verhoogde upload = lagere download ?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
nohablo
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2004, 11:45

hallo ,

kzit de laatste paar weken met het vgl probleem - als ik aan hoge snelheid download (vooral bij p2p) 360 kb maar ook al lager dan begint mijn upload ineens serieus te verhogen EN als gevolg daarvan (denk ik) begint mijn hoge dlsnelheid 1 te dalen en 2 onstabiel te worden (200kb -> 50 en omgekeerd)

vroeger , kspreek een maand geleden had ik dit totaal niet of nooit aan de hand

mijn lijn is perfect in orde behalve een hoge belasting (59%) maar die heeft gedurende 4 jaar nog nooit problemen bezorgd

iemand advies ?

kzit bij skynet - win xp - norton firewall - alc sp home modem - adsl go pakket

de speed test gaf me vroeger altijd 352 kb dlspeed nu meestal 342kb
Akira
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1386
Lid geworden op: 10 jan 2004, 13:30

dat ligt aan adsl (asynchronic digital subscriber line)
wil zeggen dat als ge aan uw max snelheid uploadt dat uw download zal zakken.

Wat je kan doen is je uploadsnelheid cappen voor de programma's waar je mee upt op een bepaalde snelheid. Ik cap op 8Kbps omdat snelheid al begint te droppen vanaf 10kbps up en das wel kut

mensen met kabel of sdsl(synchronic..) hebben daar geen last van
de pispaal <<
Gebruikersavatar
bke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 22 apr 2004, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

Je kan niet uploaden aan full speed en terwijl ook downloaden aan full speedmet ADSL. Door je upload te cappen (Liefst zo laag mogelijk) kun je wel weer full speed downloaden.
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
Polleke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 19:43
Locatie: Harelbeke
Bedankt: 2 keer

Mr.Cide schreef:dat ligt aan adsl (asynchronic digital subscriber line)
wil zeggen dat als ge aan uw max snelheid uploadt dat uw download zal zakken.

Wat je kan doen is je uploadsnelheid cappen voor de programma's waar je mee upt op een bepaalde snelheid. Ik cap op 8Kbps omdat snelheid al begint te droppen vanaf 10kbps up en das wel kut

mensen met kabel of sdsl(synchronic..) hebben daar geen last van


Sorry, maar dat heeft bitter weinig te maken met ADSL. Je kan hetzelfde fenomeen perfect ook krijgen met SDSL, de kabel, of zelfs je gewoon lokaal ethernetnetwerk.

De oorzaak ligt in het TCP/IP protocol, dat nu eenmaal feedback nodig heeft van de andere kant. Je mag ongeveer rekenen dat je per 40-50 kB/s die je download, je 1 kB/s upload nodig hebt. Dat geldt voor gelijk welke verbinding die TCP/IP gebruikt.
Zowel voor ADSL als de kabel heb je normaal veel minder bandbreedte bij je upload als bij je download (bij de klassieke ADSL is dat ongeveer 365 kB/s down, en 20 kB/up).
Als je download aan die 365 kB/s, heb je dus ongeveer 8 kB/s upload nodig. En dus kan je elders tegelijk nog een 12 kB/s uploaden.
Als je tegelijk meer dan die 12 upload, zal je download dus inderdaad dalen, omdat je niet meer aan die 8 kB/s upload geraakt die je download nodig heeft.

Hetzelfde geldt dus ook bij de kabel. Bij een gewoon abo heb je ook maar 192kb/s. Het is wel zo dat je die quasi volledig ter beschikking hebt (dus quasi de volle 24 kB/s upload, bij ADSL dus een 4 kB/s minder).
SDSL gebruikt dezelfde upload als download-snelheid. Maar ook daar kan je vertraging krijgen, als je je upload volledig belast.
Met vriendelijke groeten,

Polleke
CableT3
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 maa 2004, 15:51
Locatie: Belgie / Gent

Als ge het prog. NETLIMITER installeerd kan je uw upload op vb. 20kb/sec
zetten of lager zorg dat ge 20% van uw upload bandbreedte vrijhoud.
Dan zal normaal uw download niet vertragen
Always have a bright look at life
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”