Bedrijfswagens, daar raak ik niet aan
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Dat is iets te kort door de bocht als reactie op mijn post, ik zei dan ook "de bezitters gaan over het algemeen niet voor een onzuinige(re) wagen kiezen". Dit is enkel op basis van mijn ervaring en omgeving.
Het klopt dat de VAA, gelinkt aan CO2, dus verbruik, een behoorlijk deel van een werknemer zijn loon inneemt. Zullen de werknemers van Arcelormittal ook een VAA moeten betalen? Ik denk het wel... met die extra stimulans om een zuinige(re) wagen te kiezen aangezien ze ook nog eens de brandstof moeten betalen.
M.a.w. de factor dat men geen brandstof moet betalen (enkel VAA) zal velen denk ik toch meer doen twijfelen tussen een zuinigere (over het algemeen minder krachtigere) en minder zuinigere (over het algemeen krachtigere) bedrijfswagen voor een geringere meerkost.
Natuurlijk kan het uitblijven van een tankkaart ook averechts werken. Bedrijven die de brandstof niet moeten bekostigen leggen misschien minder restricties op wat betreft het verbruik. Motorheads kunnen dus mogelijk een nog vervuilendere wagen kiezen dan moesten zij in een systeem zitten waar de werkgever met maxima werkt omdat ze een tankkaart uitdelen.
Het klopt dat de VAA, gelinkt aan CO2, dus verbruik, een behoorlijk deel van een werknemer zijn loon inneemt. Zullen de werknemers van Arcelormittal ook een VAA moeten betalen? Ik denk het wel... met die extra stimulans om een zuinige(re) wagen te kiezen aangezien ze ook nog eens de brandstof moeten betalen.
M.a.w. de factor dat men geen brandstof moet betalen (enkel VAA) zal velen denk ik toch meer doen twijfelen tussen een zuinigere (over het algemeen minder krachtigere) en minder zuinigere (over het algemeen krachtigere) bedrijfswagen voor een geringere meerkost.
Natuurlijk kan het uitblijven van een tankkaart ook averechts werken. Bedrijven die de brandstof niet moeten bekostigen leggen misschien minder restricties op wat betreft het verbruik. Motorheads kunnen dus mogelijk een nog vervuilendere wagen kiezen dan moesten zij in een systeem zitten waar de werkgever met maxima werkt omdat ze een tankkaart uitdelen.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ja want mensen met een firmawagen die gaan na een drukke werkdag rondjes rijden rond de kerk... de tankkaart moet natuurlijk opbrengenNuKeM schreef:Belangrijk detail is dat er geen tankkaart bij zit, met als gevolg:
- de bezitters gaan niet meer rondrijden omdat ze nu een bedrijfswagen hebben, ze betalen immers nog zelf de brandstof
Het enige wat ik merk is dat wanneer er onder vrienden afgesproken wordt dat de persoon met de tankkaart wel zal rijden... maar hoe dan ook is er een voertuig op de weg.
Jij spreekt over één situatie... trouwens als de fiets penetratie zo hoog ligt dan is dat voor die mensen vermoedelijk een perfect alternatief en zullen zij dat zo wel behouden. Misschien gaan een aantal mensen ook gewoon in op zo'n voordeel omdat een eigen wagen nu éénmaal een grote kost is, maar blijven ze de fiets gebruiken voor het werk... dus het blijft me bizar als jij simpelweg besluit dat dit allemaal EXTRA auto's zouden zijn.Slafes schreef:Ja, de fietspenetratiegraad aan de KU Leuven is behoorlijk hoog. Temeer werkgevers hier gratis een fiets in bruikleen kunnen krijgen van de werkgever zolang ze er blijven werken inclusief de herstelkosten. Openbaar vervoer wordt hier 100% terugbetaald.
Een regeling van Di Rupo belaste net mensen die vaak (40 dagen/jaar) bij dezelfde klanten zaten (iemand die dus typisch een firmawagen nodig had omdat je als werknemer hier totaal geen controle over hebt) extra dan zij die er gewoon dagelijks naar de hoofdzetel mee reden... hoe absurd kan je het dus maken ? Of hier ooit ernstige controle op geweest is weet ik niet maar het was dus net het omgekeerde.heist_175 schreef:Hoe ga je dat definiëren .enkel nog de echte firmawagens behouden voor mensen die wel degelijk op de baan zijn.
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Laat mij even eerlijk zijn, ik heb nu een bedrijfswagen met tankkaart en mag zoveel kilometers privé rijden als ik wil. Mijn bedrijfswagen is ook 'echt' nodig.
Moest ik zelf de brandstof voor privé gebruik moeten betalen, dan zou ik:
- Inderdaad minder rijden voor vrienden
- Meer twijfelen om een weekenduitstapje te doen of niet
- Meer twijfelen over doordeweekse privé activiteiten (of op zijn minst de locatie daarvan meer in overweging nemen). Bv. avondschool (redelijk wat kms), sportclub dichterbij nemen/overwegen, etc.
Kortom, ik zou minder kilometers doen, ik durf daar eerlijk over zijn.
Moest ik zelf de brandstof voor privé gebruik moeten betalen, dan zou ik:
- Inderdaad minder rijden voor vrienden
- Meer twijfelen om een weekenduitstapje te doen of niet
- Meer twijfelen over doordeweekse privé activiteiten (of op zijn minst de locatie daarvan meer in overweging nemen). Bv. avondschool (redelijk wat kms), sportclub dichterbij nemen/overwegen, etc.
Kortom, ik zou minder kilometers doen, ik durf daar eerlijk over zijn.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Maar dan zou je een beurtrol of zo afspreken met vrienden... er rijden dus niet meer of minder auto's rond, gewoon andere auto's.NuKeM schreef:- Inderdaad minder rijden voor vrienden
Als je de sportclub of een weekend uitstapje moet laten omdat je zelf de brandstof moet betalen is het droevig vind ikNuKeM schreef:- Meer twijfelen om een weekenduitstapje te doen of niet
- Meer twijfelen over doordeweekse privé activiteiten (of op zijn minst de locatie daarvan meer in overweging nemen). Bv. avondschool (redelijk wat kms), sportclub dichterbij nemen/overwegen, etc.
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Je hebt gelijk. Toch maar even de rekenmachine bovengehaald.
Op dit moment rij ik privé (incl. woon-werk) zo'n 1500km per maand, wat zou neerkomen op iets van een 100€ aan brandstofkosten per maand als ik het zelf zou moeten betalen.
Als ik daar een aantal zaken gewoon in laat vallen (avondschool, sport) dan komt ik op ongeveer 80€ aan brandstofkosten per maand.
M.a.w. ik heb de prijs per kilometer overschat (dat komt ervan als je ze nooit zelf moet betalen)
Ik laat dus niets vallen vergeet mijn vorige post.
Op dit moment rij ik privé (incl. woon-werk) zo'n 1500km per maand, wat zou neerkomen op iets van een 100€ aan brandstofkosten per maand als ik het zelf zou moeten betalen.
Als ik daar een aantal zaken gewoon in laat vallen (avondschool, sport) dan komt ik op ongeveer 80€ aan brandstofkosten per maand.
M.a.w. ik heb de prijs per kilometer overschat (dat komt ervan als je ze nooit zelf moet betalen)
Ik laat dus niets vallen vergeet mijn vorige post.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Privé of niet zou voor mij niet veel uitmaken in gereden kilometers.
De enige impact is het type auto. Van een D-segmenter zou dan met een mooie C-segmenter volstaan.
De enige impact is het type auto. Van een D-segmenter zou dan met een mooie C-segmenter volstaan.
-
- Administrator
- Berichten: 6181
- Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
- Locatie: Herzele
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
Ik heb een bedrijfswagen die in de categorie loonwagen valt. Als ik hem zelf zou moeten kopen, dan zou ik nog altijd dezelfde kopen maar met een 1.6'ke ipv een 2.0 - en niet full option 't Is nu niet dat ik meer of minder kilometers zou doen als ik zelf de diesel zou moeten betalen. Ik kijk niet echt naar afstand van verplaatsingen, maar ik rij er ook geen extra toerkes mee. Als mijn vriendin en ik ergens naartoe gaan, dan neem je uiteraard de bolide met de tankkaart. Normaal doen en je gezond verstand gebruiken, daar komt een mens al een heel eind mee.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
- Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
- Bedankt: 145 keer
Ik rij momenteel met een (relatief) dikke premiumwagen, (loonwagen) Maar ik zie er niet echt het nut van in.
Als vervanging zou ik mij een goedkope, niet recente 2ehands auto kopen, daar doe ik het onderhoud zelf op (zoals ik vroeger ook deed) en winterbanden (mocht ik ervoor kiezen) plaats en vervang ik thuis. Minder km's? Nee, kweetni, zo "arm" ben ik niet om op mijn bewegingsvrijheid te moeten besparen. Het is niet omdat het eten plots duurder wordt dat iedereen plots minder gaat eten eh.
Ik ga met de trein naar het werk maar geloof niet dat bedrijfswagens de oorzaak van de files zijn. Iedereen kiest toch de beste manier om naar het werk te gaan? Soms is dat de trein en soms is dat de wagen. Maar ik geloof absoluut niet dat er mensen voor hun plezier dagelijks uren in de file staan voor niets, terwijl het alternatief zo aanlokkelijk zou zijn. (wat het dus absoluut ook niet is)
Als vervanging zou ik mij een goedkope, niet recente 2ehands auto kopen, daar doe ik het onderhoud zelf op (zoals ik vroeger ook deed) en winterbanden (mocht ik ervoor kiezen) plaats en vervang ik thuis. Minder km's? Nee, kweetni, zo "arm" ben ik niet om op mijn bewegingsvrijheid te moeten besparen. Het is niet omdat het eten plots duurder wordt dat iedereen plots minder gaat eten eh.
Ik ga met de trein naar het werk maar geloof niet dat bedrijfswagens de oorzaak van de files zijn. Iedereen kiest toch de beste manier om naar het werk te gaan? Soms is dat de trein en soms is dat de wagen. Maar ik geloof absoluut niet dat er mensen voor hun plezier dagelijks uren in de file staan voor niets, terwijl het alternatief zo aanlokkelijk zou zijn. (wat het dus absoluut ook niet is)
- lacer
- Elite Poster
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
De maand premie voor een lease auto voor werknemers bij Arcelormittal Gent zal gemiddeld zo'n 250 € bedragen met een Maximum van 300 €, rechtstreeks afgehouden van het loon.
Dat heb ik uit goede bron kunnen kunnen vernemen.
Meer details misschien volgende week ...
Dat heb ik uit goede bron kunnen kunnen vernemen.
Meer details misschien volgende week ...
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Waar ben ik mis?Joe de Mannen schreef:Eerst waren het 13000 extra wagens, nu nog maar 6500....
Dat het aantal fietsers hoog ligt is bewonderenswaardig maar dat wil ook zeggen dat er veel mensen zonder alternatief voor de auto zijn.
J.
[ Post made via mobile device ]
Het gaat om 13000 personeelsleden die allemaal een wagen krijgen, dus 13000 extra wagens, waarvan er 6500 zijn die ook extra naar het werk komen als die hun openbaar vervoer en fiets buiten gooien. Die andere 6500 wagens gaan niet weg he, die komen er gewoon bovenop, maar dan zal vrouw of dochter er mee rijden, dus effectief op de baan: 13000 extra, effectief extra naar het werk 6500.
Van die 50% die met de auto komt... De vraag is trouwens wat is uw hoofdvervoermiddel, dus die 50% komt ook niet altijd met de auto. Ik heb bvb auto genomen als hoofdvervoer middel, maar ik kom bijna even vaak met de fiets of motor.
Eerst ontkennen en dan bevestigen...r2504 schreef: Ja want mensen met een firmawagen die gaan na een drukke werkdag rondjes rijden rond de kerk... de tankkaart moet natuurlijk opbrengen
Het enige wat ik merk is dat wanneer er onder vrienden afgesproken wordt dat de persoon met de tankkaart wel zal rijden... maar hoe dan ook is er een voertuig op de weg.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
En die "vrouw of dochter m/v" die hebben nu geen vervoer ? Die zitten bij het fornuis ofzo ?
J.
[ Post made via mobile device ]
J.
[ Post made via mobile device ]
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Raar, eerder spraken ze toch van maximaal 15% van het brutoloon? Ik ben benieuwd naar je details.lacer schreef:De maand premie voor een lease auto voor werknemers bij Arcelormittal Gent zal gemiddeld zo'n 250 € bedragen met een Maximum van 300 €, rechtstreeks afgehouden van het loon.
Dat heb ik uit goede bron kunnen kunnen vernemen.
Meer details misschien volgende week ...
Voor 250-300€ heb je namelijk niet zoveel als ik (het dure) directlease.be bekijk.
- lacer
- Elite Poster
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Heb daarjuist meer info ontvangen, maar dat zal nog verder moeten uitgewerkt worden via de interne overlegorganen.
-Alle werknemers komen in aanmerking, namelijk vast contract & 80% werkers (de rest niet)
-AM Gent least de auto bij een leasingmaatschappij.
-De medewerker krijgt gedurende 4 jaar een bedrijfswagen ter beschikking in ruil voor een bijdrage:
-De bijdrage bestaat uit een vermindering van het brutoloon en een persoonlijke nettobijdrage.
-Daarnaast betaalt de medewerker ook belastingen op het gebruik van de wagen.
-Vanaf 250 à 300 euro netto per maand kan de medewerker al beschikken over een bedrijfswagen.
-Er is een plafond voorzien van MAXIMAAL 675 (bruto) euro per maand binnen het persoonlijk budget waar men een model van eender welk merk kan kiezen
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Blijkbaar heb je een probleem met begrijpend lezen... de conclusie is dat er niet EXTRA wordt gereden, alléén de persoon die rijdt is anders (en vanzelfsprekend is dat die met de tankkaart).Slafes schreef:Eerst ontkennen en dan bevestigen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Het werd hier ook al gezegd, misschien doe je die uitstapjes niet als je geen bedrijfswagen hebt... Ach laat maar, je hebt toch altijd gelijk...
Nu niet in het belachelijke trekken naar de andere kant he... Ik ga zelfs geen voorbeelden aanhalen want dat wordt hier toch afgedaan als nonsens en alleenstaande gevallen.Joe de Mannen schreef:En die "vrouw of dochter m/v" die hebben nu geen vervoer ? Die zitten bij het fornuis ofzo ?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Bedrijfswagens dienen slechts in een minderheid van de gevallen voor professionele verplaatsingen. Cijfers over het aandeel zakelijke kilometers lopen uiteen van 20,8% tot 44.4% (Promoco; Cornelis 2009). Woon-werkverkeer, dat België indeelt bij privéverkeer, neemt het grootste aandeel van de verplaatsingen voor zich.
Mensen met bedrijfswagens schakelen nauwelijks over op openbaar vervoer of fiets, zelfs niet voor trajecten waar zich frequent files voordoen. Volgens de Promoco studie gaan 84 tot 93% van de mensen met een bedrijfswagen met de auto naar het werk, terwijl dit voor mensen zonder bedrijfswagen maar 59% is. Meer dan 1 op 4 mensen zonder bedrijfswagen nemen de trein naar het werk, terwijl dit voor mensen met een bedrijfswagen minder dan 5% is.
Bedrijfswagens doen het aantal gereden kilometers sterk toenemen.
Volgens de Promoco-studie leidt een bedrijfswagen gemiddeld jaarlijks tot 9200 extra gereden kilometers wanneer mensen met hetzelfde profiel vergeleken worden.
Bedrijfswagens dragen dus bij aan de congestie: uit de Iris2-studie blijkt dat in 2003 37% van de auto’s die tijdens de spits de Brusselse Ring R0 gebruiken en Brussel als bestemming hebben, bedrijfswagens waren. Het bedrijfswagenpark is sindsdien nog toegenomen. De overheid grijpt de congestie aan als argument voor het uitvoeren van dure bijkomende infrastructuurwerken.
Jaarlijks leggen bedrijfswagens gemiddeld 33.000 km af.
Werknemers met een eigen wagen rijden gemiddeld 20.000 km per jaar. (Promoco)
Volgens Zwerts & Nuyts 2004 is het verschil zelfs 30.000 -16.500.
Mensen met bedrijfswagens schakelen nauwelijks over op openbaar vervoer of fiets, zelfs niet voor trajecten waar zich frequent files voordoen. Volgens de Promoco studie gaan 84 tot 93% van de mensen met een bedrijfswagen met de auto naar het werk, terwijl dit voor mensen zonder bedrijfswagen maar 59% is. Meer dan 1 op 4 mensen zonder bedrijfswagen nemen de trein naar het werk, terwijl dit voor mensen met een bedrijfswagen minder dan 5% is.
Bedrijfswagens doen het aantal gereden kilometers sterk toenemen.
Volgens de Promoco-studie leidt een bedrijfswagen gemiddeld jaarlijks tot 9200 extra gereden kilometers wanneer mensen met hetzelfde profiel vergeleken worden.
Bedrijfswagens dragen dus bij aan de congestie: uit de Iris2-studie blijkt dat in 2003 37% van de auto’s die tijdens de spits de Brusselse Ring R0 gebruiken en Brussel als bestemming hebben, bedrijfswagens waren. Het bedrijfswagenpark is sindsdien nog toegenomen. De overheid grijpt de congestie aan als argument voor het uitvoeren van dure bijkomende infrastructuurwerken.
Jaarlijks leggen bedrijfswagens gemiddeld 33.000 km af.
Werknemers met een eigen wagen rijden gemiddeld 20.000 km per jaar. (Promoco)
Volgens Zwerts & Nuyts 2004 is het verschil zelfs 30.000 -16.500.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
http://www.knack.be/nieuws/auto/bedrijf ... 36351.html
De overgrote meerderheid van de mensen met een bedrijfswagen (85 procent) legt jaarlijks meer dan 20.000 kilometer af; bijna 40 procent heeft na een jaar zelfs meer dan 40.000 kilometer op de teller staan. Ter vergelijking: de helft van de mensen zonder bedrijfswagen zit in een jaar minder dan 20.000 kilometer in de wagen. 'Mensen met een bedrijfswagen nemen vaker de auto en leggen ook langere afstanden af', zegt onafhankelijk mobiliteitsexpert Kris Peeters. 'Daardoor zijn ze waarschijnlijk oververtegenwoordigd onder de wagens die elke dag vaststaan in de ochtend- en avondspits.'
En eigenlijk is dat niet eens het echte probleem. 'Mensen met een bedrijfswagen zijn helemaal immuun voor overheidsmaatregelen die ons rijgedrag moeten bijsturen. Wat een overheid ook doet, voor de bestuurder van de bedrijfswagen maakt dat geen verschil omdat zijn baas toch de factuur betaalt', zegt Peeters. Als de overheid de accijnzen op diesel of benzine optrekt om het autorijden te ontmoedigen, zijn er al meteen enkele honderdduizenden autobestuurders die dat niet in hun portemonnee zullen voelen. Want meer dan negen op de tien bestuurders van een bedrijfswagen tanken op kosten van het bedrijf en - zo blijkt uit onze enquête - bij 86 procent staat er zelfs helemaal geen limiet op de maandelijkse uitgaven. Peters: 'De overheid probeert mensen te sensibiliseren om minder met de wagen te rijden. Maar ze zet door een fiscaal gunstregime een groot deel van de bestuurders volledig uit de wind.'
De overgrote meerderheid van de mensen met een bedrijfswagen (85 procent) legt jaarlijks meer dan 20.000 kilometer af; bijna 40 procent heeft na een jaar zelfs meer dan 40.000 kilometer op de teller staan. Ter vergelijking: de helft van de mensen zonder bedrijfswagen zit in een jaar minder dan 20.000 kilometer in de wagen. 'Mensen met een bedrijfswagen nemen vaker de auto en leggen ook langere afstanden af', zegt onafhankelijk mobiliteitsexpert Kris Peeters. 'Daardoor zijn ze waarschijnlijk oververtegenwoordigd onder de wagens die elke dag vaststaan in de ochtend- en avondspits.'
En eigenlijk is dat niet eens het echte probleem. 'Mensen met een bedrijfswagen zijn helemaal immuun voor overheidsmaatregelen die ons rijgedrag moeten bijsturen. Wat een overheid ook doet, voor de bestuurder van de bedrijfswagen maakt dat geen verschil omdat zijn baas toch de factuur betaalt', zegt Peeters. Als de overheid de accijnzen op diesel of benzine optrekt om het autorijden te ontmoedigen, zijn er al meteen enkele honderdduizenden autobestuurders die dat niet in hun portemonnee zullen voelen. Want meer dan negen op de tien bestuurders van een bedrijfswagen tanken op kosten van het bedrijf en - zo blijkt uit onze enquête - bij 86 procent staat er zelfs helemaal geen limiet op de maandelijkse uitgaven. Peters: 'De overheid probeert mensen te sensibiliseren om minder met de wagen te rijden. Maar ze zet door een fiscaal gunstregime een groot deel van de bestuurders volledig uit de wind.'
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Wil je nu zeggen dat mensen die meer kilometers doen sneller een bedrijfswagen krijgen? Want dat lijkt me dan wel heel logisch!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ja, als ik iedere dag naar een andere klant rij is dat "privé"... het verschil is echter dat jij je privé kilometers kiest door een bedrijf met vaste werkplek, ik in tegenstelling kies m'n "privé" kilometers niet. Zeggen dat mensen met een bedrijfswagen dus meer privé kilometers doen lijkt me dan ook de essentie zelf... dat is net de flexibiliteit die van hen verwacht wordt.duizend schreef:Bedrijfswagens dienen slechts in een minderheid van de gevallen voor professionele verplaatsingen. Cijfers over het aandeel zakelijke kilometers lopen uiteen van 20,8% tot 44.4% (Promoco; Cornelis 2009). Woon-werkverkeer, dat België indeelt bij privéverkeer, neemt het grootste aandeel van de verplaatsingen voor zich.
Natuurlijk... net vanwege die flexibiliteit wordt verwacht dat we op iedere plek 's morgens om 8u30 staan en dat werkt niet met het openbaar vervoer of de fiets (ik droom er al jaren van dat m'n baas me een project naast de deur geeft in plaats van gans Belgie en delen van Nederland te moeten doorkruisen).duizend schreef:Mensen met bedrijfswagens schakelen nauwelijks over op openbaar vervoer of fiets, zelfs niet voor trajecten waar zich frequent files voordoen. Volgens de Promoco studie gaan 84 tot 93% van de mensen met een bedrijfswagen met de auto naar het werk, terwijl dit voor mensen zonder bedrijfswagen maar 59% is.
Logisch toch... net daarom heb je het recht op een bedrijfswagen in vele gevallen... omdat je voor je werk extra flexibiliteit moet tonen (en ja dit noemen ze dan "privé" kilometers !)duizend schreef:Jaarlijks leggen bedrijfswagens gemiddeld 33.000 km af. Werknemers met een eigen wagen rijden gemiddeld 20.000 km per jaar. (Promoco)
Deze conclusie is dus al even absurd dan zeggen een vrachtwagen doet meer kilometers als een personenwagen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Begrijpend lezen is precies weer moeilijk.
Uit de context rukken blijkbaar gemakkelijker
Mensen met hetzelfde profiel rijden 9200 extra kilometers als ze een bedrijfswagen krijgen ...
Het is enkel de sponsoring die de staat geeft die mij stoort.
Uit de context rukken blijkbaar gemakkelijker
Mensen met hetzelfde profiel rijden 9200 extra kilometers als ze een bedrijfswagen krijgen ...
Nu nogmaals, iedereen mag van mij een bedrijfswagen krijgen van zijn baas héduizend schreef: Bedrijfswagens doen het aantal gereden kilometers sterk toenemen.
Volgens de Promoco-studie leidt een bedrijfswagen gemiddeld jaarlijks tot 9200 extra gereden kilometers wanneer mensen met hetzelfde profiel vergeleken worden.
Het is enkel de sponsoring die de staat geeft die mij stoort.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Met hetzelfde profiel... ik wil wel eens zien wie regelmatig naar klanten moet die geen firmawagen heeft.duizend schreef:Mensen met hetzelfde profiel
Oh wacht, ze hebben een IT'er met een andere IT'er vergeleken zeker
Tja, iedereen mag van mij ook een PC krijgen als tekstverwerken... maar met een typmachine gaat het ook.duizend schreef:Nu nogmaals, iedereen mag van mij een bedrijfswagen krijgen van zijn baas hé
Het is enkel de sponsoring die de staat geeft die mij stoort.
Die sponsering stoor me ook wel hoor... maar ik denk dat het eerder jaloezie is bij jou.
- thomasv
- Premium Member
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
- Locatie: Regio Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 52 keer
Ze rijden TOT 9200km meer. Er staat niet: Ze rijden gemiddeld 9200km meer.duizend schreef:Begrijpend lezen is precies weer moeilijk.
Uit de context rukken blijkbaar gemakkelijker
Mensen met hetzelfde profiel rijden 9200 extra kilometers als ze een bedrijfswagen krijgen ...
duizend schreef: Bedrijfswagens doen het aantal gereden kilometers sterk toenemen.
Volgens de Promoco-studie leidt een bedrijfswagen gemiddeld jaarlijks tot 9200 extra gereden kilometers wanneer mensen met hetzelfde profiel vergeleken worden.
Alles is te bewijzen met cijfers
iPhone 12 Pro — iPad (9th Gen) — Apple TV 4K (2nd Gen) — MacBook Pro
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Punt is dat ze meer rijden, zover ben je dan toch al mee ...
En de 13000 van acelor en de 10000 den van de banken zullen dus MEER rijden
terwijl de overheid langs de andere kant iedereen minder wil laten rijden met allerlei campagnes
En de 13000 van acelor en de 10000 den van de banken zullen dus MEER rijden
terwijl de overheid langs de andere kant iedereen minder wil laten rijden met allerlei campagnes
-
- Pro Member
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 03 feb 2007, 20:24
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 15 keer
Ik heb een bedrijfswagen en heb op een jaar tijd 15k km gereden. 90% daarvan was voor het werk. Het probleem in België is dat in tegenstelling tot onze buurlanden het woon-werkverkeer aanzien wordt als privéverplaatsing.
Het lijkt me ook logisch dat de mensen met een bedrijfswagen meer kilometers afleggen omdat nu eenmaal de meeste mensen met een bedrijfswagen hoge woon-werkverkeer kilometers moeten doen. In mijn vorig werk moest ik 4/5 dagen van Roeselare naar Sint-Stevens-Woluwé. Dat is toch een 270km per dag aan woon-werkverkeer. Welke zot zie je dat doen met een privéwagen? . Mijn beide ouders hebben geen bedrijfswagen omdat ze nu eenmaal op enkele kilometers van hun werkplaats wonen.
Moest mijn werkgever beslissen dat ze geen bedrijfswagens meer geven, zal ik sowieso mijn eigen auto moeten aankopen en evenveel kilometer doen. Ik verwacht dan ook dat de waarde van de bedrijfswagen 1 op 1 omgezet wordt in loon.
Het probleem dat ik merendeel lees is dat de oppositie het graag ziet gebeuren dat de bedrijfswagens afgeschaft worden en dat de lastenverlaging aan iedereen wordt gegeven zodat het eigenlijk een loonsverschuiving is van de mensen met een bedrijfswagen naar degene zonder.
Het lijkt me ook logisch dat de mensen met een bedrijfswagen meer kilometers afleggen omdat nu eenmaal de meeste mensen met een bedrijfswagen hoge woon-werkverkeer kilometers moeten doen. In mijn vorig werk moest ik 4/5 dagen van Roeselare naar Sint-Stevens-Woluwé. Dat is toch een 270km per dag aan woon-werkverkeer. Welke zot zie je dat doen met een privéwagen? . Mijn beide ouders hebben geen bedrijfswagen omdat ze nu eenmaal op enkele kilometers van hun werkplaats wonen.
Moest mijn werkgever beslissen dat ze geen bedrijfswagens meer geven, zal ik sowieso mijn eigen auto moeten aankopen en evenveel kilometer doen. Ik verwacht dan ook dat de waarde van de bedrijfswagen 1 op 1 omgezet wordt in loon.
Het probleem dat ik merendeel lees is dat de oppositie het graag ziet gebeuren dat de bedrijfswagens afgeschaft worden en dat de lastenverlaging aan iedereen wordt gegeven zodat het eigenlijk een loonsverschuiving is van de mensen met een bedrijfswagen naar degene zonder.
Laatst gewijzigd door Matthias 21 nov 2015, 17:07, in totaal 1 gewijzigd.
Je kan het ook omgekeerd bekijken. Diegene zonder bedrijfswagen betaalt nu eigenlijk teveel belasting op zijn cash loon in vergelijking met iemand met een bedrijfswagen, juist omdat die bedrijfswagens minder belast worden.Matthias schreef:Het probleem dat ik merendeel lees is dat de oppositie het graag ziet gebeuren dat de bedrijfswagens afgeschaft worden en dat de lastenverlaging aan iedereen wordt gegeven zodat het eigenlijk een loonsverschuiving is van de mensen met een bedrijfswagen naar degene zonder.
Hoe meer bedrijfswagens ( en er komen er nog altijd bij) hoe schever de situatie.
Het is geen loonsverschuiving maar een lastenverschuiving.
-
- Pro Member
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 03 feb 2007, 20:24
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 15 keer
In mijn opinie is dat toch een kromme vergelijking. Iemand die geen bedrijfswagen heeft zal in bruto of netto extra vergoed worden om het verschil teniet te doen als bij de concurrentie die wel een bedrijfswagen geeft voor dezelfde functie. Anders zal deze werknemer naar een bedrijf zoeken die wel een bedrijfswagen geeft voor die functie of een bedrijf die wel het hoger loon geeft.
Bijvoorbeeld:
Persoon A heeft 3000bruto en bedrijfswagen twv 600 bruto.
Persoon B heeft 3600bruto.
Een werkgever zal zonder specifieke lastenverlaging voor de mensen met een bedrijfswagen die volle 600EUR niet kunnen omzetten in brutoloon => Persoon A gaat enkel maar 400 bruto gecompenseerd worden => 3400 bruto. Persoon B zal door de algemene lastenverlaging meer overhouden van zijn 3600EUR bruto terwijl Persoon A netto verliest.
Daarnaast is een bedrijfswagen meestal ook voor de mensen die in een hogere loonklasse/belastingschaal vallen en zal een dergelijk systeem indirect dienen om de nettolonen terug meer naar elkaar toe te laten groeien zodat het dan nog eens minder loont om meer bruto te verdienen.
Hetzelfde geldt namelijk ook voor de maaltijdcheques. Als deze afgeschaft wordt, hoe ga je dit regelen? Alles in de pot en aan alle werknemers evenredig verdelen of de waarde van de cheques 1 op 1 in nettoloon omzetten aan degene die er hebben?
Het is en blijft een lastige discussie.
Bijvoorbeeld:
Persoon A heeft 3000bruto en bedrijfswagen twv 600 bruto.
Persoon B heeft 3600bruto.
Een werkgever zal zonder specifieke lastenverlaging voor de mensen met een bedrijfswagen die volle 600EUR niet kunnen omzetten in brutoloon => Persoon A gaat enkel maar 400 bruto gecompenseerd worden => 3400 bruto. Persoon B zal door de algemene lastenverlaging meer overhouden van zijn 3600EUR bruto terwijl Persoon A netto verliest.
Daarnaast is een bedrijfswagen meestal ook voor de mensen die in een hogere loonklasse/belastingschaal vallen en zal een dergelijk systeem indirect dienen om de nettolonen terug meer naar elkaar toe te laten groeien zodat het dan nog eens minder loont om meer bruto te verdienen.
Hetzelfde geldt namelijk ook voor de maaltijdcheques. Als deze afgeschaft wordt, hoe ga je dit regelen? Alles in de pot en aan alle werknemers evenredig verdelen of de waarde van de cheques 1 op 1 in nettoloon omzetten aan degene die er hebben?
Het is en blijft een lastige discussie.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Al eens gedacht dat geld niet de enige drijfveer is waarom mensen ergens werken? Ik kan in mijn huidige functie meer verdienen op een ander, maar waarschijnlijk moet ik daarvoor naar Brussel gaan en elke dag ipv 15 min met de auto of 25 minuten met de fiets eerder rekenen op 45 minuten met de auto en laat de fiets al maar op stal staan en groemel op het openbaar vervoer. Ik heb er hier al tig weten vertrekken die op een ander veel meer konden verdienen en betere voorwaarden kregen en die na een half jaar met hangende pootjes teruggekomen zijn. Van werkvolk tot kaderleden...
Geld maakt niet altijd gelukkig.
Geld maakt niet altijd gelukkig.
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Daar zit hem volgens mij eerder het probleem van 'teveel wagens op de baan'. Het is te 'gemakkelijk' geworden om ver van je deur te gaan werken met de wagen.
Als ik zie hoeveel er dagelijks >150km of 2 uur afleggen gewoon om van en naar hun (vaste) werkplek te rijden, dan begrijp ik dat snelwegen rond bottlenecks zoals steden dichtslibben.
Als overheid zou ik hier iets aan proberen doen, enerzijds door bedrijven te stimuleren niet meer in de steden te gaan zitten, maar naast de hoofdassen en anderzijds door de werkelijke woon-werk kilometers zwaar te belasten om lokaal werken te stimuleren. Natuurlijk zijn er 'veel op de baan'- en 'dagelijks een andere klant'-jobs waar dit dan specifiek voor moet bekeken worden, maar het zou volgens mij veel sneller en beter tot resultaten op de baan zorgen dan pure acties rond bedrijfswagens. Het feit dat die 150+km werknemers meestal ook nog eens een bedrijfswagen met tankkaart hebben, helpt natuurlijk ook niet, maar daar zou ik de focus niet op leggen.
Als ik zie hoeveel er dagelijks >150km of 2 uur afleggen gewoon om van en naar hun (vaste) werkplek te rijden, dan begrijp ik dat snelwegen rond bottlenecks zoals steden dichtslibben.
Als overheid zou ik hier iets aan proberen doen, enerzijds door bedrijven te stimuleren niet meer in de steden te gaan zitten, maar naast de hoofdassen en anderzijds door de werkelijke woon-werk kilometers zwaar te belasten om lokaal werken te stimuleren. Natuurlijk zijn er 'veel op de baan'- en 'dagelijks een andere klant'-jobs waar dit dan specifiek voor moet bekeken worden, maar het zou volgens mij veel sneller en beter tot resultaten op de baan zorgen dan pure acties rond bedrijfswagens. Het feit dat die 150+km werknemers meestal ook nog eens een bedrijfswagen met tankkaart hebben, helpt natuurlijk ook niet, maar daar zou ik de focus niet op leggen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Goh, het is een mes dat aan twee kanten snijdt. Mijn vriendin is leerkracht en omdat het nogal vakspecifiek is legt die 5 dagen per week de afstand Nossegem-Borgerhout af. Als leerkracht krijg je geen firmawagen en 1 dag in de week is haar vrije dag maar mag ze wel voor 1,5u oprijden omdat er werkvergadering is (verplicht). Alles met de eigen wagen want na schooltijd moet ze ook nog haar kinderen oppikken en winkelen etc. Vermits deze school ook nog eens geen parkeerplek heeft voor personeel mag het personeel wel de parkeerkosten betalen van zo'n 8 euro per dag.
Het zijn niet altijd leasings die ver "moeten" rijden, maar er zijn er hier die reageren als een duiveltje in een wijwatervat om toch maar te melden dat ze met leasings (met tankkaart) niet meer kilometers afleggen terwijl onderzoeken dat tegenspreken. Daar bovenop dan nog eens beginnen zwaaien met dat de werkgever extra inspanningen vraagt omdat ze een wagen hebben terwijl dat bij geen enkele kennis die een bedrijfswagen heeft zo is omdat het gewoon een deel van hun loon is. Kan het zijn dat ze hun eigen situatie nogal hard voor algemeen nemen? Ik weet in alle geval dat de kennissen die enkel een wagen zonder tankkaart hebben toch anders rijden dan zij die met een tankkaart.
Maar nogmaals, bovenstaande is toch waarschijnlijk nonsens. (dan is de tegen argumentatie ook nonsens natuurlijk)
Je hebt natuurlijk ook gelijk als je zegt dat men niet alles bij elkaar moet steken, maar anderzijds heeft onze wegenstructuur daar ook voor gezorgd dat we allemaal Brussel moeten passeren... Je zou ook werk kunnen zoeken tegen de filerichting in. Leuven naar Lummen is bvb filevrij in de ochtendspits. Brussel naar Oostende grotendeels ook. In de avond is het omgekeerde waar en rij ik vlot van Leuven naar Brussel terwijl de rijvakken van de overkant herschapen zijn tot parking. Eender hoe, in elke spits zit je alsnog vast op de Brusselse en de Antwerpse ring en welke moet je steevast over om ergens te raken?
Het zijn niet altijd leasings die ver "moeten" rijden, maar er zijn er hier die reageren als een duiveltje in een wijwatervat om toch maar te melden dat ze met leasings (met tankkaart) niet meer kilometers afleggen terwijl onderzoeken dat tegenspreken. Daar bovenop dan nog eens beginnen zwaaien met dat de werkgever extra inspanningen vraagt omdat ze een wagen hebben terwijl dat bij geen enkele kennis die een bedrijfswagen heeft zo is omdat het gewoon een deel van hun loon is. Kan het zijn dat ze hun eigen situatie nogal hard voor algemeen nemen? Ik weet in alle geval dat de kennissen die enkel een wagen zonder tankkaart hebben toch anders rijden dan zij die met een tankkaart.
Maar nogmaals, bovenstaande is toch waarschijnlijk nonsens. (dan is de tegen argumentatie ook nonsens natuurlijk)
Je hebt natuurlijk ook gelijk als je zegt dat men niet alles bij elkaar moet steken, maar anderzijds heeft onze wegenstructuur daar ook voor gezorgd dat we allemaal Brussel moeten passeren... Je zou ook werk kunnen zoeken tegen de filerichting in. Leuven naar Lummen is bvb filevrij in de ochtendspits. Brussel naar Oostende grotendeels ook. In de avond is het omgekeerde waar en rij ik vlot van Leuven naar Brussel terwijl de rijvakken van de overkant herschapen zijn tot parking. Eender hoe, in elke spits zit je alsnog vast op de Brusselse en de Antwerpse ring en welke moet je steevast over om ergens te raken?
-
- Pro Member
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 03 feb 2007, 20:24
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 15 keer
Dat vind ik een zeer vreemde uitspraak. Ok jij woont in Vlaams-Brabant en hebt dus veel goed betaalde IT-jobs in de buurt. Ik woon in West-Vlaanderen. Vindt daar maar eens een goede IT job in de infrastructuur. Ikzelf heb geluk gehad zo'n job te vinden, maar geloof me dat deze jobs heel dun gezaaid zijn in mijn regio en zeker als je toch enige loonsverwachting hebt.NuKeM schreef:Daar zit hem volgens mij eerder het probleem van 'teveel wagens op de baan'. Het is te 'gemakkelijk' geworden om ver van je deur te gaan werken met de wagen.
Als ik zie hoeveel er dagelijks >150km of 2 uur afleggen gewoon om van en naar hun (vaste) werkplek te rijden, dan begrijp ik dat snelwegen rond bottlenecks zoals steden dichtslibben.
Als overheid zou ik hier iets aan proberen doen, enerzijds door bedrijven te stimuleren niet meer in de steden te gaan zitten, maar naast de hoofdassen en anderzijds door de werkelijke woon-werk kilometers zwaar te belasten om lokaal werken te stimuleren. Natuurlijk zijn er 'veel op de baan'- en 'dagelijks een andere klant'-jobs waar dit dan specifiek voor moet bekeken worden, maar het zou volgens mij veel sneller en beter tot resultaten op de baan zorgen dan pure acties rond bedrijfswagens. Het feit dat die 150+km werknemers meestal ook nog eens een bedrijfswagen met tankkaart hebben, helpt natuurlijk ook niet, maar daar zou ik de focus niet op leggen.
Maatregelen zoals het stimuleren van thuiswerk, flexibele werkuren, decentralisatie van de bedrijven zouden een pak effectiever zijn.
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Goh ja moesten de mensen gemakkelijker verhuizen naar een streek waar ze werken dan zou dat ook een oplossing zijn natuurlijk. Er is gewoon geen ene wonderlijke oplossing, iedereen moet wat inspanningen willen doen. Bedrijven, werknemers, politiek.
[ Post made via mobile device ]
[ Post made via mobile device ]
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Pro Member
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 03 feb 2007, 20:24
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 15 keer
Dus in de huidige tijd waar je om de 5-10 jaar een jobhop doet gaan verhuizen naar de streek waar je dan juist werk hebt? Wat als bij een crisis ze je de deur tonen, je staat daar wel mooi te blinken met je huis . Je conculusie is dat de mensen dus geen huis meer mogen kopen en enkel maar huren?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Ik ben zo'n pendelaar vanuit W-Vl naar BXL. Gemakkelijk gezegd verhuizen. Ik werk bij een klant van jet bedrijf, op projectbasis. Grote en lange projecten zijn er na de crisis niet meer. Dus als je al 6 maand op dezelfde locatie zit mag je in de huidige conjuctuur al blij zijn. Het bedrijf zorgt er ook voor dat je meer dan 1 project hebt, al of niet bij dezelfde klant zodat ze hun risico dat je zonder project zit beperken. Ze draaien hun hand niet om om iemand 150-200 km woon-werkrit enkel aan te bieden onder de noemer van 'ge moogt blij zijn en wees een keer flexibel'.Goztow schreef:Goh ja moesten de mensen gemakkelijker verhuizen naar een streek waar ze werken dan zou dat ook een oplossing zijn natuurlijk. Er is gewoon geen ene wonderlijke oplossing, iedereen moet wat inspanningen willen doen. Bedrijven, werknemers, politiek.
[ Post made via mobile device ]
Bodrijven zitten meestal niet in het centrum, maar eerder aan de rand, aan de uitrit van de snelweg, waar wel openbaar vervoer is maar enkel voor de 9-5 jobs.
En neen ik heb geen salariswagen, enkel een niet kostendekkende vergoeding. Echter die met een salariswagen die mogen opdraven van W-VL naar Leuven of van Leuven naar Gent of Oostende. En bij morren van de werknemer is t 'ge hebt toch een bedrijfswagen!'
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Daarom dat dit ook het 'anderzijds' deel was van de zin, enerzijds moet er een stimulans komen richting bedrijven om zich niet meer in en rond bv. Brussel te vestigen.Matthias schreef: Dat vind ik een zeer vreemde uitspraak. Ok jij woont in Vlaams-Brabant en hebt dus veel goed betaalde IT-jobs in de buurt. Ik woon in West-Vlaanderen. Vindt daar maar eens een goede IT job in de infrastructuur. Ikzelf heb geluk gehad zo'n job te vinden, maar geloof me dat deze jobs heel dun gezaaid zijn in mijn regio en zeker als je toch enige loonsverwachting hebt.
Maatregelen zoals het stimuleren van thuiswerk, flexibele werkuren, decentralisatie van de bedrijven zouden een pak effectiever zijn.
Ondertussen woon ik in Oost-Vlaanderen en heb ik mijn (goed betaalde) baan in Evere al enkele jaren opgegeven in ruil voor heel wat minder loon, maar minder woon-werk kilometers (en de kans om nieuwe werkervaring op te doen). Momenteel sta ik op het punt om weer van job te veranderen, dit keer nog dichter bij huis, maar wel zeer goed betaald... het kan dus, je moet inderdaad iets meer zoeken.
Het is bovendien ook een zelfregelend systeem. Als ik kijk naar de bureauruimte-leegstand tijdens mijn werkjaren in Evere, dan kan ik enkel maar concluderen dat bedrijven beginnen inzien dat zich op zo'n punten vestigen niet slim is.