unifi of edgeswitch ?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer
Provider

dus... ik ben hier al wat bezig geweest met alles van mijn netwerkje te herorganiseren en te optimaliseren,
kabels verplaatst, hardware verplaatst, esxi wat meer taken gegeven, unifi UAP gezet voor de wifi te doen.

maar nu, ik moet nog een rackmountable, gigabit POE switch hebben.
gezien zowel de unifi als de edgeswitch (24 port 250w) zowat gelijke prijzen hebben, heb ik totaal geen idee welke ik best kan nemen,
dus vroeg ik me af: zijn er hier ub'ers die me voor & nadelen van de 2 kunnen geven en waarom?
kwestie van misschien beter te kunnen kiezen, want ze zien er allebei leuk uit.

enige nadeel dat ik aan de unifi kan vinden, is dat je er een dedicated pc (vm) voor moet hebben om in te stellen.
ik veronderstel dat ze, qua functionaliteit, allebei wel hetzelfde kunnen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Waarom zou je een dedicated PC/VM nodig hebben om een switch in te stellen... lijkt me bizar ?

Ik denk dat je je vergist met de PC die nodig is voor de Unifi wireless AP's (tenminste als je daar dingen als Guest access op configureerd).
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider

van wat ik kan vinden is de unifi switch, hoewel in hardware gelijk, voorzien van firmware die het afhankelijk maakt van de unifi controller,
dus géén webinterface of cli om in te stellen, ENKEL de unifi software - net zoals de UAP's.
goed, het moet mss geen dedicated pc zijn en die moet mss niet de hele tijd draaien... maar ik ben nu ook weer niet van zin om op mijn dagelijkse pc software te installeren om mijn netwerk te managen.

daarom dus die dedicated (in dit geval vm op een vmware bak) - voor de unifi controller.
die is dan wel via het web te bedienen als die draait... maar je kan dus blijkbaar niet rechtstreeks op de switches inloggen.
wat aan de ene kant best irritant is, gezien ik graag via ip's van toestellen op die toestellen uitkom, maar me aan de andere kant niet genoeg kan storen om het als optie te negeren.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer
Provider

Als ik naar de juiste Unifi-switches aan het kijken ben, dan heb je voor dat geld ook Cisco Small Business SG300-series of iets vergelijkbaars bij HP, Dell, of Netgear....
Geen management-server voor nodig.... webinterface of CLI
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Splitter schreef:van wat ik kan vinden is de unifi switch, hoewel in hardware gelijk, voorzien van firmware die het afhankelijk maakt van de unifi controller,
Na wat Google'n kom ik inderdaad tot dezelfde bevindingen... lijkt me niet meteen een pluspunt dan :-(
serialchiller schreef:Als ik naar de juiste Unifi-switches aan het kijken ben, dan heb je voor dat geld ook Cisco Small Business SG300-series of iets vergelijkbaars bij HP, Dell, of Netgear...
Ik heb niet meteen de prijzen vergeleken maar heb je dan ook PoE ?
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Provider

Bij nader inzien toch niet. De PoE-optie is inderdaad meteen een redelijk flinke meerkost(rond €700, Bechtle.be). Het zat verkeerd in mijn hoofd.

Ik heb op het werk de unifi-controller draaien op Ubuntu Server 14.04 LTS, en die heeft, in mijn geval zonder captive portal, erg weinig resources nodig. Als je virtualisatiesoftware op je "gewone" pc hebt staan is een unifi-vm snel gemaakt en moet je hem maar opstarten wanneer nodig.
De Unifi-toestellen kan je via ssh zo instellen zodat ze via L3 (https) verbinden met de controller. Dan moet je zelfs geen vpn opzetten om vanop afstand te managen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Trouwens ik denk niet dat die controller software moet draaien voor de normale werking van de switch... louter maar voor configuratie doeleinden (al is het wel zo dat de switch de controller software op dezelfde hostname verwacht, althans voor de AP's is dit zo wat maakt dat je inderdaad dit best op een vast toestel installeert).
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Provider

en opnieuw gecorrigeerd. Als is dat "vast toestel" relatief. Als je in je unfi-controller-vm een dyn-dns configureert creëer je die situatie feitelijk. Maar kom, het is een topic over switches, niet over de unifi-controller.
guntherstassen
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer
Contacteer:
Provider

Wat ik doe :

Neem de goedkoopste VPS bij OVH en zet daar je controller op.
Op uw AP via CLI een adopt doen en klaar is kees.
+/- 2 € per maand
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider

zowiezo ga ik geen controller "in de cloud" draaien voor mijn thuisnetwerk, dat geeft me kippevel.
het draaien van de unifi controller an sich is ook niet het probleem, gezien ik hier met de vmware bak dat gerust kan,
en reeds ddns en vpn gebruik (zentyal)

ik vraag me gewoon af: als er dan wat zou gebeuren - stél nu dat die bak stuk zou gaan, vm kwijt, etc etc, hoe 'vervelend' het dan gaat zijn om mijn netwerk terug te kunnen gebruiken.
moet je 'enkel' gewoon terug de switch en ap's adopten, of komt er meer bij kijken?
bij de edgeswitch is dit een non-argument, gezien het voor die niet uitmaakt of er iets anders in je netwerk platgaat, desnoods plug je een pc op de switch zelf en je configureert.

en dat zie ik dan wel als mogelijk nadeel: ik durf weleens te herconfigureren met een foutje, en mijn setup is zo:

-> pc -> switch -> zentyal op vm -> *met unifi switch hier unifi controller op vm* -> bb3

moest ik een fout in de config maken, dan kan ik met deze pc dus niet meer aan de vm om de unifi controller te gebruiken... (zentyal vm doet volledige routing en resolution op het netwerk)
met een edgeswitch zou ik dus inloggen op de switch zelf, maar met de unifi switch? moet ik dan eerst een pc aan de switch hangen, andere unifi controller instellen, adopten, terug goed instellen, en dan terug op de andere controller adopten?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Splitter schreef:en reeds ddns en vpn gebruik (zentyal)
DDNS en VPN heb je niet nodig... tenzij je remote aan je VMWare wil maar dat staat los van de Unifi controller.
Splitter schreef:ik vraag me gewoon af: als er dan wat zou gebeuren - stél nu dat die bak stuk zou gaan, vm kwijt, etc etc, hoe 'vervelend' het dan gaat zijn om mijn netwerk terug te kunnen gebruiken. moet je 'enkel' gewoon terug de switch en ap's adopten, of komt er meer bij kijken?
Dan heb je een probleem... de config wordt namelijk vanuit je centrale controller gepushed... als die centrale controller opnieuw geïnstalleerd moet worden ben je dus die centrale config ook kwijt. Je kan trouwens geen switch adopten die reeds geadopteerd is door de vorige controller (ook al is die er niet meer)... althans zo werkt het met de AP's, hier moet je dan eerst ssh'en in de AP om deze te resetten zodat hij terug adopteerbaar komt.

Belangrijk is dus je centrale config te backuppen (nu ja dat doe ik met gewone switches ook, moest die morgen defect gaan en ik een nieuwe switch kopen dan wil ik ook meteen m'n config direct kunnen uitrollen).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Dat hostname probleem kan je oplossen als je een domein hebt, of tenminste een interne dns server.
Gewoon een CNAME recordje aanmaken met een custom naam dat naar de relevante pc naam A record verwijst.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Provider

ik vraag me gewoon af: als er dan wat zou gebeuren - stél nu dat die bak stuk zou gaan, vm kwijt, etc etc, hoe 'vervelend' het dan gaat zijn om mijn netwerk terug te kunnen gebruiken. moet je 'enkel' gewoon terug de switch en ap's adopten, of komt er meer bij kijken?
De APs kan je hardwarematig een factory-reset geven om in een nieuwe omgeving opnieuw toe te voegen na een extreme disaster (controller kwijt, backupconfig kwijt, paswoord vergeten) Sinds versie 4 van de unifi controller software krijgen de APs(en wellicht ook andere unifi devices) ook elk een apart random paswoord per site ipv hetzelfde als de "admin" gebruiker van de controller.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”