Scarlet DNS

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
streulma
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer

Hallo,

Wanneer ik nslookup uitvoer en een record opvraag op de dns-server van Scarlet, in mijn geval dus 193.121.171.135 of 194.119.228.67,
dan krijg ik een correct record terug.

Wanneer ik hetzelfde uitvoer naar 192.168.1.1 en dit zou moeten non-authorative doorverwijzen naar de Scarlet DNS servers krijg ik een SERVFAIL terug, server onbereikbaar.

Met gevolg bepaalde websites zoals mijn eigen domeinen niet bereikbaar zijn.

Al met Scarlet aan de lijn gehangen maar die willen het niet begrijpen dat het niet werkt en aan de modem zou kunnen liggen...

Ik heb als tussen oplossing Google DNS gebruikt.

Groeten,
Matthias
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

euh... 192.168.1.1 is een *intern* ip adres? Scarlet doet hier helemaal niets mis, en aan hun modem zal het ook niet liggen.

- oftewel wil je websites op je eigen netwerkje bereikbaar maken van buitenaf, en dan moet je ofwel een fixed ip hebben (extern) ofwel een dynamic dns gebruiken
- oftewel wil je gewoon lokaal een intern netwerkje met domeinen, en dan dien je een pc op te zetten met een dns server, die dan verantwoordelijk is voor alles binnen je netwerk.

en hoezo "gebruik je nu de google dns" ? die gaan 192.168.1.1 ook niet voor je resolven hoor.
het zou helpen als we eerst een keer zouden weten wat je precies probeert, want het lijkt hier eerder dat er wat mis is met je eigen configuratie ipv scarlet.
streulma
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer

Hallo,

In DHCP staat 192.168.1.1 als de primaire DNS server, die alles op zijn beurt doorstuurt naar de Scarlet DNS-servers met een non-authorative antwoord.

Wanneer ik dit record opvraag bij de Scarlet DNS servers rechtstreeks met commando "nslookup files.mijnadmin.be 193.121.171.135" dan krijg ik een correct record terug, die verwijst naar 192.168.1.80.

Wanneer ik probeer te surfen dan werkt het niet.
Ik krijg echter op "nslookup files.mijnadmin.be 192.168.1.1" een Connection Timed-out terug, no servers could be reached. Terwijl dit record echter wel al gekend is bij de Scarlet DNS servers, maar nog niet bij mijn eigen Router DNS server 192.168.1.1.

192.168.1.1 is de Default Gateway en DNS server van de Scarlet BBOX2.

Groeten,
Matthias
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

heu... ik snap niet helemaal wat je probeert te doen?

- je gebruikt een domeinnaam, in principe dus om via internet aan dingen te kunnen
- je zet die files.mijnadmin.be echter op een intern ip, dus je zal nooit via het internet eraan kunnen

maar dus wil je het internet gebruiken om op je intern netwerk een domeinnaam te gebruiken?
dat scarlet je hierbij niet wil/kan helpen is vrij normaal, wat je probeert te doen is niet dadelijk binnen de scope van hun support, het heeft eigenlijk niet echt wat met scarlet te maken imho.
als je die files.mijnadmin.be zou aanpassen naar een extern ip zal je dat wel resolved krijgen.

lijkt me logischer dat je, voor wat je wil bereiken:

ofwel
- een dynamic dns instelt om je ip/host altijd up to date te houden
- je files.mijnadmin.be een CNAME maakt naar het ddns record
- vervolgens de poort die je wil gebruiken (80 veronderstel ik dus?) forward in de modem naar het desbetreffende intern ip

of anders een interne dns server te gebruiken voor je eigen netwerkje.
(of je gebruikt de HOSTS file op je pc, als het maar om 1 pc gaat)
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”