OESO bepleit wegentol

Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DeStandaard 12/11/2015 - Oeso hekelt genereuze behandeling bedrijfswagens
De Oeso tikt België op de vingers voor zijn ‘genereuze behandeling’ van de bedrijfswagens. Dat blijkt uit de economische vooruitzichten van de Oeso die de krant De Tijd kon inkijken.
Ze pleit ervoor ambitieuzer te zijn met betrekking tot het milieu, bijvoorbeeld door de invoering van een wegentol of een wegenvignet.
De invoering van de wegentol voor vrachtwagens zal wel als proefproject voor particulieren gelden.
Als ik me niet vergis, starten ze daar in april 2016 mee?
Laatst gewijzigd door heist_175 op 12 nov 2015, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

En iedereen heeft die wegen nodig en zal dus de tol betalen... in feite pleit de Oeso dus gewoon voor extra belastingen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik denk eerder dat ze pleiten voor een verschuiving van "forfait" naar "pay per use"
- afhankelijk van CO2
- afhankelijk van tijdstip
- afhankelijk van locatie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Het probleem is dat de meeste mensen tijdstip en locatie niet kiezen...
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Het probleem is dat je werkende mensen weeral straft. Zij die elke ochtend in de file staan, staan er niet voor hun plezier, maar om op het werk te geraken... Als je nog begint te belasten omdat ze in die file in de ochtend staan. En dan pak maar overdag is het bijna gratis (wanneer enkel de werklozen ervan kunnen genieten).
Waar gaan we dan eigenlijk naartoe...

Milieu? Ok. Maar het mag een beetje eerlijk verlopen ook nog. ALs je soms achter sommige auto's rijdt, komt daar constant een zwarte wolk uit de uitlaat. En daar wordt niks aan gedaan. En ze zijn miljoen keer slechter voor het milieu dan een auto die elke dag in de file staat.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De prijszetting zal tot doel hebben om de congestie beter te spreiden doorheen de dag, daar zijn wel meer voorbeelden van:
- Telenet download
- prijzen van vliegtuictickets
- voorstel om prijzen van de NMBS ook zo aan te passen

De files kosten "de economie" een fortuin. Congestie aanpakken kan op 2 manieren (+ bonus):
1. capaciteit uitbreiden om de piek op te vangen (in quick wins zijn dat de spitsstrook), maar dat eindigt nergens, plus heel duur
2. capaciteit beter benutten doorheen de dag (cfr vlieghaven slots)
bonus: vraag verminderen, door mensen aan te moedigen (kan dus ook financieel - hetzij met subsidies, hetzij door het alternatief duurder te maken) om het OV te nemen.

Ik ken serieus waar heel wat collega's die in Brussel met de auto rijden, hoewel ze maar 6km moeten rijden, dat is dan natuurlijk in de spits.
:bang:
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Files kosten inderdaad geld. Maar je moet niet vergeten: het is net mensen die "geld genereren" die in de files staan ;-)
Als je begint te belasten zonder een deftig alternatief te bieden, gaan mensen alweer ontevreden zijn he.

OV goed ontwikkelen is the way to go eigenlijk. In landen waar het OV goed werkt, hebben mensen zelfs nauwelijks een auto...
Maarja: het blijft een eeuwige cirkel: OV wordt niet uitgebreid omdat niemand het gebruikt. Niemand gebruikt het omdat het niet goed ontwikkeld is.

Ik ken mensen die met de auto elke dag gaan, in de file staan, enzovoort. Alleen maar omdat het OV onvoldoende oplossing is. Bus/trein/... 2min vertraging? Da's dan opeens 1u later op het werk / thuis wegens gemiste aansluitingen.
Even een kwartiertje langer op het werk blijven wordt opeens ook een uur later thuis omdat de bus niet regelmatig genoeg rijdt. En dan nog niet gesproken van alle vertragingen. Ook heeft België nog steeds onvoldoende busstroken.

BTW: prijzen van vliegtuigtickets hebben zeker niks te maken met congestie, maar goed ;-) Het is gewoon marktwerking die zo'n indruk achterlaat.
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Een ander voordeel van een wegentol is dat buitenlandse voertuigen ook moeten betalen voor ons wegennet te gebruiken.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

r2504 schreef:Het probleem is dat de meeste mensen tijdstip en locatie niet kiezen...

Nochtans zouden veel dat wel kunnen... Trouwens 'ik' gebruik die wegen niet, omdat ik mijn leven zo geregeld heb.

Ik zie er dus ook alleen maar voordelen in. Als transitland worden onze wegen kapotgereden door buitenlandse vrachtwagens.
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

BTW: prijzen van vliegtuigtickets hebben zeker niks te maken met congestie, maar goed ;-) Het is gewoon marktwerking die zo'n indruk achterlaat.
Of je het marktwerking of congestie wil noemen is een semantische discussie.
Het prijsverschil is er omdat er op de piekuren meer mensen willen vliegen dan in de daluren. Omdat vliegtuigmaatschappijen wel gedifferntieerde tarieven mogen hanteren, betaal je voor dezelfde vlucht een pak meer vanaf 8u 's morgens.

Als je het marktwerking wil noemen bij de vliegtuigen, laten we de "tol" dan ook "marktwerking" noemen :).
Er mogen x aantal voertuigen op dat stuk autosnelweg, de meest biedende mag erop.
Dan klinkt "tol" toch nog niet zo gek hé...
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Wegentol is ook nodig om het verlies aan accijnzen te compenseren als iedereen electrisch gaat rijden.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Misschien moeten we allemaal overstappen van auto naar moto :)

Een oplossing zou zijn meer regio tol bij bepaalde uren.
In de gemeente waar je woont betaal je geen tol. Op snelwegen en expreswegen betaal je ook geen tol.
Als je sluiproutes neemt dan betaal je tol, hierdoor blijven meer bestuurders uit deze gemeentes waardoor het openbaar vervoer meer vrijheid krijgt, ook is er dan meer veiligheid bij de (meeste) scholen en voor fietsers, ook meer parkeerplaatsen voor de bewoners zelf in de gemeente.

Hier in Kortenberg(dicht bij Brussel) hebben ze camera's met plaatselijk verkeer borden gezet bij het binnen en buiten rijden van de gemeente. Als er een te korte tijd is tussen de 2 dan krijg je een brief/boete
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-kort ... -a2382572/

Deze manier van werken is eerder fout want ik betaal belastingen voor te kunnen rijden in heel België.
johan.devos schreef:Wegentol is ook nodig om het verlies aan accijnzen te compenseren als iedereen electrisch gaat rijden.
Geen nood de mannen van Volkswagen compenseren genoeg :D
Elektrisch rijden is in de opmars, maar het zou een piek krijgen als het als bedrijfswagen komt.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

r2504 schreef:Het probleem is dat de meeste mensen tijdstip en locatie niet kiezen...
Volgens uw eigen woorden heb je altijd een keuze dus...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Inderdaad... ik kan aan den dop gaan staan en profiteren van de maatschappij.

Als beloning krijg ik dan nog goedkoper tol gelden ook :bang:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dat komt uiteraard neer op bedrijven aanmoedigen/dwingen om meer thuiswerk te organiseren, meer met glijdende werkuren te werken, en meer met lokale sites ipv alles te centraliseren op 1 locatie in Belgie (wat dan nog liefst Brussel of Antwerpen is, zodat heel het land direct vastzit), zodat er minder geconcentreerde files ontstaan.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Dima_2005 schreef:Het probleem is dat je werkende mensen weeral straft. Zij die elke ochtend in de file staan, staan er niet voor hun plezier, maar om op het werk te geraken... Als je nog begint te belasten omdat ze in die file in de ochtend staan. En dan pak maar overdag is het bijna gratis (wanneer enkel de werklozen ervan kunnen genieten).
Waar gaan we dan eigenlijk naartoe...

Milieu? Ok. Maar het mag een beetje eerlijk verlopen ook nog. ALs je soms achter sommige auto's rijdt, komt daar constant een zwarte wolk uit de uitlaat. En daar wordt niks aan gedaan. En ze zijn miljoen keer slechter voor het milieu dan een auto die elke dag in de file staat.
Dat is ook het voornaamste punt van de NVA. Het zijn weeral de werkende die worden opgezadeld met een loonlastenverhoging. (terwijl het juist een punt was van deze regering om ze te verlagen)

Trouwens, ik neem de trein en WIL al die bedrijfswagenbezitters niet op mijn trein, er is nu al geen plaats voor te zitten, en de treincapaciteit tijdens de spitsuren staat nu al op 100%.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Awel, daar zef je het. Weeral voorbeeld van gebrekkig ov. Je zou altijd voldoende plaats moeten hebben, als je wilt dat meer mensen ov nemen. Nu gaan mensen 1 maal trein proberen en dan zeggen : ik zal toch met de auto gaan. Ik vind het niet leuk om een sardientje te zijn.
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

Dima_2005 schreef:Het probleem is dat je werkende mensen weeral straft. Zij die elke ochtend in de file staan, staan er niet voor hun plezier, maar om op het werk te geraken... Als je nog begint te belasten omdat ze in die file in de ochtend staan. En dan pak maar overdag is het bijna gratis (wanneer enkel de werklozen ervan kunnen genieten).
Waar gaan we dan eigenlijk naartoe...

Milieu? Ok. Maar het mag een beetje eerlijk verlopen ook nog. ALs je soms achter sommige auto's rijdt, komt daar constant een zwarte wolk uit de uitlaat. En daar wordt niks aan gedaan. En ze zijn miljoen keer slechter voor het milieu dan een auto die elke dag in de file staat.
Dat is een vrije keuze dat je in de file wilt blijven dampen. Ik heb een vijftal jaar geleden bewust gestopt met naar Brussel te gaan werken. In plaats van een uur in de auto in de file doe ik nu 30 minuten met de fiets.
nadelen:
* ik verdien minder buiten Brussel
* soms regen
* soms koud
voordelen
* een uur per dag minder onderweg
* goed tegen het buikje :)
* geen last van stakingen en files
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik vind dat alles behalve vrije keuze. Alle serieuze bedrijven zitten in/rond Brussel... Beroepen zat waar je niet zomaar even om de hoek kan gaan werken. Of je wel om de hoek kan gaan werken, maar je dan je carriere omzeep helpt.

Daar gaat het om he: mensen die effectief wel willen werken. En daarvoor zelfs in de file bereid zijn de staan, omdat ze hun werk graag hebben... Iedereen wilt wel om de hoek gaan werken, maar het is spijtig genoeg niet mogelijk.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Of je wel om de hoek kan gaan werken, maar je dan je carriere omzeep helpt.
Dus is het wel een keuze hé :).

Voor er mensen in een kramp schieten: ik werk ook in Brussel hé, net omdat het loon "achter de hoek" onvoldoende is.
Maar ik kan me perfect voorstellen dat ik op een dag zeg: loon is niet meer zo belangrijk, dus is "achter de hoek" werken dan wel een optie.
Het blijft een keuze.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

r2504 schreef:Inderdaad... ik kan aan den dop gaan staan en profiteren van de maatschappij.

Als beloning krijg ik dan nog goedkoper tol gelden ook :bang:
Je hebt thuiswerk, openbaar vervoer, je kan verhuizen, veranderen van werk en ga zo maar door.
de "IK WIL" mentaliteit van sommigen hier doet m'n haar ook uitvallen.

Grow up en leer dat je niet alles kan hebben in het leven... het zal je veel teleurstellingen besparen.
Om het met uw eigen woorden te zeggen.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”