Hallo,
Ik ben op zoek naar een nieuwe thuisconfiguratie, 15,6” windows laptop, extern scherm, draadloze muis en toestenbord.
Ik heb graag een laptop die wat jaren meedraait, vorige is 6j oud ondertussen. Heb de neiging om veel tegelijk open te zetten als ik aant werk ben, en mijn huidige laptop kan dit niet meer aan.
Gaat vooral gebruikt worden voor wat allround toepassingen:
Veel Excel & Office toepassingen, fotobewerking in Lightroom (ik ben gene pro, is maar uit hobby), series & films te kijken (vnl. HD materiaal), muziek, etc.
Ik speel geen games.
Daarnaast zou ik ook graag een extern scherm hebben (omdat ik vaak met grote Excel docs werk), inclusief een draadloos toetsenbord en muis.
Budget voor laptop: rond de 900 à 1000 euro?
Waar koop ik best? Online of lokale pc winkel (ben van Leuven)?
Welk zijn de betere laptopmerken en van welke blijf ik beter weg ?
Van externe schermen ken ik niks, waarop moet je daar letten?
Qua toetsenbord en muis, iets standaard van Logitech of MS?
Bedankt voor de hulp!
Advies nieuwe laptop
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
- Bedankt: 98 keer
- Contacteer:
Wat de monitor betreft: de dag van vandaag moet je echt geen meer nemen met een lagere resolutie dan 1920x1080. Zelf heb ik vorig jaar twee 24" monitors gekocht van Philips (244E5QHSD) aan 169 euro per stuk en ik ben er best tevreden van. Maar er zijn natuurlijk honderden verschillende modellen waaruit je kan kiezen. Een andere tip die mij gegeven werd is om enkel nog naar IPS-panelen te kijken.
Je kan al eens beginnen met de bekende sites zoals Coolblue etc te bekijken zodat je een idee krijgt van wat er op de markt is.
Je kan al eens beginnen met de bekende sites zoals Coolblue etc te bekijken zodat je een idee krijgt van wat er op de markt is.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Voor de toepassingen die jij opsomt, kom je met een laptop met een kleiner budget ook toe.
Op mijn 4 jaar oude corei5 kan ik perfect office (dikke excel files + ppt + word) doen en Photoshop ook (ook hier dikke files 300Mb en meer).
Waarom wil je een laptop en geen desktop?
Is het om de ruimte die het inneemt, of om de transporteerbaarheid?
Resoluties van laptops gaat telkens over het scherm van de laptop zelf, niet over wat de grafische kaart kan ondersteunen als extern scherm.
Als je een full-HD intern scherm wil, zit je wel in een duurdere categorie laptops, maar nog steeds niet per sé €1000.
Ik zou ook zeker een laptop met SSD nemen. Hetzij door de ingehouwde HDD eruit te gooien, hetzij door een model te kiezen waarbij je zelf de HDD vervangt door een SSD.
Ff rap op coolblue gekeken: LENOVO IDEAPAD Z51-70 80K601A6MB AZERTY, €800.
Wat merken betreft: zoveel mensen waar je het aan vraagt, zoveel adviezen ga je krijgen. Niet zelden gebaseerd op anekdotes.
Ik heb een acer gehad die het 9j heet uitgehouden, een andere acer hing half uit elkaar na 2,5 jaar.
Van Toshiba heb ik een model gehad met walgelijk slechte wifidrivers.
Lenovo, ASUS, HP en MSI, daar heb ik nog nooit gedoe mee gehad. Maar als je genoeg zoekt op Tweakers of elders, zal je daar ook wel verhalen over tegenkomen.
Op mijn 4 jaar oude corei5 kan ik perfect office (dikke excel files + ppt + word) doen en Photoshop ook (ook hier dikke files 300Mb en meer).
Waarom wil je een laptop en geen desktop?
Is het om de ruimte die het inneemt, of om de transporteerbaarheid?
Resoluties van laptops gaat telkens over het scherm van de laptop zelf, niet over wat de grafische kaart kan ondersteunen als extern scherm.
Als je een full-HD intern scherm wil, zit je wel in een duurdere categorie laptops, maar nog steeds niet per sé €1000.
Ik zou ook zeker een laptop met SSD nemen. Hetzij door de ingehouwde HDD eruit te gooien, hetzij door een model te kiezen waarbij je zelf de HDD vervangt door een SSD.
Ff rap op coolblue gekeken: LENOVO IDEAPAD Z51-70 80K601A6MB AZERTY, €800.
Wat merken betreft: zoveel mensen waar je het aan vraagt, zoveel adviezen ga je krijgen. Niet zelden gebaseerd op anekdotes.
Ik heb een acer gehad die het 9j heet uitgehouden, een andere acer hing half uit elkaar na 2,5 jaar.
Van Toshiba heb ik een model gehad met walgelijk slechte wifidrivers.
Lenovo, ASUS, HP en MSI, daar heb ik nog nooit gedoe mee gehad. Maar als je genoeg zoekt op Tweakers of elders, zal je daar ook wel verhalen over tegenkomen.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
@butskristof: thx, ga dat eens bekijken.
Het budget was maar een indicatie, alst goedkoper kan is dat natuurlijk altijd mooi meegenomen .
De keuze voor laptop is idd omwille van verplaatsbaarheid (ik werk niet zozeer onderweg (op de trein), maar eerder op verschillende locaties).
Ik ga zeker eens kijken naar een SSD, of eventueel de combi SSD + interne HDD.
Je opmerking van de merken is zeker terecht, momenteel heb ik ASUS waarvan ik tevreden ben.
Het budget was maar een indicatie, alst goedkoper kan is dat natuurlijk altijd mooi meegenomen .
De keuze voor laptop is idd omwille van verplaatsbaarheid (ik werk niet zozeer onderweg (op de trein), maar eerder op verschillende locaties).
Ik ga zeker eens kijken naar een SSD, of eventueel de combi SSD + interne HDD.
Je opmerking van de merken is zeker terecht, momenteel heb ik ASUS waarvan ik tevreden ben.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 66 keer
Ook een belangrijke vraag is of Rapman een Windows laptop of een Macbook wil.
Indien het een Macbook zou worden moet ik dan opmerken dat de goedkoopste Macbook wel € 1000 bedraagt, Windows laptops heb je uiteraard wel voor minder dan € 1000.
Indien het een Macbook zou worden moet ik dan opmerken dat de goedkoopste Macbook wel € 1000 bedraagt, Windows laptops heb je uiteraard wel voor minder dan € 1000.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
@combi SSD/HDD
Ik zou echt gaan voor interne SSD en dan voor storage bv, een externe HDD via USB3.
Een hybride HDD of een laptop met 2 schijven (SSD+HDD) zal sneller duurder zijn en met een ext HDD kom je ook al ver, zeker via USB3
Ik zou echt gaan voor interne SSD en dan voor storage bv, een externe HDD via USB3.
Een hybride HDD of een laptop met 2 schijven (SSD+HDD) zal sneller duurder zijn en met een ext HDD kom je ook al ver, zeker via USB3
-
- Elite Poster
- Twitter: nathan_gs
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 55 keer
Ik zou volgende eisen nemen:
- 8gb (of meer) ram
- SSD, 256gb of groter
- Minimaal i3 of zwaarder (i5 of i7); hou er rekening mee dat de prijs sneller stijgt dan de performantie!
- Degelijk scherm; meer dan Full HD
-
- Plus Member
Ben op zoek naar Windows laptop , heb het aangepast in beginpost.apestaart schreef:Ook een belangrijke vraag is of Rapman een Windows laptop of een Macbook wil.
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Ik vind persoonlijk Dell best wel goed en kwalitatief in het goedkopere segment.
Alleen denk ik dat hun schermen wel ietsje beter kunnen (maarja ik ben full HD laptopscherm gewoon en dan is de rest allemaal pixels).
Verder leuk om te bekijken:
http://tweakers.net/reviews/4182/laptop ... -2015.html
Alleen denk ik dat hun schermen wel ietsje beter kunnen (maarja ik ben full HD laptopscherm gewoon en dan is de rest allemaal pixels).
Verder leuk om te bekijken:
http://tweakers.net/reviews/4182/laptop ... -2015.html
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Zo heb ik er één dus, al bij al mooie vormgeving maar bouwkwaliteit is toch niet over naar huis te schrijven hoor, en ja ik ga er zorgvuldig met om.
(daarom zal de volgende gegarandeerd terug Dell zijn)
(daarom zal de volgende gegarandeerd terug Dell zijn)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Een N reeks ? wat is er dan minder qua bouwkwaliteit ? Er zijn een paar modellen met een alu onderkant die ik minder vind als ze eens vallen, maar de nieuwe met plastic onderkant zijn in dat opzicht veel steviger.
-
- Plus Member
Stel: ik zie een laptop met een interne HDD van 750GB of 1TB. Kan ik die dan probleemloos vervangen door een SSD van bijv. 500GB (is waarschijnlijk gewoon inpluggen en niet echt moeilijk?)heist_175 schreef:@combi SSD/HDD
Zijn er geen problemen qua compatibiliteit enzo? en wat met de garantie van de laptop? vervalt die omdat ik de HDD geswapped heb?
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Je zal natuurlijk eerst je bestaande disk moeten (al kan je ook je OS opnieuw installeren) clonen... bij de meeste SSD's zit er hiervoor wel software al moet je de SSD-disk dan ook nog eerst kunnen aansluiten op je laptop (of je stopt beide eventueel eerst samen in je desktop om te clonen) wat niet altijd evident is. Soms gebruikt men in laptops ook wel eens andere connectors (had dit een tijdje terug bij een HP) dan de standaard SATA interface ... het kan dus wel eens tegenvallen (best dus eerst je laptop eens openschroeven).RaPMaN schreef:Stel: ik zie een laptop met een interne HDD van 750GB of 1TB. Kan ik die dan probleemloos vervangen door een SSD van bijv. 500GB (is waarschijnlijk gewoon inpluggen en niet echt moeilijk?)
Een moderne laptop mag normaal geen probleem hebben met een SSD... en voor de garantie kan je altijd je originele disk terug plaatsen.RaPMaN schreef:Zijn er geen problemen qua compatibiliteit enzo? en wat met de garantie van de laptop? vervalt die omdat ik de HDD geswapped heb?
-
- Plus Member
Ik zou dan precies voor clean install opteren (ben ik van de bloatware en trial apps verlost).
Geeft dat problemen met de windows 10 activatie als ik achteraf de HDD vervang door een SSD en een clean install doe op die SSD?
Geeft dat problemen met de windows 10 activatie als ik achteraf de HDD vervang door een SSD en een clean install doe op die SSD?