Overstappen van Scarlet naar Proximus?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
memo357
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

Beste mensen,

hopelijk kan iemand mij verder helpen...

Ik wil graag overstappen van Scarlet naar Proximus maar weet niet of dit mijn problemen zal oplossen?

Thuis bij mij maak ik gebruik van kabel internet (kabel van van de bbox-2 modem getrokken naar de computer) en mijn maximale datasnelheid is 16-17 mbps.

Deze snelheid zou ik ook graag in mijn tuinhuis willen ontvangen maar met een standaard WiFi-repeater (2.4 GHz) lukt dat niet; maximale datasnelheid in het tuinhuis met een WiFi-repeater schommelt tussen de 0,17 en 0,60 mbps, dit is om gek van te worden!!! :eek:

Om een idee te geven hoe het eruit ziet, zie planning (foto) in bijlage of hieronder:

Afbeelding

De modem (bbox-2) staat in de veranda en er is +- 35 meter afstand van en naar het tuinhuis. Maar het tuinhuis heeft verder ook nog eens dikke muren wat de snelheid belemmert.

Eerst dacht ik om een RJ45 netwerkkabel te verlengen van de bbox-2 tot het tuinhuis (graven in de tuin en verlengen tot in het tuinhuis) maar na lang zoeken heb ik een tip gekregen om te werken met Powerline Adapters. Wat denken jullie hiervan?

Zal zo'n Powerline Adapter de snelheid die ik thuis bereik (+- 16-17 mbps) ook exact doorgeven aan het tuinhuis? Of zal er toch een groot verschil zijn zoals bij de WiFi repeater? :S

Dit is mijn 1ste vraag; Vraag 2)

Ik heb dus een "bbox-2" staan in de veranda, kan iemand mij uitleggen wat vooral het verschil is tussen een bbox-2 en bbox-3? Stel als ik een bbox-3 laat installeren, zal het probleem dan opgelost zijn in het tuinhuis?

Vraag 3) Van Scarlet kreeg ik te horen dat ze sinds kort overgeschakeld zijn naar obox-3 ofzo? Wat is het verschil met obox-3 en bbox-3?

Vraag 4) Met Scarlet haal ik dus maximum 16-17 mbps (op papier kan je maximaal 30 mbps bereiken met Scarlet), stel als ik naar Proximus zou overschakelen (waar je maximum 70 mbps mee kunt bereiken); zal mijn datasnelheid alsnog hoger zijn dan wat ik nu heb of niet? En hoe kan ik dit nagaan?

Extra tips en adviezen zijn meer dan welkom :wink:

Bij voorbaat dank,
Melissa
Bijlagen
POWERLINE (planning).png
(10.89 KiB) 35 keer gedownload
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

misschien is een gericht straalantenne interessant?

http://www.conrad.be/ce/nl/product/9958 ... &WT.srch=1

Pas op, je hebt er wel 2 nodig dus zit je op 114€

ik heb daar wel geen ervaring mee
Funfile
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 37 keer

Volgens mij hebt U momenteel Scarlet VDSL en daar zou U maximum 30 Mbps mee kunnen halen (afhankelijk van hoe ver U van een aansluitpunt zit). U haalt hiervan momenteel 16-17 Mbps effectief. Bij mijn weten levert Scarlet telkens de maximaal haalbare snelheid, gelimiteerd tot de maximale grens van het abonnement van 30 Mbps.

Dus een overschakeling naar Proximus gaat U geen snelheidsvoordeel opleveren. Want uw verbinding blijft dezelfde, met dezelfde afstand tot het aansluitpunt.

Op uw andere vragen kan ik helaas niet antwoorden.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Wat is je resultaat op lijntest.be?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
memo357
Starter
Starter

Goztow schreef:Wat is je resultaat op lijntest.be?
Screenshot gemaakt, zie afbeelding...
Bijlagen
Naamloos.jpg
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Het lijkt erop dat je op een repair profiel zit. Kan Le eens de vdsl2tool lanceren die je op hierzo.net kan vinden en de resultaten posten? Dan kunnen we al een gericht antwoord geven mbt je max snelheid.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

memo357 schreef: Zal zo'n Powerline Adapter de snelheid die ik thuis bereik (+- 16-17 mbps) ook exact doorgeven aan het tuinhuis? Of zal er toch een groot verschil zijn zoals bij de WiFi repeater? :S
ja, dat zou met die afstand geen probleem mogen zijn. Ik zou in dat geval voor een "Homeplug AV2" versie gaan, die gebruik maakt van de 2 geleiders + de aarding, en dus of sneller, of verder gaat dat de oudere AV1, en sowieso geen problemen geeft als je thuis een 3-fasig net hebt, en het tuinhuis toevallig op een andere fase staat dan het stopcontact bij je modem.
Vraag 2)

Ik heb dus een "bbox-2" staan in de veranda, kan iemand mij uitleggen wat vooral het verschil is tussen een bbox-2 en bbox-3? Stel als ik een bbox-3 laat installeren, zal het probleem dan opgelost zijn in het tuinhuis?
nee, want het uitzendvermogen op de 2.4GHz band is wettelijk gelimiteerd, en identiek tussen de b-box 2 en 3. Met de b-box3 heb je ook een 5GHz WiFi radio, maar - ondanks het zendvermogen hoger ligt dan bij de 2.4GHz - is de verzwakking door muren e.d. groter, en ga je daarvoor dus geen baat hebben aan de b-box 3.
Vraag 3) Van Scarlet kreeg ik te horen dat ze sinds kort overgeschakeld zijn naar obox-3 ofzo? Wat is het verschil met obox-3 en bbox-3?
geen: de b-box 3 is Proximus-branded, de o-box 3 is unbranded. Als ze de o-box 3v zouden plaatsen, is er wel een verschil, aangezien die over 2 FXS-poorten beschikt waarmee je telefonie via VoIP kan configureren.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Funfile schreef:Dus een overschakeling naar Proximus gaat U geen snelheidsvoordeel opleveren. Want uw verbinding blijft dezelfde, met dezelfde afstand tot het aansluitpunt.
Ik ben het met deze poster ook eens. Een overschakeling zal ook jouw tuinhuis probleem niet oplossen.
Dit zijn 2 totaal verschillende zaken.

Enkele antwoorden op je vragen:
memo357 schreef:Eerst dacht ik om een RJ45 netwerkkabel te verlengen van de bbox-2 tot het tuinhuis (graven in de tuin en verlengen tot in het tuinhuis) maar na lang zoeken heb ik een tip gekregen om te werken met Powerline Adapters. Wat denken jullie hiervan?
Indien de stroomvoorziening in het tuinhuis, op hezelfde circuit zou zitten van de stopcontacten in je veranda, zou een Power adapter in jouw geval waarschijnlijk een goede oplossing zijn.
Een stel goede Powerline Adapters zou de snelheid die je thuis haalt (+- 17 mbps) probleemloos moeten doorgeven naar het tuinhuis.
memo357 schreef:kan iemand mij uitleggen wat vooral het verschil is tussen een bbox-2 en bbox-3
Eerst en vooral ondersteunt een B-box3 vectoring. Van zodra je vectored lijn hebt, zal je met een B-box3 sneller internet krijgen.
Verder heeft een B-box3 betere WiFi (de laatste versies zelfs AC), en werkt ook op 5GHz
Maar .... ik denk niet dat een B-box3 jouw tuinhuis probleem oplost. Jouw probleem is de repeater ....
memo357 schreef:Wat is het verschil met obox-3 en bbox-3?
Geen
memo357 schreef:Met Scarlet haal ik dus maximum 16-17 mbps (op papier kan je maximaal 30 mbps bereiken met Scarlet), stel als ik naar Proximus zou overschakelen (waar je maximum 70 mbps mee kunt bereiken); zal mijn datasnelheid alsnog hoger zijn dan wat ik nu heb of niet? En hoe kan ik dit nagaan?
Hierop heeft Goz geantwoord: post hier de resultaten van de lijntest, dan kunnen wij je verder adviseren ...
Of beter nog: de Proximus snelheidstest
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
memo357
Starter
Starter

Goztow schreef:
Goztow schreef:Het lijkt erop dat je op een repair profiel zit. Kan je eens de vdsl2tool lanceren die je op hierzo.net kan vinden en de resultaten posten? Dan kunnen we al een gericht antwoord geven mbt je max snelheid.
[/quote]
philippe_d schreef:
Funfile schreef:
memo357 schreef:Met Scarlet haal ik dus maximum 16-17 mbps (op papier kan je maximaal 30 mbps bereiken met Scarlet), stel als ik naar Proximus zou overschakelen (waar je maximum 70 mbps mee kunt bereiken); zal mijn datasnelheid alsnog hoger zijn dan wat ik nu heb of niet? En hoe kan ik dit nagaan?
Hierop heeft Goz geantwoord: post hier de resultaten van de lijntest, dan kunnen wij je verder adviseren ...
Of beter nog: de Proximus snelheidstest
Ik heb dat programma even gedownload, wat moet ik precies invullen bij username (admin) en password? Of gewoon laten zoals het is?

Want als ik op connect klik dan blijft hij maar laden en zoeken, hij doet dus niks :|
Bijlagen
Naamloos.jpg
Laatst gewijzigd door memo357 06 dec 2015, 18:58, in totaal 1 gewijzigd.
memo357
Starter
Starter

philippe_d schreef:Of beter nog: de Proximus snelheidstest
Als ik de lijntest doe bij Proximus dan krijg ik niks anders te zien dan dit (zie afbeelding in bijlage), heb het deze middag al eens geprobeerd en kreeg toen hetzelfde te zien, ik heb de test op Google Chrome en op Opera browser geprobeerd en allebei hetzelfde resultaat :|
Bijlagen
Naamloos2.jpg
rolandvc
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Ik heb dat programma even gedownload, wat moet ik precies invullen bij username (admin) en password? Of gewoon laten zoals het is?

Want als ik op connect klik dan blijft hij maar laden en zoeken, hij doet dus niks :|
admin als user is goed.
Bij password het serienummer van je modem (staat normaal op de onderkant).
memo357
Starter
Starter

Oké hier gaan we dan...

Code: Selecteer alles

* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
                        download          upload
Line:                  30064 kbps        4064 kbps
Modem max:             41892 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        34395 kbps         7206 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           652 m Estimated!
Training margin:       14.2 dB
Attenuation:           15.6 dB
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Je hebt dus een 8d profiel, en een sync van 30/4.
Dit zou erop kunnen wijzen dat je in "zone 3" zit, waarbij 30/4 op dit ogenblik de hoogste snelheid is die je kan halen in "zone 3".
Een providerwissel (Scarlet naar Proximus) zal hier niets aan veranderen.
Een wissel naar b-box3/o-box3 zal een snelheidsverbetering geven, van zodra vectoring geactiveerd wordt voor klanten in "zone 3".

De vraag is natuurlijk waarom je surf snelheid maar 16 mbps is, als je modem aan 30 mbps synct?
Doe eens een snelheidstest (http://www.speedtest.net) met een PC die via een UTP kabel verbonden is met de modem?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 2 keer

Thuis bij mij maak ik gebruik van kabel internet
Das een goeie :)

On-topic: wat houdt u tegen om een powerline kitje te kopen en het zelf ff te testen?
Bestel bij Coolblue of Amazon ofzo en stuur het terug als het niet voldoet (Amazon - Coolblue)

Rond powerline:
- hoe recent/degelijk is de elektriciteitsinstallatie?
- wat voor aansluiting heb je (monofasig, 3fasig, ...)
- wat voor bekabeling loopt er naar uw tuinhuis?

Sowieso zal een aparte kabel in de grond beter zijn, ook op termijn.
Stel u voor dat je in uw tuinhuis muziek of films wil afspelen. Dan kom je vroeg of laat in de problemen met 16Mbps :).
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”