Bbox3 en eigen router opstellen

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
WatcherL
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb onlangs een nieuwe router aangekocht en wil deze in mijn huidige netwerk zetten. Ik heb zowel internet als digitale tv van Proximus.

Het in access point mode zetten heb ik al gedaan, maar dan blijft de BBox3 DHCP en DNS voor zijn rekening houden. Is het mogelijk van al dit door de nieuwe router te laten gebeuren door deze in router mode te zetten? Ik heb namelijk meerdere servers die extern beschikbaar moeten zijn (en beveiligd met TLS) maar de DNS van Proximus zorgt hier voor problemen.

Een voorbeeld is Plex Media Server en DNS rebinding dat Proximus blijkbaar blokkeert waarvoor zorgt dat de server extern niet beveiligd kan worden geopent. Op hun support pagina staat dat in het geval van DNS rebinding blokkering de DNS instellingen van de router moeten veranderdt worden naar Google DNS of OpenDNS (wat bij de BBox3 niet kan).

Mijn vraag is eigenlijk: is het mogelijk van een router DHCP en DNS te laten doen en nog steeds Proximus TV te hebben of is de BBox3 nodig voor tv te kunnen blijven kijken?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Als je echt je eigen router wil gebruiken voor je lokaal netwerk, en nog steeds Proximuus TV te hebben, kan je niets anders dan 2 gescheiden netwerken te hebben:
  • 1) Je router sluit je aan (met de WAN) op de B-box3 (LAN1).
    2) Je Proximus TV decoders sluit je rechtsreeks aan op de B-box3 (LAN 2,3,4) of via een switch indien meer dan 3 decoders.
    3) je locaal netwerk sluit je volledig aan op jouw eigen router, die je instelt op PPPoE. Jouw router krijgt een publiek IP, en je netwerk is volledig bereikbaar van buitenaf (mits de nodige portforwards of via IPv6)
Nadeel: je verliest de DNLA functionaliteit van de decoders.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
WatcherL
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Bedankt voor de reactie.

Ik ga voor het moment het als access point laten staan totdat ik een betere oplossing vindt voor de servers. Maar toch bedankt voor de uitleg.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”