Telenet rolt modems met snellere wifi uit (nieuwe modem)

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

r2504 schreef:waarom zou je hiervoor een ander toestel willen... het biedt je NIETS, maar dan ook NIETS extra !

Stop dus met je verhaaltjes die de indruk geven dat jou keuze morgen alles gaat oplossen... het zal net niets oplossen (wat je vandaag ook niet kan).

Verdere commentaar mag je richten aan de regulator... hier bereik je er alvast niets mee.
Ik wil geen ander toestel, ik ben zelfs geen Telenet-klant. Het gaat hier over hardwarefabrikanten zoals AVM die eigen modems op de Belgische markt willen brengen. Blijkbaar zien zij daarvoor een markt. Wie ben ik om de marktonderzoekers van AVM tegen te spreken. Er moet dus wel een publiek bestaan die liever een Fritz!Box heeft dan een merkloze Telenet HGW. Anders zou AVM al lang gestopt zijn met Fritz!Boxen te maken.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

r2504 schreef: Het is geen onzin en vermoedelijk ligt het cijfer zelfs nog hoger. Zelf 95% van dit forum (en dat zijn dan mensen met een technische interesse) laat de materie zich zelfs koud.
Over het cijfer ga ik mij niet uitlaten, kan perfect hoger liggen ook ja.
Maar het is onzin om iets uit te sluiten of verbieden omdat xx% van de mensen het niet heeft, geen interesse in heeft of niet wil.
95% interesseert zich niet in volleybal of hockey: weg ermee en iedereen aan de voetbal en wielrennen.
95% van de mensen kopen geen Ferrari: weg ermee, een citroën en peugeot volstaan ook.
95% van de telecom klanten zit niet op userbase: opdoeken dat forum van de minderheid.
...
r2504 schreef:Nogmaals... TCP/IP is TCP/IP... ongeacht uit welke modem dit komt. Door de vrijheid een eigen modem te plaatsen ga je heus geen sneller internet hebben of meer mogelijkheden krijgen... creëer dat idee dus ook niet zoals je iedereen tracht wijs te maken dat Jan Met De Pet ook een modem only MOET hebben omdat hij anders niet cool is.
r2504 schreef:Blijkbaar begrijp je niet wat een modem precies doet... misschien eens lezen op https://nl.wikipedia.org/wiki/Modem
Een modem kan ook in een AIO zitten, dus je kan wel meer mogelijkheden hebben met een ander toestel. Dat je dat ook kan bereiken door een modem-only + eigen router is waar, maar waarom zou je een AIO uitsluiten?
Niemand heeft hier ooit beweerd dat je sneller internet krijgt (niet te verwarren met snellere wifi) of dat je 'niet cool' bent zonder modem-only.
r2504 schreef:
MaT schreef:Dan moet je mij dat eens vertellen hoe je dat gedaan hebt?
Ik kan geen telenet digitale TV kijken zonder kaartje of digibox/corder.
Ik kan niet opnemen van telenet digitale TV zonder kaartje of digicorder.
Ik dacht dat we over internet bezig waren ?
Nee, hier waren we over de strategie van ISP's bezig om totale controle te verkrijgen over uw digitale mogelijkheden. Daar valt zowel internet als TV onder.
De modem is hier onderdeel van, maar als je blind bent voor het totale plaatje is er natuurlijk geen groot probleem.
r2504 schreef: En ik kan geen gas krijgen zonder een meter van de gasmaatschappij... moet ik nu wenen ?
De essentie is toch dat je hierna eender welk toestel kan aansluiten dat op gas werkt ?
Voorlopig is er daar geen probleem omdat dat enkel maar een tellertje is en niets aan de functionaliteit veranderd (gas gaat erin, gas gaat eruit), eens er (verplichte) slimme meters op de markt komen zou ik ook graag zelf een meter kunnen kiezen die niet beheerd word door de gasmaatschappij zelf.
Bij internet veranderd de keuze van toestel wel de mogelijkheden en functionaliteiten die je hebt. Een modem-only (+eigen router), telenet HGW of eigen AIO geven je elk andere mogelijkheden en beperkingen.
Daaruit moet gewoon vrij keuze zijn en niet de keuze van een commerciële instantie.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Het gaat hier over hardwarefabrikanten zoals AVM die eigen modems op de Belgische markt willen brengen. Blijkbaar zien zij daarvoor een markt.
Dan is het aan AVM om met Telenet rond de tafel te gaan zitten... Telenet koopt vandaag z'n modem/routers ook in bij een commerciële partij dus waarom zou het dat niet doen bij AVM als daar geen gegronde reden voor zou bestaan. Geen idee of Proximus verplicht is openbare aanbestedingen te voeren voor z'n modems maar dan zou het zelfs nog eenvoudiger moeten zijn.
raf1 schreef:Wie ben ik om de marktonderzoekers van AVM tegen te spreken. Er moet dus wel een publiek bestaan die liever een Fritz!Box heeft dan een merkloze Telenet HGW.
Jij weet net zo goed als ik dat je alles kan verkopen... zo kan je zelfs mensen wijsmaken dat ze de nieuwste iPhone vast hebben terwijl het een Android toestel is. De vraag is of de consument in het algemeen (en niet enkele individuen) daar beter van wordt al ben ik eveneens van mening dat AVM best wel goede toestellen maakt wat extra mogelijkheden (voorbij de modem) betreft.
MaT schreef:Nee, hier waren we over de strategie van ISP's bezig om totale controle te verkrijgen over uw digitale mogelijkheden.
Nogmaals... een modem doet niets anders dan het ene elektrische signaal in het andere om te zetten... dat heeft totaal niets te maken met controle krijgen of extra mogelijkheden. Moest je betoog gaan over een verplichte HGW (wat het niet is) dan wil ik je volgen in je verhaal... maar met een modem sla je de bal compleet mis.
MaT schreef:Voorlopig is er daar geen probleem omdat dat enkel maar een tellertje is en niets aan de functionaliteit veranderd (gas gaat erin, gas gaat eruit), eens er (verplichte) slimme meters op de markt komen zou ik ook graag zelf een meter kunnen kiezen die niet beheerd word door de gasmaatschappij zelf.
Slimme meters bestaan al vele jaren... nochtans kan ik ze niet plaatsen (gelukkig bevatten de oude toestellen wel een "interface" in de vorm van het magneetje). Trouwens als jij je eigen meter gaat beheren... dan is de maatschappij ook niet meer zeker dat de uitgelezen gegevens correct zijn... ik denk dat je wel begrijpt dat dit dus nooit een mogelijkheid gaat zijn die je zal krijgen (en zolang ik toegang krijg tot mijn eigen data boeit dit me ook weinig als de maatschappij z'n zaakjes op orde heeft).
MaT
Elite Poster
Elite Poster

Begrijp jij niet waar AIO voor staat dan?
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MaT schreef:Begrijp jij niet waar AIO voor staat dan?
AIO is een All-In-One... net zoals een HGW er één is. Zolang echter één van de onderdelen (zoals het modemgedeelte) geen afbreuk doet aan je mogelijkheden maar wel bijdraagt tot een standaardisering van het provider netwerk zie ik echter niet in waarom hier een vrije keuze moet zijn.
MaT schreef:Bij internet veranderd de keuze van toestel wel de mogelijkheden en functionaliteiten die je hebt. Een modem-only (+eigen router), telenet HGW of eigen AIO geven je elk andere mogelijkheden en beperkingen.
Een modem-only plus eigen router of een AIO geven je identiek dezelfde mogelijkheden... met uitzondering dat het niet in hetzelfde doosje zit (als dat je stoort zet er dan een kartonnen doos over dan zitten ze ook in dezelfde "doos"). De meeste mensen hangen trouwens hun AIO gewoon achter een modem-only... zo zie je maar hoe absurd je redenering is.
MaT schreef:Daaruit moet gewoon vrij keuze zijn en niet de keuze van een commerciële instantie.
Wat begrijp jij niet aan het woord "commerciële" instantie ?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Zucht. Als er nog maar een zuchtje "HGW" en "modem-only" gefluisterd wordt hier, riskeer je een topic explosion :-p

Okee; mijn 2 cent dan nog maar ns:
De discussie die ik hier lees draait voor mij eigenlijk rond de pot. Het gaat hem in weze over "Moet een quasi-monopolie bedrijf (infrastructuurbeheerders vallen daar onder omdat een land bekabelen te duur is voor nieuwe aanbieders) verplicht worden om rekening te houden met de wensen van een minderheid van zijn klanten?"; die beruchte 5% waarnaar gealludeerd wordt telkens het begrip "95%" hier wordt aangehaald.

Mijn positie daarin is volmondig "ja". Inzake een ISP betekent dat dus dat ik vind dat een provider verplicht moet worden om:
1) Open standaarden te gebruiken
2) De klant de KEUZE moet geven om desgewenst eigen hardware te voorzien om rechtstreeks op de coax/telefoonlijn/... aan te sluiten
3) Alle hardware die voldoet aan de nodige standaarden verplicht moet toelaten op zijn netwerk, zonder excuses of "certificeringen"

Vind ik dat een provider zijn eigen hardware mag provisioneren en meegeven aan "de 95%"? Ja, absoluut. Maar het mag niet de enige keuze zijn.

Alle andere technische onzin ten spijt, over docsis, tcp/ip, en ander geprul, komt het neer op het feit dat netwerkverkeer gebaseerd is op standaarden, en dat, indien men zich aan die standaarden houdt, dat allemaal geen probleem zou mogen vormen.

In mijn geval ben ik best tevreden met mijn modem-only van Telenet, maar het blijft een single point of failure in mijn netwerk, en als ie faalt moet Telenet langskomen, en dat zal niet "binnen de 5 minuten dat ik telefoneer" zijn, terwijl voor mijn andere apparatuur hier altijd wel ergens in een doos een standby toestel te vinden is.
Ook zou ik het fijner vinden dat Telenet zijn modem only niet zou toetimmeren, zodat ik ook in de webinterface van het toestel kan (zoals je kan als je hem opstart zonder coax connectie).
En vind ik ook dat (aangezien een eigen modem alsnog geen optie is), als de klant een modem-only vraagt, er een modem-only geleverd dient te worden zonder gezaag of gedoe.

Net zoals je op een Belgacom lijn ook een eigen modem kan/mag aansluiten (de keuze lijkt me ietwat beperkter nu we in een vdsl(2) tijdperk leven, maar soit). Vroeger was een adsl modempje snel gekocht en geconfigureerd.

Maar de overheid zou bedrijven als Telenet en Belgacom (enfin, Proximus, ma soit) moeten verplichten om open standaarden toe te laten op hun netwerk, en de configuratie settings vrij te geven. Ondersteunen qua helpdesk is een andere zaak.
Dit gaat trouwens niet alleen over modems, maar ook bv over de nodige config gegevens inzake hotspots en dergelijke, zodat je als ITer een toestel kan programmeren om automatisch te verbinden en verbonden te blijven.

Inzake de slimme stroommeter:

Ik ben lid van het Eandis proefproject terzake.

In Duitsland en Nederland is er, omdat de bevolking terecht "privacy" riep, tot in de hoogste politieke regionen (in Nederland de tweede kamer) debat geweest over het uitlezen van hun slimme energiemeters. En daar hebben de politici beslist dat de slimme meters een *lokale poort* moeten hebben die uitleesbaar is door de klant. En daar zullen ook slechts <1% van de klanten gebruik van maken, maar dat was in die landen geen excuus.

In Belgie, ondanks lichte beloftes van Eandis uit, plaatst men in appartementen slechts 1 uitleesbare meter, en de rest zijn slaved en hebben geen eigen poorten. Als ik er dan naar vraag is het antwoord "Dat is goedkoper om te zetten, er is toch maar 1% ofzo van de bevolking die dat wil doen. En uiteraard mogen we je geen lokale toegang geven, want dan kan je de buren ook uitlezen". (Dat in elk individueel huis er een uitleesmeter komt waar ook maar <1% van de mensen gebruik van zou maken is in se dus geen discriminatie blijkbaar.)

Met andere woorden: In privacy bewuste landen als Duitsland en Nederland kan het dus wel, aan de kleine minderheid denken en bedrijven verplichten om ook aan hun noden te beantwoorden; in Belgie is men monddood (en trekt de bevolking zich er ook niks van aan, terwijl de Duitsers en Nederlanders daar direct "van hunnen tak" over maakten), en wordt er met dooddoeners als "95% vindt dat ok (dus de rest moet maar content zijn)" gewerkt.
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Woah! Telenet brengt een nieuwe modem uit?!? :O
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
MaT
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef: AIO is een All-In-One... net zoals een HGW er één is. Zolang echter één van de onderdelen (zoals het modemgedeelte) geen afbreuk doet aan je mogelijkheden maar wel bijdraagt tot een standaardisering van het provider netwerk zie ik echter niet in waarom hier een vrije keuze moet zijn.
De standaardisering van het provider netwerk bestaat uit het gebruiken van standaarden en toestellen die correct omgaan met deze standaarden. Niet het verplichte gebruik van 1 of 2 modellen. Als andere apparatuur niet compatibel is met het telenet netwerk is het geen standaard meer.
r2504 schreef:Een modem-only plus eigen router of een AIO geven je identiek dezelfde mogelijkheden... met uitzondering dat het niet in hetzelfde doosje zit (als dat je stoort zet er dan een kartonnen doos over dan zitten ze ook in dezelfde "doos"). De meeste mensen hangen trouwens hun AIO gewoon achter een modem-only... zo zie je maar hoe absurd je redenering is.
Neen, dat doen ze niet.
De meest voorkomende pro HGW argumenten in de HGW vs modem-only discussie waren: 'het is geen extra stroomvreter', 'ik moet geen extra stopcontact voorzien', 'het neemt geen extra plaats in'. Dat zijn inderdaad voordelen van een AIO.
Ook hebben filters en profielen op en router/AIO geen zin als diegene voor wie ze bedoeld zijn (meestal de kinderen) ontdekken dat uit de modem gewoon vrij internet komt.
Een modem + router geeft meer keuzevrijheid en installatievrijheid.
En dan hebben we het nog niet over wat elk model kan. Er bestaan simpele toestellen en toestellen met zeer uitgebreide mogelijkheden.
Dus nee, zeggen dat een AIO hetzelfde is als een modem + router en omgekeerd, is veel te simpel voorgesteld.
r2504 schreef:De meeste mensen hangen trouwens hun AIO gewoon achter een modem-only... zo zie je maar hoe absurd je redenering is.
Wel volgens jou is keuze van modem niet nodig en vervolgens vind je het absurd dat mensen AIO's aan een modem hangen? :bang:
r2504 schreef:Wat begrijp jij niet aan het woord "commerciële" instantie ?
Hetgeen jij denkt dat ik niet begrijp is exact de reden waarom we die keuze niet aan hen moeten overlaten. Voor de commerciële instantie is winst het doel en een gesloten ecosysteem met invloed en controle op de consument is daarbij een middel.
Of dacht je echt dat men bij telenet zegt: "ocharme, veel oudjes en andere digibeten kunnen niet op internet omdat ze er geen verstand van hebben, laten we een gemakkelijk oplossing voor hen op de markt brengen'?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

raf1 schreef:
AndRo555 schreef:Elk bedrijf kiest zelf voor de service die ze bieden. Niemand wordt tegengehouden in welke manier dan ook. Of is een rental car service die alleen maar automaten in hun auto's heeft ook een flagrante schending van de vrije markt van auto's met handbakken? Het bedrijf staat daar toch vrij in?
Telenet en Proximus zijn door de regulator aangeduid als ondernemingen met aanzienlijke marktmacht. Dat is dus een heel andere situatie dan de autoverhuurbedrijven waarvan er tientallen concurrenten op de Belgische markt actief zijn en waar de consument dus onafhankelijk kan kiezen voor een handgeschakelde huurwagen.

Telenet en Proximus zijn effectief duopolisten, de regulatoren hebben uitgebreide marktanalyses gemaakt en de marktmacht van beide is zwart op wit bewezen.

Het feit dat het bedrijf AVM in België geen FRITZ!Box 6360 Cable verkoopt, terwijl er wel EuroDOCSIS 3.0-netwerken zijn, heeft dus rechtstreeks te maken met het feit dat bijvoorbeeld Telenet over een aanzienlijke marktmacht beschikt en in de praktijk nog steeds niet gereguleerd wordt. Het beste bewijs daarvan is het feit dat de FRITZ!Box 7360 met VDSL2-chip wel verkocht wordt dankzij de regulering van het BIPT die concurrenten van Proximus de kans gaf om andere modems op het Proximus-netwerk te gebruiken.
Mijn analogie is nog wel redelijk accuraat. Als fabrikant van alleen auto's met manuele bakken (=DOCSIS 3.0 AVN modems) kan ik (AVM) geen auto's verkopen aan dat bedrijf...

Ik zie hier dus geen probleem in. Je kan exact een analoge redenering maken als die DOCSIS 3.0 modem met AVM die geen FTTH aparatuur aanbiedt in belgie. Proximus heeft zodanig veel marktmacht dat ze op het koper blijven en geen FTTH aanbieden. Een schande, want nu kan AVM geen FTTH modems/whatever verkopen. Idem dito met hun LTE modems.
Niemand houdt AVM tegen om met innovatieve wifi producten te komen die de wifi-experience verbeteren in huizen met HGW's of bbox'en. Alleen zet AVM daar niet op in, waar andere merken dat wel doen. En dan is het de schuld van twee ISP's die graag service bieden bij hun abo's.

Of moeten we mensen de keuze laten aan welk kourierbedrijf de modems van TN of Px bij u thuis brengt? Want dat is toch een verstoring van de vrije markt? /s

BTW: niemand houd AVM tegen om een FTTH netwerk aan te leggen en hun eigen modems mee te leveren. Noch houdt iemand Telenet tegen op eigen DOCSIS modems te maken. (alleen doen ze dat niet omdat uitbesteden interessanter is dan zelf gaan ontwerpen, door de schaalvoordelen van OEM's om wereldwijd je modems te kunnen verkopen aan ISP's)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

AndRo555 schreef:Ik zie hier dus geen probleem in.
Het BIPT en de Belgische wetgever zien er wel een probleem in, evenals het voltallige Duitse parlement. Het is gewoon nog een kwestie van tijd vooraleer er FRITZ!Boxen op het Telenet-netwerk worden aangesloten.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Tot er weer mensen beginnen klagen als de prijzen omhooggaan doordat third party modems moeten worden getest op het netwerk...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MaT schreef:Dus nee, zeggen dat een AIO hetzelfde is als een modem + router en omgekeerd, is veel te simpel voorgesteld.
Met dergelijke uitspraken geef je toch echt aan dat je totaal niet weet waarover je praat :bang:
MaT schreef:Of dacht je echt dat men bij telenet zegt: "ocharme, veel oudjes en andere digibeten kunnen niet op internet omdat ze er geen verstand van hebben, laten we een gemakkelijk oplossing voor hen op de markt brengen'?
Inderdaad... dat doen ze ook omdat support een enorme kost is op een organisatie. Als je dit kan terug brengen stijgt je efficiëntie enorm.

Denk je nu echt dat TN er plezier in schept klanten te pesten ?
raf1 schreef:Het BIPT en de Belgische wetgever zien er wel een probleem in
Ofwel is het een probleem, ofwel is het dat niet... wetten zijn er niet "om in te zien".

Ik zou dus graag weten welke wet het een commercieel bedrijf verbiedt een specifiek aanbod te doen.
MaT
Elite Poster
Elite Poster

Ik geef je voorbeelden van waarin ze verschillen. Als je nog steeds blijft volhouden dat ze hetzelfde zijn heb je gewoon oogkleppen op.
Voor u zijn alle auto's ook gelijk zeker omdat ze allemaal rijden?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
raf1 schreef:Het BIPT en de Belgische wetgever zien er wel een probleem in
Ofwel is het een probleem, ofwel is het dat niet... wetten zijn er niet "om in te zien".

Ik zou dus graag weten welke wet het een commercieel bedrijf verbiedt een specifiek aanbod te doen.
Wel, dat werkt dus zo: het BIPT krijgt klachten van burgers, en/of ziet zelf dat er zich een probleem begint voor te doen.
Zij zijn daarop vragende partij naar de bevoegde politici om een wettelijk kader te creeren (of de politici krijgen die klachten rechtstreeks). Daarop creeren diezelfde politici een wetsvoorstel, dat vervolgens via allerlei procedures kans maakt om tot wet gestemd te worden.
Zo wordt "we zien er een probleem in" omgetoverd tot "het is vanaf nu verboden/gereglementeerd".

En het behoeft sommige mensen hier om ns het verschil te leren tussen gewone commerciele bedrijven, en bedrijven die belangrijke infrastructuur beheren en/of een (quasi-)monopolie, duopolie, of oligopolie vormen, en waarvoor er inderdaad wetten en vereisten zijn. Kijk maar naar de overname van groot bedrijf X door groot bedrijf Y, dat eerst moet goedgekeurd worden; dat zijn ook commerciele bedrijven he. Bedrijven kunnen, en moeten, gereglementeerd worden. Hoe minder keuze er is voor de consument, hoe harder die reglementering hoort te zijn, om zo kunstmatig keuzes te creeren.

Eigenlijk had dit heel open-hardware gedoe bij de discussie over netneutraliteit moeten horen, want daar gaat het in feite over.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Nu ga ik eens een heel domme vraag stellen :
hier is al verschillende keren de AIO term verschenen (all-in-one).
Ben toch wel redelijk technisch maar ik kan het niet plaatsen in deze discussie.
Voor zover ik weet bestaat er een HGW (home gateway) waarin modem, switch en router zit.
Anderzijds is er de modem-only : alleen een modem, waarachter je zelf een router kan hangen.
Wat is in hemelsnaam die AIO? Of heb ik iets gemist in deze turbulente welles-nietes-discussie?
webside007
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Sylvester schreef:Nu ga ik eens een heel domme vraag stellen :
hier is al verschillende keren de AIO term verschenen (all-in-one).
Ben toch wel redelijk technisch maar ik kan het niet plaatsen in deze discussie.
Voor zover ik weet bestaat er een HGW (home gateway) waarin modem, switch en router zit.
Anderzijds is er de modem-only : alleen een modem, waarachter je zelf een router kan hangen.
Wat is in hemelsnaam die AIO? Of heb ik iets gemist in deze turbulente welles-nietes-discussie?

Als men hier spreekt over HGW of AIO, dan bedoelt men denk ik hetzelfde toestel: router, switch, pstn (voip) & wireless
Modem only = modem (met 1x RJ45) + pstn (voip)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Een AIO (all-in-one) is een toestel dat router en modem combineert.
Een HGW (home gateway) ook.

Telenet noemt zijn modem/router een HGW, vandaar dat we in Telenet discussies altijd over een HGW spreken.
Maar de algemene, niet provider-specifieke term voor zo'n toestel is dus vaak AIO.
Different word, same product.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
labrador
Forumtroll
Forumtroll
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Volgens geruchten vernomen van een kennis zou Telenet een upspeed boost aan het voorbereiden zijn.
Weet hier iemand meer van?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MaT schreef:Ik geef je voorbeelden van waarin ze verschillen.
Waarin verschilt dan de combinatie modem-only met een eigen router ?

Wat kan ik meer of minder met een AIO... behalve dat het maar één stopcontact nodig heeft... functionele dingen dus (geen theoretisch gezwets).

AIO is trouwens een niet strikt gedefinieerde term... een router (met daarin wireless) is op zich ook een "all in one".
ITnetadmin schreef:Zo wordt "we zien er een probleem in" omgetoverd tot "het is vanaf nu verboden/gereglementeerd".
Maar zover zijn we dus niet... vandaag de dag is er dus geen enkel probleem alle discussies ten spijt. Facebook heeft bijvoorbeeld wel een probleem omdat er ook effectief een uitspraak is, hier is er totaal niets (buiten de spreekwoordelijke vijf man en een paardenkop die denken de Lotto te winnen als ze een eigen modem kunne plaatsen).
ITnetadmin schreef:Eigenlijk had dit heel open-hardware gedoe bij de discussie over netneutraliteit moeten horen, want daar gaat het in feite over.
Ik zie niet in wat vrij hardware keuze te maken heeft met netneutraliteit... totaal verschillende dingen. Zelfs met volledige vrije hardware keuze is die totaal niet gegarandeerd en omgekeerd.
MaT
Elite Poster
Elite Poster

Neen, zo gaan we niet verder. Ik heb al enkele dingen aangehaald en daarmee moet je het doen. Het heeft toch geen zin als je ze wegzet met 'behalve dit.. behalve dat..'.

Een AIO is niet hetzelfde als een modem + router ookal is het eindresultaat hetzelfde.
Een peugeot 206 is ook niet hetzelfde als een rolls royce phantom ookal brengen beide je perfect naar je bestemming.

Daarbij is dat kinderachtige gedoe of het nu wel of niet hetzelfde is volstrekt overbodig. Als ik de fritzbox 6490 cable van AVM wil gebruiken als AIO (of HGW want dat is ook geen strict gedefinieerde term) zonder aparte modem, want dat is nutteloos, dan zou dat gewoon moeten kunnen zonder zever.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MaT schreef:Neen, zo gaan we niet verder. Ik heb al enkele dingen aangehaald en daarmee moet je het doen. Het heeft toch geen zin als je ze wegzet met 'behalve dit.. behalve dat..'.
Sorry, maar ik heb van jou nog geen enkel functioneel verschil gelezen.
MaT schreef:Een AIO is niet hetzelfde als een modem + router ookal is het eindresultaat hetzelfde.
Misschien is dat het probleem... voor mij is het eindresultaat belangrijk, niet de kleur van het toestel of het doosje waarin het zit... voor jou blijkbaar wel.
MaT
Elite Poster
Elite Poster

Je wil iets 'functioneel', hier: Je moet wel een woordje Duits verstaan.
Voeg nu de discussie over vrije hardware en onversleutelde kanalen bij digitale TV hierbij toe en je ziet hoe een bedrijf als telenet innovatie bij andere fabrikanten kan tegenhouden met zijn eigen gesloten ecosysteem.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ik lees over de betreffende Fritzbox;
*) het xDSL-modem kan uitgeschakeld; de FRITZ! kan via LAN-poort 1 als router op uw kabelmodem worden aangesloten
Met andere woorden... je kan deze perfect aansluiten op een modem-only zonder verlies van ook maar één functie ! Iedere deftige fabrikant maakt z'n toestellen trouwens voor de dir verschillende technologieën... xDSL, Cable en ethernet. Dat het elektrische signaal namelijk wordt omgezet door de FB of MO heeft dus geen enkele impact.

Feit is dat je per ongeluk dit model hebt gevonden... en een stok om mee te slaan al geeft het enkel aan hoe zielig de vraag is.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben even de weg kwijt geraakt toen hier elders stond dat je een AIO achter een modem only kan hangen?
Als een AIO hetzelfde is als een HGW, hoe kan je dan een AIO of HGW achter een modem only hangen. Een modem only heeft RF-in en UTP uit. Wat doe je dan met een HGW of AIO? Kroonsteentjes gebruiken om ze te koppelen? :roll:

Kunnen we de discussie niet wat eenvoudiger houden, want hier vindt een kat haar jongen niet meer? De gewone achtergrondlezer haakt af, door complexiteit en/of drukke discussie.
MaT
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Ik lees over de betreffende Fritzbox;
*) het xDSL-modem kan uitgeschakeld; de FRITZ! kan via LAN-poort 1 als router op uw kabelmodem worden aangesloten
Met andere woorden... je kan deze perfect aansluiten op een modem-only zonder verlies van ook maar één functie !
Heb je het filmpje wel bekeken? Vanaf 01:10 komt de functie aan bod die je niet hebt als je hem niet op het kabelnetwerk aansluit.

Als je om verschillen en functies vraagt en ze dan krijgt moet je achteraf niet selectief gaan doen zodat jouw eigen verhaal weer klopt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Sylvester schreef:Ik ben even de weg kwijt geraakt toen hier elders stond dat je een AIO achter een modem only kan hangen?
Als een AIO hetzelfde is als een HGW, hoe kan je dan een AIO of HGW achter een modem only hangen. Een modem only heeft RF-in en UTP uit. Wat doe je dan met een HGW of AIO?
Een AIO is een algemene naam voor x-aantal functies gecombineerd in één toestel... nergens staat dat een modem hiervan een onderdeel MOET zijn (of niet kan overgenomen worden door een ander toestel). Dus ja, een HGW (wat trouwens evenmin een officiele term is) is een AIO... maar een toestel dat zowel router als WIFI doet kan je evenzeer een AIO noemen.
MaT schreef:Heb je het filmpje wel bekeken? Vanaf 01:10 komt de functie aan bod die je niet hebt als je hem niet op het kabelnetwerk aansluit.
Het is niet omdat je de Docsis functionaliteit niet gebruikt dat je de DVB-C functies niet kan gebruiken als je coax is aangesloten. Er zijn trouwens verschillende DVB-C tuners te vinden die dezelfde mogelijkheden bevatten... dus als je echt die functionaliteit wil dan kan je dat vandaag de dag reeds... zelfs met een HGW !!!

Sorry MaT maar je zoekt een stok om mee te slaan en het lukt je niet.
MaT
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Ik lees over de betreffende Fritzbox;
Nog even over dit: dit gaat niet eens over de betreffende fritzbox 6490 maar over een xDSL fritzbox.
r2504 schreef: Het is niet omdat je de Docsis functionaliteit niet gebruikt dat je de DVB-C functies niet kan gebruiken als je coax is aangesloten.
Dat kan nog eens dik tegenvallen. Ik kan nergens terugvinden dat de DVB-C functionaliteiten nog werken wanneer je hem via UTP op een andere modem aansluit.
De kans is zeer groot dat de modem dan uitgeschakeld word of men ervan uit gaat dat je geen coax aansluiting hebt in dat geval.

Dus tenzij je het tegendeel kan bewijzen zie ik mijn argument staande houden.
r2504 schreef:Er zijn trouwens verschillende DVB-C tuners te vinden die dezelfde mogelijkheden bevatten... dus als je echt die functionaliteit wil dan kan je dat vandaag de dag reeds... zelfs met een HGW !!!
Ja, maar dat is de bedoeling niet van dat toestel he. In uw opstelling heb je dus 3 en in sommige gevallen zelfs 4 toestellen nodig om die ene fritzbox 6490 te vervangen met de daarbij horende kostprijs. De HGW laat ik hier buitenspel omdat je dan andere functionaliteiten mist.

Sorry r2504 maar je probeert de stok te ontwijken en het lukt je niet.

Maar wat boeit het ook dat je wel dezelfde functionaliteit zou hebben. Laat ieder toch eens voor zichzelf beslissen hoe ze hun netwerk willen inrichten en welke toestellen ze daarvoor willen inzetten.
Er zijn voor elke set-up wel voor en nadelen te bedenken dus ze zijn zeker niet gelijk.
En de '95%' die het niet boeit? Die kunnen dan ook gewoon vrij kiezen om een HGW te nemen en aan het telenet marketing-infuus te hangen. Die ondervinden geen nadelen van vrij keuze.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef: Een AIO is een algemene naam voor x-aantal functies gecombineerd in één toestel... nergens staat dat een modem hiervan een onderdeel MOET zijn (of niet kan overgenomen worden door een ander toestel). Dus ja, een HGW (wat trouwens evenmin een officiele term is) is een AIO... maar een toestel dat zowel router als WIFI doet kan je evenzeer een AIO noemen.
Ja, dat begrijp ik wel hoor. Maar daarom snapt niet iedereen dit. Het verhaal is niet meer leesbaar en niemand snapt er nog iets van.
Het is niet omdat wij techneuten zijn dat iedereen dat maar moet zijn, en soms vergeten we dat wel (ik ook wel eens).
Ik wilde gewoon even focussen op de onduidelijkheid. Als een AIO plots verschillende functies krijgt, wordt het onduidelijk.

Noem het bij naam. Zeg dat er een wifi-router (met eventueel een switch) achter een modem-only gezet wordt. Het is voor velen al moeilijk als je HGW zegt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MaT schreef:Dus tenzij je het tegendeel kan bewijzen zie ik mijn argument staande houden.
Je kan het zelf ook niet bewijzen... want je hebt per ongeluk één toestel gevonden waarvan je totaal de werking niet kent op uitzondering van wat marketing pep-talk in een YouTube filmpje (en de handleiding van Fritzbox is ook niet echt om over naar huis te schrijven).
MaT schreef:In uw opstelling heb je dus 3 en in sommige gevallen zelfs 4 toestellen nodig om die ene fritzbox 6490
Jij sprak toch over vrijheid... een FB kan dan wel leuke features hebben, wat mij betreft is het op ieder punt een "net niet" toestel (typisch trouwens aan AIO toestellen, het zijn steeds compromissen).
MaT schreef:Sorry r2504 maar je probeert de stok te ontwijken en het lukt je niet.
Hoe meer ik je antwoorden lees hoe meer het duidelijk is dat het een pure principes kwestie is voor jou en dat je met moeite concrete argumenten kan aanhalen die je als klant effectief beperken in je mogelijkheden.
MaT schreef:Laat ieder toch eens voor zichzelf beslissen hoe ze hun netwerk willen inrichten en welke toestellen ze daarvoor willen inzetten.
Laat een modem nu net geen onderdeel zijn een "het netwerk" :lol:
MaT schreef:Die ondervinden geen nadelen van vrij keuze.
Laat ons hopen... wat mij betreft zet een provider strenge boetes op het verstoren van het netwerk !
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Iemand een idee of de nieuwe modem ook op busybox draait, en dus een GPL violation is, net zoals enkele andere CPE devices die TN deployed ?

https://en.wikipedia.org/wiki/BusyBox

zie onderaan artikel GPL lawsuits
MaT
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef: Je kan het zelf ook niet bewijzen... want je hebt per ongeluk één toestel gevonden waarvan je totaal de werking niet kent op uitzondering van wat marketing pep-talk in een YouTube filmpje (en de handleiding van Fritzbox is ook niet echt om over naar huis te schrijven).
De fritzboxen zijn bekende toestellen en zijn al meerdere keren aan bod gekomen hier op userbase.
http://userbase.be/forum/search.php?key ... mit=Search

Ik zou hem graag kopen om de werking zelf te ervaren, maar hier in België is dat momenteel weggesmeten geld.
r2504 schreef:Jij sprak toch over vrijheid... een FB kan dan wel leuke features hebben, wat mij betreft is het op ieder punt een "net niet" toestel (typisch trouwens aan AIO toestellen, het zijn steeds compromissen).
Vrijheid gaat alle richtingen op.
Wil je je netwerk uitbouwen met alle toestellen (modem, router, switch, wireless AP, NAS, media streamer,..) apart, dan moet dat kunnen.
Wil je je netwerk opbouwen met maar 1 toestel die alles kan maar hier en daar een compromis doet? Dan moet dat kunnen.

Wat jij vindt van zo'n toestel heeft hier geen belang. Jij bent niet verplicht het te gebruiken als vrije hardwarekeuze er komt.
r2504 schreef:Hoe meer ik je antwoorden lees hoe meer het duidelijk is dat het een pure principes kwestie is voor jou en dat je met moeite concrete argumenten kan aanhalen die je als klant effectief beperken in je mogelijkheden.
r2504 schreef:wat mij betreft zet een provider strenge boetes op het verstoren van het netwerk !
Hoe meer ik jouw antwoorden lees, hier en in andere topics, hoe meer de aap uit de mouw komt.
Jij gelooft blind in de marketing pep-talk van de providers die hun winstmarges proberen te beschermen en schuift daarom ieder argument onder tafel.
Behalve dit.. behalve dat.. niet concreet genoeg.. het kan ook op een andere manier.. . Hebben ze je ooit al aangeraden om in de politiek te gaan? Je zou het daar niet slecht doen. En je kan meteen een mandaat nemen in de raad van het bestuur van telenet. Je neemt daarvoor al de perfecte standpunten in.

Al mijn argumenten komen voort uit de basis dat de huidige situatie marktverstorend is en dit nadelig is voor consument en fabrikanten van hardware. Een mening die gedeeld word door de Duitse telecom waakhond en het BIPT. Als je die mensen al niet meer serieus neemt, dan is elke discussie met u op voorhand een verloren zaak.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

het BIPT heeft in dit land alleen maar geholpen om het duopolie in stand te houden...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MaT schreef:Vrijheid gaat alle richtingen op.
Wil je je netwerk uitbouwen met alle toestellen (modem, router, switch, wireless AP, NAS, media streamer,..) apart, dan moet dat kunnen.
Vrijheid heeft ook z'n grenzen... bij jou is die eindeloos, bij mij stopt die aan de modem.
MaT schreef:Wat jij vindt van zo'n toestel heeft hier geen belang. Jij bent niet verplicht het te gebruiken als vrije hardwarekeuze er komt.
Als, als, als... ze is er niet en zal er hopelijk de eerste jaren ook niet komen. Werk je frustratie ondertussen misschien uit op gecodeerde TV signalen dan doe je ook nog iets nuttigs.
MaT schreef:Jij gelooft blind in de marketing pep-talk van de providers die hun winstmarges proberen te beschermen
Kom nog eens terug als je de modem kost weet die vervat zit in je abonnement... als je je stelling moet onderbouwen met dergelijke dwaze uitspraken over marketing en winstmarges zonder ook maar één cijfer te kennen dan ben je aan het "zeveren".
MaT schreef:Al mijn argumenten komen voort uit de basis dat de huidige situatie marktverstorend is en dit nadelig is voor consument en fabrikanten van hardware.
Mmm.. doe jij zelf marktonderzoek of zo... sorry, zelfde categorie als je marketing/winstmarge verhaal hierboven waarbij je gewoon uit je nek lult.
MaT
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Werk je frustratie ondertussen misschien uit op gecodeerde TV signalen dan doe je ook nog iets nuttigs.
Wat denk je dat het grotere plaatje van 'vrije hardwarekeuze' is en wat ik bedoel met 'gesloten ecosysteem', slimmerd?
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

wie heeft er gewonnen?
Afbeelding
froggy1
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Ze zijn nog altijd aan het pisses. Tis nog niet gedaan LOL
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MaT schreef:Wat denk je dat het grotere plaatje van 'vrije hardwarekeuze' is en wat ik bedoel met 'gesloten ecosysteem', slimmerd?
Allé, morgen mag je een modem zelf plaatsen... is er dan iets veranderd ?

Je kan nul komma nul meer... en dat wil je niet inzien omdat je je blijft blindstaren op domme princiepes kwesties... niet op de essentiele dingen !
froggy1 schreef:Ze zijn nog altijd aan het pisses. Tis nog niet gedaan LOL
Voor mij is het gedaan... wat baten kaars en bril als de uil niet zien en lezen wil.
xayana
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

Ik ben akkoord dat het net iets leuker zou zijn om zelf je modem te kunnen kiezen, maar dat zou bij mij ongelooflijke keuzestress veroorzaken en mogelijks om de x-aantal jaar een extra kost omdat ik graag het nieuwste & coolste wil.
Dat heb ik nu met die HGW van Telenet niet, terwijl ik toch alles kan doen wat ik wil.

Ik hoef geen VLAN's te gebruiken om vanaf de ipad YeloTV te kunnen swipen naar de TV om vanaf mijn bureau voor de duizendste keer dezelfde Bumba aflevering op de TV te laten starten; want dat is een beperking die je hebt als je geen HGW hebt (moet je dat inhome IP zelf fiksen).

Mijn chauffage regel ik vanuit mijn zetel of auto. Mijn rookmelders zijn connected en mijn IP camera's kan ik bekijken vanop een terrasje in Zuid-Frankrijk. Hell, ik kan zelfs mijn foto's direct uploaden naar de NAS die bij mij thuis staat te draaien én ik kan YeloTV (live + opnames) op de ipad kijken in het buitenland door een VPN connectie te leggen naar mijn thuisnetwerk. Waarom zou ik dan een eigen modem willen als ik dat ook allemaal met de HGW kan?

Op dit moment zie ik persoonlijk dus geen enkele meerwaarde in vrije hardwarekeuze, integendeel.
Laatst gewijzigd door TiTanium 11 nov 2015, 22:56, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Rood voorbehouden aan de crew.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

xayana schreef:Op dit moment zie ik persoonlijk dus geen enkele meerwaarde in vrije hardwarekeuze, integendeel.
Erger nog... een modem kunnen kiezen heeft geen meerwaarde... het is net hetzelfde als het stopcontact kunnen kiezen waarin je het ding steekt.

Het is totaal transparant en heeft geen enkele toegevoegde waarde (wat je wel hebt bij een HGW versus modem-only).
johann
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 29 keer

Al eens geprobeerd een printer met een USB-kabel op de HGW aan te sluiten, en de HGW als printserver te gebruiken? Kijk, zo beperkt is een HGW dat-ie zelfs in zoiets eenvoudigs niet slaagt. Waardeloze prul.

(En mocht het wel lukken: wat doet een mens dan met een printer in de kelder of een berging?)
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”