Hallo,
Ik had graag you tube geblokkeerd van een pc die op een fritzbox 7270 aangesloten is.
Ik slaag er niet in.
youtube staat in de blacklist, maar toch opent youtube via chrome op die pc.
https uitschakelen is geen optie, want dan kan je je mails ook niet meer lezen.
Ik dacht dat een fritzbox krachtiger was op dat vlak, of zijn er toch mogelijkheden?
weet iemand een oplossing?
Hoe Youtube blokkeren via fritzbox?
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Je zou via dns-o-matic je OpenDNS adres kunnen updaten.
Gebruik je OpenDNS als DNS server, dan kan je mooi je categorieën selecteren.
Hoe je ervoor zorgt dat het net die ene PC is en dat er niet met geprutst kan worden is dan weer een ander probleem.
Wat je ook kan doen op de desbetreffende computer is het YouTube adres laten omzetten naar een niet bestaand adres.
Een leek vindt dat nooit terug (de naam van het Windows bestand ontgaat me).
[
Post made via mobile device ]
Gebruik je OpenDNS als DNS server, dan kan je mooi je categorieën selecteren.
Hoe je ervoor zorgt dat het net die ene PC is en dat er niet met geprutst kan worden is dan weer een ander probleem.
Wat je ook kan doen op de desbetreffende computer is het YouTube adres laten omzetten naar een niet bestaand adres.
Een leek vindt dat nooit terug (de naam van het Windows bestand ontgaat me).
[

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 277 keer
(de naam van het Windows bestand ontgaat me)
Je bedoelt waarschijnlijk de HOSTS file.
C:\Windows\System32\drivers\etc\HOSTS
# Copyright (c) 1993-2009 Microsoft Corp.
#
# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
# entry should be kept on an individual line. The IP address should
# be placed in the first column followed by the corresponding host name.
# The IP address and the host name should be separated by at least one
# space.
#
# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
# lines or following the machine name denoted by a '#' symbol.
#
# For example:
#
# 102.54.94.97 rhino.acme.com # source server
# 38.25.63.10 x.acme.com # x client host
# localhost name resolution is handled within DNS itself.
# 127.0.0.1 localhost
# ::1 localhost
Je bedoelt waarschijnlijk de HOSTS file.
C:\Windows\System32\drivers\etc\HOSTS
# Copyright (c) 1993-2009 Microsoft Corp.
#
# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
# entry should be kept on an individual line. The IP address should
# be placed in the first column followed by the corresponding host name.
# The IP address and the host name should be separated by at least one
# space.
#
# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
# lines or following the machine name denoted by a '#' symbol.
#
# For example:
#
# 102.54.94.97 rhino.acme.com # source server
# 38.25.63.10 x.acme.com # x client host
# localhost name resolution is handled within DNS itself.
# 127.0.0.1 localhost
# ::1 localhost
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Inderdaad de HOSTS file, de Linux variant wist ik echter wel.
Niet werken is een groot woord, ten eerste spreek je over een gigantische website (youtube) die z'n inhoud op meerdere servers staat.
Heel moeilijk dus om het domein aan aan adres te koppelen.
Vermits de meeste routers nét via adres blokkeren, en de FritzBox de "meerwaarde" heeft het domein voor u om te zetten naar een adres (geen idee hoe vaak dit wordt vernieuwd).
Je kan niet verwachten dat een router met zo'n beperkte rekencapaciteit dit allemaal kan rondwerken.
Niet werken is een groot woord, ten eerste spreek je over een gigantische website (youtube) die z'n inhoud op meerdere servers staat.
Heel moeilijk dus om het domein aan aan adres te koppelen.
Vermits de meeste routers nét via adres blokkeren, en de FritzBox de "meerwaarde" heeft het domein voor u om te zetten naar een adres (geen idee hoe vaak dit wordt vernieuwd).
Je kan niet verwachten dat een router met zo'n beperkte rekencapaciteit dit allemaal kan rondwerken.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
De grootste vraag is:
Voor wie blokkeer je het (wat is het exacte doel), en heeft die persoon admin rechten op het toestel?
Is het antwoord bv "je tiener", en "ja", dan kan je het bij voorbaat vergeten.
[
Voor wie blokkeer je het (wat is het exacte doel), en heeft die persoon admin rechten op het toestel?
Is het antwoord bv "je tiener", en "ja", dan kan je het bij voorbaat vergeten.
[

- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
hotst file is niet onoverkomelijk.
Als de gebruiker iets in google kan opzoeken én admin recht heeft, kan hij dat ook zelf meteen terug aanpassen.
Als ik dat bij mijn bomma doe, die gaat dat zelf niet ontdekken.
Maar bij een 10+ jarige...
Als de gebruiker iets in google kan opzoeken én admin recht heeft, kan hij dat ook zelf meteen terug aanpassen.
Als ik dat bij mijn bomma doe, die gaat dat zelf niet ontdekken.
Maar bij een 10+ jarige...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Het kan maar dan moet je er wel voor zorgen dat de gebruiker op de pc geen adminrechten heeft.
Account aanmaken op opendns, pc toevoegen & youtube blackmailen, dns adressen op pc wijzigen naar opendns.
Maar dan heb je nog geen oplossing voor smartphones en dergelijke want daar heb je vaak geen of onvoldoende scheiding tss admin en eindgebruiker ...
Account aanmaken op opendns, pc toevoegen & youtube blackmailen, dns adressen op pc wijzigen naar opendns.
Maar dan heb je nog geen oplossing voor smartphones en dergelijke want daar heb je vaak geen of onvoldoende scheiding tss admin en eindgebruiker ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
In een deftige router kan je normaal IP-adressen blokkeren... niet eenvoudig met CDN's, maar dit zal het meeste wel blocken van YouTube;
•64.18.0.0/20
•64.233.160.0/19
•66.102.0.0/20
•66.249.80.0/20
•72.14.192.0/18
•74.125.0.0/16
•173.194.0.0/16
•207.126.144.0/20
•209.85.128.0/17
•216.58.208.0/20
•216.239.32.0/19
•64.18.0.0/20
•64.233.160.0/19
•66.102.0.0/20
•66.249.80.0/20
•72.14.192.0/18
•74.125.0.0/16
•173.194.0.0/16
•207.126.144.0/20
•209.85.128.0/17
•216.58.208.0/20
•216.239.32.0/19
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Bwa, niet alle tieners gaan zelf aan hostfiles gaan prutsen, dus dat zou ik er toch op wagen. Als het lukt, een beloningskoekje voor de jongeman/dame voor het opzoekwerk en het inventief zijn en op zoek naar een andere manier
(was dan meteen ook leerzaam).
Werkt inderdaad niet op smartphones weliswaar (en niet-Windows tablets).

Werkt inderdaad niet op smartphones weliswaar (en niet-Windows tablets).
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Smartphones: alleen als ze rooted zijn.
Hosts file vind je toch zo terug, als je zoekt.
Als morgen iemand op userbase post: ik heb een pc gekocht en ik kan dat en dat niet. Dan krijgt die toch meteen het advies om de hosts file te bekijken?
Hosts file vind je toch zo terug, als je zoekt.
Als morgen iemand op userbase post: ik heb een pc gekocht en ik kan dat en dat niet. Dan krijgt die toch meteen het advies om de hosts file te bekijken?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Zowat 95% van wie ik ken tussen 12 en 30 zou daar niet in slagen, of het niet aandurven. De overige 5% doet meer op een computer dan wat basis werk en games. Het hangt er dus vanaf. Als die persoon niks anders doet dan YouTube kijken dan gaat die natuurlijk wat meer gedreven zijn een oplossing te vinden.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 16 keer
LOL, de meeste pubers hebben in de eerste plaats ontwijkingsgedrag, geen oplosgedrag: blokkeer Youtube en ze gaan eerst naar andere videosites, waarbij het probleem voor de papa/mama zich dus opnieuw stelt in de examenperiodes.
Pas daarna gaan ze wellicht eens googlen en DNS-settings aanpassen, de Host-file openen of eens in de router neuzen... tenminste de 5% (meer zal het idd niet zijn volgens mijn ervaringen) die het langer dan 5 minuten volhoudt op Google zal het probleem na enige tijd zoeken wel kunnen oplossen. En zoals Mclaeys zegt: dat verdient dan eerder een beloning dan een straf
Ik werk zelf op een school en al het netwerkverkeer gaat over Opendns, dus ook dat van de leerlingenwifi. Ik zie er hier toch weinig die er in slagen Facebook te openen op hun eigen laptop hoor, hoewel ze daar wel adminrechten op hebben en ze maar 4 keer het cijfertje 8 moeten kunnen intikken
Pas daarna gaan ze wellicht eens googlen en DNS-settings aanpassen, de Host-file openen of eens in de router neuzen... tenminste de 5% (meer zal het idd niet zijn volgens mijn ervaringen) die het langer dan 5 minuten volhoudt op Google zal het probleem na enige tijd zoeken wel kunnen oplossen. En zoals Mclaeys zegt: dat verdient dan eerder een beloning dan een straf

Ik werk zelf op een school en al het netwerkverkeer gaat over Opendns, dus ook dat van de leerlingenwifi. Ik zie er hier toch weinig die er in slagen Facebook te openen op hun eigen laptop hoor, hoewel ze daar wel adminrechten op hebben en ze maar 4 keer het cijfertje 8 moeten kunnen intikken

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Wat ik zelf niet weet, maar wel zou willen weten, als je een open dns account maakt en er dus bepaalde websites op blacklist, werkt die blokkade ook als personen ip nrs intikken als url ipv de website naam ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Nee... want dan heb je geen DNS nodig.
Probeer gewoon de vermelde IP's te blokkeren... als een FritzBox dat tenminste kan.
Je kan ook via een transparent proxy werken... maar dat is al iets complexer (zeker als het ook nog eens https is).
Probeer gewoon de vermelde IP's te blokkeren... als een FritzBox dat tenminste kan.
Je kan ook via een transparent proxy werken... maar dat is al iets complexer (zeker als het ook nog eens https is).
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Natuurlijk niet
.
De enige bedoeling van een dns is om het IP adres op te zoeken van een domein naam.
Zie het als een telefoonboek. Als je iemands nummer niet weet, kan je het opvragen.
Als het nummer "geheim" is, zal je het niet krijgen, en kan je dus niet bellen .... tenzij je het nummer wel weet
.

De enige bedoeling van een dns is om het IP adres op te zoeken van een domein naam.
Zie het als een telefoonboek. Als je iemands nummer niet weet, kan je het opvragen.
Als het nummer "geheim" is, zal je het niet krijgen, en kan je dus niet bellen .... tenzij je het nummer wel weet

VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Op IP adres surfen is anders zelden efficient tegenwoordig.
Alleen al virtual hosting zorgt dan voor problemen; en ik kan me voorstellen dat facebook moeilijk gaat doen, zo'n complexe site. Als je al ingelogd geraakt heeft die dadelijk problemen met interne redirects die ze op hostname ipv IP afhandelen.
Je kan het proberen uiteraard. Maar vergeet niet dat jongeren idd ook gsms met 3G (en tethering) hebben. Helemaal afschermen wordt op termijn een onmogelijke zaak. En ik zag mijn leeringen fb bypassen door op google "fb in school" op te zoeken en dan een proxietje met browser te downloaden die je dan hardcoded voorbij de firewall bracht, of een vpn linkje opzette.
Echt tech-savvy moeten ze niet zijn hoor, gewoon zin genoeg hebben om door te zetten en op internet een oplossing vinden aangereikt door een andere lln die hetzelfde probleem had.
Net zoals de reden waarom DRM faalt, is het hier ook: van zodra er eentje doorgeraakt volgt de rest, want er is slechts ene nodig die vindt hoe het moet.
[
Alleen al virtual hosting zorgt dan voor problemen; en ik kan me voorstellen dat facebook moeilijk gaat doen, zo'n complexe site. Als je al ingelogd geraakt heeft die dadelijk problemen met interne redirects die ze op hostname ipv IP afhandelen.
Je kan het proberen uiteraard. Maar vergeet niet dat jongeren idd ook gsms met 3G (en tethering) hebben. Helemaal afschermen wordt op termijn een onmogelijke zaak. En ik zag mijn leeringen fb bypassen door op google "fb in school" op te zoeken en dan een proxietje met browser te downloaden die je dan hardcoded voorbij de firewall bracht, of een vpn linkje opzette.
Echt tech-savvy moeten ze niet zijn hoor, gewoon zin genoeg hebben om door te zetten en op internet een oplossing vinden aangereikt door een andere lln die hetzelfde probleem had.
Net zoals de reden waarom DRM faalt, is het hier ook: van zodra er eentje doorgeraakt volgt de rest, want er is slechts ene nodig die vindt hoe het moet.
[

-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 16 keer
Op ip-adres lukt FB niet (certificate-error).
Proxy-extensies in bvb Chrome lukken ook niet omdat die ook door opendns geblocked worden in de categorie proxy/anonymizer.
Niet dat we nu zo'n heksenjacht maken op dergelijk sites hoor: enkel om te vermijden dat leerlingen op de schoolcomputers constant met een tabblad Facebook openstaan doen we dit. Voor de rest blokkeren we eigenlijk niets (op een paar van die typische pestsites na, waarvan de namen me nu eventjes ontglippen).
Via 3G op hun smartphone is het probleem voor de meeste jonge gasten al lang opgelost (en zo zijn we terug on-topic bij wat de topicstarter vroeg: zoonlief/dochterlief zal met plezier op zijn kamer naar Youtube surfen tot de datalimiet over 3G bereikt is...)
Proxy-extensies in bvb Chrome lukken ook niet omdat die ook door opendns geblocked worden in de categorie proxy/anonymizer.
Niet dat we nu zo'n heksenjacht maken op dergelijk sites hoor: enkel om te vermijden dat leerlingen op de schoolcomputers constant met een tabblad Facebook openstaan doen we dit. Voor de rest blokkeren we eigenlijk niets (op een paar van die typische pestsites na, waarvan de namen me nu eventjes ontglippen).
Via 3G op hun smartphone is het probleem voor de meeste jonge gasten al lang opgelost (en zo zijn we terug on-topic bij wat de topicstarter vroeg: zoonlief/dochterlief zal met plezier op zijn kamer naar Youtube surfen tot de datalimiet over 3G bereikt is...)