Ik vind dat eigenlijk een nette regeling (als ik de bekende details bekijk op de Tijd). Ze passen gewoon fiscaal de regels toe (voor hun een nul operatie en voor hun werknemers een mogelijke plus).
Belangrijk detail is dat er geen tankkaart bij zit, met als gevolg:
- de bezitters gaan niet meer rondrijden omdat ze nu een bedrijfswagen hebben, ze betalen immers nog zelf de brandstof
- de bezitters gaan over het algemeen niet voor een onzuinige(re) wagen kiezen, ze betalen immers nog zelf de brandstof
=> impact op milieu gering, of mogelijks zelfs positief omdat mensen een nieuwe zuinigere wagen als optie krijgen (los van productievervuiling van de nieuwe wagen en verlies oude natuurlijk)
Ander belangrijk detail, dit gaat van het brutoloon af (max 15%) en dit heeft een impact op:
- maandelijks loon (beperkt, gezien je er iets voor terug krijgt)
- vakantiegeld en 13de maand
- mogelijk ook andere premies en groepsverzekering
=> het kan zijn dat die wagen toch minder 'voordelig' uitkomt dan sommigen zouden denken. Men staat dan ook vrij om op dit aanbod in te gaan of niet.
De ligging van ArcelorMittal Gent kennende is de bereikbaarheid met openbaar vervoer denk ik ook beperkt, dus ik zie ook niet direct een shift van openbaar vervoer naar bedrijfswagen...
M.a.w. ik stel mij de vraag of dit wel voor meer wagens op de baan gaat zorgen... nieuwere misschien wel
Toegegeven, dit zijn 'woon-werk&privé' bedrijfswagens en geen 'echt nodig voor het uitvoeren van het werk' bedrijfswagens. Ik begrijp dan ook de angst van de mensen met een 'echte' bedrijfswagen i.v.m. eventueel toekomstig ontradende acties tegen de bedrijfswagens in het algemeen.