Kruipruimte isoleren?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
dbiphoner
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 okt 2010, 15:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 4 keer

in onze woning van 2007 is er overal vloerverwarming. Destijds werd gekozen voor in totaal 6 cm isolatie in de vloer (3 cm pur vaste plaat en dan 3cm van de isolatie in de VV platen). Vloeropbouw was vrij beperkt dus er was weinig marge.

Zou het nog enigszins nuttig om ook de kruipruimte na te isoleren? De kruipkelder is 1 meter hoog. Haalt 10 cm iets uit of best ineens wat meer?

Mvg
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Ja kan je wel doen, doe ineens 15cm of meer. Mijn kruipkelder is 80cm en dat is nog goed te doen.
Hangt er wel een beetje vanaf of je grote oppervlakten hebt of niet. Als je de kruipruimte isoleert dan blijf je een zwak punt hebben waar de welfsels of betonplaat op de fundering rust. Er blijft een stuk dat je niet kan (na)isoleren.
Jammer dat je daar niet vroeger aan gedacht hebt, wij hebben 18cm gespoten pur onder de vloerverwarming zitten. (keldertrap moet ik nog doen, maar daar voel je een serieus verschil van temperatuur)
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De koudebruggen ga je idd behouden.
Ik zou trouwens PUR laten spuiten. Dat dekt mooi naadloos af.

Nadeel is wel dat al uw buizen in uw kruipkelder mee onder de smurrie gaan hangen, dus daar nog aan werken zal lastig/er worden.
dbiphoner
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 okt 2010, 15:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 4 keer

Doktor Avalanche schreef:Ja kan je wel doen, doe ineens 15cm of meer. Mijn kruipkelder is 80cm en dat is nog goed te doen.
Hangt er wel een beetje vanaf of je grote oppervlakten hebt of niet. Als je de kruipruimte isoleert dan blijf je een zwak punt hebben waar de welfsels of betonplaat op de fundering rust. Er blijft een stuk dat je niet kan (na)isoleren.
Jammer dat je daar niet vroeger aan gedacht hebt, wij hebben 18cm gespoten pur onder de vloerverwarming zitten. (keldertrap moet ik nog doen, maar daar voel je een serieus verschil van temperatuur)

Ok,

Bedoel je dat je ook de kruipruimte hebt nageisoleerd met PUR. Ik kan dat overwegen, vraag is of dit enigszins binnen aanvaardbare termijn terug te verdienen valt...

Mvg

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als je de energieprijs gelijk houdt in uw berekening, is dat redelijk gemakkelijk te berekenen.
Wat heb je nodig:
- binnen- en buitentemperatuur
- isolatiewaarde voor (huidige sit)
- isolatiewaarde na (toekomstige situatie)
- oppervlakte
- dikte van de bij te plaatsen isolatie

Ofwel reken je die koudebruggen ook door, ofwel lap je er een stukje TVT bij om die koudebruggen te compenseren.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Nope, ik heb die PUR op de druklaag van de Welsels laten spuiten. (langs boven dus)
Ivm terugverdienen, daar zou je een warmteverliesberekening voor moeten doen.
Ik heb voor 116m² aan 18 cm in 2013 +/-3700€ zonder BTW betaald, in een kruipruimte zal dat (waarschijnlijk?) meer zijn. (ze moeten dan wel niet veel afplakken)
Ik heb in mijn EPB programma eens de 18cm vervangen door 6 cm en volgens dat programma zou ik +/- 9000MJ meer verbruiken dan.
Dit komt overeen met +/-2500kWh wat overeenkomt met +/- 250m³ gas, dat zal ergens tussen de 150 en 200€ kosten.

Je kan dat natuurlijk niet 1 op 1 vergelijken (hangt van heel veel factoren af). Maar de terugverdientijd ligt dan op een 20 jaar
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
Maverick
Plus Member
Plus Member
Berichten: 159
Lid geworden op: 20 sep 2002, 14:23
Locatie: Willebroek
Bedankt: 2 keer

Je kan je kruipruimte ook isoleren met schelpen (dacht min 25cm dikte).

Een voorbeeld :
http://www.isoschelp.nl/werking

Ook ergens gelezen :
Daar waar je nog wil zijn kan je houten plank leggen op de schelpen.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Schelpen is iets wat vooral in Nederland wel eens gedaan wordt. En je schrijft ook minimum 25cm, meestal neemt met +/-35cm en dan wordt het wel krap misschien als je dan nog onder buizen door moet.
De koude kan dan nog steeds door de fundering boven de schelpen geraken (veel bouwknopen die niet afdoende zijn ==> koudebruggen).
De schelpen zijn wel goed voor vocht regularisatie in de kruipkelder.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
dbiphoner
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 okt 2010, 15:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 4 keer

Ok,

Ik heb eens wat opties bekeken, jammer genoeg kom ik niet dadelijk in aanmerking voor premies (pas in 2008 definitieve aansluiting op net).

Ik denk dat ik ga opteren om de kruipkelder zelf te isoleren met purplaten. Ik kan in de kelder komen met platen 1.20 op 0.60. Zo kan ik het op eigen tempo en enigszins betaalbaar uitvoeren. Ik had inderdaad destijds beter geopteerd om PUR te laten spuiten en zo de uitvulchape te vervangen door pur en de chape een cm of 2 minder dik (is nu 7 à 8 cm), maar het zij zo. Dan had ik nog maar een cm of 8 Pur gehad.

Bedankt voor het meedenken.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Chape 'moet' minstens 7 of 8 cm dik zijn voor een goede sterkte... en best gewapend als je vloerverwarming hebt.
hier is de vloeropbouw 17cm welfsels, 6 cm druklaag, 18cm pur, 11cm chape; 1.5cm houten vloer) ==> totaal van 53cm, dus daar moet je Architect/Aannemer van begin rekening mee houden.
Ik denk als je met die platen binnen kunt, je een goede keuze maakt (ik zou de spleten nog opspuiten met PUR)
Ik weet niet of je bij jullie in de buurt een isolatiefabriek hebt, ik heb 'afvalplaten' kunnen bemachtigen voor mijn tuinberging en die zijn gratis. (gratis weggeven is goedkoper als storten/recycleren), nadeel dat zijn grote(3meter*1.5m) dunne(2a3cm) platen. dus veel op elkaar en veel zaagwerk.
Succes
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Mispak u niet aan de werklast:
- op uw rug in een kruipkelder liggen
- gaten boren in (gewapend) beton, voor de ankers van de platen
- platen correct zagen
- platen bevestigen op de ankers die uit het plafond steken

Veel succes en plezier alleszins :).
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

tip: koop u een betonboor met 4 snijder, die gaan een stuk makkelijker door ijzer.
En een boormachine met slipkoppeling! Ik had eerst een vrij krachtige powerplus zonder slipkoppeling, en die heeft mij meermaals een bijna gebroken pols bezorgd als je op een ijzer komt te zitten. Zouden ze niet mogen verkopen.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Oké, moet ik ook op letten de volgende keer.
Bij de huidige boor die ik heb, ook al enkele keren bijna mijn pols/arm overgewrongen als ie op een ijzer zit. Pijnlijk. Ik wist niet dat het bestond, laat staan hoe het noemt :).
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Ik heb mijn kruipkelder een paar jaar geleden ook helemaal geïsoleerd.
Dacht het eerst te laten doen, en dan kom je al snel aan 3000€ of meer.

Uiteindelijk dan maar zelf begonnen.
Boren is natuurlijk iets steviger maar ontzettende veel werk en slecht voor je rug.

Ik heb XPS platen van 1m2 op 60cm genomen ipv PUR platen omdat de pur platen meestal een alu scherm hebben aan 2 kanten en dat was in mijn geval niet wenselijk omdat ik de platen wilde lijmen tegen het plafond van de kruipkelder.

Eerst bij wijze van test een jaar eerder TEC 7 gebruikt voor een plaat of 2, maar dat kost je een hele hoop tec 7, bijna niet doenbaar vermits het plafond van onze kruipkelder niet helemaal glad was kroop er veel TEC 7 in.

Bij de uiteindelijke uitvoering heb ik dan, nu moet ik liegen, want ik ben niet meer zeker, flex lijm gebruikt ofwel keelfgips.
Op de hoek van elke plaat een dikke kwak en in het midden ook nog een.
Plaat tegen plafond drukken, en eventjes vasthouden, en klaar is kees.

Heb zo op 2 of 3 halve dagen heel het huis langs onder geïsoleerd.
En de platen hangen er nog steeds tegen.

Snel en eenvoudig geïsoleerd.

edit: typo aangepast
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

En heb je een idee of je minder verbruikt?
Voelt je vloer ook warmer aan?

Dit staat nl. ook op mijn lijstje van todo's maar ik heb er mijn twijfels over of het de moete waard is.

Bedankt

Johan
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Om echt heel zeker te zijn had ik eigenlijk een warmtescan moeten nemen voor en na, maar die zijn nog al duur, dus heb ik er geen genomen.
Ik weet niet meer exact wat het mij toen gekost heeft, maar het was alleszins veel minder dan die +3000€, dus terugverdientijd is relatief.

Wij hadden helemaal geen vloerisolatie, maar ik had de indruk dat de vloer nadien toch warmer aanvoelde dan ervoor.
Wat wel zeer goed zichtbaar was, toen ik na de eerste dag terug in de kruipkelder kwam en een deel geïsoleerd was en een deel niet,
is op het deel wat geïsoleerd was aan de onderkant van de platen er druppels (condens) hingen.
Het deel wat niet geïsoleerd was, daarvan was het plafond droog.

Hier aan zag ik al dat de isolatie al zijn werk deed.
De platen die nat waren langs onder toonde mij dat de vloer vroeger warm was en er dus geen condens kon zijn, nu een deel geïsoleerd was, hingen er wel druppels aan de platen omdat daar de onderkant van de isolatie kouder was dan de temp. van het plafond van de kruipkelder.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

PUR platen kun je makkelijk 'lijmen' aan iets met PUR-schuim, van die goedkoopste bussen van de Gamma. Rond om rond op je plaat en streepje schuim, even laten zwellen, en dan goed tegen je plafond (of indien gewelf, lijntje schuim natuurlijk op de contactpunten) en 10 minuutjes stutten. Nooit meer los te krijgen! Naden ook opspuiten of plakband...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Ik zou het ook met pur schuim doen, kleeft hard genoeg. Even stutten en hop naar de volgende :-)
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Dan moet je inderdaad met stutten werken.
1 plaat geen probleem, 2 ook niet, , ... 10, 20, 30 stuks? denk er aan dat je evenveel stutten moet maken als je platen hangt.
En de vloer van de kruipkelder is niet altijd even vlak.
Maar veel belangrijker en de reden waarom ik geen pur gebruikt heb is dat je in een afgesloten ruimte zit, daar wil je heus geen dag zitten met al die pur dampen.
Dan ook nog handschoenen en bril ophouden voor de veiligheid, er moest maar eens pur naar beneden vallen.

Kleefgips en zeker flexlijm, krijg je ook van zijn leven niet meer los, veel eenvoudiger verwerkbaar en veel veiliger.
Ik had een rolwagen in kruipkelder gezet daarop zette ik een metskuip waar ik de klaar gemaakte flexlijm in deed.
Rollen op het wagentje naar de plaats waar je bezig bent en je kunt weer x aantal platen hangen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik vraag me eigenlijk af of dit veel zin heeft... zeker omdat je kruipruimte ondergronds zit.

Geen idee of het een kruipruimte is waar je enkel langs binnen in kan of via buiten ?
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”