefooncontactdoos, vraag je best in de winkel een VDSL inbouw doos (maar misschien zit alles in één pakket, dus zowel inbouw als opbouw)
Uitleg ook in de PDF
- Ed Egnal
- Member
Hoi;
Bedankt voor de pdf en ik heb begrepen dat ik best mijn blauwe en witte draadjes rechtstreeks op de blauwe klem kan zetten en dan zonder de splitter kan werken en mijn modem dan rechtstreeks kan aansluiten.
Bedankt voor de pdf en ik heb begrepen dat ik best mijn blauwe en witte draadjes rechtstreeks op de blauwe klem kan zetten en dan zonder de splitter kan werken en mijn modem dan rechtstreeks kan aansluiten.
;Mvg Ed.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik denk dat je dit verkeerd hebt gelezen.
Je moet gewoon zorgen dat je installatie voldoet aan enkele elementaire regels:
- - de binnenkomende lijn moet op de zwarte klemmen.
- zonder splitter gaat het inkomend signaal direct door naar de groene klemmen
- met een splitter is het VDSL2 beschikbaar op de blauwe klemmen, en het (gefilterd) telefonie signaal op de groene klemmen.
Je moet gewoon zorgen dat je installatie voldoet aan enkele elementaire regels:
- jouw modem moet aangesloten zijn op het éérste telefoonstopcontact na de intro van de Proximus lijn.
- er mag geen enkele andere aftakking aangesloten zijn (naar bijvoorbeeld oude niet gebruikte telefoondozen)
- jouw oude ADSL2 filter mag niet meer gebruikt worden
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Ed Egnal
- Member
Hoi;
Oops oké de zwarte klem dan (bedankt) en ik heb maar 1 telefoon stopkontakt dus dat moet lukken.
Dus er moet dan geen proximus man meer langskomen om iets anders aan te passen hoop ik?
Ik moest van EDPNET ook nog een andere foto doorsturen - die van de binnenkomende kabels- daar moet hopelijk toch niets aangepast worden.
Oops oké de zwarte klem dan (bedankt) en ik heb maar 1 telefoon stopkontakt dus dat moet lukken.
Dus er moet dan geen proximus man meer langskomen om iets anders aan te passen hoop ik?
Ik moest van EDPNET ook nog een andere foto doorsturen - die van de binnenkomende kabels- daar moet hopelijk toch niets aangepast worden.
- Bijlagen
-
- kontaktdoos.jpg (13.91 KiB) 3485 keer bekeken
;Mvg Ed.
- Ed Egnal
- Member
Hoi;
Vandaag langs geweest bij Proximus maar aangezien ik daar geen klant ben krijg ik de (gratis) splitter niet mee.
Gebeld naar EDPNET en daar kunnen ze een technieker langssturen voor €121 direkt gezegd dat ze hem ook maar gratis moeten opsturen en helemaal niet akkoord ben dat ik altijd maar moet bijbetalen en gedregen met de ombudsdienst maar waren niet onder de indruk.
Ik betaal dus voor de activatie van VDSL maar ze krijgen het niet in orde en laten me verder in de steek schone service amaai
Mijn zus is klant bij Proximus en die heeft dan maar bij hun langsgeweest om hem af te halen -daar hadden ze in jaren geen vraag naar een NTP gekregen en nu 2 per dag-
Ik ga morgen de splitter zelf maar aansluiten (op de zwarte klem) en hoop dan maar dat dit voldoende gaat zijn.
Dus de modem sluit ik aan op 1 van die telefoon aansluitingen links of rechts of maakt dit niet uit?
Vandaag langs geweest bij Proximus maar aangezien ik daar geen klant ben krijg ik de (gratis) splitter niet mee.
Gebeld naar EDPNET en daar kunnen ze een technieker langssturen voor €121 direkt gezegd dat ze hem ook maar gratis moeten opsturen en helemaal niet akkoord ben dat ik altijd maar moet bijbetalen en gedregen met de ombudsdienst maar waren niet onder de indruk.
Ik betaal dus voor de activatie van VDSL maar ze krijgen het niet in orde en laten me verder in de steek schone service amaai
Mijn zus is klant bij Proximus en die heeft dan maar bij hun langsgeweest om hem af te halen -daar hadden ze in jaren geen vraag naar een NTP gekregen en nu 2 per dag-
Ik ga morgen de splitter zelf maar aansluiten (op de zwarte klem) en hoop dan maar dat dit voldoende gaat zijn.
Dus de modem sluit ik aan op 1 van die telefoon aansluitingen links of rechts of maakt dit niet uit?
;Mvg Ed.
- Ed Egnal
- Member
Hoi;
Ik heb gisteren de splitter aangesloten en naar EDPNET laten weten dat hij vernieuwd is en ze gingen de lijn tot vandaag testen op stabiliteit.
Daarnet gezien dat mijn Fritz op het 70/10 profiel stond maar na enkele min viel mijn verbinding weg (had enkel beperkte toegang) en staat hij terug op 9.1M repair profiel.
Wat kan er nog fout zijn?
Ik heb gisteren de splitter aangesloten en naar EDPNET laten weten dat hij vernieuwd is en ze gingen de lijn tot vandaag testen op stabiliteit.
Daarnet gezien dat mijn Fritz op het 70/10 profiel stond maar na enkele min viel mijn verbinding weg (had enkel beperkte toegang) en staat hij terug op 9.1M repair profiel.
Wat kan er nog fout zijn?
;Mvg Ed.
- Ed Egnal
- Member
Hoi;
Zonet een test modem gaan afhalen en heb toch de volle 5min op een 70/10 profiel gezeten maar nu terug op repair modus gegaan is om moedeloos van te worden
Zonet een test modem gaan afhalen en heb toch de volle 5min op een 70/10 profiel gezeten maar nu terug op repair modus gegaan is om moedeloos van te worden
;Mvg Ed.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Er kan een onzichtbare aftakking of beschadiging zitten in de kabel waarop de NTP2007 is aangesloten.Ed Egnal schreef:Wat kan er nog fout zijn?
Je moet dus 100% zeker zijn dat je de NTP2007 rechtstreeks via één ononderbroken kabel hebt aangesloten op het blauwe verdeelkastje.
Als je het probleem niet vindt, dan zal EDPnet toch een technicus moeten sturen om naar het blauwe verdeelkastje te gaan kijken.
- Ed Egnal
- Member
Ik heb waarschijnlijk mijn oorzaak ontdekt, mijn pa (waarvoor ik dit in orde probeer te maken ) wist maar van 1 telefoonstopkontakt maar moeder de vrouw wist dat er ergens achter de zekeringkast nog een raar kastje hing en daar ben ik dan maar eens op zoek naar gegaan en bingo 2 aftakkingen aan mekaar gezet en strafste van al ik weet niet naar waar die zou lopen.
Mag ik die 2 UTP's aan mekaar solderen? Enkel de blauwe en witte draad.
Of hoe moet ik die anders aan mekaar zetten?
Die NTP 2007 daar rechtstreeks opzetten is niet direct een optie want achter dat kastje is heel weinig plaats.
Ik heb bij mij thuis ooit eens een UTP-kabel aan mekaar gesoldeerd en ik had toen geen enkel snelheidsprobleem (was wel met Telenet)
Mag ik die 2 UTP's aan mekaar solderen? Enkel de blauwe en witte draad.
Of hoe moet ik die anders aan mekaar zetten?
Die NTP 2007 daar rechtstreeks opzetten is niet direct een optie want achter dat kastje is heel weinig plaats.
Ik heb bij mij thuis ooit eens een UTP-kabel aan mekaar gesoldeerd en ik had toen geen enkel snelheidsprobleem (was wel met Telenet)
;Mvg Ed.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Ja, zolang je een ononderbroken verbinding hebt tussen het blauwe kastje en je NTP2007 is het goed. De draden daarna ook isoleren (krimpkous) om oxidatie tegen te gaan.Ed Egnal schreef:Mag ik die 2 UTP's aan mekaar solderen? Enkel de blauwe en witte draad.
Met scotchloks kan je de draden natuurlijk veel sneller aan elkaar zetten en dat werkt minstens even goed.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Zoals ik gedacht had (en in mijn vorige bijdrage voorspeld), kan het plaatsen van een NTP alléén jouw probleem nooit oplossen. Als je binnenbekabeling niet in orde is, zal een NTP daar niets aan veranderenEd Egnal schreef:Zonet een test modem gaan afhalen en heb toch de volle 5min op een 70/10 profiel gezeten maar nu terug op repair modus gegaan is om moedeloos van te worden
Een repair profiel is bijna altijd het gevolg van een "niet toegelaten" aftakking.Ed Egnal schreef:moeder de vrouw wist dat er ergens achter de zekeringkast nog een raar kastje hing en daar ben ik dan maar eens op zoek naar gegaan en bingo 2 aftakkingen aan mekaar gezet en strafste van al ik weet niet naar waar die zou lopen.
Zoals Raf1 al zei: er is geen enkele reden om te solderen. Maak gewoon dat je nergens een aftakking hebt
- - in het blauwe kastje: inkomende Proximus lijn, en het koperpaar dat richting NTP gaat met mekaar 1-1 verbinden, alle andere aftakkingen loskoppelen!
- in het 2de kastje: het koperpaar dat van het blauwe kastje komt, doorverbinden met het paar naar de NTP2007: je kan ook gewoon de bestaande klemmen gebruiken, zolang je er maar voor zorgt dat er geen andere aftakkingen zijn.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
- Ed Egnal
- Member
Bedankt voor jullie reply's.
Ik ga dit weekend eens langs en ga aan die aftakking rechtstreeks de NTP hangen en daar in de buurt de fritz tegen de muur monteren.
De bestaande lijn waar de fritz nu staat ga ik gebruiken om de telefoon aan te hangen, verder beneden met Wifi werken en via een kabel naar de andere kamer gaan.
Wat gaan ze vragen als ik die nr. bel om de lijn te deblokkeren? Werken die in het weekend ook?
Had al aan EDPNET aangegeven dat ik ze Maandag ging verwittigen dat alles deftig gemonteerd is om hun alles te laten uittesten om moeten zij ook via die nr gaan?
Ik ga dit weekend eens langs en ga aan die aftakking rechtstreeks de NTP hangen en daar in de buurt de fritz tegen de muur monteren.
De bestaande lijn waar de fritz nu staat ga ik gebruiken om de telefoon aan te hangen, verder beneden met Wifi werken en via een kabel naar de andere kamer gaan.
Wat gaan ze vragen als ik die nr. bel om de lijn te deblokkeren? Werken die in het weekend ook?
Had al aan EDPNET aangegeven dat ik ze Maandag ging verwittigen dat alles deftig gemonteerd is om hun alles te laten uittesten om moeten zij ook via die nr gaan?
;Mvg Ed.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 28 keer
Dat is een geautomatiseerd systeem achter dat nummer en is dan ook normaal gewoon altijd bereikbaar. Het enige wat er gevraagd wordt is het telefoonnummer van de koperlijn.
- Ed Egnal
- Member
Hoi;
Ik heb daarnet eens orde op zaken gesteld en alle kabels ontmanteld en dan de NTP 2007 op de eerste aftakking gehangen direct daarna de fritz en daaraan de telefoon. Voordeel voor ons Mama is dat ze minder kastjes moet afstoffen want alles hangt in de berging LOL
Dan naar EDPNET gebeld maar geraakte er niet binnen -nog zoveel wachtende voor u - dan maar eens naar die 0800 22424 en die menu afgelopen maar nu zijn we één 1h30 verder en nix snelheidswinst
Zal maandag de gewone weg maar volgen zeker en af wachten wat dat oplevert.
Ik heb daarnet eens orde op zaken gesteld en alle kabels ontmanteld en dan de NTP 2007 op de eerste aftakking gehangen direct daarna de fritz en daaraan de telefoon. Voordeel voor ons Mama is dat ze minder kastjes moet afstoffen want alles hangt in de berging LOL
Dan naar EDPNET gebeld maar geraakte er niet binnen -nog zoveel wachtende voor u - dan maar eens naar die 0800 22424 en die menu afgelopen maar nu zijn we één 1h30 verder en nix snelheidswinst
Zal maandag de gewone weg maar volgen zeker en af wachten wat dat oplevert.
;Mvg Ed.
- Ed Egnal
- Member
Oops sorry voor de late opvolging maar na die kluwen draden te ontrafelen en de modem een andere plaats te geven werkt alles perfect.
Heb 70/10 profiel en alles blijft stabiel en hopelijk voor lange tijd.
Moet ik nu binnen enkele weken/maanden beginnen vragen naar een 100/10 profiel zoals waarmee ze op hun site reclame maken of laat ik dit zo?
Heb 70/10 profiel en alles blijft stabiel en hopelijk voor lange tijd.
Moet ik nu binnen enkele weken/maanden beginnen vragen naar een 100/10 profiel zoals waarmee ze op hun site reclame maken of laat ik dit zo?
;Mvg Ed.
- petrol242
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Ik heb hier een gelijkaardig verhaal voor. Onlangs heeft mijn schoonmoeder de stap gezet om internet in huis te halen.
Na een test&label installatie van Edpnet valt de modem na enkele minuten naar een repair profiel. Het is al raar dat dat niet gedetecteerd is geweest door de techniekers van Edpnet. Ook raar dat op het formulier achteraf een sync van 30/6 stond. De modem is nooit op die waarden uitgekomen. Volgens de logs van de Fritzbox syncht die kortstondig op 70/10 (basisprofiel vectoring veronderstel ik) en gaat ie al snel naar het repair profiel. Ik weet niet goed wat Test&label inhoudt, maar soit.
Een lijntest en TBF wees geen abnormaliteiten uit, dus moet het aan de binnenbekabeling liggen. Even een schets van voor en na.
Voor de installatie : In de garage komt de bundel van PX binnen op een contactdoos waar twee aftakkingen zaten. Eén naar de living en één naar een bureel op de gelijkvloerse verdieping.
Na de installatie : de aftakking naar het bureel is afgekoppeld, gezien die verbinding niet meer nodig is, en op VDSL mag geen aftakking zitten. Op de lijn naar de living zit een vijfpolig contact, waar middels een tussenstuk (splitter?) de RJ kabel van de modem ingeplugged is.
Nu laat mijn schoonmoeder mij doodleuk weten dat ze op de tweede verdieping nog een vijf-polige contactdoos hebben die vroeger wel degelijk gebruikt werd. Ik vermoed dus dat er nog een aftakking is vanuit de living, met alle gevolgen vandien. Dat ga is dus straks eens bekijken. Wordt vervolgd...
Na een test&label installatie van Edpnet valt de modem na enkele minuten naar een repair profiel. Het is al raar dat dat niet gedetecteerd is geweest door de techniekers van Edpnet. Ook raar dat op het formulier achteraf een sync van 30/6 stond. De modem is nooit op die waarden uitgekomen. Volgens de logs van de Fritzbox syncht die kortstondig op 70/10 (basisprofiel vectoring veronderstel ik) en gaat ie al snel naar het repair profiel. Ik weet niet goed wat Test&label inhoudt, maar soit.
Een lijntest en TBF wees geen abnormaliteiten uit, dus moet het aan de binnenbekabeling liggen. Even een schets van voor en na.
Voor de installatie : In de garage komt de bundel van PX binnen op een contactdoos waar twee aftakkingen zaten. Eén naar de living en één naar een bureel op de gelijkvloerse verdieping.
Na de installatie : de aftakking naar het bureel is afgekoppeld, gezien die verbinding niet meer nodig is, en op VDSL mag geen aftakking zitten. Op de lijn naar de living zit een vijfpolig contact, waar middels een tussenstuk (splitter?) de RJ kabel van de modem ingeplugged is.
Nu laat mijn schoonmoeder mij doodleuk weten dat ze op de tweede verdieping nog een vijf-polige contactdoos hebben die vroeger wel degelijk gebruikt werd. Ik vermoed dus dat er nog een aftakking is vanuit de living, met alle gevolgen vandien. Dat ga is dus straks eens bekijken. Wordt vervolgd...
- petrol242
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Probleem opgelost. Er was dus degelijk een doorverbinding van de contactdoos in de living naar de tweede verdieping. Die is nu dus losgekoppeld. Via Edpnet terug DLM laten opstarten en klaar is kees. Synch op 70/20